Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 27 , L 27 A , L 27 B
Offentligt
2106787_0001.png
18. november 2019
J.nr. 2018 - 7307
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 27 - forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love (Godtgørelse af visse punktafgifter
til godkendte humanitære organisationer m.v., ændring vedrørende konsignationslagre,
kædehandel og bekæmpelse af momssvig ved EU-handel, overførsel af varer til andre
EU-lande, ændring af reglerne om udtagning af varer, ydelser og aktiver, præcisering af
EU-regel om levering mod vederlag og værnsregel mod misbrug af særordningen for rej-
sebureauer m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 14. november 2019.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 27 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om henvendelsen af 14/11-19 fra Danmarks Rejsebureau Forening om opfølgning på foretræde for udvalget den 14/11-19 om Europa-Kommissionens forslag om revision af rejsebureaumomsområdet, til skatteministeren
2106787_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. november 2019 fra Danmarks Rejse-
bureau Forening om opfølgning på foretræde for udvalget den 14. november 2019 om
Europa-Kommissionens forslag om revision af rejsebureaumoms-området, jf. L 27 - bilag
11.
Svar
Der bedes om mine kommentarer til SAU L 27 - bilag 11, der er et dokument udarbejdet
af EU-Kommissionen om momssærordningen for rejsebureauer.
Hertil bemærkes
Dokumentet hidrører fra et arbejdsgruppemøde
1
, der blev afholdt den 11. november
2019. Arbejdsgruppen er en uformel ekspertgruppe under EU-Kommissionen, der er
sammensat af repræsentanter for de nationale skatteadministrationer, og hvis formål er at
give EU-Kommissionen et forum for høring af momseksperter fra medlemsstaterne om
evt. kommende lovgivningsinitiativer.
Arbejdsdokumentet blev således anvendt i forbindelse med en konsultation af arbejds-
gruppen af den nugældende momssærordning for rejsebureauer til brug for EU-Kommis-
sionens evaluering af særordningen. En evaluering er første skridt mod et evt. lovgiv-
ningsinitiativ fra EU-Kommissionen.
Arbejdsdokumentet indeholder således en beskrivelse af det oprindelige formål med reg-
lerne, gengivelse af reglerne, redegørelse for praksis og traktatkrænkelsessager samt op-
summering af tidligere drøftelser om særordningen.
Skatteministeriet deltog i arbejdsgruppemødet. Skatteministeriet tilsluttede sig en revision
af reglerne, der skal gøre reglerne mere tidssvarende og robuste overfor svig. På mødet
orienterede Skatteministeriet om det misbrug af særordningen, som er konstateret i Dan-
mark. Konklusionen på mødet blev, at der er behov for at se på en revision af reglerne af
flere årsager. EU-Kommissionen vil foretage en evaluering, som bl.a. indeholder en for-
mel høring af branchen m.fl. i Europa. Et sådant arbejde med revision af reglerne er en
længere proces. EU-Kommissionen oplyste, at såfremt den vælger at fremsætte et forslag
om ændring af særordningen i momsdirektivet, vil dette tidligst kunne ske 2021.
Jf. mit svar på L 27 spørgsmål 6 er jeg fortsat af den opfattelse, at der skal indføres en
værnsregel, der hindrer det misbrug af ordningen, som Skattestyrelsen har konstateret, og
som også er beskrevet i det nævnte svar og L 27. Jeg ved ikke, hvad rejsebureaubranchens
formål med at fremsende det pågældende arbejdsdokument til Skatteudvalget er, men jeg
kan forestille mig, at branchen håber, at værnsreglen ikke gennemføres under henvisning
til, at der måske om nogle år opnås enighed om at gennemføre ændringer af særordnin-
1
Group on the Future of VAT.
Side 2 af 3
L 27 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om henvendelsen af 14/11-19 fra Danmarks Rejsebureau Forening om opfølgning på foretræde for udvalget den 14/11-19 om Europa-Kommissionens forslag om revision af rejsebureaumomsområdet, til skatteministeren
2106787_0003.png
gen. Det har jeg som skatteminister ikke tænkt mig at vente på, og jeg håber, at Folketin-
get er enig med mig i, at vi ikke skal tillade misbrug af reglerne, som mindsker statens ind-
tægter.
Side 3 af 3