Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 91 , L 91 A , L 91 B , L 91 C
Offentligt
2137677_0001.png
20. januar 2020
J.nr. 2019 - 4008
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 91 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsbo-
skatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget,
beskatning af fri bil ved genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af
bundskatten).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 3. januar 2020.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 91a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 3/1-20 fra ECH Consult om ikrafttrædelses-/overgangsbestemmelsen i dens foreliggende form, til skatteministeren
2137677_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 3/1-20 fra ECH Consult, vedrørende ikraft-
trædelses-/overgangsbestemmelsen i sin foreliggende form, jf. L 91
bilag 2?
Svar
ECH Consult har i sin henvendelse kritiseret den foreslåede ophævelse af hovedaktionær-
nedslaget og har i den forbindelse anmodet om svar på en række spørgsmål.
1. ECH Consult spørger, om det er opfattelsen, at aktionærer, der ejer aktier omfattet af
hovedaktionærreglen, har en berettiget lovfæstet forventning til, at hovedaktionærreglen
er gældende frem til fremsættelse af ny lovgivning, og at den foreslåede ikrafttrædelsesbe-
stemmelse i praksis langt overvejende reelt indebærer beskatning af værdistigning indtjent
frem til 1. februar 2020 opgjort i forhold til aktiernes oprindelige anskaffelsesværdi.
Kommentar:
Det er min opfattelse, at borgerne har en berettiget forventning til, at reglerne i lovgivnin-
gen er gældende. Borgerne kan dog ikke have en forventning om, at reglerne aldrig frem-
adrettet ændres
heller ikke selvom reglerne har været gældende i en årrække.
Reglerne i aktieavancebeskatningsloven om hovedaktionærnedslag gælder for de omfat-
tede aktionærer frem til det fastsatte virkningstidspunkt den 1. februar 2020, såfremt lov-
forslaget vedtages i sin nuværende form.
Med lovforslaget foreslås det, at afståelser, der sker den 1. februar 2020 eller senere, be-
skattes, uden at der er adgang til hovedaktionærnedslag. Dvs. at reglerne i lovforslaget har
fremadrettet virkning i forhold til opgørelse af den skattepligtige gevinst ved fremtidige
afståelser. Der er ikke ved lovforslaget foreslået særlige overgangsordninger i den forbin-
delse, jf. også svaret nedenfor under pkt. 4.
2a. ECH Consult spørger, om jeg er enig i, at hovedaktionærer, der kan drage nytte af ho-
vedaktionærnedslaget, kun i reelt begrænset omfang vil have mulighed for at udnytte ho-
vedaktionærnedslaget inden den 1. februar 2020, og at dette i givet fald vil indebære en
betydelig aktuel beskatning af opsparet indkomst i selskabet.
Kommentar
Jeg har ikke mulighed for at udtale mig om, hvorvidt den enkelte aktionær har mulighed
for at afstå sine aktier inden den 1. februar 2020, eller hvorvidt det konkret vil udløse en
betydelig beskatning. Det vil afhænge af de konkrete forhold.
Baggrunden for forslaget om at ophæve det særlige hovedaktionærnedslag er, at der er
tale om en overgangsordning, som i modsætning til andre overgangsordninger ikke udlø-
ber. Reglerne indebærer desuden, at nogle aktionærer beskattes lempeligere af den fortje-
neste, der optjenes i dag, ligesom der er mulighed for at spekulere i at forøge nedslaget.
På den baggrund mener jeg, at det er hensigtsmæssigt at ophæve nedslaget. Ophævelsen
Side 2 af 5
L 91a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 3/1-20 fra ECH Consult om ikrafttrædelses-/overgangsbestemmelsen i dens foreliggende form, til skatteministeren
2137677_0003.png
af nedslaget medvirker i øvrigt til at finansiere en række markante velfærdsløft i finanslo-
ven for 2020, hvad jeg er godt tilfreds med.
2b. ECH Consult spørger, om jeg er enig i, at hvis aktionæren ønsker at drage en mulig
fordel af hovedaktionærnedslaget, så vil et salg langt overvejende kun kunne gennemføres
inden den 1. februar 2020 ved et salg, der kun gennemføres af skattemæssige årsager.
Kommentar
Det fremgår af lovforslaget, at det har virkning for afståelser, der sker den 1. februar 2020
eller senere. Jeg er i den forbindelse enig i, at forslaget om ophævelsen af hovedaktionær-
nedslaget kan tilskynde nogle aktionærer til at fremrykke en afståelse af aktierne, særligt
hvis de omfattede aktionærer i forvejen gik med overvejelser herom og havde gjort nogle
indledende forberedelser i den forbindelse.
2c. ECH Consult spørger, om jeg er enig i, at aktionærer, der har erhvervet hovedaktio-
næraktier med succession, mister en mulig adgang til hovedaktionærnedslag, og at en af-
vikling af selskabet inden 1. februar 2020 vil medføre den realisationsbeskatning, som det
netop tilsigtedes at undgå ved at benytte de særlige generationsskifteregler?
Kommentar
Lovforslaget indebærer, at adgangen til hovedaktionærnedslag bortfalder ved afståelse,
der sker den 1. februar 2020 eller senere. Dette gælder både for den oprindelige hovedak-
tionær og for efterfølgende erhververe, der har overtaget aktierne med succession
her-
under succession i adgangen til hovedaktionærnedslag.
3. ECH Consult spørger, om den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse ud fra en samlet
vurdering er lovmedholdelig
og i givet fald hvilke særlige forhold, der begrunder et så-
dant synspunkt.
Kommentar
Det kan oplyses, at den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse er lovmedholdelig. Loven
træder i kraft den 1. februar 2020 og har virkning for afståelser, der sker den 1. februar
2020 eller senere.
Hovedaktionærnedslaget er en gammel overgangsordning, som ikke har nogen udløbs-
dato. Bestemmelsen fører til, at der også opnås skatterabat på gevinster, der optjenes den
dag i dag, når blot hovedaktionæren har erhvervet aktierne før 19. maj 1993. Det er på
tide at ophæve denne gamle overgangsordning. Ophævelsen af hovedaktionærnedslaget
indgår desuden som en del af finansieringen af det markante velfærdsløft, som finanslovs-
aftalen for 2020 er udtryk for, og medvirker til at sikre mere socialt retfærdige skattereg-
ler, og at det er de bredeste skuldre, der bærer de tungeste byrder.
Side 3 af 5
L 91a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 3/1-20 fra ECH Consult om ikrafttrædelses-/overgangsbestemmelsen i dens foreliggende form, til skatteministeren
2137677_0004.png
4. ECH Consult spørger, om jeg er enig i, at det vil være muligt at indføre en overgangs-
bestemmelse, hvor handelsværdien af de omhandlede hovedaktionæraktier danner grund-
lag for fremtidig beskatning, mens de hidtidige regler gælder for værdistigninger frem til
da.
Kommentar
Jeg er enig i, at det vil være muligt at indføre en sådan overgangsbestemmelse. Ophævel-
sen af det særlige hovedaktionærnedslag indebærer dog, at alle hovedaktionærer bliver be-
skattet ens og på samme vis som andre personer, der ejer aktier, hvad der bl.a. vil bidrage
til at mindske forskellen i beskatningen af formueindkomst. Hvis man måtte indføre den
beskrevne overgangsbestemmelse, vil det betyde, at der også fremadrettet vil være en for-
skel i beskatningen afhængigt af, om aktierne er erhvervet før eller efter 19. maj 1993. Det
kan jeg ikke tilslutte mig.
I den forbindelse er det også vigtigt at være opmærksom på, at lovforslaget udmønter
dele af finanslovsaftalen for 2020 indgået den 2. december 2019 mellem regeringen og
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet. Ophævelsen af ho-
vedaktionærnedslaget medvirker således til at skabe finansiering til en række centrale ker-
nevelfærdsområder i finansloven for 2020.
5. ECH Consult anmoder om, at det oplyses,
hvad der ligger i formuleringen ”indrette sig
på de gældende regler”.
Kommentar
Jeg anerkender, at det kan være begrænset, hvor meget man indretter sig på nye regler,
når man samtidig er omfattet af en meget gunstig overgangsordning, og hvor der oveni-
købet er set eksempler på, at man har spekuleret i at overføre nedslaget til nye aktier.
Formålet med overgangsreglerne var at afbøde den skærpede beskatning, som visse aktio-
nærer oplevede ved lovændringen i 1993, men overgangsreglerne blev gennemført uden
en slutdato og har nu eksisteret i 26 år. Det er ikke hensigtsmæssigt, at nogle aktionærer
beskattes lempeligere af den fortjeneste, der løbende optjenes på deres aktier, end andre
aktionærer, blot fordi aktierne er erhvervet før den 19. maj 1993. Jeg mener derfor, at det
rigtige er at ophæve reglerne og dermed sikre finansiering til centrale kernevelfærdsområ-
der.
6. ECH Consult spørger, om jeg er enig i, at ophævelsen af hovedaktionærnedslaget i
mange tilfælde må forventes at indebære en reel merbeskatning af størrelsesordenen halve
og hele millioner kroner for adskillige hovedaktionærer.
Kommentar
Der er ingen tvivl om, at mange hovedaktionærer har oplevet meget store værdistigninger
på deres aktier i de seneste mange år og derfor også ville kunne have opnået en stor skat-
terabat som følge af ejertidsnedslaget ved afståelse af aktierne i dag.
Side 4 af 5
L 91a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 3/1-20 fra ECH Consult om ikrafttrædelses-/overgangsbestemmelsen i dens foreliggende form, til skatteministeren
2137677_0005.png
Som tidligere nævnt, så har partierne bag finanslovsaftalen for 2020 valgt at prioritere
centrale kernevelfærdsområder gennem en finansiering, der indebærer mere socialt retfær-
dige skatteregler, således at det er de bredeste skuldre, der bærer de tungeste byrder.
7. ECH Consult spørger, om jeg er enig i, at ophævelsen af hovedaktionærnedslaget vil
forøge beskatningen for de berørte aktionærer, herunder aktionærer i familieejede virk-
somheder, der står over for et generationsskifte. Og at disse aktionærer i mange tilfælde
også vil være omfattet af regeringens forslag om at sløjfe den vedtagne lempelse af afgift
ved familiegenerationsskifter.
Kommentar
Det kan bekræftes, at beskatningen stiger for de aktionærer, der er omfattet af adgangen
til hovedaktionærnedslaget.
Lovforslaget ændrer dog ikke på, at det fortsat er muligt
helt i samme omfang som hid-
til
at overdrage aktier i erhvervsvirksomheder til næste generation med succession, så
overdragelsen ikke udløser beskatning i forbindelse med generationsskiftet, idet erhverve-
ren indtræder i overdragerens skattemæssige stilling. Lovforslaget indebærer således ikke
nødvendigvis en højere beskatning på overdragelsestidspunktet i forbindelse med et gene-
rationsskifte.
I forhold til bo- og gaveafgiften, så har det været vigtigt at prioritere penge til velfærden.
Jeg vil dog understrege, at det samtidig har været vigtigt for regeringen at sikre gode ram-
mevilkår for erhvervslivet, hvorfor der bl.a. er indført et retskrav på henstand, så afgiften
altid kan betales gradvist over 30 år, ligesom det er aftalt at nedsætte en ekspertgruppe
med ekstern sagkyndig deltagelse, der skal komme med forslag til modeller, der kan sikre
forudberegnelighed og gennemsigtighed ved værdiansættelsen i forbindelse med generati-
onsskifte.
Side 5 af 5