Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 72 , L 72 A , L 72 B
Offentligt
2121595_0001.png
10. december 2019
J.nr. 2019 - 4014
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 72 - Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskat-
teloven og forskellige andre love (Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen for
sandsugere og tonnageskatteordningen til EU-retten m.v. og udvidelse af sømandsfradra-
get til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 23 af 4. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 72 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om hvordan, de offentligt ejede forsknings- og havundersøgelsesskibe vil agere i et kommercielt marked m.v., til skatteministeren
2121595_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes svare på følgende spørgsmål, der har til hensigt at belyse, hvordan de
offentligt ejede forsknings- og havundersøgelsesskibe vil agere i et kommercielt marked:
a. Hvilke aktiviteter forventes omfattet af udvidelsen af sømandsfradraget?
b. Hvor mange skibe, operatører og søfolk, der ikke kan omfattes af DIS-udvidelsen, vil
være omfattet af forslaget?
c. Hvori består den kommercielle forretning for de omhandlede forsknings- og havunder-
søgelsesskibe?
d. Hvilken indtægtsdækket virksomhed bedriver de, og hvordan beregnes prisen for ydel-
serne?
e. Hvem konkurrerer de med/mod?
Svar
I lovforslaget lægges det til grund, at der kan være store variationer i de aktiviteter, som
forsknings- og havundersøgelsesskibe udfører. Aktiviteterne kan bestå af forskning i rela-
tion til havets fysiske, kemiske, geologiske og biologiske egenskaber, i menneskets udnyt-
telse og påvirkning af havet, herunder klimaændringer og klimatilpasning, havet som mi-
neral- og fødevareressource, energikilde m.v.
Aktiviteter, som udføres af forsknings- og havundersøgelsesskibe, kan i visse tilfælde være
omfattet af udvidelsen af DIS-ordningen med en række specialskibe, hvis undersøgelserne
fx indgår som en del af et konstruktionsprojekt, herunder opførelse af olieinstallationer,
vindmølleparker eller andre offshore installationer. Den foreslåede udvidelse af sømands-
fradraget er derfor målrettet aktiviteter, som ikke kan omfattes af DIS-ordningen.
Det bemærkes, at der ikke stilles krav til, om skibene er statsejede eller privatejede. Forsk-
nings- og havundersøgelsesskibe kan drives som kommerciel forretning og har mange lig-
heder med traditionelle fragtskibe, idet skibene er omfattet af de samme regler, fx den
maritime arbejdskonvention (MLC), og skal leve op til de samme internationale standar-
der, som bl.a. fastsættes af FN og EU.
På baggrund af registreringer vurderes der at være et mindre antal skibe, som vil kunne
kvalificeres som et forsknings- eller havundersøgelsesskib. Hertil kommer, at en række
danske skibe chartres til bl.a. forskning, uanset at de er registeret som fx et fragtskib. Helt
overordnet forventes den stigende udnyttelse af havet at medføre et øget behov for forsk-
nings- og havundersøgelsesaktiviteter. En vidensopbygning af forskellige forhold, som fx
geologiske forhold, dyreliv, oceanografi og klima til havs vil være nødvendigt for en fort-
sat udbygning af aktiviteter til havs, herunder offshore vind.
Forsknings- og havundersøgelsesskibe er afhængige af at kunne ansætte samme type sø-
folk, som ansættes på traditionelle fragtskibe. Forslaget skal derfor medvirke til, at ar-
bejdsgiverne i højere grad kan matche omkostningsniveauet for skibe, som er registreret
med hjemsted i tredjelande, og derved forbedre konkurrencepositionen for forsknings- og
havundersøgelsesskibe, som er registreret i Danmark eller andre EU- eller EØS-medlems-
stater.
Side 2 af 2