Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 75 , L 75 A , L 75 B
Offentligt
2122434_0001.png
11. december 2019
J.nr. 2019 - 6303
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 75 - Forslag til Lov om ændring af emballageafgiftsloven, tobaksafgiftslo-
ven, lov om forskellige forbrugsafgifter, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for
overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske konti
m.v. og opkrævningsloven. (Forhøjelse af afgiften på bæreposer, engangsservice og to-
bak).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 9. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
L 75 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om difference på de miljømæssige konsekvenser, til skatteministeren
2122434_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger om de miljømæssige konsekvenser, at forhø-
jelsen af emballageafgiften på henholdsvis bæreposer og engangsservice forventes at redu-
cere mængden af affald med i alt ca. 2.600 ton. Samtidig fremgår det, at det samlede lov-
forslag skønnes at ville reducere affaldsmængderne med ca. 3.000 ton i 2020. Vil ministe-
ren redegøre for denne difference? Ministeren bedes endvidere uddybe, hvilket år der
sammenlignes med samt opliste forbruget af henholdsvis bæreposer og engangsservice af
plast i hvert af de seneste 5 år.
Svar
Med finanslovsaftalen for 2020 tredobles afgiften på bæreposer og engangsservice for at
mindske mængden af affald og bidrage til at nedbringe plastikforbruget i Danmark.
Ved en fordobling af afgiftssatserne skønnedes den samlede affaldsmængde at reduceres i
2020 med ca. 3.000 ton. Heraf skønnes det, at bæreposer af plast bidrager med 1.300 ton,
mens bæreposer af papir bidrager med 400 ton, ligesom mængden af engangsservice
skønnes at reduceres med 1.300 ton. Ved tredobling af afgiftssatserne skønnes affaldsre-
duktionen samlet set at blive dobbelt så stor,
jf. tabel 1.
Dermed skønnes mængden af af-
fald på tværs at materialer at blive reduceret med ca. 6.000 ton fra ca. 17.100 til 11.100
ton i 2020.
Tabel 1. Skønnet affaldsreduktion i 2020 som følge højere afgift på bæreposer og engangsservice
Affaldsreduktion, ton
Plastikposer
Papirsposer
Engangsservice
I alt
Kilde: Skatteministeriet
Ved fordoblede afgiftssatser
1.300
400
1.300
3.000
Ved tredoblede afgiftssatser
2.600
800
2.600
6.000
Det er i adfærdsberegningerne taget udgangspunkt i en elasticitet på 1. Dvs. en prisforhø-
jelse på fx 20 pct. vil medføre et mængdefald på 20 pct.
Skønnet for de reducerede affaldsmængder tager udgangspunkt i en baseline, der fastlæg-
ges på baggrund af det hidtidige afgiftsprovenu. Provenuet for afgiften af engangsservice
har siden 2011 været stigende med godt 3 pct. årligt i gennemsnit. Det er på den bag-
grund lagt til grund, at afgiftsgrundlaget også fremadrettet vil udvise en vækst svarende til
nominelt BNP på 3,2 pct.
Skønnet er behæftet med en vis usikkerhed, idet visse engangsserviceprodukter af plastik
pr. 3. juli 2021 vil blive forbudt som en del af Engangsplastdirektivet (Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv (EU) 2019/904 om reduktion af visse plastprodukters miljøpåvirk-
ning). Direktivet vil indebære modsatrettede effekter for afgiftsgrundlaget, idet alternative
materialer til plastik typisk både er tungere og dyrere. Tungere produkter trækker i retning
Side 2 af 3
L 75 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om difference på de miljømæssige konsekvenser, til skatteministeren
2122434_0003.png
af et større afgiftsgrundlag, mens dyrere produkter trækker i retning af en reduktion af
forbruget. Det er lagt til grund, at disse modgående effekter udligner hinanden.
Afgiftsgrundlaget for bæreposer af plastik har udvist en faldende tendens over de senere
år. Det er derfor forudsat, at grundlaget frem mod 2025 fortsat vil være faldende, hvoref-
ter det stabiliserer sig og følger den reale vækst i samfundet. Mængden af bæreposer af pa-
pir har omvendt været stigende over den senere årrække,
jf. tabel 2.
Det antages med usik-
kerhed, at de to afgiftsgrundlag efter 2025 vil stabilisere sig og følges fremadrettet.
Tabel 2. Historiske mængder vedr. bæreposer af plast
Plastik
År
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Kilde: Skatteministeriet
Papir
Provenu, mio. kr.
9
9
11
12
14
18
Grundlag, mio. kg
0,9
0,9
1,1
1,2
1,4
1,8
Provenu, mio. kr.
177
177
194
184
181
163
Grundlag, mio. kg
8,0
8,0
8,8
8,4
8,2
7,4
Der henvises desuden til besvarelsen af SAU L 75
spørgsmål 12.
Side 3 af 3