Skatteudvalget 2019-20
L 22
Offentligt
2097031_0001.png
31. oktober 2019
J.nr. 2019 - 7049
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 22 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, kursgevinstloven og pen-
sionsafkastbeskatningsloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kurs-
gevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 22. oktober 2019.
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 22 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/10-19 fra KPMG Acor Tax om ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kursgevinster og tab på hybrid kernekapital, til skatteministeren
2097031_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. oktober 2019 fra KPMG Acor Tax, jf.
L 22
bilag 6.
Svar
KPMG Acor Tax spørger, om det kan bekræftes, at den situation, hvor der kan foreligge
et skattepligtig tilskud eller gave til udstederen af hybrid kernekapital, vil være en situa-
tion, hvor der ikke foreligger nogen modydelse for udsteder, men derimod ikke en situa-
tion, hvor der foreligger modydelser i form af løbende betalinger, hvor investor har en
berettiget forventning om at få tilbagebetalt sit kapitalindskud plus en forrentning gen-
nem de løbende betalinger.
Der spørges endvidere, om denne forudsætning/forventning hos investor om løbende
betalinger til gengæld for indbetaling af hybrid kernekapital eller køb af et eksisterende ka-
pitalbevis (der hverken er gæld eller aktier) ikke netop er kernen i enten en udbyttekon-
trakt omfattet af afskrivningslovens § 40 eller en finansiel kontrakt omfattet af kursge-
vinstloven, jf. også SKM2012.370.SR.
Kommentar
Som det fremgår af kommentaren til høringssvaret fra Finans Danmark, jf. L 22
bilag 1,
vil finansielle udstedere af hybrid kernekapital som udgangspunkt ikke skulle beskattes af
udstedelsesprovenuet. Det kan dog ikke udelukkes, at der efter en konkret vurdering kan
foreligge et skattepligtigt tilskud eller en gavedisposition i forhold til en udsteder af hybrid
kernekapital.
Forslaget om ophævelse af særreglerne om den skattemæssige behandling af hybrid ker-
nekapital indebærer, at hybrid kernekapital vil skulle bedømmes efter de almindelige reg-
ler i skattelovgivningen. Beskatning af udsteder og investor vil herefter som udgangs-
punkt skulle ske efter reglerne i statsskatteloven. Dette udelukker dog ikke, at hybrid ker-
nekapital efter en konkret vurdering kan være omfattet af et andet regelsæt.
Som der ligeledes er redegjort for i mit svar på L 22
spørgsmål 1, kan hybrid kernekapi-
tal imidlertid indeholde vilkår, hvorefter beføjelser, der normalt tilkommer investoren, er
tillagt udstederen, f.eks. annullation af betalinger til investor. Som følge heraf vil hybrid
kernekapital som udgangspunkt ikke skattemæssigt kunne kvalificeres som en løbende
ydelse omfattet af ligningslovens § 12 B, en udbyttekontrakt omfattet af afskrivningslo-
vens § 40 eller en finansiel kontrakt omfattet kursgevinstloven.
Side 2 af 2