Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 91 Bilag 2, L 91 A Bilag 2, L 91 B Bilag 2, L 91 C Bilag 2
Offentligt
2131454_0001.png
ECH Consult
Skatteministeren og
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
3. januar 2020
Rådgivning
- skat og regnskab
Kommentarer og spørgsmål til L 91 af 20. december 2019 vedrørende ophævelsen af
adgangen til hovedaktionærnedslag
Lovforslagets bestemmelser om ophævelsen af hovedaktionærnedslaget er korte og præcise:
Hovedreglen om hovedaktionærnedslag i aktieavancebeskatningsloven § 47 ophæves og
ændringen har virkning for aktieafståelser, der finder sted den 1. februar 2020 eller senere.
Jeg tillader mig at medsende en særskilt uddybende kommentar til lovforslaget.
Det er min klare opfattelse, at ikrafttrædelses-/overgangsbestemmelsen i sin foreliggende form er
klart i modstrid med intentionerne bag lovbestemmelsen, og at værende hovedaktionærer
omfattet af reglen
har disponeret efter og haft en klar forventning om, at reglen ikke vil ophævet
med åbenbar tilbagevirkende kraft. Hvilket yderligere bestyrkes af det forhold, at bestemmelsen i
sit hovedindhold ved flere lovrevisioner siden 1993 ikke er ændret grundlæggende.
Jeg har følgende spørgsmål og bemærkninger med baggrund i de intentioner, der i sin tid lå bag
lovbestemmelsen om hovedaktionærnedslaget jf. vedhæftede uddrag fra betænkningen i 1993:
Det er intentionen bag udformningen af overgangsordningen, at den
tilskynder til, at
aktionærerne lader pengene blive i selskabet i stedet for at sælge eller likvidere
selskabet.
Aktionærer, der ikke har udnyttet de hidtidige muligheder for at trække
selskabets midler ud til lav avancebeskatning ved likvidation, vil få den største fordel
af overgangsordningen.
Endvidere tages hensyn til et pensionssynspunkt i og med, at hovedaktionæ-
rer, der har ejet selskabet i en længere årrække, får en lempeligere beskatning.
Ordningen har den fordel for hovedaktionærer, at det er hele fortjenesten, der
beskattes med den lavere procent, altså også den del, der er optjent efter 19.
maj 1993.
Hovedaktionærer, der har ejet selskabet i en længere årrække, får en lempeli-
gere beskatning.
1
Kovangen 416
DK-3480 Fredensborg
mobil +45 2688 5756
cvr.nr. 33 68 41 42
fastnet +45 4848 2236
[email protected]
L 91a - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 3/1-20 fra ECH Consult vedrørende ikrafttrædelses-/overgangsbestemmelsen i dens foreliggende form
2131454_0002.png
ECH Consult
Rådgivning
- skat og regnskab
1) Er det Skatteministerens opfattelse, at aktionærer, der ejer aktier omfattet af hovedaktionær-
reglen, har en berettiget lovfæstet forventning til, at hovedaktionærreglen er gældende frem til
fremsættelse af ny lovgivning, og at den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse i praksis langt
overvejende reelt indebærer beskatning af værdistigning indtjent frem til 1. februar 2020 opgjort i
forhold til aktiernes oprindelige anskaffelsesværdi jf. punkt 2.
2) Er Skatteministeren enig i, at hovedaktionærer, der kan drage nytte af hovedaktionærnedslaget,
kun i reelt begrænset omfang vil have mulighed for at udnytte hovedaktionærnedslaget inden 1.
februar 2020, og at dette i givet fald vil indebære en betydelig aktuel beskatning af opsparet ind-
komst i selskabet. Er Skatteministeren enig i, at et salg langt overvejende må formodes kun - rent
teoretisk -
at kunne gennemføres inden 1. februar 2020 ved et ”skattesalg” –
forstået som et salg,
der kun gennemføres af skattemæssige årsager og i øvrigt ikke har nogen reel forretningsmæs-
sig begrundelse, hvis aktionæren ønsker at drage en mulig fordel af hovedaktionærnedslaget.
Er Skatteministeren enig i, at aktionærer, der har erhvervet hovedaktionæraktier med succession,
mister en mulig adgang til hovedaktionærnedslag og, at en afvikling/ af selskabet inden 1. februar
2020 vil medføre den realisationsbeskatning, som det netop tilsigtedes at undgå ved at benytte
de særlige generationsskifteregler.
3) Er den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse ud fra en samlet vurdering lovmedholdelig
og i
givet fald, hvilke særlige forhold gør sig gældende, der begrunder et sådant synspunkt.
4) Er Skatteministeren enig i, at det vil være muligt at indføre en overgangsbestemmelse, hvor
handelsværdien af de omhandlede hovedaktionæraktier danner grundlag for fremtidig
beskatning, mens de hidtidige regler gælder for værdistigninger frem til da.
5) Skatteministeren anfører i lovforslaget, at
”de pågældende aktionærer har haft god tid til at
indrette sig på de gældende regler”.
Skatteministeren bedes oplyse, hvad der ligger i formuleringen ”indrette sig på de gældende
regler”. Hvad har Skatteministeren forestillet sig –
jeg erindrer, om de ganske klare intentioner
bag lovbestemmelsen samt det forhold, at tidligere lovrevisioner ikke har ændret endsige lagt op
til ændringer af bestemmelsen.
6) Er Skatteministeren enig i, at ophævelsen af hovedaktionærnedslaget i mange tilfælde må
forventes at indebære en reel merbeskatning af størrelsesordenen halve og hele millioner kroner
for adskillige hovedaktionærer.
7) Er Skatteministeren enig i, at ophævelsen af hovedaktionærnedslaget vil forøge beskatningen for
de berørte aktionærer, herunder aktionærer i familieejede virksomheder, der står over for et
generationsskifte. Og at disse aktionærer i mange tilfælde også vil være omfattet af regeringens
forslag om at sløjfe den vedtagne lempelse af afgift ved familiegenerationsskifter.
De hovedaktionæraktier, der særligt rammes at lovforslaget i den foreliggende form, kan groft
grupperes således, idet der som oftest vil være tale om familieejede virksomheder:
1)
Hvor der allerede er gennemført succession
ved arv eller familieoverdragelser o.l. i
levende live, rammer lovændringerne også disse aktionærer. Muligheden for at udnytte
hovedaktionærnedslaget ophæves.
Fjernelsen af hovedaktionærnedslaget medfører, at aktieerhververen i successions-
tilfældene reelt ikke har fået kompensation (beregning af passivpost) for den forøgede
skattebyrde, som modsvarer bortfaldet af hovedaktionærnedslaget.
2
Kovangen 416
DK-3480 Fredensborg
mobil +45 2688 5756
cvr.nr. 33 68 41 42
fastnet +45 4848 2236
[email protected]
L 91a - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 3/1-20 fra ECH Consult vedrørende ikrafttrædelses-/overgangsbestemmelsen i dens foreliggende form
2131454_0003.png
ECH Consult
Rådgivning
- skat og regnskab
Under de gældende regler
er hovedaktionærnedslagets størrelse i disse tilfælde reelt
fastfrosset og kan ikke beregnes af fremtidige værdistigninger i forhold til
successionstidspunktet.
For disse hovedaktionærer opnås således ikke nedslag i
fremtidig værdistigning.
2) Successionsmulighed gælder kun erhvervsaktive selskaber og ikke det, der lidt
værdiladet også betegnes ”pengetankselskaber”.
Når en hovedaktionær dør eller dennes længstlevende ægtefælle dør
efter hensidden i
uskiftet bo
udløses skatten på værdistigningen i de såkaldte
”pengetankselskaber”.
I praksis er der således en ”snarlig” udløbsdato på mange af sidstnævnte aktier,
grundet aktionærens alder.
3)
Aktier i erhvervsaktive selskaber, hvor aktierne berettiger til hovedaktionærnedslag.
Også her vil der være en snarlig udløbsdato grundet aktionærens alder eller også er
nedslagets størrelse fastfrosset som følge af udnyttelse af successionsmuligheder under de
gældende regler jf. forudgående punkt.
Det må være politisk muligt at komme frem til administrerbare overgangsregler, der i rimelig grad
tilgodeser de nuværende hovedaktionærers berettigede forventning om, at hovedaktionærned-
slaget i det væsentlige er gældende for værdistigninger frem til 1. februar 2020, uanset disse er
realiseret gennem afståelse eller ej pr. denne dato. Og at der samtidig under alle omstændigheder
gives en passende realistisk overgangsperiode, hvor aktionærer og selskaber får mulighed for
fremadrettet at tilpasse sig de ændrede beskatningsforhold.
Med venlig hilsen
Eivind Christiansen
Supplerende kommentar:
Jeg har som en naturlig del af mit virke som statsautoriseret gennem mere end 40 år (nu med
deponeret godkendelse og virke som rådgiver) ofte været revisor for aktionærer og selskaber,
blandt andet fordi jeg gennem mange år har beskæftiget mig med beskatning af aktionærer og
skrevet bøger og artikler herom med det hovedformål at beskrive lovgivning og gældende praksis.
Selskabsformen har naturligt har været benyttet blandt andet som følge af de fordele, der i
perioder måtte have været afledet af forskelle i skattesatser og regler for opgørelse af indkomsten.
Mange skatteydere har over årene benyttet selskabsformen som investeringsselskaber (opsparing)
til fremtidig pensionering, mens andre har benyttet selskaber til almindelige erhvervsaktive for-
mål. Nogle af sidstnævnte kan i tidens løb efter afhændelse/afvikling af virksomheden have ændret
karakter til mere passiv kapitalanbringelse. Med renter og rentes rente bliver det ofte til
millionbeløb, der er opsparet i de selskaber, der er etableret tilbage i 1970erne og 1980erne, og
som stadig er virksomme. Ganske i lighed med andre pensions-/opsparingsordninger.
3
Kovangen 416
DK-3480 Fredensborg
mobil +45 2688 5756
cvr.nr. 33 68 41 42
fastnet +45 4848 2236
[email protected]
L 91a - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 3/1-20 fra ECH Consult vedrørende ikrafttrædelses-/overgangsbestemmelsen i dens foreliggende form
2131454_0004.png
ECH Consult
(med mine fremhævelser)
Skatteudvalget
(L 289 - bilag 160)
Til lovforslag nr. L 289 Folketinget 1992-93
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 18. juni 1993
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, CD, RV og KRF
Rådgivning
- skat og regnskab
UDDRAG fra betænkningen til lovforslaget i 1993 vedr. hovedaktionærnedslaget.
6) Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»02. Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
»§ 7 a. Skattepligtige, der afstår aktier med fortjeneste, og hvor fortjeneste eller tab ved en eventuel
afståelse af disse aktier den 18. maj 1993 skulle have været opgjort efter § 6, jf. lovbekendtgørelse nr. 865
af 22. oktober 1992, som ændret ved lov nr. 1030 af 19. december 1992, kan opnå et nedslag ved
opgørelsen af den skattepligtige fortjeneste på de pågældende aktier. Tilsvarende gælder ved opgørelsen af
fortjeneste på eventuelle fondsaktier eller aktieretter, som er tildelt den skattepligtige på grundlag af de
pågældende aktier. Der beregnes ikke nedslag i fortjeneste på aktier omfattet af § 2 a eller § 2 c.
Stk. 2.
Stk.
1 finder ikke anvendelse, hvis den pågældende alene skulle have opgjort fortjenesten i kraft af § 6, stk. 6,
i den i stk. 1 nævnte lovbekendtgørelse.
Stk. 3.
Nedslag efter stk. 1 beregnes med 1 pct. pr. år, den
skattepligtige har ejet de pågældende aktier forud for udløbet af indkomståret 1998. Nedslaget kan højst
udgøre 25 pct. Udlægges eller overdrages aktierne med skattemæssig succession, jf. §§ 10 og 11, anvendes
aktiernes værdi ved udlægget eller overdragelsen i stedet for afståelsessummen ved beregningen af
nedslaget.
Stk. 4.
Er aktierne erhvervet på forskellige tidspunkter, fordeles fortjenesten ved beregningen af
nedslaget for ejertid forholdsmæssigt efter aktiernes pålydende. Afstås en del af aktierne i samme selskab,
anses de først erhvervede aktier for først afstået.««
Ad nr. 6 Det foreslås at indføre en overgangsordning for aktionærer, der er hovedaktionærer ved
lovforslagets fremsættelse, og for hvem
lovforslaget uden overgangsordning ville indebære en forøget
beskatning. Overgangsordningen for hovedaktionærer foreslås tilrettelagt således, at der ikke skal
foretages en værdiansættelse af hovedaktionæraktier pr. 19. maj 1993.
Den
foreslåede overgangsordning
er udformet på en sådan måde, at den tilskynder til, at aktionærerne lader pengene blive i selskabet i
stedet for at sælge eller likvidere selskabet.
Aktionærer, der ikke har udnyttet de hidtidige muligheder for
at trække selskabets midler ud til lav avancebeskatning ved likvidation, vil få den største fordel af
overgangsordningen.
Endvidere tages hensyn til et pensionssynspunkt i og med, at hovedaktionærer, der
har ejet selskabet i en længere årrække, får en lempeligere beskatning.
Ændringsforslaget går ud på, at
aktionærer, der er hovedaktionærer i et selskab den 19. maj 1993, får et nedslag i den skattepligtige avance
på 1 pct. pr. år, de har ejet hovedaktionæraktierne forud for udløbet af indkomståret 1998. Der kan højest
gives et nedslag på 25 pct. af avancen svarende til en ejerperiode på 25 år. Aktier kan være erhvervet, før
aktionæren blev omfattet af hovedaktionærereglerne. I så fald gives nedslaget i forhold til den fulde ejertid,
dvs. også for perioden forud for det tidpunkt, hvor aktionæren blev hovedaktionær. Der gives ikke nedslag
vedrørende aktier, som erhverves den 19. maj 1993 eller senere. Fondsaktier, og aktierretter anses for
erhvervet på samme tidspunkt som moderaktien. Er aktierne ikke erhvervet samtidigt, fordeles den
nedslagsberettigede avance forholdsmæssigt efter aktiernes pålydende, idet de først erhvervede aktier
anses for først afstået. Til eksempel kan tages en hovedaktionær, der sælger aktier med en fortjeneste på
10 mill.kr. Det antages, at den pågældende har været hovedaktionær i 25 år forinden afståelsen, og at
vedkommende er gift med en ægtefælle uden aktieindkomst. Efter de hidtil gældende regler skulle
hovedaktionæren betale ca. 2,5 mio. kr. i skat. Efter lovforslaget kan den pågældende opnå et nedslag i den
4
Kovangen 416
DK-3480 Fredensborg
mobil +45 2688 5756
cvr.nr. 33 68 41 42
fastnet +45 4848 2236
[email protected]
L 91a - 2019-20 - Bilag 2: Henvendelse af 3/1-20 fra ECH Consult vedrørende ikrafttrædelses-/overgangsbestemmelsen i dens foreliggende form
2131454_0005.png
ECH Consult
Rådgivning
- skat og regnskab
skattepligtige avance på 25 pct. Det vil sige, at nedslaget udgør 2,5 mio. kr., således at den skattepligtige
avance udgør 7,5 mio. kr. Dette giver en skat på
25 pct. x 63.400 kr. = 15.850 kr.
40 pct. x 7.436.600 kr. =
2.974.640 kr.
I alt
2.990.490 kr.
Effektiv beskatningsprocent=
29,90 pct.
Har den pågældende været hovedaktionær i 10 år forinden afståelsen, opnås et nedslag på 10 pct.
svarende til 1 mio. kr., således at den skattepligtige avance udgør 9 mio. kr. Dette giver en skat på
25 pct. x 63.400 kr. = 15.850 kr.
40 pct. x 8.936.600 kr. =
3.574.640 kr.
I alt
3.590.490 kr.
Effektiv beskatningsprocent=
35,90 pct.
Ordningen har den fordel for hovedaktionærer, at det er hele fortjenesten, der beskattes med den lavere
procent, altså også den del, der er optjent efter 19. maj 1993.
Den foreslåede overgangsordning kan
indebære en lempeligere beskatning end en overgangsordning, hvor værdistigningen vedrørende perioden
før den 19. maj 1993 beskattes med de gamle skattesatser, mens værdistigningen vedrørende perioden
efter den 19. maj 1993 beskattes med de nye skattesatser. Hvis aktierne sælges på et senere tidspunkt, og
det samlede nedslag på hele avancen henføres til avancen optjent indtil den 19. maj 1993, vil beskatningen
i en række tilfælde være lavere end efter de hidtil gældende regler.
5
Kovangen 416
DK-3480 Fredensborg
mobil +45 2688 5756
cvr.nr. 33 68 41 42
fastnet +45 4848 2236
[email protected]