Skatteudvalget 2019-20
L 90
Offentligt
2136432_0001.png
16. januar 2020
J.nr. 2019 - 10574
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 90 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og ligningslo-
ven. (Annullering af stigning i registreringsafgift for eldrevne køretøjer og pluginhybridbi-
ler i 2020 samt lavere beskatning af eldrevne biler, pluginhybridbiler og brændselscelle-
drevne biler, der anvendes som fri bil).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 13. januar 2020. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 90 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvor stor en reduktion i CO2 videreførelsen af den nedsatte afgift vil have på sigt årligt, til skatteministeren
2136432_0002.png
Spørgsmål
Hvor stor en reduktion i CO
2
vil videreførelsen af den nedsatte afgift have på sigt årligt, i
forhold til hvis den midlertidige nedsættelse ikke blev vedtaget, da man forventer 350 el-
biler ekstra solgt?
Svar
Med lovforslaget foreslås det at fastholde 2019-reglerne for indfasning i registreringsafgif-
ten for el- og pluginhybridbiler i 2020. Desuden indføres et fradrag i beskatningsgrundla-
get for grønne firmabiler på 40.000 kr. fra den 1. april 2020 til den 31. december 2020.
Det betyder, at afgiftsniveauet for el- og pluginhybridbiler forbliver uændret, ligesom fra-
draget i beskatningsgrundlaget for grønne firmabiler vil gælde, indtil Kommissionen for
grøn omstilling af personbiler i 2020 leverer sine anbefalinger, der kan danne baggrund
for overvejelser om et nyt afgiftsregime på bilområdet.
Det er i det foreslåede skønnet med væsentlig usikkerhed, at der ved at fastholde 2019-
reglerne for indfasning af registreringsafgiften for el- og pluginhybridbiler i 2020 kommer
et mersalg på ca. 200 elbiler i 2020. I perioden 2020-2030 skønnes CO
2
-reduktionen som
følge heraf at udgøre ca. 3.500-4.500 ton. Årligt svarer det til en CO
2
-reduktion på 320-
410 ton.
Fradraget i beskatningsgrundlaget for grønne firmabiler på 40.000 kr. fra den 1. april 2020
til den 31. december 2020 skønnes med væsentlig usikkerhed at medføre et mersalg på ca.
150 el- og pluginhybridbiler. I perioden 2020-2030 skønnes CO
2
-reduktionen som følge
heraf at udgøre ca. 2.000 ton. Årligt svarer det til en CO
2
-reduktion på omkring 180 ton.
Den lavere årlige CO
2
-reduktion i forhold til lempelsen af indfasningen af registreringsaf-
giften for el- og pluginhybridbiler skyldes bl.a., at mersalget delvist skønnes udgjort af
pluginhybridbiler, som udover el også drives af en benzin- eller dieselmotor.
Samlet skønnes CO
2
-reduktion af det foreslåede således at udgøre ca. 5.500-6.500 ton i
perioden 2020-2030, svarende til en årlig CO
2
-reduktion på 500-590 ton.
Side 2 af 2