Retsudvalget 2019-20
L 78
Offentligt
2138414_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. januar 2020
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Karen Brøgger Nielsen
2019-731-0051
1360485
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om
udlevering af lovovertrædere til og fra Danmark (udleveringsloven) (L 78),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. januar
2020.
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 78 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke handlinger Danmark kan tvinges til at udlevere borgere for, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om udlevering af lovovertrædere til og fra Danmark (udleveringsloven)
(L 78):
”Vil ministeren redegøre for, hvilke handlinger Danmark kan
tvinges til at udlevere borgere for, i kraft af reglerne om den eu-
ropæiske arrestordre, herunder om disse handlinger ville være
strafbare efter dansk ret?”
Svar:
Betingelserne for udlevering til andre medlemsstater i EU fremgår bl.a. af
lovforslagets § 13, der er en videreførelse af udleveringslovens § 10 a, og
som er en gennemførelse af EU-rammeafgørelsen om den europæiske arre-
stordre. Det er fastsat i bestemmelsens stk. 1, at udlevering til strafforfølg-
ning eller straffuldbyrdelse i en medlemsstat i Den Europæiske Union for
en lovovertrædelse, der efter lovgivningen i den medlemsstat, der har an-
modet om udlevering, kan straffes med fængsel eller anden frihedsberø-
vende foranstaltning i mindst 3 år, kan ske på grundlag af en europæisk ar-
restordre, selv om en tilsvarende handling ikke er strafbar efter dansk ret,
for handlinger omfattet af nr. 1-32 (positivlisten). Der henvises i den forbin-
delse til lovforslagets § 13, stk. 1, nr. 1-32.
De lovovertrædelser, der er omfattet af positivlisten, vil i langt de fleste til-
fælde være strafbare i alle medlemsstater. Der vil dog kunne være forskelle
i afgrænsningen af lovovertrædelserne, således at Danmark vil være forplig-
tet til at fuldbyrde en afgørelse, selv om det konkrete forhold ikke ville være
strafbart i Danmark. Det er i denne situation udstedelsesstatens lovgivning,
der er afgørende for, om en konkret lovovertrædelse skal anses for omfattet
af listen.
Endvidere er det i lovforslagets § 13, stk. 2, fastsat, at udlevering til straf-
forfølgning i en medlemsstat i Den Europæiske Union for handlinger, der
ikke er omfattet af stk. 1, kan ske på grundlag af en europæisk arrestordre,
hvis den strafbare handling i den pågældende medlemsstat kan medføre
fængsel i mindst 1 år, og en tilsvarende handling er strafbar efter dansk ret.
Bestemmelsen i lovforslagets § 13 gælder uanset den pågældendes statsbor-
gerskab.
Det følger af lovforslagets § 5, der viderefører udleveringslovens §§ 10 f,
stk. 1, og 10 n, jf. § 10 f, stk. 1, at udlevering ikke kan finde sted, hvis den
2
L 78 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke handlinger Danmark kan tvinges til at udlevere borgere for, til justitsministeren
pågældende handling helt eller delvis er foretaget her i landet, og handlin-
gen ikke er strafbar efter dansk ret.
3