Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2363794_0001.png
Årsrapport
Marts 2021
Årsrapport 2020
Gældsstyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 5
Præsentation af Gældsstyrelsen ................................................................................... 6
Ledelsesberetning............................................................................................................... 7
Kerneopgaver og ressourcer ...................................................................................... 10
Målrapportering ................................................................................................................ 12
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 18
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................20
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 21
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 22
Balancen............................................................................................................................... 25
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 27
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 28
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 28
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 28
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
Bilag .........................................................................................................................32
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 33
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 33
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 34
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 35
Note 4: Eventualforpligtelser ....................................................................................... 35
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 35
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 36
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 36
Forelagte investeringer .................................................................................................. 36
It-omkostninger ................................................................................................................. 36
Supplerende bilag ............................................................................................................ 36
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår
en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0003.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Gældsstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2020. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Gældsstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.02. Gældsstyrelsen,
§ 09.51.16. Bo- og gaveafgift,
§ 09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.,
§ 09.51.22. Personlige fordringer,
§ 09.51.23. Overtagne studielånsfordringer,
§ 09.51.24. Indtægter fra harmonisering af inddrivelsesrenten,
§ 09.51.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grupper,
§ 09.51.28. Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager,
§ 09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med be-
handling af genoptagelsessager
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, bortset fra usikkerheden ved at der pr. 31. decem-
ber 2020 er ikke-dækningsparate tilgodehavender under inddrivelse på de
administrerede ordninger blandt andet § 09.51.22. Personlige fordringer,
som ikke kan opgøres præcist, da en andel er låst for inddrivelse som følge
af tvivl om retskraft og/eller utilstrækkelig datakvalitet. Den regnskabsmæs-
sige usikkerhed er opgjort til 279,3 mio. kr.
Ledelsen er ikke bekendt med, at regnskabet indeholder andre væsentlige
usikkerheder, fejlinformationer eller udeladelser.
Baggrunden for usikkerheden og de initiativer, der er iværksat for at rette op
på dette, er nærmere beskrevet i årsregnskabet for § 38 for 2020.
2.
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten. Det kan dog oplyses, at der på grund af den ekstraordinære
situation på inddrivelsesområdet er en væsentlig del af fordringerne, som
ikke er underlagt alle inddrivelsesskridt. Det skyldes, dels at en række af for-
3.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0005.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 4
dringerne er låst for inddrivelse som følge af tvivl om retskraft og/eller util-
strækkelig datakvalitet, dels at der ikke kan ske lønindeholdelse på største-
delen af kravene som følge af manglende systemunderstøttelse.
København, d. 24. marts 2021
Middelfart, d. 16. marts 2021
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
Lars Nordahl Lemvigh
Direktør
Gældsstyrelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0006.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 5
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 6
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Gældsstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives for-
ventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Gældsstyrelsen
Gældsstyrelsen har tre kerneopgaver:
1.
2.
3.
Korrekt og effektiv inddrivelse for at sikre et højt inddrivelsesprovenu
Hjælpe borgere og virksomheder med at betale deres gæld til det offentlige
Klar vejledning og servicering af fordringshavere
Korrekt og effektiv inddrivelse for at sikre et højt inddrivelsesprovenu
Gældsstyrelsen skal sikre grundlaget for en korrekt inddrivelse. Gennem de til-
gængelige inddrivelsesværktøjer, analyser og målrettede initiativer sikrer styrel-
sen, at borgere og virksomheder betaler mest muligt af deres gæld.
I Gældsstyrelsen arbejdes der med klare præstationsmål og transparens, fordi
styrelsen er drevet af at inddrive mest mulig gæld til det offentlige. Gældsstyrel-
sen lykkes med opgaven, fordi ledere og medarbejdere har en høj grad af faglig
dedikation og stor viden på deres område.
Gældsstyrelsen tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave og i de
daglige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet
sikrer Gældsstyrelsen fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.
Gældsstyrelsens inddrivelsesstrategi hviler på fire overordnede ambitioner:
1.
2.
3.
4.
Gældsstyrelsen har flest mulige skyldnere i indsats
Gældsstyrelsen maksimerer inddrivelsesprovenu i forhold til ressourceind-
sats
Gældsstyrelsen styrker den almene retsfølelse ved målrettet indsats over for
særlige fordringstyper
Gældsstyrelsen medvirker til at forebygge gæld til det offentlige
Alle borgere og virksomheder, der kan, skal betale deres gæld tilbage til det of-
fentlige og dermed bidrage til finansiering af velfærdssamfundet. Ressourcerne
prioriteres til de indsatser, der forventes at skabe det bedste resultat, så mest
muligt af de offentlige fordringshaveres gæld inddrives. En del af gælden giver
ikke nødvendigvis stort provenu eller omfatter mange skyldnere, men prioriteres
alligevel, fordi det er vigtigt for den generelle retsfølelse. Det kan fx være ube-
talte politibøder, udeblevne underholdsbidrag og ubetalt gæld fra udrejste skyld-
nere.
Hjælpe borgere og virksomheder med at betale deres gæld til det offentlige
Gældsstyrelsen skal gennem en klar, målrettet og effektiv vejledning understøtte
skyldnernes gældsafvikling. Målet er, at så mange som muligt betaler deres gæld
til det offentlige.
Gældsstyrelsens sagsbehandling er effektiv, korrekt og ansvarlig, og afgørel-
serne bliver truffet på et ensartet grundlag. Der lægges vægt på, at det er let og
enkelt for borgere og virksomheder at betale deres gæld.
I kontakten med Gældsstyrelsen møder borgere og virksomheder en kompetent
og dedikeret medarbejder, som arbejder løsningsorienteret og har forståelse for
den enkeltes situation.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 7
Klar vejledning og servicering af fordringshavere
Gældsstyrelsen samarbejder med de offentlige kreditorer om at forebygge, at ny
gæld opstår.
2.2 Ledelsesberetning
Provenu
Det samlede inddrivelsesprovenu for 2020 udgør 10,4 mia. kr. Det er en stigning
i forhold til 2019 på 1,7 mia. kr. Årets gennemsnitlige, månedlige provenu i 2020
var således på 863 mio. kr.
Gældsstyrelsen har i 2020 fortsat sin tidlige indsats over for virksomheder med
betydelig gæld til det offentlige.
Indsatsen prioriteres, fordi der relativt hurtigt kan ske inddrivelse, og tilgangen af
gæld kan begrænses. Eksempelvis kan en konkursbegæring hindre virksomhe-
der i at stifte ny gæld. I 2020 har den tidlige indsats over for virksomheder bidra-
get med 2,8 mia. kr. til det samlede provenu.
Provenuet stammer desuden særligt fra modregning i borgere og virksomheders
overskydende skatter og offentlige ydelser samt frivillige indbetalinger.
Samtidig bidrager en kontinuerlig rykkerindsats over for samtlige skyldnere fort-
sat til provenuet. I 2020 har Gældsstyrelsen endvidere iværksat en særlig ind-
sats rettet mod personskyldnere med stor gæld og store, let omsættelige for-
muer (bankindeståender og værdipapirer).
I 2020 har ibrugtagningen af det nye inddrivelsessystem for alvor kunnet mær-
kes. PSRM sætter sit klare aftryk på inddrivelsesprovenuet og står således for ca.
18 pct. af det samlede provenu, svarende til 1,9 mia. kr.
Provenuet stammer især fra muligheden for lønindeholdelse. I 2020 er der såle-
des inddrevet gæld for 982 mio. kr. via lønindeholdelse.
PSRM
I samarbejde med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen har Gældsstyrelsen hjem-
taget flere opgaver og mere ansvar vedrørende det nye inddrivelsessystem,
PSRM. Det afspejles blandt andet i Gældsstyrelsens organisation og opgavepor-
tefølje.
Flere og flere fordringshavere tilsluttes PSRM. En stor milepæl har været en fuld
tilkobling af personskatteområdet. PSRM har i 2020 inddrevet personskatter for
861 mio. kr.
Ultimo 2020 er ca. 400 ud af 536 potentielle fordringshavere helt eller delvist til-
koblet det nye inddrivelsessystem og sender deres gældsposter til inddrivelse i
PSRM.
I 2020 har Gældsstyrelsen generelt øget kommunikationen med fordringsha-
verne, blandt andet gennem dialogmøder, nyhedsbreve og nyt vejledningsmate-
riale på styrelsens hjemmeside. Samtidig er der i styrelsen skabt et øget fokus på
en større tilgængelighed og en udvidet service og support. Det har blandt andet
resulteret i en længere telefontid for henvendelser og næsten en fordobling af
bemandingen vedrørende hjælp til fordringshaverne.
Oprydningsopgaven
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 8
Parallelt med tilkoblingen af fordringshavere til PSRM lægges der fortsat mange
ressourcer i oprydningen af fejlbehæftede gældsposter i det midlertidige inddri-
velsessystem DMI.
Gældsstyrelsen har siden 2018 foretaget manuel oprydning i ca. 2,2 mio. ud-
valgte ældre gældsposter i DMI med tvivl om, hvorvidt gældsposterne er foræl-
dede som følge af blandt andet fejl i EFI.
For at sikre, at ressourcerne anvendes mest effektivt, har Gældsstyrelsen foreta-
get en justering i sin oprydningsstrategi, så den manuelle oprydning fra 2020 og
frem omfatter al fejlramt gæld ud fra en prioritering, der skal understøtte, at den
mest værdifulde gæld, som det er lettest at rydde op i, håndteres først.
Den manuelle oprydning vil samtidig prioritere følsomme fordringstyper, fx politi-
bøder og privatretlige underholdsbidrag, uden hensyntagen til, at skyldner har
evne til at betale, og det er muligt at udbedre gældsposter med datafejl.
Den manuelle oprydningsindsats har overordnet til formål at øge andelen af ind-
drivelsesparat gæld i DMI.
En del af oprydningsindsatsen er endvidere at sikre, at inddrivelsen i DMI sker
lovmedholdeligt. Oprydningsindsatsen er således en forudsætning for, at der
kan gennemføres inddrivelse i paralleldriftsperioden, hvor der sker inddrivelse i
både DMI og PSRM.
Den manuelle oprydning omfatter ved udgangen af 2020 ca. 13,8 mio. gældspo-
ster til en nominel værdi af 43,9 mia. kr., hvor oprydningen prioriteres efter
gældsposternes reelle værdi
kursværdien.
Parallelt med den manuelle oprydning arbejdes der på at klargøre så store dele
af gælden til at blive overført fra DMI til PSRM. Gæld overføres løbende i bølger i
takt med, at gældsposter lever op til kravene herfor.
Danskernes gæld
Over 1 mio. danskere har i dag gæld til det offentlige. Det svarer til, at omkring
hver femte dansker skylder penge til fællesskabet for blandt andet ubetalte skat-
ter, afgifter og bøder.
I 2020 udkom den første udgave af publikationen
Danskernes gæld.
Det er en
årligt tilbagevendende publikation, der sætter fokus på borgere og virksomhe-
ders gæld til det offentlige. I Danskernes gæld præsenteres en række nøgletal
om borgere og virksomheders gæld til det offentlige. Nøgletallene omfatter det
samlede inddrivelsesprovenu nedbrudt på Gældsstyrelsens centrale indsatser,
til- og afgangen i gældsposter, overblik over gælden til stat, kommuner og of-
fentlige virksomheder samt værdien af den samlede gæld til det offentlige.
Publikationen konkluderer blandt andet:
Inddrivelsen af gæld til det offentlige er steget gennem en længere årrække.
Stigningen i inddrivelsesprovenuet siden 2015 skyldes særligt genetablerin-
gen af afgørende inddrivelsesværktøjer
fx automatiseret modregning og
lønindeholdelse.
Tilgangen af gæld overstiger afgangen. Det er stiftelsen af ny gæld og rentetil-
skrivning, som driver tilgangen og dermed også gældsudviklingen.
Over 1 mio. personer har gæld til det offentlige. Det svarer til, at hver femte
dansker skylder penge for ubetalte skatter, afgifter og bøder.
Mange skyldnere har lav gæld. 325.000 personskyldnere skylder under 1.000
kr.
Den gennemsnitlige gæld pr. personskyldner er på landsplan ca. 100.000 kr.
Mange skyldnere afdrager ikke på deres gæld. Gældsstyrelsen har efter gæl-
dende regler begrænsede inddrivelsesmuligheder over for hver tredje skyld-
ner.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0010.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 9
Danskernes gæld kan findes på Gældsstyrelsens hjemmeside.
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Gældsstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2019
2020
2021
-763,9
747,0
-16,9
-16,9
-16,2
-899,7
886,8
-12,9
-12,9
-12,9
-902,9
902,9
-
-
-
-
21,4
-27,8
-
-111,6
-
29,7
-40,7
-
-139,5
-
-
-
-
-
-
100,0
-
100,0
-
100,0
1.344,0
0,5
1.395,1
0,5
1.469,0
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2020 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 5,7 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til
omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret hvor relevant.
Derudover er kompetencefondsmidler samt kreditnota fra leverandør for samlet 1,1 mio. kr. reklassificeret
fra andre driftsindtægter til andre ordinære driftsomkostninger.
Antal årsværk for 2020 er angivet med data fra SKS. På baggrund af SAP-data kan det gennemsnitlige
antal årsværk i styrelsen i 2020 opgøres til 1.466,8 årsværk.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Gældsstyrelsens grundbudget 2021.
Regnskabsresultatet for 2020 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Gældsstyrelsen i 2020 har haft et samlet overskud på 12,9 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling, heraf et mindreforbrug på 17,6 mio. kr. til løn og et mer-
forbrug på 4,7 mio. kr. på øvrig drift.
Overskuddet skyldes primært, at Gældsstyrelsen ikke har haft den nettotilgang af
medarbejdere, som ellers var forudsat. Der var forudsat 1.500 årsværk i 2020
mod realiseret gennemsnitligt 1.467 årsværk.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0011.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 10
Gældsstyrelsens drift og administrerede ordninger
Gældsstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Gældsstyrelsens driftskonto er følgende:
§ 09.31.02. Gældsstyrelsen (Driftsbevilling)
De administrerede ordninger udgør bevillinger under § 09.51.16. Bo- og gaveaf-
gift, § 09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv., § 09.51.22. Personlige fordringer, §
09.51.23. Overtagne studielånsfordringer, § 09.51.24. Indtægter fra harmonise-
ring af inddrivelsesrenten, § 09.51.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grup-
per, § 09.51.28. Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse
med behandling af genoptagelsessager samt § 09.51.29. Kompensation af
kommuner og regioner i forbindelse med behandling af genoptagelsessager,
som fremgår af tabel 12.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
899,7
-
471,5
-1.173,2
Regnskab
886,8
-
661,3
-1.321,7
Overført
overskud
ultimo
29,1
-
2,0
-
Anmærkning: For de administrerede ordninger udgør overført overskud videreførsler af
reservationsbevillinger
Der er reklassificeret 1,1 mio. kr. fra andre driftsindtægter til andre ordinære driftsomkostninger vedrørende
kompetencefondsmidler samt kreditnota fra leverandør.
I forbindelse med kursværdireguleringen på § 09.51.12 Gebyrer og formålsbestemte afgifter, som er
administreret af Skattestyrelsen, er der konstateret en afvigelse på 9,8 mio.kr., som burde have været
posteret på § 09.51.21. Gebyrer og retsafgifter i Gældsstyrelsen. Det betyder, at indtægterne under
administredede ordninger på 1.321,7 mio. kr. burde have været 9,8 mio. kr. lavere og udgjort 1.311,9 mio.
kr. i 2020.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Gældsstyrelsen har tre hovedformål, som er angivet i finansloven for 2020, jf.
ta-
bel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedformål og opgøres i forhold til bevil-
ling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Gældsstyrelsens ressourceforbrug, herunder bevillingen for
2020 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og til-
lægsbevillingsloven for 2020 samt de realiserede regnskabstal.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0012.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 11
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Korrekt og effektiv inddrivelse
for at sikre et højt inddrivelses-
provenu
2. Hjælpe borgere og virksomhe-
der med at betale deres gæld til
det offentlige
3. Klar vejledning og servicering
af fordringshavere
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-214,5
-670,1
Øvrige
indtægter
-
-
Omkost-
ninger
201,3
664,9
-
Andel af
årets
overskud
-13,2
-5,2
-5,1
-
0,8
-4,3
-10,0
-899,7
19,8
886,8
9,8
-12,9
-
Anmærkning: Lønforbruget er fordelt på FL-formål ud fra tidsregistreringen i 2020.
Der er reklassificeret 1,1 mio. kr. fra andre driftsindtægter til andre ordinære driftsomkostninger vedrørende
kompetencefondsmidler samt kreditnota fra leverandør.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2020 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til generel ledelse og støtte-
funktioner. Derudover indgår omkostninger til koncernfælles aktiviteter, omkost-
ninger til husleje samt ledelsesstøttende aktiviteter, herunder blandt andet kom-
petenceudvikling. Gældsstyrelsen har i 2020 haft omkostninger på 201,3 mio. kr.
under hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvilket er et mindreforbrug
på hovedopgaven på 13,2 mio. kr. Mindreforbruget skyldes blandt andet en akti-
vitetsændring vedrørende interne statslige overførsler med et mindreforbrug på
5,3 mio. kr. samt et mindreforbrug på hjemmearbejdspladsudstyr på 4,0 mio. kr.
Hovedopgave 1
Korrekt og effektiv inddrivelse for at sikre et højt inddrivelsespro-
venu
udgør hovedparten af Gældsstyrelsens kerneydelser. Dette omfatter rets-
kraftvurdering, genoptagelse, betalingshåndtering, bistandsanmodning til og fra
udlandet, bobehandling, afdragsordning, lønindeholdelse, skyldnerhenvendelser
samt tværgående produktionsstøtte. Gældsstyrelsen har i 2020 haft omkostnin-
ger på 664,9 mio. kr. på hovedopgave 1, hvilket er et mindreforbrug på hovedop-
gaven på 5,2 mio. kr. Mindreforbruget skyldes blandt andet en aktivitetsændring
vedrørende udgifter fra sikkerhedsstillelser i forbindelse med bobehandling og
konkurssager med et mindreforbrug på 4,0 mio. kr.
Hovedopgave 2
Hjælpe borgere og virksomheder med at betale deres gæld til det
offentlige
dækker over omkostninger forbundet med at understøtte skyldnernes
gældsafvikling gennem en klar, målrettet og effektiv vejledning. Den forholdsvis
lave bevilling og tilhørende omkostninger for hovedopgaven skyldes, at en række
aktiviteter, herunder skyldnerhenvendelser er registreret under hovedopgave 1.
Gældsstyrelsens registreringsramme er primo 2021 blevet revideret, så flere af
disse aktiviteter fremadrettet registreres under hovedopgave 2. Gældsstyrelsen
har i 2020 haft omkostninger på 0,8 mio. kr. på hovedopgave 2, hvilket er et min-
dreforbrug på hovedopgaven på 4,3 mio. kr. Mindreforbruget kan henføres til en
aktivitetsændring vedrørende lavere opgavevolumen for hovedopgaven end for-
ventet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0013.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 12
Hovedopgave 3,
Klar vejledning og servicering af fordringshavere
dækker over
omkostninger forbundet med at sikre en god dialog med fordringshaverne og vej-
lede dem i at gennemføre en så effektiv opkrævningsindsats som muligt, så op-
bygningen af ny gæld kan forebygges. Gældsstyrelsen har i 2020 haft omkostnin-
ger på 19,8 mio. kr. på hovedopgave 3, hvilket er et merforbrug på hovedopgaven
på 9,8 mio. kr. Merforbruget kan henføres til, at der i 2020 har været højere opga-
vevolumen i forbindelse med vejledning og servicering af fordringshavere end for-
ventet.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Gældsstyrelsens
mål- og resultatplan for 2020, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Gældsstyrelsen for 2020.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Gældsstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en ef-
fektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrel-
sen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af den årlige
omdømmemåling, som
foretages i 3. kvartal
2020, skal som mini-
mum være 3,1 point.
Der måles på en skala
fra 1-5
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med styrel-
sens vejledningsindsats
skal i gennemsnit mini-
mum være 4,0 point for
telefonbetjening og 3,6
point for mailbesvarel-
ser. For sagsbehand-
lingsområdet gennem-
føres der i 2020 en nul-
punktsmåling. Der må-
les på en skala fra 1-5.
Resultatet af den årlige
omdømmemåling er 3,1
point.
Opfyldt
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles)
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med styrel-
sens vejledningsindsats
er 4,1 point for telefon-
betjening og 3,3 point
for mailbesvarelser.
Kundetilfredshedsmå-
lingerne med sagsbe-
handlingsområdet er
udskudt til 2021.
Delvist opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0014.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 13
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 2: Gældsstyrelsen skal sikre etableringen af en normaliseret og effektiv
gældsinddrivelse, så der inddrives mest mulig gæld til det offentlige.
2.1 Samlet ind-
drivelsespro-
venu
Inddrivelsesprovenuet i
2020 udgør minimum 7
pct. af gælden ved årets
begyndelse, og mini-
mum 9,5 mia. kr. i 2020.
Alle inddrivelsesparate
politibøder modtaget
inden 1. oktober 2020
er omfattet af et inddri-
velsesskridt (dvs. at
skyldnerne som mini-
mum skal modtage en
rykker i 2020).
Der er opnået et pro-
venu på 10,4 mia. kr. i
2020.
Opfyldt
2.2 Særlig ind-
sats over for
politibøder
Samlet i DMI og PSRM er
der foretaget inddrivel-
sesskridt på ca. 97,6
pct. af politibøderne.
DMI:
Andel af alle ind-
drivelsesparate politi-
bøder, der har modta-
get inddrivelsesskridt
udgør 99,9 % (344.094
ud af 344.398).
PSRM:
Andel af politibø-
defordringer, der har
været eller er i indsats i
2020 udgør 86,8%
(63.864 ud af 73.585).
Delvist opfyldt
2.3 Særlig ind-
sats over for
børnebidrag,
der ikke er for-
skudsvist ud-
lagt
Alle inddrivelsesparate
UHB-fordringer modta-
get inden 1. oktober
2020 er omfattet af et
inddrivelsesskridt (dvs.
at skyldnerne som mini-
mum skal modtage en
rykker i 2020). Samtidig
skal antallet af restan-
ter, der skylder privat-
retlige ikke forskudsvist
udlagte børnebidrag,
fastholdes eller ned-
bringes.
Gældsstyrelsen skal mi-
nimum retskraftvurdere
400.000 fordringer ma-
nuelt i 2020.
Gældsstyrelsen skal
færdigbehandle alle
genoptagelsessager in-
den udgangen af 2020.
Ultimo 2019 var der
lukket 9.127 sager.
Andel af inddrivelsespa-
rate fordringer, der har
modtaget et inddrivel-
sesskridt er 100 pct.
(141.501 ud af
141.568).
Antallet af restanter:
8.839.
Udvikling i 2020: +238.
Delvist opfyldt
2.4 Opryd-
ningsopgaven
følger den
fastlagte plan
2.5 Planmæs-
sig afvikling af
genoptagel-
sessager
Der blev retskraftvurde-
ret 671.756 fordringer.
Opfyldt
Samlet er 15.949 ud af
20.233 sager lukket i
2020.
Genoptagelsesopgaven
forventes afsluttet i lø-
bet af første halvår
2021.
Ikke opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0015.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 14
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3: Gældsstyrelsen skal etableres som en velfungerende organisation, der
sikrer korrekt og effektiv sagsbehandling med udgangspunkt i ensartede arbejdspro-
cesser.
3.1 Korrekt
sagsbehand-
ling
Der må maksimalt være
regnskabsfejl i 3 pct. af
de sager, som bliver
retskraftvurderet manu-
elt og udtages til stik-
prøve.
Der må maksimalt være
10 pct., der får medhold
i klager over afgørelser.
Der er fejl i 1,2 pct. af de
foretagne stikprøver.
Opfyldt
3.2 Ensartet-
hed i sagsbe-
handlingen
Der er 3,1 pct. der har
fået medhold i klager
over afgørelser.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Gældsstyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlig-
hed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor
nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
4.1 Vellykket
onboarding af
nye medarbej-
dere og ledere
(koncernfæl-
les)
4.2 Høj faglig-
hed i et lang-
sigtet perspek-
tiv (koncern-
fælles)
Alle nye ledere og med-
arbejdere ansat i styrel-
sen har gennemført
koncernfælles obligato-
riske onboarding modu-
ler, senest 6 mdr. efter
start.
1. halvår: Styrelsen har
præsenteret et overblik
over styrelsens kerne-
opgaver og kompeten-
cer, samt de faktorer
styrelsen forventer vil
påvirke løsningen af
kerneopgaver i et tre til
femårigt perspektiv.
2. halvår: Styrelsen har
identificeret de væsent-
ligste fokusområder,
der skal bidrage til at
sikre fortsat høj faglig-
hed i et langsigtet per-
spektiv. Endeligt har sty-
relsen beskrevet den
forventede effekt heraf.
Målet er ophævet på
grund af udfordringer
med data.
Mål ophævet
Styrelsen har præsen-
teret et overblik over
kerneopgaver og kom-
petencer.
Opfyldt
Styrelsen har identifice-
ret fokusområder samt
beskrevet forventet ef-
fekt.
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0016.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 15
Mål
4.3 Prognose-
præcision (kon-
cernfælles)
Succeskriterium
Afvigelsen mellem fak-
tisk forbrug og prog-
nose for budget for den
samlede driftsbevilling
må ikke overstige 5 pct.
i samtlige fire kvartaler i
finansåret. Målet er op-
fyldt med 50 pct., så-
fremt afvigelsen ikke
overstiger 5 pct. i tre ud
af fire kvartaler i finans-
året.
Opnåede resultater
1. kvartal: -3,1 pct.
2. kvartal: -6,2 pct.
3. kvartal: -4,1 pct.
4. kvartal: -3,2 pct.
Målopfyldelse
Delvist opfyldt
Pejlemærke 5: Gældsstyrelsen skal sikre implementeringen af det nye inddrivelsessy-
stem og nye forretningsprocesser med en velforberedt modtagerorganisation.
5.1Anvendel-
sen af det nye
inddrivelsessy-
stem, PSRM
5.2 Transition
af opgaver
75 pct. af CPR-skyld-
nerne i PSRM er omfat-
tet af en inddrivelses-
indsats.
Gældsstyrelsen skal
sørge for, at relevante
processer, funktionali-
teter og værktøjer er
overdraget fra ICI, så
der sikres en stabil drift
af PSRM. Samtidig skal
der opbygges de nød-
vendige kompetencer
og indsigt i systemet,
der sikrer en hensigts-
mæssig anvendelse
heraf.
78,3 pct. af CPR-skyld-
nerne i PSRM er omfat-
tet af en inddrivelses-
indsats.
Følgende opgaver ved-
rørende PSRM er over-
draget fra ICI til Gælds-
styrelsen: 1) Produkti-
onsplanlægning i PSRM
2) Procesejerskabet for
breve i PSRM 3) Admini-
strationsgrundlaget for
PSRM 4) Regnskabsaf-
læggelse af PSRM.
I 2020 er der på tværs
af UFST og GÆLDST
igangsat et arbejde
med at udarbejde pla-
ner for transitionen af
de opgaver, der ikke al-
lerede er overdraget til
GÆLDST. Transitions-
planerne forventes fær-
dige i 1. kvartal 2021.
De 36 breve er gen-
nemgået og omskrevet
med fokus på større
brugervenlighed og for-
ståelse hos modtage-
ren. Gennemgangen er
afsluttet primo decem-
ber 2020.
8,7 pct. af henvendel-
serne i PSRM i 4. kvartal
vedrører forståelse af
brevene om lønindehol-
delse.
Delvist opfyldt
Opfyldt
Ikke opfyldt
5.3 Afsendelse
af breve fra
Gældsstyrel-
sen i PSRM
Brevskabeloner for bre-
vene vedr. lønindehol-
delse, påkrav og mod-
regning i PSRM gen-
nemgås, og der forelig-
ger et færdigt udkast ul-
timo juni 2020.
Maksimalt 20 pct. af
henvendelserne i PSRM
i 4. kvartal 2020 skal
vedrøre forståelsen af
brevene om lønindehol-
delse.
Kilde: Gældsstyrelsens mål- og resultatplan for 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 16
I 2020 er 7 mål opfyldt ud af i alt 15 mål. 2 mål er ikke opfyldt. 5 mål er delvist
opfyldt og ét mål er ophævet.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.1.
Omdømme.
Der gennemføres en årlig måling af Gældsstyrelsens om-
dømme blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.
Mål 2.1.
Provenu.
Gældsstyrelsen skal inddrive så meget af den offentlige
gæld som muligt med de inddrivelsesværktøjer, der er til rådighed.
Mål 2.2.
Politibøder.
Gældsstyrelsen skal inddrive politibøder, da det er særlig
vigtigt for borgernes retsfølelse.
Mål 2.3.
Ikke forskudsvist udlagte børnebidrag.
Gældsstyrelsen skal sikre, at
der inddrives ikke forskudsudlagte børnebidrag, da det har direkte betydning
for modtagernes privatøkonomi og retsfølelse.
Mål 2.4.
Oprydningsopgaven.
Gældsstyrelsen skal som led i oprydningsind-
satsen på inddrivelsesområdet manuelt retskraftvurdere ca. 2,2 mio. fordrin-
ger frem mod november 2021, hvor der er tvivl om retskraft.
Mål 2.5.
Planmæssig afvikling af genoptagelsessager.
Gældsstyrelsen skal
senest ultimo 2020 behandle ca. 19.500 genoptagelsessager som led i op-
rydningsindsatsen på inddrivelsesområdet.
Mål 4.2
Høj faglighed i et langsigtet perspektiv (koncernfælles).
Det er målet
at sikre, at Gældsstyrelsen har de rette kompetencer og fastholder den nød-
vendige faglighed til at løse nuværende opgaver på et fortsat højt fagligt ni-
veau og er rustet til at håndtere fremtidige opgaver, så styrelsen når forret-
ningsmæssige målsætninger i et langsigtet perspektiv.
Mål 1.1. Der gennemføres en årlig måling af Gældsstyrelsens omdømme blandt
et repræsentativt udsnit af den danske befolkning
Gældsstyrelsens overordnede omdømme vurderes til 3,1 på en 5-trinsskala.
Dermed vurderes Gældsstyrelsens omdømme neutralt af de danskere, der ken-
der styrelsen.
Styrelsens omdømme er en anelse forbedret i forhold til 2019, hvor gennemsnit-
tet for styrelsens overordnede omdømme var 3,0. De faktorer, der påvirker
Gældsstyrelsens omdømme mest, er opfattelsen af, om styrelsen har en høj fag-
lighed, og hvorvidt styrelsen er åben og gennemsigtig.
De danskere, der kender Gældsstyrelsen, har en positiv opfattelse af styrelsens
faglighed. Hvad angår styrelsens åbenhed og transparens er opfattelsen overve-
jende negativ.
22 pct. af danskerne kender Gældsstyrelsen. Kendskabet er dermed højere end i
2019, hvor 18 pct. angav at kende styrelsen. Kendskabet stammer primært fra
medierne.
Særligt de danskere, der kender til Gældsstyrelsen fra sociale medier, har et
mere positivt syn på styrelsen end andre.
Mål 2.1. Gældsstyrelsen skal inddrive så meget af den offentlige gæld som mu-
ligt med de inddrivelsesværktøjer, der er til rådighed.
Det samlede inddrivelsesprovenu for 2020 udgør 10,4 mia. kr. Det er en stigning
i forhold til 2019 på 1,7 mia. kr. Årets gennemsnitlige, månedlige provenu i 2020
var således ca. 863 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 17
Gældsstyrelsen har i 2020 fortsat sin tidlige indsats over for virksomheder med
betydelig gæld til det offentlige. I 2020 har den tidlige indsats over for virksom-
heder bidraget med 2,8 mia. kr. til det samlede provenu.
Provenuet stammer desuden særligt fra modregning i borgere og virksomheders
overskydende skatter og offentlige ydelser samt frivillige indbetalinger.
Samtidig bidrager en kontinuerlig rykkerindsats over for samtlige skyldnere fort-
sat til provenuet.
I 2020 har ibrugtagningen af det nye inddrivelsessystem for alvor kunnet mær-
kes. PSRM sætter sit klare aftryk på inddrivelsesprovenuet og står således for ca.
18 pct. af det samlede provenu, svarende til 1,9 mia. kr. Provenuet stammer
især fra muligheden for lønindeholdelse. I 2020 er der således inddrevet gæld
for 982 mio. kr. via lønindeholdelse.
Mål 2.2. Gældsstyrelsen skal inddrive politibøder, da det er særlig vigtigt for bor-
gernes retsfølelse
Der er en grundlæggende forskel i tilgangen til inddrivelse i hhv. DMI og PSRM.
DMI tager udgangspunktet i de enkelte gældsposter, fx politibøder, mens der i
PSRM tages udgangspunkt i skyldneren. Målet præciserer, at der skal måles på
inddrivelsesparate gældsposter, altså en DMI-tilgang.
Blandt andet på grund af sit fokus på skyldneren, har PSRM været udfordret på
målopfyldelsen. En række skyldnere med politibøder har ikke kunnet sættes i ind-
drivelse fx fordi skyldneren er under insolvensbehandling, eller fordi skyldneren
er blokeret. Skyldnerne har sammenlagt 9.721 politibøder til inddrivelse. Der kan
være flere årsager til blokeringen, og Gældsstyrelsen ophæver løbende blokerin-
gerne, hvorefter skyldneren kan sættes i indsats.
I DMI er der 304 gældsposter fordelt på 192 skyldnere, der ikke har modtaget et
inddrivelsesskridt, fx på grund af lav restance, igangværende sagsbehandling el-
ler låste indbetalinger.
Mål 2.3. Gældsstyrelsen skal sikre, at der inddrives ikke forskudsudlagte børnebi-
drag, da det har direkte betydning for modtagernes privatøkonomi og retsfølelse
Andelen af inddrivelsesparate gældsposter, der har modtaget inddrivelsesskridt,
er opgjort til 100 pct. Der er 67 inddrivelsesparate UHB-gældsposter, som
Gældsstyrelsen ikke har rykket for. Årsagen er, at gælden ligger under den fast-
satte, nedre grænse på 140 kr., eller at gældsposterne stammer fra skyldnere
med større, låste indbetalinger. Det vurderes som dårlig forvaltningsskik at rykke
dem, når de har indbetalinger, som endnu ikke er placeret.
Når det gælder antallet af skyldnere, er den samlede mængde UHB-skyldnere
øget med 238 (samlet tilgang 1237 og afgang 999). En ikke uvæsentlig del af
skyldnerne er gengangere, hvilket betyder, at de efter at have indfriet det skyl-
dige beløb, kan være i restance måneden efter. Gældsstyrelsen har reelt ikke
kontrol over tilgangen af skyldnere. For en stor dels vedkommende er der tale
om lav betalingsevne (og/eller) vilje, og en del af dem skylder samtidig gæld til
politibøder, der jf. dækningsrækkefølgen dækkes først.
Gældsstyrelsen har vurderet hver enkelt skyldner for at vurdere og igangsætte
det mest hensigtsmæssige inddrivelsesskridt (saldorykker, rykker, telefonvejled-
ning, udlæg). Der forestår fortsat en oprydningsopgave på området, hvor en del
af gældsposterne er låst for inddrivelse som følge af datafejl. Der kan i tillæg her-
til udestå svar fra fordringshaveren på spørgsmål fra Gældsstyrelsens angående
gældsposter.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0019.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 18
Mål 2.4. Gældsstyrelsen skal som led i oprydningsindsatsen på inddrivelsesom-
rådet manuelt retskraftvurdere ca. 2,2 mio. fordringer frem mod november
2021, hvor der er tvivl om retskraft
I foråret 2020 blev strategien for den manuelle oprydning på gældsområdet ju-
steret, så den fremadrettet omhandler alle fejlramte gældsposter under inddri-
velse. På den baggrund blev opgørelsesmetoden på området ændret, så den
fremadrettet ikke længere udelukkende indeholder gældsposter modtaget til
inddrivelse inden d. 19.11.2015, men retskraftvurderede gældsposter på tværs
af hele den brede oprydningsopgave.
Mål 2.5 Gældsstyrelsen skal senest ultimo 2020 behandle ca. 19.500
genoptagelsessager som led i oprydningsindsatsen på inddrivelsesområdet.
Afslutningen af projektet er mere kompleks end først antaget, da det har vist sig
vanskeligt at finde løsninger på en del af afvigelserne. Samtidig kræver en del af
sagerne, at fordringshaverne verificerer data, hvilket under COVID-19-nedluknin-
gen har været sig mere tidskrævende end forventet.
Mål 4.2 Det er målet at sikre, at Gældsstyrelsen har de rette kompetencer og
fastholder den nødvendige faglighed til at løse nuværende opgaver på et fortsat
højt fagligt niveau og er rustet til at håndtere fremtidige opgaver, så styrelsen når
forretningsmæssige målsætninger i et langsigtet perspektiv.
Gældsstyrelsen har vedtaget en inddrivelsesstrategi, der blandt andet sætter
rammen for Gældsstyrelsens forretning, skyldnerperspektivet, den fremtidige or-
ganisering samt det fremtidige kompetencebehov.
Gældsstyrelsen har med afsæt i inddrivelsesstrategien udarbejdet en kompeten-
cestrategi, der skal understøtte en effektiv og lovlig inddrivelse der bygger på høj
faglighed. I de kommende år vil Gældsstyrelsen have fokus på en række udpe-
gede strategiske indsatsområder for kompetenceudviklingen, der især knytter
sig til organisationens mål, centrale strategier, men også det kulturelle målbil-
lede og de koncernfælles værdier.
Gældsstyrelsen har identificeret følgende syv områder, der kan bidrage til at
sikre en høj faglighed i hele organisationen.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Forretnings-, organisations- og omverdensforståelse
Sagsbehandling under paralleldrift
Styrket opgaveløsning med afsæt i segmenter samt med fokus på høj inddri-
velsesfaglighed
Specialistkompetencer
Styrket kundestrategi
Styrket produktionsstyring
Styrket skyldnerkontakt
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Gældsstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år som anført i grundbudgettet for 2021.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Regnskabsår
2020
-899,7
886,8
Grundbudget
2021
-902,9
902,9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0020.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 19
Resultat
-12,9
-
Anmærkning: Der er i 2020 reklassificeret 1,1 mio. kr. fra andre driftsindtægter til andre ordinære
driftsomkostninger vedrørende kompetencefondsmidler samt kreditnota fra leverandør.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Bevilling og øvrige indtægter for Gældsstyrelsens samlede virksomhed i 2021 er
budgetteret til 902,9 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 902,9 mio. kr. Her-
med bliver det forventede resultat på 0,0 mio. kr. Bevillingen sikrer, at Gældssty-
relsen kan være ca. 1.500 årsværk i 2021.
På inddrivelsesområdet har Gældsstyrelsen, med afsæt i de strategiske pejle-
mærker, mål- og resultatplanen og de underliggende strategier, opstillet en
række ambitioner og forventninger for 2021.
Et væsentligt indsatsområde er - i et samarbejde med Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen - at understøtte en øget konvertering af gældsposter fra det mid-
lertidige inddrivelsessystem DMI til PSRM og en yderligere ibrugtagning af PSRM
hos fordringshaverne. I PSRM er det muligt at sætte skyldnerne i lønindeholdelse.
Det er et vigtigt inddrivelsesredskab, og øget anvendelse af lønindeholdelse vil
kunne aflæses direkte på det samlede provenu.
Desuden er det et mål for året, at 95 pct. af alle skyldnerne klar til indsats i PSRM
skal omfattes af inddrivelsesskridt i 2021.
Ud over et fortsat fokus på anvendelsen af PSRM vil et helt afgørende indsatsom-
råde i 2021 være den omfattende oprydningsopgave, som forventes at skulle vi-
dereføres i en årrække. Samtidig fortsættes inddrivelsesindsatserne i DMI, herun-
der rykkerindsatsen rettet mod alle skyldnere, en indsats mod skyldnere med
stor gæld og stor formue og den tidlige indsats over for virksomheder.
Med en øget konvertering til PSRM og en fokuseret indsats på oprydningsopga-
ven følger et øget ansvar hos Gældsstyrelsen for såvel stabil drift som en hen-
sigtsmæssig anvendelse af ressourcer.
Den samlede indsats forventes at resultere i et provenu på minimum 11 mia. kr.
for 2021. Det bør dog understreges, at evt. restriktioner og følgevirkninger af
COVID-19 kan have indflydelse på Gældsstyrelsens opgavevaretagelse og der-
med de samlede resultater for året. I 2020 medførte COVID-19, at styrelsens fo-
gedforretninger og indsatsen vedrørende screening af virksomheder blev be-
grænset som følge af nedlukning af skifteretterne i foråret 2020 samt mang-
lende mulighed for udgående fogedforretning. En del virksomheder venter på
hjælpepakker, og hensynet til de virksomheder, der er ramt på indtjeningen som
følge af COVID-19, betyder blandt andet, at virksomhedernes betalingsaftaler
kan strække sig over længere tid end normalt. Det forventes generelt, at en af-
matning i samfundsøkonomien kan føre til en øget gældsopbygning hos virk-
somheder og borgere, herunder at betalingsevnen hos en række skyldnere vil
ændre sig som følge af fx fyringer. Det kan i sidste ende have betydning for, hvor
mange skyldnere, der kan omfattes af et inddrivelsesskridt som eksempelvis løn-
indeholdelse.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0021.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 20
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 21
I dette afsnit redegøres for Gældsstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2020
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2020.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr.
hovedkonto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Gældsstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2020 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af november 2020.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. For de administrerede ord-
ninger, finansieret under bevillingstypen anden, lovbunden og reservationsbevil-
ling, er regnskabspraksis baseret på udgiftsprincippet. Hvor intet andet er angi-
vet, er de finansielle data baseret på oplysningerne i Statens Koncern System
(SKS). For korrektioner til sammenligningstal henvises til årsrapporter for det tid-
ligere SKAT for foregående år. Finansielle data til resultatdisponering og egenka-
pitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovssystem (SB).
Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte be-
løb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra SKS.
Der er ændret regnskabspraksis for opgørelse og beregning af feriepengefor-
pligtelse i 2020. Ændret regnskabspraksis i 2020 indebærer, at det arbejdsgi-
verbetalte pensionsbidrag i modsætning til tidligere år skal medtages i bereg-
ningsgrundlaget for opgørelse af løn under ferie. Som konsekvens heraf er ferie-
pengeforpligtelsen opreguleret med 8,2 mio. kr. ved en primokorrektion i 2020.
Der er herudover ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2020.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Skønnene er
baseret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Metode for opgørelse af feriepengeforpligtelse ultimo 2020 er
som følge af den nye ferielov ændret i forhold til sidste år. Ændringen betyder,
at der ultimo 2020 både er en forpligtelse, der skal overgå til fonden Lønmod-
tagernes Feriemidler vedrørende de indefrosne feriemidler for perioden 1.
september 2019 til 31. august 2020, og en forpligtelse over for de ansatte
vedrørende restferie pr. 31. december 2020. Begge dele er registreret sær-
skilt i regnskabet for 2020.
Forpligtelsen, der skal overføres til fonden, er opgjort ud fra specifikke in-
defrosne feriedage pr. medarbejder og 1 pct. af ferieberettiget løn i særlig
feriegodtgørelse til den optjente indefrosne ferie i perioden 1. september
2019 til 31. august 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 22
Forpligtelsen over for de ansatte tager udgangspunkt i den enkelte medar-
bejders eksakte ferietilgodehavende i Gældsstyrelsen. Det vil sige, at be-
regningen er foretaget ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, her-
under antallet af feriedage pr. 31. december 2020, udgift pr. skyldig ferie-
dag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Særlig feriegodtgø-
relse er som følge af ny ferielov opgjort med 0,5 pct. af den ferieberetti-
gede løn i de første otte måneder af 2020 og 1,5 pct. for de resterende må-
neder af 2020.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere har til gode pr. 31. december 2020, herunder ek-
sempelvis afspadseringstimer, flextimer, fem tildelte fridage til nyansatte aka-
demikere mv. samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme me-
tode som tidligere år.
Resultatløn/engangsvederlag:
Der er foretaget hensættelse til engangsveder-
lag for medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere for 2020. Op-
gørelsen er beregnet på grundlag af fremtidige forventede udbetalinger, der
forventes udmøntet i 2021
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Gældsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det udgiftsbaserede område.
Der er med opgørelse af følgende regnskabspost anvendt skøn. Skønnet er ba-
seret på følgende forudsætninger:
Kursværdi:
Den 31. december 2020 var der ca. 130.000 inddrivelsesfordrin-
ger, som er låst. Den bogførte kursværdi på disse er på 349,2 mio. kr. med en
nominel værdi på 3.290,0 mio. kr. Den maksimale regnskabsmæssige usik-
kerhed ved de ikke-dækningsparate inddrivelsesfordringer er dog opgjort til
en kursværdi på 279,3 mio. kr., da der ved opgørelsen tages højde for, at der
kan opstå en omfordelingseffekt mellem låste og dækningsparate fordringer.
Det betyder, at den maksimale regnskabsmæssige usikkerhed er ca. 70 mio.
kr. lavere end den bogførte værdi.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Gældsstyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0024.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 23
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2019
2020
2021
-763,9
-
-
-
-
-
-763,9
-899,7
-
-
-
-
-
-899,7
-902,9
-
-
-
-
-
-902,9
-
-
-
-
-
36,6
36,6
44,2
44,2
562,4
82,1
-21,1
13,6
637,0
-
-
109,9
747,0
-16,9
602,0
87,4
-26,7
18,5
681,1
-
94,1
75,0
886,8
-12,9
611,7
88,7
-19,8
16,6
697,3
-
92,0
69,4
902,9
-
-
-
-16,9
-
-
-12,9
-
-
-
-
0,7
-16,2
-
0,0
-12,9
-
-
-
-
-
-16,2
-
-
-12,9
-
-
-
Anmærkning: I 2020 er der foretaget en reklassifikation af engangsvederlag på 15,2 mio. kr. fra lønninger til
andre personaleomkostninger. Derudover er kompetencefondsmidler samt kreditnota fra leverandør for
samlet 1,1 mio. kr. reklassificeret fra andre driftsindtægter til andre ordinære driftsomkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Gældsstyrelsens grundbudget 2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0025.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 24
Ordinære driftsomkostninger
Gældsstyrelsens primære omkostning er løn, hvor der er et måltal på ca. 1.500
årsværk.
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger relaterer sig til en række fagbudgetter, herunder
udgifter til sikkerhedsstillelser i forbindelse med bobehandling og konkurssager,
uddannelse af nye sagsbehandlere, regnskabsmæssige afstemninger samt til ju-
ridisk bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med særlige komplicerede sa-
ger. Derudover indeholder ordinær drift omkostninger til rejse- og hotelophold,
uddannelse samt andre personale- og opgaverelaterede udgifter.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Gældsstyrelsen for 2020.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
12,9
Årets overskud overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Gældsstyrelsen har i 2020 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2020:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag i 2020 var i alt 14,6 mio.
kr. Hensættelsen på 13,0 mio. kr. er tilbageført.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0026.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 25
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Gældsstyrelsens balance fordelt på henholdsvis kapi-
talanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31 december
2020.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2019
2020
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
-
119,5
-
119,5
140,8
152,4
119,5
36,3
-
155,7
185,5
197,1
-
14,9
6,5
-
-
23,5
6,2
-
11,6
-
11,6
11,6
11,6
-
11,6
11,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 5,7 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret..
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0027.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 26
Den samlede balance udgør 197,1 mio. kr. pr. 31. december 2020 mod 152,4
mio. kr. pr. 31. december 2019.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 44,7 mio. kr. fra
2019 til 2020. Omsætningsaktiver udgør 185,5 mio. kr. i 2020.
Tilgodehavender på 23,5 mio. kr. består af forlods betalte sikkerhedsstillelser
med 9,2 mio. kr., lønrefusioner på 5,3 mio. kr., kreditorer med debetsaldo på 5,1
mio. kr., tilgodehavende købsmoms 1,6 mio. kr. samt øvrige tilgodehavender 2,3
mio. kr.
Periodeafgrænsningsposter på 6,2 mio. kr. består af forudbetalt løn på 5,7 mio.
kr. og øvrige forudbetalte omkostninger på 0,5 mio. kr.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2019
2020
-11,6
-
-
-
-
-16,2
-27,8
-13,0
-11,6
-
-
-
-
-29,1
-40,7
-16,9
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-12,9
-13,1
-85,5
-12,9
-19,0
-43,6
-63,9
-
-
-111,6
-111,6
-152,4
-
-
-139,5
-139,5
-197,1
4
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Der er reklassificeret 3,0 mio. kr. fra hensatte forpligtelser til anden gæld vedrørende sociale bidrag.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0028.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 27
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 3,9 mio. kr. fra
2019 til 2020. Hensatte forpligtelser udgør 16,9 mio. kr. i 2020. Stigningen kan
henføres til større hensættelse til engangsvederlag.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 27,9 mio. kr. fra
2019 til 2020. Kortfristet gæld udgør 139,5 mio. kr. i 2020. Under kortfristet
gæld er saldoen for skyldige feriepenge forøget med 22,1 mio. kr. Stigningen kan
henføres til øget forpligtelse til indefrosne feriepenge samt generel stigning i fe-
riepengeforpligtelsen, blandt andet som følge af indregning af pensionsbidraget
i feriepengegrundlaget. Anden kortfristet gæld er steget med 5,9 mio. kr., hvilket
hovedsageligt skyldes stigning i periodisering af lønrelaterede gældsposter og
sociale bidrag.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Gældsstyrelsens egenkapital. Forkla-
ringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer
som følge af disponering for overført resultat til egenkapitalen samt bortfald.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2019
-11,6
-
-11,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-16,2
-
-
-16,2
-27,8
-27,8
2020
-11,6
-
-11,6
-
-
-
-
-
-
-16,2
-
-
-12,9
-
-
-29,1
-40,7
-40,7
Gældsstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2020 40,7 mio. kr., hvoraf 29,1 mio.
kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2020 forøget med 12,9 mio.
kr., hvoraf 12,9 mio. kr. kan henføres til årets resultat.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0029.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 28
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2020
-
0,5
-
Gældsstyrelsens låneramme ultimo 2020 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på låne-
rammen ultimo 2020 udgør 0,0 mio. kr.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Gældsstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.02.
711,2
698,7
681,1
17,6
128,1
145,6
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2020 er 681,1 mio. kr. Lønsums-
loftet primo 2020 var 711,2 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilbageført løn-
sum på 12,5 mio. kr., der primært vedrører overførsel af bevilling fra Gældssty-
relsen til Implementeringscenter for Inddrivelse i Udviklings og Forenklingsstyrel-
sen. Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger således til 145,6 mio. kr. ul-
timo 2020.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12
indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Gældsstyrelsen.
Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Gældsstyrelsen er ansvarlig
for, som de er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0030.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 29
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.31.02.
Gældsstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
09.51.16.
Bo- og gaveafgift
Anden
Udgifter
Indtægter
09.51.21.
Gebyrer, retsafgifter
mv.
Anden
Udgifter
Indtægter
09.51.22.
Personlige fordrin-
ger
Anden
Udgifter
Indtægter
09.51.23.
Overtagne studie-
lånsfordringer
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
09.51.24.
Indtægter fra har-
monisering af ind-
drivelsesrenten
Anden
Udgifter
0,1
-
-
-28,8
354,1
-883,9
50,5
-52,0
62,8
0,0
-
-
- 131,5
345,9
-827,6
51,2
-52,3
260,1
0,1
-
-
102,7
8,2
-56,3
-0,7
0,3
-197,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
899,7
-
886,8
-
12,9
-
-29,1
Indtægter
09.51.25.
Forsøgsordning for
socialt udsatte
grupper
Reservation
Udgifter
-208,5
-
-310,3
2,1
101,8
-2,1
-
-
Indtægter
09.51.28.
Kompensation af ik-
kestatslige for-
dringshavere
Reservation
Udgifter
-
0,8
-
0,2
-
0,6
-
-0,6
Indtægter
09.51.29.
Kompensation af
kommuner og regio-
ner
Reservation
Udgifter
-
3,2
-
1,8
-
1,4
-
-1,4
Indtægter
-
-
-
-
Anmærkning: Der er reklassificeret 1,1 mio. kr. fra andre driftsindtægter til andre ordinære driftsomkostninger vedrørende kompetencefondsmidler samt
kreditnota fra leverandør.
I forbindelse med kursværdireguleringen på § 09.51.12 Gebyrer og formålsbestemte afgifter, som er administreret af Skattestyrelsen, er der konstateret
en afvigelse på 9,8 mio.kr., som burde have været posteret på § 09.51.21. Gebyrer og retsafgifter i Gældsstyrelsen. Det betyder, at indtægterne under §
09.51.21. Gebyrer og retsafgifter på 131,5 mio. kr. burde have været 9,8 mio. kr. lavere og udgjort 121,7 mio. kr. Årets resultat burde have udgjort 92,9
mio. kr. i stedet 102,7 mio. kr.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på
afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
09.51.16. Bo- og gaveafgift
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 30
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2020 på 0,1 mio. kr. Der er realise-
ret udgifter på 0,0 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug i forhold til bevillingen på
0,1 mio. kr. som følge af lavere rentetilskrivning end budgetteret. Kontoen vedrø-
rer tilgang af renter på lån ydet til henstand med bo- og gaveafgift.
09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2020 på 28,8 mio. kr. Der er reali-
seret indtægter på 131,5 mio. kr., hvilket er en merindtægt i forhold til bevillingen
på 102,7 mio. kr. svarende til en afvigelse på 356,6 pct. Inddrivelsesfordringer er
indtægtsført til kursværdi i henhold til Økonomistyrelsens vejledning om den
regnskabsmæssige håndtering af tilgodehavender og udlån. Merindtægten kan
henføres til øget gebyrskabende inddrivelsesaktivitet, der udgør 42,1 mio. kr.
samt en stigning i kursværdien svarende til 50,8 mio. kr.
09.51.22. Personlige fordringer
Der er på hovedkontoen både en indtægts- og udgiftsbevilling. I forhold til ind-
tægtsbevillingen udgør denne 883,9 mio. kr. Der er realiseret indtægter på 827,6
mio. kr., hvilket er en afvigelse på 56,3 mio. kr. svarende til 6,4 pct. i forhold til be-
villingen. Mindreindtægten kan henføres til færre politibøder og sagsomkostnin-
ger, der er oversendt til inddrivelse fra Rigspolitiet.
I forhold til udgiftsbevillingen udgør denne 354,1 mio. kr. Der er realiseret udgif-
ter på 345,9 mio. kr., hvilket er en afvigelse i forhold til bevillingen på 8,2 mio. kr.
svarende til 2,3 pct. Afvigelsen kan henføres til færre af- og nedskrivninger end
budgetteret. Inddrivelsesfordringer er indtægtsført til kursværdi i henhold til Øko-
nomistyrelsens vejledning om den regnskabsmæssige håndtering af tilgodeha-
vender og udlån
09.51.23. Overtagne studielånsforordninger
Der er på hovedkontoen både en indtægts- og udgiftsbevilling. I forhold til ind-
tægtsbevillingen udgør denne 52,0 mio. kr. Der er realiseret indtægter på 52,3
mio. kr., hvilket er en afvigelse på 0,3 mio. kr. svarende til 0,6 pct. i forhold til be-
villingen. Afvigelsen skyldes mindre kursværdiregulering end budgetteret.
I forhold til udgiftsbevillingen udgør denne 50,5 mio. kr. Der er realiseret udgifter
på 51,2 mio. kr., hvilket er en afvigelse i forhold til bevillingen på 0,7 mio. kr. sva-
rende til 1,3 pct. Afvigelsen skyldes færre afdrag end budgetteret, hvilket udgør
0,4 mio. kr., samt mindre kursværdiregulering end budgetteret svarende til 0,3
mio. kr. Inddrivelsesfordringer optages til kursværdi i henhold til Økonomistyrel-
sens vejledning om den regnskabsmæssige håndtering af tilgodehavender og
udlån.
09.51.24. Indtægter fra harmonisering af inddrivelsesrenten
Der er på hovedkontoen både en indtægts- og udgiftsbevilling. I forhold til ind-
tægtsbevillingen udgør denne 208,5 mio. kr. Der er realiseret indtægter på 310,3
mio. kr., hvilket er en afvigelse på 101,8 mio. kr. svarende til 48,8 pct. i forhold til
bevillingen. Afvigelsen skyldes færre af- og nedskrivninger, hvilket udgør l 79,3
mio. kr., samt en indtægt, der er 22,5 mio. kr. større end budgetteret.
I forhold til udgiftsbevillingen udgør denne 62,8 mio. kr. Der er realiseret udgifter
på 260,1 mio. kr., hvilket er en afvigelse i forhold til bevillingen på 197,3 mio. kr.
svarende til 314,1 pct. Afvigelsen skyldes større af- og nedskrivninger end bud-
getteret. Inddrivelsesfordringer er indtægtsført til kursværdi i henhold til Økono-
mistyrelsens vejledning om den regnskabsmæssige håndtering af tilgodehaven-
der og udlån.
09.51.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grupper
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 31
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2020 på 0,0 mio. kr. Der er i 2020
forbrugt 2,1 mio. kr. af videreførte midler på kontoen som følge af udbetalte
kompensationer, hvilket er et merforbrug i forhold til bevillingen på 2,1 mio. kr.
Primo 2020 var der fra tidligere finansår videreført 3,7 mio. kr. på kontoen. Der
vil ikke være yderligere aktivitet på kontoen, idet ordningen er ophørt ved lov nr.
551 af 29. maj 2018. De uforbrugte midler på 1,5 mio. kr. på kontoen bortfalder
med udgangen af 2020.
09.51.28. Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med be-
handling af genoptagelsessager
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2020 på 0,8 mio. kr. Der er realise-
ret udgifter på 0,2 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug i forhold til bevillingen på
0,6 mio. kr. svarende til en afvigelse på 78,1 pct. Mindreforbruget kan henføres
til, at sagsbehandlingen af kompensationssagerne ikke er afsluttet i 2020. Den
uforbrugte bevilling på 0,6 mio. kr. er med bevillingsafregningen for 2020 over-
ført til kontoens videreførselsbeholdning og forventes anvendt i løbet af 1. halvår
2021.
09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med behandling
af genoptagelsessager
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2020 på 3,2 mio. kr. Der er realise-
ret udgifter på 1,8 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug i forhold til bevillingen på
1,4 mio. kr. svarende til en afvigelse på 43,6 pct. Mindreforbruget kan henføres
til, at sagsbehandlingen af kompensationssagerne ikke er afsluttet i 2020. Den
uforbrugte bevilling på 1,4 mio. kr. er med bevillingsafregningen for 2020 over-
ført til kontoens videreførselsbeholdning og forventes anvendt i løbet af 1. halvår
2021.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0033.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 32
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0034.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 33
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Gældsstyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Gældsstyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0035.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 34
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og
I alt
it-udstyr
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Gældsstyrelsen har ikke materielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0036.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 35
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag
I alt
Kilde: SAP Intern.
2020
16,9
16,9
Gældsstyrelsen har ultimo 2020 bogført hensatte forpligtelser for samlet 16,9
mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger vedrører en-
gangsvederlag til medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere.
4.1.4
Note 4: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Gældsstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2020 opgjort til 35,7 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode er forpligtelsen opgjort til 1,4 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2020.
Udlæg
Gældsstyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger, konfiskation, lå-
sesmed mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner.
Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlæg-
get som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg er pr.
31. december 2020 opgjort til 2,3 mio. kr.
Sikkerhedsstillelser
Gældsstyrelsen stiller sikkerhed i to typer af sager. I den første type af sager stil-
ler styrelsen sikkerhed for boets behandling. I den anden type af sager gælder,
at styrelsen stiller sikkerhed over for boet til yderligere undersøgelser eller rets-
sager vedrørende eksempelvis omstødelse, ledelsesansvar og erstatningssager.
Sikkerhedsstillelserne er givet enten som tilsagn eller ved forlods udbetaling, og
forpligtelsen ophører først, når sagen er afsluttet, og det endeligt fremgår, om
sikkerhedsstillelsen bliver en omkostning for Gældsstyrelsen. En større andel af
sikkerhedsstillelser vedrører derfor sagskomplekser af ældre dato, der endnu
ikke er afsluttet.
Gældsstyrelsens eventualforpligtelse til sikkerhedsstillelser pr. 31. december
2020 er opgjort til 155,1 mio. kr. mod 140,3 mio. kr. ultimo 2019, og eventualfor-
pligtelsen er dermed steget med 14,8 mio. kr. siden sidste år.
De økonomiske konsekvenser af sikkerhedsstillelserne er afhængige af, om der
er aktiver i konkursboet, der kan dække omkostningerne ved de to typer af sa-
ger. I 2020 har Gældsstyrelsen i den sammenhæng haft omkostninger på ca.
25,4 mio. kr.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Styrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0037.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 36
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Styrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 17 og 18 udgår af
årsrapporten.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 19
udgår af årsrapporten.
4.5 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 20 og 21 udgår af årsrapporten.
4.6 It-omkostninger
Af
tabel 22
fremgår en opgørelse af Gældsstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 22. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
1,5
1,5
4.7 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363794_0038.png
Årsrapport 2020 Gældsstyrelsen
Side 37
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen