Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 72 , L 72 A , L 72 B
Offentligt
2120245_0001.png
8. december 2019
J.nr. 2019 - 4014
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 72 - Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskat-
teloven og forskellige andre love (Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen for
sandsugere og tonnageskatteordningen til EU-retten m.v. og udvidelse af sømandsfradra-
get til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 28. november 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 72 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om ministeren har vurderet, om forslaget forventes at føre til lavere beskæftigelse af danske søfarende på sandsugerfartøjer, til skatteministeren
2120245_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om ministeren har vurderet, om forslaget forventes at føre til la-
vere beskæftigelse af danske søfarende på sandsugerfartøjer (pga. forringet konkurrence-
evne) og til lavere beskæftigelse tilknyttet andre aktiviteter, f.eks. værftsarbejder.
Svar
Refusionsordningen for sandsugere udgør statsstøtte til sandsugerrederierne i henhold til
EUF-Traktaten. Ordningen er
derfor udformet inden for rammerne af EU’s retningslinjer
for statsstøtte til søtransportsektoren.
Reduktionen af refusionssatsen fra 40 pct. til 35 pct. skal ses i lyset af, at EU-kommissio-
nen har bedt Skatteministeriet fremlægge beregninger, som ligger til grund for fastsættel-
sen af refusionssatsen. Det skyldes, at det følger af retningslinjerne, at det samlede støtte-
beløb ikke må ikke overstige det samlede beløb for skatter og socialsikringsbidrag, der op-
kræves for skibsfartsaktiviteter og fra søfolk.
I forhold til udformningen af den danske refusionsordning, der er en pendant til den skat-
tefri DIS-ordning, indebærer det, at refusion skal dække de indbetalte skatter, som en re-
fusionssats på 35 pct. skønnes at svare til. En indskrænkning af støtteordningen indebæ-
rer højere omkostninger forbundet med aflønning af arbejdskraft på sandsugerfartøjer.
De højere omkostninger vil i et vist omfang at kunne reducere aktiviteten på dansk regi-
streret sandsugerfartøjer og deraf også beskæftigelsen. Det må endvidere forventes, at
også beskæftigelsen i tilknyttede aktiviteter kan påvirkes.
Selektive erhvervsstøtteordninger, som fx refusionsordningen for sandsugere, medfører at
arbejdskraften allokeres til mindre produktive erhverv, da samme aflønning efter skat af
arbejdskraft kan tilbydes til lavere omkostning end i erhverv, der ikke er omfattet af en så-
dan støtteordning. En eventuel nedgang i beskæftigelsen af danske søfarende på sandsug-
ningsfartøjer og i tilstødende erhverv som følge af indskrænkningen af støtteordningen,
vil derfor på sigt opvejes af stigende beskæftigelse i andre erhverv. På sigt indebærer re-
duktionen af den selektive erhvervsstøtte en mere produktiv allokering af arbejdskraften
og derved en samfundsøkonomisk gevinst, der dog kan være forbundet med omstillings-
omkostninger.
Regeringen ønsker at bevare en refusionsordning, der kan ligestille aktiviteten på sandsug-
ningsfartøjer med aktivitet på havet omfattet af DIS-ordningen. Refusionsordningen for
sandsugere kan dog kun opretholdes, hvis den godkendes af EU-Kommissionen på ny,
hvilket bl.a. kræver en nedsættelse af refusionssatsen. Fordelene ved at videreføre ordnin-
gen med de ændringer, EU-Kommissionen har krævet, vurderes derfor at opveje ulem-
perne.
Side 2 af 2