Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2363787_0001.png
Årsrapport
Marts 2021
Årsrapport 2020
Administrations- og
Servicestyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Administrations- og Servicestyrelsen ....................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 17
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................18
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 19
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 20
Balancen............................................................................................................................... 24
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 27
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 28
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 28
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 28
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.1.6
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
Bilag .........................................................................................................................30
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 31
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 31
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 32
Note 3: Tilgodehavender ............................................................................................... 33
Note 4: Likvide beholdninger ....................................................................................... 33
Note 5: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 34
Note 6: Eventualforpligtelser ....................................................................................... 34
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 34
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 34
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 34
Forelagte investeringer .................................................................................................. 34
It-omkostninger ................................................................................................................. 35
Supplerende bilag ............................................................................................................ 35
På grund af afrunding kan der forekomme mindre differencer på sammentællinger i årsrapportens
tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår
en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0003.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0004.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Administrations-
og Servicestyrelsens økonomiske og faglige resultater for 2020. I årsrapporten
redegøres for styrelsens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finan-
siering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Administrations- og
Servicestyrelsen, CVR-nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen (driftsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2020.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 18. marts 2021
Herning, d. 15. marts 2021
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Claus Henrik Larsen
Direktør
Administrations- og Servicestyrelsen
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0005.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Administrations- og Servicestyrel-
sen og regnskabsårets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige for-
hold, der har påvirket eller forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
Endvidere beskrives forventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af Administrations- og Service-
styrelsen
Administrations- og Servicestyrelsens kerneopgave er at understøtte hele Skat-
teministeriets koncern med service af høj kvalitet og effektiv administration.
Administrations- og Servicestyrelsens opgave er at sikre, at departement og sty-
relser i Skatteministeriets koncern kan fokusere på deres kerneopgaver, fordi
styrelsen effektivt varetager koncernfælles administrations- og servicefunktio-
ner.
Administrations- og Servicestyrelsens fokus er altid på, hvordan styrelsen bedst
muligt understøtter forretningens behov. Løsninger og ydelser tilpasses løbende,
når behovene ændrer sig, mens der ligeledes er fokus på at optimere og kvali-
tetssikre arbejdsprocesser og sagsgange inden for blandt andet rekruttering,
HR, bygninger, service, indkøb og bogføring.
Administrations- og Servicestyrelsens ydelser er essentielle for den samlede op-
gaveløsning i Skatteministeriets koncern. Det kræver, at styrelsen både leverer
fagligt stærke løsninger og er konstruktive medspillere. Derfor er det vigtigt, at
medarbejderne står på et solidt fagligt fundament og samtidig er både service-
mindede og løsningsorienterede. Sammen med de andre styrelser under Skatte-
ministeriet sikrer Administrations- og Servicestyrelsen fundamentet for finansie-
ringen af den offentlige sektor.
Administrations- og Servicestyrelsens kerneopgaver er sammenfattet i neden-
stående overordnede inddeling.
Koncernfælles HR, rekruttering og udvikling:
Administrations- og Servicestyrelsen fastsætter og udvikler i samarbejde med
departementet de koncernfælles retningslinjer og funktioner på HR-området.
Styrelsen understøtter Skatteministeriets institutioner med at tiltrække, fastholde
og rekruttere de rette medarbejdere, sikre et forretningsrelevant udbud af kom-
petenceudvikling til både ledere og medarbejdere samt udarbejder relevant
tværgående ledelsesinformation.
Moderne og vedligeholdte lokaler og servicering af arbejdspladser:
Administrations- og Servicestyrelsen understøtter Skatteministeriets institutioner
med velholdte lokaler med en tidssvarende indretning af arbejdspladser og sikre
den daglige drift og service af Skatteministeriets lokaliteter i form af facility ma-
nagement samt post- og arkivfunktioner. Styrelsen er desuden ansvarlig for at
understøtte den fysiske sikkerhed og arbejdsmiljøet på tværs af Skatteministeri-
ets koncern.
Effektiv og sikker drift af økonomifunktioner, systemunderstøttelse samt indkøb
og udbud:
Administrations- og Servicestyrelsen sikrer en effektiv og sikker drift af koncern-
fælles økonomisystemer og regnskabsfunktioner samt proces- og systemunder-
støttelse heraf. Styrelsen har dertil ansvaret for den koncernfælles indkøbs- og
udbudsfunktion.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Administrations- og Servicestyrelsen har i 2020 forsat haft fokus på at levere
shared serviceydelser af høj kvalitet samt stabil og sikker drift. På den måde un-
derstøtter Administrations- og Servicestyrelsen departementet og koncernens
styrelser, så de kan fokusere på deres kerneopgaver.
En af Administrations- og Servicestyrelsens væsentligste opgaver i 2020 har væ-
ret rådgivning og bistand i forbindelse med den tværgående rekrutteringsop-
gave, herunder håndtering af mere end 2.100 nyrekrutteringer til Skatteministe-
riets styrelser.
I 2020 har Administrations- og Servicestyrelsen desuden gennemført flytninger
af knap 3.300 arbejdsstationer ud fra den vedtagne flytte- og lokaliseringsplan,
herunder indgåelse af nye lejemål, ombygning og indretning. Fx er Administrati-
ons- og Servicestyrelsens egne medarbejdere fra Aarhus, Aalborg og Horsens
blevet samlet med øvrige medarbejderne i Herning, og i København er medar-
bejderne flyttet fra Østbanegade til Høje Taastrup.
Administrations- og Servicestyrelsen har endvidere udarbejdet nye løsninger til
medarbejderudvikling, som skal være med til at understøtte og bidrage til fortsat
udvikling af Skatteministeriets koncern. Fx en række tilbud indenfor lederudvik-
ling, samt et koncernfælles koncept for pre- og onboarding.
2020 har på mange måder været et ekstraordinært år på grund af COVID-19.
Som et led i at sikre stabil og sikker drift, har Administrations- og Servicestyrelsen
i 2020 derfor haft fokus på at udbrede og koordinere tiltag på baggrund af
sundhedsmyndighedernes anbefalinger på koncernens lokationer og informere
medarbejdere herom på tværs af alle styrelser i Skatteministeriets koncern. For
at hjælpe private leverandører i den ekstraordinære økonomiske situation som
følge af COVID-19, fremrykkede Administrations- og Servicestyrelsen efter opfor-
dring fra Finansministeriet betalinger for hele Skatteministeriets koncern. Over
3.000 fakturaer til en værdi af mere end 168,0 mio. kr. blev på kort tid fremrykket
og betalt.
På statslige arbejdspladser har der i store dele af 2020 været en begrænset mu-
lighed for fysisk fremmøde på arbejdspladserne. Administrations- og Servicesty-
relsen har sammen med koncernens arbejdsmiljørepræsentanter arbejdet konti-
nuerligt med at forbedre medarbejdernes arbejdsmiljø, når de arbejder fra deres
privatadresser, herunder blandt andet ergonomi, sikkerhed og trivsel.
Administrations- og Servicestyrelsen har derudover løbende oparbejdet værdi-
fulde erfaringer og viden om muligheder og begrænsninger ved at arbejde virtu-
elt, herunder hvordan hjemmearbejdet kan påvirke trivsel. Det understøtter og
forbedrer det løbende arbejde med trivsel i koncernen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0008.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 7
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Administrati-
ons- og Servicestyrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2019
2020
2021
-804,9
790,8
-14,1
-15,8
-11,7
-565,0
558,8
-6,2
-6,6
-3,4
-614,7
614,7
-
-
-
60,5
98,3
-25,3
-72,1
-109,8
68,4
253,6
-28,7
-73,5
-244,8
-
-
-
-
60,5
98,4
70,3
-
95,2
-
481,5
0,4
305,0
0,6
393,4
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2020 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 1,0 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til
omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret hvor relevant.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Der er på finansloven for 2020 indarbejdet en ny bevillings- og omkostnings-
struktur for Administrations- og Servicestyrelsen. Den nye struktur betyder, at Ad-
ministrations- og Servicestyrelsens opgavevaretagelse fra 2020 og frem finan-
sieres af indtægter fra de øvrige styrelser inden for Skatteministeriets område.
Regnskabsresultatet for 2020 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Ad-
ministrations- og Servicestyrelsen i 2020 har haft en samlet merindtægt på 3,4
mio. kr. i forhold til årets samlede udgifter, heraf 2,6 mio. kr. til løn og 0,8 mio. kr.
på øvrig drift.
Der er i 2020 realiseret udgifter i styrelsen for i alt 563,9 mio. kr. og indtægter for
i alt 566,5 mio. kr. Merindtægten på de 3,4 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til
realiserede indtægter på 2,5 mio. kr., som vedrører viderefakturering til de andre
styrelser af afholdte interne kursuser i 2020 og yderlig realiserede indtægter på
0,8 mio. kr., som vedrører videresalg af biler.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Udnyttelsesgraden for lånerammen er steget fra 60,5 pct. i 2019 til 70,3 pct. i
2020, hvilket kan henføres til øget investeringsbehov af nye lejemål samt
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0009.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 8
ombygning af eksisterende lejemål for 20,0 mio. kr. Desuden er der sket udskift-
ning og ombygning af biler for 2,9 mio. kr., samt foretaget investeringer i inventar
for 1,5 mio. kr. Fra 2019 til 2020 er låneramme faldet fra 100,0 mio. kr. til 97,3
mio. kr., hvilket kan henføres til udlåning af låneramme til Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen på 2,7 mio. kr. Se mere herom i
afsnit 3.5.
Antal årsværk er faldet fra 481,5 årsværk i 2019 til 305,0 årsværk i 2020. Faldet
i antal årsværk fra 2019 til 2020 skyldes primært, at alle elever i Skatteforvalt-
ningen i 2019 var registreret under Administrations- og Servicestyrelsen. Ele-
verne blev pr. 1. januar 2020 fordelt ud til de øvrige styrelser i Skatteforvaltnin-
gen, hvilket betyder, at de ikke længere fremgår af Administrations- og Service-
styrelsens årsværk. Derudover blev der virksomhedsoverdraget ca. 70 service-
medarbejdere ultimo 2019 i forbindelse med overgangen til det fællesstatslige
Facility Management.
Administrations- og Servicestyrelsens drift og administrerede ordninger
Administrations- og Servicestyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet
fremgår af
tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Administrations- og Servicestyrelsens driftskonto er følgende:
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen (Driftsbevilling)
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Bevilling
(FL + TB)
496,7
-496,7
Regnskab
563,1
-566,5
Overført
overskud
ultimo
15,1
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Administrations- og Servicestyrelsen har tre hovedformål, som er angivet i fi-
nansloven for 2020, jf.
tabel 3.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedformål og
opgøres i forhold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens ressourceforbrug, her-
under bevillingen for 2020 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen
på finansloven og tillægsbevillingsloven for 2020 samt de realiserede regn-
skabstal.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0010.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 9
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og
administration
1. Koncernfælles HR, rekruttering
og udvikling
2. Moderne og vedligeholdte lo-
kaler og servicering af arbejds-
pladser
3. Effektiv og sikker drift af øko-
nomifunktioner, systemunder-
støttelse samt indkøb og udbud
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-
-
-
Øvrige
indtægter
-24,4
-135,4
-336,8
Omkost-
ninger
21,0
135,4
336,8
Andel af
årets
overskud
-3,4
-
-
-
-69,9
69,9
-
-
-566,5
563,1
-3,4
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og
omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
På finansloven for 2020 er Administrations- og Servicestyrelsen tildelt en udgifts-
bevilling på 496,7 mio. kr. og en tilsvarende indtægtsbevilling på 496,7 mio. kr.
Dermed udgør den samlede bevilling 0,0 mio. kr.
Bevillingen på finansloven er fordelt ud på styrelsens fire hovedformål med 47,3
mio. kr. på hovedformål 0.
Generel ledelse og administration,
116,5 mio. kr. på
hovedformål 1. Koncernfælles HR, rekruttering og udvikling, 240,0 mio. kr. på ho-
vedformål 2.
Moderne og vedligeholdte lokaler og servicering af arbejdspladser
og 92,9 mio. kr. på hovedformål 3.
Effektiv og sikker drift af økonomifunktioner,
systemunderstøttelse samt indkøb og udbud.
Derudover har Administrations- og Servicestyrelsen i løbet af 2020 modtaget
65,3 mio. kr. i ekstra midler til dækning af forventede udgifter. Tilførslen af midler
kan henføres til et merudgiftsbehov til både nye og eksisterende lejemål til dæk-
ning af udgifter vedrørende administrative servicekontrakter, statslig facility ma-
nagement og flytninger. Derudover skal midlerne dække udgifter som køb af løs-
øre og inventar som følge af indflytning i nye lejemål i 2020.
I løbet af 2020 er der realiseret indtægter for i alt 566,5 mio. kr. og udgifter for i
alt 563,1 mio. kr. Dermed bliver årets merindtægt på 3,4 mio. kr. Der er hovedsa-
geligt realiseret yderligere indtægter på 2,5 mio. kr., som vedrører viderefakture-
ring til de andre styrelser af afholdte interne kursuser i 2020 og yderlig realise-
rede indtægter på 0,8 mio. kr. som vedrører videresalg af biler. Indtægterne er
fordelt i henhold til omkostningerne. Årets merindtægt fremgår på hovedformål
0.
Generel ledelse og administration.
0. Generel ledelse og administration
Formålsplaceringen af indtægterne er afspejlet i omkostninger, hvorfor afvigel-
ser i forhold til budgettet ikke fremgår. Den realiserede afvigelse mellem finans-
loven og omkostninger på hovedformål 0 skyldes hovedsageligt, at styrelsens
reserver er budgetteret på dette formål samt at koncernfælles arrangementer,
såsom DHL-stafetten, ikke er gennemført på grund af COVID-19.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 10
1. Koncernfælles HR, rekruttering og udvikling:
Formålsplaceringen af indtægterne er afspejlet i omkostninger, hvorfor afvigel-
ser i forhold til budgettet ikke fremgår. Den realiserede afvigelse mellem finans-
loven og omkostninger kan primært henføres til styrkelse af grunddriften og
øgede aktiviteter og ændringer af opgaver som følge af flere medarbejdere i
Skatteministeriets koncern, såsom opgaver omkring ny ferielov, mere fleksibel
håndtering af ferieoverførsel og afregning til Statens Administration. På grund af
flytning af medarbejdere til nye lokationer og deraf forventede opsigelser, har
der i perioder også været dobbeltbemanding. Derudover er der udmøntet ledel-
sesværktøjer til fastholdelse af medarbejdere.
2. Moderne og vedligeholdte lokaler og servicering af arbejdspladser:
Formålsplaceringen af indtægterne er afspejlet i omkostninger, hvorfor afvigel-
ser i forhold til budgetter ikke fremgår. Den realiserede afvigelse mellem finans-
loven og omkostninger kan primært henføres til, at der er udgiftsført ekstra mid-
ler til reetablering og fraflytning af lokationer samt husleje. På grund af COVID-
19 og hjemsendelse af medarbejdere er der forbrugt færre midler på ydelser un-
der de administrative servicekontrakter, transport, forplejning m.m. Modsat er
der på grund af COVID-19 brugt ekstra midler til blandt andet rengøring af lokati-
oner og biler.
3. Effektiv, systemunderstøttelse samt indkøb og udbud:
Formålsplaceringen af indtægterne er afspejlet i omkostninger, hvorfor afvigel-
sen i forhold til budget ikke fremgår. Den realiserede afvigelse mellem finanslo-
ven og omkostninger kan primært henføres til mindre indkøb af dagligdagsvarer
på grund af COVID-19 og hjemsendelse af medarbejdere samt mindre udgifter til
elektroniske lovsamlinger. Modsat er der på grund af COVID-19 forbrugt ekstra
midler til blandt andet mundbind og håndsprit.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Administrations- og
Servicestyrelsens mål- og resultatplan for 2020, der er aftalt med Skatteministe-
riets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0012.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 11
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Administrations- og Service-
styrelsen for 2020.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Administrations- og Servicestyrelsen skal effektivt levere relevante
shared service ydelser af høj kvalitet, så de øvrige styrelser kan fokusere på deres
kerneopgaver.
1.1 Admini-
strations- og
Servicestyrel-
sen leverer
standard sha-
red service
ydelser af høj
kvalitet
95 pct. af sager, der er
indmeldt korrekt til Indkøb
& Udbud, overholder den
fastsatte tidsfrist.
99 pct. af postleveringen
er korrekt.
97
1
pct. af ansættelses-
kontrakter (medarbejdere
og chefer) ved nyrekrutte-
ringer til Skatteministeriet
er korrekte.
1.2 Admini-
strations- og
Servicestyrel-
sen leverer
shared service
ydelser af høj
kvalitet på
regnskabsom-
rådet
95 pct. af regnskabserklæ-
ringerne for Skatteministe-
riets koncern er udarbej-
det inden for tidsfristen.
95 pct. af regnskabserklæ-
ringerne for Skatteministe-
riets koncern er udarbej-
det korrekt og opfylder de
fastsatte krav til kontroller
og afstemninger.
92,5 pct. af betalingsfrister
for fakturaer er overholdt.
78,2 pct.
1.3 Optimering
af sagsgange
Administrations- og Ser-
vicestyrelsen optimerer
minimum én sammenhæn-
gende sagsgang hvert
kvartal.
Fire sammenhæn-
gende sagsgange er
optimeret.
Opfyldt
98,8 pct.
Opfyldt
99,7 pct.
98,7 pct.
100 pct.
Ikke opfyldt
94,1 pct.
Forsættes på næste side…
1
Såfremt fejlen i kontrakten skyldes, at kandidaten, der ansættes, har fremsendt forkerte oplysninger, tæller
disse fejl ikke med i opgørelsen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0013.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 12
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 2: Administrations- og Servicestyrelsen skal understøtte transformatio-
nen af skatteforvaltningen frem mod 2021 ved at drive relokaliseringen og rekrutte-
ringsindsatsen samt sikre koncernfælles initiativer.
2.1 Gennemfø-
relse af flytte-
plan
Målbillede 2021 for lokali-
sering ved udgangen af
2020 er opfyldt i de 26
byer, som skatteforvaltnin-
gen skal være lokaliseret i.
De planlagte flytninger i
henhold til målbillede
2021 er igangsat inden for
tidsplanen.
En procesplan for etable-
ring af nyt lejemål og evt.
tilpasning/udvidelse af ek-
sisterende lejemål til brug
for 250 nye medarbejdere
er forelagt departementet
inden udgangen af 1. kvar-
tal 2020.
Den gennemsnitlige til-
fredshed med løsning af
lokaliseringsudfordringer
er minimum 4 på en skala
fra 1-5.
Den gennemsnitlige til-
fredshed, som ledere ople-
ver ved HR-understøttel-
sen i forbindelse med re-
kruttering af nye ledere og
medarbejdere, er mini-
mum 4 på en skala fra 1-5.
Den gennemsnitlige til-
fredshed med de koncern-
fælles obligatoriske on-
boardingmoduler er mini-
mum 3,8 på en skala fra 1-
5.
Der er idriftsat et koncern-
fælles ledelsesudviklings-
program af høj kvalitet
med bred tilslutning fra
styrelserne, der fører til en
gennemsnitlig tilfredshed
hos deltagerne på mini-
mum 3,8 på en skala fra 1-
5.
Målbillede 2021 er
opfyldt i 23 ud af 26
byer.
Ikke opfyldt
2.2 Gennemfø-
relse af plan-
lagte ombyg-
ninger og ind-
flytninger
2.3 Plan for lo-
kalisering af
250 nye kon-
trolmedarbej-
dere
Tre ud af tre indflyt-
ninger er igangsat in-
den for tidsplanen.
Opfyldt
Procesplan blev fore-
lagt i første kvartal
2020.
Opfyldt
2.4 Høj kunde-
tilfredshed
med løsning af
lokaliserings-
udfordringer
2.5 Høj kunde-
tilfredshed
med rekrutte-
ringsunder-
støttelsen
4,3
Opfyldt
4,5
Opfyldt
2.6 Høj kunde-
tilfredshed
med koncern-
fælles obliga-
toriske on-
boardingmo-
duler
2.7 Vellykket
idriftsættelse
og høj tilfreds-
hed med kon-
cernfælles le-
delsesudvik-
lingsprogram
for nyud-
nævnte og ny-
ansatte ledere
4,2
Målet delvist opfyldt
pga. udfordringer
med data for hhv. 1.
samt 3. kvartal.
Delvist opfyldt
4,7
Opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0014.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 13
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3: Administrations- og Servicestyrelsen skal bygge på en kultur præget af
faglighed, ansvarlighed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og
engagerede, og hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prio-
riterer.
3.1 Vellykket
onboarding af
nye medarbej-
dere og ledere
(koncernfæl-
les)
3.2 Høj faglig-
hed i et lang-
sigtet perspek-
tiv
(koncernfæl-
les)
Alle nye ledere og medar-
bejdere ansat i styrelsen
har gennemført koncern-
fælles obligatoriske on-
boarding moduler, senest
6 mdr. efter start.
1. halvår: Styrelsen har
præsenteret et overblik
over styrelsens kerneop-
gaver og kompetencer,
samt de faktorer styrelsen
forventer vil påvirke løs-
ningen af kerneopgaver i
et tre til femårigt perspek-
tiv.
2. halvår: Styrelsen har
identificeret de væsentlig-
ste fokusområder, der skal
bidrage til at sikre fortsat
høj faglighed i et langsig-
tet perspektiv. Endeligt har
styrelsen beskrevet den
forventede effekt heraf.
Målet er ophævet på
grund af udfordrin-
ger med data.
Mål ophævet
Styrelsen har præ-
senteret et overblik
over kerneopgaver
og kompetencer.
Opfyldt
Styrelsen har identifi-
ceret fokusområder
samt beskrevet for-
ventet effekt.
Pejlemærke 4: Administrations- og Servicestyrelsen skal sikre et godt samarbejde og
gode relationer til de øvrige styrelser samt gennemsigtighed og involvering i opgave-
løsningen.
4.1 Høj kunde-
tilfredshed
med services
Den gennemsnitlige til-
fredshed med services,
der leveres gennem ser-
viceboksen og telefonisk
via 5*7, er minimum 4 på
en skala fra 1-5.
Afvigelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for
budget for den samlede
driftsbevilling må ikke
overstige 5 pct. i samtlige
fire kvartaler i finansåret.
Målet er opfyldt med 50
pct., såfremt afvigelsen
ikke overstiger 5 pct. i tre
ud af fire kvartaler i finans-
året.
Kilde: Administrations- og Servicestyrelsens mål- og resultatplan for 2020.
4,2
Opfyldt
4.2 Prognose-
præcision
(koncernfæl-
les)
1. kvartal: 26,7 pct.
2. kvartal: 29,4 pct.
3. kvartal: 40,5 pct.
4. kvartal: 0,4 pct.
Ikke opfyldt
I 2020 er der 14 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af ni mål nået.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 14
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste ikke-opfyldte, delvist op-
fyldte og opfyldte mål og resultater.
Mål der ikke er opfyldt:
Mål 1.2. Administrations- og Servicestyrelsen leverer shared service ydelser af
høj kvalitet på regnskabsområdet
Mål 2.1. Gennemførelse af flytteplan
Mål 4.2. Prognosepræcision
Mål der er delvist opfyldt:
Mål 2.6. Høj kundetilfredshed med koncernfælles obligatoriske onboarding-
moduler
Mål der er opfyldt:
Mål 2.2. Gennemførelse af planlagte ombygninger og indflytninger
Mål 2.7. Vellykket idriftsættelse og høj tilfredshed med koncernfælles ledelses-
udviklingsprogram for nyudnævnte og nyansatte ledere
Mål 4.1. Høj kundetilfredshed med services
Mål der ikke er opfyldt:
Mål 1.2. Administrations- og Servicestyrelsen leverer shared service ydelser af
høj kvalitet på regnskabsområdet
To ud af tre delmål er ikke opfyldt:
Delmål om korrekt udarbejdede regnskabserklæringer
Målopfyldelsen er på 94,1 pct. korrekt udarbejdede regnskabserklæringer, og
nåede derved ikke resultatkravet på 95 pct. Årsagen til den manglende målop-
fyldelse skyldes mangelfuld dokumentation på personalerelaterede forhold i
regnskabserklæringerne samt forsinket levering af data. Der er foretaget en flyt-
ning af opgaven til et andet kontor, således afstemning og upload af data er pla-
ceret samme sted. Dette vil medvirke til, at der sikres korrekt dokumentation og
indenfor tidsfristen. Der er ligeledes indgået aftale med Statens Administration
om rettidig fremsendelse af dokumentation vedrørende e-Indkomst.
Målet indgår ikke i mål- og resultatplan 2021.
Delmål om betalingsfrister for fakturaer
Målopfyldelsen er på 77,5 pct., og nåede derved ikke resultatkravet på 92,5 pct.
Den manglende målopfyldelse kan primært henføres til:
Generel lang behandlingstid i styrelserne i forbindelse med varemodtagelse
og godkendelse af fakturaer, inden de kan bogføres og betales i Administrati-
ons- og Servicestyrelsen. Dette skyldes blandt andet manglende stedfortræ-
der ved fravær og i ferieperioder.
Forsinket udsendelse af fakturaer i efteråret 2020 til varemodtagelse og god-
kendelse.
Implementeringen af nyt fakturaworkflow-system ultimo 2019, som betød en
ændret praksis i styrelserne i forhold til at varemodtage og godkende i SAP,
hvilket i løbet af 2020 har resulteret i tilpasninger i forhold til tidligere praksis i
styrelserne.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 15
Overgangen til Statslig Facility Management har resulteret i udfordringer med
rettidig betaling, da afstemningen af fakturaer til kontrakter mv. ikke er på
plads endnu på grund af igangværende afklaringer med Bygningsstyrelsen.
Administrations- og Servicestyrelsen har iværksat korrigerende handlinger. Alle
fakturaer sendes til varemodtagelse senest fem dage efter modtagelse. Der er
udarbejdet en daglig rapportering til styrelserne og institutionerne til brug for en
tættere opfølgning på kontorniveau ved manglende varemodtagelse og godken-
delse af fakturaer. Der er i 2021 udsendt en survey til alle varemodtagere og
godkendere i Skatteministeriets koncern, for at kunne optimere workflowet og
processen for fakturahåndtering. Der er etableret et samarbejde med Bygnings-
styrelsen og ISS til håndtering af fakturaproblemstillinger relateret til facility ma-
nagement.
Målet er justeret i mål- og resultatplan 2021, så der alene måles på Administrati-
ons- og servicestyrelsens fristoverholdelser.
Mål 2.1. Gennemførelse af flytteplan
Flytteplanen er opfyldt for 23 byer, og nåede derved ikke resultatkravet på 26
byer. Byerne Silkeborg, Svendborg og Rønne er ikke opfyldt.
Silkeborg: Udskydelse af ejendomsvurderingssystemet betyder at rekrutterin-
gen til Skatteankestyrelsen fortsat udestår. Skatteankestyrelsen er i gang med
at udarbejde en flytteplan.
Svendborg: Skattestyrelsens flytning af kundecenteret fra Odense til Svend-
borg er udskudt til tredje kvartal 2021, og herefter forventes målbilledet at
være opfyldt.
Rønne: Mod forventning har Skattestyrelsen ikke opfyldt målbilledet for Rønne.
Der mangler at blive rekrutteret fire medarbejdere.
Målet indgår ikke i mål- og resultatplan 2021.
Mål 4.2. Prognosepræcision
Resultatkravet var maksimalt 5 pct. afvigelse mellem faktisk forbrug og prog-
nose for budget for den samlede driftsbevilling i fire ud af fire kvartaler. Målet er
ikke opfyldt i tre kvartaler. Resultatet for året er en samlet afvigelse på 0,2 pct.
Den manglende målopfyldelse i årets tre første kvartaler skyldes primært:
Forsinket dokumentation fra Bygningsstyrelsen og ISS på Facility Manage-
ment-abonnement-ydelserne, der medførte betaling i andre perioder end
budgetteret.
Manglende opkrævninger fra Bygningsstyrelsen vedrørende husleje.
Derudover er der periodiseringsafvigelser på løsøre i forbindelse med indkøb af
møbler mv., samt på fakturering fra Statens Administration. Der er også et min-
dre forbrug på blandt andet bilers drift og vedligeholdelse, tjenesterejser, porto
og brevpost samt kantiner som følge af COVID-19.
Målet fortsættes i mål- og resultatplan 2021.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 16
Mål der er delvist opfyldt:
Mål 2.6. Høj kundetilfredshed med koncernfælles obligatoriske onboardingmo-
duler
I to ud af fire kvartaler er den gennemsnitlige tilfredshed 4,2 på baggrund af
5235 besvarelser, og derved højere end resultatkravet på 3,8. Målet er delvist
opfyldt, idet der ikke kunne leveres data på de resterende to kvartaler.
Til første kvartal var der fejl i systemet Campus, der leveres af Økonomistyrelsen.
Det bevirkede, at der ikke kunne sorteres på dato. Det vurderes, at fejlen for før-
ste kvartal ikke medtages i målresultatet. Til tredje kvartal var der sket fejl i en
manuel tilknytning af nyt survey, hvorfor der ikke var data for perioden.
Målet indgår ikke i mål- og resultatplan 2021.
Mål der er opfyldt:
Mål 2.2. Gennemførelse af planlagte ombygninger og indflytninger
Alle planlagte indflytninger i henhold til målbillede 2021 er igangsat inden for
tidsplanen, og målet er derved opfyldt. Der er målt på påbegyndt indflytning for
Frederiksberg, Høje-Taastrup samt Horsens, som samlet set dækker over 2300
pladser.
Lokation i Frederiksberg rummer alt i alt ca. 1400 pladser, opgaven bestod i
at overtage nye områder samt renovere de områder der i forvejen hørte un-
der Skatteforvaltningen.
Ny lokation i Høje Taastrup rummer på sigt ca. 650 pladser, hvoraf der i 2020
er etableret 268 pladser.
I Horsens er der etableret en ny lokation med kapacitet til 285 pladser.
Herudover er der sket større ombygninger og åbninger af yderligere 10 lokatio-
ner i 2020, der har berørt ca. 1800 arbejdspladser. Det drejer sig om to lokatio-
ner i Aalborg, Aarhus, Fredericia, Frederikssund, to lokationer i Lyngby, Nørre Als-
lev, Ringkøbing og Thisted.
Målet indgår ikke i mål- og resultatplan 2021
Mål 2.7. Vellykket idriftsættelse og høj tilfredshed med koncernfælles ledelsesud-
viklingsprogram for nyudnævnte og nyansatte ledere
Kravet til målet var at der var idriftsat et koncernfælles ledelsesudviklingspro-
gram af høj kvalitet med bred tilslutning fra styrelserne, der fører til en gennem-
snitlig tilfredshed hos deltagerne på minimum 3,8 på en skala fra 1-5. Som følge
af COVID-19-situationen i 2020 blev første og andet kvartal ikke opfyldt. Det lyk-
kedes at gennemføre målet for året. Idriftsættelse af det koncernfælles ledelses-
udviklingsprogram med fuld deltagelse, en tilfredshed på 4,7, samt starte to nyt
hold op. Holdene har bred tilslutning fra Skatteforvaltningen, Spillemyndigheden
og Skatteankestyrelsen.
Målet er justeret i mål- og resultatplan 2021, så der måles på flere aktiviteter,
der understøtter ledelsesudviklingsaktiviteter i Skatteministeriets styrelser.
Mål 4.1. Høj kundetilfredshed med services
Høj tilfredshed fra kunderne er væsentlig, idet Administrations- og Servicestyrel-
sen har som en af sine primære opgaver at levere shared-service ydelser til insti-
tutionerne i Skatteministeriets koncern. Målet vedrører tilfredsheden med ydelser
fra kontorerne Indkøb og Udbud, Personale, Regnskabsservice samt Faktura og
Rejser, der er de kontorer, der modtager størstedelen af henvendelser til Admini-
strations- og Servicestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0018.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 17
Succeskriteriet var, at tilfredsheden i brugerundersøgelsen er minimum 4 på en
skala fra 1-5. Resultatet for året er 4,2 baseret på svar fra 484 respondenter.
Målet fortsættes i mål- og resultatplan 2021.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens forventninger til det
økonomiske resultat for det kommende år som anført i grundbudgettet for 2021.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
Regnskabsår
2020
-566,5
563,1
-3,4
Grundbudget
2021
-614,7
614,7
-
Bevilling og øvrige indtægter for Administrations- og Servicestyrelsens samlede
virksomhed i 2021 er budgetteret til 614,7 mio. kr. Tilsvarende er udgifter bud-
getteret til 614,7 mio. kr. Hermed bliver det forventede resultat 0,0 mio. kr.
Der er ved udarbejdelse af Administrations- og Servicestyrelsens grundbudget ta-
get udgangspunkt i styrelsens indtægtsbevilling under § 09.31.08 på 614,7 mio.
kr. Styrelsen har en samlet udgiftsbevilling på 614,7 mio. kr. Grundbudgettet er
udarbejdet med udgangspunkt i den tildelte ramme for Administrations- og Ser-
vicestyrelsen, hvor der er foretaget en budgettering for hver af de underliggende
afdelinger og enheder. Udgangspunktet for grundbudgettets periodisering er så-
ledes de konkrete forventninger til aktivitets- og udgiftsniveau hen over året.
Administrations- og Servicestyrelsens vil i 2021 fortsat havde fokus på at udvikle
nye brugbare løsninger inden for shared serviceydelser, som skal bidrage til en
fortsat udvikling af Skatteministeriets koncern. Desuden vil arbejdet med overgan-
gen til fællesstatslig it, have stort fokus i styrelsen i 2021.
Herudover vil Administrations- og Servicestyrelsen fortsat fokusere på kerneop-
gaven og levere sikker drift og høj kvalitet.
Som en naturlig konsekvens af Administrations- og Servicestyrelsens tværgående
rolle i Skatteministeriets koncern afhænger styrelsens succes af evnen til at un-
derstøtte behov på tværs af koncernen. I 2021 vil Administrations- og Servicesty-
relsen derfor fortsætte det gode samarbejde med de øvrige styrelser, hvor blandt
andet direktør- og kundemøder er vigtige elementer.
Det konstruktive samarbejde med de faglige organisationer, Skatteforvaltningens
hovedsamarbejdsudvalg og hovedarbejdsmiljøudvalg vil også fortsat blive prio-
riteret højt i 2021.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0019.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 18
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 19
I dette afsnit redegøres for Administrations- og Servicestyrelsens ressourcefor-
brug i finansåret 2020 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle sta-
tus på balancen. Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har
haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i 2020.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillinger pr.
hovedkonto, samt synliggørelse af udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Administrations- og Servicestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens
regnskabsvæsen af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retnings-
linjerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2020 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af november 2020.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Finansielle data til resultat-
disponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Be-
villingslovssystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af depar-
tementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én
decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender
samme fortegn som i uddata fra SKS.
Der er ændret regnskabspraksis for opgørelse og beregning af feriepengefor-
pligtelse i 2020. Ændret regnskabspraksis i 2020 indebærer, at det arbejdsgi-
verbetalte pensionsbidrag i modsætning til tidligere år skal medtages i bereg-
ningsgrundlaget for opgørelse af løn under ferie. Som konsekvens heraf er ferie-
pengeforpligtelsen opreguleret med 2,2 mio. kr. ved en primokorrektion i 2020.
Der er herudover ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2020.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Administrations- og Servicestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende
regelsæt vedrørende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Metode for opgørelse af feriepengeforpligtelse ultimo 2020 er
som følge af den nye ferielov ændret i forhold til sidste år. Ændringen betyder,
at der ultimo 2020 både er en forpligtelse, der skal overgå til fonden Lønmod-
tagernes Feriemidler vedrørende de indefrosne feriemidler for perioden 1.
september 2019 til 31. august 2020, og en forpligtelse over for de ansatte
vedrørende restferie pr. 31. december 2020. Begge dele er registreret sær-
skilt i regnskabet for 2020.
Forpligtelsen, der skal overføres til fonden, er opgjort ud fra specifikke in-
defrosne feriedage pr. medarbejder og 1 pct. af ferieberettiget løn i særlig
feriegodtgørelse til den optjente indefrosne ferie i perioden 1. september
2019 til 31. august 2020.
Forpligtelsen over for de ansatte tager udgangspunkt i den enkelte medar-
bejders eksakte ferietilgodehavende i Administrations- og Servicestyrelsen.
Det vil sige, at beregningen er foretaget ud fra specifikke oplysninger pr.
medarbejder, herunder antallet af feriedage pr. 31. december 2020, udgift
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 20
pr. skyldig feriedag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse.
Særlig feriegodtgørelse er som følge af ny ferielov opgjort med 0,5 pct. af
den ferieberettigede løn i de første otte måneder af 2020 og 1,5 pct. for de
resterende måneder af 2020.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2020,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flekstimer, fem tildelte fridage til
nyansatte akademikere mv. samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kva-
dratmeter kontorareal henholdsvis øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv.
Opgørelsen er opgjort pr. lejemål, både statslige og private lejemål, og under
de forudsætninger, som fremgår af kontrakterne. Opgørelsen følger samme
metode som sidste år.
Supplerende pensionsbidrag:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af antal-
let af tidligere kommunale tjenestemænd, der er på ny løn og omfattet af kom-
munefradragsreglerne for tjenestemandspension samt et estimat over mora-
renter. Opgørelsen følger af dom i pensionssag af 28. november 2018 og føl-
ger samme metode som tidligere år.
Ledelsesværktøjer:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af tillæg til engangs-
vederlag, varigt tillæg i seks måneder og kompetenceudvikling i forbindelse
med varig og midlertidig fastholdelse af medarbejdere i forbindelse med de
nye styrelser i Skatteforvaltningen. Opgørelsen er foretaget på baggrund af
midler til ledelsesværktøjer, der er disponeret i 2020, men som skal udmøntes
i 2021. Opgørelsen følger samme metode som anvendt i Skatteforvaltningens
årsrapport i tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Administrations- og Servicestyrelsen har ikke et udgiftsbaseret regnskab.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens resultatopgørelse for
de omkostningsbaserede bevillinger.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0022.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 21
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2019
2020
2021
-791,7
-11,0
-2,4
-8,6
-2,1
-
-804,9
-
-565,0
-0,0
-565,0
-
-
-565,0
-
-614,7
-0,5
-612,9
-1,3
-
-614,7
-
-
-
261,3
261,3
12,5
12,5
15,4
15,4
192,1
27,9
-14,4
3,6
209,2
11,1
22,8
286,4
790,8
-14,1
175,4
21,9
-6,6
-17,7
172,9
15,5
4,3
353,7
558,8
-6,2
215,3
-
-5,0
-
220,3
19,0
-
355,7
610,4
-4,3
-1,7
-
-15,8
-1,4
1,0
-6,6
-
-
-
-
4,1
-11,7
-0,0
3,2
-3,4
-
4,3
-
-
-
-11,7
-
-
-3,4
-
-
-
Anmærkning: Der er for Administrations- og Servicestyrelsen med virkning fra 2020 indført ny omkostnings-
og bevillingsstruktur, hvilket vanskeliggør sammenligninger mellem 2019 og 2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0023.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 22
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser en merind-
tægt på 3,4 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til realisering af
flere indtægter end forventet. Der er realiseret yderligere indtægter på 2,5 mio.
kr., som vedrører viderefakturering til de andre styrelser af afholdte interne kur-
ser i 2020 og yderlig realiserede indtægter på 0,8 mio. kr. som vedrører videre-
salg af biler.
Ordinære driftsindtægter
De samlede indtægter er reduceret med 239,9 mio. kr. fra 2019 til 2020. De
samlede indtægter udgør 565,0 mio. kr. i 2020. Reduceringen i de samlede ind-
tægter skyldes, at styrelsen i 2020 alene afholder huslejeudgifter for styrelsen
selv, mens styrelsen i 2019 afholdte husleje udgifter for alle øvrige styrelser i
Skatteforvaltningen.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er reduceret med 232,0 mio. kr. fra 2019 til 2020.
Ordinære driftsomkostninger udgør 558,8 mio. kr. i 2020. Reduceringen i de or-
dinære driftsomkostninger skyldes primært, at styrelsen i 2019 afholdte udgifter
til husleje for alle styrelser i Skatteforvaltningen og i 2020 afholdes der alene
husleje udgifter for Administrations- og Servicestyrelsen.
Faldet i internt køb af varer/tjenesteydelser kan primært henføres til, at statslig
facility management i 2020 indgår som en del af andre ordinære driftsomkost-
ninger modsat 2019, hvor omkostninger indgik som en del af internt køb af varer
og tjenesteydelser.
Stigningen i andre ordinære driftsomkostninger kan primært henføres til både
nye og eksisterende lejemål til dækning af udgifter vedrørende administrative
servicekontrakter, statslig facility management og flytninger. Derudover har ind-
flytning i nye lejemål i 2020 betydet en stigning i udgifter til køb af løsøre og in-
ventar.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Administrations- og Servicestyrelsen
for 2020.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
-
-
3,4
Årets overskud overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Administrations- og Servicestyrelsen har i 2020 tilbageført følgende hensættel-
ser registreret primo 2020:
Over- og merarbejdsforpligtelsen:
Der er tilbageført en hensættelse på 1,7
mio. kr. vedrørende over- og merarbejde. Udbetalingen til over-/merarbejde
for 2020 var i alt 1,6 mio. kr.
Engangsvederlag:
Der er tilbageført en hensættelse på 3,5 mio. kr. vedrø-
rende medarbejdere. Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere i
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 23
2020 var i alt 3,0 mio. kr. Der er tilbageført en hensættelse på 1,2 mio. kr. ved-
rørende ledere. Udbetalingen til engangsvederlag for ledere i 2020 var i alt
1,2 mio. kr.
Fleksforpligtelsen:
Der er tilbageført en hensættelse på 1,5 mio. kr. vedrø-
rende fleksforpligtelse. Udbetalingen til fleksforpligtelsen for 2020 var i alt 1,7
mio. kr.
Reetablering:
Der er tilbageført hensættelse til reetablering for 7,2 mio. kr.
som følge af fraflytning af lejemål, hvorefter den samlede hensættelse udgør
111,4 mio. kr.
Ledelsesværktøjer:
Der er tilbageført en hensættelse på 6,7 mio. kr. Udbetalin-
gen til Ledelsesværktøjer til medarbejdere i Skatteforvaltningen i 2020 var i
alt 8,2 mio. kr.
Feriepengeforpligtelsen:
Der er tilbageført en hensættelse på 25,1 mio. kr.
vedrørende feriepengeforpligtelse. Hensættelsen på 25,1 mio. kr. er den be-
regnede skyldig forpligtelse og den er beregnet ud fra Økonomistyrelsens vej-
ledning.
Periodiseringsposter:
Der er sket modregning i tilsvarende fakturaer for i alt 15,4
mio. kr. i første halvår 2020. Der er tilbageført periodiseringsposter for 1,2 mio.
kr. uden at der er sket modregning i en tilsvarende faktura i 2020 for så vidt an-
går periodiseringer foretaget pr. 31. december 2019, hvor der blev foretaget pe-
riodiseringer for i alt 17,5 mio. kr. Der er tilbageført periodiseringsposter på
grund af annulleret faktureringer og mindre fakturering i henhold til periodiserin-
gen.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0025.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 24
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens balance fordelt
på henholdsvis kapitalanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen (passiver)
pr. 31 december 2020.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2019
2020
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
-
87,2
11,1
-
-
243,8
10,7
-
13,6
-
13,6
74,1
13,6
-
13,6
82,0
22,4
-
36,8
-
1,3
-
60,5
37,8
-
28,8
-
1,8
-
68,4
3
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
4
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
-
125,8
-
125,8
224,0
298,1
114,2
19,6
-
133,7
388,3
470,4
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 1,0 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsnings-
poster under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabs-
rapporter til årsrapporter 2020
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 25
Den samlede balance udgør 469,4 mio. kr. pr. 31. december 2020 mod 298,1
mio. kr. pr. 31. december 2019.
Materielle anlægsaktiver
Udviklingen i materielle anlægsaktiver viser samlet set en stigning på 7,9 mio. kr.
fra 2019 til 2020. Materielle anlægsaktiver udgør 68,4 mio. kr. i 2020. Saldoen
for grunde, arealer og bygninger er forøget med 15,4 mio. kr. fra 2019 til 2020,
hvilket kan henføres til udvidelser og ombygninger af eksisterende lejemål, samt
etablering af to nye skattecentre. Saldoen for transportmateriel er formindsket
med 8,0 mio. kr., hvilket kan henføres til en større stigning i afhændelse af biler
end indkøb heraf. Dette skyldes at leverandøren først kan levere yderligere biler
i 2021.De materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 163,3 mio. kr. fra
2019 til 2020. Omsætningsaktiver udgør 387,3 mio. kr. i 2020. Under omsæt-
ningsaktiver er saldoen for tilgodehavende forøget med henholdsvis 156,6 mio.
kr. Stigningen kan henføres til indtægter på 145,0 mio. kr. sendt fra § 38 og som
vedrører hele Skatteministeriets § 9, dog primært angående udbyttesagen hos
Skattestyrelsen. Indtægterne fordeles af Administrations- og Servicestyrelsen til
de relevante styrelser. Udviklingen i de likvide beholdninger skyldes dels, at beta-
lingerne til leverandørerne er fremrykket, hvilket giver et lavere likviditetsflow på
FF7 kontoen. Ændringen på FF5 kontoen skyldes, at der er foretaget likviditets-
flyt mellem FF5 og FF7 i 2020, hvilket ikke blev foretaget i 2019.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0027.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 26
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2019
2020
-13,6
-
-
-
-
-11,7
-25,3
-90,9
-13,6
-
-
-
-
-15,1
-28,7
-121,3
5
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-72,1
-
-
-
-72,1
-73,5
-
-
-
-73,5
-85,8
-5,1
-18,9
-
-
-
-109,8
-181,9
-298,1
-214,8
-4,5
-11,2
-15,4
-
-
-246,9
-320,4
-470,4
6
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 30,4 mio. kr.
fra 2019 til 2020. Hensatte forpligtelser udgør 121,3 mio. kr. i 2020. Stigningen
kan henføres til reetableringsforpligtelse af fraflyttet ejendomme, da der på bag-
grund af de seneste fraflytninger er vist et behov for en forøgelse af udgifterne.
Reetableringsforpligtelsen modsvarer i højere grad de faktiske reetableringsom-
kostninger ved fraflytning.
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set en stigning på 1,4 mio. kr. fra 2019
til 2020. Langfristet gæld udgør 73,5 mio. kr. i 2020. Under langfristet gæld er
saldoen for FF4 Langfristet gæld forøget med 1,4 mio. kr. Stigningen kan henfø-
res til øgede investeringer i Bygninger.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0028.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 27
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 136,0 mio. kr. fra
2019 til 2020. Kortfristet gæld udgør 245,8 mio. kr. i 2020. Under kortfristet
gæld er saldoen for leverandører af varer og tjenesteydelser forøget med 129,0
mio. kr. Stigningen kan henføres til indtægter sendt fra § 38 og som vedrører
hele Skatteministeriets § 9, dog primært angående udbyttesagen hos Skattesty-
relsen. Indtægterne fordeles af Administrations- og Servicestyrelsen til de andre
styrelser i Skatteministeriet.
Den samlede forpligtelsen til feriepenge
er steget med 3,7 mio. kr., hvoraf 2,2
mio. kr. skyldes ændret regnskabspraksis for opgørelse af feriepengeforplig-
telse, hvor det arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag i modsætning til tidligere år er
medtaget i beregningsgrundlaget for opgørelse af løn under ferie. Reguleringen
til feriepengeforpligtelse ultimo 2020 udgør herefter 1,5 mio. kr. fra 25,1 mio. kr.
til 26,5 mio. kr. Stigningen i den opgjorte forpligtelse for 2020 kan primært hen-
føres til en stigning i overført ferie fra tidligere år og tilskrivning af nye feriedage i
henhold til den nye ferielov i perioden 1. september til 31. december 2020, som
generelt ikke er blevet afviklet ultimo 2020.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i Administrations- og Servicestyrelsens
egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser
årets ændringer som følge af disponering for overført resultat til egenkapitalen
samt bortfald.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primo regulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2019
-13,6
-
-13,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-11,7
-
-
-11,7
-25,3
-25,3
2020
-13,6
-
-13,6
-
-
-
-
-
-
-11,7
-
-
-3,4
-
-
-15,1
-28,7
-28,7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0029.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 28
Administrations- og Servicestyrelsen egenkapital udgør ultimo 2020 28,7 mio.
kr., hvoraf 15,1 mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2020
forøget med 3,4 mio. kr., hvoraf alle 3,4 mio. kr. kan henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevilingslovsystem (SB).
2020
68,4
97,3
70,3
Administrations- og Servicestyrelsens låneramme ultimo 2020 udgør 97,3 mio.
kr. Lånerammen er blevet reduceret fra 100,0 mio. kr. til 97,3 mio. kr., da der er
overført 2,7 mio. kr. til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vedrørende projekt
om digital post -SKAT Ligning. Formålet med projektet er at flytte fysiske breve til
digitale breve. Projektet er implementeret ultimo 2020.
Trækket på lånerammen er steget fra 60,5 mio. kr. til 68,4 mio. kr. ultimo 2020
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Administrations- og Servicestyrel-
sen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
Akkumuleret opsparing ultimo 2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.08.10.
183,4
183,4
172,9
10,5
23,1
33,6
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2020 er 172,9 mio. kr. Lønsums-
loftet i starten af 2020 var 183,4 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af løn-
sum stiger således til 33,6 mio. kr. ultimo 2020.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12
indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Administrations-
og Servicestyrelsen. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Admi-
nistrations- og Servicestyrelsen er ansvarlig for, som de er opgjort i bidrag til
statsregnskabet.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0030.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 29
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
Videre-
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
førelse
ultimo
Drift
09.31.08
Administrati-
ons- og Ser-
vicestyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
496,7
-496,7
563,1
-566,5
-66,4
69,8
-15,1
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Der er på § 09.31.08. en bevilling i 2020 på 0,0 mio. kr., herunder en udgiftsbe-
villing på 496,7 mio. kr. og tilsvarende en indtægtsbevilling på 496,7 mio. kr. Der
er realiseret udgifter på 563,1 mio. kr. og indtægter på 566,5 mio. kr., hvilket er
en merindtægt på 3,4 mio. kr.
Merindtægten kan hovedsageligt henføres til realiserede indtægter på 2,5 mio.
kr., som vedrører viderefakturering til de andre styrelser af afholdte interne kur-
ser i 2020 og yderlig realiserede indtægter på 0,8 mio. kr. som vedrører videre-
salg af biler.
For uddybende forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbe-
villingen henvises til årsrapportens øvrige afsnit.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0031.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 30
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0032.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 31
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-7
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Administrations- og
Servicestyrelsen anvendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver. Administrations- og Service-
styrelsen har ingen immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0033.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 32
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
Infrastruktur
Produktionsanlæg
Transportmateriel
Inventar og
I alt
og bygninger
og maskiner
it-udstyr
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2020
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2020
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2020
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
42,2
-
20,0
-3,3
58,9
-21,1
-
-21,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
75,3
-
2,9
-8,3
69,9
-41,0
-0,1
41,1
23,4
-
1,5
4,0
20,9
-19,1
-
-19,1
140,9
-
24,4
-15,6
149,7
-81,1
-0,1
-81,2
37,8
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-
-
-
28,8
-2,6
-
-2,6
1,8
3,1
-
3,1
68,4
-0,9
-
-0,9
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2020
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2020
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Anmærkning: I 2020 er der et mindre beløb på bygninger, der fejlagtigt er registreret som nedskrivning på
balancen i regnskabet. Da beløbet vedrører afskrivninger for 2020, indgår beløbet under årets
afskrivninger i tabel 14. Administrations- og Servicestyrelsen vil i 2021 korrigere i regnskabet på balancen,
således nedskrivningen på anlægget omkonteres til afskrivning. Omkonteringen får ingen konsekvens for
anlæggets restværdi og afskrivningsprofil.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Der er ultimo 2020 materielle anlægsaktiver for 149,7 mio. kr. Heraf udgør
Grunde, arealer og bygninger samt Transportmateril 128,8 mio. kr. Grunde, are-
aler og bygninger indeholder blandt andet aktiverne netværksinstallationer,
alarmsystemer og udluftningssystemer for mange bygninger, som styrelsen va-
retager for Skatteforvaltningen. Transportmateriel vedrører tjenestebiler for
Skatteforvaltningen inklusive de specialindrettede toldbiler.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 33
Årets tilgang for bygninger er 20,0 mio. kr., årets tilgang for transportmateriel er
2,9 mio. kr. og årets tilgang for inventar er 1,5 mio. kr.
Der er i 2020 foretaget afskrivninger for 15,5 mio. kr. fordelt med 3,9 mio. kr. på
bygninger, 10,6 mio. kr. på biler og 1,0 mio. kr. på inventar. Der er i 2020 foreta-
get nedskrivninger for i alt 1,0 mio. kr. fordelt med 0,7 mio. kr. på bygninger og
0,3 mio. kr. på transportmateriel. Der er desuden overført et aktiv til Toldstyrel-
sen med en bogført værdi på 0,0 mio. kr. Aktivet er fuldt afskrevet og anskaffel-
sesprisen var 0,1 mio. kr.
Det bemærkes, at der er forskel mellem årets af- og nedskrivninger i tabel 14 på
0,9 mio. kr. og årets af- og nedskrivninger i tabel 6 på 15,5 mio. kr. Afvigelsen på
14,6 mio. kr. skyldes tilbageførsel af afskrivninger for anlæg i forbindelse med
afhændelse/salg i 2020.
4.1.3
Note 3: Tilgodehavender
Samlet er der hensat i alt 243,8 mio. kr. i 2020 til tilgodehavender. Af disse udgør
145,0 mio. kr. indtægter sendt fra Skatteforvaltningens andet interne økonomisy-
stem SAP38 til Administrations- og Servicestyrelsen som modtager for alle regn-
skaber i SAP Intern. Administrations- og Servicestyrelsen fordeler efterfølgende
posten til de relevante styrelser. Posten er primært til Skattestyrelsen og vedrø-
rer udbyttesagen. Administrations- og Servicestyrelsen modtager månedligt dis-
se indtægter fra SAP38 til fordeling blandt Skatteministeriets styrelser.
Indtægterne på 145,0 mio. kr. fra SAP38 fremgår også af de kortfristede gælds-
poster, da Administrations- og Servicestyrelsen fordeler de resterende indtægter
ud til andre styrelser i 2021.
4.1.4
Note 4: Likvide beholdninger
Samlet er de likvide midler øget med 7,9 mio. kr. fra 2019 til 2020. De likvide
midler udgør 133,7 mio. kr. i 2020. I 2019 var de likvide midler placeret på FF7
Finansieringskonto. I 2020 er 19,6 mio. kr. placeret på FF7 Finansieringskonto
og 114,2 mio. kr. er placeret på FF5 Uforrentet konto. I 2020 er der sket likvidi-
tetsflyt mellem FF7 og FF5, hvilket ikke var sket i 2019, da det var styrelsens før-
ste år med selvstændigt regnskab.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0035.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 34
4.1.5
Note 5: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 5 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 5: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til ledelsesværktøjer
Forpligtelse til engangsvederlag
Forpligtelse til special- og chefkonsulenter
Forpligtelse til reetablering
I alt
Kilde: SAP Intern.
2020
5,2
4,4
0,3
111,4
121,3
Administrations- og Servicestyrelsen har ultimo 2020 bogført hensatte forpligtel-
ser for samlet 121,3 mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønom-
kostninger udgøres af 4,4 mio. kr. vedrørende engangsvederlag for medarbej-
dere og honorering af særlig indsats til ledere, 5,2 mio. kr. vedrørende ledelses-
værktøjer og 0,3 mio. kr. vedrørende forpligtelse til special- og chefkonsulenter.
For hensatte forpligtelser registreret under den øvrige drift er indregnet 111,4
mio. kr. til reetablering.
4.1.6
Note 6: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Administrations- og Servicestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubi-
læumsgratiale til medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den
fulde retlige forpligtelse er pr. 31. december 2020 opgjort til 8,6 mio. kr. Inden
for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,2 mio. kr. til de medarbejdere,
der var ansat pr. 31. december 2020.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Styrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Styrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 17 og 18 udgår af
årsrapporten.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 19
udgår af årsrapporten.
4.5 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 20 og 21 udgår af årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0036.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 35
4.6 It-omkostninger
Af
tabel 22
fremgår en opgørelse af Administrations- og Servicestyrelsens it-om-
kostninger fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsom-
kostninger. Tabellen indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsyste-
mer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og
nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 22. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it
(it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
(mio. kr.)
-
3,5
0,3
3,9
-
4,3
12,0
4.7 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 196: Årsrapporter for 2020 for Skatteministeriets styrelser samt departement
2363787_0037.png
Årsrapport 2020 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 36
www.adst.dk
Administrations- og
Servicestyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen