Skatteudvalget 2019-20
L 82
Offentligt
2137651_0001.png
20. januar 2020
J.nr. 2019 - 1710
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift
af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og lov om ener-
giafgift af mineralolieprodukter m.v. (Omlægning af beskatningen af overskudsvarme).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 17. januar 2020.
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 82 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til præsentationen, som blev vist ved SEP Sønderjyllands og Viborg Fjernvarmes foretræde for Skatteudvalget den 16. januar 2020, til skatteministeren
2137651_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere præsentationen, som blev vist ved SEP Sønderjyllands og
Viborg Fjernvarmes foretræde for Skatteudvalget den 16. januar 2020, jf. L 82
bilag 8.
Svar
I præsentationen fremgår en række af de samme kritikpunkter, som blev fremført i hen-
vendelse af 10. januar 2020 fra SEP Sønderjylland m.v. om udnyttelsen af overskuds-
varme, jf. L 82 - bilag 6.
Det fremgår bl.a. af præsentationen, at vederlagsfri overskudsvarme ikke bør afgiftspålæg-
ges, da frygten for falsk overskudsvarme er ubegrundet, når varmen leveres vederlagsfrit.
Det fremgår endvidere, at afgiften vil gøre det sværere at opnå 70 pct.-målsætningen og
skade en vækstdagsorden, hvor koncepter for overskudsvarme kan eksporteres til andre
steder i verden, samt umuliggøre udnyttelse af overskudsvarme fra datacentre.
Kommentar
Hertil bemærkes, at baggrunden for omlægningen bl.a. er, at den nugældende vederlags-
beskatning giver anledning til usikkerhed i relation til hvilke omkostninger, der skal med-
regnes i vederlaget, hvilket gør afgiften vanskelig at administrere og giver usikre ramme-
vilkår i forhold til at investere i udnyttelsen af overskudsvarme. Det vurderes derfor ikke
hensigtsmæssigt at fastsætte en afgiftsfritagelse for overskudsvarme, der leveres vederlags-
frit, da det vil svare til en videreførelse af den nugældende vederlagsbeskatning, som det
netop er aftalt at afskaffe.
Endvidere bemærkes, at lovforslaget forventes at øge nyttiggørelsen af overskudsvarme-
varme med 35 pct. i forhold til i dag, svarende til ca. 1,8 mio. GJ, og reducere CO
2
-udled-
ningen med 0,1 mio. tons CO
2
.
Endelig skal den foreslåede ordning evalueres to år efter ikrafttrædelse. Hvis der i forbin-
delse med evalueringen viser sig et behov for justeringer af ordningen, vil det være rele-
vant at undersøge, om der kan iværksættes yderligere tiltag med henblik på at fremme ud-
nyttelsen af overskudsvarme.
Herudover henvises til besvarelsen af SAU L 82 - spørgsmål 3.
Side 2 af 2