Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 91 Bilag 4, L 91 A Bilag 4, L 91 B Bilag 4, L 91 C Bilag 4
Offentligt
2134603_0001.png
Fra:
Michael Krag-Svendsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
13. januar 2020 09:41
Til:
Tina Grønlund <[email protected]>
Cc:
Jens Neustrup Simonsen <[email protected]>
Emne:
Foretræde for skatteudvalget 16. januar
God morgen Tina
Jens Neustrup Simonsen, formand for fagforeningen Business Danmark som organiserer mange tusind
firmabilister, beder om foretræde på skatteudvalgets næste møde 16. januar.
Firmabilerne er en vigtig brik i den grønne omstilling af den danske bilpark, og de forslåede ændring i
firmabilbeskatningen vil få store privatøkonomiske konsekvenser for danskere med fri bil og påvirke deres
adfærd.
Vi vil gerne fremhæve to mulige tilpasninger af lovforslaget, som kan forhindre at borgere utilsigtet
kommer i klemme ved overgangen til de nye regler, samt et forslag til, hvordan der sikres større
transparens og administration af de nye regler fremadrettet.
1. Vi foreslår, at borgere friholdes fra lovforslaget, hvis de har indgået en leasingaftale på firmabil, før
lovens fremsættelse til levering efter lovens ikrafttræden, da de har ageret i fuld tillid til den
gældende lovgivning. Vi har fået flere henvendelser fra frustrerede medlemmer, som tilbage i
oktober/november har underskrevet en aftale om en leaset firmabil til levering efter 1. februar
2020. Disse personer har lavet en leasingaftale på en bil til en beskatning på 450.000 kr. som har
en listepris på ca. 700.000 kr. De har leaset efter de gældende regler, men ender helt uforvarende
med at skulle betale ca. 60-70.000 nettokroner ekstra over tre år, hvis lovforslaget vedtages i sin
nuværende form.
2. Vi foreslår ligeledes, at det er tidspunktet for leasingaftalerens indgåelse
ikke bilens 1.
indregistrering
som afgør om, man falder ind under de nye regler pr. 1. februar. Netop nu skal
mange indgå nye leasingaftaler, men det sker reelt i blinde og giver stor frustration, fordi brugeren
ikke har kinamands chance for at vide, hvor stor en ekstra skatteregning , som vil forfølge dem de
næste tre år. Det vil skabe en enklere og mere rimelig overgang til de nye regler, hvis loven gælder
for leasingaftaler indgået fra og med 1. februar
suppleret med en sidste frist på 1. indregistrering
på fx 1. juli 2020 for disse aftaler. Forfølger man dette princip er forslag 1 overflødigt.
3. Vi foreslår en administrativ forenkling, så beskatningsgrundlaget fremadrettet tager udgangspunkt i
de anmeldte listepriser mod at beskatningsprocenten tilsvarende nedsættes, så det passer med
regeringens forventede provenu. Dermed undgår virksomheder og leasingselskaber genberegning
af biler, som er vanskelige at prissætte, ligesom brugerne ret faktisk får mulighed for at
gennemskue den forventede beskatning. Det vil også forhindre, at firmabilister, som har kørt
mange kilometer før genberegningen, beskattes anderledes end kolleger, der kører færre
kilometer. Dette princip vil også fremadrettet gøre det enklere, hvis man fra politisk hold senere vil
L 91c - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 13/1-20 fra Business Danmark om tilpasninger af lovforslaget ved overgang til de nye regler
2134603_0002.png
give firmabilerne en grønnere profil, fordi det giver nogle håndtag til at regulere miljøtillægget og
beskatningsprocenten.
Venlig hilsen
Michael Krag-Svendsen
Kommunikationschef
Roskildevej 288
2610 Rødovre
Telefon 3374 0239
Mobil 2637 6117
Følg Business Danmark