Skatteudvalget 2019-20
L 76
Offentligt
2127788_0001.png
17. december 2019
J.nr. 2019 - 7976
Samrådsspørgsmål C-F
- Tale til besvarelse af spørgsmål C-F den 17. december 2019
Samrådsspørgsmål C
Ministeren bedes redegøre for udviklingen i lovgrundlaget og beskatningsreglerne
for generationsskifte i familieejede virksomheder siden 2001.
Samrådsspørgsmål D
Ministeren bedes bekræfte, at det var den daværende SR-regering, der i februar 2015
reelt hævede generationsskifteskatten ved ophævelsen af formueskattecirkulæret.
Samrådsspørgsmål E
Ministeren bedes bekræfte, at Socialdemokratiet hævede generationsskifteskatten i
2015, og at det var under den Venstre-ledede regering fra 2015-2019, at skattesatsen
blev sænket for at modvirke Thorning-regeringens skattestigning via værdiansættel-
sen fra februar 2015. Ministeren bedes derfor vedstå, at der reelt er tale om en skat-
testigning i forhold til reglerne for generationsskifte for familieejede virksomheder
før 2015 og i dag.
Samrådsspørgsmål F
Ministeren bedes udbyde og forklare, hvorfor Socialdemokratiet vedholdende på-
står, at der er tale om en tilbagerulning af en skattelettelse af den tidligere Venstre-
ledede regering?
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om talepapir fra samrådet den 17. december 2019 om lovforslaget, til skatteministeren
2127788_0002.png
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd om lovforslaget om ensartet bo- og gaveafgift,
som behandles i Folketinget for øjeblikket.
Der er stillet i alt 7 samrådsspørgsmål A til G. Spørgsmål A, B og G af Louise Schack
Elholm (V) og spørgsmål C, D, E og F af Torsten Schack Petersen (V). Efter aftale
med spørgerne vil jeg starte med at besvare spørgsmålene C til F samlet, hvorefter
jeg vil svare på opfølgende spørgsmål til disse fire spørgsmål. Samrådsspørgsmålene
A, B og G tager vi så i anden halvleg.
Hvorfor genindføres en ensartet bo- og gaveafgift
Før jeg begynder at besvare de konkrete spørgsmål, vil jeg godt slå fast, hvorfor vi
genindfører en ensartet bo- og gaveafgift.
Den tidligere borgerlige regering valgte at give nogle af de mest velhavende dan-
skere en milliard-skattelettelse, da de sænkede bo- og gaveafgiften ved overdra-
gelse af en erhvervsvirksomhed til 5 pct. Det førte ikke blot til øget ulighed, men
var også ifølge både De Økonomiske Råd og OECD dårligt for samfundsøkono-
mien.
Samtidig valgte blå blok at skære i den offentlige velfærd og nedprioritere helt
nødvendige investeringer på bl.a. uddannelsesområdet ved at fastholde ompriorite-
ringsbidraget. Alene i 2020 koster det 700 mio. kr. at stoppe VLAK-regeringens
besparelser på uddannelser.
Danmark har med valget i juni fået en ny regering og et nyt politisk flertal. Vi ønsker
at sætte velfærden først, styrke unges uddannelser, forstærke hjælpen til psykisk sår-
bare og syge og genskabe tilliden til vores skattevæsen.
Samtidig ønsker vi at styrke rammerne for en ambitiøs grøn omstilling af Danmark,
der giver dansk erhvervsliv muligheder for endnu mere vækst og fremgang, og som
Side 2 af 8
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om talepapir fra samrådet den 17. december 2019 om lovforslaget, til skatteministeren
2127788_0003.png
sikrer, at Danmark tager et stærkere internationalt ansvar for den fælles kamp mod
de voldsomme klimaforandringer.
I Socialdemokratiet gik vi til valg på rulle milliardskattelettelsen til nogle af landets
rigeste familier tilbage og genindføre en ensartet bo- og gaveafgift på 15 pct., så af-
giften bringes tilbage til niveauet inden nedsættelsen af afgiften i 2017.
Det var det mandat, vælgerne ved folketingsvalget gav regeringen og dens støtte-
partier.
Og med finanslovsaftalen gør vi netop det. Vi genindfører en ensartet bo- og ga-
veafgift på 15 pct.
Det betyder, at vi med finanslovsaftalen eksempelvis kan ansætte 1.000 flere syge-
plejersker, og at vi kan indføre minimumsnormeringer. Vi fordobler også loftet for
aktiesparekontoen, så almindelige lønmodtagere får bedre forhold, når de investe-
rer i aktier.
Og ikke mindst styrker vi investeringerne i uddannelse markant ved at annullere
omprioriteringsbidraget på uddannelsesområdet. Det koster som sagt 700 mio. kr.
alene i 2020.
Finanslovsaftalen sætter kort og godt en ny
mere retfærdig og ansvarlig
retning
for Danmark. Der er derfor grund til at være rigtig stolt af finanslovsaftalen.
Spørgsmål C
I spørgsmål C er jeg bedt om at redegøre for udviklingen i lovgrundlaget og beskat-
ningsreglerne for generationsskifte i familieejede virksomheder siden 2001.
Jeg skal forsøge relativt kort at redegøre for ændringerne i de knap 20 år, der spørges
om.
Side 3 af 8
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om talepapir fra samrådet den 17. december 2019 om lovforslaget, til skatteministeren
2127788_0004.png
I
2006
blev den såkaldte pengetankregel ændret to gange. Reglen blev
for det første
ændret, så bortforpagtning af fast ejendom, som benyttes til land- og skovbrug m.v.,
ikke skulle anses for udlejning af fast ejendom og dermed ikke anses for passiv ka-
pitalanbringelse.
For det andet
blev den tilladte grænse for passiv kapitalanbringelse
forhøjet fra 50 til 75 pct.
I
2008
blev betingelserne for succession i levende live og ved død gjort mere ensar-
tede. Kravet om overdragelse af mindst 15 pct. af stemmeværdien til den enkelte
person blev nedsat til mindst 1 pct. af aktiekapitalen, hvis erhververen skulle kunne
succedere ved overdragelse i levende live. Endvidere blev der givet adgang for sam-
levere til succession, og reglerne vedrørende medarbejderes adgang til succession
blev ændret.
I
2012
blev den tilladte grænse for passiv kapitalanbringelse nedsat fra 75 til 50 pct.
I
2013
blev renten ved henstand med bo- og gaveafgift vedrørende fast ejendom og
selvstændig erhvervsvirksomhed og hovedaktionæraktier og -anparter nedsat fra
diskontoen plus 1 procentpoint, dog minimum 6 pct., til diskontoen plus 1 procent-
point, dog minimum en rentesats på pt. 3 pct.
I
2015
blev reglerne i værdiansættelsescirkulæret, der gav mulighed for at værdian-
sætte af unoterede aktier til formueskattekursen, ophævet, hvilket indebærer, at bo-
og gaveafgiften nu beregnes på et ensartet grundlag, uanset om der er tale om uno-
terede aktier, børsnoterede aktier, personligt ejede virksomheder og andre værdier.
Handelsværdien fastsættes som udgangspunkt efter aktie- og goodwillcirkulærer fra
2000 eller efter de metoder i Skattestyrelsens værdiansættelsesvejledning, som blev
offentliggjort første gang i 2009.
Side 4 af 8
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om talepapir fra samrådet den 17. december 2019 om lovforslaget, til skatteministeren
2127788_0005.png
I
2017
blev bo- og gaveafgiften ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed gradvist
nedsat fra 15 pct. til 5 pct. fra 2020. Nedsættelsen af bo- og gaveafgiften omfatter
overdragelse af såvel selskaber som personligt ejede virksomheder.
Desuden blev pengetankreglen justeret for at sikre, at reglen blev mere robust over
for omgåelse, og at nedsættelsen af bo- og gaveafgiften afgrænses til overdragelse af
erhvervsvirksomheder.
Det blev samtidig pålagt Skattestyrelsen at godtgøre, at en værdiansættelse efter ak-
tie- og goodwillcirkulærerne ikke vil give et retvisende udtryk for handelsværdien,
og at værdiansættelse efter en anden metode derfor konkret vil være mere retvi-
sende. Hidtil har Skattestyrelsen
opgjort primo september 2019
kun ændret par-
ternes værdiansættelse i ca. 2 pct. af sagerne.
Samrådsspørgsmål D
I spørgsmål D beder spørger mig bekræfte, at det var den daværende SR-regering,
der i februar 2015 reelt hævede generationsskifteskatten ved ophævelsen af formu-
eskattecirkulæret.
Jeg kan ikke bekræfte, at SR-regeringen hævede generationsskifteskatten i 2015, men
jeg kan bekræfte
som det også fremgår af mit svar på samrådsspørgsmål C
at
SR-regeringen i februar 2015 ophævede den såkaldte formueskattekurs.
Baggrunden var, at Skattestyrelsen
det daværende SKAT ved en early warning i
2014 gjorde opmærksom på, at avancebeskatning kunne undgås, hvis fx gavemod-
tager boede i udlandet, samt at formueskattekursen kunne ligge langt fra handels-
værdien særligt ved værdiansættelse af aktier i selskaber med store immaterielle ak-
tiver.
Side 5 af 8
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om talepapir fra samrådet den 17. december 2019 om lovforslaget, til skatteministeren
2127788_0006.png
Endelig havde Skatterådet ved en afgørelse offentliggjort i januar 2015 fastslået, at
der stort set altid var et retskrav på at benytte formueskattekursen ved værdiansæt-
telse af unoterede aktier ved gave og arv, selv i tilfælde hvor det kunne fastslås, at
handelsværdien var meget højere.
Praksis var således kommet i strid med boafgiftsloven, hvorefter afgiften skal be-
regnes på grundlag af handelsværdien.
Samrådsspørgsmål E
Jeg vil nu besvare samrådsspørgsmål E, hvor jeg bedes bekræfte, at Socialdemokra-
tiet hævede generationsskifteskatten i 2015, og at det var under den Venstre-ledede
regering fra 2015-2019, at skattesatsen blev sænket for at modvirke Thorning-rege-
ringens skattestigning via værdiansættelsen fra februar 2015. Endelig beder spørge-
ren mig vedstå, at der reelt er tale om en skattestigning i forhold til reglerne for
generationsskifte for familieejede virksomheder før 2015 og i dag.
Som jeg også har redegjort for i flere svar til Folketinget, kan jeg ikke bekræfte, at
niveauet for bo- og gaveafgiften bliver højere, end det var før 2015, hvor den så-
kaldte formueskattekurs blev ophævet.
Før 2015 skulle bo- og gaveafgiften beregnes med 15 pct. af virksomhedens han-
delsværdi, og det er det, vi holder fast i.
I de tilfælde, hvor formueskattekursen var lavere end handelsværdien, hvilket særligt
kunne være tilfældet for aktier i selskaber med store immaterielle aktiver, vil bo- og
gaveafgiften dog samlet set kunne have været lavere før ophævelsen af formueskat-
tekursen end efter ophævelsen af formueskattekursen
uanset at satsen også den-
gang var 15 pct.
Genindførelsen af en ensartet bo- og gaveafgift på 15 pct., som regeringen har ind-
gået aftale med RV, SF, EL og ALT om som en del af finanslovsaftalen for 2020,
Side 6 af 8
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om talepapir fra samrådet den 17. december 2019 om lovforslaget, til skatteministeren
2127788_0007.png
vil bringe afgiften tilbage til niveauet inden nedsættelsen af afgiftssatsen i 2017, der
blev gennemført med virkning fra 2016.
Afgiften vil dermed igen blive den samme for overdragelse af erhvervsvirksomhed
som for andre aktiver.
Samrådsspørgsmål F
Jeg vil nu gå videre til besvarelse af spørgsmål F, hvor jeg er bedt om at uddybe og
forklare, hvorfor Socialdemokratiet vedholdende påstår, at der er tale om en tilba-
gerulning af en skattelettelse af den tidligere Venstre-ledede regering.
Det er faktisk ret enkelt at forklare.
Den tidligere regering nedsatte afgiften for virksomhedsarvinger fra 15 til 5 pct. af
virksomhedens handelsværdi. Nu foreslår vi, at afgiften af erhvervsvirksomheder
igen føres tilbage til 15 pct. af virksomhedens handelsværdien. Så enkelt er det.
Men samtidig nedsætter vi en ekspertgruppe med ekstern sagkyndig deltagelse, der
skal komme med forslag til modeller, der kan sikre forudberegnelighed og gennem-
sigtighed ved værdiansættelsen i forbindelse med generationsskifte.
Ekspertgruppen skal fremlægge sine anbefalinger senest medio 2021, så eventuelle
lovændringer kan gennemføres i efteråret 2021.
Uden at foregribe begivenhedernes gang er det mit håb, at der kan opnås bred op-
bakning til lovgivning, der kan sikre, at værdiansættelsen bliver så objektiv, gennem-
sigtig og præcis som muligt, når der skal gennemføres et generationsskifte. Og det
dermed er afgiftsprocenten, der bliver afgørende for afgiftens størrelse, og ikke
værdansættelsesmetoden.
Side 7 af 8
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om talepapir fra samrådet den 17. december 2019 om lovforslaget, til skatteministeren
2127788_0008.png
Afslutning
Det er
som jeg har sagt før
meget enkelt: Regeringen gik til valg på at tilbagerulle
den skæve skattelettelse, den tidligere regering gav til nogle af landets mest velha-
vende familier, og prioritere velfærd, herunder uddannelser. Og det er det, vi gør
med dette lovforslag. Vi tilbageruller skattelettelsen, og pengene bruger vi blandt
andet på at sikre gode uddannelser. Det er vores bud på en ny og retfærdig retning
for Danmark.
Side 8 af 8