Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Statsministerens åbningsredegørelse i Folketinget
-
Skriftlig del
Lovgivning - Folketingsåret 2020/2021
Tirsdag den 6. oktober 2020
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21
Forord – Grønt, retfærdigt og ansvarligt – styrket ud
af krisen
I 2020 blev Danmark og verden ramt af covid-19. I Danmark har vi hidtil klaret os godt igennem
pandemien takket være en stærk fælles indsats. Det kan vi alle sammen være stolte af.
Men corona og den økonomiske krise sætter fortsat sit aftryk på vores samfund. Det er derfor
også i den kommende tid en helt central opgave for regeringen at håndtere corona.
Regeringen har fremlagt et forslag til finanslov med en ekspansiv finanspolitik, hvor vi stimule-
rer økonomien, styrker danske arbejdspladser og bekæmper arbejdsløshed.
Desuden investerer vi på sundhedsområdet i lagre af værnemidler, beredskab og vacciner.
Covid-19 har forsinket vores politik på andre områder. Det kan ikke være anderledes. Men vores
ambitioner er de samme som før.
Alle fortjener en værdig tilbagetrækning. Derfor foreslår vi en ny ret til tidlig pension for dem,
der har været mange år på arbejdsmarkedet, ofte i hårde jobs. Det, vi lovede før valget, gør vi
efter valget.
Med en ny velfærdslov vil vi forpligte os til, at pengene følger med, når der kommer flere børn
og flere ældre.
Vi følger op på den ambitiøse klimamålsætning og udbygger Danmarks position som et grønt
foregangsland på globalt plan. Og vi vil give vores virksomheder de bedste rammebetingelser
for at skabe vækst og jobs herhjemme.
På udlændingeområdet vil vi stille flere krav. Hvis nyankomne og andre indvandrere med et
integrationsbehov er uden for arbejdsmarkedet, skal der være krav om 37 timers indsats om
ugen for at få ret til fuld ydelse. Og der skal være større åbenhed om religiøse forkynderes
prædikener på andre sprog end dansk.
Det skal være trygt at færdes alle steder i Danmark. Vi vil fremsætte lovgivning, der modvirker
utryghedsskabende adfærd i det offentlige rum.
Vi vil foreslå, at bandekriminalitet, der er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, skal
kunne føre til frakendelse af dansk statsborgerskab. Og det skal være muligt at ophæve lejemålet
for kriminelle beboere hurtigere end i dag.
Vi vil styrke retssikkerheden for voldtægtsofre. Sex skal selvfølgelig altid være baseret på sam-
tykke. Det er et vigtigt skridt for ligestillingen i vores samfund
præcis som vi lovede det i
forståelsespapiret.
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21
Og så vil regeringen fortsætte indsatsen for at udjævne forskellene mellem land og by. Vi vil
blandt andet understøtte en bedre geografisk spredning af f.eks. velfærdsuddannelserne. For at
styrke adgangen til læger i alle dele af landet vil vi foreslå tjenestepligt for læger.
Regeringen vil bringe Danmark styrket ud af krisen
et mere grønt, ansvarligt og retfærdigt
samfund.
Jeg ser frem til et godt samarbejde med partierne i det nye folketingsår.
[Billede og underskrift indsættes]
Mette Frederiksen
Statsminister
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21
Skatteministeren
Ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og selskabsskatteloven (Midlertidig for-
højelse af fradrag for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed og af bundfradra-
get ved udlejning af fritidsboliger samt selskabsskattefritagelse af Fonden) (Okt I)
Lovforslaget har for det første til formål at forhøje fradraget for virksomheders udgifter til for-
søgs- og forskningsvirksomhed i indkomstårene 2020 og 2021. Virksomhederne kan maksimalt
opnå en skatteværdi af merfradraget på 50 mio. kr. Det foreslås endvidere at skattefritage Fon-
den, der oprettes med henblik på rekapitalisering af større, samfundsbærende danske virksom-
heder, der er påvirket af covid-19. Denne del af lovforslaget er en opfølgning på aftalen om
udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer mellem regeringen (Socialde-
mokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti og Alternativet fra juni 2020. Formålet med lovforslaget er endvidere midlertidigt i
indkomståret 2020 at forhøje bundfradraget ved udlejning af sommerhuse, hvor der sker ind-
beretning af lejeindtægten, med henblik på at give de private udlejere af fritidsboliger en økono-
misk håndsrækning. Denne del af lovforslaget er en opfølgning på aftalen mellem samme partier
om sommerpakken fra juni 2020.
Ændring af lov om en børne- og ungeydelse og lov om skattefri kompensation for for-
højede energi- og miljøafgifter (Ligedeling og individuel indkomstaftrapning af børne-
og ungeydelsen og ligedeling af den supplerende grønne check m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er som udgangspunkt at lade børne- og ungeydelsen udbetale med
halvdelen til hver af forældremyndighedsindehaverne og at individualisere indkomstaftrapnin-
gen, så aftrapningen sker på grundlag af hver af ydelsesmodtagernes individuelle indkomstfor-
hold, samt som udgangspunkt at ligedele den supplerende grønne check. Lovforslaget udmønter
sidste del af aftalen om ét samlet familieretligt system mellem alle Folketingets partier fra marts
2018. Endvidere foreslås en overgangsordning for delte familier således, at den forælder, der
hidtil har modtaget børne- og ungeydelse, som udgangspunkt fortsat kan få udbetalt den fulde
ydelse, når de nye regler træder i kraft.
Ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love (Justering af definitionen af
fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselskaber m.v., ty-
deliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-forhø-
jelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finansielle
konti m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at give danske selskaber mulighed for i visse tilfælde at fradrage
endelige underskud i udenlandske datterselskaber m.v. (opfølgning på dom fra EU-Domstolen).
Samtidig justeres definitionen af fast driftssted i overensstemmelse med den ændrede fast drifts-
stedsdefinition i OECD’s Modeloverenskomst.
Endvidere tydeliggøres Skatteforvaltningens ad-
gang til at foretage skønsmæssige ansættelser, når en transfer pricing-dokumentation ikke er
sendt rettidigt.
Lovforslaget er en genfremsættelse af dele af L 48 (folketingsåret 2019-20).
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21
Ændring af skattekontrolloven og forskellige andre love (Gennemførelse af direktiv
om at imødekomme det akutte behov for at udsætte visse frister for indgivelse og ud-
veksling af oplysninger på beskatningsområdet på grund af covid-19-pandemien og
ændring af ikrafttrædelse af ændring af håndtering af A-skat m.v. i forbindelse med
udbetaling fra feriegarantiordninger m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre et direktiv vedtaget i juni 2020, som giver mulighed
for udskydelse af fristen for udveksling af oplysninger efter det såkaldte DAC6-direktiv om
indberetning og udveksling af oplysninger om visse grænseoverskridende skatteordninger. Des-
uden er formålet at fremskynde ikrafttrædelses- og virkningstidspunktet af den ændring af fe-
riegarantiordningernes håndtering af A-skat m.v., som blev vedtaget i foråret. Lovforslaget skal
vedtages inden udgangen af oktober 2020.
Ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love (Beskatning ved
overdragelse af erhvervsvirksomheder til erhvervsdrivende fonde) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at forbedre de skattemæssige vilkår ved overdragelse til en er-
hvervsdrivende fond. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om at sikre skattefri overdragelse
af erhvervsvirksomhed til erhvervsdrivende fonde mellem den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet og Radikale Venstre fra
december 2018.
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 156 (folketingsåret 2019-20).
Ændring af lov om et indkomstregister, registreringsafgiftsloven og forskellige andre
love (Skærpet indsats mod vanvidskørsel samt styrkelse og tilpasning af regler på mo-
torområdet m.v.) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at indføre en mulighed for adgang til eSkatData for en afgrænset
kreds af virksomheder, der driver virksomhed med leasing af motorkøretøjer. Denne del af lov-
forslaget er en opfølgning på regeringens udspil
”Vanvidskørsel
skal stoppes” fra februar 2020.
Lovforslaget har endvidere til formål at styrke kontrollen af motorområdet for at mindske risi-
koen for svindel, herunder særligt i forhold til import af brugte køretøjer. Herudover forslås en
række mindre tilpasninger af reglerne på motorområdet. Denne del af lovforslaget er en opfølg-
ning på aftalen om styrkelse af motorområdet mellem alle Folketingets partier fra juni 2020.
Lov om afgift af polyvinylklorid og ftalater (pvc-afgiftsloven) (Okt II)
Formålet med lovforslaget er at genindføre pvc-afgiftsloven med virkning fra den 1. januar 2021.
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om finansloven for 2020 mellem regeringen (Socialde-
mokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet fra december
2019.
Ændring af ligningsloven, pensionsbeskatningsloven, skatteindberetningsloven og
forskellige andre love (Justering af medarbejderaktieordningen for nye, mindre virk-
somheder, smidiggørelse af forskellige pensionsbeskatningsregler og indberetning af
skattepligtige udbetalinger fra finansielle virksomheder til deres kunder m.v.) (Okt II)
Formålet med lovforslaget er bl.a. at justere medarbejderaktieordningen for nye, mindre virk-
somheder, så ordningen med EU-Kommissionens godkendelse som lovlig statsstøtte kan sættes
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21
i kraft, at smidiggøre reglerne for korrektion af pensionsindbetalinger og for skattefri deludbe-
talinger af pensionsordninger, at indføre en overgangsregel for udtagelse af unoterede aktier fra
aldersopsparinger samt at indføre indberetningspligt vedrørende skattepligtige udbetalinger fra
finansielle virksomheder til deres kunder. Justering af medarbejderaktieordningen er en opfølg-
ning på lov nr. 84 af 30. januar 2019, som udmøntede dele af aftalen om erhvervs- og iværksæt-
terinitiativer mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre fra november 2017.
Ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven, registreringsafgiftsloven, lov om vægtaf-
gift af motorkøretøjer m.v. og forskellige andre love (Opfølgning på klimaudspil for
vejtransportområdet) (Okt II)
Formålet med lovforslaget er at følge op på regeringens klimaudspil for vejtransportområdet og
en kommende politisk aftale herom.
Ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven (Implementering af skat-
teundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at justere de gældende danske CFC-regler, således at skatteundgå-
elsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler bliver fuldt ud implementeret i
dansk ret.
Lovforslaget er en tilpasset genfremsættelse af en del af L 48 (folketingsåret 2019-20).
Ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre (Forlængelse af perioden for
midlertidig nedsættelse af grundvederlag til ministre) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at forlænge perioden med den midlertidige nedsættelse af grund-
vederlaget til ministre med 5 pct. med det formål at udvise løntilbageholdenhed for ministre.
Lov om tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at understøtte og styrke told- og skatteforvaltningens it-drift og it-
udvikling gennem oprettelse af et uafhængigt tilsyn med told- og skatteforvaltningens it-område.
Ændring af ligningsloven, kildeskatteloven og selskabsskatteloven (Fastsættelse af
defensive foranstaltninger i forhold til lande på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige
skattejurisdiktioner) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at indføre konkrete lovgivningsmæssige foranstaltninger i forhold
til lande, der indgår på EU’s sortliste, så der skabes et yderligere incitament for de oplistede
lande til at efterleve EU-sortlistens kriterier.
Ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om
afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v. og forskellige andre love (Udmøntning af dele af Klimaaftale for energi og industri
m.v. 2020) (Nov I)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en grøn omlægning af varmeafgifterne, så det bliver
dyrere at varme op med fossile kilder og billigere at varme op med grøn el og bl.a. forhøje
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21
afgiftssatserne i cfc-afgiftsloven med ca. 30 kr. pr. ton CO
2
, som skal være med til at reducere
brugen af klimaskadelige HFC-gasser. Lovforslaget er en opfølgning på klimaaftalen for energi
og industri m.v. mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og
Alternativet fra juni 2020.
Ændring af lov om afgift af visse emballager, poser og engangsservice (emballageaf-
giftsloven), opkrævningsloven, lov om afgifter af spil, lov om midlertidig nedsættelse
af straffen for overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på
udenlandske konti m.v. og virksomhedsskatteloven (Genindførelse af emballageafgift
på pvc-folier, ændring af afgiftssatsen for væddemål og onlinekasino samt fjernelse af
skattefordel ved forældrekøb i virksomheds- og kapitalafkastordningerne) (Nov II)
Formålet med lovforslaget er at genindføre emballageafgiften på pvc-folier med fordoblet sats,
at forhøje afgiften for væddemål og onlinekasino fra 20 til 28 pct. af bruttospilleindtægten og
indføre en skematisk rentekorrektion, således at der ikke via virksomheds- og kapitalafkastord-
ningen ved udlejning af bolig til nærtstående kan opnås en højere fradragsværdi for renteudgifter
end ved privat køb af bolig. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om finansloven for 2020
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Alternativet fra december 2019.
Ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love (Adgang til fravalg af
den midlertidige indefrysningsordning, fastsættelse af grundværdier for erhvervsejen-
domme m.v. og andre tilpasninger på ejendomsområdet) (Nov II)
Formålet med lovforslaget er at indføre adgang til fravalg af indefrysning af grundskyld under
den midlertidige indefrysningsordning, tilpasse reglerne om fastsættelsen af grund- og ejen-
domsværdier for erhvervsejendomme m.v. samt andre tilpasninger på ejendomsområdet. Lov-
forslaget er en opfølgning på aftalen om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligbeskatningen mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance fra maj 2020.
Ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven, toldloven og forskel-
lige andre love (Sanktioner for manglende indsendelse af oplysninger og tiltag til be-
kæmpelse af organiseret svig m.v. som led i udmøntning af aftale om styrket skatte-
kontrol) (Nov II)
Formålet med lovforslaget er at skærpe sanktionsmulighederne ved manglende regelefterlevelse
på skatteområdet ved bl.a. at udvide rækkevidden af bestemmelserne i opkrævningsloven om
sikkerhedsstillelse med henblik på at styrke indsatsen mod organiseret svig, ligesom reaktions-
muligheder ved manglende indsendelse af oplysninger til Skatteforvaltningen foreslås skærpet.
Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om en styrket skattekontrol mellem alle Folketingets
partier fra april 2020.
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21
Ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om
afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v. (Grøn skattereform) (Dec I)
Formålet med lovforslaget er at udmønte en aftale om en grøn skattereform, som forventes
indgået i efteråret 2020 som opfølgning på klimaaftalen for energi og industri m.v. mellem re-
geringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet fra juni 2020.
Ændring af toldloven (Tilpasning af toldloven til EU’s
moderniserede pengeforordning
m.v.) (Dec I)
Formålet med lovforslaget er at tilpasse reglerne om kontrol med likvide midler i dansk ret til
EU’s pengeforordning, der træder i kraft den 3. juni 2021 samt
opdatere toldloven på visse
områder.
Ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love (EU-retlig tilpasning af for-
eningsbeskatningen, justering af reglerne for investeringsinstitutters beskatning af
udbytte fra danske aktier og forhøjelse af det skattefrie bundfradrag for ydelser fra
sociale fonde m.v.) (Jan I)
Formålet med lovforslaget er at sikre, at den danske beskatning af foreninger og investeringsin-
stitutter er EU-medholdelig. I forhold til investeringsinstitutter er der tale om opfølgning på en
dom fra EU-Domstolen. Desuden foreslås fjernelse af en eksisterende forskelsbehandling mel-
lem offentlige plejehjem og plejehjem og -boliger, der er organiseret som selvejende institutio-
ner. Det foreslås endvidere, at bundfradraget for ydelser til personer fra godkendte fonde m.v.,
hvis formål er at støtte socialt eller sygdomsbekæmpende arbejde, forhøjes og fremover § 20-
reguleres.
Ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Indførelse af afgift på e-cigaretter m.v.)
(Feb II)
Formålet med lovforslaget er at indføre en afgift på e-cigaretter fra den 1. juli 2022. Lovforslaget
er en opfølgning på aftalen om finansloven for 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet fra december 2019.
Ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige (Datalovpakke 2) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at lette konverteringen og oprydningen i gældsposterne i det gamle
inddrivelsessystem, DMI og derudover lette og forenkle administrationen af inddrivelsen.
Ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., spiritusafgiftsloven, to-
baksafgiftsloven og forskellige andre love (Implementering af omarbejdet cirkulati-
onsdirektiv, fritagelse for moms og punktafgifter i forbindelse med den fælles for-
svarsindsats inden for Den Europæiske Unions rammer, justering af den digitale ad-
gang til virksomheders bevillings- og registreringsforhold m.v.) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at implementere nye EU-regler, der moderniserer og opdaterer de
administrative regler, for så vidt angår de harmoniserede punktafgiftspligtige varers bevægelse
inden for EU, og fritager NATOs forsvarsindsatser inden for Den Europæiske Unions rammer
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21
for moms og punktafgifter, samt justere den eksisterende hjemmel til at give offentligheden
adgang til oplysninger om virksomheders bevillings- og registreringsforhold i diverse afgiftslove.
9