Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 234
Offentligt
2389185_0001.png
Teknisk gennemgang
vedr. iværksætteri
Skatteudvalget den 6. maj 2021
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0002.png
Indhold
Introduktion – danske rammevilkår
Skatteregler med særlig betydning for
iværksættervirksomheder
Skatteregler af særlig betydning for kapitalgrundlaget
EU´s regler for støtte til SMV’er
Administrative forhold
Skatteforvaltningens erfaringer med iværksættere
Afrunding og spørgsmål
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0003.png
Dansk tilgang – gode generelle vilkår
Verdensbankens ‘ease of doing business’ indeks
Danmark scorer meget højt på
Verdensbankens ‘ease of doing
business’ indeks, hvor Danamark
ligger nummer 4 i verden, kun
overgået af New Zealand, Singapore
og Hong Kong.
Indekset indeholder bl.a. mål for
barrierer for at starte virksomhed,
kreditadgang, skattesystemets
kompleksitet, adgang til international
handel og juridisk sikkerhed.
90,0
85,0
80,0
75,0
70,0
65,0
60,0
Grækenland
Luxembourg
Bulgarien
Italien
Rumænien
Cypern
Ungarn
Kroatien
Belgien
Slovakiet
Holland
Tjekkiet
Polen
Portugal
Slovenien
Schweiz
Frankrig
Tyrkiet
Spanien
Japan
Østrig
Island
Canada
Irland
Tyskland
Finland
Letland
Estland
Litauen
Sverige
Norge
Storbritannien
USA
Danmark
Hong Kong
Singapore
New Zealand
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0004.png
Dansk selskabsbeskatning
Opgøres af OECD
Danmarks selskabsskattesats på 22
pct. er på niveau med satsen i andre
mindre europæiske lande, som fx
Sverige og Schweiz.
Forskellen i den formelle skattesats
og effektive skattesats er, at den
effektive skattesats bl.a. tager højde
for forskelle i afskrivningsregler.
Pct.
35,0
30,0
25,0
20,0
15,0
10,0
5,0
0,0
Bulgarien
Ungarn
Cypern
Irland
Litauen
Rumærnien
Polen
Kroatien
Estland
Letland
Slovenien
Island
Storbritannien
Finland
Schweiz
Danmark
Sverige
Tyrkiet
Italien
Tjekkiet
Norge
Slovakiet
Holland
Luxembourg
Belgien
Østrig
USA
Canada
Spanien
Portugal
Grækenland
Japan
Tyskland
Frankrig
Effektiv gennemsnitlig sats
Formel sats
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0005.png
Skatteregler af særlig betydning for
iværksættervirksomheder
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0006.png
Skatteregler af særlig betydning for iværksættervirksomheder
Etableringskonto og iværksætterkonto
Formålet med etablerings- og iværksætterkontoordningerne er at styrke
lønmodtageres incitamentet til at spare op til iværksætteri og etablering af
egen virksomhed.
Indskud på en etableringskonto kan trækkes fra i den skattepligtige indkomst
som et ligningsmæssigt fradrag. Indskud på en iværksætterkonto kan trækkes
fra fuldt ud i den personlige indkomst.
Indskud skal være minimum 5.000 kr. og kan højst udgøre 60 pct. af
indskyderens nettoløn. Dog kan der altid indskydes 250.000 kr., forudsat
nettolønnen mindst udgør 250.000 kr.
Skatteudgiften forbundet med etablerings- og iværksætterkontoordningerne er
opgjort til 55 mio. kr. i 2020.
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0007.png
Skatteregler af særlig betydning for iværksættervirksomheder
Virksomhedsordningen
Virksomhedsordningen ligestiller i vidt omfang personlig drift med drift i
selskabsform. Virksomhedsordningen giver bl.a. mulighed for en foreløbig
beskatning på 22 pct. svarende til selskabsskattesatsen. Herudover indeholder
den følgende:
Højere fradragsværdi af renteudgifter.
Udjævning af beskatningen af svingende indkomster ved at lade et opsparet
overskud blive i virksomhedsordningen.
Forrentning af investeret egenkapital (kapitalafkast).
Underskud kan modregnes i anden indkomst efter en prioriteret rækkefølge.
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0008.png
FoU-fradrag og udbetaling af skattekreditter
FoU-fradrag
FoU-fradraget er en særregel, der giver fradrag for udgifter til etablering og
udvidelse af virksomheden
For
2020-22 mulighed for fradrag på 130 pct.
Udbetaling af skattekreditter
Giver mulighed for udbetaling af skatteværdien af underskud relateret til FoU.
Der kan maksimalt udbetales skatteværdien af 25 mio. kr. årligt (5,5 mio. kr.)
ved en selskabsskattesats på 22 pct.
Styrker incitamentet til at investere i FoU og udbetaling af skattekreditter kan
forbedre iværksættervirksomheders likviditet i perioder, hvor virksomheden er
underskudsgivende som følge af forsknings- og udviklingsaktiviteten.
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0009.png
Beskatning af løbende ydelser
Gældende regler
Enighed mellem køber og sælger om:
Kapitalisering af den løbende ydelse på aftaletidspunktet –
opgjort som nutidsværdien af de fremtidige betalinger.
Sælger og køber fører herefter en saldo, hvor den
kapitaliserede værdi anvendes som indgangsværdi. Den
danner grundlag for beskatning/afskrivning.
Sælger:
Sælger beskattes i det år, aftalen indgås.
Yderligere beskatning, hvis saldoen overskrides.
Fradrag såfremt saldoen til sidst er positiv.
Køber:
Den kapitaliserede værdi er købers anskaffelsessum.
Betydning ift. afskrivningsgrundlag og avancer.
Beskatning efter retserhvervelsesprincippet.
Aftalen har både betydning for sælgers beskatning
og for købers afskrivningsadgang.
At betalingen ikke sker på aftaletidspunktet,
udskyder ikke retserhvervelsen. Heller ikke, selvom
der kan være usikkerhed om størrelsen af de
enkelte afdrag.
Sælger bliver kun beskattet af de ydelser, som
sælger reelt modtager. Mulighed for rentefri
henstand med betaling af skatten vedr. goodwill.
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0010.png
Medarbejderaktieordninger
Særordning for nye, mindre virksomheder fra 1. jan 2021 (EU-godkendt statsstøtte)
Aktieløn svarende til 50 pct. af årslønnen kan tildeles indkomstskattefrit for
medarbejderen. I stedet kun aktieindkomstbeskatning (27/42 pct.), når aktierne
m.v. sælges.
Formålet er at gøre det nemmere for bl.a. iværksættere at tiltrække højt kvalificeret
arbejdskraft på trods af, at iværksættere typisk har udfordringer med likviditeten.
Betingelserne er bl.a., at virksomheden højst har været aktiv i 5 år, højst har 50
ansatte og højst har 15 mio. kr. i nettoomsætning/balance.
Generelle regler for medarbejderaktier
Aktieløn svarende til 10 pct. af årslønnen kan tildeles indkomstskattefrit. Grænsen
forhøjes til 20 pct., hvis ordningen tilbydes 80 pct. af de ansatte.
Aktieløn kan tilbydes udover de nævnte grænser til almindelig indkomst-
beskatning. Beskatning sker da, når medarbejderen har aktien ”i hånden”, dvs. at
købe- og tegningsretter beskattes først ved udnyttelse.
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0011.png
Skatteregler af særlig betydning for
kapitalgrundlaget
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0012.png
Skatteregler af særlig betydning for kapitalgrundlaget
Selskabers beskatning af unoterede porteføljeaktier
Gevinst ved afståelse af et selskabs unoterede
porteføljeaktier er skattefri.
Udbytte fra selskabers investeringer i unoterede aktier
skal medregnes med 70 pct. i den skattepligtige
indkomst.
Beskatningen er lempeligere end ved investering i
børsnoterede porteføljeaktier.
Hvis der indføres skattefrihed for udbytter skal
tilsvarende gælde ved udenlandske investeringer –
kapitalens frie bevægelighed.
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0013.png
Skatteregler af særlig betydning for kapitalgrundlaget
Investorfradrag – Formålet er at styrke iværksættere og mindre virksomheders
muligheder for at rejse risikovillig¨kapital.
Der gives investorfradrag for investeringer i visse små og mellemstore unoterede
selskaber, der er i en opstarts- eller vækstfase op til en vis grænse. Enten ved
direkte eller indirekte investeringer via investorfradragsfonde. Baseret på EU´s
gruppefritagelsesforordning
Crowdfunding
Crowdfunding en særlig måde, som en virksomhed kan finansiere forskellige
projekter på via et netværk. Beskatningen afhænger af den konkrete metode:
1.
2.
3.
4.
Donationsbaseret crowdfunding
: Modtagne beløb betragtes som en gave.
Reward-baseret crowdfunding
: I denne situation indgår der en modydelse.
Lånebaseret crowdfunding
: Betragtes skattemæssigt som et almindeligt lån.
Aktiebaseret crowdfunding
: Betragtes som investering i unoterede aktier.
13
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0014.png
EU´s regler for støtte til SMV´er
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0015.png
Muligheder for særregler for iværksættere og SMV’er
Statsstøtte og EU’s gruppefritagelsesforordning
Hvornår er der tale om statsstøtte:
1.
2.
3.
4.
Statsstøtte eller støtte, der ydes af statslige midler
Fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene
Begunstigende for visse virksomheder eller produktioner
Påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne
Gruppefritagelsesforordningen
Udgangspunktet er, at der ikke kan ydes støtte til SMV´er.
EU´s gruppefritagelsesforordning indeholder en række muligheder.
Fx investorfradraget. Risikofinansieringsstøtte til små og mellemstore
virksomheder, jf. artikel 21.
15
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0016.png
Skatteforvaltningens
erfaringer med iværksættere
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
Hvilke udfordringer ser Skatteforvaltningen i forhold til iværksættere –
indsatsprojekter
Udfordringer
• Skatteforvaltningen ser ofte fejl hos
nyopstartede virksomheder, herunder
I.
Fejl i indberetning/registrering, herunder af
indkomst og afgifter
Mitigerende indsatser
Øget automatisering – herunder anbefalinger fra AER
Logiske indberetningskontroller
Målrettet vejledning
II. Manglende adskillelse mellem
privatøkonomi og virksomhedsøkonomi
III. Mangelfuldt regnskabsmateriale
7 ud af 10 virksomheder laver fejl, hvoraf 6 ud af 10 er
ubevidste fejl
Fejlene skyldes bl.a. manglende forståelse af
krav/pligter og en generel kompleks lovgivning
17
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0018.png
Administrative forhold
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0019.png
Oplysningspligter mv. af betydning for iværksættere
Oplysningspligt
Enhver, der er skattepligtig her til landet, skal årligt oplyse
sin indkomst til Skatteforvaltningen. Det gælder, hvad
enten den er positiv, nul eller negativ.
Evt. momsregistrering
Hvis de samlede momspligtige leverancer overstiger
50.000 kr. inden for en 12-måneders periode, skal der
ske registrering og betales moms.
Evt. registrering som arbejdsgiver
Hvis virksomheden har ansatte, skal der ske registrering
for indeholdelse af A-skat m.v.
19
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0020.png
Målrettede vejledninger osv.
Skattestyrelsen foretager allerede i dag en målrettet
vejledning til iværksættervirksomheder:
I.
Vejledningsindsats rettet mod nystartede
virksomheder (kommunikationsplan om
angivelsesfrister, webinarer, intromøder, hjælp til
bogføring osv.)
Vejledning af virksomheder, der handler med andre
EU-lande
II.
III. Bogføringsguide – via skat.dk og API
20
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0021.png
Arbejde med lettelse af administrative byrder – automatiseringer
Nuværende automatiseringsløsninger
API til indberetning af moms via regnskabssystemer
Mulige indsatsområder mhp. automatiseringer i fremtiden
Arbejde i forlængelse af AER, herunder
Fælles offentlig standardkontoplan
Udvidelse af API relaterede muligheder for overførelse
fra regnskabssystemer
E-faktura
21
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 234: Plancher til teknisk gennemgang om skatteforhold for iværksætteri i Skatteudvalget den 6. maj 2021
2389185_0022.png
Spørgsmål?