Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 165 , L 165 A , L 165 B
Offentligt
2187947_0001.png
Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 291
Offentligt
20. marts 2020
J.nr. 2020 - 2877
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 291 af 26. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
L 165 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at bekræfte, at en afskaffelse af aktiesparekontoen fra og med 2022 vil reducere uligheden målt ved ginikoefficienten med -0,01 procentpoint, til skatteministeren
2187947_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe aktiesparekontoen? Provenuet
bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette
bedes opgjort for alle årene 2020-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-
niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på råderummet i
2020-priser og opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringen opgjort som virkningen
på disponibel indkomst i kroner og øre samt i pct. af disponibel indkomst opdelt for 10
indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endeligt be-
des skatteændringens virkning på Gini-koefficienten oplyst.
Svar
Med
Aftaler om erhvervs- og vækstinitiativer
fra 2017 mellem den daværende regering (V, LA
og KF), DF og RV blev det besluttet at indføre en aktiesparekonto. Hensigten var bl.a. at
styrke aktiekulturen i Danmark ved at gøre det nemt og økonomisk attraktivt for perso-
ner at investere i aktier og medvirke til, at flere danskere får en privatøkonomisk interesse
i, hvordan det går virksomhederne.
Af aftalen om erhvervs- og iværksætterinitiativer fremgår, at aktiesparekontoen indfases
gradvist med et loft på 50.000 kr. pr. person i 2019 stigende til 100.000 kr. i 2020,
150.000 kr. i 2021 og 200.000 kr. i 2022 og frem. Det fremgår endvidere af aftalen, at af-
taleparterne hvert år beslutter, om der er grundlag for at gå videre med at forhøje loftet
for aktiesparekontoen på baggrund af en analyse af anvendelsen af ordningen. Der er af-
sat finansiering til forhøjelserne af loftet.
Det bemærkes, at der er indgået aftale om at forhøje loftet til 100.000 kr. i 2020, og lov-
forslag herom er sendt i høring.
I tabel 1 er vist det skønnede merprovenu ved en eventuel afskaffelse af ordningen under
forudsætning af, at loftet forøges til 150.000 kr. i 2021 og 200.000 kr. i 2022. Det bemær-
kes, at tallet er forbundet med usikkerhed. Det er forudsat, at virkningen på det finanspo-
litiske råderum for de enkelte år svarer til virkningen efter tilbageløb og adfærd for disse
år. Den varige virkning efter tilbageløb og adfærd svarer til virkningen på den finanspoliti-
ske holdbarhed.
Tabel 1. Merprovenu ved afskaffelse af aktiesparerkonto
2020-niveau, mio. kr.
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet
2020
110
80
70
2021
190
150
140
2022
240
180
170
2023
240
180
170
2024
240
180
170
2025 Varigt
240
180
170
240
180
170
Side 2 af 4
L 165 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at bekræfte, at en afskaffelse af aktiesparekontoen fra og med 2022 vil reducere uligheden målt ved ginikoefficienten med -0,01 procentpoint, til skatteministeren
2187947_0003.png
Fordelingsvirkningen ved at afskaffe aktiesparekontoordningen er vist på indkomstdeciler
i
tabel 2.
Det skønnes, at en afskaffelse af aktiesparekontoordningen vil reducere ind-
komstforskellene med ca. 0,01 pct.-point fra 2022 målt ved Gini-koefficienten.
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser - Ændring i disponibel indkomst
Ændringer i pct. af disponibel indkomst
Pct.
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Hele befolkning
Ændring i Gini-koefficienten
(pct. point)
Ændring i kroner
Kr. (2020-niveau)
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Hele befolkning
2020
-10
-10
-20
-20
-30
-30
-30
-40
-50
-100
-40
2021
-10
-20
-20
-30
-40
-50
-50
-60
-80
-170
-50
2022
-10
-20
-30
-40
-50
-60
-60
-80
-100
-220
-70
2023
-10
-20
-30
-40
-60
-60
-70
-90
-110
-270
-80
2024
-10
-20
-30
-40
-60
-60
-70
-90
-110
-270
-80
2025
-10
-20
-30
-40
-60
-60
-70
-90
-110
-270
-80
Varigt
-10
-20
-30
-40
-60
-60
-70
-90
-110
-270
-80
2020
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,00
2021
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,00
2022
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,0
-0,01
2023
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-0,01
2024
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-0,01
2025
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-0,01
Varigt
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-0,01
Anm.: Loftet over indskud på aktiesparekontoen er angivet i 2019-niveau. Virkningen er opgjort som procent af den dispo-
nible ækvivalerede indkomst. Virkningen i kroner er opgjort som gennemsnit af den faktiske ændring for de voksne i hus-
standen. Skønnene er behæftet med betydelig usikkerhed.
Kilde: Skatteministeriet.
Virkningen for de enkelte indkomstpercentiler i øverste indkomstdecil er vist i
tabel 3.
Øverst vises den skønnede procentvise ændring i disponibel indkomst, mens ændringen i
kroner er vist nederst i tabellen.
Side 3 af 4
L 165 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at bekræfte, at en afskaffelse af aktiesparekontoen fra og med 2022 vil reducere uligheden målt ved ginikoefficienten med -0,01 procentpoint, til skatteministeren
2187947_0004.png
Tabel 3. Fordelingsmæssige konsekvenser i øverste indkomstdecil
Ændring i pct. af disponibel indkomst
Pct.
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
10. indkomstdecil i alt
Ændring i kroner
Kr. (2019-niveau)
91. percentil
92. percentil
93. percentil
94. percentil
95. percentil
96. percentil
97. percentil
98. percentil
99. percentil
100. percentil
10. indkomstdecil i alt
2020
-70
-60
-60
-90
-80
-90
-100
-120
-130
-190
-100
2021
-100
-100
-100
-130
-140
-160
-170
-210
-220
-340
-170
2022
-130
-130
-140
-170
-180
-200
-220
-280
-300
-480
-220
2023
-160
-160
-170
-200
-220
-240
-270
-340
-370
-610
-270
2024
-160
-160
-170
-200
-220
-240
-270
-340
-370
-610
-270
2025
-160
-160
-170
-200
-220
-240
-270
-340
-370
-610
-270
Varigt
-160
-160
-170
-200
-220
-240
-270
-340
-370
-610
-270
2020
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
2021
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,0
-0,0
-0,0
2022
-0,0
-0,0
-0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,0
-0,1
2023
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
2024
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
2025
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
Varigt
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
Anm.: Loftet over indskud på aktiesparekontoen er angivet i 2019-niveau. Virkningen er opgjort som procent af den dispo-
nible ækvivalerede indkomst. Virkningen i kroner er opgjort som gennemsnit af den faktiske ændring for de voksne i hus-
standen. Skønnene er behæftet med betydelig usikkerhed.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 4