Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 71 , L 71 A , L 71 B
Offentligt
2120275_0001.png
9. december 2019
J.nr. 2018 - 8557
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 71 - Forslag til Lov om ændring af ejendomsvurderingsloven, ejendoms-
avancebeskatningsloven, ejendomsværdiskatteloven, lov om kommunal ejendomsskat og
skatteforvaltningsloven. (Fastsættelse af grund- og ejendomsværdier, afgrænsning af afledt
virkning af klage- og retssager, afledt skattemæssig virkning ved ekstraordinær genopta-
gelse af ejendomsvurderinger, samtidighed for ejendomsværdiskat og grundskyld samt an-
dre tilpasninger på vurderingsområdet m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 29. november 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Christina Faurby Birck
L 71 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om ændring af ejendomsvurderingen efter klage, hvis vurderingen ikke ændres mere end 20 pct., til skatteministeren
2120275_0002.png
Spørgsmål
Til grund for spørgsmålet er et scenarie med tre ejendomme i samme område kaldet A, B
og C. A klager og får ret i, at vurderingen er over 20 pct. forkert, og får derfor nedsat sin
ejendomsvurdering. Klagen har en afledt effekt på andre ejendomme i området, men på-
virker kun B med 15 pct., så denne nedsættes ikke, da der kun justeres, hvis udsvinget er
mere end 20 pct. Samtidig et andet sted i området har C klaget og får tilsvarende ret i, at
vurderingen er mere end 20 pct. forkert, men igen er den afledte effekt på B kun 15 pct.
Altså ændres B’s vurdering heller ikke her. Mener ministeren ikke, at det i
sådanne tilfælde
vil være et retssikkerhedsmæssigt problem, at ejendom B ikke får justeret sin vurdering,
selv om den på grund af afledt virkning fra andre klager reelt burde sættes 30 pct. ned?
Mener ministeren ikke, at det vil være mest retfærdigt, at ejendom B også får ændret sin
ejendomsvurdering, selv om ændringen af de enkelte klager ikke overstiger 20 pct., som
der kræves i lovforslaget?
Svar
Efter forslaget vil vurderingsmyndigheden kun kunne varsle ændring ved revision af en
foretaget vurdering af andre ejerboliger på grundlag af resultatet af en klage- eller retssag,
hvis disse andre ejerboliger er påvirket af helt sammenlignelige forhold i en sådan grad, at
grundværdien skal ændres med mere end 20 pct.
Herved sikres, at boligejere, som har klaget inden for den fastsatte frist, og som alene vil
kunne opnå en ændring, hvis denne er på mere end 20 pct., ikke blive dårligere stillet end
boligejere, som ikke har klaget.
I de tilfælde, hvor grundværdiansættelsen af en ejendom (i eksemplet ejendom B) er på-
virket af ændringer af grundværdien i flere klage- eller retssager over forskellige andre
ejendomme (i eksemplet klagesagerne vedr. A og C), vil en ændring af grundværdien for
denne ejendom ikke være omfattet af de forslåede bestemmelser, hvis grundværdiansæt-
telsen for den berørte ejendom (i eksemplet ejendom B), påvirkes med mindre end 20
pct. af hver af de klagebehandlede sager.
Efter forslaget er det et krav, at der skal være tale om helt sammenlignelige forhold. De
helt sammenlignelige forhold betyder, at der næppe vil være tale om, at resultatet af klage-
eller retssagerne vedrørende de andre ejendomme (i eksemplet klagesagerne vedr. ejen-
dom A og C) vil bero på forskellige forhold, men derimod på samme forhold. Dette ene
forhold vil alene påvirke grundværdiansættelsen for ejendommen (i eksemplet ejendom
B) én gang og ikke dobbelt.
Som en konsekvens af forslaget vil de tilfælde, hvor resultatet af klage- eller retssagerne (i
eksemplet klagesagerne vedr. ejendom A og C) måtte bero på forskellige forhold, og
grundværdiansættelsen af en ejendom (i eksemplet ejendom B) er påvirket af ændringerne
af grundværdien af hver af klagesagerne med mindre end 20 pct., heller ikke blive revide-
ret som følge af de to klagesager.
Side 2 af 3
L 71 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om ændring af ejendomsvurderingen efter klage, hvis vurderingen ikke ændres mere end 20 pct., til skatteministeren
2120275_0003.png
Såfremt den afledte virkning af flere klage- og retssager skulle være kumulativ ville det
stille den berørte ejendom (i eksemplet ejendom B) bedre end de klagebehandlede ejen-
domme (i eksemplet ejendom A og ejendom C), forudsat at den indbyrdes påvirkning af
de to sager er på under 20 pct svarende til påvirkningen for ejendom B.
Hertil kommer at en kumulativ ordning vil være vanskelig at administrere, da forskellige
klage- og retssager, der vedrører samme vurderingsår, vil kunne blive endeligt afgjort in-
den for en længere årrække efter det påklagede vurderingsår.
Side 3 af 3