Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del Bilag 100
Offentligt
2314640_0001.png
Skatteministeriets
anvendelse af
Kammeradvokaten
December, 2020
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Redegørelsen om Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2014-2019
2314640_0002.png
1
Indhold
1. Indledning og sammenfatning .................................................................................................................................................. 2
2. Skatteministeriets brug af Kammeradvokaten til retssager ........................................................................................... 4
3. Skatteministeriets brug af Kammeradvokaten til juridisk bistand ............................................................................... 6
3.1 Kontrakter og udbud ........................................................................................................................................................................... 7
3.2 Løn og personale .................................................................................................................................................................................. 7
3.3 Gældsinddrivelse .................................................................................................................................................................................. 8
3.4 Andre sager, herunder klagebehandling og skattefaglige responsa .......................................................................... 8
4. Skatteministeriets brug af Kammeradvokaten til rådgivning i særlige sager ......................................................... 10
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Redegørelsen om Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2014-2019
2314640_0003.png
1. Indledning og sammenfatning
Som offentlig myndighed har Skatteministeriet løbende brug for juridisk bistand. I lighed med an-
dre myndigheder gør Skatteministeriet brug af Kammeradvokaten, som repræsenterer ministeriet
i civile retssager og yder juridisk rådgivning. Brugen af Kammeradvokaten skal imidlertid være ba-
lanceret.
Det er aftalt i forbindelse med
Retssikkerhedspakke II
Borgeren skal stå stærkere
mellem V, S,
DF, LA, RV og KF fra maj 2016, at Skatteministeriet skal orientere Folketingets Skatteudvalg om
ministeriets årlige udgifter ved brug af Kammeradvokaten. Redegørelsen omfatter alle udgifter i
Skatteministeriets koncern.
I de seneste år har Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten været stigende. Udviklingen
skyldes særligt et ekstraordinært behov for bistand til arbejdet med at udvikle nye it-systemer til
hhv. ejendomsvurderings- og gældsinddrivelsesområdet. I takt med genopretningen af disse nød-
lidende driftsområder forventes anvendelsen af Kammeradvokaten reduceret. Derudover har
Skatteministeriet fået bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med civilretlige tiltag vedrø-
rende tilbagesøgning af formentlig uretmæssigt udbetalt refusion af udbytteskat i perioden 2012-
2015.
Skatteministeriet har igangsat flere initiativer, som forventes at kunne nedbringe forbruget og an-
vendelsen af Kammeradvokaten. Ministeriet har eksempelvis indført en skærpet leverandørsty-
ring af Kammeradvokaten på retssagsområdet. Samtidig har Skatteministeriet i dag hjemtaget
langt mere af arbejdet vedrørende forberedelse af konkursbegæringer end tidligere. Endvidere
har Gældsstyrelsen etableret et panel med advokater fra retskredse i hele landet, der skal øge
gennemsigtigheden og deltagerkredsen, når Gældsstyrelsen samarbejder med advokater i kon-
kurssager.
Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten kan overordnet inddeles i tre forskellige ka-
tegorier, der vedrører henholdsvis retssager, juridisk bistand og rådgivning i særlige sager.
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten i forbindelse med retssager og juridisk bistand
er opsummeret i
tabel 1.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Redegørelsen om Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2014-2019
2314640_0004.png
Tabel 1. Skatteministeriets udgifter til retssager og juridisk bistand til Kammeradvokaten 2014-2019
Mio. kr. (2019-niveau)
Udgifter til retssager
Udgifter til juridisk bistand
Udgifter i alt
2014
117,3
34,5
151,8
2015
79,5
23,8
103,3
2016
94,4
32,7
127,1
2017
92,5
27,2
119,7
2018
74,9
27,8
102,7
2019
69,4
38,8
108,2
Anm.: Udgifter til retssager er ikke identiske med regnskabstal på finanslovens § 09.11.51. Retssager mv., idet tabel 1 ikke medtager pålagte
og tilkendte sagsomkostninger samt udgifter til andre advokater.
I 2015 trådte en ny aftale med Kammeradvokaten i kraft. Udsvingene i udgifter til retssager i 2014
og 2015 kan hovedsageligt tilskrives, at der ved overgangen til den nye aftale blev foretaget en af-
regning af alle udeståender hos Kammeradvokaten ultimo 2014. Faldet i retssagsudgifter i 2018
og 2019 skyldes primært en nedgang i antal sager, herunder især sager om fradrag for grundfor-
bedringer.
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten i særlige sager er opsummeret i
tabel 2
.
Tabel 2. Skatteministeriets udgifter til rådgivning i særlige sager til Kammeradvokaten 2014-2019
Mio. kr. (2019-niveau)
Udgifter
Heraf udgifter til udenlandske advokater og rådgivere
ifm. de udenlandske civilretlige tiltag i udbyttesagen
2014
8,1
0,0
2015
52,7
0,0
2016
85,9
0,0
2017
109,2
1,0
2018
296,6
146,8
2019
406,5
223,8
De særlige sager vedrører opbygningen af det nye skattevæsen, herunder udviklingen af nyt ejen-
domsvurderingssystem og nyt gældsinddrivelsessystem samt tilbagesøgning af formentlig uret-
mæssigt udbetalt refusion af udbytteskat i perioden 2012-2015. Der har i 2018 og 2019 været en
væsentlig stigning i udgifter forbundet med de anlagte civilretlige sager, herunder særligt udgifter
til udenlandske advokater og rådgivere som bistår Kammeradvokaten. Udgifter til udenlandske
advokater mv. udgør 223,8 mio. kr. i 2019.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Redegørelsen om Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2014-2019
2314640_0005.png
2. Skatteministeriets brug af Kammer-
advokaten til retssager
Skatteministeriet bruger Kammeradvokaten til at føre retssager om skatte- og afgiftsregler, hvori
Skatteministeriet optræder som part, og hvor Landsskatteretten eller et ankenævn efter lovgivnin-
gen er sidste administrative klageinstans. Retssagerne føres ved byretterne, ved landsretterne og
i enkelte tilfælde ved Højesteret. Som udgangspunkt begynder retssagerne i byretten, og de kan
herefter ankes til landsretten. Visse særligt principielle sager henvises til landsretten som 1. in-
stans med mulighed for at anke til Højesteret.
Både borgere og virksomheder såvel som Skatteministeriet kan indbringe eller anke skattesager
for domstolene. I langt de fleste tilfælde er det borgere eller virksomheder, der indbringer sager
for domstolene eller anker domme til en højere retsinstans.
Skatteministeriets retningslinjer for indbringelse af sager for domstolene er restriktive og er fast-
lagt i
Retningslinjer for Skatteministeriets retssagsbehandling
. Skatteministeriet indbringer eller
anker således alene en sag for domstolene, hvis sagen er principiel, eller særlige grunde taler for
det. Det kan fx være, at sagen drejer sig om væsentlige beløb eller har betydelig interesse, selv om
den ikke er principiel. Det drejer sig om et meget begrænset antal sager pr. år.
Der er i 2019 indbragt i alt 295 sager om skatte- og afgiftsregler for domstolene, og heraf er det
kun 15 sager, som er indbragt af Skatteministeriet. Skatteministeriet fik i 2019 medhold (fuldt ud
eller overvejende) i ca. 90 pct. af sagerne.
Kammeradvokaten står selvstændigt for sagens tilrettelæggelse og førelse efter en indledende
vurdering i Skatteministeriet af blandt andet sagens eventuelle principielle betydning og økonomi-
ske rækkevidde for staten. Skatteministeriet kan således som led i denne vurdering beslutte, at en
sag skal under særlig overvågning. Det skal ske i tilfælde, hvor:
der er særlig tvivl om retstilstanden.
der umiddelbart er tvivl om, hvorvidt sagen kan gennemføres med et godt resultat for
Skatteministeriet.
sagen drejer sig om særligt store beløb.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Redegørelsen om Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2014-2019
2314640_0006.png
sagen kan få betydning for et større antal skatteydere.
sagen kan have en bredere offentlig interesse.
Sager, som Skatteministeriet selv har indbragt for domstolene, er altid under særlig overvågning.
Det samme gælder sager, som Skatteministeriet har anket. Derudover bliver alle sager for Høje-
steret udtaget til særlig overvågning. Når en sag udtages til særlig overvågning, indebærer det, at
Skatteministeriet følger sagen tæt.
Den største udgiftspost til Kammeradvokaten i forbindelse med retssager er salærer. Herudover
er der mindre udgifter til betaling af retsafgifter, når Skatteministeriet indbringer en sag for dom-
stolene eller anker en sag, ligesom der er beskedne udgifter i øvrigt til fx Kammeradvokatens
transport til domsforhandlinger.
Udgiftsniveauet for retssager har i perioden 2014-2019 ligget omkring 70-90 mio. kr. årligt,
jf. tabel
3.
Der var dog flere udgifter i 2014, hvilket hovedsageligt skyldes overgang til den nye aftale med
Kammeradvokaten, der trådte i kraft pr. 1. januar 2015. Aftalen indebar, at samtlige udeståender
blev afregnet ultimo 2014. Dette bevirkede derfor en stigning i udgiftsniveauet i 2014, hvilket blev
modsvaret af et mindre udgiftsfald i 2015. Faldet i udgifterne i 2018 og 2019 skyldes primært en
nedgang i antal sager, herunder i høj grad sager om fradrag for grundforbedringer.
Tabel 3. Udgifter til Kammeradvokaten i forbindelse med retssager i perioden 2014-2019
Mio. kr. (2019-niveau)
Salær
Retssagsomkostninger
Andre omkostninger
Udgifter i alt
2014
115,2
2,1
0,0
117,3
2015
78,4
1,0
0,1
79,5
2016
91,7
2,7
0,0
94,4
2017
90,1
1,0
1,4
92,5
2018
74,2
0,5
0,2
74,9
2019
68,6
0,8
0,0
69,4
Anm.: Udgifter til retssager er ikke identisk med regnskabstal på finanslovens § 09.11.51. Retssager mv., idet tabel 3 ikke medtager pålagte
og tilkendte sagsomkostninger samt udgifter til andre advokater.
Antallet af
afsluttede
retssager ligger forholdsvis stabilt på i omegnen af 400 sager årligt,
jf. tabel 4
.
Stigningen og faldet i antal afsluttede retssager fra 2017-2019 skyldes primært et stort antal sager
vedrørende fradrag for grundforbedringer, som siden toppen i 2017 er fladet ud for næsten helt at
være væk i 2019.
Tabel 4. Antal afsluttede retssager med Skatteministeriet som part 2014-2019
Antal sager
Byret
Landsret
Højesteret
Antal retssager i alt
2014
324
111
29
464
2015
229
129
18
376
2016
237
124
12
373
2017
422
142
12
576
2018
319
78
15
412
2019
227
82
12
321
Anm.: Anlagte sager kan være afsluttet ved flere retsinstanser. Samme sag kan således optræde flere gange i tabellen, fx både under lands-
ret og Højesteret, typisk under forskellige år.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Redegørelsen om Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2014-2019
2314640_0007.png
3. Skatteministeriets brug af Kammer-
advokaten til juridisk bistand
Skatteministeriet anvender også Kammeradvokaten til juridisk bistand. Det kan være til udarbej-
delse af faglige vurderinger, responsa mv., hvor der kan blive tale om én eller flere retssager mod
Skatteministeriet, og i sager, hvor der ønskes en juridisk vurdering som i fx udbudssager. Det kan
også dreje sig om juridisk bistand i konkrete sager og afgørelser, fx i ansættelsesretlige sager, i lig-
ningssager og i inddrivelsessager, herunder repræsentation i insolvente boer, fremmøde i foged-
retten mv. Langt de fleste af udgifterne til juridisk bistand afholdes organisatorisk i Skatteforvalt-
ningen.
Skatteministeriets brug af Kammeradvokaten til juridisk bistand kan deles op i fire hovedkatego-
rier:
Kontrakter og udbud
Løn og personale
Gældsinddrivelse
Andre sager, herunder klagebehandling og skattefaglige responsa.
Udgiftsniveauet for juridisk bistand har i perioden 2014-2019 ligget stabilt på 30-40 mio. kr. årligt,
jf. tabel 5.
Udsvinget i udgiftsniveauet i 2014 og 2015 skyldes afregningen af alle udeståender in-
den ikrafttrædelsen af den nye Kammeradvokataftale den 1. januar 2015.
Tabel 5. Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand fra Kammeradvokaten 2014-2019
Mio. kr. (2019-niveau)
Kontrakter og udbud
Løn og personale
Gældsinddrivelse
Andre sager
Udgifter i alt
2014
2,2
6,0
15,2
11,2
34,5
2015
2,2
1,4
10,0
10,1
23,8
2016
8,1
1,7
14,5
8,5
32,7
2017
3,6
0,8
11,6
11,2
27,2
2018
3,9
0,9
14,9
8,1
27,8
2019
7,6
0,4
18,1
12,8
38,8
Anm.: Opdelingen af udgifterne er baseret på fakturatekster.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Redegørelsen om Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2014-2019
2314640_0008.png
Stigningen i udgifter fra 2018 til 2019 kan primært henføres til udgifter relateret til kontrakter og
udbud, gældsinddrivelse samt andre sager,
jf. nedenstående afsnit
, hvor de enkelte hovedkatego-
rier beskrives nærmere.
3.1 Kontrakter og udbud
Skatteministeriet
er i forbindelse med udbud underlagt EU’s regler
herom. Kammeradvokaten ind-
drages almindeligvis ikke i ministeriets udbud, men der kan være tale om særlige problemstillin-
ger, hvor det er hensigtsmæssigt, at Kammeradvokaten grundet stor ekspertise og indgående
kendskab til praksis på området for udbud og kontrakter inddrages for at undgå klagesager mv.
Overordnet set er Kammeradvokaten især anvendt i forbindelse med:
Udvikling af rammekontrakt til drift og vedligeholdelse samt videreudvikling på it-områ-
det
Flere større udbud, hvor der har vist sig at være udbudsretlige problemstillinger
Spørgsmål om immaterielle rettigheder
Spørgsmål om kontraktfortolkning
Rådgivning i forbindelse med løbende kontrakter
Klagesager i Klagenævnet for Udbud
Skatteministeriets udgifter til bistand i kontrakt- og udbudssager har i perioden 2014-2019 været
mellem 2 og 8 mio. kr.,
jf. tabel 6.
Stigningen fra 2,2 mio. kr. i 2015 til 8,1 mio. kr. i 2016 skyldes
blandt andet rådgivning i forhold til det daværende SKATs legacy-kontrakter. Stigningen fra 3,9
mio. kr. i 2018 til 7,6 mio. kr. i 2019 kan i sin væsentlighed henføres til udgifter relateret til etablerin-
gen af nye rammeaftaler til Skatteministeriets område, rådgivning i forbindelse med boligforliget
2017 mv.
Tabel 6. Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med kontrakter
og udbud 2014-2019
Mio. kr. (2019-niveau)
Udgifter
2014
2,2
2015
2,2
2016
8,1
2017
3,6
2018
3,9
2019
7,6
3.2 Løn og personale
Kategorien ”Løn og personale” vedrører
Skatteministeriets udgifter til anvendelse af Kammerad-
vokaten i forbindelse med personalemæssige og ansættelsesretlige sager mv. Det drejer sig
blandt andet om sager, hvor Skatteministeriet modtager sagsanlæg/stævnes i forbindelse med
ansættelsesretlige skridt, herunder:
Egentlige retssager
Voldgiftssager
Tjenestemandssager, herunder tjenstlige forhør
Sager ved Ligebehandlingsnævnet.
Skatteministeriets udgifter til Kammeradvokaten i forbindelse med løn- og personalesager har i
hele perioden 2014-2019 ligget på ca. 1-2 mio. kr. årligt, med undtagelse af 2014, hvor niveauet var
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Redegørelsen om Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2014-2019
2314640_0009.png
6,0 mio. kr.,
jf. tabel 7
. Stigningen i 2014 skyldes en række tjenstlige forhør, som både medførte ud-
gifter til bistand fra Kammeradvokaten, bisidderudgifter samt udgifter til forhørsledere. Endelig var
der i 2014 også bistand til personsager om ligebehandling og afsked.
Tabel 7. Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med løn- og per-
sonalesager 2014-2019
Mio. kr. (2019-niveau)
Udgifter
2014
6,0
2015
1,4
2016
1,7
2017
0,8
2018
0,9
2019
0,4
3.3 Gældsinddrivelse
Opgaven med inddrivelse af gæld til det offentlige er i dag forankret i Gældsstyrelsen. Inddrivel-
sesopgaven omfatter blandt andet lønindeholdelse, modregning, udlæg og indgivelse af konkurs-
begæring.
Kammeradvokaten anvendes navnlig i forbindelse med indgivelse af konkursbegæringer i kompli-
cerede sager og ved behandlingen af særligt vanskelige udlægssager ved fogedretten.
Kategorien omfatter blandt andet også rådgivning om ledelsesansvar i forbindelse med konkurs-
behandling, hvor der rejses erstatningskrav mod den tidligere ledelse af virksomheden, og mang-
lende betaling af skatter og afgifter op til konkursen.
Udgifterne til juridisk bistand i forbindelse med gældsinddrivelse ligger stabilt omkring ca. 10-15
mio. kr. årligt,
jf. tabel 8
. Stigningen fra 11,6 mio. kr. i 2017 til 14,9 mio. kr. i 2018 skyldes blandt an-
det øget aktivitet vedrørende konkurser. Stigningen fra 14,9 mio. kr. i 2018 til 18,1 mio. kr. i 2019
kan blandt andet tilskrives en øget inddrivelsesaktivitet på området.
Tabel 8. Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med gældsinddri-
velse 2014-2019
Mio. kr. (2019-niveau)
Udgifter
2014
15,2
2015
10,0
2016
14,5
2017
11,6
2018
14,9
2019
18,1
Udgifterne omfatter som udgangspunkt ikke kuratorhonorar, eftersom dette ikke betales af Skat-
teministeriet, men afholdes af konkursboet. Gældsstyrelsen kan dog stille sikkerhed for kurators
honorar, som alene vil blive effektueret, hvis der ikke er dækning i boet til kurators honorar.
I 2016 hjemtog SKAT en del af arbejdet med at forberede konkursbegæringer og møde i skifteret-
ten i konkurssager. Gældsstyrelsen har endvidere i 2019 etableret et landsdækkende panel af ad-
vokater, som påtager sig opgaven som kurator i de sager, hvor det offentlige er konkursrekvirent.
Advokatpanelet omfatter advokater fra retskredse i hele Danmark, og panelet er blandt andet
etableret for at øge gennemsigtigheden og deltagerkredsen, når Gældsstyrelsen samarbejder
med advokater i konkurssager.
3.4 Andre sager, herunder klagebehandling og skattefaglige responsa
Kategorien ”Andre
sager, herunder klagebehandling og skattefaglige responsa”
vedrører
blandt
andet udgifter til anvendelse af Kammeradvokaten i forbindelse med ansættelsesændringer og
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Redegørelsen om Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2014-2019
2314640_0010.png
efteropkrævninger af skatter og afgifter i forbindelse med klagebehandling. Det er Skattestyrel-
sens opgave at sikre, at borgere og virksomheder betaler de korrekte skatter og afgifter, og at bor-
gere og virksomheder efterlever reglerne på skatteområdet.
Kammeradvokaten inddrages almindeligvis ikke i det normale ligningsarbejde. Der kan dog være
store og principielle sager, som vil kunne få betydning for andre lignende sager, hvor det er hen-
sigtsmæssigt, at Kammeradvokaten inddrages på et tidligt tidspunkt i sagens behandling. Skatte-
forvaltningen kan således i forbindelse med en ansættelsesændring af en borgers, en virksom-
heds, eller et selskabs skat eller afgift have indhentet en udtalelse fra Kammeradvokaten, fx ved-
rørende fortolkning eller anvendelsen af en retsregel, herunder EU-retten. Formålet er at få en kor-
rekt afgørelse så hurtigt som muligt i forløbet. Kammeradvokaten anvendes kun, hvis Skattefor-
valtningen er i tvivl om et fortolkningsspørgsmål. Kammeradvokaten bistår således ikke direkte i
selve ansættelsesændringen.
Skatteforvaltningen kan endvidere anmode Kammeradvokaten om at varetage Skatteforvaltnin-
gens interesser i forbindelse med, at en kompliceret ansættelsesændring påklages til Landsskat-
teretten. Det sker blandt andet for at sikre korrekte afgørelser. Endelig kan Skatteforvaltningen an-
mode Kammeradvokaten om rådgivning om en problemstilling, der optræder i flere sager. Dette
kan fx dreje sig om gaveafgift af unoterede anparter, oplysningspligt efter skattekontrollovens be-
stemmelser eller vurderinger af EU-domme. Der kan også være tale om mere løbende rådgivning i
fx transfer pricing-sager. Formålet er at sikre korrekthed og ensartethed i afgørelserne.
Udgiftsniveauet ligger forholdsvis stabilt omkring ca. 8-12 mio. kr. årligt,
jf. tabel 9.
Stigningen fra
8,1 mio. kr. i 2018 til 12,8 mio. kr. i 2019 kan i sin væsentlighed henføres til udgifter relateret til op-
start af Panama Papers sagskomplekset.
Tabel 9. Skatteministeriets udgifter til juridisk bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med andre sa-
ger, herunder klagebehandling og skattefaglige responsa 2014-2019
Mio. kr. (2019-niveau)
Udgifter
2014
11,2
2015
10,1
2016
8,5
2017
11,2
2018
8,1
2019
12,8
Det højere udgiftsniveau i 2014 skyldes blandt andet, at den nye aftale med Kammeradvokaten
betød, at samtlige udeståender vedrørende verserende sagskomplekser som udbyttegennem-
strømning, kapitalfondsprojektet og vandsagerne, som har forløbet over flere år, blev afregnet ul-
timo 2014.
Endvidere er der trukket på Kammeradvokatens rådgivning i forbindelse med selskabers anmod-
ninger om tilbagebetaling af moms, der blev fremsat efter domsafsigelsen i en beslægtet sag ved
EU-domstolen. I 2016 har der blandt andet været udgifter til verserende Landsskatteretssager om
kraftvarmeværker og enkelte større transfer pricing-sager ved Landsskatteretten.
I 2017 blev Kammeradvokaten anvendt til en række principielle spørgsmål, som har haft betyd-
ning for et større antal sager. Disse sager angår blandt andet opgørelse af tilbagebetalingskrav i
afgiftssager og lønsumsafgift i den finansielle sektor samt momsspørgsmål forbundet med op-
havsrettigheder. Desuden er Kammeradvokaten anvendt til en sag vedrørende afregning af døds-
boskatter.
I 2018 er Kammeradvokaten blandt andet anvendt til juridisk bistand i en række transfer pricing-
sager ved Landsskatteretten samt til udarbejdelse af skattefaglige responsa på principielle
spørgsmål vedrørende blandt andet forældelse og genoptagelse.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Redegørelsen om Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2014-2019
Ud over det ovenfor nævnte sagskompleks vedrørende Panama Papers er Kammeradvokaten i
2019 blandt andet anvendt til juridisk bistand i en række sager angående transfer pricing, syn og
skøn, lønsumsafgift og dødsbobeskatning. Derudover har Kammeradvokaten udarbejdet skatte-
faglige responsa på principielle spørgsmål vedrørende blandt andet forældelse og genoptagelse.
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Redegørelsen om Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2014-2019
2314640_0012.png
4. Skatteministeriets brug af Kammerad-
vokaten til rådgivning i særlige sager
Ud over konkrete retssager og generel juridisk bistand anvendes Kammeradvokaten også til råd-
givning i særlige sager. De særlige sager knytter sig især til opbygningen af det nye skattevæsen.
Skatteministeriet har blandt andet fået bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med udviklin-
gen af et nyt ejendomsvurderingssystem såvel som et nyt gældsinddrivelsessystem, samt civilret-
lige tiltag vedrørende tilbagesøgning af formentlig uretmæssigt udbetalt refusion af udbytteskat i
perioden 2012-2015. Skatteministeriet benytter også muligheden for at anvende anden ekstern
juridisk bistand end Kammeradvokaten. Det gælder eksempelvis for en del af den juridiske bi-
stand, som er anvendt i forbindelse med forberedelsen af implementering af EU-krav på toldom-
rådet.
I relation til de nye ejendomsvurderinger har bistanden angået afklaring af juridiske problemstillin-
ger forud for udarbejdelsen af det nye lovgrundlag, lovmedholdelige instrukser til brug for sagsbe-
handlingen, juridiske vejledninger og borgerrettede meddelelser.
Desuden har Kammeradvokaten bistået til sikring af lovmedholdeligheden af kravene til det nye
ejendomsvurderingssystem og har indgået i de teams, som udarbejder kravene til det nye it-sy-
stem, testcases og vejledninger til sagsbehandlerne på området. Endelig har Kammeradvokaten
bistået til afdækningen og beskrivelsen af mulige regelændringer til minimering af risici mv. i for-
bindelse med udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem.
Opbygningen af det nye gældsinddrivelsessystem og oprydningen efter det suspenderede inddri-
velsessystem, EFI/DMI, er ligeledes en omfattende opgave, som Kammeradvokaten har bistået
med.
Kammeradvokaten har deltaget i selve udviklingen af det nye gældsinddrivelsessystem. Inddra-
gelsen af Kammeradvokaten er blandt andet sket med henblik på at sikre, at gældsinddrivelsen
fremadrettet sker på et lovligt grundlag. Kammeradvokaten har således indgået i de teams, som
udarbejder kravene til det nye it-system, testcases og vejledninger til sagsbehandlerne på områ-
det. Kammeradvokaten har ligeledes i relation til gældsinddrivelsessystemet bistået til afdækning
SAU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 100: Redegørelsen om Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2014-2019
2314640_0013.png
og beskrivelse af mulige regelændringer til minimering af risici mv. i forbindelse med udviklingen
af det nye it-system.
Kammeradvokaten har endvidere bistået Skatteministeriet med at fastlægge processen med op-
rydningen i de fordringer, som fortsat ligger i det suspenderede it-system, EFI/DMI. Ved tilslutnin-
gen af fordringshavere til det nye gældsinddrivelsessystem har Kammeradvokaten blandt andet
rådgivet om oprydning i de fordringer, som er ramt af kendte fejl eller er genstand for konkret mis-
tanke om fejl, så det sikres, at datakvaliteten er tilstrækkelig høj, samt hjulpet med at kortlægge,
hvilke fordringstyper der skal sendes til gældsinddrivelse. Herudover har Kammeradvokaten råd-
givet ved tilrettelæggelsen af konverteringen af fordringer fra det suspenderede it-system til det
nye inddrivelsessystem, så det sikres, at så mange fordringer som muligt fremover kan indgå i ak-
tiv inddrivelse.
Der har været et ekstraordinært forbrug af Kammeradvokaten på både ejendomsvurderings- og
gældsinddrivelsesområdet, som gennem flere år har været nødlidende driftsområder. I takt med
genopretningen af disse områder forventes anvendelsen af Kammeradvokaten reduceret væ-
sentligt.
Endelig har Skatteministeriet fået bistand fra Kammeradvokaten i forbindelse med civilretlige til-
tag vedrørende tilbagesøgning af formentlig uretmæssigt udbetalt refusion af udbytteskat i perio-
den 2012-2015. Pr. november 2020 har Skattestyrelsen anlagt civilretlige sager mod ca. 545 per-
soner og selskaber i USA, England, Dubai, Malaysia, Danmark og Canada. med krav om tilbagebe-
taling af et beløb på ca. 12,7 mia. kr. Foruden ovenstående er der i relation til den såkaldte bank-
ordning anlagt sager mod en række pensionsplaner og banker, der formentlig uretmæssigt har
modtaget ca. 900 mio. kr. i udbytterefusion.
Kammeradvokaten bistår Skattestyrelsen i forhold til det samlede sagskompleks, herunder ved at
føre de danske sager og koordinere de civilretlige tiltag ved udenlandske domstole. Udgifterne
hertil indtræder særligt fra 2018 og 2019 i takt med, at sagskomplekset udfoldes, og det gælder
særligt udgifter til udenlandske advokater og rådgivere, som bistår Kammeradvokaten.
Skatteministeriets udgifter til særlige sager angår særdeles omfangsrige og komplicerede forhold,
hvilket er baggrunden for den ekstraordinære stigning fra 8,1 mio. kr. i 2014 til 406,5 mio. kr. i 2019,
jf. tabel 10
.
Tabel 10. Skatteministeriets udgifter til rådgivning i særlige sager 2014-2019
Mio. kr. (2019-niveau)
Udgifter til rådgivning i særlige sager
Heraf udgifter til udenlandske advokater og
rådgivere ifm. de udenlandske civilretlige til-
tag i udbyttesagen
2014
8,1
0,0
2015
52,7
0,0
2016
85,9
0,0
2017
109,2
1,0
2018
296,6
146,8
2019
406,5
223,8
Anm.: Det skal bemærkes, at ift. andre opgørelser af udgifter til de civilretlige tiltag i udbyttesagen afviger denne mindre fra andre, idet der i
denne årrække er anvendt en opgørelsesmetode med fokus på udbetalinger og dermed eksklusivt hensættelser.
På grund af sagernes omfang og kompleksitet er forventningen, at udgifterne til de særlige sager
vil være høje i en længere periode.
I forhold til udbyttesagen er der etableret et fokuseret tilsyn med og styring af Kammeradvokatens
indsats, herunder i form af løbende statusmøder med Kammeradvokaten og faste udgiftsopfølg-
ninger.