Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 184
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2018-2626
Forslag
til
Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige andre love
(EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen, justering af reglerne for investeringsinstitutters
beskatning af udbytte fra danske aktier, skattefritagelse af selvejende plejehjem og plejeboliger,
forhøjelse af det skattefri bundfradrag for ydelser fra sociale fonde, indberetning af udbytter af
aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral og kontoført af en udenlandsk kontofører og
ændringer som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink m.v.)
Nye elementer til lovforslaget
§1
[…]
§2
[…]
§3
[…]
§4
I boafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 47 af 12. januar 2015, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 683 af 8. juni 2017 og senest ved § 2 i lov nr. 1836 af 8. december 2020, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 1 b, stk. 2,
indsættes som
4. pkt.:
”Stk. 1 finder endvidere ikke anvendelse, hvis overdragelsen er sket som
følge af lov om aflivning
af og midlertidigt forbud mod hold af mink.”
2.
I
§ 23 b, stk. 2,
indsættes som
4. pkt.:
”Stk.
1 finder endvidere ikke anvendelse, hvis overdragelsen er sket som følge af lov om aflivning
af og midlertidigt forbud mod hold af
mink.”
§5
1
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
[…]
§6
[…]
§7
[…]
§8
[…]
§9
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 26. september 2019, som ændret senest ved
§ 5 i lov nr. 2197 af 29. december 2020, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 46 b indsættes i
kapitel 11:
Ӥ
46 c.
Betaling af afgift påhviler den statslige myndighed, der fra minkavlere og
virksomheder med minkafhængige følgeerhverv som følge af lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink og bestemmelser fastsat som følge af det midlertidige forbud mod hold af
mink modtager afgiftspligtige leverancer af ydelser og varer, jf. § 4, stk. 1 og stk. 3, nr. 3. Det 1.
pkt. gælder ikke for betaling for arbejdsydelser i forbindelse med aflivning, bortskaffelse og
destruktion af mink samt rengøring og desinfektion af bedriften.”
§ 10
[…]
§ 11
I virksomhedsskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1359 af 9. december 2019, som senest
ændret ved § 8 i lov nr. 2226 af 29. december 2020, foretages følgende ændring:
1.
[…]
2.
I
§ 15, stk. 2,
indsættes som
3. og 4. pkt.:
”Skattepligtige, der som følge af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink er
ophørt med at drive minkavl eller minkafhængige følgeerhverv, kan uanset 1. pkt. anvende
virksomhedsordningen uden ophør, såfremt den skattepligtige overtager eller påbegynder anden
2
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
virksomhed inden udløbet af det andet indkomstår, der påbegyndes efter den 29. december 2020. 2.
pkt. finder tilsvarende anvendelse.”
§ 12
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Stk. 2-5.
[…]
Stk. 6.
§ 4 har virkning for overdragelser, der er sket den 29. december 2020 eller senere.
Stk. 7-8.
[…]
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
2. Lovforslagets indhold
[…]
2.4. Særregel i boafgiftsloven om overdragelse af erhvervsvirksomhed erhvervet til nedsat bo- og
gaveafgift
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Den foreslåede ordning
2.5. Særregel i momsloven om omvendt betalingspligt for leverancer som følge lov om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink
2.5.1. Gældende ret
2.5.2. Den foreslåede ordning
2.6.1. Særregel om anvendelse af virksomhedsordningen ved virksomhedsophør for minkavlere m.fl.
2.6.2. Gældende ret
2.6.3. Den foreslåede ordning
[…]
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
[…]
3.1.3.Særregel i boafgiftsloven om overdragelse af erhvervsvirksomhed erhvervet til nedsat bo- og
gaveafgift
3.1.4. Særregel i momsloven om omvendt betalingspligt for leverancer som følge lov om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink
3.1.5. Særregel om anvendelse af virksomhedsordningen ved virksomhedsophør for minkavlere m.fl
[…]
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
[…]
7.3. Særregel i momsloven om omvendt betalingspligt for leverancer som følge lov om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink7.4. Skattefritagelse af selvejende plejehjem og plejeboliger
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
[…]
Der foreslås herudover visse ændringer af gældende skatteregler med henblik på at tage højde for de
helt særlige forhold, der er opstået som følge af det midlertidige forbud mod minkhold i Danmark,
og den aftale, der den 25. januar 2021 blev indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om erstatning m.v. til minkavlerne og
følgeerhverv berørt af covid-19.
I den sammenhæng foreslås for det første en særregel i boafgiftsloven, der vil være en undtagelse
fra reglerne om forhøjelse af boafgiften, således at boafgiften ikke forhøjes ved hel eller delvis
overdragelse af virksomhed med minkavl eller minkafhængige følgeerhverv som følge af det
midlertidige forbud mod minkavl, uanset at virksomheden er erhvervet ved arv eller gave til nedsat
afgift, og uanset at overdragelsen er sket inden udløbet af ejerperioden på 3 år, som efter
boafgiftsloven er en betingelse for nedsat afgift.
For det andet foreslås det, at der indføres omvendt betalingspligt, når en statslig myndighed, som
følge af loven om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink samt bestemmelser fastsat
som følge af det det midlertidige forbud mod hold af mink, skal betale for eventuelle momspligtige
leverancer fra minkavlere og virksomheder med minkafhængige følgeerhverv. Herved bliver det
den betalende myndighed og ikke de enkelte minkavlere m.v., der skal angive og indbetale momsen
til Skatteforvaltningen. Hensigten med forslaget er at undgå, at momsen på grund af en økonomisk
svær situation for minkavlerne m.v. grundet f.eks. bankers pant i virksomhederne anvendes til
betaling af kreditorer, herunder banker, i stedet for at blive indbetalt til Skatteforvaltningen. Herved
undgås, at minkavlere m.v. efterlades med en momsgæld, der senere kan blive svær at betale, og
samtidig undgår staten et muligt tab af momsprovenu. Det er de gældende momsregler, der er
afgørende for, om konkrete leverancer og erstatninger f.eks. er momspligtige.
Endeligt foreslås en særregel om anvendelse af virksomhedsordningen ved virksomhedsophør,
således at minkavlere m.fl., der ophører med at drive minkavl eller minkafhængige følgeerhverv
som følge af det midlertidige forbud mod minkavl, uanset ophør med at drive selvstændig
erhvervsvirksomhed skal kunne anvende virksomhedsordningen uden ophør, såfremt de overtager
4
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
eller påbegynder ny virksomhed inden udløbet af det andet indkomstår, der er påbegyndt efter den
29. december 2020.
2. Lovforslagets indhold
[…]
2.4. Særregel i boafgiftsloven om overdragelse af erhvervsvirksomhed erhvervet til nedsat bo- og
gaveafgift
2.4.1. Gældende ret
Ved lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink er
der indført et midlertidigt forbud mod hold af mink i Danmark til og med den 31. december 2021.
Der er i forlængelse heraf den 25. januar 2021 indgået en aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om
erstatning m.v. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af covid-19.
Aftalen af 25. januar 2021 fastlægger overordnede principper for erstatning både til minkavlere og
til minkafhængige følgeerhverv. Der vil efter aftalen kunne opnås erstatning for følgeerhverv, som
er afhængige af minkavl for at kunne drive deres forretning.
Ifølge boafgiftslovens § 1 og § 22, jf. § 23, betales der af arv og gave som udgangspunkt en afgift
på 15 pct., når arven eller gaven tilfalder den nære familie, f.eks. børn og børnebørn.
For erhvervsvirksomheder, der er erhvervet ved arv eller gave i en periode frem til og med 2019,
udgør afgiften en lavere sats. Ved erhvervsvirksomheder forstås aktier og virksomheder, der
opfylder betingelserne for at kunne overdrages med skattemæssig succession, jf. boafgiftslovens §§
1 a og 23 a.
Boafgiften udgør 13 pct. i boer vedrørende personer, der er afgået ved døden i 2016 eller 2017, 7
pct. i boer vedrørende personer, der er afgået ved døden i 2018, og 6 pct. i boer vedrørende
personer, der er afgået ved døden i 2019, jf. boafgiftslovens § 1 a, stk. 4. Tilsvarende udgør
gaveafgiften 13 pct. for gaver ydet i 2016 eller 2017, 7 pct. for gaver ydet i 2018 og 6 pct. for gaver
ydet i 2019, jf. boafgiftslovens § 23 a, stk. 4.
Det er en betingelse for anvendelsen af den nedsatte afgiftssats for en erhvervsvirksomhed, at
afdøde eller gavegivere har ejet virksomheden det seneste år umiddelbart forud for dødsfaldet eller
overdragelsen, og at afdøde eller gavegiver eller dennes nærtstående i mindst 1 år af afdødes eller
gavegivers ejertid har deltaget aktivt i virksomheden, jf. boafgiftslovens § § 1 a, stk. 2, og
boafgiftslovens § 23 a, stk. 2.
Der er endvidere en betingelse, at ejerskabet til virksomheden opretholdes i en periode på mindst 3
år efter generationsskiftet.
5
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
Reglerne om nedsat afgift ved arv og gave af erhvervsvirksomheder blev ophævet ved lov nr. 1589
af 27. december 2019 om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningsloven, hvor der fra 2020
blev indført en ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte. Betingelsen om opretholdelsen af
ejerskabet af virksomheden gælder imidlertid fortsat for virksomheder, der er generationsskiftet ved
anvendelse af den nedsatte afgiftssats.
Kravet om efterfølgende ejertid er udformet på den måde, jf. boafgiftslovens § 1 b, stk. 1, og § 23 b,
stk. 1, at foretager arvingen, legataren eller gavemodtageren inden udløbet af en periode på 3 år fra
udlodningen eller modtagelsen direkte eller indirekte en hel eller delvis overdragelse af aktier eller
virksomheder, der er erhvervet til nedsat afgift, forhøjes afgiften til 15 pct. af den del af
virksomheden, som overdrages, idet forhøjelsen af afgiften dog reduceres forholdsmæssigt til den
andel af 3-årsperioden, som ikke er udløbet ved overdragelsen.
2.4.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at reglen om forhøjelse af bo- og gaveafgiften ved overdragelse inden for 3-
årsperioden ikke skal finde anvendelse, hvis overdragelsen sker som følge af lov nr. 2185 af 29.
december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink.
Forslaget indebærer, at alle overdragelser af minkfarme og minkafhængige følgeerhverv, der sker
som følge af lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink, kan foretages uden afgiftsforhøjelse. Det er således ikke nødvendigt for ejeren at afvente 3-
årsperiodens udløb. Ved minkafhængige følgeerhverv forstås selvstændigt erhvervsdrivende, der er
afhængige af minkavl for at kunne drive deres forretning og således opfylder betingelserne for at
opnå erstatning efter de regler, der bliver fastsat med henblik på udmøntning af aftalen af 25. januar
2021.
Baggrunden for forslaget er, at minkindgrebet på afgørende vis har ændret forudsætningerne for
ejerens beslutning om at overtage virksomheden som led i et generationsskifte, hvorfor ejeren uden
at skulle afvente udløbet af 3-årsperioden skal have mulighed for helt eller delvist at afvikle
virksomheden som følge af de ekstraordinære omstændigheder.
Det foreslås, at reglerne skal have virkning for overdragelser, der er sket den 29. december 2020
eller senere. Den 29. december 2020 er den dato, hvor lov om aflivning af og midlertidigt forbud
mod hold af mink trådte i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
2.5. Særregel i momsloven om omvendt betalingspligt for leverancer som følge lov om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink
2.5.1. Gældende ret
Virksomheder, herunder minkavlere og virksomheder med minkafhængige følgeerhverv, er
6
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
afgiftspligtige personer og skal være momsregistreret, hvis de har en årlig momspligtig omsætning i
deres virksomhed på over 50.000 kr.
Levering af varer og ydelser mod betaling, herunder f.eks. betaling for en arbejdsydelse bestående i
rengøring, nedrivning af anlæg og oprydning, er momspligtig i henhold til momslovens § 4, stk. 1.
Tilsvarende er overdragelse af ejendomsretten til en vare, f.eks. driftsmidler, mod betaling af en
erstatning i henhold til pålæg fra det offentlige eller på dettes vegne eller ifølge lov, momspligtig i
henhold til momslovens § 4, stk. 3, nr. 3. Erstatning for f.eks. de mink, der blev aflivet i 2020 uden
at blive pelset, og erstatning for tab af fremtidigt indkomstgrundlag, vil derimod ikke være omfattet
af § 4, stk. 3, nr. 3, og dermed ikke være momspligtig.
I henhold til momslovens § 46 er det som hovedregel sælgeren, f.eks. en minkavler, der skal
opkræve momsen hos køber, f.eks. en statslig myndighed, og indbetale momsen til
Skatteforvaltningen. Sælger skal således udstede en faktura med moms til køber, som betaler hele
beløbet inkl. moms til sælger, som derefter indbetaler momsbeløbet som en del af den samlede
periodevise momsangivelse til Skatteforvaltningen.
Gældende regler betyder derfor, at når en statslig myndighed, som konsekvens af lov nr. 2185 af 29.
december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink og bestemmelser fastsat
som følge af det midlertidige forbud mod hold af mink, skal betale for momspligtige leverancer fra
minkavlere og virksomheder med minkafhængige følgeerhverv, skal det beløb, der betales til
minkavlerne m.v., være inklusive den moms, som minkavlerne m.v. skal angive og indbetale til
Skatteforvaltningen.
2.5.2. Den foreslåede ordning
Det skønnes, at der er en vis risiko for, at momsen for momspligtige leverancer på grund af en
økonomisk svær situation for minkavlerne m.v. grundet f.eks. bankers pant i virksomhederne vil
blive anvendt til betaling af andre kreditorer, herunder banker, i stedet for at blive indbetalt til
Skatteforvaltningen.
Det foreslås med baggrund i ovenstående risiko, at den statslige myndighed
(som ”køber”)
bliver
betalingspligtig for momsen af de momspligtige leverancer og erstatninger
fremfor ”sælger”.
Herved skal de enkelte minkavlere og virksomheder med minkafhængige følgeerhverv ikke længere
selv indbetale momsen til Skatteforvaltningen, og risikoen for, at de efterlades med en momsgæld,
eller at staten taber momsindtægter i forbindelse med udbetalingerne, fjernes i relation til
udbetalinger foretaget efter bestemmelsens ikrafttrædelse. Det vil i stedet være den statslige
myndighed, der modtager momspligtige leverancer, som skal angive og indbetale momsen til
Skatteforvaltningen.
Det foreslås dog, at udbetaling til minkavlerne for betaling for arbejdsydelser i forbindelse med
7
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
aflivning, bortskaffelse og destruktion af mink samt rengøring og desinfektion af bedriften, ikke
omfattes af bestemmelsen om statens betalingspligt for momsen, idet disse udbetalinger er
påbegyndt, og da det forventes, at der på datoen for den foreslåede ikrafttrædelse af bestemmelsen
den 1. juli 2021, kun vil restere ganske få udbetalinger for de pågældende ydelser. Formålet med at
undtage de ydelser, hvor udbetalingen allerede er påbegyndt, er, at disse ydelser således behandles
på samme måde i forhold til, hvem der er betalingspligtig for momsen.
Det vil også være en konsekvens af den foreslåede bestemmelse om statens betalingspligt for
momsen, at f.eks. en bank, som har transport i en minkavlers krav mod staten på en momspligtig
betaling, kun vil kunne få udbetalt beløbet ekskl. moms.
Forslaget har hjemmel i momssystemdirektivets (direktiv 2006/112/EF) artikel 273. I henhold til
artikel 273 kan medlemsstaterne fastsætte forpligtelser, som de skønner nødvendige for at sikre en
korrekt opkrævning af momsen. Sådanne foranstaltninger skal være proportionale og overholde
princippet om momsens neutralitet. Formålet med forslaget er at reducere risikoen for, at den
afgiftspligtige person, henset til sin økonomiske situation, tilsidesætter sin momspligt ved f.eks. at
dække øvrige kreditorers krav med momsbetalingen. Dette formål udmøntes ved, at den statslige
myndighed, der udbetaler beløbene, skal sørge for, at momsen indbetales til Skatteforvaltningen.
Forslaget vurderes således ikke at gå ud over, hvad der er nødvendigt af hensyn til dette formål.
Forslaget påvirker desuden ikke momsens neutralitet, da det alene ændrer på, hvem der skal stå for
indbetalingen af momsen.
2.6 Særregel om anvendelse af virksomhedsordningen ved virksomhedsophør for minkavlere m.fl.
2.6.1. Gældende ret
Ved lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink er
der indført et midlertidigt forbud mod hold af mink i Danmark til og med den 31. december 2021.
Der er i forlængelse heraf den 25. januar 2021 indgået en aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om
erstatning m.v. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af covid-19.
Aftalen af 25. januar 2021 fastlægger overordnede principper for erstatning både til minkavlere og
til minkafhængige følgeerhverv. Der vil efter aftalen kunne opnås erstatning for følgeerhverv, som
er afhængige af minkavl for at kunne drive deres forretning.
Skattepligtige, der er selvstændigt erhvervsdrivende, kan anvende virksomhedsordningen, der bl.a.
giver den selvstændigt erhvervsdrivende mulighed for at opspare overskud mod at betale en
foreløbig virksomhedsskat på 22 pct.
For minkavlere eller udøvere af minkafhængige følgeerhverv, der efter spredningen af covid-19 i
danske minkfarme er ophørt med at drive selvstændig erhvervsvirksomhed som følge af det
8
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
midlertidige forbud mod minkavl, vil ophøret kunne få konsekvenser for muligheden for fortsat at
anvende virksomhedsordningen. Ophør af selvstændig erhvervsvirksomhed medfører således, at
adgangen til at anvende virksomhedsordningen ligeledes ophører, og den skattepligtige vil derfor
blive beskattet af eventuelt opsparet overskud i ordningen. Ved virksomhedsophør skal det
opsparede overskud således medregnes ved opgørelsen af den personlige indkomst, idet den
beskatning, der udløses som følge heraf, dog nedsættes med den allerede betalte foreløbige
virksomhedsskat.
Beskatningen af det opsparede overskud kan dog udskydes til det efterfølgende indkomstår, hvis
den skattepligtige fortsætter med at bruge virksomhedsordningen til udløbet af ophørsåret. Det er en
betingelse for at bruge virksomhedsordningen i hele året, at virksomhedens økonomi og
privatøkonomien fortsætter med at være regnskabsmæssigt adskilt.
Skattepligtige, der anvender virksomhedsordningen, vil endvidere kunne fortsætte med at bruge
virksomhedsordningen uden ophør, selv om virksomheden ophører, hvis den skattepligtige
overtager eller starter en anden virksomhed inden udløbet af det efterfølgende indkomstår.
Det er en betingelse, at den regnskabsmæssige opdeling i virksomhedsøkonomien og
privatøkonomien er opretholdt i hele perioden fra ophøret og frem til tidspunktet for opstart af ny
virksomhed. Det er ligeledes en betingelse, at den nye virksomhed kan anses for en virksomhed i
virksomhedsskattelovens forstand.
Det beror på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om en virksomhed skal anses for ophørt,
således at der ikke vil være adgang til at anvende virksomhedsordningen uden ophør, medmindre ny
virksomhed er overtaget eller påbegyndt inden for de ovennævnte frister. Efter praksis vil udøvelse
af en virksomhed af ganske underordnet omfang
herunder en berostillet virksomhed
ikke kunne
begrunde, at der er opretholdt en virksomhed, som i sig selv giver mulighed for at anvende
virksomhedsordningen uden ophør.
2.6.2. Den foreslåede ordning
På grund af den ekstraordinære situation i forbindelse med det tvungne ophør med minkavl kan der
opstå tilfælde hvor der kan være tvivl om, hvornår de berørte minkavlere er ophørt med at drive
selvstændig erhvervsvirksomhed ved minkavl, herunder om virksomheden skal anses for ophørt på
det tidspunkt, hvor den pågældende minkavlers samlede besætning blev aflivet.
Selv om det fremgår af aftalen om erstatning m.v. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af covid-
19, der blev indgået den 25. januar 2021, at minkavlerne hurtigst muligt bør opnå en endelig
afklaring af, hvilken erstatning de har krav på som følge af det midlertidige forbud mod hold af
mink i Danmark, er det endvidere usikkert, præcist hvornår den samlede erstatning kan forventes at
blive udbetalt til den enkelte minkavler.
9
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
For minkavlere, der anvender virksomhedsordningen, og som først får en afklaring af deres
økonomiske situation, når der er truffet afgørelse om erstatningen, kan dette skabe usikkerhed om,
hvilke valg de kan eller bør træffe i forhold til eventuel overtagelse eller opstart af anden
virksomhed med henblik på at bevare adgangen til at anvende virksomhedsordningen uden ophør.
Det findes ikke rimeligt, at minkavlere som følge af det tvungne ophør med virksomhed med hold
af mink kan havne i en situation, hvor de må ophøre med at anvende virksomhedsordningen, blot
fordi de ikke har overtaget eller startet ny virksomhed allerede på et tidspunkt, hvor de eventuelt
endnu ikke har fået kendskab til de samlede økonomiske konsekvenser af virksomhedsophøret, eller
hvor de kun i forholdsvis kort tid har haft et sådant kendskab. Det bemærkes herved, at den
beskatning, der kan opstå ved ophør med anvendelse af virksomhedsordningen, potentielt også vil
kunne påvirke deres muligheder for at starte ny virksomhed.
Det foreslås derfor, at minkavlere, der efter spredningen af covid-19 i danske minkfarme er ophørt
med at drive virksomhed med hold af mink som følge af lov om aflivning af og midlertidigt forbud
mod hold af mink, og som ophører med at drive selvstændig erhvervsvirksomhed, kan fortsætte
med at anvende virksomhedsordningen uden at blive beskattet af opsparet overskud, hvis den
pågældende på ny starter eller overtager virksomhed inden udløbet af det andet indkomstår, der
påbegyndes efter den 29. december 2020. Den 29. december 2020 er den dato, hvor lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink trådte i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Herved vil tidligere minkavlere, der anvender virksomhedsordningen, være sikret en rimelig
periode til at træffe et valg med hensyn til deres fremtidige erhvervsmuligheder, uden at dette
udløser beskatning af eventuelt opsparet overskud i ordningen. Efter forslaget vil en minkavler, der
anvender virksomhedsordningen og har kalenderåret som indkomstår, således uanset ophør af
erhvervsvirksomhed i 2020 kunne anvende virksomhedsordningen uden ophør, hvis ny selvstændig
erhvervsvirksomhed overtages eller påbegyndes inden udgangen af 2022. Hvis indkomståret f.eks.
er perioden 1. juli til 30. juni, vil den pågældende uanset ophør af erhvervsvirksomhed kunne
anvende virksomhedsordningen uden ophør, hvis ny selvstændig erhvervsvirksomhed overtages
eller påbegyndes senest den 30. juni 2023.
Det foreslås, at alle minkavlere, som er ophørt med at drive virksomhed som følge af det
midlertidige forbud mod hold af mink i Danmark, skal være omfattet af den foreslåede
bestemmelse. Den foreslåede bestemmelse vil således også finde anvendelse for minkavlere, som
ud over den hidtidige virksomhed med hold af mink også driver anden selvstændig
erhvervsvirksomhed, som minkavleren ligeledes ophører med at udøve. Det bemærkes, at det
tvungne ophør med hold af mink kan have betydning for de pågældendes samlede erhvervsmæssige
virke, herunder hvis eventuel anden erhvervsvirksomhed drives med tilknytning til minkholdet,
f.eks. fra samme ejendom.
10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
Minkavlere, som ønsker at blive i minkavlererhvervet, og som har lagt deres produktion i dvale, vil
således også være omfattet af den foreslåede bestemmelse, i det omfang de skal anses for at være
ophørt med at drive selvstændig erhvervsvirksomhed.
Det foreslås ligeledes, at selvstændigt erhvervsdrivende, der anvender virksomhedsordningen i
forbindelse med udøvelse af minkafhængige følgeerhverv, skal være omfattet af den foreslåede
bestemmelse. Ved minkafhængige følgeerherv forstås selvstændigt erhvervsdrivende der er
afhængige af minkavl for at kunne drive deres forretning og således opfylder betingelserne for at
opnå erstatning efter de regler, der bliver fastsat med henblik på udmøntning af aftalen af 25. januar
2021. De hensyn, der taler for at indrømme en længere periode efter ophør med selvstændig
erhvervsvirksomhed til at overtage eller påbegynde ny selvstændig erhvervsvirksomhed, uden at
adgangen til at anvende virksomhedsordningen ophører, vurderes således at gøre sig gældende i
samme omfang for disse erhvervsdrivende.
[…]
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
[…]
3.1.3.Særregel i boafgiftsloven om overdragelse af erhvervsvirksomhed erhvervet til nedsat bo- og
gaveafgift
Forslaget om, at reglen om forhøjelse af bo- og gaveafgiften ved overdragelse inden for 3-
årsperioden ikke skal finde anvendelse for berørte minkavlere og udøvere af minkafhængige
følgeerhverv, forventes alene at berøre en beskeden personkreds, der har overdraget minkfarme
m.v. i årene 2017-2019. Samtidigt skønnes de overdragne beløbsstørrelser at være af en begrænset
størrelse. Endvidere udgør den maksimale afgiftsbesparelse hhv. 2, 8 og 9 procentpoint for 2017,
2018 og 2019. Endelig skal en eventuel afgiftsforhøjelse til 15 pct. reduceres forholdsmæssigt til
den andel af 3-årsperioden, som ikke er udløbet ved overdragelsen. Samlet set vurderes
mindreprovenuet med en vis usikkerhed at være af en beskeden størrelse.
3.1.4. Særregel i momsloven om omvendt betalingspligt for leverancer som følge lov om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink
Forslaget om ændring af momsloven har til formål at reducere risikoen for, at staten taber
momsindtægter i forbindelse med udbetalinger til minkavlere og ejere af virksomheder i
følgeerhverv som følge af beslutningen om at aflive alle mink og indføre et midlertidigt forbud mod
minkhold i Danmark. Forslaget vil derfor alene sikre staten mod et muligt tab af momsprovenu i
relation til hovedparten af udbetalingerne fortaget af staten efter bestemmelsens ikrafttrædelse.
3.1.5. Særregel om anvendelse af virksomhedsordningen ved virksomhedsophør for minkavlere m.fl.
Forslaget om, at minkavlere og udøvere af minkafhængige følgeerhverv får en forlængelse af
11
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
perioden, hvori de har mulighed for at fortsætte i virksomhedsskatteordningen uden at blive
beskattet af opsparet overskud, kan indebære et midlertidigt mindreprovenu som følge af
skatteudskydelsen for de minkavlere m.fl., der anvender muligheden. Der foreligger ikke
oplysninger om samlet opsparet overskud fra minkavlere og udøvere af minkafhængige
følgeerhverv, men henset til, at det berører en begrænset kreds af minkavlere m.fl., og der desuden i
de seneste år samlet set har været betydelige underskud i branchen, vurderes det varige
mindreprovenu fra eventuelle skatteudskydelser med en vis usikkerhed ikke at have nogen
nævneværdige konsekvenser for det offentlige.
[…]
3.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
[…]
[Der udestår en konsolidering af implementeringskonsekvenserne som følge af indsættelsen af
særreglerne i boafgiftsloven, momsloven og virksomhedsskatteloven.]
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes at være fulgt for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
[…]
4.2. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at forslaget om en særregel i
momsloven medfører (positive) administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser
vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Forslaget om en særregel ved virksomhedsophør forventes ikke at have nævneværdige
konsekvenser for erhvervslivet.
[…]
Lovforslaget vurderes ikke derudover at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes ikke at påvirke virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle og anvende
nye digitale teknologier og forretningsmodeller og/eller udmøntning i en erhvervsrettet digital
løsning. Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes derfor ikke at være relevante.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
12
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
[…]
Lovforslagets øvrige elementer vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
[…]
7.3. Særregel i momsloven om omvendt betalingspligt for leverancer som følge lov om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink
Forslaget har hjemmel i momssystemdirektivets (direktiv 2006/112/EF) artikel 273. I henhold til
artikel 273 kan medlemslandene fastsætte forpligtelser, som de skønner nødvendige for at sikre en
korrekt opkrævning af momsen og for at undgå svig.
Artikel 273 indrømmer således medlemslandene et skøn i forbindelse med at fastsætte
forpligtigelser, der sikrer en korrekt opkrævning af momsen og for at undgå svig. Sådanne
foranstaltninger skal være proportionale og overholde princippet om momsens neutralitet.
Formålet med forslaget er at fjerne risikoen for, at den momspligtige person, henset til sin
økonomiske situation, tilsidesætter sin momspligt ved f.eks. at dække øvrige kreditorers krav med
den moms, der skal indbetales til staten. At gøre den betalende statslige myndighed betalingspligtig
for momsen til Skatteforvaltningen vurderes ikke at gå ud over, hvad der er nødvendigt af hensyn til
dette formål. Forslaget påvirker desuden ikke momsens neutralitet, da det alene ændrer på, hvem
der skal stå for indbetalingen af momsen. Forslaget om en særregel i momsloven har hjemmel i
momssystemdirektivets (direktiv 2006/112/EF) artikel 273. I henhold til artikel 273 kan
medlemslandene fastsætte forpligtelser, som de skønner nødvendige for at sikre en korrekt
opkrævning af momsen og for at undgå svig.
Artikel 273 indrømmer således medlemslandene et skøn i forbindelse med at fastsætte
forpligtigelser, der sikrer en korrekt opkrævning af momsen og for at undgå svig. Sådanne
foranstaltninger skal være proportionale og overholde princippet om momsens neutralitet.
Formålet med forslaget er at fjerne risikoen for, at den momspligtige person, henset til sin
økonomiske situation, tilsidesætter sin momspligt ved f.eks. at dække øvrige kreditorers krav med
den moms, der skal indbetales til staten. At gøre den betalende statslige myndighed betalingspligtig
for momsen til Skatteforvaltningen vurderes ikke at gå ud over, hvad der er nødvendigt af hensyn til
dette formål. Forslaget påvirker desuden ikke momsens neutralitet, da det alene ændrer på, hvem
der skal stå for indbetalingen af momsen.
13
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
2361309_0014.png
Lovforslagene om en særregel i boafgiftsloven og om en særregel ved virksomhedsophør vurderes
ikke at indeholde EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
[…]
Forslagene vedrørende en særregel i boafgiftsloven om overdragelse af erhvervsvirksomhed
erhvervet til nedsat bo- og gaveafgift, en særregel i momsloven om omvendt betalingspligt for
leverancer som følge lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink og en særregel
om anvendelse af virksomhedsordningen ved virksomhedsophør for minkavlere m.fl. har i perioden
fra den xx. yyyy til den zz.ææææ 201x været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: [Udestår]
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for
[…]
stat, kommuner og regioner
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Reglen om, at forhøjelse af
bo- og gaveafgiften ved
overdragelse inden for 3-
årsperioden ikke skal finde
anvendelse for berørte
minkavlere m.fl., vurderes
med en vis usikkerhed at
indebære et mindreprovenu
af en beskeden størrelse.
Særregelen om anvendelse af
virksomhedsordningen ved
virksomhedsophør for
minkavlere m.fl., vurderes
ikke at have nævneværdige
konsekvenser for det
offentlige.
Implementeringskonsekvenser
[…]
for stat, kommuner og
regioner
De statslige myndigheder,
der bliver betalingspligtige
for momsen, skønnes at få
begrænsede administrative
omkostninger på ca. [udestår]
14
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
2361309_0015.png
Økonomiske konsekvenser for
[…]
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
[…]
for erhvervslivet
Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre Regulering (OBR)
vurderer, at forslaget om en
særregel i momsloven
medfører (positive)
administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Disse
konsekvenser vurderes at være
under 4 mio. kr., hvorfor de
ikke kvantificeres nærmere.
Administrative konsekvenser
[…]
for borgerne
Klima- og miljømæssige
[…]
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
Forslaget om en særregel i momsloven har hjemmel i
momssystemdirektivets (direktiv 2006/112/EF) artikel 273,
hvorefter medlemslandene kan fastsætte forpligtelser, som de
skønner nødvendige for at sikre en korrekt opkrævning af
momsen.
Forslaget om en særregel i momsloven har hjemmel i
momssystemdirektivets (direktiv 2006/112/EF) artikel 273,
hvorefter medlemslandene kan fastsætte forpligtelser, som de
skønner nødvendige for at sikre en korrekt opkrævning af
momsen.
[…]
De øvrige elementer i forslaget vurderes ikke at have EU-
retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering /Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
15
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
[…]
[…]
[…]
Til § 1
Til § 2
Til § 3
Til § 4
Til nr. 1
Det følger af boafgiftslovens § 1 a, stk. 1, 1. pkt., at i boer vedrørende personer, der er afgået ved
døden i 2016, 2017, 2018 eller 2019, betales boafgiften med den i boafgiftslovens § 1 a, stk. 4,
anførte sats af værdien af aktier og virksomheder, der tilfalder en fysisk person, der opfylder
betingelserne i dødsboskattelovens § 36, stk. 1, for succession i det overdragne, og som efter
dødsboskattelovens § 37, stk. 1, 1. og 2. pkt., kan succedere med hensyn til værdier, der overstiger
modtagerens andel i boet, og som ikke er omfattet af den personkreds, hvor der skal betales
tillægsboafgift af arv.
Hvis afdøde ikke har efterladt sig afkom, finder 1. pkt. tilsvarende anvendelse på aktier og
virksomheder, som tilfalder afdødes søskende og disses børn og børnebørn, hvorefter reglerne om
tillægsboafgift ikke finder anvendelse.
Ifølge boafgiftslovens § 1 a, stk. 4, udgør boafgiften 13 pct. i boer vedrørende personer, der er
afgået ved døden i 2016 eller 2017, 7 pct. i boer vedrørende personer, der er afgået ved døden i
2018, og 6 pct. i boer vedrørende personer, der er afgået ved døden i 2019.
Det er bl.a. en betingelse for anvendelse af den nedsatte afgift, at afdøde har ejet virksomheden det
seneste år umiddelbart forud for dødsfaldet enten ved ejerskab af en personligt ejet virksomhed eller
ved ejerskab af aktier i et selskab, der direkte eller indirekte har ejet virksomheden i den anførte
periode.
Endvidere skal afdøde eller dennes nærtstående i mindst 1 år af afdødes ejertid have deltaget aktivt i
virksomheden enten ved i en personligt ejet virksomhed at have deltaget i driften af virksomheden i
et ikke uvæsentligt omfang eller ved i en virksomhed i selskabsform at have deltaget i selskabets
ledelse.
Foretager arvingen eller legataren inden udløbet af en periode på 3 år fra udlodningen direkte eller
16
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
indirekte en hel eller delvis overdragelse af aktier eller virksomheder, indebærer dette, jf.
boafgiftslovens § 1b, stk. 1, 1. pkt., at boafgiften forhøjes til 15 pct. af det overdragne, idet
forhøjelsen af afgiften dog reduceres forholdsmæssigt til den andel af 3-årsperioden, som ikke er
udløbet ved overdragelsen
Det foreslås i boafgiftsloven at indsætte
§ 1 b, stk. 2, 4. pkt.,
hvorefter reglen i stk. 1 om forhøjelse
af boafgiften ved overdragelse inden for 3-årsperioden ikke skal finde anvendelse, hvis
overdragelsen sker som følge af lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink.
Forslaget indebærer, at minkfarme og minkafhængige følgeerhverv, der er erhvervet til nedsat
boafgift, efterfølgende vil kunne overdrages helt eller delvist uden afgiftsforhøjelse, når
overdragelsen sker som følge af lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink. Det er således ikke nødvendigt for ejeren at afvente 3-årsperiodens udløb.
Ved minkafhængige følgeerhverv forstås selvstændigt erhvervsdrivende, der er afhængige af
minkavl for at kunne drive deres forretning, og således opfylder betingelserne for at opnå erstatning
efter de regler, der bliver fastsat med henblik på udmøntning af aftalen af 25. januar 2021.
Baggrunden for forslaget er, at minkindgrebet på afgørende vis har ændret forudsætningerne for
ejerens beslutning om at overtage virksomheden som led i et generationsskifte, hvorfor ejeren uden
at skulle afvente udløbet af 3-årsperioden skal have mulighed for helt eller delvist at afvikle
virksomheden som følge af de ekstraordinære omstændigheder, uden at dette medfører en
afgiftsforhøjelse.
Det foreslås, jf. forslaget til § 12, stk. 6, at reglerne skal have virkning for overdragelser, der er sket
den 29. december 2020 eller senere. Den 29. december 2020 er den dato, hvor lov om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink trådte i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Til nr. 2
Det følger af boafgiftslovens § 23 a, stk. 1, 1. pkt., at for gaver ydet i 2016, 2017, 2018 eller 2019
betales gaveafgiften med den i boafgiftslovens § 23 a, stk. 4, anførte sats af værdien af aktier og
virksomheder, der opfylder betingelserne for at kunne overdrages med succession, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, 5 og 6, eller kildeskattelovens 33 C, stk. 1. Hvis
gavegiver ikke har afkom, finder 1. pkt. tilsvarende anvendelse på aktier og virksomheder, som
tilfalder gavegivers søskende og disses børn og børnebørn.
Ifølge boafgiftslovens § 23 a, stk. 4, udgør gaveafgiften 13 pct. for gaver ydet i 2016 eller 2017, 7
pct. for gaver ydet i 2018 og 6 pct. for gaver ydet i 2019.
17
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
Det er bl.a. en betingelse ved anvendelsen af den nedsatte afgift, at gavegiver har ejet virksomheden
det seneste år umiddelbart forud for overdragelsen enten ved ejerskab af en personligt ejet
virksomhed eller ved ejerskab af aktier i et selskab, der direkte eller indirekte har ejet virksomheden
i den anførte periode.
Endvidere skal gavegiver eller dennes nærtstående i mindst 1 år af gavegivers ejertid have deltaget
aktivt i virksomheden enten ved i en personligt ejet virksomhed at have deltaget i driften af
virksomheden i et ikke uvæsentligt omfang eller ved i en virksomhed i selskabsform at have
deltaget i selskabets ledelse.
Foretager gavemodtager inden udløbet af en periode på 3 år fra modtagelsen direkte eller indirekte
en hel eller delvis overdragelse af aktier eller virksomheder, indebærer dette, jf. boafgiftslovens §
23 b, stk. 1, 1. pkt., at gaveafgiften forhøjes til 15 pct. af det overdragne, idet forhøjelsen af afgiften
dog reduceres forholdsmæssigt til den andel af 3-årsperioden, som ikke er udløbet ved
overdragelsen
Det foreslås i boafgiftsloven at indsætte
§ 23 b, stk. 2, 4. pkt.,
hvorefter reglen i stk. 1 om forhøjelse
af gaveafgiften ved overdragelse inden for 3-årsperioden ikke skal finde anvendelse, hvis
overdragelsen sker som følge af lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink.
Forslaget indebærer, at minkfarme og minkafhængige følgeerhverv, der er erhvervet til nedsat
gaveafgift, efterfølgende vil kunne overdrages helt eller delvist uden afgiftsforhøjelse, når
overdragelsen sker som følge af lov nr. 2185 af 29. december 2020 om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink. Det er således ikke nødvendigt for ejeren at afvente 3-årsperiodens udløb.
Ved minkafhængige følgeerhverv forstås selvstændigt erhvervsdrivende, der er afhængige af
minkavl for at kunne drive deres forretning og således opfylder betingelserne for at opnå erstatning
efter de regler, der bliver fastsat med henblik på udmøntning af aftalen af 25. januar 2021.
Baggrunden for forslaget er, at det tvungne ophør af minkavl på afgørende vis har ændret
forudsætningerne for ejerens beslutning om at overtage virksomheden som led i et
generationsskifte, hvorfor ejeren uden at skulle afvente udløbet af 3-årsperioden skal have mulighed
for helt eller delvist at afvikle hele virksomheden som følge af de ekstraordinære omstændigheder,
uden at dette medfører en afgiftsforhøjelse.
Det foreslås, jf. forslaget til § 12, stk. 6, at reglerne skal have virkning for overdragelser, der er sket
den 29. december 2020 eller senere. Den 29. december 2020 er den dato, hvor lov om aflivning af
og midlertidigt forbud mod hold af mink trådte i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
18
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
Til § 5
[…]
Til § 6
[…]
Til § 7
[…]
Til § 8
[…]
Til § 9
I henhold til momslovens § 46 er det som hovedregel sælgeren, f.eks. en minkavler eller en
virksomhed med et minkafhængigt følgeerhverv, der skal opkræve momsen hos køber, f.eks. en
statslig myndighed, og indbetale momsen til Skatteforvaltningen. Sælger skal således udstede en
faktura med moms til køber, som betaler hele beløbet inkl. moms til sælger, som derefter indbetaler
momsbeløbet til Skatteforvaltningen.
Efter gældende ret er levering af varer og ydelser mod betaling, herunder betaling for en
arbejdsydelse og salg af driftsmidler m.v., momspligtig i henhold til momslovens § 4, stk. 1.
Tilsvarende er overdragelse af ejendomsretten til en vare mod betaling af en erstatningsydelse i
henhold til pålæg fra det offentlige eller på dettes vegne eller ifølge lov momspligtig i henhold til
momslovens § 4, stk. 3, nr. 3.
Det foreslås, at der efter § 46 b i kapitel 11 indsættes en ny
§ 46 c.
I forslaget til
§ 46 c, 1. pkt.,
foreslås fastsat, at betaling af afgift påhviler den statslige myndighed, der fra minkavlere og ejere af
virksomheder med minkafhængigt følgeerhverv, som konsekvens af lov nr. 2185 af 29. december
2020 om aflivning af og bestemmelser fastsat som følge af det midlertidige forbud mod hold af
mink, modtager momspligtige leverancer, jf. § 4, stk. 1 og stk. 3, nr. 3.
Herved bliver den statslige myndighed betalingspligtig for momsen af de momspligtige leverancer.
Forslaget fjerner som udgangspunkt risikoen for, at staten taber momsindtægter ved, at momsen for
momspligtige leverancer på grund af en økonomisk svær situation for minkavlerne m.v. grundet
f.eks. bankers pant i virksomhederne, vil blive anvendt til betaling af andre kreditorer, herunder
banker, i stedet for at blive indbetalt til Skatteforvaltningen.
19
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
Forslaget bevirker, at den statslige myndighed skal sørge for at indeholde momsen før udbetaling
for leverancerne eller erstatningen til minkavleren eller ejeren af en virksomhed med
minkafhængigt følgeerhverv og indbetale denne moms til Skatteforvaltningen. Dette er en afvigelse
fra hovedreglen i momslovens § 46, hvorefter den momspligtige person er betalingspligtig for
momsen.
Det vil også være en konsekvens af den foreslåede bestemmelse om statens betalingspligt for
momsen, at f.eks. en bank, som har transport i en minkavlers krav mod staten på en momspligtig
betaling, kun vil kunne få udbetalt beløbet ekskl. moms. Forslaget betyder således, at
momsbetalingen bliver en straksbetaling, som har forrang for andre krav.
Den statslige myndigheds opgave er begrænset til at sikre opkrævning af momsen hos sig selv og
derefter angive og indbetale momsen til Skatteforvaltningen på vegne af den momspligtige person,
som er minkavleren eller virksomheden med minkafhængigt følgeerhverv. I sådanne situationer har
den statslige myndighed en rolle som mellemmand, og indbetalingsforpligtelsen udgør således ikke
en momspligt, idet denne altid påhviler den momspligtige person.
Som undtagelse fra bestemmelsen i 1. pkt. forslås det i
2. pkt.,
at udbetaling til minkavlerne for
betaling for arbejdsydelser i forbindelse med aflivning, bortskaffelse og destruktion af mink samt
rengøring og desinfektion af bedriften, ikke omfattes af bestemmelsen om statens betalingspligt for
momsen, idet disse udbetalinger er påbegyndt og da det forventes, at der på datoen for den
foreslåede ikrafttrædelse af bestemmelsen den 1. juli 2021, kun vil restere ganske få udbetalinger.
Til § 10
[…]
Til § 11
Til nr. 1
[…]
Til nr. 2
Skattepligtige, der er selvstændigt erhvervsdrivende, kan anvende virksomhedsordningen, der bl.a.
giver den selvstændigt erhvervsdrivende mulighed for at opspare overskud mod at betale en
foreløbig virksomhedsskat på 22 pct.
Såfremt den skattepligtige ophører med at drive selvstændig erhvervsvirksomhed, skal indeståendet
på konto for opsparet overskud med tillæg af den hertil svarende virksomhedsskat medregnes ved
20
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
opgørelsen af den personlige indkomst i ophørsåret, jf. virksomhedsskattelovens § 15, stk. 1. 1. pkt.
Opretholdes den regnskabsmæssige opdeling af den skattepligtiges samlede økonomi i en
virksomhedsøkonomi og en privatøkonomi i hele det indkomstår, hvori afståelsen eller ophøret
finder sted, kan virksomhedsordningen anvendes til og med udløbet af indkomståret, og
beskatningen af det opsparede overskud sker i så fald i det efterfølgende indkomstår, jf. § 15, stk. 1,
2. og 4. pkt.
Skattepligtige, der anvender virksomhedsordningen, kan endvidere fortsætte med at anvende
virksomhedsordningen uden ophør, selv om virksomheden ophører, hvis den skattepligtige
overtager eller starter en anden virksomhed inden udløbet af det efterfølgende indkomstår, jf.
virksomhedsskattelovens § 15, stk. 2, 1. pkt. Det er efter § 15, stk. 2, 2. pkt., en betingelse, at den
regnskabsmæssige opdeling i en virksomhedsøkonomi og en privatøkonomi opretholdes i hele
perioden fra ophøret og frem til tidspunktet for opstart af ny virksomhed.
Det foreslås i virksomhedsskattelovens § 15, stk. 2, at indsætte to nye punktummer som
3. og 4. pkt.
Efter det foreslåede
3. pkt.
vil skattepligtige, der som følge af lov om aflivning af og midlertidigt
forbud mod hold af mink er ophørt med at drive virksomhed med hold af mink eller minkafhængige
følgeerhverv, uanset § 15, stk. 2, 1. pkt., kunne anvende virksomhedsordningen uden ophør, såfremt
de overtager eller påbegynder anden virksomhed inden udløbet af det andet indkomstår, der
påbegyndes efter den 29. december 2020.
Herved vil minkavlere, der anvender virksomhedsordningen, opnå at kunne anvende
virksomhedsordningen uden ophør i et ekstra år mellem virksomhedsophøret og senere opstart af ny
virksomhed i virksomhedsordningen.
Efter forslaget vil en minkavler, der anvender virksomhedsordningen og har kalenderåret som
indkomstår, f.eks. uanset ophør af erhvervsvirksomhed i 2020 have mulighed for at kunne anvende
virksomhedsordningen uden ophør, hvis ny selvstændig erhvervsvirksomhed overtages eller
påbegyndes inden udgangen af 2022. Den tidligere minkavler vil derfor kunne videreføre et
eventuelt opsparet overskud i virksomhedsordningen, når en ny virksomhed er overtaget eller
påbegyndt inden udgangen af 2022. Hvis indkomståret i stedet løber fra den 1. juli til den 30. juni,
vil den pågældende uanset ophør af erhvervsvirksomhed kunne anvende virksomhedsordningen
uden ophør, hvis ny selvstændig erhvervsvirksomhed overtages eller påbegyndes senest den 30. juni
2023.
Den foreslås, at alle minkavlere, som efter spredningen af covid-19 i danske minkfarme er ophørt
med at drive virksomhed som følge af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink,
og som anvender virksomhedsordningen, skal omfattes af den foreslåede bestemmelse. Den
foreslåede bestemmelse vil således også finde anvendelse for minkavlere, som ud over den hidtidige
21
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
virksomhed med hold af mink også driver anden selvstændig erhvervsvirksomhed, som ikke
videreføres. Det tvungne ophør med hold af mink kan have betydning for de pågældendes samlede
erhvervsmæssige virke, herunder hvis eventuel anden erhvervsvirksomhed drives med tilknytning
til minkholdet, f.eks. fra samme ejendom.
Minkavlere, som ønsker at blive i minkavlererhvervet, og som har lagt deres produktion i dvale, vil
således også være omfattet af den foreslåede bestemmelse, hvis de må anses for at være ophørt med
at drive selvstændig erhvervsvirksomhed. Genoptager de virksomheden med hold af mink senest i
det andet indkomstår efter det tidspunkt, hvor de midlertidigt er ophørt med minkavl, vil dette efter
forslaget således skulle anses for opstart af anden virksomhed. Det bemærkes, at det beror på en
konkret vurdering i hver enkelt tilfælde, om en skattepligtig skal anses for være ophørt med at drive
selvstændig erhvervsvirksomhed.
Bestemmelsen vil efter forslaget ligeledes skulle finde anvendelse for selvstændigt
erhvervsdrivende, der anvender virksomhedsordningen i forbindelse med udøvelse af
minkafhængige følgeerhverv. Ved minkafhængige følgeerherv forstås selvstændigt
erhvervsdrivende, der er afhængige af minkavl for at kunne drive deres forretning og således
opfylder betingelserne for at opnå erstatning efter de regler, der vil skulle gennemføres med henblik
på udmøntning af den aftale af 25. januar 2021, der er indgået mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Liberal Alliance om
erstatning m.v. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af covid-19.
Det foreslås, at det skal være en betingelse for anvendelsen af virksomhedsordningen uden ophør, at
ny virksomhed i virksomhedsordningen er startet inden udløbet af det andet indkomstår, der er
påbegyndt efter den 29. december 2020. Den 29. december 2020 er den dato, hvor lov om aflivning
af og midlertidigt forbud mod hold af mink trådte i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Efter det foreslåede
4. pkt.
vil virksomhedsskattelovens § 15, stk. 2, 2. pkt., skulle finde tilsvarende
anvendelse.
Det foreslås således, at det i de af 3. pkt. omfattede tilfælde vil være en betingelse for at anvende
virksomhedsordningen uden ophør, at den regnskabsmæssige opdeling i en virksomhedsøkonomi
og en privatøkonomi opretholdes i hele perioden fra ophøret og frem til tidspunktet for opstart af ny
virksomhed.
Det gælder som en generel betingelse for anvendelse af virksomhedsordningen, at bogføringen skal
tilrettelægges således, at der regnskabsmæssigt sker en opdeling af den skattepligtiges samlede
økonomi i en virksomhedsøkonomi (virksomhedsordningen) og en privatøkonomi, jf.
virksomhedsskattelovens § 2, stk. 1.
22
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
Til § 12
[…]
Det foreslås i
stk. 6,
at § 4 om den foreslåede særregel i boafgiftsloven om undtagelse fra reglerne
om forhøjelse af boafgiften ved overdragelse af virksomhed med minkavl eller minkafhængige
følgeerhverv som følge af det midlertidige forbud mod minkavl skal have virkning for
overdragelser, der er sket den 29. december 2020 eller senere. Den 29. december 2020 er den dato,
hvor lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink trådte i kraft ved bekendtgørelse i
Lovtidende.
[…]
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der foreslås ændret, ikke gælder
for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne
eller Grønland
23
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
Bilag
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov (nye elementer)
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I boafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 47 af 12. januar 2015,
som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 683 af 8.
juni 20 2017og senest ved § 2 i lov nr. 1836
af 8. december 2020, foretages følgende
ændringer:
§ 1 b ---
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis
overdragelsen sker som følge af arvingens
eller legatarens død, livstruende sygdom eller
ved gave til en erhverver omfattet af den i §
22, stk. 1, anførte personkreds. Stk. 1 finder
endvidere ikke anvendelse, hvis
overdragelsen sker ved en skattefri
virksomhedsomdannelse eller skattefri
omstrukturering, hvis der ved
virksomhedsomdannelsen eller
omstruktureringen ikke sker vederlæggelse
med andet end aktier i det modtagende
selskab. I sådanne tilfælde finder betingelsen
i 1. pkt. i restløbetiden anvendelse på de
aktier, der er modtaget som vederlag
§ 23 b ---
Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis
overdragelsen sker som følge af erhververens
død, livstruende sygdom eller ved gave til en
1.
I
§ 1 b, stk. 2,
indsættes som
4. pkt.:
”Stk. 1 finder endvidere ikke
anvendelse,
hvis overdragelsen er sket som følge af lov
om aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink.”
24
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
erhverver omfattet af den i § 22, stk. 1,
anførte personkreds. Stk. 1 finder endvidere
ikke anvendelse, hvis overdragelsen sker ved
en skattefri virksomhedsomdannelse eller
skattefri omstrukturering, hvis der ved
virksomhedsomdannelsen eller
omstruktureringen ikke sker vederlæggelse
med andet end aktier i det modtagende
selskab. I sådanne tilfælde finder betingelsen
i 1. pkt. i restløbetiden anvendelse på de
aktier, der er modtaget som vederlag.
2.
I
§ 23 b, stk. 2,
indsættes som
4. pkt.:
”Stk.
1 finder endvidere ikke anvendelse,
hvis overdragelsen er sket som følge af lov
om aflivning af og midlertidigt forbud mod
hold af mink.”
§2
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1021 af 26. september 2019, som ændret
senest ved § 5 i lov nr. 2197 af 29. december
2020 foretages følgende ændring:
1.
Efter § 46 b indsættes i
kapitel 11:
”§ 46 c. Betaling af afgift påhviler den
statslige myndighed, der fra minkavlere og
virksomheder med minkafhængige
følgeerhverv som følge af lov om aflivning
af og midlertidigt forbud mod hold af mink
og bestemmelser fastsat som følge af det
midlertidige forbud mod hold af mink
modtager afgiftspligtige leverancer af ydelser
og varer, jf. § 4, stk. 1, og stk. 3, nr. 3. Det 1.
pkt. gælder ikke for betaling for
arbejdsydelser i forbindelse med aflivning,
bortskaffelse og destruktion af mink samt
rengøring
og desinfektion af bedriften.”
§3
I virksomhedsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1359 af 19. december
2019, som senest ændret ved § 8 i lov nr.
2226 af 29. december 2020, foretages
følgende ændring
25
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 184: Lovudkast - Orientering om høring af LF om EU-retlig tilpasning af foreningsbeskatningen mv., fra skatteministeren
§ 15. ---
Stk. 2. Overtager eller påbegynder den
skattepligtige en anden virksomhed inden
udløbet af det efterfølgende indkomstår, kan
den skattepligtige anvende
virksomhedsordningen uden ophør. Det er en
betingelse herfor, at den regnskabsmæssige
opdeling af den skattepligtiges samlede
økonomi i en virksomhedsøkonomi og en
privatøkonomi efter § 2, stk. 1, opretholdes i
hele perioden
1.
I
§ 15, stk. 2,
indsættes som
3. og 4. pkt.:
”Skattepligtige, der som følge af lov om
aflivning af og midlertidigt forbud mod hold
af mink, er ophørt med at drive minkavl eller
minkafhængige følgeerhverv, kan uanset 1.
pkt. anvende virksomhedsordningen uden
ophør, såfremt den skattepligtige overtager
eller påbegynder anden virksomhed inden
udløbet af det andet indkomstår, der
påbegyndes efter den 29. december 2020. 2.
pkt. finder tilsvarende anvendelse.”
26