Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 91 , L 91 A , L 91 B , L 91 C
Offentligt
2138421_0001.png
20. januar 2020
J.nr. 2019 - 4008
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 91 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningskatningsloven,
dødsboskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionær-
nedslaget, beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og
nedsættelse af bundskatten).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 17. januar 2020.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 91 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til notat fra Finans og Leasing, som blev udleveret ved deres foretræde for Skatteudvalget den 16. januar 2020, til skatteministeren
2138421_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere notat fra Finans og Leasing som blev udleveret ved deres
foretræde for Skatteudvalget den 16. januar 2020, jf. L 91 - bilag 6.
Svar
Finans og Leasing anfører i henvendelsen, at lovforslaget bør udskydes og afvente anbe-
falingerne fra kommissionen for grøn omstilling af personbiler, der må forventes at med-
føre omlægninger af registreringsafgiftssystemet.
Finans og Leasing foreslår, at der i stedet for de i lovforslaget foreslåede ændringer an-
vendes et listeprissystem til brug for beskatningen af fri bil, således at beskatningen kan
fastlægges allerede ved opstart af kontrakten.
Endvidere anfører Finans og Leasing,
at der er et ”hul” i registreringsafgiftsreglerne om
genberegning, der bør lukkes ved, at virksomheders køb af egne biler også underlægges
krav om genberegning af registreringsafgift.
Endelig efterlyser Finans og Leasing en afklaring af status for udviklingen af det semiau-
tomatiske værdiansættelsessystem.
Kommentar
Hertil bemærkes indledningsvis, at udgangspunktet for beskatningen af fri bil - også lea-
sede biler
så vidt muligt bør være markedsværdien.
Finans og Leasings synspunkter vedrørende den foreslåede metode - at der ved beskat-
ning af fri bil, der genberegnes efter registreringsafgiftsloven, anvendes samme værdian-
sættelse som ved beregning af registreringsafgift - er også fremført og kommenteret i hø-
ringsnotatet, herunder ønsket om indførelse af en form for listeprissystem til brug for be-
skatningen af fri bil.
Efter lovforslaget vil en genberegnet værdi efter registreringsafgiftsreglerne også skulle
anvendes ved beskatningen af fri bil. Den foreslåede beskatning af fri bil, der genbereg-
nes, afspejler dermed afgrænsningerne anvendt i registreringsafgiftsreglerne. Der sker ef-
ter forslaget ingen ændringer af beskatningen, hvis bilens værdi ikke ændres ved genbe-
regning, ligesom der ikke sker ændringer for biler, der allerede er stillet til privat rådighed
inden den 1. februar 2020.
Indførelse af et særligt listeprissystem kun til brug for beskatning af fri bil vil medføre to
parallelle systemer til værdifastsættelse, hvilket ikke umiddelbart er hensigtsmæssigt. Det
vil i øvrigt kræve nærmere regulering af, hvordan listepriser fastsættes og anvendes.
Med hensyn til det anførte om virksomhedernes køb af egne biler bemærkes, at formålet
med registreringsafgiftsreglerne om genberegning var at fjerne de regler, som mulig-
gjorde, at leasingselskaber og andre tilsvarende virksomheder kunne indregistrere biler til
ekstraordinært lav afgift for derefter ved videresalg at opnå en fortjeneste, som helt eller
Side 2 af 3
L 91 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til notat fra Finans og Leasing, som blev udleveret ved deres foretræde for Skatteudvalget den 16. januar 2020, til skatteministeren
2138421_0003.png
delvist skyldtes den opnåede lave registreringsafgift. Derfor er virksomhedernes køb af
egne biler, der fx anvendes af deres ansatte ikke omfattet af genberegningsreglerne, med-
mindre indkøbet sker med henblik på videresalg.
En mere grundlæggende omlægning af registreringsafgiftsreglerne og firmabilbeskatnin-
gen - herunder anvendelse af listepriser - indgår ikke i aftalen om finansloven for 2020,
men vil kunne indgå i de kommende overvejelser om den fremtidige indretning af bilbe-
skatningen på baggrund af anbefalingerne fra kommissionen for grøn omstilling af per-
sonbiler.
Med hensyn til udviklingen af en semiautomatisk værdifastsætter til understøttelse af Mo-
torstyrelsens sagsbehandling kan jeg henvise til min besvarelse af L 91 - spørgsmål 4,
hvoraf bl.a. fremgår, at projektets omfang og muligheder er ved at blive analyseret.
Side 3 af 3