Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 161
Offentligt
2349075_0001.png
Danskernes grænsehandel
Lukkede grænser: Covid-19 blotlægger realiteterne
1|
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
Marts 2021
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0002.png
Om forfatterne
Denne rapport er udarbejdet af Boston Consulting Group i samarbejde med Fonden af 1. oktober
1959.
Fonden af 1. oktober 1959
er stiftet af FDB/Coop og De Samvirkende Købmænd. Fonden har bl.a.
til formål at udarbejde og udgive principmateriale til almen udnyttelse med sigte på en effektiv og
rationel varedistribution.
Boston Consulting Group
rådgiver private og offentlige virksomheder med henblik på at adressere
deres største udfordringer og udnytte deres potentiale bedst muligt. Da BCG blev grundlagt i 1963,
var selskabet banebrydende inden for forretningsstrategi.
For information eller tilladelse til genoptryk bedes du kontakte formanden for Fonden af 1959, adm.
direktør John Wagner på
[email protected]
eller Claudia Bruyant Ndege på
[email protected],
Principal i BCG.
2|
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
Indholdsfortegnelse
1. ANALYSENS HOVEDRESULTATER ................................................................................................................... 4
2. ANALYSENS OPHAV OG TILGANG ................................................................................................................... 6
3. HISTORISK UDVIKLING I GRÆNSEHANDLEN ............................................................................................... 8
3.1 Danskernes fysiske grænsehandel er faldet med 27% fra 2012-2018 .......................................................... 8
3.2 Størstedelen af grænsehandlen kommer fra Tyskland ................................................................................ 9
4. NATURLIGT EKSPERIMENT: LUKKEDE GRÆNSER UNDER COVID-19 ..................................................... 10
4.1 Dagligvarehandlens samlede omsætning er steget 5% fra 2019 til 2020 ................................................... 10
4.2 VAREKATEGORIER: Typiske grænsehandelsvarer er steget dobbelt så meget som den samlede
dagligvarehandel fra 2019 til 2020 .................................................................................................................... 11
4.3 PERIODER: Dagligvarehandlen har i 2020 haft de største stigninger i omsætningen i perioden med lukket
tysk grænse ......................................................................................................................................................... 13
4.4 GEOGRAFI: Salget af nydelsesmidler blotlægger grænsehandlen
jo tættere på grænsen, desto større
stigning i omsætning .......................................................................................................................................... 14
4.5 Estimat af danskernes grænsehandel med dagligvarer.............................................................................. 17
4.5.1 Danskernes grænsehandel med dagligvarer estimeres til 5,5 mia. kr. årligt ud fra perioden med
lukket grænse til Tyskland ............................................................................................................................. 18
4.5.2 Grænsehandlens omfang på 5,5 mia. kr. skal betragtes konservativt som en nedre grænse for
danskernes grænsehandel med dagligvarer ................................................................................................. 20
4.5.3 Rapporten tager ikke højde for danskernes grænsehandel med andre varer end dagligvarer ........ 22
5. EFFEKTEN AF FALD I GRÆNSEHANDEL PÅ JOBSKABELSE OG OFFENTLIGE INDTÆGTER ................ 23
5.1 Hjemtaget grænsehandel vil skabe ca. 4.800 danske fuldtids- og deltidsjobs ........................................... 23
5.2 Staten vil opnå en årlig merindtægt på ca. 2,0 mia. kr. ved hjemvendt grænsehandel ........................... 24
5.3 Samlet effekt af hjemtaget grænsehandel .................................................................................................. 25
6. PERSPEKTIVERING: TRE DANSKE CASESTUDIER ....................................................................................... 27
6.1 Case studie i Region Syddanmark ............................................................................................................... 27
6.2 Case studie i Region Midtjylland ................................................................................................................. 28
6.3 Case studie i Region Nordjylland ................................................................................................................ 29
3|
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
1. Analysens hovedresultater
DANSKERNES GRÆNSEHANDEL
kan nu estimeres på baggrund af en unik mulighed med en
lukket tysk grænse i foråret 2020 som følge af Covid-19
et såkaldt
naturligt eksperiment.
Analyserne
i indeværende rapport tager udgangspunkt i omsætningsdata fra dagligvarehandlen. Dette giver for
første gang en forbrugsbaseret opgørelse af danskernes grænsehandel i modsætning til tidligere
grænsehandelsanalyser, som i overvejende grad har været baseret på spørgeskemaundersøgelser
behæftet med en væsentlig grad af usikkerhed.
Formålet med analysen er at bidrage med en analytisk funderet redegørelse af danskernes
grænsehandel
og altså
ikke
at bidrage med konkrete policy-anbefalinger i forhold til, hvordan
grænsehandlen kan hjemtages. Det lader vi erhvervslivets organisationer og politiske partier om.
Analysen estimerer danskernes
fysiske
grænsehandel med
dagligvarer,
hvilket betyder, at analysen
dels ikke estimerer grænsehandel med ikke-dagligvarer (såsom tøj, elektronik og hårde hvidevarer)
og dels ikke analyserer e-grænsehandel.
Undersøgelsen viser, at hjemtaget grænsehandel vil have fire store positive effekter for det danske
samfund. For det første vil hjemtaget grænsehandel
øge den årlige omsætning i dagligvare-
handlen med mindst 5,5 mia. kr.,
hvilket svarer til ca. 4,2% af dagligvarehandlens samlede
omsætning i 2019. For det andet vil den øgede omsætning
skabe mindst 4.800 fuldtids- og
deltidsjobs
i Danmark, hvilket svarer til ca. 4,5% af antallet af jobs i dagligvarebutikkerne. For det
tredje vil stat og kommuner få en merindtægt på
mindst 2,0 mia. kr. i skatter og afgifter hvert år.
Endeligt vil hjemtaget grænsehandel sikre, at der årligt ville blive
genanvendt omkring 400 mio.
flere aluminiumsdåser,
fordi der ville være færre tyske dåser uden pant.
Estimatet på 5,5 mia. kr. er behæftet med en grad af usikkerhed, eftersom en grundlæggende
metodisk antagelse er, at danskernes dagligvareforbrug har ændret sig nogenlunde
ens
på tværs af
regioner som følge af Covid-19 restriktionerne. Selvom alle regioner var underlagt
ens
restriktioner i
marts til maj måned (uge 12-24), kan man i nogen tilfælde forestille sig
forskellig
adfærd fra region
til region. For eksempel har reduktionen i turisme påvirket forbruget på tværs af regioner forskelligt.
Estimatet på 5,5 mia. kr. er samtidig, efter BCGs bedste vurdering, konservativt. Det skyldes, at vi i
løbet af analysearbejdet er blevet opmærksomme på otte entydige årsager til, at metoden
undervurderer grænsehandlens omfang. Det gælder fx aflyste arrangementer såsom bryllupper og
konfirmationer som følge af forsamlingsforbuddet i Danmark og lagerbeholdninger af
grænsehandelsvarer. Modsat har indeværende analyse påvist enkelte ikke-entydige årsager, som
4|
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0005.png
medfører, at estimatet på de 5,5 mia. kr. er overvurderet. Et eksempel er, at forbruget af dagligvarer
er steget mere i Region Hovedstaden end i andre regioner som følge af lukkede restauranter og
barer. Samlet set er det BCGs vurdering, at der er en overvægt af faktorer, som medfører, at
estimatet er undervurderet, hvilket ligger i tråd med andre empiriske rapporter på området
1
.
Udover danskernes grænsehandel med dagligvarer grænsehandles der også andre varer såsom tøj,
elektronik, hårde hvidevarer mv. Grænsehandlen med andre varer end dagligvarer analyseres ikke i
denne rapport, men er tidligere estimeret af Skatteministeriet til at udgøre cirka 3,2 mia. kr.
Skatteministeriet forventer desuden en væsentlig øget grænsehandel med cigaretter som følge af
højere cigaretafgifter på ca. 690 mio. stk. svarende til ca. 1,7 mia. kr. i 2022, hvis nuværende
rammevilkår fortsætter uændret.
1
”Effektene
av stans i grensehandel med dagligvarer under koronakrisen”
Menon Economics,
5|
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0006.png
2. ANALYSENS OPHAV OG TILGANG
I DENNE RAPPORT
opgør vi danskernes samlede grænsehandel med dagligvarer samt de effekter,
en eventuel hjemtaget grænsehandel vil have på henholdsvis jobskabelse, skatteindtægter og
genanvendelse af emballage. Rapporten skal således læses som en analytisk funderet redegørelse
af danskernes grænsehandel og bidrager derfor ikke med konkrete policy-anbefalinger i forhold til,
hvordan
grænsehandlen kan hjemtages.
Undersøgelsen estimerer danskernes
fysiske
grænsehandel med
dagligvarer,
hvilket betyder, at
analysen dels ikke estimerer grænsehandel med varer, der ikke handles i den brede
dagligvarehandel (såsom tøj, elektronik og hårde hvidevarer) og dels ikke analyserer e-
grænsehandel. Geografisk fokuseres der mod den tyske grænsehandel, mens analysen kun delvist
tager højde for den svenske grænsehandel. Dette skyldes, at den tyske grænse var lukket i foråret i
2020, mens den svenske grænse var åben, og danskere aktivt benyttede sig af både fritidshuse samt
pendlertransport mv. gennem Sverige.
Analysen medtager ikke afledte effekter fra den øgede aktivitet som følge af hjemtaget
grænsehandel hos dagligvarehandlens danske leverandører. Dette skyldes, at det ikke anbefales at
medtage afledte omsætningseffekter i samfundsøkonomiske analyser
2
. Et eksempel på afledte
effekter er, at et øget salg af slik kræver et større input af råvarer (fx gelatine og vand). Dette påvirker
efterspørgslen hos leverandører af gelatine samt forsyningssektoren, som ligeledes vil øge deres
efterspørgsel (osv.).
METODEN ER ET SÅKALDT NATURLIGT EKSPERIMENT
foranlediget af den lukkede tyske
grænse i foråret 2020 som følge af Covid-19. Under normale omstændigheder er det ikke muligt at
foretage en
eksperimentel
lukning af den dansk/tyske grænse, men Covid-19 var en
naturlig
årsag til,
at grænsen lukkede
– heraf betegnelsen ”naturligt
eksperiment”.
I perioden med lukket tysk grænse
på knap tre måneder fra uge 12 til uge 24 har grænsehandel ikke været muligt i praksis, hvorfor
danske dagligvarebutikker har oplevet effekten af hjemvendt grænsehandel. Der er dog samtidig
2
Vejledning i samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger (Finansministeriet, 2017)
6|
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0007.png
andre årsager til øget efterspørgsel i dagligvarehandlen, fx at restauranter, kantiner, caféer, barer
mv. har været tvunget til at holde lukket.
Den metodiske tilgang består derfor overordnet set i at fratrække stigningen i omsætningen af
dagligvarer under perioden med lukkede grænser i den mindst grænsehandlende region
(Nordjylland) fra den tilsvarende stigning i landets resterende fire regioner. Dette gøres med henblik
på at fjerne andre samtidige effekter (fx lukkede restauranter) af Covid-19 restriktionerne, så
effekten af hjemvendt grænsehandel kan isoleres.
I denne sammenhæng er en grundlæggende metodisk antagelse, at danskernes dagligvareforbrug
har ændret sig nogenlunde
ens
på tværs af regioner som følge af Covid-19 restriktionerne. Selvom
alle regioner var underlagt
ens
restriktioner i marts til maj måned (uge 12-24), kan man i nogen
tilfælde forestille sig
forskellig
adfærd fra region til region. Dette kunne for eksempel skyldes færre
internationale turister som følge af Covid-19, hvilket vil påvirke forbruget på forskellig vis i forskellige
regioner. Indeværende rapports resultater vil på denne baggrund være behæftet med en vis grad af
usikkerhed. På trods af dette er det
naturlige eksperiment
dog
efter vores vurdering
en mere præcis
måde at opgøre grænsehandlen med dagligvarer på. Årsagen er, at metoden bygger på faktiske data
for omsætningen af dagligvarer (såkaldte
’revealed preferences’)
i modsætning til tidligere
grænsehandelsanalyser, der i overvejende grad er baseret på spørgeskemaundersøgelser
3
(såkaldte
’stated preferences’),
som ofte er behæftet med en markant usikkerhed.
RAPPORTENS DATAGRUNDLAG
udgøres primært af omsætningsdata for den danske
dagligvarehandel leveret af analyse- og datavirksomheden NielsenIQ. På regionalt niveau anvendes
et repræsentativt udsnit af dagligvarebutikker i de pågældende områder. Derudover anvendes data
fra samtlige danske pantautomater leveret af Tomra samt data for dagligvarebranchen leveret af
Retail Institute. Dette datagrundlag supporteres af Skatteministeriets årlige udgivelse bl.a. med
fokus
grænsehandel,
”Skatteøkonomisk
Redegørelse”,
samt
aggregeret
data
for
dagligvarehandlen fra Danmarks Statistik. Endeligt inkluderes tre casestudier baseret på interviews
og butiksdata for henholdsvis: Løvbjerg i Fredericia (Region Syddanmark), Spar i Ørnhøj (Region
Midtjylland) og Spar i Hobro (Region Nordjylland).
De seneste udgaver af Skatteøkonomisk Redegørelse estimerer grænsehandlen primært på baggrund af
spørgeskemaundersøgelser foretaget af Gallup og Epinion samt oplysninger om danskernes indkøb gennem
GfK ConsumerScans. Dertil kommer information fra udvalgte danske leverandører. Dansk Erhvervs tidligere
grænsehandelsanalyser er primært baseret på spørgeskemaundersøgelser fra Norstat.
3
7|
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0008.png
dd
3. HISTORISK UDVIKLING
I GRÆNSEHANDLEN
DANSKERNE GRÆNSEHANDLER
en række forskellige varer. Ifølge Skatteministeriets
redegørelse
4
køber danskerne særligt nydelsesmidler, tøj og madvarer i andre lande. Nydelsesmidler
består af øl, vin, spiritus, alkoholsodavand, cider, cigaretter, røgtobak, sodavand, chokolade og slik i
Skatteministeriets opgørelse. Disse varegrupper udgør en stor del af den traditionelle grænsehandel,
fordi afgifter gør det relativt billigere at handle i lande, der ikke har lige så høje afgifter.
3.1 Danskernes fysiske grænsehandel er faldet med 27% fra 2012-2018
Skatteministeriets redegørelse opgør den traditionelle grænsehandel med dagligvarer, dvs.
nydelsesmidler, madvarer, medicin, kosmetik og parfume, til 5,1 mia. kr. i 2018, jf. figur 3.1.
Figur 3.1 viser, at grænsehandlen med nydelsesmidler, madvarer samt medicin, kosmetik og
parfume er faldet med 27% fra 2012 til 2018 svarende til 1,9 mia. kr. Dette er primært drevet af en
nedgang i grænsehandlen med nydelsesmidler, hvilket bl.a. skyldes, at afgiften på sodavand blev
afskaffet pr. 1. januar 2014, og at afgiften på øl blev nedsat i 2013 samt afgiftsforhøjelser på cigaretter
i andre EU-lande de senere år, hvor alle medlemslande har skullet leve op til EU's minimumssatser
for afgifter på tobaksområdet. Dertil kan faldet skyldes andre ændrede faktorer såsom rejsemønstre,
prisstigninger i udlandet mv.
Skatteministeriet fremhæver, at der er usikkerhed forbundet med opgørelsen af danskernes
grænsehandel, fordi kilderne ikke altid er entydige: Skatteministeriets opgørelse baseres på en
række kilder, herunder internetbaserede spørgeundersøgelser foretaget af Gallup og Epinion samt
oplysninger om danskernes indkøb gennem GfK ConsumerScans.
4
Skatteøkonomisk Redegørelse (Skatteministeriet, 2019)
8|
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0009.png
Figur 3.1 | Årlig traditionel grænsehandel, 2012-2018
Medicin, kosmetik og parfume
Mia. kr. (2020 niveau)
Madvarer
Nydelsesmidler
-27%
8
7
6
5
4
3
2
1
0
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
5
Kilde: Skatteøkonomisk Redegørelse (Skatteministeriet, 2019)
3.2 Størstedelen af grænsehandlen kommer fra Tyskland
Danskernes grænsehandel kommer fra mange forskellige lande, men der handles i særlig stor grad
i Tyskland. Skatteministeriets opgørelser
5
viser, at ca. 60% af grænsehandlen med nydelsesmidler
kommer fra Tyskland i 2018 og ca. 70% i 2017. Det er på denne baggrund, og fordi Tyskland lukkede
grænserne mod Danmark, at indeværende analyse fokuserer på grænsehandel fra Tyskland.
5
Skatteøkonomisk Redegørelse (Skatteministeriet, 2019), Skatteøkonomisk Redegørelse (Skatteministeriet,
2018)
9|
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0010.png
4. NATURLIGT EKSPERIMENT:
LUKKEDE GRÆNSER UNDER COVID-19
DANSKERNES GRÆNSEHANDEL
med dagligvarer belyses fra flere vinkler i dette kapitel. Til sidst
estimeres grænsehandlens omfang ud fra perioden med en lukket tysk grænse i foråret 2020.
4.1 Dagligvarehandlens samlede omsætning er steget 5% fra 2019 til 2020
Dagligvarehandlens samlede omsætning er steget 5% fra 2019 til 2020, mens den forudgående vækst
i dagligvaremarkedet viser en stigning på 0,2% i gennemsnit per år, jf. figur 4.1. Denne markante
stigning i efterspørgslen efter dagligvarer fra 2019 til 2020 skyldes hovedsageligt to faktorer: (1)
hjemvendt grænsehandel, og (2) at restauranter, kantiner, caféer, barer mv. har været tvunget til at
holde lukket, hvorfor forbruget er flyttet til privat indkøb af dagligvarer.
Figur 4.1 | Ændring i dagligvarehandlens omsætning
6
fra 2019 til 2020
0.2%
+5%
Omsætning, mia. kr.
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Kilder: Tabel DETA152, Danmarks Statistik; BCG analyse
13
6
Danmarks Statistik opgiver omsætningsindeks for dagligvarehandlen og ikke faktisk omsætning
10 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0011.png
I dette kapitel isolerer vi den efterspørgselseffekt, der er fulgt af reduceret grænsehandel ved at
analysere data for dagligvarehandlen ud fra tre komparative linser:
(1)
Varekategorier:
ved at sammenligne udviklingen i den samlede dagligvarehandel med
1
udviklingen for typiske grænsehandelsvarekategorier
(2)
Tidsperioder:
ved at sammenligne udviklingen i dagligvarehandlen for perioden med
2
lukkede grænser kontra perioder med åbne grænser
(3)
Geografi:
ved at sammenligne udviklingen i dagligvarehandlen i regioner tæt på den tyske
3
grænse kontra regioner længere væk fra den tyske grænse
4.2 VAREKATEGORIER: Typiske grænsehandelsvarer er steget dobbelt så
meget som den samlede dagligvarehandel fra 2019 til 2020
Den første komparative linse, hvorigennem effekten af lukkede grænser på omsætningen i den
danske dagligvarehandel kan observeres, er varekategorier. Fem typiske grænsehandelsvarer er
nemlig steget med over det dobbelte af den samlede dagligvarehandel fra 2019 til 2020, jf. figur 4.2.
Det drejer sig om sodavand, øl, vin, spiritus og konfekture, hvor omsætningen er steget med 11-14%
fra 2019 til 2020 kontra 5% for den samlede dagligvarehandel. I de følgende afsnit vil vi benævne
disse fem grænsehandelsvarer samt cigaretter under ét samlet navn:
nydelsesmidler.
Dette indikerer,
at hjemvendt grænsehandel er en væsentlig årsag til den generelle stigning i omsætningen i den
danske dagligvarehandel, da nydelsesmidler udgør knap en fjerdedel af dagligvarehandlen.
7
7
23%, jf. Grænsehandelsanalyse 2020 (Dansk Erhverv, 2020)
11 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0012.png
Figur 4.2 | Ændring i dagligvarehandlens omsætning fra 2019 til 2020 fordelt på varekategorier
Størrelsesforhold er kun til illustration
Hele dagligvarehandlen
+5%
+10%
Nydelsesmidler
2019
2020
Omsætning, mia. kr.
+11%
+2%
+12%
+13%
+14%
+12%
2019
2020
I alt
28
Konfekt.
7
Cig.
6
Vin
6
Øl
4
Vand
3
Spiritus
2
Mia. kr. 2020
Kilder: Tabel DETA152, Danmarks Statistik; NielsenIQ; BCG analyse
15
Det er vigtigt at bemærke, at især øl, vand, vin og spiritus ofte konsumeres på restauranter, caféer
og barer, som har været udsat for markante restriktioner i 2020, hvilket også er en medvirkende
årsag til de observerede stigninger i omsætning.
Ud af alle nydelsesmidler er omsætningen af cigaretter steget mindst med kun 2% fra 2019 til 2020.
Vi vurderer, at der er fire primære årsager til, at væksten i omsætningen er så relativt lav for
cigaretter:
1. Afgiftsniveauet for cigaretter (inklusiv moms) har været relativt ensartet i Danmark, Tyskland
og Sverige i årene før Covid-19.
2. Den 1. april 2020 trådte en markant forhøjelse af afgiften på cigaretter i kraft. Det er dog
uklart, i hvilken grad dette har påvirket salget i 2020, da afgiften først er slået igennem i løbet
af efteråret grundet lageropbygning hos producenter
8
og senere priskrig, hvor producenter
solgte cigaretter med tab
9
.
”Fire måneder efter markant prisstigning: Butikker og kiosker har stadig masser af smøger til gammel pris”
(DR Nyheder, 2020)
8
9
”Rygende priskrig på cigaretter: Tobaksgigant dumper prisen” DR Nyheder,
12 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0013.png
3. Det er desuden muligt, at afgiftsforhøjelsen har medført en adfærdsændring væk fra forbrug
af cigaretter.
4. Til sidst er det muligt, at afgiftsforhøjelsen har forårsaget en vis substitution af
cigarethandlen over i det illegale marked
10
, som ifølge rigspolitiet
11
udgør over 100 millioner
cigaretter om året
i normale år.
Det er derfor sandsynligt, at vi underestimerer grænsehandlen med cigaretter ved at tage
udgangspunkt i et år med kun 2% øget salg.
4.3 PERIODER: Dagligvarehandlen har i 2020 haft de største stigninger i
omsætningen i perioden med lukket tysk grænse
Den næste komparative linse, der belyser omfanget af grænsehandlen, består i at inddele 2020 i fire
tidsperioder kendetegnet ved forskellige grader af adgang til den tyske grænse:
Normaltilstand
(uge 2-11): Den første periode uden Covid-19 restriktioner
Lukket tysk grænse
(uge 12-24): Den næste periode, hvor Tyskland har lukket for indrejse,
herunder grænsehandel
Orange/gul rejsevejledning
(uge 25-44): Den tredje periode, hvor Udenrigsministeriet har
lempet rejsevejledningen
Rød rejsevejledning
(uge 45-51): Den sidste periode, hvor Udenrigsministeriet fraråder al rejse,
herunder også til Tyskland
Først og fremmest viser figur 4.3, at dagligvarehandlens omsætning af nydelsesmidler er markant
højere i samtlige af perioderne efter nedlukningen af samfundet sammenlignet med den
forhenværende
normaltilstand.
Som nævnt tidligere er dette en konsekvens af
både
hjemvendt
grænsehandel, men også øget efterspørgsel som følge af lukkede restauranter, cafeer mv.
10
”Salget af smuglercigaretter eksploderet efter afgiftsstigninger” TV Lorry,
11
Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19, L 108 endeligt svar på spørgsmål 1 (Rigspolitiets Nationale
Efterforskningscenter, 2018)
13 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0014.png
Figur 4.3 | Ændring i omsætningen af nydelsesmidler fra 2019 til 2020 fordelt på udvalgte tidsperioder
15%
10%
12.4%
5%
10.0%
10.7%
Normaltilstand
(uge 2-11)
Lukket tysk grænse
(uge 12-24)
Gul/orange
rejsevejledning
(uge 25-44)
Rød rejsevejledning
(uge 45-51)
Kilder: NielsenIQ; BCG analyse
17
Den direkte effekt af hjemvendt grænsehandel ses derimod ved, at stigningen i omsætningen er
størst i perioden med en lukket tysk grænse (12,4%) sammenlignet med perioden, hvor
Udenrigsministeriet har tildelt Tyskland en orange/gul rejsevejledning (10,0%) og rød rejsevejledning
(10,7%). Dette indikerer, at hjemvendt grænsehandel er en væsentlig årsag til de observerede
stigninger i omsætning, da graden af restriktioner ved den tyske grænse er korreleret med den
observerede udvikling i dagligvarehandlens omsætning af nydelsesmidler. Det skal bemærkes, at de
observerede forskelle i figur 4.3 ikke er efterprøvet for statistisk signifikans, hvorfor vi kun betragter
billedet som indikativt.
I de følgende afsnit og særligt i afsnit 4.5, hvor vi estimerer størrelsen af grænsehandlen med
dagligvarer, tager vi udgangspunkt i perioden med lukket grænse til Tyskland. I denne periode er
grænsehandel nemlig ikke mulig i praksis, hvorfor denne periode giver det mest retvisende billede
af omfanget af danskernes grænsehandel.
4.4 GEOGRAFI: Salget af nydelsesmidler blotlægger grænsehandlen
jo
tættere på grænsen, desto større stigning i omsætning
Den tredje komparative linse tager udgangspunkt i geografiske forskelle i dagligvarehandlens
omsætningsstigninger. Grænsehandlen er tydelig, når man betragter figur 4.4.1
jo tættere på
14 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0015.png
grænsen, desto større stigning i omsætningen af nydelsesmidler. Konkret er salget af nydelsesmidler
i Region Syddanmark steget næsten tre gange så meget som det tilsvarende salg i Region
Nordjylland og Region Hovedstaden.
Figur 4.4.1 | Ændring i omsætning af nydelsesmidler fra U12-U24 i 2019 til U12-U24 i 2020 fordelt på regioner
% stigning i omsætning i perioden med lukkede grænser
7,6%
14,0%
8,0%
21,2%
11,5%
Kilde: Et repræsentativt udsnit af dagligvarebutikker i de pågældende områder, BCG analyse
10
Som førnævnt skyldes den samlede stigning i omsætningen for nydelsesmidler ikke udelukkende
hjemvendt grænsehandel. Men den geografiske opdeling muliggør et naturligt eksperiment, hvor vi
kan sammenligne omsætningsstigningen i de mest grænsehandlende regioner (fx Region
Syddanmark) og den mindst grænsehandlende region, dvs. Region Nordjylland. Rationalet er derfor,
at differencen i omsætningsstigningen for nydelsesmidler
fx 13,6%-point mellem Region
Syddanmark og Region Nordjylland
kan tilskrives grænsehandel.
Effekten af lukkede grænser kan på samme måde observeres ved at betragte data for indleveret
emballageenheder i danske pantautomater, jf. figur 4.4.2.
15 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0016.png
Figur 4.4.2 | Ændring i indleveret emballage
12
i danske pantautomater fra 2019 til 2020 fordelt på regioner
Lukkede grænser
150%
Orange/gul rejsevejledning
Rød rejsevejledning
Region Syddanmark
Region Midtjylland
100%
Region Nordjylland
Region Sjælland
Region Hovedstaden
+63
50%
Ø 56%
0%
17
19
21
23
25
27
29
31
33
35
37
39
41
43
45
47
49
51
Uge
Kilder: Tomra, BCG analyse
24
I figur 4.4.2 ses det, at antallet af indleverede emballageenheder (pantmærkede flasker, dåser mv.)
er steget med 56% i hele Danmark fra 2019 til 2020 i ugerne 17-53
13
. Der ses ligeledes en markant
geografisk forskel, da de største stigninger ses i regioner tættest på den tyske grænse (hhv.
Syddanmark, Midtjylland og Sjælland): Indleveringen er steget 63 procentpoint mere i Region
Syddanmark kontra Region Hovedstaden i uge 17-24. Dertil er stigningen generelt størst i perioden
med lukket tysk grænse, hvor grænsehandel ikke har været muligt. Dette indikerer, at hjemvendt
grænsehandel er en faktor bag de observerede stigninger i indleveringen af emballage. Udsving i
indlevering af emballage i figur 4.4.2 i hhv. uge 23 samt uge 32-33 forklares af positive udsving i
temperaturen.
Grænsehandlen med pantmærkede drikkevarer er særligt problematisk ud fra et miljø- og
klimaperspektiv, eftersom omtrent 64% af pantfri dåser fra Tyskland ender i naturen eller i
12
Alle typer emballager med og uden pant er inkluderet (dåser, flasker, vinflasker osv.) I Danmark har ca. 1850
ud af ca. 3160 automater 'modtag alt' slået til. Hvis det er slået til, da tæller alt, der kører igennem, som 1 stk.
emballage. I 2020 er der kommet pant på saft og juice, men det er en lille andel af alle emballagetyper, som
ikke er dåser eller flasker.
13
Data for indlevering af emballageenheder foreligger kun for samtlige ca. 3000 pantautomater fra uge 17 i år
2019, hvorfor analysen ikke tager udgangspunkt i uge 12 som de resterende analyser.
16 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0017.png
forbrændingsanlæg ifølge Danmarks Naturfredningsforening
14
. Dette svarer ifølge Miljøstyrelsen
15
til ca. 400 millioner emballageenheder såsom øl- og sodavandsdåser. I 2020 med en høj grad af
hjemtaget grænsehandel har der derfor været tale om en markant miljø- og klimamæssig gevinst.
4.5 Estimat af danskernes grænsehandel med dagligvarer
Danskernes årlige grænsehandel med dagligvarer kan i regi af denne analyse opdeles i to
overordnede kategorier: (1) grænsehandel med dagligvarer, som
kan
estimeres ud fra perioden med
lukkede tyske grænser (uge 12-24), og (2) grænsehandel med dagligvarer, som
ikke kan
estimeres ud
fra perioden med lukkede tyske grænser. Dette overordnede skel er illustreret i figur 4.5. Dermed
omfatter vores endelige estimat (som beregnes i afsnit 4.5.1) fx ikke danskernes fulde grænsehandel
i Sverige eller danskernes lagerbeholdning af dagligvarer, inden den tyske grænse lukkede, hvorfor
estimatet skal betragtes som et
minimum.
Figur 4.5 | Illustration af grænsehandlen med dagligvarer
Grænsehandel med dagligvarer
Estimeret
Grænsehandel med dagligvarer
Ikke estimeret
Danskernes grænsehandel med
dagligvarer estimeret ud fra
perioden med lukkede grænser
A
B
C
D
E
F
G
H
Aflyste sociale arrangementer
Grænsehandel i Sverige
Lagerbeholdning
Øget grænsehandel i
sommermåneder/jul
Dagligvarehandel i kiosker
Illegal krydsning af grænsen
Sommerhusområder
Fuldt indfaset afgift på cigaretter i
2022
Dertil kommer andre
varer end dagligvarer, fx
beklædning, elektronik,
hårde hvidevarer mv.
Kilde: BCG analyse
12
14
”Grænsebajere giver naturen tømmermænd” Danmarks Naturfredningsforening,
15
Econet-opgørelse for Miljøstyrelsen over ikke-pantbelagte emballager og pantlagte emballager i affaldet
(Miljøstyrelsen, 2016)
17 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0018.png
4.5.1 Danskernes grænsehandel med dagligvarer estimeres til 5,5 mia. kr. årligt ud fra
perioden med lukket grænse til Tyskland
Først analyserer vi den del af grænsehandlen med dagligvarer, som
kan
estimeres ud fra perioden
med den lukkede tyske grænse i uge 12-24. For at estimere grænsehandlen med dagligvarer skal vi
igennem to metodiske trin, som beskrives yderligere i metodeboksen på næste side.
TRIN 1
resulterer i et foreløbigt estimat af grænsehandlen med dagligvarer (ikke kun
nydelsesmidler) svarende til mindst 3,8 mia. kr. I dette trin antager vi kunstigt, at den mindst
grænsehandlende region (Region Nordjylland) slet ikke grænsehandler. Dette leder os videre til
metodens Trin 2, som korrigerer for, at der også grænsehandles i Nordjylland.
TRIN 2
resulterer i, at grænsehandlen beløber sig til 5,5 mia. kr., eftersom vi korrigerer for, at der
grænsehandles i nogen grad i Nordjylland, jf. figur 4.5.1. De 5,5 mia. kr. svarer til, at grænsehandel
udgør 4,2% af dagligvarehandlens samlede omsætning
16
. Det kan desuden observeres, at
grænsehandlen er størst i Region Syddanmark (2,1 mia. kr.), næststørst i Region Midtjylland (1,3
mia. kr.), tredjestørst i Region Hovedstaden (1,0 mia. kr.), fjerdestørst i Region Sjælland (1,0 mia.
kr.) og mindst i Region Nordjylland (0,2 mia. kr.).
Figur 4.5.1 | Estimeret årlig grænsehandel med dagligvarer
5,5 mia. kr.
2,1 mia. kr.
1,3 mia. kr.
1,0 mia. kr.
1,0 mia. kr.
0,2 mia. kr.
I alt
Syddanmark
Midtjylland
Hovedstaden
Sjælland
Nordjylland
Kilde: Et repræsentativt udsnit af dagligvarebutikker i de pågældende regioner; Norstat; Retail
Institute; BCG analyse
28
Dagligvarehandlens samlede omsætning inklusiv convenience
opgøres til
Dagligvarehandel
10-årsstatistik 2009-
” Retail Institute,
16
mia. kr. i ”Dansk
18 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0019.png
Metoden bag estimatet på danskernes årlige grænsehandel er gennemgået i boksen nedenfor:
Metoden bag Trin 1
består i at fratrække stigningen i omsætningen af dagligvarer i uge 12-24 i den
mindst grænsehandlende region (Region Nordjylland) fra den tilsvarende stigning i landets
resterende fire regioner. Under forudsætning af at forskellen i øget omsætning mellem Region
Nordjylland og de andre regioner skyldes hjemvendt grænsehandel (jf. den metodiske antagelse i
kapitel 2), kan vi anvende denne forskel til at estimere andelen af stigningen i omsætning, som
skyldes
grænsehandel.
Herefter
estimeres
grænsehandlen
i
uge
12-24
baseret
dagligvarehandlens omsætning samt de procentvise forskelle mellem Region Nordjylland og de
andre regioner. Til sidst ekstrapoleres grænsehandlen til årsbasis ud fra andelen af
dagligvarehandlens omsætning i uge 12-24 ud af et helt år. Her anvendes tal fra 2019, som er et
’normalt’
år ift. 2020. Denne del af Trin 1 er illustreret med følgende matematiske formel:
=∑
�����������
����
Hvor
uge 12-24 i 2020,
g
er væksten i omsætning for Region Nordjylland fra uge 12-24 i 2019 til uge 12-24
i 2020,
ligger i uge 12-24 i 2019.
����
grænsehandlens størrelse i mia. kr.,
����
����
er væksten i omsætning for region i fra uge 12-24 i 2019 til
er omsætningen for region
i
fra uge 12-24 i 2020, og
����
={
����
����
����
,
����
����
����
− ���� ⋅
,
����
����
����
����������������
,
����
����������������
}
, G er
er andelen af omsætningen som
Afslutningsvis i Trin 1 tager vi højde for, at en vis del af den hjemvendte grænsehandel må formodes
at være substitueret over i dagligvarehandel på nettet. Vi tager højde for dette ved at korrigere for
andelen af dagligvarehandlen, som foregår online i 2020, dvs. 6% i 2020
17
. Dette øger estimatet med
ca. 200 mio. kr. til 3,8 mia. kr.
Metoden bag Trin 2
består i, at vi tillægger et basisniveau af grænsehandel til alle regioner, som
svarer til, at grænsehandel udgør 1,3% af Nordjyllands årlige forbrug af dagligvarer
18
. Dette påvirker
ikke kun estimatet for grænsehandlen i Nordjylland, men estimatet for grænsehandlen i samtlige
regioner. Årsagen er, at metodens første trin per konstruktion ikke tager højde for, at den mindst
grænsehandlende region (Region Nordjylland) selvsagt grænsehandler i nogen grad. Korrigeringen
medfører derfor en forskydning opad for alle regioner, da Nordjyllands stigning i omsætning trækkes
fra de andre regioners stigning i omsætning.
17
”E-handelsanalysen juni
”, FDIH
18
Baseret på spørgeskemaundersøgelser foretaget af Norstat i hhv. 2018 og 2019 for Dansk Erhverv og DSK
19 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0020.png
Det endelige estimat på 5,5 mia. kr. udgør dermed den direkte estimérbare del af den årlige
grænsehandel med dagligvarer.
4.5.2 Grænsehandlens omfang på 5,5 mia. kr. skal betragtes konservativt som en nedre
grænse for danskernes grænsehandel med dagligvarer
Det naturlige eksperiment giver et konservativt estimat af danskernes grænsehandel med
dagligvarer på grund af flere forhold, hvis effekt på grænsehandlen
ikke
kan estimeres direkte. Disse
otte årsager fremgår af højresiden på figur 4.5.2.
Modsat har indeværende analyse påvist enkelte ikke-entydige årsager, som isoleret set medfører, at
estimatet er overvurderet. Et eksempel er, at regioner med større byer (fx Region Hovedstaden) har
et større forbrug på restauranter og barer under normale omstændigheder. Som følge af Covid-19
restriktionerne kan dette medføre et større forbrug i dagligvarehandlen, da restauranter og barer er
lukkede. Omvendt er der blevet solgt langt mere takeaway som følge af Covid-19 restriktionerne
19
,
hvilket ikke indgår i vores datagrundlag, hvorfor den samlede effekt på estimatet ikke er entydig.
Figur 4.5.2 | Estimeret grænsehandel med dagligvarer samt årsager til et undervurderet estimat
Grænsehandel med dagligvarer
Estimeret
Grænsehandel med dagligvarer
Ikke estimeret
5,5 mia. kr.
Danskernes grænsehandel med
dagligvarer estimeret ud fra
perioden med lukkede grænser
Benytter
grænsehandels-
effekten,
og antager ingen
grænsehandel i Nordjylland
A
B
C
[x] mia. kr.
Aflyste sociale arrangementer
Grænsehandel i Sverige
Lagerbeholdning
Øget grænsehandel i
sommermåneder/jul
Dagligvarehandel i kiosker
Illegal krydsning af grænsen
Sommerhusområder
Fuldt indfaset afgift på cigaretter i
2022, som beregnes til
1,7 mia. kr.
Dertil kommer andre
varer end dagligvarer, fx
beklædning, elektronik,
hårde hvidevarer mv.,
som Skatteministeriet
estimerer til 3,2 mia. kr.
Trin 1
D
E
Trin 2
Fuldfører beregningen ved at
tage højde for at der
grænsehandles i Nordjylland
F
G
H
Kilde: Et repræsentativt udsnit af dagligvarehandlen; Retail Institute; Norstat; Skatteøkonomisk Redegørelse 2019;
Skatteudvalget 2019-20, L 75, L 75 A, L 75 B; BCG analyse
14
19
”Pandemien har mindsket salget af nogle varetyper, men fx boostet online-salg
af fastfood og færdigmad fra
restauranter, som hver anden nu har købt.”
(Gennemsnitdanskeren, Danmarks Statistik, 2020)
20 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0021.png
Det er vores vurdering, at der er en overvægt af faktorer, som medfører, at estimatet er
undervurderet, hvilket ligger i tråd med andre empiriske rapporter på området
20
. I det følgende vil
vi gennemgå, hvorfor faktorerne (A)-(H) har betydning for vores estimat af den årlige grænsehandel
med dagligvarer
rækkefølgen er rangeret efter hvilke faktorer, som vi skønner, har den største
påvirkning på danskernes estimerede grænsehandel med dagligvarer på 5,5 mia. kr.
A
Arrangementer med et stort forbrug af særligt sodavand, øl, vin og spiritus såsom konfirmationer,
foreningsfester og bryllupper er blevet aflyst i vidt omfang som følge forsamlingsforbuddet grundet
Covid-19. I et kontrafaktisk scenarie, hvor denne type arrangementer var blevet afholdt, og grænsen
samtidig
havde været lukket, ville man højst sandsynligt have observeret større stigninger i
omsætning i regioner tættere på grænsen og dermed en højere
grænsehandelseffekt.
Dette tager vores
estimat ikke højde for.
B
Grænsen til Sverige var ikke lukket i uge 12-24, hvorfor der i
denne periode kan være forekommet grænsehandel i Sverige. Dette vil alt andet lige forårsage en
mindre observeret stigning i omsætning af dagligvarer i Region Hovedstaden og dermed være årsag
til, at estimatet for den samlede grænsehandel undervurderes. Dette tager vores estimat ikke højde
for.
C
Adskillige forbrugere handler stort ind ved grænsen, hvilket skabte en
lagerbeholdning af grænsevarer hjemme hos nogle privatpersoner i begyndelsen af perioden med
lukkede grænser til Tyskland. Dermed vil den fulde effekt af lukkede grænser først slå igennem
med en vis forsinkelse. Dette gælder også ulovlig import af øl, sodavand, slik og cigaretter, som i
nogen grad kan have ligget på lager hos især kiosker og bodegaer i begyndelsen af perioden med
grænselukning. Dette tager vores estimat ikke højde for.
D
Sommeren og juletiden er højsæson for
grænsehandel, hvorfor grænsehandlens andel af danskernes samlede forbrug sandsynligvis er
lavere i perioden fra uge 12-24 sammenlignet med disse perioder. Da det i ekstrapoleringen implicit
antages, at grænsehandlens andel af forbruget er ens på tværs af måneder, kan dette også
foranledige et undervurderet estimat. Påsken er dog med i perioden fra uge 12-24, hvor
grænsehandlen også er større end normalt.
20
”Effektene
av stans i grensehandel med dagligvarer under koronakrisen”
Menon Economics,
21 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0022.png
E
Det primære datagrundlag inkluderer ikke mindre
selvstændige kiosker, som også har et salg af dagligvarer. Dette medfører alt andet lige et lavere
estimat for størrelsen af grænsehandlen.
F
Enkelte danskere kan have krydset grænsen for at
grænsehandle i uge 12-24. Såfremt dette er tilfældet, er estimatet undervurderet.
G
Hvis sommerhusområder i højere grad er placeret langt væk fra
sommerhuse
under
nedlukning.
Hvis
sommerhusområder
modsat
ligger
i
grænsen, da vil vores metode give et undervurderet estimat, da en vis andel af befolkningen
benyttede
grænseområder, så vil effekten gå den anden vej. Alt i alt vurderes denne effekt at være begrænset,
da sommerhusområder i høj grad er spredt ud i alle regioner.
H
Forinden perioden med lukkede grænser til Tyskland
har afgifterne på cigaretter på tværs af Danmark, Tyskland og Sverige været relativt ensartede.
Den første afgiftsindfasning (pr. d. 1. april 2020) har ikke nået at slå igennem i detailhandlen før
efteråret 2020, jf. afsnit 4.2. Derudover er den markante forhøjelse
21
af afgiften på cigaretter først
fuldt indfaset i 2022, og i denne sammenhæng vurderer Skatteministeriet
22
, at grænsehandlen
med cigaretter vil stige med ca. 690 mio. stk. efter den fulde afgiftsindfasning i 2022. Dette svarer
omtrent til en øget grænsehandel på 1,7 mia. kr.
23
Dette tager vores estimat ikke højde for, men er
illustreret i figur 4.5.2.
4.5.3 Rapporten tager ikke højde for danskernes grænsehandel med andre varer end
dagligvarer
Indeværende undersøgelse fokuserer kun på danskernes grænsehandel med dagligvarer. Derfor skal
det bemærkes, at danskerne også grænsehandler
andre varer
end dagligvarer som en del af
turen over
grænsen,
fx tøj, hårde hvidevarer, elektronik, bilreparationer mv.
24
Skatteministeriet vurderer i 2018,
at grænsehandlen med andre varer udgør omtrent 3,2 mia. kr. om året.
25
21
Stykafgiften ender på 193,54 øre pr. stk i 2022.
Skatteudvalget 2019-20, L 75, L 75 A, L 75 B (Skatteministeriet, 2019)
22
23
Baseret på et simpelt regnestykke, hvor én cigaretpakke svarer til 20 cigaretter, og ét karton á 10
cigaretpakker koster 500 kr. i grænsehandelsbutikker.
24
Skatteøkonomisk Redegørelse (Skatteministeriet, 2019) vurderer, at 55 pct. af grænsehandlen omfatter andre
varer end nydelsesmidler.
25
Skatteøkonomisk Redegørelse (Skatteministeriet, 2019)
22 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0023.png
5. EFFEKTEN AF FALD I GRÆNSEHANDEL PÅ
JOBSKABELSE OG OFFENTLIGE INDTÆGTER
HJEMTAGET GRÆNSEHANDEL
vil i kraft af øget omsætning i dagligvarehandlen kunne skabe
arbejdspladser i Danmark. Hjemtaget grænsehandel vil ligeledes øge statens skatteindtægter
gennem moms, punktafgifter, indkomstskat og selskabsskat.
5.1 Hjemtaget grænsehandel vil skabe ca. 4.800 danske fuldtids- og deltidsjobs
Hjemtaget grænsehandel vil øge omsætningen i dagligvarehandlen, hvilket vil skabe jobs i Danmark.
Antallet af fuldtids- og deltidsjobs ved at hjemtage 5,5 mia. kr. grænsehandel estimeres til ca. 4.800,
hvilket svarer til ca. 4,5% af antallet af jobs i dagligvarebutikkerne.
26
Dagligvarehandlen har mange
deltidsansatte, hvilket betyder, at ca. 4.800 fuldtids- og deltidsjobs svarer til ca. 2.100 fuldtidsjobs.
27
Figur 5.1 | Jobskabelse i danske regioner ved at hjemtage grænsehandlen af dagligvarer
Ca. 4.800
Ca. 1.850
Ca. 1.100
Ca. 850
Ca. 850
Ca. 150
I alt
Syddanmark
Midtjylland
Hovedstaden
Sjælland
Nordjylland
Kilder: Årsrapporter fra dagligvarehandlen; et repræsentativt udsnit af dagligvarebutikker i de pågældende
områder; BCG analyse
16
26
Danmarks Statistik, Tabel RAS300
Baseret på opgørelser i årsrapporter fra dagligvarehandlen
27
23 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0024.png
Figur 5.1 viser, at der vil blive skabt flest jobs tæt på den tyske grænse: I Region Syddanmark og
Region Midtjylland skabes der hhv. ca. 1.850 og ca. 1.100 jobs, i både Region Hovedstaden og Region
Sjælland skabes der ca. 850 jobs, og i Region Nordjylland skabes der ca. 150 jobs.
Estimatet er konservativt, da grænsehandlen formentligt er større end 5,5 mia. kr. årligt som
beskrevet i kapitel 4.
Udregningen tager udgangspunkt i estimatet for grænsehandel med dagligvarer på 5,5 mia. kr.
Derudover anvendes tal fra årsrapporter fra dagligvarehandlen
28
, der i gennemsnit omsætter for 2,6
mio. kr. pr. fuldtidsmedarbejder
29
.
5.2 Staten vil opnå en
årlig
merindtægt på ca. 2,0 mia. kr. ved hjemvendt
grænsehandel
Når danske forbrugere handler i udlandet, mister den danske stat skatter og afgifter. Hjemtaget
grænsehandel vil øge statens provenu gennem øget moms, punktafgifter samt indkomst- og
selskabsskat. Samlet vil det give staten en årlig merindtægt på mindst 2,0 mia. kr., jf. figur 5.2. Heraf
udgør moms 1,1 mia. kr., skat fra punktafgifter på nydelsesmidler udgør 0,7 mia. kr. og indkomst- og
selskabsskat udgør 0,2 mia. kr.
Estimatet er konservativt, da grænsehandlen formentligt er større end 5,5 mia. kr. årligt som
beskrevet i kapitel 4.
Estimatet af det samlede provenu baseres på følgende udregninger:
Moms
er udregnet ved 20% af omsætningen ved at hjemtage grænsehandlen på 5,5 mia. kr.
Punktafgifter
er udregnet pba. analysens estimat for danskernes grænsehandel med
nydelsesmidler, samt hvor meget punktafgifter udgør af omsætningen fra hver varekategori
baseret på Skatteministeriets opgørelse af beregnede hypotetiske merafgifter på hjemvendt
grænsehandel og estimater for grænsehandlen med nydelsesmidler
30
28
Der anvendes årsrapporter fra 2019, der dækker ca. 70% af dagligvaremarkedet. Andelen af discountkæder
i denne stikprøve udgør 33%, hvilket er 9%-point mindre end for hele markedet, hvilket medfører en mindre
risiko for at overvurdere jobskabelsen som følge af hjemtaget grænsehandel. Af samme årsag rapporteres
resultaterne som cirka-tal.
29
Der er ikke taget højde for skalaeffekter, hvilket betyder, at en del af estimatet udgøres af administrative
medarbejdere
30
Skatteøkonomisk Redegørelse (Skatteministeriet, 2019)
24 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0025.png
Indkomst- og selskabsskat
er udregnet pba. årsrapporter i dagligvarehandlen via skat på
udbetalt løn og skat af overskud
Figur 5.2 | Samlet provenu for staten
2,0 mia. kr.
Moms
1,1 mia. kr.
Punktafgifter
0,7 mia. kr.
Indkomst- og selskabsskat
0,2 mia. kr.
Kilder: Årsrapporter fra dagligvarehandlen; Skatteøkonomisk Redegørelse (Skatteministeriet, 2019);
Supermarkedshåndbogen (Retail Institute, 2020); BCG analyse
36
5.3 Samlet effekt af hjemtaget grænsehandel
Hjemtaget grænsehandel vil have positive effekter for det danske samfund (jf. figur 5.3). Det vil øge
den årlige omsætning i dagligvarehandlen med mindst 5,5 mia. kr., hvilket vil skabe mindst 4.800
fuldtids- og deltidsjobs i Danmark. Fra statens perspektiv vil der blive opkrævet mindst 2,0 mia. kr.
mere i skatter og afgifter hvert eneste år.
Ud over øget omsætning, flere jobs og øgede skatteindtægter vil hjemtaget grænsehandel sikre, at
flere dåser bliver genanvendt, nærmere bestemt i omegnen af 400 mio. dåser, jf. afsnit 4.4.
25 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0026.png
Figur 5.3 | Effekter ved hjemtaget grænsehandel
5,5 4800 2,0
mia. kr.
omsætning
jobs
mia. kr. skatte-
indtægter
Genanvendelse af ca. 400 mio. dåser
39
Estimaterne for omsætning, jobs og skatteindtægter ved hjemtaget grænsehandel er
undervurderede grundet årsagerne beskrevet i kapitel 4.5.2.
Mens indeværende rapports formål har været at estimere danskernes nuværende grænsehandel
uden for Danmark,
vil en reduceret grænsehandel som følge af lempede afgifter også skabe mulighed
for yderligere omsætning fra nordmænd og svenskere, som grænsehandler
i Danmark.
En svensk
undersøgelse fra 2015 viser for eksempel, at 57% af den øl, svenskerne købte i andre lande end
Sverige, stammer fra Tyskland.
31
Hvis det bliver relativt billigere at handle i Danmark fremfor
Tyskland, vil det kunne trække en del af svenskernes og nordmændenes grænsehandel til Danmark,
hvilket vil have en yderligere positiv virkning på omsætning i dagligvarehandlen, jobs og
skatteindtægter i Danmark.
31
Var och hur köper svenskarna sin starköl? (HUI Research, 2015)
26 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0027.png
Hobro
Ørnhøj
Fredericia
6. PERSPEKTIVERING:
TRE DANSKE
CASESTUDIER
CASE STUDIER
i Region Syddanmark (Løvbjerg i Fredericia), Region Midtjylland (Spar i Ørnhøj) og
Region Nordjylland (Spar i Hobro) viser, hvordan dagligvarebutikker er blevet påvirket af den lukkede
grænse ift. omsætning og beskæftigelse.
6.1 Case studie i Region Syddanmark
Vi vidste godt, at der blev
grænsehandlet, men vi blev
overraskede over mængden
Ø 180
Sodavand
Spiritus
Vin
Øl
Konfekture
Tobak
Løvbjerg i Fredericia
46
Carsten Lindberg
Købmand
240
192
188
176
168
117
Omsætningsindeks maj 2019-2020
OM BUTIKKEN
Carsten Lindberg har været i dagligvarehandlen i over 40 år og har været
købmand i Løvbjerg i Fredericia i snart tre år. Butikken har eksisteret siden 2011 og har
omkring 60 ansatte svarende til ca. 35 fuldtidsansatte.
EFFEKT PÅ OMSÆTNING
Da den tyske grænse lukkede i foråret 2020, steg butikkens
omsætning med typiske grænsehandelsvarer væsentligt mere end andre varer:
”Sidste år
begyndte vi at sælge afsindigt mange dåsesodavand og dåseøl”,
fortæller Carsten, der oplevede en
omsætningsstigning på 140% på sodavand i maj i 2020 ift. 2019, hvilket var væsentlig større
end omsætningsstigningen på for eksempel spiritus (92%) og vin (88%), jf. figuren øverst til
højre. Det kom som lidt af en overraskelse for Carsten, at omsætningen med
grænsehandelsvarer steg så meget:
”Vi vidste godt, at der blev grænsehandlet, men
vi blev
overraskede over mængden”.
EFFEKT PÅ BESKÆFTIGELSE
Som følge af den større aktivitet har butikken anvendt flere
deltidsmedarbejdere svarende til ca.
4 fuldtidsmedarbejdere.
De ekstra kræfter er både
anvendt til ekstra arbejde i butikken og ekstra timer ved kassen:
”Kasse fire har kørt væsentligt
mere end normalt”.
27 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0028.png
6.2 Case studie i Region Midtjylland
Hvis ikke vi var her, så
skulle kunderne køre 12 km
efter en pakke gær
48
Ø 149
Øl
Vin
Sodavand
Tobak
Spiritus
Konfekture
Spar i Ørnhøj
Johnny Jørgensen
Købmand
209
164
160
123
123
115
Omsætningsindeks maj 2019-2020
OM BUTIKKEN
Johnny Jørgensen ejer Spar-butikken i Ørnhøj med sin far. Han har været i
købmandsbranchen, siden han var 15 år gammel og har nu arbejdet i samme butik i ca. 25
år, hvor de har foretaget et løbende generationsskifte. Butikken består af ca. 22
medarbejdere svarende til ca. 8 fuldtidsmedarbejdere og er essentiel for lokalsamfundet,
der ellers skal på en længere køretur for at handle:
”Hvis ikke vi var her, så skulle kunderne køre
km efter en pakke gær”.
EFFEKT PÅ OMSÆTNING
Da grænserne til Tyskland lukkede i foråret 2020, oplevede
butikken en stor stigning i omsætningen af typiske grænsehandelsvarer.
”Det eksploderede
fuldstændig vildt”,
siger Johnny. En sammenligning af omsætningen for maj i 2019 og 2020
viser, at butikken i 2020 omsatte for 109% mere øl, 64% mere vin og 60% mere sodavand (jf.
figur øverst til højre). Det endda på trods af, at butikken har tabt meget omsætning pga.
færre ungdomsfester, fester på efterskoler og sølv- og guldbryllupper. Selvom butikken ligger
204 km fra grænsen, er det Johnnys klare indtryk, at stigningen blandt andet skyldes, at den
tyske grænse er lukket:
”Der er ingen tvivl om, at det drives af, at grænsen er lukket”.
EFFEKT PÅ BESKÆFTIGELSE
Under nedlukningen har Spar Ørnhøj brugt flere lønkroner,
og Johnny estimerer, at han kan ansætte
en ekstra fuldtidsmedarbejder,
hvis niveauet
fortsætter. Under de nuværende forhold glæder Johnny sig over, at folk støtter lokalhandlen
og sparer tid og CO
2
fra køreturen til grænsen, hvilket samtidig resulterer i, at færre dåser
uden pant ender i den danske natur.
28 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 161: Henvendelse af 8/3-21 fra De Samvirkende Købmænd om grænsehandlen
2349075_0029.png
6.3 Case studie i Region Nordjylland
En del af grænsehandlen vil
helt sikkert aftage, hvis der
kom pant på dåserne i
Tyskland
52
Ø 146
Spiritus
Øl
Sodavand
Konfekture
Vin
Tobak
Spar i Hobro
Torben Petersen
Købmand
186
174
164
125
119
109
Omsætningsindeks maj 2019-2020
OM BUTIKKEN
Torben Petersen har været i købmandsbranchen i 25 år. For 3,5 år siden
rykkede han sin Min Købmand butik 2-300 meter ned ad gaden og ændrede til en Spar, der
i dag har omkring 35 medarbejdere i alt, hvilket inkluderer fem fuldtidsmedarbejdere, en
række deltidsansatte og en pensionist, der kører vareture. Torben forsøger altid at dække
kundernes behov og bidrog for nylig med at hente 40.000 kr. hjem til den lokale idrætsklub
gennem KFI Erhvervsdrivende Fonds uddelingspulje.
EFFEKT PÅ OMSÆTNING
Da den tyske grænse lukkede i uge 12, oplevede butikken en stor
stigning i salget af særligt øl, sodavand og spiritus, der alle solgte mere end 60% mere end
året før i maj, jf. figur øverst til højre, på trods af, at Hobro er 245 km fra grænsen.
”Vi gik fra
at få omkring 4 paller om ugen fra Unibrew til at kunne få 6 paller om ugen.”
Torben anslår, at
70% af den øgede omsætning kommer fra grænsehandlen, for der er mange i området, der
får andre til at hente drikkevarer, når de alligevel er nede med en varevogn for at fylde op.
En del af løsningen kan ifølge Torben komme ved at sætte pant på dåserne i Tyskland:
”En
del af grænsehandlen vil helt sikkert aftage, hvis der kom pant på dåserne i Tyskland.”
EFFEKT PÅ BESKÆFTIGELSE
Under nedlukningen har de haft meget mere travlt. Når folk
får fri fra arbejde fra 14-18, så har butikken haft
1-2 ekstra ungarbejdere
for at klare presset.
”Det var helt vanvittigt, da det lukkede ned. Der var det sjovt,”
siger Torben, der har brugt den
ekstra omsætning på at nedbringe lånet i butikken.
29 |
D a n s k e r n e s g r æ n s e h a n d e l