Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
2122384_0001.png
11. december 2019
J.nr. 2019 - 9789
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskel-
lige andre love (Forlængelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning
af eldrevne køretøjer, standardsats for afgift af blyfri benzin iblandet 9,8 pct. biobrænd-
stoffer og lovtekniske ændringer af elpatronordningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 6. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 74 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at stille ændringsforslag, så rabatten også tilfalder elbilsejere, der oplader via stik i hjemmet, til skatteministeren
2122384_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor man som elbilsejer kun kan få rabat for elafgiften via
erhvervsmæssig opladning, og ikke hvis man oplader via sit eget stik i hjemmet? Vil mini-
steren stille ændringsforslag, således at rabatten også tilfalder elbilsejere, der oplader deres
i bil via deres eget stik i hjemmet. I benægtende fald bedes ministeren yde teknisk bistand
til et ændringsforslag herom.
Svar
Elafgiften er indrettet, så den afgift, der skal betales, afhænger af den konkrete anvendelse
af elektricitet. Der skelnes mellem tre anvendelsesområder: Almindeligt elforbrug, el an-
vendt til rumvarme og el anvendt til procesformål. Afgiftssatsen er højest på det alminde-
lige elforbrug (89,2 øre/kWh i 2020), mærkbart lavere på elvarme (21,0 øre/kWh i 2020)
og meget begrænset på momsregistrerede virksomheders forbrug af el til procesformål
(0,4 øre/kWh i 2020). Egen elproduktion fra fx solceller er fritaget for elafgift.
Afgiftssatsen for det almindelige elforbrug gælder husholdningers forbrug generelt, mens
helårsboliger og sommerhuse, der er registrerede som elopvarmede, har mulighed for at
opnå den lavere elvarmeafgift for den del af det årlige elforbruget, der overstiger 4.000
kWh. Momsregistrerede virksomheders forbrug af el rumvarme (herunder opvarmning af
vand og komfortkøling) er ligeledes omfattet af elvarmeafgiftssatsen.
I det nugældende system opkræver elhandelsvirksomhederne som udgangspunkt fuld el-
afgift for al forbrug af elektricitet hos deres kunder (erhverv og husholdninger). Elhan-
delsvirksomhederne indbetaler herefter afgiften til netselskaberne, som opkræver afgiften
på vegne af staten.
Erhvervenes lempede satser på el til rumvarme og proces gives som udgangspunkt som
en efterfølgende godtgørelse via momsangivelsen. Godtgørelsesberettigede virksomheder
skal således søge om godtgørelse hos Skattestyrelsen for at få en del af afgiften tilbagebe-
talt. Dette system begrænser de administrative omkostninger og sikrer, at netselskaberne
indbetaler de rigtige afgifter til staten, hvorefter Skattestyrelsen har mulighed for at kon-
trollere eventuelle godtgørelsesanmodninger. Netselskaberne har ikke kendskab til, om
den enkelte kunde er berettiget til at modtage elektricitet til en nedsat afgiftssats, hvorfor
godtgørelsessystemet generelt er en hensigtsmæssige måde at differentiere afgiften på.
Der findes på nuværende tidspunkt ikke et tilsvarende administrativt system for hushold-
ninger, som vil kunne anvendes til at håndtere en eventuel tilbagebetaling af elafgift.
For så vidt angår den nedsatte sats på elektricitet, der anvendes til elvarme, er der etable-
ret et særligt system, som indebærer, at boliger, der opfylder visse betingelser, kan mod-
tage elektricitet til den lavere elvarmesats for den del af forbruget, der overstiger 4.000
kWh årligt. Der er tale om en ordning, der bygger på et særligt administrativt grundlag.
Det er bl.a. en betingelse, at boligen er registreret som elopvarmet i BBR-registret, og at
Energinets systemer har registreret, at det enkelte aftagenummer er berettiget til at mod-
tage elektricitet til en lavere afgiftssats.
Side 2 af 3
L 74 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at stille ændringsforslag, så rabatten også tilfalder elbilsejere, der oplader via stik i hjemmet, til skatteministeren
2122384_0003.png
Hvis ønsket om at udvide afgiftslempelsen for opladning af elbiler til ikke-erhvervsmæs-
sig opladning skal imødekommes, vil det kræve, at der etableres et helt nyt administrativt
system for håndtering af en sådan afgiftslempelse. Det vil indebære et omfattende udvik-
lingsarbejde at etablere et sådant system, og der vil bl.a. skulle opstilles en række admini-
strative og tekniske krav, som sikrer, at ladestik, der anvendes til ikke-erhvervsmæssig op-
ladning af elbiler til lav elafgift, ikke kan benyttes til andet, ikke-afgiftslempet forbrug.
En udvidelse af særordningen med lav elafgift for erhvervsmæssig opladning af elbiler, vil
desuden kunne indebære et betydeligt mindreprovenu.
Endelig bemærkes, at spørgsmålet om afgift på ladestrøm til elbiler indgår i Kommissio-
nen for grøn omstilling af personbilers arbejde.
På den baggrund finder jeg ikke anledning til at stille et ændringsforslag som det foreslå-
ede. Jeg anser det heller ikke for muligt at yde teknisk bistand til et sådan ændringsforslag,
da et sådan forslag vil kræve en grundlæggende ændring af den måde, elafgiftssystemet er
indrettet på i dag, og derfor kræver et betydeligt udviklingsarbejde.
Side 3 af 3