Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2363788_0001.png
Årsrapport
Marts 2021
Årsrapport 2020
Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab ................................................................ 2
Beretning......................................................................................................... 4
Præsentation af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen ......................................... 5
Ledelsesberetning .................................................................................................. 5
Kerneopgaver og ressourcer ................................................................................... 8
Målrapportering ..................................................................................................... 9
Forventninger til det kommende år ........................................................................ 13
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab........................................................................................................15
Anvendt regnskabspraksis .....................................................................................16
Resultatopgørelse mv. ........................................................................................... 18
Balancen .............................................................................................................. 20
Egenkapitalforklaring ........................................................................................... 22
Likviditet og låneramme ........................................................................................ 23
Opfølgning på lønsumsloft..................................................................................... 23
Bevillingsregnskabet ............................................................................................. 23
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
Bilag .............................................................................................................. 26
Noter til resultatopgørelse og balance ................................................................... 27
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver........................................................................ 27
Note 2: Materielle anlægsaktiver .......................................................................... 28
Note 3: Hensatte forpligtelser ............................................................................... 29
Note 4: Eventualforpligtelser ................................................................................ 29
Indtægtsdækket virksomhed ................................................................................ 29
It-omkostninger.....................................................................................................30
Supplerende bilag .................................................................................................. 31
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller. Tabeller der er
udfyldt med ” , ” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 5 .
kr. Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at
der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0003.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0004.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Medarbejder- og
Kompetencestyrelsens økonomiske og faglige resultater for 2020. I årsrappor-
ten redegøres for styrelsens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, fi-
nansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen, CVR-nummer 40 78 64 49, er ansvarlig for:
§ 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen (Driftsbevilling)
§ 09.61.02. Vederlag mv. til ministre og eftervederlag til tidligere ministre
(Lovbunden bevilling)
§ 09.61.06 Andre personalemæssige udgifter ved udflytning (Reservationsbe-
villing)
§ 09.61.09 Retsomkostninger, gebyrer mv.
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
At årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
At de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
At der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af både midler og driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten.
2.
3.
København, d. 22. marts 2021
København, d. 16. marts 2021
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
Signe Friberg Nielsen
Direktør
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0005.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 5
2.1 Præsentation af Medarbejder- og Kompe-
tencestyrelsen
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens overordnede formål er at sikre gode rammer for
velfungerende og attraktive statslige arbejdspladser, hvor ledere og medarbejdere har de
rette kompetencer til at løse samfundsvigtige velfærdsopgaver til gavn for den enkelte bor-
ger og samfundet i sin helhed.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens opgave er at varetage statens arbejdsgiverfunktio-
ner, hvilket blandt andet indebærer, at styrelsen forbereder, indgår og implementerer over-
enskomster og aftaler på det statslige arbejdsmarked samt varetager de mange opgaver,
der knytter sig til løn, ledelse og personale.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen samarbejder tæt med statens arbejdsgivere, og råd-
giver om anvendelse og fortolkning mv. af Medarbejder- og Kompetencestyrelsens egne
regler, herunder tjenestemandsloven, tjenestemandspensionsloven med tilhørende be-
kendtgørelser, cirkulærer samt overenskomster og aftaler mv., der er indgået af styrelsen
selv. Styrelsen rådgiver også om god embedsmandsetik og
–adfærd
med henblik på at ud-
vikle og forbedre tilliden til den offentlige forvaltning.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen arbejder med at styrke offentlig ledelse, for at skabe
værdi for borgere og samfund og sikre gode rammebetingelser for de statslige arbejdsplad-
ser. Styrelsen gennemfører tiltag og aktiviteter inden for ledelsesudvikling og HR, herunder
opfølgning på ledelses- og kompetenceaftalen og udvikling af det statslige lederudviklings-
program (PLUS). Derudover gennemfører styrelsen fælles-statslige initiativer på arbejds-
miljø- og rekrutteringsområdet, og udvikler samarbejdsstrukturen i staten og mulighederne
for kompetenceudvikling af statens medarbejdere.
Der er ved udgangen af 2020 knapt 90 medarbejdere i Medarbejder- og Kompetencestyrel-
sen. Deres opgaver er forbundet med et stort ansvar og bevågenhed fra omverdenen, og ar-
bejdet er baseret på et transparent, solidt analytisk og strategisk grundlag. Styrelsen arbej-
der for et godt og konstruktivt samarbejde med interessenter, samarbejdspartnere og orga-
nisationer, hvor respekt og dialog baner vejen for at skabe de bedste resultater.
2.2 Ledelsesberetning
Den centrale opgave for 2020 har været etablering af Medarbejder- og Kompetencestyrel-
sen som en selvstændig styrelse. Eksternt ved at opbygge og vedligeholde gode relationer
med samarbejdsparter og interessenter. Internt ved at udvikle og implementere arbejdspro-
cesser, politikker mv. Samtidig med etableringsarbejdet er kerneopgaverne varetaget på et
højt niveau i et meget atypisk år præget af ændrede arbejdsvilkår som følge af COVID-19.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har haft fokus på at etablere og vedligeholde et godt
og respektfuldt samarbejde med såvel parterne på det offentlige arbejdsmarked som de øv-
rige statslige myndigheder, der til dagligt er brugere af styrelsens ydelser. Konstruktive og
positive vurderinger i forskellige analyser og målinger understøtter, at styrelsen er kommet
godt fra start.
De statslige overenskomstforhandlinger er en hovedopgave for Medarbejder- og Kompe-
tencestyrelsen. Der har i 2020 været et særligt fokus på at sikre en god dialog og interes-
sentinddragelse forud for opstart og gennemførelse af overenskomstforhandlingerne i 2021.
Der har derfor været en tæt, løbende kontakt til organisationerne, hvilket blandt andet er
kommet til udtryk i en fælles forhandlingserklæring og en vellykket opstart af overens-
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 6
komstprocessen. Herudover er der gennemført en undersøgelse blandt de statslige arbejds-
givere, som dels indgår som grundlag for formuleringen af krav forud for forhandlingerne,
dels inddrages i styrelsens videre arbejde med udvikling af rammerne for attraktive og vel-
fungerende statslige arbejdspladser.
I 2020 har Medarbejder- og Kompetencestyrelsens rådgivningsindsats især omhandlet råd-
givning om rammer for de statslige myndigheder og organisationers håndtering af COVID-
19. Den juridiske rådgivning er i løbet af perioden blevet suppleret med inspiration og værk-
tøjer på hjemmesiden til at bedrive ledelse på distancen. Derudover har styrelsen gennem-
ført en række initiativer, der understøtter de statslige myndigheder i håndteringen af even-
tuel seksuel chikane.
Derudover har styrelsen løst en række driftsopgaver. Den juridiske rådgivningsindsats er ef-
terspurgt, og der har været et generelt fokus på at udvikle styrelsens rådgivningsydelser.
Styrelsen har derudover opdateret opslagsværket Personaleadministrativ Vejledning (PAV).
Der er gennemført en lang række lederkurser
de 5 forløb i PLUS-programmet
hvor der er
fastholdt en høj brugertilfredshed til trods for de omskiftelige muligheder for at gennemføre
kurserne ved fremmøde.
Som et element i styrelsens generelle fokus på at udvikle og tilbyde relevante fælles stats-
lige løsninger har styrelsen etableret Statens Center for Rekrutteringstest.
På de interne linjer har Medarbejder- og Kompetencestyrelsen bredt set arbejdet med etab-
lering af styrelsen som en effektiv og attraktiv arbejdsplads og organisation. For at skabe
fælles retning, kultur og sprog er der gennemført en omfattende tværgående kompetence-
udvikling i henholdsvis forhandlingsmetode og i skriftlig sagsfremstilling. De fysiske rammer
er ved at være på plads, og de interne procedurer og samarbejder med de administrative un-
derstøttende styrelser inden for koncernen og staten i øvrigt er etableret og under udvikling.
Betingelserne for udvikling og konsolidering af de interne forhold har været vanskeliggjort
ved de begrænsede muligheder for fremmøde. En række
især for en ny styrelse
væsent-
lige interne, forretnings- og kulturopbyggende aktiviteter har måttet udskydes, ligesom en
række stillinger i kontorerne er besat senere end oprindelig planlagt. Det er vurderingen, at
styrelsen samlet set er nået langt, men, at der fortsat skal arbejdes med blandt andet konso-
lidering og videreudvikling af governance, interne politikker og det strategiske grundlag for
den fortsatte udvikling.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0008.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 7
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Medarbejder- og Kompe-
tencestyrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2019
2020
2021
-
-
-
-
-
-98,0
85,6
-12,3
-12,4
-12,3
-114,7
114,7
0,0
0,0
0,0
-
-
-
-
-
0,8
4,3
-15,1
-0,6
-15,8
1,0
-
-
-1,0
-
-
-
19,9
85,2
25,0
-
-
-
74,3
0,7
101
0,6
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2020 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt
0,2 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2020.
Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret hvor relevant.
Anmærkning: Antal årsværk er årsværk i SBS til og med fjerde kvartal 2020., Grundlaget for årsværkprisen er lønsumsfor-
bruget til og med fjerde kvartal 2020 divideret med det beregnede antal årsværk.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) Lokaledatavarehus (LDV).
Regnskabsresultatet for 2020 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen i 2020 har haft et overskud på 12,3 mio. kr. i forhold til årets samlede
bevilling og indtægter på 98,0 mio. kr. Overskuddet kan bl.a. henføres til et mindreforbrug
relateret til Ledelses- og Kompetenceaftalen, hvor en række aktiviteter er udskudt på grund
af COVID-19. En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af afsnit
3.2.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen blev oprettet som en selvstændig styrelse under
Skatteministeriet som følge af kongelig resolution af 27. juni 2019. Tidligere var området
placeret under den tidligere Moderniseringsstyrelsen. Det betyder, at der ikke regnskabstal
for 2019 for Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, herunder er der i årsrapporten ikke an-
ført bemærkninger til 2019 eller kommenteret på udviklingen mellem 2019 og 2020 for de
finansielle nøgletal og personaleoplysninger.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens drift og administrerede ordninger
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel 2. Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0009.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 8
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens driftskonto er følgende:
§ 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen (Driftsbevilling)
De administrerede ordninger udgør bevillinger under § 09.61.02 Vederlag mv. til ministre og
eftervederlag, § 09.61.06. Personalemæssige udgifter ved udflytning, og § 09.61.09 Retsom-
kostninger, gebyrer mv., som fremgår af
tabel 12.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Bevilling
(FL + TB)
95,8
-12,3
35,7
-
Regnskab
85,6
-14,5
27,5
-
Overført
overskud
ultimo
31,8
-
34,5
-
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit 3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har et fagligt hovedformål, som er angivet i finanslo-
ven for 2020, jf.
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedformål og opgøres i forhold til
bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af tabel 3 fremgår Medarbejder- og Kompetencestyrelsens ressourceforbrug, herunder be-
villingen for 2020 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og til-
lægsbevillingsloven for 2020 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og
administration
1. Arbejdsvilkår, pension og ledelses-
politik
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-20,0
-63,5
-83,5
Øvrige
indtægter
-
-14,5
-14,5
Omkost-
ninger
20,8
64,8
85,7
Andel af
årets over-
skud
0,8
-13,1
-12,3
Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem og Navision Stat.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2020 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger
under formål 0.
Generel ledelse og administration,
hvor der blandt andet er registreret om-
kostninger til styrelsens generelle ledelse, direktions- og ledelsessekretariat, økonomi og
HR, generel it, bygninger, kommunikation og facility management. Merforbruget på hoved-
formålet på 0,8 mio. kr. kan henføres til etableringsudgifter i forbindelse med etablering af
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
For formål 1.
Arbejdsvilkår, pension og ledelsespolitik
bemærkes, at der alene er registreret de
direkte omkostninger til de givne aktiviteter. Mindreforbruget på 13,1 mio. kr. er primært
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0010.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 9
knyttet til en række tillægsbevillinger i 2020. Der er et mindreforbrug på 6,6 mio. kr. knyttet
til Ledelses- og Kompetenceaftalen, et mindreforbrug på 1,8 mio. kr. knyttet til fællesstats-
lige løsninger for rekrutteringsydelser og juridiske tjenesteydelser. Generelt har der, foranle-
diget af COVID-19, været et mindreforbrug bl.a. knyttet til intern kompetenceudvikling og
vakancer. Der er endvidere merindtægter i forhold til finanslovsbevillingen knyttet til salg af
lederkurser, hvor der har været et forøget aktivitetsniveau.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Medarbejder- og Kompetence-
styrelsens mål- og resultatplan for 2020, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering af årsagen til,
at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
for 2020.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal sikre, at statslige institutioner ople-
ver styrelsen som effektiv, pålidelig og kompetent, og at kerneinteressenter oplever styrelsen
som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Interessent-
håndtering (Kon-
cernfælles)
Der foretages en nul-
punktsmåling i 2020 med
henblik på at kunne fast-
sætte resultatkrav for 2021.
Gennemsnittet for styrel-
sens kvalitetstal er 4,07,
hvilket er højere end det
anvendte benchmark for
den særdeles gode præsta-
tion.
Opfyldt
Forsættes på næste
side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0011.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 10
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 2: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal etableres som en velfungerende or-
ganisation, der sikrer opgaveløsning af høj kvalitet, herunder rettidig og kompetent rådgivning
2.1 Kompetent
og relevant råd-
givning
Målet er opfyldt ved en
score på mindst 3,5 på en
skala fra 1-5 i brugertil-
fredshedsundersøgelsen
Gennemsnittet for styrel-
sens kvalitetstal er 4,07,
hvilket er højere end det
anvendte benchmark for
den særdeles gode præsta-
tion
90 pct. af anmodningerne
er færdigbehandlede inden
for 10 arbejdsdage efter
modtagelsen
Opfyldt
2.2 Kort sagsbe-
handlingstid
Målet er opfyldt, når 90
pct. af anmodningerne om
pensionsretlige udtalelser
er færdigbehandlet inden
for 10 arbejdsdage efter
modtagelsen af anmodnin-
gen.
Afvigelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for
budget for den samlede
driftsbevilling må ikke
overstige 5 pct. i samtlige
fire kvartaler i finansåret.
Målet er opfyldt med 50
pct., såfremt afvigelsen
ikke overstiger 5 pct. i tre
ud af fire kvartaler i finans-
året.
Opfyldt
2.3 Prognose-
præcision (kon-
cernfælles)
1. kvartal: 14,5 pct.
2. kvartal: -30,4 pct.
3. kvartal: -27,8 pct.
4. kvartal: -26,5 pct.
Ikke opfyldt
2.4 Relevant og
brugerorienteret
værktøj
Personaleadministrativ
Vejledning (PAV) opleves
som et værktøj, der giver
fyldestgørende og aktuel
rådgivning. Målet er op-
fyldt ved en score på
mindst 3,5 på en skala fra 1-
5 i brugertilfredsheds-un-
dersøgelsen (BTU).
Undersøgelsen blev afslut-
tet 1. december. Resultat af
undersøgelsen blev 3,96.
Opfyldt
Pejlemærke 3: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglig-
hed, ansvarlighed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejderne er kompetente og engagerede,
og hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar
3.1 Vellykket on-
boarding af nye
medarbejdere og
ledere (koncern-
fælles)
Alle nye ledere og medar-
bejdere ansat i styrelsen
har gennemført koncern-
fælles obligatoriske on-
boarding moduler, senest 6
mdr. efter start.
Målet er ophævet på grund
af udfordringer med data.
Mål ophævet
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0012.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 11
Mål
3.2 Høj faglighed
i et langsigtet
perspektiv (kon-
cernfælles)
Succeskriterium
1. halvår: Styrelsen har
præsenteret et overblik
over styrelsens kerneopga-
ver og kompetencer, samt
de faktorer styrelsen for-
venter vil påvirke løsningen
af kerneopgaver i et tre til
femårigt perspektiv.
2. halvår: Styrelsen har
identificeret de væsentlig-
ste fokusområder, der skal
bidrage til at sikre fortsat
høj faglighed i et langsigtet
perspektiv. Endeligt har
styrelsen beskrevet den
forventede effekt heraf.
Opnåede resultater
Styrelsen har præsenteret
et overblik over kerneopga-
ver og kompetencer.
Målopfyldelse
Opfyldt
Styrelsen har identificeret
fokusområder samt beskre-
vet forventet effekt.
Pejlemærke 4: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal gennem værdiskabende ledelses- og
kompetenceudvikling understøtte løsning af kerneopgaverne af høj kvalitet
4.1 Alle tværof-
fentlige initiati-
ver i aftalen om
ledelse og kom-
petencer er
igangsat
4.2 At alle 5 for-
løb i PLUS-pro-
grammet (Pro-
gram for Leder-
udvikling i Sta-
ten) evalueres
positivt af delta-
gerne
4.3 At styrke un-
derstøttelsen af
de statslige ar-
bejdspladser
med fælles stats-
lige tilbud og løs-
ninger
Målet er opfyldt, når alle
tværoffentlige initiativer
har etableret en projekt-
/arbejdsgruppe og fået
godkendt en tidsplan, som
aftalens styregruppe følger
op på kvartalsvis.
Minimum 85 % af delta-
gerne svarer ”Meget enig”
eller ”Enig” på følgende
spørgsmål: ”Hvor enig er
du i, at dit læringsudbytte
af det samlede kursusfor-
løb har været tilfredsstil-
lende?”
Der er iværksat en kortlæg-
ning af mulighederne for
levering af relevante fælles
statslige tilbud og løsnin-
ger, og udarbejdelsen af re-
levante initiativer er igang-
sat
6 ud af 7 tværoffentlige ini-
tiativer er igangsat.
Ikke opfyldt
I 2020 har 99% af delta-
gerne svaret meget enig el-
ler enig i spørgsmålet:
”Hvor enig er du i, at dit læ-
ringsudbytte af det sam-
lede kursusforløb har været
tilfredsstillende?”
Første version af den fæl-
lesstatslige rekrutterings-
testløsning er etableret og
går i drift pr 1. jan 2021.
Opfyldt
Opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0013.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 12
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 5: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal sikre, at overenskomstforhandlingerne i
2021 er kendetegnet af dialog og interessentinddragelse med henblik på at opnå et resultat som
understøtter gode rammer for attraktive og velfungerende statslige arbejdspladser
5.1 Inddragelse
af statslige inte-
ressenter
Målet er nået, når der er fa-
ciliteret processer med re-
levante statslige interes-
senter mhp. at få input til
at etablere rammebetingel-
ser for velfungerende stats-
lige arbejdspladser.
Målet er nået, når der igen-
nem en løbende dialog og
samarbejde med organisa-
tionerne er tilvejebragt en
afdækning af grundlaget
for forhandlingerne.
Målet er nået, når der har
været en løbende dialog
om forberedelserne til
OK21.
Forud for overenskomstfor-
handlingerne, har der væ-
ret dialog med relevante
arbejdsgivere, herunder
også delegationsområ-
derne.
Løbende dialog med de
faglige organisationer på
alle niveauer.
Opfyldt
5.2 Dialog og
samarbejde med
organisationerne
Opfyldt
5.3 Dialog med
øvrige arbejdsgi-
verparter
Topmøder og direktørar-
bejdsgruppemøder med
KL/DR på relevante områ-
der i forbindelse med
OK21. Herudover dialog
med DA på topembeds-
mandsniveau
Opfyldt
Kilde: Medarbejder- og Kompetencestyrelsens mål- og resultatplan for 2020.
I 2020 er der 13 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 10 mål nået og et mål er
ophævet.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede mål og resul-
tater.
Mål 1.1. Interessenthåndtering (Koncernfælles)
Mål 2.1. Prognosepræcision (koncernfælles)
Mål 4.1 Alle tværoffentlige initiativer i aftalen om ledelse og kompetencer er igangsat
Mål 1.1. Interessenthåndtering (Koncernfælles)
Interessentmålingen i 2020 er en nulpunktsmåling, hvor målet er at kerneinteressenter skal
opleve Medarbejder- og Kompetencestyrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret. Resul-
taterne viser, at interessenterne overordnet set oplever, at Medarbejder- og Kompetence-
styrelsen er gode til at se tingene fra interessenternes perspektiv og til at udvise forståelse
for deres behov og situation.
Resultatet af målingen understøtter dette, idet gennemsnittet for styrelsens kvalitetstal er
4,07, hvilket er højere end det anvendte benchmark for den særdeles gode præstation.
Mere konkret nævner flere interessenter, at tonen mellem den statslige arbejdsgiver og
modparterne er blevet mere respektfuld og anerkendende. Den direkte og proaktive kon-
takt til HR-chefnetværket betones af de statslige arbejdsgivere, og interessenterne fremhæ-
ver derudover Medarbejder- og Kompetencestyrelsen for det faglige kompetenceniveau i
styrelsens arbejde, idet de statslige samarbejdspartnere oplever, at styrelsen giver effektiv
og kompetent rådgivning og sparring.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0014.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 13
På kommunikationsområdet opnår Medarbejder- og Kompetencestyrelsen de laveste kvali-
tetstal. Den lavere tilfredshed begrundes med, at interessenterne oplever, at styrelsen ikke
har været tilstrækkelig synlig. Blandt andet efterspørges der et større fokus på rekruttering
og kompetenceudvikling.
I 2020 er der ud over interessentanalysen udarbejdet en arbejdsgiverundersøgelse og en
omdømmemåling. Disse understøtter konklusionerne fra interessentanalysen.
Mål 2.1. Prognosepræsicion (koncernfælles)
2020 har været et etableringsår for Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, og budgetterin-
gen har været vanskeliggjort af, at en stor andel af den samlede bevilling bestod af tillægs-
bevillinger. Forbruget har særligt afveget fra det budgetterede for tillægsbevillingerne knyt-
tet til Ledelses- og Kompetenceaftalen og HK-tillidsrepræsentantuddannelser. Endvidere
har situationen omkring COVID-19 medført at TB-finansierede aktiviteter ikke har kunnet
igangsættes, herunder konferencer, kompetenceudvikling mv.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens omfattende aktiviteter knyttet til udbud af leder-
kurser og udbud af kurser til de statslige samarbejdsudvalg er blevet re-planlagt og re-bud-
getteret løbende som konsekvens af COVID-19 situationen.
Målet om prognosepræcision er, som konsekvens af ovenstående, ikke blevet opfyldt i 2020.
Mål 4.1. Alle tværoffentlige initiativer i aftalen om ledelse og kompetencer er igangsat
Aftalen om ledelse og kompetencer blev indgået i februar 2019 af den daværende regering,
KL og Danske Regioner. Efter regeringsskifte i foråret 2019 har den nuværende regering i
efteråret 2019 tiltrådt, at aftalen videreføres. Aftalen indeholder elleve tværoffentlige initia-
tiver, hvoraf syv er forankret i Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
Tre af de syv initiativer, der er forankret i Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, nåede at
blive igangsat i
9. Der er tale om ”ambassadøren for offentlig ledelse”, ”Ledelsesugen”
og ”evaluering af offentlig ledelse”. Målet for
var, at også de resterende tværoffentlige
initiativer skulle igangsættes. I første halvår 2020 blev tre yderligere initiativer igangsat, her-
under ”mere mobilitet mellem sektorer”, ”rotationsforløb på tværs af den offentlige sektor”
og ”direktionsforløb på tværs af den offentlige sektor”. Der er således
samlet set god frem-
drift på tværs af initiativerne i aftalen om ledelse og kompetencer.
Igangsættelse af det sidste initiativ, som er et ”tværoffentligt kompetenceråd”, afventer en-
delig stillingtagen. Det skal i den sammenhæng nævnes, at håndtering af COVID-19 har for-
sinket processen, og at det forventes, at kompetencerådets videre færd afklares i 2021.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Medarbejder- og Kompetencestyrelsens forventninger til det økonomiske
resultat for det kommende år som anført i grundbudgettet for 2021.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2020
-98,0
85,6
-12,3
Grundbudget
2021
-114,7
114,7
0,0
Anmærkning: Der er i grundbudgettet for 2021 inkluderet en TB på 3,5 mio. kr., som indarbejdes i 2021.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 14
Bevilling og øvrige indtægter for Medarbejder- og Kompetencestyrelsens samlede virksom-
hed i 2021 er budgetteret til 114,7 mio. kr., mens udgifter er budgetteret til 114,7 mio. kr.
Hermed bliver det forventede resultat på 0,0 mio. kr.
I 2021 vil Medarbejder- og Kompetencestyrelsen have særligt fokus på forhandling af over-
enskomster på det statslige område. Der er ventes også afsat ressourcer til implementering
af forhandlingsresultatet. Herudover er der budgetteret med et stigende aktivitetsniveau på
flere andre områder. Der er givet bevilling til etablering og drift af fællesstatslige løsninger
for rekrutteringsydelser og juridiske tjenesteydelser. Ligesom i 2020, er der også i 2021 be-
villing til finansiering af aktiviteter knyttet til Ledelses- og Kompetenceaftalen. For så vidt
angår salg af lederkurser ventes et stigende aktivitetsniveau, hvilket ventes at kommer til
udtryk i stigende udgifter og en tilsvarende stigning i styrelsens øvrige indtægter, da kursus-
salget ikke skal give overskud.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0016.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 15
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 16
I dette afsnit redegøres for Medarbejder- og Kompetencestyrelsens ressourceforbrug i fi-
nansåret 2020 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen.
Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og regn-
skabsmæssige ansvar for i 2020.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr. hoved-
konto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen følger
Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabs-
væsen af 19. februar 2018
(Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeri-
ets
Økonomisk Administrative Vejledning (ØAV).
Årsrapporten for 2020 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af no-
vember 2020.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finan-
sieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egen-
kapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovssystem (SB). Ved
budgetter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb angives
som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS.
Der er ændret regnskabspraksis for opgørelse og beregning af feriepengeforpligtelse i 2020.
Ændret regnskabspraksis i 2020 indebærer, at det arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag, i
modsætning til tidligere år, skal medtages i beregningsgrundlaget for opgørelse af løn under
ferie. Som konsekvens heraf er feriepengeforpligtelsen opreguleret med 0,6 mio. kr. ved en
primo-korrektion i 2020.
Der er herudover ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2020.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt
vedrørende det omkostningsbaserede område.
Feriepenge:
Metode for opgørelse af feriepengeforpligtelse ultimo 2020 er som følge af
den nye ferielov ændret i forhold til sidste år. Ændringen betyder, at der ultimo
2020 både er en forpligtelse, der skal overgå til fonden Lønmodtagernes Feriemidler, og
en forpligtelse over for de ansatte. Begge dele er registreret særskilt i regnskabet for
2020.
Forpligtelsen, der skal overføres til fonden, er opgjort ud fra specifikke indefrosne fe-
riedage pr. medarbejder og 1 pct. af ferieberettiget løn i særlig feriegodtgørelse til den
optjente indefrosne ferie i perioden 1. september 2019 til 31. august 2020.
Forpligtelsen over for de ansatte tager udgangspunkt i den enkelte medarbejders ek-
sakte ferietilgodehavende. Det vil sige, at beregningen er foretaget ud fra specifikke
oplysninger pr. medarbejder, herunder antallet af feriedage pr. 31. december 2020,
udgift pr. skyldig feriedag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Særlig
feriegodtgørelse er som følge af ny ferielov opgjort med 0,5 pct. af den ferieberetti-
gede løn i de første otte måneder af 2020 og 1,5 pct. for de resterende måneder af
2020.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 17
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som
medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2020, herunder eksempelvis af-
spadseringstimer, flextimer, fem tildelte fridage til nyansatte akademikere mv. samt en
gennemsnitstimepris.
PULS (personaleudvikling/lønforhandlinger). Der tages i opgørelsen udgangspunkt i den
generelle lønudvikling når der fastsættes en ramme pr. medarbejder, og der tages højde
for udviklingen i antal chefer og medarbejdere.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt
vedrørende det udgiftsbaserede område.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0019.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 18
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevillinger
.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2019
2020
2021
-
-
-
-
-
-
-
-83,5
-14,5
-0,3
-14,2
-
-
-98,0
-91,9
-22,8
-1,5
-21,3
-
-
-114,7
-
-
-
-
-
3,2
3,2
3,5
3,5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
45,9
7,3
-2,3
-
50,9
0,2
4,3
27,1
85,6
-12,3
58,3
8,2
-1,2
-
65,2
0,2
-
45,8
114,7
-0,0
-
-
-
-0,0
-
-12,4
-0,0
-
-0,0
-
-
-
-0,0
0,0
-12,3
-0,0
0,0
-0,0
-
-
-
-
-
-12,3
-
-
-0,0
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0020.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 19
Resultatet af Medarbejder- og Kompetencestyrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab
er et overskud på 12,3 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til et mindrefor-
brug knyttet til de tillægsbevillinger, der er givet i året, herunder særligt bevillingen knyttet
til Ledelses- og Kompetenceaftalen, jf. afsnit 3.7.
Regnskabsresultatet for 2020 er Medarbejder- og Kompetencestyrelsens første årsregnskab
hvorfor der ikke er bemærkninger til udviklingen fra 2019 til 2020 i finansielle nøgletal og
personaleoplysninger.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Medarbejder- og Kompetencestyrelsen for 2020.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
12,3
Årets overskud overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0021.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 20
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Medarbejder- og Kompetencestyrelsens balance fordelt på hen-
holdsvis kapitalanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver) pr. 31 december
2020.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2019
2020
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
0,7
-
-
0,7
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
24,9
-
24,9
29,2
32,8
-
-
-
-
-
4,0
0,3
-
-
-
-
-
2,8
-
2,8
3,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
-
0,1
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,2 mio.
kr. flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under
omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2020.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 32,6 mio. kr. pr. 31. december 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0022.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 21
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 3,6 mio. kr. i 2020. De immaterielle anlægsaktiver er nærmere beskre-
vet i
tabel 13,
og de materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet i
tabel 14.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 29,2 mio. kr. i 2020, som primært vedrører betalinger fra FF7-fi-
nansieringskontoen.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald og kontoændringer
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2019
2020
-
-
-
-
-
-
-
-
-2,8
-
-
19,5
-
-31,8
-15,1
-1,2
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-
-
-
-
-
-0,6
-
-
-
-0,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-4,7
-3,4
-3,1
-4,6
-
-
-15,8
-16,4
-32,8
4
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under
tabel 8a .Balancen
Aktiver.
Der kan være forskel på værdien af
”Egenkapital ultimo” i egenkapitalforklaringen (tabel
9)
og i den samlede balance (tabel
8).
Det vil være tilfældet, hvis der
for det overførte overskud er registreret bortfald, udbytte eller kontoændringer, som ikke er blevet afregnet i det givne
regnskabsår. Dette er tilfældet for Medarbejder- og Kompetencestyrelsen i 2020 på grund af ressortdelingen fra
Finansministeriet til Skatteministeriet. Forskellen på 19,5 mio. kr. svarer til den ressortoverførte egenkapitalsandel fra
Moderniseringsstyrelsen.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Egenkapitalen i balancen er påvirket af ressortændringen. Der udestår overførsel fra Økono-
mistyrelsen på 19,5 mio. kr. svarende til det angivne under kontoændringer, hvorefter egen-
kapitalen i alt vil udgøre 34,6 mio. kr., jf. afsnit med egenkapitalforklaring. Overførslen fore-
tages i 2021.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0023.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 22
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser udgør 1,2 mio. kr. i 2020 og vedrører PULS.
Langfristet gæld
Langfristet gæld udgør 0,6 mio. kr. i 2020, og kan henføres til anlægsaktiverne. Der er afvi-
gelse på 0,2 mio. kr. mellem anlægsaktivernes værdi (0,8 mio. kr.) og værdien af den langfri-
stede gæld (0,6 mio. kr.), hvilket skyldes en likviditetsflytning til FF4-kontoen, som først blev
foretaget den 28. januar, og dermed efter periodeluk, hvilket er normal procedure.
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld udgør 15,8 mio. kr. i 2020, hvoraf de største poster er skyldige feriepenge
og gæld til eksterne leverandører.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Medarbejder- og Kompetencestyrelsens egenka-
pital. Forklaringerne til
tabel 9
uddyber egenkapitalen i balancen, og viser årets ændringer
som følge af disponering for overført resultat til egenkapitalen samt bortfald.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
2019
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2020
0.0
-2,8
-2,8
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-19,5
-12,3
0,0
0,0
-31,8
-34,6
-15,1
Anmærkninger: Der kan være forskel på værdien af ”Egenkapital ultimo” i egenkapitalforklaringen (tabel
9)
og i den
samlede balance (tabel
8).
Det vil være tilfældet, hvis der for det overførte overskud er registreret bortfald, udbytte eller
kontoændringer, som ikke er blevet afregnet i det givne regnskabsår. Dette er tilfældet for Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen i 2020 på grund af ressortdelingen fra Finansministeriet til Skatteministeriet. Forskellen på 19,5 mio.
kr. svarer til den ressortoverførte egenkapitalsandel fra Økonomistyrelsen.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens egenkapital udgør ultimo 2020 34,6 mio. kr., hvoraf
12,3 mio. kr. er overført overskud fra 2020, mens 19,5 mio. kr. udgør den ressortoverførte
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0024.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 23
egenkapital modtaget ved udskillelsen af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen fra den da-
værende Moderniseringsstyrelse. 2,8 mio. kr. vedrører den regulerede egenkapital, der er
knyttet til etableringen af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2020
0,8
4,0
19,9
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens låneramme ultimo 2020 udgør 4,0 mio. kr. Træk-
ket på lånerammen ultimo 2020 udgør 0,8 mio. kr. svarende til en udnyttelsesgrad på 19,9
pct.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hovedkonti af ty-
pen driftsbevilling, som hører under Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.61.01
43,1
67,0
49,0
17,1
14,7
31,8
Der er i 2020 en lønsumsbevilling inklusiv TB på 67,0 mio. kr. Der er realiseret udgifter til løn
under lønsumsloftet på 49,0 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug på løn på 17,1 mio. kr. Min-
dreforbruget er tilføjet lønsumsopsparingen på 14,7 mio. kr., som ressortoverført fra den tid-
ligere Moderniseringsstyrelsen i 2019. Lønsumsopsparingen ultimo 2020 udgør herefter 31,8
mio. kr.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet som fremgår af
tabel 12
indeholder indtægter og udgifter på hoved-
kontoniveau, som opgjort ved bevillingsafregningen for Medarbejder- og Kompetencesty-
relsen. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Medarbejder- og Kompetence-
styrelsen er ansvarlig for, som de er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0025.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 24
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Videre-
Hovedkonto
Navn
Bevillingstype
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.61.01
Medarbejder-
og Kompeten-
cestyrelsen
Drift
Udgifter
95,8
85,6
10,1
31,8
Indtægter
-12,3
-14,5
2,2
Administrerede ordninger
09.61.02
Vederlag mv.
til ministre og
eftervederlag
Personale-
mæssige ud-
gifter ved ud-
flytning
Retsomkost-
ninger, geby-
rer mv
Lovbunden
Udgifter
33,4
27,4
6,0
-
Indtægter
Reservations-
bevillig
Udgifter
-
1,8
-
0,1
-
1,7
34,5
09.61.06
Indtægter
Anden
Udgifter
Indtægter
-
0,5
-
-
0,0
-
-
0,5
-
-
09.61.09
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til års-
rapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillin-
ger indgår i det følgende.
Hovedkonto 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Der er på § 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen en nettoudgiftsbevilling på 83,5
mio. kr. Der er realiseret udgifter på 71,2 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug i forhold til be-
villingen på 12,3 mio. kr. svarende til en afvigelse på 14,7 pct.
Afvigelsen på udgiftssiden på 10,1 mio. kr. kan bl.a. henføres til et mindreforbrug på 6,6 mio.
kr. vedrørende Ledelses- og Kompetenceaftalen, hvor en række aktiviteter er udskudt på
grund af COVID-19. Dertil er der et mindreforbrug på 1,8 mio. kr. vedrørende de fællesstats-
lige rekrutteringsydelser bl.a. som følge af forsinket rekruttering. Endeligt har der været en
række mindre afvigelser vedrørende bl.a. intern kompetenceudvikling, besættelse af va-
kante stillinger mv. som følge af primært COVID-19.
Afvigelsen på indtægtssiden på 2,2 mio. kr. skyldes et højere aktivitetsniveau knyttet til op-
rettelse af afholdelse af lederkurser end forudsat på FL20. Indtægtsbevillingen er opjusteret
på GB21.
Hovedkonto 09.61.02 Vederlag mv. til ministre og eftervederlag
Der er på § 09.61.02. Vederlag mv. til ministre og eftervederlag en bevilling på 33,4 mio. kr.
Der er realiseret udgifter på 27,4 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug i forhold til bevillingen
på 6,0 mio. kr. svarende til en afvigelse på 18,0 pct.
Afvigelsen skyldes, at der generelt har været budgetteret med en buffer til dækning af ud-
gifter til større regeringsrokader eller udskrivning af valg. Der budgetteres ikke længere ud
fra dette budgetteringsprincip på FL21, hvor bevillingen er reduceret
Hovedkonto 09.61.06. Personalemæssige udgifter ved udflytning
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 25
Der er på § 09.61.06. Personalemæssige udgifter ved udflytning en bevilling på 1,8 mio. kr.
Der er realiseret udgifter på 0,1 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug i forhold til bevillingen
på 1,7 mio. kr. svarende til en afvigelse på 94,4 pct.
Afvigelsen kan henføres til et mindreforbrug på udbetaling af midler til outplacement til
statsansatte berørt af udflytning (Bedre Balance), som skyldes få ansøgninger. Bevillingen er
på 0,3 mio. kr. i 2021, og bevillingen til formålet ophører fra 2022.
Hovedkonto 09.61.09. Retsomkostninger, gebyrer mv.
Der er på § 09.61.09. Retsomkostninger, gebyrer mv. en bevilling på 0,5 mio. kr. Der er reali-
seret udgifter på 0,0 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug i forhold til bevillingen på 0,5 mio.
kr. svarende til en afvigelse på 100 pct.
Afvigelsen skyldes, at der ikke har været udgifter til advokatbistand i forbindelse med rets-
sager anlagt mod Skatteministeriet i tjenestemandspensionssager eller advokatbistand i
forbindelse med pensionsaftaler med aktieselskaber mv.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0027.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 26
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0028.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 27
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrapporten, her-
under noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at
tabel-
lerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra økonomisystemet Navision Stat.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-0,7
1,0
-0,9
0,9
-0,1
-
-0,1
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,9
-
0,9
-0,1
-
-0,1
0,7
-0,1
-
-0,1
-
-
-
-
0,7
-0,1
-
-0,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Udviklingsprojekter
under udførelse
0,7
0,2
-
-0,9
0,0
Der er ultimo 2020 immaterielle anlægsaktiver for 0,75 mio. kr. Heraf udgør Færdiggjorte
udviklingsprojekter 0,75 mio. kr., og vedrører intranet og ESDH-system.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0029.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 28
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og
I alt
it-udstyr
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
0,1
-
0,1
0,0
-
0,0
-
0,1
0,1
-
0,1
0,0
-
0,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
-
-
-
0,1
0,0
-
0,0
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Der er ultimo 2020 immaterielle anlægsaktiver for 0,1 mio. kr. Heraf udgør Inventar og it-
udstyr 0,1 mio. kr., og vedrører to kaffemaskiner.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0030.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 29
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 4: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Tillæg til medarbejdere (PULS)
I alt
Kilde: Navision Stat.
2020
1,2
1,2
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ultimo 2020 bogført hensatte forpligtelser for
samlet 1,2 mio. kr.
4.1.4
Note 4: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Medarbejder- og Kompetencestyrelse har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgra-
tiale til medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse
er pr. 31. december 2020 opgjort til 0,0 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen
opgjort til 0,0 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2020.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Af
tabel 15
fremgår prisfastsætning af varer og ydelser i Medarbejder- og Kompetencestyrel-
sens indtægtsdækkede virksomhed. Opgørelse udarbejdes for hver vare eller ydelse med et
provenu på mindst 5. mio. kr. Er der varer eller ydelser, hvor provenuet er under 5. mio. kr.,
kan disse mindre aktiviteter lægges sammen til et område.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0031.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 30
Tabel 15. Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
Kr.
Lederkurser
Direkte omkostninger i alt
Indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Kilde: Navision Stat.
11,5
0,5
-
12,1
-12,5
Af
tabel 16
fremgår en oversigt over Medarbejder- og Kompetencestyrelsens akkumulerede
resultat vedrørende indtægtsdækkede virksomhed.
Tabel 16. Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Kr.
Lederkurser
Ultimo 2017
-
Ultimo 2018
-0,1
Ultimo 2019
-0,1
Ultimo 2020
-0,4
Salg af lederkurser i årene 2018 og 2019 fandt sted i regi af Moderniseringsstyrelsen. Tallene for disse år er taget med for at
illustrere udviklingen, men kun regnskabstallet for 2020 er en del af Medarbejder- og Kompetencestyrelsens regnskab.
Kilde: Navision Stat.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens indtægtsdækkede virksomhed omfatter salg af le-
derkurser. Samlet har Medarbejder- og Kompetencestyrelsens indtægtsdækkede virksom-
hed i 2020 givet et overskud på 0,4 mio. kr. Der har også været et mindre overskud i tidligere
år, hvor salg af lederkurser fandt sted i regi af Moderniseringsstyrelsen.
4.3 It-omkostninger
Af
tabel 22
fremgår en opgørelse af Medarbejder- og Kompetencestyrelsens it-omkostnin-
ger fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen
indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fag-
specifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 22. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
(mio. kr.)
-
1,3
0,3
0,1
-
0,2
1,8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 31
4.4 Supplerende bilag
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363788_0033.png
Årsrapport 2020 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 32
[email protected]
+45 35 27 13 13
www.medst.dk