Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2327478_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
1. februar 2021
J.nr. 2019 - 10139
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne om beretning nr. 4/2020 om Skattemini-
steriets kontrol med A-skat
Statsrevisorerne har den 20. november 2020 bedt mig om at redegøre for de foranstalt-
ninger og overvejelser, som Beretning nr. 4/2020 om kontrol med A-skat og Statsreviso-
rernes bemærkninger hertil giver anledning til.
Jeg vil indledningsvist slå fast, at jeg tager Rigsrevisionens observationer og Statsreviso-
rernes bemærkninger til efterretning. A-skattesystemet er generelt et velfungerende sy-
stem, men Rigsrevisionens beretning viser, at der er plads til forbedringer. A-skattesyste-
met er en grundlæggende del af det danske skattesystem og er af stor betydning for tilli-
den til skattevæsenet. Dette understøtter vigtigheden af at følge området tæt og løbende
at optimere og fremtidssikre det. Skattestyrelsen har selv løbende fokus på at styrke områ-
det med effektive indsatser, hvilket også fremgår af Rigsrevisionens beretning.
Regeringen er derudover i gang med at reformere skattekontrollen i Danmark. Frem mod
2024 skal der ansættes 1.000 ekstra skattefaglige medarbejdere og oprettes otte nye skatte-
centre for at sikre et historisk løft af skattekontrollen og øget tilstedeværelse i hele landet.
I april 2020 indgik vi, sammen med alle Folketingets partier,
aftale om en styrket skattekontrol
om den første af fire etaper i kontrolreformen. Aftalen udmønter midlerne til ansættelse
af de første 250 nye medarbejdere, som regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Alternativet afsatte med aftale om finansloven for 2020. Med etape
1 har vi styrket indsatsen mod hvidvask, skattely og international skatteunddragelse samt
problemer på momsområdet. I etape 2 ansættes de næste 250 nye kontrolmedarbejdere,
som regeringen bl.a. lægger op til, skal styrke kontrollen på A-skatteområdet.
I det følgende fremgår mine kommentarer til beretningens konklusioner samt Statsreviso-
rernes bemærkninger til beretningen.
Skattestyrelsens erhvervsregistrering
I beretningen fremgår det, at Skattestyrelsens visitering af virksomheder, som ansøger om
registrering for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag ikke er tilstrækkeligt dokumenteret. Skat-
testyrelsen har oplyst, at det fremadrettet vil dokumenteres, når medarbejdere efter nær-
mere manuel visitering fravælger at gennemføre kontrol af virksomheder, som den ind-
ledningsvise maskinelle undersøgelse viser, kan være forbundet med risiko. En del af den
nye dokumentation er allerede indført.
www.skm.dk
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Orientering om ministerredegørelse til beretning 4/2020 om Skatteministeriets kontrol med A-skat, fra skatteministeren
2327478_0002.png
Skattestyrelsens opfølgning over for virksomheder, der ikke indberetter
Jeg er enig med Statsrevisorerne i, at det er særdeles relevant, at Skattestyrelsen finder en
måde at kommunikere digitalt med alle indberetningspligtige virksomheder, uanset om de
har opgivet en e-mailadresse eller ej. Skattestyrelsen har oplyst, at de vil ændre proceduren
for udsendelse af påmindelser og rykkere, så fx enkeltmandsvirksomheder, der ikke har
oplyst deres e-mailadresse til Skatteforvaltningen, modtager påmindelses- og rykkerbreve i
deres personlige e-Boks, mens andre virksomheder uden oplyst e-mailadresse får rykker-
breve tilsendt med fysisk post.
I beretningen fremgår det, at Skattestyrelsen i en række tilfælde ikke sikrer, at virksomhe-
ders foreløbige fastsættelser af A-skat erstattes af indberetninger, og at Skattestyrelsens
handlingsplan på området ikke har fokus på virksomheder, som bevidst forsøger at und-
drage sig betaling af A-skat. Skattestyrelsen har oplyst mig, at de fortsat arbejder med at
reducere antallet af foreløbige fastsættelser med udgangspunkt i den eksisterende handle-
plan. Som en del af denne indsats har Skattestyrelsen i 2020 afsluttet opgaven med at ind-
drage A-skatteregistrering for de sidste oparbejdede sagspukler, hvor virksomheder har
modtaget fire foreløbige fastsættelser i træk. Denne opgave har været højt prioriteret i
Skattestyrelsen og indgår nu som led i den daglige drift. Skattestyrelsen har oplyst, at de i
forlængelse af den eksisterende indsats igangsætter en analyse, som skal bidrage til at af-
dække eventuelle svigsrisici ifm. foreløbige fastsættelser på A-skatteområde, herunder
hvordan Skattestyrelsen løbende kan mitigere disse.
Som det fremgår af beretningen, har Skattestyrelsen ikke udnyttet hjemlen i lovgivningen
til at give tvangsbøder i de særlige tilfælde, hvor en virksomhed mange gange har modta-
get foreløbige fastsættelser. Jeg kan hertil bemærke, at det i ovennævnte aftale om en styr-
ket skattekontrol fra april 2020 understreges, at Skattestyrelsen skal have fokus på at be-
nytte eksisterende hjemler, når der er grundlag for det. Som led i aftalen blev der derfor
nedsat en arbejdsgruppe, der skal foretage en struktureret gennemgang af eksisterende
sanktionshjemler i Skattestyrelsen, herunder identificere områder hvor brug af eksiste-
rende sanktioner kan skærpes, eller hvor Skattestyrelsen med fordel kan gives bedre mu-
ligheder for at sanktionere hårdere. Jeg har bedt Skattestyrelsen følge op på, om der er be-
hov for at gøre yderligere på området, når arbejdsgruppen har konkluderet på deres ar-
bejde i foråret.
Skattestyrelsens indsats for at sikre korrekte indberetninger
I beretningen fremgår det, at Skattestyrelsens vejledning og kontrol med virksomheder,
der indberetter A-skat, ikke i tilstrækkelig grad er baseret på væsentlighed og risiko for
svig med A-skat. Hertil fremgår det, at efterkontrollen kan styrkes med en løbende risiko-
baseret kontrol af, om arbejdsgiverne indberetter den korrekte A-skat, samt om eInd-
komst misbruges. Jeg er enig med Rigsrevisionen i, at det er vigtigt, at der er et tilstrække-
ligt stort fokus på risikoen for fejl og svindel på området.
Skattestyrelsen har oplyst, at de har påbegyndt projekt
Angivelseskontrol af arbejdsgivere,
som
har til formål at kontrollere risikofyldte indberetninger. Projektet vil mere konkret under-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 116: Orientering om ministerredegørelse til beretning 4/2020 om Skatteministeriets kontrol med A-skat, fra skatteministeren
2327478_0003.png
søge korrektheden af arbejdsgivernes indberetninger, herunder undersøge om de nyregi-
strerede virksomheder får indberettet korrekt, så de kommer godt i gang med deres ind-
beretninger.
Dertil har Skattestyrelsen oplyst, at de har påbegyndt projekt
Efterkontrol af arbejdsgivere,
der
med kontrol og vejledning skal bidrage til, at Skattestyrelsen sikrer høj regelefterlevelse,
og at der opnås større viden om fejl og svig på området. Projektet har bl.a. til formål at
foretage kontrol af arbejdsgiverens lønregnskab, herunder med særskilt fokus på bl.a.
sammenhængen mellem arbejdsgivers årsregnskab og indberetningerne til eIndkomst.
Som en del af kontrolprojektet vil der i forbindelse med virksomhedskontroller gennem-
føres målrettet vejledning tilpasset den enkelte arbejdsgiver.
Yderligere har Skattestyrelsen oplyst, at de vil foretage en optimering af den igangværende
risikobaserede udbetalingskontrol med negativ A-skat med henblik på at sikre, at model-
len følger risici for svig og misbrug i eIndkomst.
I forlængelse af de initiativer som implementeres på kort sigt, arbejdes der også med at
flytte Skatteforvaltningen i en retning, hvor arbejdet foregår mere intelligent og it-under-
støttet, så Skatteforvaltningen er gearet til fremtiden. Dette skal bl.a. ske ved, at der ud-
vikles og implementeres nye digitale analyseredskaber og automatiske indberetnings- og
kontrolværktøjer. Skatteforvaltningen er allerede begyndt at bevæge sig i den retning, fx
med implementeringen af en scoringsmodel baseret på machine learning i Skattestyrelsens
erhvervsregistrering, som skal understøtte sagsbehandlernes risikovurdering og udtagelse
til kontrol, herunder erstatte nogle af de kontroller, som tidligere blev udført manuelt.
Omstillingen til en mere intelligent og it-understøttet skatteforvaltning vil foregå løbende
hen over de næste mange år. Fx vil Skatteforvaltningen i den kommende tid undersøge
muligheden for at iværksætte nye digitale stopklodser i form af logiske inddatakontroller,
som kan være med til at sikre, at flere mistænkelige angivelser allerede kontrolleres ved
angivelsestidspunktet. Ligesom muligheden for at implementere en systemløsning til at
følge op på afviste indberetninger til eIndkomst også vil blive undersøgt mhp. at give er-
faring og viden om potentielle svigmønstre i eIndkomst. Alt sammen så Skatteforvaltnin-
gen har de bedste forudsætninger for at sikre, at borgere og virksomheder får betalt de
korrekte skatter og afgifter til tiden.
Det er min vurdering, at Skattestyrelsen med ovenstående initiativer styrker A-skatteom-
rådet, og at initiativerne bidrager til at sikre, at risikoen for fejl og svindel minimeres.
Skatteministeriet vil følge udviklingen og sikre, at kritikpunkterne samlet set bliver hånd-
teret, herunder om der behov for at iværksætte yderligere initiativer.
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Side 3 af 3