Skatteudvalget 2019-20
L 48
Offentligt
2140734_0001.png
27. januar 2020
J.nr. 2019 - 6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 48 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Implementering af
skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering af
definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselska-
ber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-
forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finan-
sielle konti m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 34 af 12. december 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at garantere, at de foreslåede CFC-regler ikke vil være i strid med EU-retten, til skatteministeren
2140734_0002.png
Spørgsmål
Spørger forstår skatteministerens svar på spørgsmål 25 således, at det ministeren har gjort
for at sikre, at lovforslagets CFC-regler ikke vil være et brud på EU-retten, primært er at
konstatere, at lovforslaget overordnet viderefører samme model for CFC-beskatning, som
blev indført med lov nr. 540 af 6. juni 2007. Der blev imidlertid også i høringssvar vedrø-
rende lovforslaget til lov nr. 540 af 6. juni 2007 rejst spørgsmål om, at reglerne kunne
være i strid med EU-retten, jf. eksempelvis Foreningen af Statsautoriserede Revisorer:
”En stor del af de foreslåede regler forekommer at kunne være i strid med EU-retten.
Der er grund til at understrege, at det ikke er tilstrækkeligt at lægge vægt på EU-retten,
når eksisterende regler underkendes af EF-domstolen. Det samme bør gøre sig gældende
ved udformningen af nye regler. Det kan næppe være hensigten, at det er virksomhe-
derne, der skal bære risikoen ved regler, som er uforenelige med EU-retten, men som det
tager år at få underkendt pga. processystemet mv.” De gældende mere målrettede CFC-
regler, som blev indført med lov nr. 540 af 6. juni 2007, har ikke væsentlig betydning i
praksis for danske virksomheder, og der har derfor ikke været anledning til juridisk at ef-
terprøve forholdet til EU-retten eksempelvis ved domstolene. Som det fremgår af hø-
ringssvar til det aktuelle lovforslag, vil CFC-reglerne i den foreslåede form få stor praktisk
betydning for danske virksomheder, og det er derfor nu endnu mere relevant end tidligere
at være sikker på, at reglerne ikke kan være i strid med EU-retten. På den baggrund bedes
ministeren garantere, at de foreslåede CFC-regler ikke vil være i strid med EU-retten og
redegøre for, hvad der er gjort for at sikre dette.
Svar
Som det fremgår af svaret på spm. 38, vurderes det fortsat, at der ikke er grund til at an-
tage, at de foreslåede CFC-regler vil være i strid med EU-retten.
Det er sædvanlig praksis, at lovforslag, der kan rejse EU-retlige problemstillinger, ikke fo-
relægges for Kommissionen til forhåndsgodkendelse, medmindre helt særlige omstændig-
heder gør sig gældende. Dette skal også ses i lyset af, at det under alle omstændigheder er
EU-Domstolen, som i sidste ende er enekompetent til at tage endelig stilling til fortolk-
ningen af EU-retten.
Som det også fremgår af svaret på spm. 38, er der i øvrigt heller ikke grund til at antage, at
Kommissionen har en anden opfattelse af de EU-retlige problemstillinger vedrørende de
foreslåede CFC-regler.
Side 2 af 2