Skatteudvalget 2019-20
L 48
Offentligt
2122616_0001.png
11. december 2019
J.nr. 2019 - 6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 48 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Implementering af
skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering af
definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselska-
ber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-
forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finan-
sielle konti m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 26 af 20. november 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om Danmark vil kunne stille højere krav til substans m.v., til skatteministeren
2122616_0002.png
Spørgsmål
I bemærkningerne anføres vedrørende CFC-reglerne:
”Efter direktivet er der derimod
ikke krav om, at CFC-reglerne finder anvendelse på datterselskaber hjemmehørende i EU
og EØS, medmindre der er tale om ”kunstige arrangementer”, hvor datterselskabet ikke
driver en reel erhvervsvirksomhed.” Med andre ord, at en substansundtagelse vil kunne
benyttes af alle datterselskaber, med mindre aktiviteten
må anses for ”kunstig”. Bemærk-
ningerne henviser til EU-Domstolens sag C-196/04 Cadbury Schweppes. Vil ministeren
redegøre for, om udviklingen i retstilstanden siden den nævnte EU-dom, eksempelvis
som følge af OECD’s BEPS-projekt,
betyder, at Danmark vil kunne stille højere krav til
substans.
Svar
Der kan henvises til svaret på spørgsmål 16 til L 48 for så vidt angår Cadbury Schweppes-
dommen og udviklingen i retstilstanden siden afsigelsen af denne dom. Som det fremgår
heraf, er det vurderingen, at der formentlig ikke er ændret væsentligt på de krav, der stilles
i en substanstest siden Cadbury Schweppes-dommen, og at der således fortsat stilles me-
get lempelige krav til opfyldelsen af en substanstest.
Det bemærkes, at substanstesten er et EU-retligt fænomen, der er affødt af EU-Domsto-
lens praksis vedrørende EU-traktatens frihedsrettigheder. Kravene til en substanstest er
derfor uafhængige af de internationale tiltag mod skatteundgåelse, som landene i øvrigt er
blevet enige om i OECDs BEPS-projekt.
EU-Domstolens praksis og krav til substansvurderinger vurderes således at have den kon-
sekvens, at EU-medlemsstaterne kun i rene misbrugssituationer kan anvende værnsregler
som f.eks. CFC-regler, når disse regler forskelsbehandler indenlandske datterselskaber og
datterselskaber i andre medlemsstater, og at dette gælder, uanset hvad OECD måtte anbe-
fale på området.
Side 2 af 2