Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 72 , L 72 A , L 72 B
Offentligt
2120285_0001.png
9. december 2019
J.nr. 2019 - 4014
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 72 - Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskat-
teloven og forskellige andre love (Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen for
sandsugere og tonnageskatteordningen til EU-retten m.v. og udvidelse af sømandsfradra-
get til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 29. november 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 72 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvor mange skibe der forventes at udflage i løbet af de kommende år, til skatteministeren
2120285_0002.png
Spørgsmål
Hvor mange skibe forventes at udflage i løbet af de kommende år på grund af fjernelse af
kravet om, at skibet ikke skal være registreret i DIS, for at søfolkene kan få nettoløn?
Svar
DIS-ordningen blev indført i 1988 samtidig med oprettelsen af Dansk Internationalt
Skibsregister (DIS). Ordningen medfører overordnet, at rederierne kan udbetale en skat-
tefri nettoløn til søfolk på skibe registeret i Dansk Internationalt Skibsregister, hvor den
sparede skat tilfalder rederier som statsstøtte.
Statsstøtte skal godkendes af EU-Kommissionen i henhold til EUF-Traktaten. Godken-
delsen af DIS-ordningen ved EU-Kommissionens afgørelse C(2019) 1594 af 22. februar
2019 er betinget af, at kravet om registrering i Dansk Internationalt Skibsregister lempes,
således at ordningen kan anvendes ved arbejde om bord på skibe, der er registreret i an-
dre EU- eller EØS-medlemsstater.
I dag konkurrerer Dansk Internationalt Skibsregister hovedsageligt med skibsregistre fra
tredjelande, fx Singapore, mens konkurrencen fra andre skibsregistre inden for EU og
EØS er begrænset, idet
EU’s retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren fastsæt-
ter samme rammevilkår for tildeling af statsstøtte til rederierhvervet i hele EU og EØS.
Den foreslåede lempelse af registreringskravet i DIS-ordningen kan dog få betydning for
konkurrencesituationen for Dansk Internationalt Skibsregister i forhold til skibsregistre i
andre EU- eller EØS-medlemsstater. Vurderingen er dog, at det fortsat vil være attraktivt
at sejle under dansk flag, fordi det er et kvalitetsstempel. Der er ingen registreringsafgift,
danske myndigheder yder et højt serviceniveau til rederierne, og den danske model sikrer
gode og ordnede forhold for søfolkene. Endvidere skal lovforslaget sikre, at udvidelsen af
tonnageskatteordningen med en række specialskibe og den tilsvarende udvidelse af DIS-
ordningen kan sættes i kraft, hvilket kan medvirke til at gøre Dansk Internationalt Skibs-
register mere konkurrencedygtigt.
Danmark er i mange sammenhænge ikke det land, hvor de umiddelbare omkostninger til
løn er lavest. Derimod er Danmark kendetegnet ved andre fordele som fx ordnede for-
hold, gennemskuelighed og stabilitet, og det er min overbevisning, at det har
og fortsat
vil have
en positiv indvirkning på Danmarks konkurrenceposition.
Efter lovforslagets vedtagelse vil regeringen naturligvis følge udviklingen i anvendelsen af
Dansk Internationalt Skibsregister og DIS-ordningen nøje.
Side 2 af 2