Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 91 Bilag 1, L 91 A Bilag 1, L 91 B Bilag 1, L 91 C Bilag 1
Offentligt
2131268_0001.png
2. januar 2020
J.nr. 2019 - 4008
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende L 91 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven, ligningsloven
og personskatteloven (Ophævelse af hovedaktionærnedslaget, beskatning af fri bil ved
genberegning af registreringsafgiftspligtig værdi og nedsættelse af bundskatten).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ikke bemærknin-
ger til lovforslaget.
AutoBranchen Dan-
mark
Vedr. beskatning af fri bil
AutoBranchen Danmark anfører,
at forslaget vil medføre en større
administrativ byrde for forhand-
lere, leasingselskaber, virksomhe-
der og ansatte, ikke mindst hvis
den genberegnede værdi efterføl-
gende ændres af Motorstyrelsen.
Det kan føre til ændringer i medar-
bejdernes skatteansættelse år til-
bage og vil skabe usikkerhed om,
hvem der skal hæfte for personbe-
skatningen.
Vedr. beskatning af fri bil
Det anerkendes, at forslaget inde-
bærer en vis ekstra administration
for leasingselskaber og arbejdsgi-
vere, idet leasingselskabet ved gen-
beregning skal give besked til ar-
bejdsgiveren (leasingtager) om
genberegningen, således at arbejds-
giveren kan foretage korrekt ind-
beretning af fri bil. Forslaget æn-
drer ikke på de almindelige regler
om hæftelse.
AutoBranchen Danmark stiller
spørgsmålstegn ved forslagets pro-
venuskøn.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Finans og Lea-
sing.
AutoBranchen Danmark anfører,
at der ikke er behov for at indføre
genberegning for leasede biler, der
anvendes som fri bil, da det ifølge
dommen SKM2019.338.ØLR er
bilens forventede værdi ved salgs-
pris som ny i detailledet, og ikke
nyvognsprisen ved 1. indregistre-
ring, som danner grundlag for be-
skatningen.
Den nævnte dom vedrørte ikke en
leaset bil og vurderes derfor ikke at
ændre på, at der for leasede biler
ved beregningen af beskatnings-
grundlaget som udgangspunkt kan
anvendes den pris, som leasingsel-
skabet har givet for bilen. Lov-
forslaget har til formål at sikre, at
leasingstramningerne, som blev
gennemført i 2017, også slår igen-
nem i forhold til firmabiler, der be-
skattes som fri bil.
AutoBranchen Danmark anfører
endvidere, at ved anvendelse af
genberegningsværdien i beskatnin-
gen af fri bil, kan der komme to
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI om anven-
delse af listepriser.
Side 2 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forskellige beskatningsgrundlag for
ens biler. På den baggrund kan det
overvejes at anvende listepriser i
beskatningsgrundlaget. Anvendelse
af listepriser kan dog medføre, at
beskatningsgrundlaget for biler,
der anvendes som fri bil, de facto
bliver højere end værdien for biler,
der købes af private, da disse ofte
får nedslag i listeprisen.
Autobranchen Danmark foreslår,
at beskatningsgrundlaget tilpasses
bilernes værditab, således at det
gradvist reduceres år for år.
Beskatningen af fri bil skal i prin-
cippet tage højde for alle udgifter,
der er forbundet med en bilens an-
skaffelse, besiddelse og anven-
delse. Den nuværende skematiske
ordning er en administrativ enkel
ordning, hvor det hovedsageligt er
bilens værdi, der indgår, men hvor
udgifter til fx brændstofforbrug
ikke indgår. Ved en mere kom-
pleks model, hvor det er bilens ak-
tuelle værdi, der indgår i beskat-
ningsgrundlaget, skal det vurderes,
om også fx de aktuelle brændstof-
udgifter skal indgå. En sådan om-
lægning er uden for rammerne af
dette lovforslag.
AutoBranchen Danmark anfører
endvidere, at man bør revurdere
hele værdiansættelsen i registre-
ringsafgiftsloven
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Bilbran-
cheråd.
Endelig anfører Autobranchen
Danmark, at forslaget vil medføre
forskelsbehandling, da virksomhe-
ders egne køb af firmabiler ikke er
omfattet af beskatningen.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Finans og Lea-
sing
Side 3 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Business Danmark
Vedr. beskatning af fri bil
Business Danmark anfører, at for-
eningen godt kan se ræson i, at be-
skatningsgrundlaget for fri bil har-
moniseres med de almindelige
markedspriser, men finder at lov-
ændringen bør være provenuneu-
tral ved samtidig at nedsætte den
nuværende 25 pct.s sats af bilens
værdi under 300.000 kr.
Vedr. beskatning af fri bil
Forslaget medfører, at der i højere
grad bliver overensstemmelse mel-
lem på den ene side beskatningen
af fri bil og på den anden side om-
kostningerne for personer, der
vælger selv at købe en bil af be-
skattet indkomst. En samtidig om-
lægning af beskatningen af fri bil,
hvor provenuet fra dette forslag
anvendes til en generel lempelse,
vil virke i modsat retning.
I det omfang forslaget medfører
downsizing af bilstørrelse, skønnes
det at medføre en reduktion, om
end beskeden, af CO2-emissionen.
For personer med et meget stort
kørselsbehov vil det ud fra et
skatte- og afgiftsmæssigt syns-
punkt fortsat være en fordel med
en dieselbil.
Incitamenterne til at vælge sikker-
hedsudstyr er håndteret i registre-
ringsafgiftsloven.
Komfortudstyr bør i det omfang
det anvendes privat i lighed med
andre personalegoder beskattes på
samme måde som kontantløn.
Skatteministeriet kan ikke umid-
delbart vurdere, om forslaget vil
medføre mindre komfortudstyr,
men i det omfang det sker, er det
et udtryk for, at den gældende be-
skatning er for lempelig.
Business Danmark forventer, at
loven kan få negative konsekven-
ser for CO2-udledningen, bl.a. på
grund af at flere vil vælge en die-
selbil frem for en benzinbil.
Business Danmark anfører endvi-
dere, at loven sandsynligvis vil
medføre downsizing af motorstør-
relse, hvilket kan have negativ ef-
fekt trafiksikkerheden generelt og
på medlemmernes arbejdsmiljø på
grund af fravalg af moderne sik-
kerheds- og komfortudstyr.
Business Danmark bemærker af-
slutningsvis, at forslagene i finans-
loven samlet set ikke fremmer
Dette forslag har alene til formål at
sikre, at beskatningsgrundlaget for
fri bil svarer til markedsværdien.
Side 4 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
grønnere eller mere sikker trans-
port.
Samtidig med dette forslag frem-
sættes forslag om nedslag i beskat-
ningsgrundlaget for el- og plugin-
hybridfirmabiler med henblik på at
fremme andelen af grønne firmabi-
ler.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening (DA)
DA oplyser, at sagen falder uden
for DA’s virkefelt, og at DA
under
henvisning hertil ikke ønsker at af-
give bemærkninger.
Dansk Bilbrancheråd
Vedr. beskatning af fri bil
Dansk Bilbrancheråd noterer sig
med tilfredshed, at der nu lappes
endnu et hul i leasingindgrebet L
4, og at det fastsættes ved lov, at
beskatningsgrundlaget for fri bil
ikke skal være en kunstig lav ind-
købspris, ofte fastsat med afgifts-
spekulation for øje.
Dansk Bilbrancheråd forventer, at
området fortsat overvåges nøje af
skattemyndighederne, men pointe-
rer samtidig, at de mange lapper og
lukning af huller foranlediget af
dyb skadelig afgiftsspekulation ak-
tualiserer behovet for en gang for
alle at få omlagt den danske af-
giftsstruktur.
Vedr. beskatning af fri bil
Det anerkendes, at det er vigtigt at
sikre et robust afgiftssystem. For-
målet med dette lovforslag er imid-
lertid at sikre, at leasingstramnin-
gerne, som blev gennemført i
2017, også slår igennem i forhold
til firmabiler, der beskattes som fri
bil.
Det anførte om en mere grundlæg-
gende omlægning af afgiftsstruktu-
ren på motorområdet ligger såle-
des uden for rammerne af dette
lovforslag.
Dansk Byggeri
Vedr. hovedaktionærnedslaget
Dansk Byggeri anerkender, at op-
hævelsen af hovedaktionærnedsla-
get bidrager til mere enkle skatte-
regler, en horisontal større lighed
af aktieavancebeskatningen samt et
substantielt provenu, men påpeger
at alt dette sker på bekostning af
Vedr. hovedaktionærnedslaget
De foreslåede ændringer vil have
virkning for fremtidige dispositio-
ner, dvs. for gevinster, der opnås
ved aktieafståelser den 1. februar
2020 eller senere. Der er derfor
ikke tale om tilbagevirkende kraft.
Det bemærkes i øvrigt, at det er
Side 5 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
princippet om ikke at lovgive med
tilbagevirkende kraft.
Dansk Byggeri anfører, at genera-
tionsskiftede virksomheder med
forslaget bliver beskattet af en vær-
distigning, der stammer fra tiden
før overtagelsen af aktierne, og at
denne tilbagevirkende kraft bør af-
skaffes og endvidere, at virksom-
heder med samme ejer som før
1993 bør have en længere frist i
forhold til at kunne reagere på lov-
forslaget end til den 1. februar
2020. Dansk Byggeri kan således
ikke støtte lovforslaget i dets nu-
værende form.
normalt for stramninger i skatte-
reglerne, at de har virkning for di-
spositioner efter en konkret dato.
Den samme effekt ville desuden
være gældende, hvis der f.eks. var
sket en forhøjelse af satsen for ak-
tiebeskatning generelt.
Alle aktionærer, som ejer aktier
med hovedaktionærnedslag, vil
blive omfattet af ophævelsen. Fra
den 1. februar 2020 vil de miste
den fordel, som andre aktionærer
ikke har haft. Dette gælder også
dem, der har overtaget aktier med
succession, og som efter gældende
regler ville blive beskattet lempeli-
gere af gevinster, opstået efter
1993.
Vedr. beskatning af fri bil
Dansk Byggeri er enig i det over-
ordnede princip om, at skatten af
personalegoder bør svare til skat-
ten af kontantløn, men finder det
problematisk, at skattebetalingen
for leasingkontrakten ikke er
kendt, når brugeren får bilen udle-
veret.
Dansk Byggeri foreslår en mere
skematisk beskatning, fx via de
standardpriser, som importørerne
anmelder til Motorregisteret.
Da lovforslaget indebærer øgede
omkostninger for mange af Dansk
Byggeris medlemmer, kan Dansk
Byggeri heller ikke støtte denne del
af lovforslaget.
Vedr. beskatning af fri bil
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra Finans og Lea-
sing og FSR.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI.
Side 6 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Vedr. hovedaktionærnedslaget
Dansk Erhverv erkender, at der er
tale om en regelforenkling, men at
der næppe kan være tale om at
gøre skattereglerne mere robuste,
da der var tale om en overgangsre-
gel, som ikke kunne misbruges.
Vedr. hovedaktionærnedslaget
Eksempler i lovforslaget illustrerer
muligheden for at spekulere i ord-
ningen. På den baggrund er det
opfattelsen, at lovgivningen gøres
mere robust ved ophævelsen af be-
stemmelsen.
Dansk Erhverv anfører, at det ikke
skaber tillid til det danske skattesy-
stem, at der lovgives med tilbage-
virkende kraft.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Byggeri.
Dansk Erhverv konstaterer, at
Danmark har et problem med at
tiltrække investeringer grundet den
meget høje danske beskatning, og
at dette indgreb gør Danmark
mere uattraktivt som investerings-
land.
Det bemærkes, at nye investorer
ikke har mulighed for at opnå et
hovedaktionærnedslag. En ophæ-
velse af denne gamle overgangs-
ordning fra 1993 har derfor næppe
den store indflydelse på tiltræknin-
gen af udenlandske investeringer.
Dansk Erhverv anfører, at hvis re-
geringen ønsker regelforenkling, så
er der rigeligt at tage fat på i det
danske skattesystem. Dansk Er-
hverv oplyser, at de gerne bidrager,
hvis regeringen ønsker reel regel-
forenkling i det danske skattesy-
stem.
Tilbuddet fra Dansk Erhverv er
noteret.
De Danske Bilimportø-
rer
Vedr. beskatning af fri bil
De Danske Bilimportører finder,
at lovforslaget medfører stor usik-
kerhed for medarbejderen, der
ikke ved, hvad beskatningsgrundla-
get er, når han/hun indgår sin af-
tale om fri bil. Det anføres, at
Vedr. beskatning af fri bil
Formålet med forslaget er at sikre
overensstemmelse mellem den
genberegnede værdi og beskat-
ningsgrundlaget og vurderes på
den baggrund ikke at være i strid
Side 7 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
denne usikkerhed er i strid med
grundlæggende retssikkerhedsprin-
cipper fra bl.a. EU-retten.
De Danske Bilimportører forudser
række uhensigtsmæssigheder ved
lovforslaget, herunder at der ikke
vil være ens skat for to medarbej-
dere med ens bil, fordi markeds-
prisen ved genberegning svinger
med priserne på markedet for
brugte biler og fordi virksomhe-
ders køb af biler ikke er omfattet
af genberegningsreglerne.
De Danske Bilimportører er desu-
den bekymrede for bl.a. usund ad-
færd i form af ”defensive værdian-
sættelser”
og tilkøb af ekstra ud-
styr efter genberegning.
med EU-retten. Herudover henvi-
ses til kommentaren til høringssva-
rene fra Finans og Leasing og FSR.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Finans og Lea-
sing.
Formålet med dette lovforslag er
at sikre, at leasingstramningerne,
som blev gennemført i 2017, også
slår igennem i forhold til firmabi-
ler, der beskattes som fri bil. Der
foreslås ingen ændringer i reglerne
for værdifastsættelse af nye biler
generelt, hvorfor omfanget af den
effekt, som De Danske Bilimpor-
tører er bekymrede for, må antages
at være uændret uanset de foreslå-
ede ændringer vedr. beskatnings-
grundlaget. For så vidt angår efter-
monteret udstyr, foreslås heller in-
gen ændringer i forhold til i dag.
De Danske Bilimportører mener,
at medarbejderne vil vælge en billi-
gere firmabil, hvilket vil have en
negativ effekt på provenuet, der
også kan blive negativt på grund af
vurderede markedspriser.
De Danske Bilimportører påpeger
endvidere bl.a., at de administra-
tive byrder for virksomhederne,
branchen og myndighederne vil
stige betydeligt og at forslaget
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Finans og Lea-
sing.
Formålet med forslaget er at sikre
overensstemmelse mellem den
genberegnede værdi og beskat-
ningsgrundlaget.
Side 8 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
medfører langt større incitament til
at påklage selv mindre forhøjelser.
Det er desuden uhensigtsmæssigt
at en medarbejder, der har kørt
mange kilometer inden genbereg-
ningen, kan imødese en lavere be-
skatning end en medarbejder, der
har kørt få kilometer.
Endelig kan der opstå incitament
til at importere nyere, brugte biler
for at undgå genberegning, hvilket
vil medføre mindre registreringsaf-
gift og en ældre og mere forure-
nende bilpark.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Finans og Lea-
sing.
Importerede biler skal behandles
på samme måde i forhold til afgif-
ter og beskatning som tilsvarende
brugte biler på det danske marked.
Desuden er der med Aftale om
styrket regelefterlevelse på motor-
området af 2. april 2019 (S, RV,
SF, EL, ALT, V, LA, K og DF) af-
talt at øge kontroltrykket ved im-
port af brugte køretøjer, samt at
der gennemføres en undersøgelse
af regelefterlevelsen ved import af
brugte køretøjer.
De Danske Bilimportører foreslår
en række alternativer til lovforsla-
get, herunder indførelse af et liste-
prissystem med en justering af be-
skatningsprocenten, anvendelse af
prisen ved første indregistrering
med forhøjelse af beskatningspro-
centen fra 25 pct. til 27 pct. eller
udskydelse af forslaget, idet en ud-
skydelse ville give lejlighed til at
tænkere et stærkere grønt element
ind, fx ved at forhøje miljøtillægget
og reducere procentsatserne og
endvidere lade arbejdsgiverbetalt
ladestander udgå af beskatnings-
grundlaget.
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra Finans og Lea-
sing og DI.
Side 9 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI
Vedr. hovedaktionærnedslaget
DI tager til efterretning, at et poli-
tisk flertal ønsker at afskaffe det
hovedaktionærnedslag, der blev
indført i 1993 med det formål, at
fremtidige
gevinster beskattes fuldt
ud.
DI mener imidlertid, at lovudka-
stet går langt ud over forslagets
formål, og at lovudkastet i det væ-
sentligste har karakter af lovgiv-
ning med tilbagevirkende kraft,
hvilket vil rokke alvorligt ved virk-
somhedernes tiltro til at kunne di-
sponere efter gældende regler.
DI anfører, at da aktiebeskatnin-
gen for hovedaktionærer blev for-
højet i 1993, ville det mest kor-
rekte i 1993 have været, hvis en
overgangsregel havde sikret, at
avancer frem til denne dato var
omfattet af de hidtidige regler,
mens avancer efter denne dato var
blevet fuldt skattepligtige. Det ville
imidlertid have forudsat en værdi-
ansættelse. I stedet valgte man en
ordning med et hovedaktionær-
nedslag. Virksomheder og ejere
har siden ageret herudfra.
DI foreslår på den baggrund føl-
gende to ændringer af lovforslaget:
1. At virksomheder med uændret
ejerskab siden 1993 indrøm-
mes en længere periode end
frem til den 1. februar 2020 til
at indrette sig på ordningens
ophør. DI mener, at en pas-
sende frist kunne være indtil
udgangen af 2021, dvs. to år.
Vedr. hovedaktionærnedslaget
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Byggeri.
DI´s forslag kan ikke tiltrædes.
I forhold til virksomheder med
uændret ejerskab siden 1993 inde-
bærer DI’s forslag, at hovedaktio-
nærnedslaget videreføres i endnu
nogle år. For personer, der har er-
hvervet aktierne med succession,
indebærer DI’s forslag tilmed, at
ordningen videreføres til evig tid.
De gældende regler fører til, at de
pågældende hovedaktionærer fort-
sat fremover vil opnå et nedslag i
beskatningen af den gevinst, der
optjenes den dag i dag, når akti-
erne på et tidspunkt afstås. Aktio-
nærer, der har overtaget sådanne
aktier med succession, vil ved et
fremtidigt salg opleve samme for-
del for så vidt angår avancer, der
er optjent helt frem til overtagel-
sen af aktierne. Denne lempeligere
beskatning af gevinster, der optje-
nes efter 1993, opnås alene, fordi
aktierne oprindeligt blev erhvervet
Side 10 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
2. At virksomhederne, der siden
1993 er blevet generationsskif-
tet med succession, får mulig-
hed for at beholde det nedslag,
som blev opgjort og fastfros-
set i forbindelse med generati-
onsskiftet. DI henviser til, at
disse nedslag er historiske og
allerede opgjort og fastfrosset.
De kan dermed ikke stige og
er ikke steget siden generati-
onsskiftet.
før 1993. Denne fordel har andre
aktionærer ikke.
Med den valgte ikrafttrædelsesdato
er det opfattelsen, at der er fundet
et afbalanceret kompromis, hvor
hovedaktionærnedslaget først op-
hæves med virkning for afståelser,
der sker den 1. februar 2020 eller
senere, samtidig med at initiativet
sikrer, at reglerne bliver mere ro-
buste og ensartede.
DI anfører endvidere, at nedslaget
i forbindelse med generationsskif-
tet i sin tid har indgået i beregnin-
gen af den såkaldte passivpost og
dermed har påvirket størrelsen af
den boafgift, der blev betalt i for-
bindelse med generationsskiftet.
Boafgiften er således blevet højere,
fordi hovedaktionærnedslaget blev
indregnet.
Det er korrekt, at hovedaktionær-
nedslaget har indgået i beregnin-
gerne af passivposten i forbindelse
med et generationsskifte. Ved tidli-
gere forhøjelser af eksempelvis ak-
tiebeskatningen, er der ikke givet
adgang til tilbagebetaling af boaf-
gift. Her ville boafgiften også
skulle beregnes til et mindre beløb,
hvis den nye forhøjede beskatning
blev indregnet.
Vedr. beskatning af fri bil
DI anerkender ønsket om at ju-
stere beskatningsgrundlaget for
leasede firmabiler, så det i højere
grad afspejler den reelle værdi,
men kan ikke støtte forslaget.
DI anfører, at ændringen medfø-
rer, at medarbejderen på tidspunk-
tet for aftalen om fri bil ikke ken-
der det endelige beskatningsgrund-
lag.
DI anfører endvidere, at ændrin-
gen medfører øget administration
for arbejdsgiveren og at ens biler
Vedr. beskatning af fri bil
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Finans og Lea-
sing og FSR.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Finans og Lea-
sing.
Det er ikke et krav, at der indbe-
rettes en standardpris for alle køre-
tøjer, og det er importørerne selv,
Side 11 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fortsat vil blive beskattet forskel-
ligt.
DI foreslår, at man i stedet anven-
der bilens listepris som beskat-
ningsgrundlag, hvorved ens biler
beskattes ens. Anvendelse af liste-
priser vil isoleret set medføre et
merprovenu, der foreslås anvendt
til en generel omlægning af beskat-
ningen af fri bil, således at miljøtil-
lægget forhøjes og værdielementet
i form af satserne på 25 hhv. 20
procent reduceres.
DI mener, at man herved ikke har
behov for det fradrag for grønne
firmabiler, der indgår som en del
af finanslovsaftalen, og at mindre-
provenuet herfra i stedet kan indgå
i den ovennævnte omlægning.
der fastsætter sådanne standardpri-
ser. Der er derfor køretøjer, hvor
der enten ikke findes en standard-
pris, eller hvor denne ikke kan læg-
ges til grund for beskatningen. Af
disse grunde er den foreslåede al-
ternative model ikke anvendelig
uden væsentlige ændringer af sy-
stemet med standardpriser.
Den foreslåede omlægning er uden
for rammerne for dette lovforslag,
men under alle omstændigheder vil
der være tale om en så stor omlæg-
ning, at implementering heraf kræ-
ver en længere tidshorisont. For-
slaget om fradrag for grønne elbi-
ler indgår i et andet lovforslag,
men det skal nævnes, at der er tale
om en midlertidig ordning, hvor-
ved provenuet herfra ikke kan an-
vendes som finansieringselement i
den foreslåede omlægning af be-
skatningen af fri bil.
Endelig foreslås, at arbejdsgiverbe-
talte ladestandere udgår af beskat-
ningsgrundlaget.
Forslaget indgår ikke i aftalen om
finansloven for 2020, men vil na-
turligt kunne indgå i de kommende
overvejelser om den fremtidige
indretning af bilbeskatningen på
baggrund af anbefalingerne fra
Kommissionen for grøn omstilling
af personbiler.
Vedr. nedsættelse af bundskatten
DI kvitterer for den foreslåede, ge-
nerelle nedsættelse af bundskatten
for under ét at kompensere skatte-
yderne for de stigende kommune-
skatter.
Vedr. nedsættelse af bundskatten
Side 12 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI stiller sig umiddelbart un-
drende over for behovet for paral-
lelt at nedsætte bundskatten for
personer bosat på Ertholmene,
hvor der ikke betales kommune-
skat. DI opfordrer til, at den kor-
responderende nedsættelse af
bundskatten på Ertholmene tilba-
gerulles, og at merprovenuet her-
fra anvendes som medfinansiering
af en nedsættelse af det skrå skat-
teloft, hvilket bl.a. vil bidrage til at
gøre den øverste marginalskat
mere ensartet i hele landet.
Den særlige lave sats for Erthol-
mene stammer fra Forårspakke
2.0, hvor sundhedsbidraget på 8
pct. blev afskaffet over en årrække,
og hvor bundskattesatsen tilsva-
rende blev forhøjet med 8 pct.-po-
int. Da beboerne på Ertholmene
ikke havde betalt sundhedsbidrag,
blev de friholdt for stigningen i
bundskattesatsen, og dermed op-
stod en særlig bundskattesats for
Ertholmene, der var 8 pct.-point
lavere end den normale sats.
Denne forskel på 8 pct.-point er
blevet fastholdt ved alle senere æn-
dringer i bundskattesatsen, uanset
om ændringerne har været en
kompensation for kommunale
skatteforhøjelser eller om ændrin-
gen har en anden årsag. Denne
praksis er fastholdt i lovforslaget.
Bundskattesatsen på Ertholmene
havde været 0,2 pct.-point højere,
hvis der ikke var blevet kompense-
ret for kommunale skatteforhøjel-
ser siden Forårspakke 2.0, hvilket
med nogen usikkerhed skønnes at
medføre et umiddelbart merpro-
venu på ca. 20.000 kr. Et sådan
merprovenu kan ikke finansiere en
nedsættelse af det skrå skatteloft.
Ebbe Melchior (Melchi-
orInvest)
Vedr. hovedaktionærnedslaget
Ebbe Melchior påpeger, at en op-
hævelse af hovedaktionærnedslaget
vil fjerne hovedaktionærernes
kompensation for skatteforhøjel-
sen i 1993. Dermed stiller man
disse hovedaktionærer ringere end
minoritetsaktionærerne, som fik
adgang til en indgangsværdi.
Vedr. hovedaktionærnedslaget
Der er et politisk ønske om at få
gjort op med overgangsordningen,
som har eksisteret i mange år. Op-
hævelsen af hovedaktionærnedsla-
get skaber derudover finansiering
til en række centrale kernevel-
færdsområder i finansloven for
2020.
Side 13 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dette svarer ifølge Ebbe Melchior
til lovgivning med tilbagevirkende
kraft.
Ebbe Melchior gør med et talek-
sempel opmærksom på, at perso-
ner, der har overtaget aktierne med
succession, ikke optjener yderli-
gere hovedaktionærnedslag på
avancer, der optjenes efter overta-
gelsen, idet nedslaget er fastfrosset.
Endvidere gør Ebbe Meichior op-
mærksom på, at en ophævelse af
hovedaktionærnedslaget vil med-
føre, at successionsmodtageren re-
elt har betalt en overpris for akti-
erne.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Byggeri.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsens Område for
Bedre regulering (herefter OBR)
vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Disse konsekvenser
vurderes at være under 4 mio. kr.
årligt, hvorfor de ikke kvantificeres
nærmere.
OBR har ikke bemærkninger til
Skatteministeriets vurdering af, at
principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante for de
konkrete ændringer i lovforslaget.
OBR minder om, at Skatteministe-
riet, jf. Lovkvalitetsvejledningen,
bør sende udkast til erhvervsrettet
regulering i høring hos OBR så
vidt muligt 6 uger før den offent-
lige høring.
OBRs vurdering af de administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet
er indsat i lovforslagets bemærk-
ninger.
Vurderingen af principperne er
indsat i forslagets almindelige be-
mærkninger.
Det medgives, at den korte hø-
ringsfrist ikke er optimal, men
skyldes forslagets sammenhæng
med indgåelse af finanslovsaftalen
for 2020.
Side 14 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FDM
Vedr. beskatning af fri bil
FDM bakker grundlæggende op
om, at beskatningsgrundlaget for
leasede firmabiler så vidt muligt af-
spejler den reelle værdi af bilen.
FDM anfører dog, at det er uhen-
sigtsmæssigt, at den ansatte ikke på
forhånd kan være sikker på, hvad
beskatningen af en konkret firma-
bil vil være over den samlede peri-
ode.
FDM peger i denne forbindelse
på, at et realistisk scenarie vil være,
at leasingselskaberme - for at for-
hindre, at kunderne får forhøjet
beskatningsgrundlaget undervejs -
vil tage højde herfor, når bilens
værdi ved leasingperiodens start
skal fastsættes. Da der kun er én
part til at betale dette, betyder det,
at den ansatte vil blive beskattet af
et beløb, der er højere end nød-
vendigt.
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra Finans og Lea-
sing og FSR.
Såfremt leasingselskaberne tager
højde for genberegningen allerede
ved leasingperiodens start, vil der
allerede fra starten af leasingperio-
den være tale om et mere retvi-
sende grundlag for såvel registre-
ringsafgiften som for beskatningen
af fri bil. Det er dog usikkert, i
hvilket omfang det vil ske, da en
lavere beskatning af fri bil og en
lavere forholdsmæssig registre-
ringsafgift i perioden indtil genbe-
regningstidspunktet modsat er en
konkurrencemæssig fordel for lea-
singselskaberne.
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra DI og Finans
og Leasing.
FDM foreslår derfor, at beskat-
ningsgrundlaget for firmabiler ta-
ger udgangspunkt i bilens listepris.
Finans Danmark
Vedr. hovedaktionærnedslaget
Finans Danmark påpeger, at de
selskaber, hvis aktier er omfattet af
hovedaktionærnedslaget, i overve-
jende grad vil beskæftige sig med
passive investeringer og dermed
også vil være omfattet af den så-
kaldte pengetanksregel. Finans
Vedr. hovedaktionærnedslaget
Ved lovforslaget foreslås det at op-
hæve hovedaktionærnedslaget med
virkning fra den 1. februar 2020.
Det er opfattelsen, at hovedaktio-
nærnedslaget bør ophæves for alle
hovedaktionæraktier, således at alle
hovedaktionærer beskattes ens,
Side 15 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danmark påpeger, at de nye regler
vil ramme både erhvervsdrivende
selskaber og selskaber omfattet af
pengetanksreglen.
I forbindelse med en likvidation af
et selskab påpeger Finans Dan-
mark derudover, at det ikke frem-
går klart af lovforslaget, hvorvidt
en generalforsamlingsbeslutning
om likvidation vil blive anset for
tilstrækkeligt i forhold til lovens
ikrafttrædelse den 1. februar 2020,
og hvor selve likvidationen ikke er
afsluttet.
Endelig fremhæver Finans Dan-
mark, at en ophævelse af hovedak-
tionærnedslaget vil medføre en
stærkt betænkelig beskatning med
tilbagevirkende kraft, hvis der ikke
gives mulighed for, at aktionæren
enten kan fiksere en avance op-
tjent til beskatning under gældende
regler (omregnet til et fast beløb),
eller at aktionæren kan aktivere ho-
vedaktionærnedslaget ved salg eller
likvidation af selskabet inden for
en rimelig frist.
uanset om aktien er erhvervet før
eller efter den 19. maj 1993.
Efter lovforslaget skal der være
tale om afståelse af aktier inden
den 1. februar 2020. En general-
forsamlingsbeslutning om likvida-
tion anses ikke for en afståelse af
aktier.
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra Dansk Byggeri,
DI og FSR.
Finans og Leasing
Vedr. beskatning af fri bil
Finans og Leasing finder, at der er
betydelige retssikkerhedsmæssige
udfordringer for de ca. 70.000 fir-
mabilister ved først at kende det
endelige beskatningsgrundlag efter
fire måneder. Det anføres bl.a., at
der må kræves overskuelighed fra
aftaletidspunktet om størrelsen af
den personlige beskatning, idet det
ellers er i strid med almindelige
retssikkerhedsprincipper om at
Vedr. beskatning af fri bil
Hvis en ansat får tilbudt en helt ny
leaset bil med lavt beskatnings-
grundlag, vil forslaget medføre ri-
siko for, at beskatningsgrundlaget
bliver justeret op. Et eventuelt hø-
jere beskatningsgrundlag vil være i
overensstemmelse med det grund-
læggende princip om, at beskatnin-
gen af fri bil tilnærmelsesvis skal
svare til det, det koster selv at
Side 16 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kende den skattemæssige behand-
ling, før man går ind i en aftale.
holde en tilsvarende bil. Herud-
over henvises til kommentaren til
høringssvaret fra FSR.
Det er korrekt, at genberegningen
indeholder en subjektiv vurdering,
og at to ens køretøjer kan blive
værdisat forskelligt blandt andet
afhængig af forskellige afgrænsnin-
ger af sammenligningsgrundlaget.
Denne usikkerhed er indbygget i
systemet med genberegning, og
det ligger uden for dette lov-
forslags rammer af adressere den.
Det er ikke korrekt, at etableringen
af en semiautomatisk værdifastsæt-
ter er opgivet. Projektet har imid-
lertid vist sig vanskeligere end
først antaget. Projektets omfang
og muligheder er på nuværende
tidspunkt ved at blive analyseret
nærmere.
Det kan bekræftes. Hvis Skattefor-
valtningen fastsætter den genbe-
regnede afgiftspligtige værdi, jf. re-
gistreringsafgiftslovens § 9 a, stk.
6, vil den herved genberegnede ny-
pris skulle anvendes som beskat-
ningsgrundlag. Det fremgår af lov-
forslagets bemærkninger.
Det er i princippet rigtigt, at en bil,
der på genberegningstidspunktet
er mere slidt, alt andet lige vil få en
lavere genberegnet værdi, uanset
om slitagen skyldes mere kørsel el-
ler andet. Formålet med dette lov-
forslag er imidlertid at sikre, at der
er overensstemmelse mellem den
genberegnede værdi og beskat-
ningsgrundlaget.
Ved nye bilmodeller, hvor der ikke
er en markedspris, vil der være me-
get stor usikkerhed og dermed na-
turlig varians imellem forskellige
leasingselskabers forskellige vurde-
ringer. Da genberegningen er en
vurderet markedspris, vil der
kunne være forskel i disse, af-
hængig af beregningskriterier for
markedsprisen fra leasingselskab til
leasingselskab, ligesom det ikke
har været muligt at etablere det
semi-automatiske vurderingssy-
stem til genberegning, som blev
stillet i udsigt i forbindelse med L
4.
Der spørges endvidere til, hvorvidt
firmabilbeskatningen skal reguleres
tilbage i tid som følge af, at Skatte-
forvaltningen korrigerer leasingsel-
skabets genberegning.
Finans og Leasing anfører, at for-
slaget miljømæssigt går direkte
imod den grønne omstilling, ved at
give de firmabilister, der kører
langt, et lavere beskatningsgrund-
lag end dem, der kører kort. Tek-
nikken bag genberegning medfø-
rer, at firmabilisten, der kører langt
de første fire måneder efter forsla-
get vil opnå en lavere beskatning
efter måneder i forhold til den fir-
mabilist, der kører færre kilometer.
Side 17 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det giver ikke incitament til miljø-
mæssig forsvarlig adfærd.
Finans og Leasings er ikke enig i,
at forslaget har beskedne og ingen
økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet. Forslaget vil de facto
medføre øget beskatning af firma-
bilisten eller føre til downsizing af
den bil, der stilles til rådighed.
Finans og Leasing finder det for-
kert, at virksomheders egne køb af
firmabiler (ca. 30.000 ud af
100.000) ikke er omfattet af kravet
om genberegning. Der bør gælde
samme regler om fastsættelse af
beskatningsgrundlaget for en fir-
mabilist, uanset om virksomheden
leaser bilen eller køber den fra ny.
Det anføres bl.a., at Finans og
Leasing er bekendt med en række
tilfælde, hvor virksomheder alle-
rede i dag selv har købt flåder af
biler ved direkte køb hos produ-
centen, dvs. uden om dansk im-
portør og forhandler og stillet dem
til rådighed som firmabiler til en
værdi, der er på linje med leasing-
selskabers indkøbspriser
vel at
mærke før genberegning. Denne
mulighed må forventes blive ud-
nyttet i videre omfang fremover.
Finans og Leasing finder, at forsla-
get giver massive administrative
byrder og anfører, at der er stor ri-
siko for, at staten ikke opnår det
tilsigtede provenu pga. adfærdsæn-
dringer og virksomhedernes mulig-
hed for selv at købe biler uden
krav om genberegning.
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra FDM og Busi-
ness Danmark.
Det kan ikke afvises, at visse store
virksomheder eventuelt har mulig-
hed for at opnå betydelige flådera-
batter ved indkøb af et stort antal
biler, der skal anvendes af virk-
somhedens egne ansatte. Omvendt
er der stadig forskel i reglerne for
registreringsafgift, da disse store
virksomheders ikke kan benytte
reglerne om forholdsmæssig regi-
streringsafgift, da reglerne om for-
holdsmæssig registreringsafgift kun
kan bruges ved leasing. Formålet
med dette lovforslag er imidlertid
alene at sikre, at der er overens-
stemmelse mellem den genbereg-
nede værdi og beskatningsgrundla-
get.
Det medgives, at der er usikkerhed
på forslagets provenuskøn. Det
skyldes dels, at der ikke findes et
konsolideret datagrundlag, der gi-
ver mulighed for et mere sikkert
skøn over den umiddelbare prove-
nuvirkning, dels at der ikke er
grundlag for at skønne over ad-
færdsvirkningen. Der er således
beregningsteknisk antaget uændret
Side 18 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forbrugeradfærd. Set i lyset af, at
skønnet er usikkert, og at usikker-
heden principielt kan gå begge
veje, fastholdes skønnet.
Finans og Leasing foreslår, at den
foreslåede ændring af firmabilbe-
skatningen udskydes til 2020 og
ses i sammenhæng med anbefalin-
gerne fra Kommissionen for grøn
omstilling af personbiler, særligt
henset til, at det skønnede provenu
i 2020 alene er 10 mio. kr.
Alternativt bør løsningen ændres
til en skematisk form for beskat-
ning, således at prisen fastsættes al-
lerede fra start f.eks. ud fra de
standardanmeldte priser, som im-
portørerne anmelder til DMR, evt.
med et procentnedslag for at
ramme det tilsigtede provenu på
100 mio. kr. Denne pris bør så
gælde alle firmabiler, både leasede
og andre, der købes af virksomhe-
derne selv. Det vil samtidig effek-
tivt lukke af for søgning mod kor-
tidsleasing med løbetider på tre
måneder til firmabilister, hvor man
ellers ville kunne undgå genbereg-
ning og dermed højere beskat-
ningsgrundlag ved at skifte firma-
bil hver 3. måned. Dette bør i øv-
rigt kombineres med, at forpligte
virksomhederne til også at genbe-
regne deres registreringsafgift, så-
ledes at staten ikke mister indtæg-
ter den vej rundt.
Det næstbedste, men ikke ønsk-
værdige, løsning vil i Finans og
Leasings optik være at ligestille
virksomheders køb og leasing i
forhold til at registreringsafgiften
Det er korrekt, at førsteårsvirknin-
gen er skønnet til 10 mio. kr., men
fuldt indfaset skønnes et merpro-
venu på 100 mio. kr. Ved udsæt-
telse i ét år, udsættes også fuldtids-
virkningen, hvorved det samlede
mindreprovenu i perioden 2020-
2023 udgør 100 mio. kr.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI.
Der er ikke aktuelle planer om at
indføre regler om genberegning
for flere grupper af køretøjer.
Side 19 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skal genberegnes. Det vil stille alle
firmabilister lige i forhold til be-
skatning af fri bil, men vil have
den betydelige ulempe, at det en-
delige beskatningsgrundlag først
kendes efter fire måneder.
Endelig har Finans og Leasing en-
kelte tekstnære bemærkninger til
lovforslagets bemærkninger.
Disse er søgt imødekommet.
Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening
Vedr. beskatning af fri bil
Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening finder, at forslaget om at an-
vende genberegnede værdier i be-
skatningsgrundlaget for fri bil er
utidssvarende, idet bilen er et nød-
vendigt arbejdsredskab for mange
medarbejder.
Foreningen finder endvidere, at
forslaget rammer skævt branche-
mæssigt og geografisk.
Endelig anfører foreningen, at fri
bil sikrer fleksibilitet og øget pro-
duktivitet.
Vedr. beskatning af fri bil
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Business Dan-
mark. Det skal hertil bemærkes, at
det alene er den private rådighed
over bilen, der omfattes af forsla-
get.
Foreningen af Mindre
Leasingselskaber
Vedr. beskatning af fri bil
Foreningen af Mindre Leasingsel-
skaber hilser ændringen af reglerne
om fri bil som følge af genbereg-
ning af afgiftspligtig værdi velkom-
men, men finder, at det grundlæg-
gende problem med korrekt be-
skatningsgrundlag fortsat ikke er
løst, for så vidt angår nye og
brugte biler, der ikke samtidig om-
fattes af registreringsafgiftslovens
§ 9 a (leasede biler).
Vedr. beskatning af fri bil
Formålet med dette lovforslag er
at sikre, at leasingstramningerne,
som blev gennemført i 2017, også
slår igennem i forhold til firmabi-
ler, der beskattes som fri bil. Det
anførte om mere grundlæggende
ændringer af afgiftsreglerne på
motorområdet ligger således uden
for rammerne af dette lovforslag.
Side 20 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Foreningen opfordrer til, at §§ 8
og 9 i registreringsafgiftsloven æn-
dres, således at det sikres, at af-
giftsgrundlaget og dermed også
beskatningsgrundlaget er ens for
den pågældende bil, uanset hvem
der anmelder ”den almindelige
pris”. Den afgiftspligtige værdi bør
svare til den pågældende bils al-
mindelige markedspris. Forenin-
gen håber, at der tages initiativ til
at rette op på den konkurrencefor-
vridende situation, der p.t. forelig-
ger som en konsekvens af mulig-
heden for fastsættelse af ”den al-
mindelige pris” for afgiftsbereg-
ningen af nye (og fra udlandet im-
porterede brugte) biler i forhold til
leasingmarkedet, hvor der skal ske
genberegning efter registreringsaf-
giftslovens § 9 a.
Der er ikke på nuværende tids-
punkt aktuelle planer om at ændre
på det grundlæggende princip for
værdifastsættelsen af nye biler i re-
gistreringsafgiftslovens §§ 8 og 9.
Det af foreningen foreslåede om at
tage udgangspunkt i en almindelig
markedsværdi frem for konkrete
handelspriser vil dog indgå i de
fremtidige overvejelser.
FSR
danske revisorer
Vedr. hovedaktionærnedslaget
FSR fastslår indledningsvist, at op-
hævelsen af hovedaktionærnedsla-
get synes at stride mod den politi-
ske aftale, der i 1993 skabte vejen
for skattereformen, og hvor ho-
vedaktionærnedslaget blev indført
som en overgangsregel.
FSR finder det i den forbindelse
uhensigtsmæssigt, at regler, der gi-
ves som kompensationer for gen-
nemførte stramninger, efterføl-
gende ophæves, uden at disse
stramninger tilsvarende afskaffes.
Derved bliver skattesystemer min-
dre forudsigeligt.
FSR mener ikke, at der ved lov-
forslaget er taget højde for den
Vedr. hovedaktionærnedslaget
Hovedaktionærnedslaget er en
overgangsordning, der nu har eksi-
steret i over 25 år. Det er opfattel-
sen, at det er rimeligt på nuvæ-
rende tidspunkt at ophæve nedsla-
get. Det vil skabe mere retfærdige
skatteregler og medvirke til at fi-
nansiere den opgradering af kerne-
velfærden, der indgår som en del
af den indgåede finanslovsaftale
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Byggeri.
Side 21 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nære sammenhæng mellem hoved-
aktionærnedslaget og reglerne om
passivposter og gaveafgift. FSR
henviser til, at passivposten er på-
virket af hovedaktionærnedslaget,
og uden en ordentlig overgangs-
regler får man efter FSR´s opfat-
telse reelt en beskatning med tilba-
gevirkende kraft. FSR påpeger i
den forbindelse, at man derved
ikke rammer den hovedaktionær,
der oprindeligt havde aktierne,
men en senere erhverver, der har
fået for lav kompensation i forbin-
delse med overdragelsen.
Efter FSR´s opfattelse bør der ind-
føres overgangsordninger og æn-
dringer af ikrafttrædelsesbestem-
melserne i lovforslaget.
FSR giver et taleksempel på, hvor-
dan hovedaktionærnedslaget påvir-
ker passivposten og dermed gave-
afgiften. FSR anfører i den forbin-
delse, at ophævelsen af hovedakti-
onærnedslaget ikke vil medføre et
øget skatteprovenu, men et mindre
provenu, da lovforslaget vil med-
føre, at passivposterne og dermed
nedslaget i gaveafgiften ved fremti-
dige overdragelser med succession
vil blive større.
Som det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, er det forbundet
med betydelig usikkerhed at vur-
dere de provenumæssige konse-
kvenser ved den foreslåede ophæ-
velse af hovedaktionærnedslaget.
Isoleret set er det korrekt, at en
stramning i beskatningen fremad-
rettet vil give grundlag for en hø-
jere passivpost og dermed en la-
vere bo- eller gaveafgift. Det er
dog vurderingen, at denne effekt
ligger inden for usikkerheden på
skønnet.
Det er korrekt, at hovedaktionær-
nedslaget låses fast i forbindelse
med en succession. Det fremgår
således også af lovforslagets be-
mærkninger, at nedslaget ved en
senere afståelse ikke kan være
større end det nedslag, som kunne
FSR bemærker desuden, at hoved-
aktionærnedslaget i forbindelse
med successionsoverdragelser fast-
låses, så aktiernes værdi på succes-
sionstidspunktet danner grundlag
for nedslaget ved fremtidige skat-
Side 22 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tepligtige afståelser i stedet for ak-
tiernes værdi på afståelsestids-
punktet.
FSR henviser til, at nedslaget i
disse tilfælde beløbsmæssigt er
gjort op. Det er derfor ifølge FSR
en sandhed med modifikationer,
når det i lovforslaget fremhæves, at
”Den
pågældende kreds af aktionærer
beskattes derfor lempeligere af fortjeneste
på aktierne, som optjenes den dag i dag,
end andre aktionærer”.
For successi-
ons-erhververe beskattes den for-
tjeneste, som optjenes den dag i
dag, på samme måde som for alle
andre aktionærer.
FSR henviser til lovforslagets be-
mærkninger om, at de gældende
regler om hovedaktionærnedslag
kan udnyttes til at etablere nedslag
også på fremtidige investeringer.
FSR anmoder i den forbindelse
om, at det bekræftes, at der i det i
lovforslagets bemærkninger be-
skrevne eksempel om indskud af
aktier i et selskab vil være tale om
en skattepligtig aktieombytning, da
betingelsen om ombytningsforhol-
det ved skattefrie aktieombytnin-
ger i det konkrete eksempel forud-
sætningsvist ikke vil være opfyldt.
FSR henviser til lovforslagets be-
mærkninger om, at de gældende
regler om hovedaktionærnedslag
kan udnyttes til at etablere nedslag
også på fremtidige investeringer.
FSR anmoder i den forbindelse
om, at det bekræftes, at det vil
være muligt at ændre på hovedakti-
onærnedslagsreglen i § 47
frem
beregnes ved den tidligere over-
dragelse med succession.
Det kan bekræftes, at aktieombyt-
ningen i det nævnte eksempel for-
udsættes gennemført som en skat-
tepligtig ombytning.
Det er opfattelsen, at en ophæ-
velse af hovedaktionærnedslaget er
det mest hensigtsmæssige. Den
fulde ophævelsen af hovedaktio-
nærnedslaget vil således indebære,
at alle hovedaktionærer beskattes
ens og på samme vis som andre
personer, der ejer aktier. Ophævel-
sen vil desuden mindske forskellen
i beskatningen af formueindkomst
Side 23 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
for at ophæve den
for at mod-
virke at den beskrevne metode fin-
der anvendelse. F.eks. ved at æn-
dre på den måde, hvorpå hovedak-
tionærnedslaget opgøres.
og vil samtidig gøre reglerne mere
enkle. Ophævelsen af hovedaktio-
nærnedslaget skaber derudover fi-
nansiering til en række centrale
kernevelfærdsområder i finanslo-
ven for 2020.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Byggeri.
FSR fremfører herudover, at op-
hævelsen af hovedaktionærnedsla-
get vil medføre, at de aktionærer,
der har erhvervet hovedaktionær-
aktier med succession, vil have fået
en for lille passivpost i forbindelse
med successionen.
FSR anbefaler, at der i lovforslaget
tages højde herfor. FSR angiver en
række måder, hvorpå denne pro-
blemstilling kunne håndteres, her-
under i forhold til gaveoverdragel-
ser, der foretages i perioden efter
den 4. december 2019, hvor lov-
forslaget blev sendt i ekstern hø-
ring, og hvor det blev kendt, at
nedslaget ophæves.
FSR anfører, at en ikrafttræden
den 1. februar 2020 vil ramme
hovedaktionærer, der allerede på
tidspunktet for lovforslagets
ikrafttræden har igangsat en likvi-
dation af hovedaktionærselskabet.
FSR anfører, at processen med li-
kvidationer af selskaber er for nu-
værende meget lang. Det samme
gælder i forhold til at modtage en
skattekvittancer fra Skatteforvalt-
ningen, som skal bruges til en op-
løsning.
FSR finder det meget uhensigts-
mæssigt, at hovedaktionærer, der
allerede inden offentliggørelsen af
Lovforslaget er udformet, så det
har virkning for afståelser, der sker
den 1. februar 2020 eller senere.
Herved vil personer, der står over
for et salg af aktierne, få mulighed
for at sælge aktierne inden den 1.
februar 2020 og dermed bevare
hovedaktionærnedslaget. Hvis akti-
onæren i stedet for et salg måtte
vælge at likvidere selskabet og
samtidig ønsker skattekvittance,
som sikrer aktionæren mod per-
sonlig hæftelse for eventuelle skat-
tekrav mod selskabet, kan det gan-
ske rigtigt være vanskeligt at nå at
gennemføre likvidationen inden
denne dato. Det vil blive under-
søgt, om der er mulighed for at
Side 24 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
finansloven har igangsat likvidati-
onsprocessen, og som antageligt
allerede har afholdt en række ud-
gifter i denne forbindelse, ram-
mes af den foreslåede ophævelse
af hovedaktionærnedslaget, alene,
fordi offentlige myndigheder har
lange sagsbehandlingstider.
Til lovforslagets § 5, stk. 2, 2.
pkt., foreslår FSR, at der for at
undgå misforståelser indføjes
om-
fattet af,
således at bestemmelsen
herefter har følgende ordlyd:
Ӥ 1,
nr. 4, har virkning for skattepligt
omfattet af aktieavancebeskat-
ningslovens § 38, der indtræder
den 1.februar 2020
eller senere.”
udskyde lovforslagets virknings-
tidspunkt for aktionærer, der er i
gang med at likvidere selskabet, og
som har anmodet om skattekvit-
tance inden offentliggørelsen af fi-
nanslovsaftalen den 2. december
2019.
Forslaget til justering af teksten er
noteret. Det er dog opfattelsen, at
den ordlyd, der fremgår af lov-
forslaget, ikke kan misforstås.
Vedr. beskatning af fri bil
FSR finder det uhensigtsmæssigt,
at forslaget kan få virkning for
medarbejdere, hvor der allerede in-
den lovforslagets fremsættelse er
indgået endelig bindende aftale om
anskaffelsen af en bil, og bilen
først leveres efter den 1. februar
2020. FSR foreslår på den bag-
grund, at reglerne ikke skal have
virkning for biler, der stilles til rå-
dighed efter den 1. februar 2020,
hvis der inden lovforslagets frem-
sættelse er indgået endelig bin-
dende aftale om levering af en bil.
FSR ønsker bekræftet, at det er
leasingselskabet, der skal op-
gøre/genberegne værdien, og her-
efter give arbejdsgiveren medde-
lelse, hvis genberegningen fører til
et højere beskatningsgrundlag.
Vedr. beskatning af fri bil
Der har været overvejet forskellige
virkningstidspunkter, herunder
genberegningstidspunktet. Det fo-
reslåede virkningstidspunkt er
imidlertid valgt for at undgå, at bi-
ler, der allerede er stillet til privat
rådighed inden ikrafttrædelsestids-
punktet, ville blive omfattet. Det
vurderes at være svært at doku-
mentere og kontrollere, fra hvilket
tidspunkt en ansat i givet fald har
indgået en endelig bindende aftale
om at modtage en fri bil til privat
rådighed.
Det kan bekræftes, at leasingsel-
skabet - som hidtil - vil skulle op-
lyse arbejdsgiveren (leasingtager)
om den værdi, der skal lægges til
Side 25 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
grund ved beskatningen af den an-
satte.
Landbrug & Fødevarer
FmbA
Landbrug & Fødevarer henviser til
den korte høringsfrist på kun 6
dage og oplyser, at man generelt
værdsætter længere høringsfrister i
tråd med Justitsministeriets vejled-
ning om god lovkvalitet.
Vedr. hovedaktionærnedslaget
Landbrug
& Fødevarer understre-
ger indledningsvist, at de både fin-
der det uhensigtsmæssigt og kriti-
sabelt at ophæve en kompensati-
onsregel med så kort et varsel,
uden at den stramning, der i sin tid
udløse nedslaget, tilbageføres.
Landbrug & Fødevarer påpeger
derudover, at mange hovedaktio-
nærer har disponeret efter nedsla-
get, herunder i forbindelse med
udsigten til en forhøjet bo- og ga-
veafgift. Ifølge Landbrug & Føde-
varer er det derfor meget uhen-
sigtsmæssigt, at ophævelsen vedta-
ges uden en overgangsordning el-
ler lignende.
Efter Landbrug & Fødevarers vur-
dering er der tale om lovgivning
med tilbagevirkende kraft, da der
er tale om retsvirkninger til for-
hold, som er afsluttet på virknings-
tidspunktet den 1. februar 2020.
Landbrug & Fødevarer finder det
på den baggrund yderst kritisabelt,
at skatteborgerne ikke har haft tid
til at indrette sig efter de skattereg-
ler, der i mange tilfælde har stor
Det medgives, at den korte hø-
ringsfrist ikke er optimal, men
skyldes forslagets sammenhæng
med indgåelse af finanslovsaftalen
for 2020.
Vedr. hovedaktionærnedslaget
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra Dansk Byggeri,
DI og FSR
danske revisorer.
Side 26 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
betydning for deres økonomi og
adfærd i øvrigt.
For at imødekomme de berørte
aktionærer foreslår Landbrug &
Fødevarer derfor en ”indefrys-
ningsmodel”
baseret på en værdi-
ansættelse af aktierne på baggrund
af det seneste afsluttede ind-
komstår, som foreligger på lovens
virkningstidspunkt den 1. februar
2020.
SEGES
Vedr. hovedaktionærnedslaget
SEGES påpeger indledningsvist, at
hovedaktionærnedslaget foreslås
ophævet uden nogen form for
overgang, nedtrapning eller fast-
frysning af nedslaget.
Ifølge SEGES er der tale om be-
skatning med tilbagevirkende kraft,
idet beskatningen af en avance,
som kunne opgøres umiddelbart
inden ophævelse af reglen i aktie-
avancebeskatningslovens § 47, ved
ophævelsen beskattes væsentligt
hårdere.
Hvis reglen ikke skal have tilbage-
virkende kraft, påpeger SEGES, at
ophævelsen bør begrænses til at
ske i forhold til avance, der kan
konstateres fremadrettet.
På den baggrund foreslår SEGES,
at ophævelsen bør gennemføres
således, at der fastlåses et nedslag
pr. 1. februar 2020 beregnet ud fra
værdien 1. januar 2020 eller næste
skæringsdag ved forskudt ind-
komstår.
Vedr. hovedaktionærnedslaget
Der henvises til svaret kommenta-
ren på høringssvarene fra Dansk
Byggeri.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI.
Side 27 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dette medfører, ifølge SEGES, at
der ikke gives nedslag i fremtidige
værdistigninger, men der gives
nedslag i værdistigninger optjent
indtil den fastsatte skæringsdato.
SEGES gør med et taleksempel
opmærksom på, at der ved erhver-
velse af aktier mod succession er
betalt en større boafgift som følge
af, at hovedaktionærnedslaget er
indregnet i beregningen af passiv-
posten. SEGES henviser i den for-
bindelse til, at lovforslaget vil æn-
dre på de retlige konsekvenser af
overdragelser og udlodninger med
succession, som er sket under de
gældende regler. Ifølge SEGES vil
de retlige virkninger af succession,
som fremgik af loven, da man
overtog aktierne med succession,
med forslaget blive ændret med
kort varsel.
Efter SEGES´ opfattelse er der in-
tet grundlag for, at aktier overtaget
med succession ikke ved en afstå-
else den 1. februar 2020 eller se-
nere kan anvende det nedslag, som
blev ”låst” ved
overdragelsen med
succession.
SEGES opfordrer på den bag-
grund til, at ikrafttrædelsesbestem-
melserne genovervejes, da denne
form for lovgivning med tilbage-
virkende kraft påvirker tilliden til
lovgivningen, hvilket vil kunne
have en negativ effekt på generati-
onsskifter mere bredt.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra DI.
Side 28 af 29
L 91a - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2131268_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
Side 29 af 29