Skatteudvalget 2019-20
L 76
Offentligt
2124060_0001.png
12. december 2019
J.nr. 2019 - 7976
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af boafgiftsloven og skatteforvaltningslo-
ven. (Ensartet bo- og gaveafgift ved generationsskifte og indførelse af retskrav på hen-
stand og forlænget henstandsperiode).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 33 af 11. december 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
L 76 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvorfor renten ved henstandsordningen er fastsat, som den er, til skatteministeren
2124060_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorfor renten ved henstandsordningen er fastsat som den er, og
hvorfor der skal anvendes en rente, der er større end f.eks. andre reguleringer i skattesy-
stemet, f.eks. § 20-reguleringen af skattesatserne?
Svar
Med L 76 foreslås, at der indføres et retskrav på henstand med betaling af bo- og gaveaf-
giften ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed og at henstandsperioden forlænges fra
15 til 30 år.
Hvis disse forbedringer skal kunne gennemføres inden for en provenuneutral ramme, er
det en forudsætning, at henstandsbeløbet forrentes med en rentesats, der svarer til mar-
kedsrenten. Dermed vil de offentlige finanser netop blive kompenseret for den tidsfor-
skydning af indtægterne, der principielt vil følge af en øget anvendelse af henstandsord-
ningen.
Som mål for markedsrenten anvendes ligesom i rentefradragsbegrænsningsreglerne i sel-
skabsskattelovens § 11b den gennemsnitlige kassekreditrente for ikke-finansielle virksom-
heder, der opgøres løbende af Nationalbanken.
Det kan bemærkes, at den gennemsnitlige kassekreditrente aktuelt er opgjort til 2,46 pct.
En rente baseret på §-20 reguleringen vil ikke i tilstrækkeligt omfang afspejle virksomhe-
dernes risiko for konkurs.
Side 2 af 2