Retsudvalget 2019-20
L 9
Offentligt
2106209_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Strafferetskontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2019-0037-0070
1288725
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. november
2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 9 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om de 8 mio. kr., som forslaget antages at koste, er prisen på det foreslåede tilsyn, som politiet skal føre med den dømtes overholdelse af forbud, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud til dømte seksualforbrydere) (L 9):
”Vil ministeren oplyse, om de 8 mio. kroner, som forslaget an-
tages at koste, er prisen på det foreslåede tilsyn, som politiet skal
føre med den dømtes overholdelse af forbud? Herunder rede-
gøre for, hvordan tilsynet skal udformes, om der lægges op til
en central enhed eller i en særlig enhed under hver politikreds?”
Svar:
1.
Som det fremgår af pkt. 5 om økonomiske konsekvenser og implemente-
ringskonsekvenser for det offentlige i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger, vil etableringen af tilsyn med dømtes overholdelse af forbud efter den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 236, stk. 8, medføre nye arbejds-
gange hos politiet. Det samme gælder politiets adgang til at videregive op-
lysninger til indehavere og ledere af virksomheder, institutioner mv. om,
hvilke personer der er givet et opholdsforbud, jf. den foreslåede bestem-
melse i straffelovens § 236, stk. 10, 1. og 2. pkt.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at udgifterne til politiets tilsyn
med dømte seksualforbryderes overholdelse af forbud efter straffelovens §
236, stk. 1, vil udgøre op til 8 mio. kr. årligt, og at der lægges op til, at ud-
gifterne afholdes inden for politiets eksisterende økonomiske ramme.
Det fremgår endelig, at de øvrige ændringer af straffelovens § 236 ikke for-
ventes at medføre væsentlige merudgifter.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen desuden indhentet en udta-
lelse fra Rigspolitiet. Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at Rigspolitiet aktuelt arbejder med en
implementeringsmodel, hvor de enkelte tilsyn skal forankres lo-
kalt i politikredsene under hensyn til lokale forhold (dvs. uden
at der fra Rigspolitiets side fastsættes bindende retningslinjer
for, hvor tilsynsopgaven skal forankres i politikredsene). Endvi-
dere arbejder Rigspolitiet aktuelt med at udfærdige en vejled-
ning til politikredsene om politiets håndtering af tilsyn med
dømte med § 236-forbud. Denne vejledning forventes at træde i
kraft den 1. januar 2020.”
2