Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 75 Bilag 6, L 75 A Bilag 6, L 75 B Bilag 6
Offentligt
2123071_0001.png
Til lovforslag nr.
L 75
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den [12. december 2019]
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, lov
om forskellige forbrugsafgifter, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for
overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på
udenlandske konti m.v. og opkrævningsloven
(Forhøjelse af afgiften på bæreposer, engangsservice og tobak)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 34 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 5,
6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 25 og 27-30, herunder
om deling af lovforslaget. Skatteministeren har stillet æn‐
dringsforslag nr. 2-4, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26 og
31-34.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflok‐
kurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivel‐
sen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkeparti bemærker, at KF er tilhæn‐
ger af grønne afgifter, men at det er vigtigt for KF, at det
samlede skattetryk i Danmark ikke hæves. Derfor ønsker
KF, at merprovenuet fra dette lovforslag går til at sænke an‐
dre skatter og afgifter.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om afgift af visse em‐
ballager, poser, engangsservice og pvc-folier (emballageaf‐
giftsloven), lov om midlertidig nedsættelse af straffen for
overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende
midler på udenlandske konti m.v. og opkrævningsloven
(Forhøjelse af afgiften på bæreposer og engangsservice
m.v.)« omfattende §§ 1, 4 og 5 og § 6, stk. 1.
B.
»Forslaget til lov om ændring af tobaksafgiftsloven og
lov om forskellige forbrugsafgifter (Forhøjelse af afgiften på
tobak)« omfattende §§ 2, 3 og 6.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
DokumentId
Journalnummer
L 75 - 2019-20 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2123071_0002.png
2
Til § 1
2)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 2 b, nr. 1,
ændres »20 kr.« til: »30 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
3)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 2 b, nr. 2,
ændres »44 kr.« til: »66 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
4)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 2 c, stk. 2,
ændres »38,40 kr.« til: »57,60 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>. :
Til § 6
5)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 2
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
6)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr.
1,
ændres »138,00 øre« til: »193,54 øre«.
[Forslag om at samtlige forhøjelser skal træde i kraft den 1.
januar 2020]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
7)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr.
1,
ændres »138,00 øre« til: »173,79 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
8)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr.
2,
ændres »938,50 kr.« til: »1.500,90 kr.«
[Forslag om at samtlige forhøjelser skal træde i kraft den 1.
januar 2020]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
9)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr.
2,
ændres »938,50 kr.« til: »1.300,90 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
10)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr.
3,
ændres »988,50 kr.« til: »1.550,90 kr.«
[Forslag om at samtlige forhøjelser skal træde i kraft den 1.
januar 2020]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
11)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr.
3,
ændres »988,50 kr.« til: »1.350,90 kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
12)
Nr. 5
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1-3]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
13)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1, nr.
1-3,
ændres »157,75 øre« til: »193,54 øre«, »1.138,50 kr.«
ændres til: »1.500,90 kr.«, og »1.188,50 kr.« til: »1.550,90
kr.«
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
14)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 7, stk. 1,
ændres »69,3 øre« til: »118,51 øre«, og »157,6 øre« ændres
til: »227,90 øre«.
[Forslag om at samtlige forhøjelser skal træde i kraft den 1.
januar 2020]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
15)
I den under
nr. 7
foreslåede affattelse af
§ 7, stk. 1,
ændres »69,3 øre« til: »101,01 øre«, og »157,6 øre« til:
»202,90 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
16)
Nr. 8
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 14]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
17)
I den under
nr. 8
foreslåede affattelse af
§ 7, stk. 1,
ændres »86,8 øre« til: »118,51 øre«, og »182,6 øre« til:
»227,90 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Til § 3
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
18)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 1,
ændres »87 kr. og 77 øre« til: »126 kr. og 93 øre«
[Forslag om at samtlige forhøjelser skal træde i kraft den 1.
januar 2020]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
19)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 1,
ændres »87 kr. og 77 øre« til: »113 kr.«
L 75 - 2019-20 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2123071_0003.png
3
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
20)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 2,
ændres »319 kr. og 05 øre« til: »461 kr. og 37 øre«.
[Forslag om at samtlige forhøjelser skal træde i kraft den 1.
januar 2020]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
21)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 2,
ændres »319 kr. og 05 øre« til: »410 kr. og 76 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
22)
Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag 18-20]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
23)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 13
ændres i
stk. 1
»101 kr. og 70 øre« til: »126 kr. og 93 øre«, og i
stk. 2
ændres »369 kr. og 66 øre« til: »461 kr. og 37 øre«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Til § 6
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
24)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2 og 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 25]
25)
Stk. 2
og
3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12, 16 og 22]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
26)
I
stk. 3
og
stk. 4, 2. pkt.,
ændres »2021« til: »2022«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
27)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »den 1. april 2020« til: »den 1.
januar 2020«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12, 16 og 22]
28)
Stk. 4, 2. pkt.,
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12, 16 og 22]
29)
I
stk. 5
og
6
ændres »den 31. marts 2020« til: »den 31.
december 2019« og »den 1. april 2020« til: »den 1. januar
2020«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12, 16 og 22]
30)
Stk. 16-26
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12, 16 og 22]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
31)
I
stk. 16
og
17
ændres »31. december 2020« til: »31.
december 2021«, »275« til: »640«, og »1. januar 2021« til:
»1. januar 2022«.
[Konsekvens af finanslovsaftalen af 2. december 2019]
32)
I
stk. 18, 1. pkt., stk. 19, 1. pkt., stk. 20, 1. pkt., stk. 21,
1. pkt., stk. 22, 1. pkt.,
og
stk. 23, 1. pkt.,
ændres »275« til:
»640«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 31]
33)
Efter stk. 23 indsættes som nye stykker:
»Stk. 01.
For virksomheder, der pr. den 1. oktober 2019 til
og med den 31. marts 2020 blev registreret efter tobaksaf‐
giftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk ci‐
garetter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville
købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmær‐
ker pr. dag fra og med den 1. april 2020 til og med den 30.
juni 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 02.
For virksomheder, der pr. den 1. oktober 2020 til
og med den 31. marts 2020, for første gang har ladet cigarer,
cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgø‐
relsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos
virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode
på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk ci‐
garer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit
har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. april
2020 til og med den 30. juni 2020. Herefter anvendes meto‐
den i stk. 19.
Stk. 03.
For virksomheder, der pr. den 1. april 2020 til og
med den 30. juni 2020 blev registreret efter tobaksafgiftslo‐
ven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter
eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, ud‐
gangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmær‐
ker pr. dag fra og med den 1. juli 2020 til og med den 30.
september 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 04.
For virksomheder, der pr. den 1. april 2020 til og
med den 30. juni 2020, for første gang har ladet cigarer, cer‐
utter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen
af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virk‐
somheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på
640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk ciga‐
rer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har
ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. juli 2020
til og med den 30. september 2020. Herefter anvendes meto‐
den i stk. 19.
Stk. 05.
For virksomheder, der pr. den 1. juli 2020 til og
med den 30. september 2020 blev registreret efter tobaksaf‐
giftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk ci‐
garetter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville
købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmær‐
L 75 - 2019-20 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2123071_0004.png
4
ker pr. dag fra og med den 1. oktober 2020 til og med den
31. december 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 06.
For virksomheder, der pr. den 1. juli 2020 til og
med den 30. september 2020, for første gang har ladet ciga‐
rer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i af‐
gørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos
virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode
på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk ci‐
garer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit
har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. okto‐
ber 2020 til og med den 31. december 2020. Herefter anven‐
des metoden i stk. 19.
Stk. 07.
For virksomheder, der pr. den 1. oktober 2020 til
og med den 31. december 2020 blev registreret efter tobaks‐
afgiftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk
cigaretter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt
ville købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk.
16, udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilo‐
gram røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stem‐
pelmærker pr. dag fra og med den 1. januar 2021 til og med
den 31. marts 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 08.
For virksomheder, der pr. den 1. oktober 2020 til
og med den 31. december 2020, for første gang har ladet ci‐
garer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i
afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigaril‐
los virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en peri‐
ode på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange
styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gen‐
nemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den
1. januar 2021 til og med den 30. april 2021. Herefter an‐
vendes metoden i stk. 19.
Stk. 09.
For virksomheder, der pr. den 1. januar 2021 til
og med den 31. marts 2021 blev registreret efter tobaksaf‐
giftsloven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk ci‐
garetter eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville
købe stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmær‐
ker pr. dag fra og med den 1. april 2021 til og med den 30.
juni 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 010.
For virksomheder, der pr. den 1. januar 2021 til
og med den 31. marts 2021, for første gang har ladet cigarer,
cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgø‐
relsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos
virksomheden normalt lader overgå til forbrug i en periode
på 640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk ci‐
garer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit
har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. april
2021 til og med den 30. juni 2021. Herefter anvendes meto‐
den i stk. 19.
Stk. 011.
For virksomheder, der pr. den 1. april 2021 til og
med den 30. juni 2021 blev registreret efter tobaksafgiftslo‐
ven, tages der i afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter
eller kilogram røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16, ud‐
gangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt stempelmær‐
ker pr. dag fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30.
september 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 012.
For virksomheder, der pr. den 1. april 2021 til og
med den 30. juni 2021, for første gang har ladet cigarer, cer‐
utter eller cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen
af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virk‐
somheden normalt lader overgå til forbrug i en periode på
640 dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk ciga‐
rer, cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har
ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. juli 2021
til og med den 30. september 2021. Herefter anvendes meto‐
den i stk. 19.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 31]
34)
I
stk. 24
og
25,
ændres »1. oktober 2019« til: »30. juni
2021«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 33]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører forslag om forhøjelse em‐
ballageafgiften på bæreposer og engangsservice samt nyaf‐
fattelse af emballageafgiftslovens fulde lovtitel. Forslaget
omfatter herudover en række konsekvensrettelser, der ud‐
springer af de førnævnte forslag. Det andet lovforslag (B)
vedrører forslag om forhøjelse af afgiften på tobak.
Til nr. 2-4
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, So‐
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet har den 2.
december 2019 indgået aftale om finansloven for 2020, hvor
det er aftalt at tredoble afgiften på bæreposer og engangsser‐
vice i forhold til det gældende niveau. Forhøjelsen vil ned‐
bringe mængden af affald mængden af affald og derved om‐
fanget af plastik i Danmark. Samlet skønnes forslaget at re‐
ducere mængden af affald med ca. 6.000 ton. Det vil under‐
støtte den grønne omstilling.
I lovforslagets § 1, nr. 2-4, foreslås det, at emballageaf‐
giften på bæreposer og engangsservice fordobles, så embal‐
lageafgiften på bæreposer af papir og plast vil udgøre hen‐
holdsvis 20 kr. pr. kg og 44 kr. pr. kg, mens afgiften på en‐
gangsservice vil udgøre 38,40 kr. pr. kg.
Aftaleparterne ønsker at forhøje afgiften på bæreposer og
engangsservice yderligere i forhold til den i lovforslaget
foreslåede forhøjelse.
Det foreslås derfor at ændre lovforslaget, så afgiften på
bæreposer af papir og plast vil udgøre henholdsvis 30 kr. pr.
kg og 66 kr. pr. kg, mens afgiften på engangsservice vil ud‐
gøre 57,60 kr. pr. kg.
Provenumæssige konsekvenser
Tredoblingen af emballageafgiften på bæreposer og på
engangsservice skønnes samlet set at indbringe et varigt
umiddelbart merprovenu på ca. 445 mio. kr., jf. tabel 1. Fi‐
nansårsvirkningen i 2020 skønnes at udgøre 305 mio. kr.
L 75 - 2019-20 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2123071_0005.png
5
Tabel 1. Tredobling af emballageafgiften på bæreposer og engangsservice
Finansår
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og ad‐
færd
2020 2021 2022 2023 2024 2025 Varigt
665
655
295
615
605
275
600
595
275
590
585
260
580
575
260
570
565
260
445
440
205
2020
305
-
-
Sammenlignet med lovforslaget skønnes ændringsforsla‐
get at medføre et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på
ca. 90 mio. kr. i 2020 faldende til 80 mio. kr. i 2025 og 65
mio. kr. varigt.
Med ændringsforslaget skønnes en typisk bærepose inkl.
moms at blive ca. 1 kr. dyrere, mens prisen på engangsservi‐
ce skønnes at stige med ca. 30 pct. Den afledte effekt på for‐
bruget forventes derved at være større som følge af æn‐
dringsforslaget.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget om tredobling af emballageafgiften på bærepo‐
ser vil tilskynde forbrugerne til at genbruge poser og skøn‐
nes at nedbringe forbruget af bæreposer med knap 40 pct. I
2020 svarer det til en reduktion af mængden af plastaffald
på ca. 2.600 t samt en reduktion af mængden af papiraffald
på ca. 800 t.
Tilsvarende skønnes forslaget om tredobling af emballa‐
geafgiften på engangsservice at nedbringe forbruget af en‐
gangsservice med ca. 30 pct., svarende til en reduktion af af‐
faldsmængden på 2.600 t årligt. Forslaget skønnes samlet at
reducere affaldsmængderne med ca. 6.000 t i 2020.
Til nr. 5
Det er tale om en konsekvensændring som følge af for‐
slaget om deling af lovforslaget i to separate lovforslag, jf.
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 6, 8, 10 og 12
Hvis ændringsforslag nr. 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22,
24, 25 og 27-30 vedtages, vil Venstre stille eventuelle nød‐
vendige ændringsforslag om konsekvensrettelser til 3. be‐
handling.
I lovforslagets § 2, nr. 2-4, foreslås det, at afgifterne på
cigaretter, groftskåret røgtobak og fintskåret røgtobak forhø‐
jes fra og med den 1. april 2020. Det foreslås, at afgiften
kommer til at udgøre 138,00 øre pr. styk for cigaretter,
938,50 kr. pr. kilogram for groftskåret røgtobak og 988,50
kr. pr. kilogram for fintskåret røgtobak.
I lovforslagets § 2, nr. 5, foreslås det, at afgifterne for ci‐
garetter, groftskåret røgtobak og fintskåret røgtobak forhøjes
anden gang fra og med den 1. januar 2021. Det foreslås, at
afgiften kommer til at udgøre 157,75 øre pr. styk for cigaret‐
ter, 1.138,50 kr. pr. kilogram for groftskåret røgtobak og
1.188,50 kr. pr. kilogram for fintskåret røgtobak.
I ændringsforslagene stillet af skatteministeren er afgif‐
terne foreslået forhøjet yderligere på baggrund af den ind‐
gåede finanslovsaftale for 2020, hvori det bl.a. foreslås, at
afgifterne fra og med den 1. april 2020 kommer til at udgøre
173,79 øre pr. styk for cigaretter, 1.300,90 kr. pr. kilogram
for groftskåret røgtobak og 1.350,90 kr. pr. kilogram for
fintskåret røgtobak, og at afgifterne fra og med den 1. januar
2022 kommer til at udgøre 193,54 øre pr. styk for cigaretter,
1.500,90 kr. pr. kilogram for groftskåret røgtobak og
1.550,90 kr. pr. kilogram for fintskåret røgtobak.
Med nærværende ændringsforslag foreslås det, at samtli‐
ge forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. januar
2020.
Det foreslås på den baggrund, at afgiften fra og med den
1. januar 2020 kommer til at udgøre 193,54 øre pr. styk for
cigaretter, 1.500,90 kr. pr. kilogram for groftskåret røgtobak
og 1.550,90 kr. pr. kilogram.
Endelig foreslås det, at lovforslagets § 2, nr. 5, udgår, da
der med det foreslåede alene vil være én forhøjelse af afgif‐
terne.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af ændringsforslagene
for så vidt angår afgiftsforhøjelserne på cigaretter og fint- og
groftskåret røgtobak i januar 2020 skønnes at svare til de
provenumæssige konsekvenser af de af skatteministeren
fremsatte ændringsforslag fra 2022 og frem, jf. tabel 2. Det
vil sige et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 475
mio. kr. i 2020 faldende til ca. 450 mio. kr. varigt.
De afledte adfærdseffekter som følge af disse ændrings‐
forslaget forventes at være større end i lovforslaget som
fremsat. Således forventes grænsehandlen med cigaretter at
stige fra 250 mio. stk. til ca. 940 mio. stk., mens grænse‐
handlen med røgtobak forventes at stige fra 200 mio. gram
til ca. 275 mio. gram.
Den afledte effekt på forbruget forventes ligeledes at væ‐
re større som følge af disse ændringsforslag. Forbruget af ci‐
garetter og røgtobak forventes således at falde med knap 20
pct. mod knap 10 pct. ved den fulde afgiftsforhøjelse i 2021
i lovforslaget som fremsat.
Værnsreglen i disse ændringsforslag har ligesom i lovfor‐
slaget til hensigt at undgå uhensigtsmæssig lageropbygning
af cigaretter og tobak til gammel afgift op til afgiftsforhøjel‐
sen i januar 2020.
Til nr. 7, 9, 11 og 13
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, So‐
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet har den 2.
december 2019 indgået aftale om finansloven for 2020 med
en række initiativer, herunder en styrkelse af indsatsen mod
rygning. Afgiftsforhøjelserne skal være med til at styrke
indsatsen over for særligt børns og unges rygning. Højere
L 75 - 2019-20 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2123071_0006.png
6
priser er ifølge forskningen det mest effektive tiltag til at be‐
grænse rygning blandt børn og unge.
I lovforslagets § 2, nr. 2-4, foreslås det, at afgiften på ci‐
garetter, groftskåret røgtobak og fintskåret røgtobak forhøjes
pr. 1. april 2020. Det foreslås, at afgiften kommer til at ud‐
gøre 138,00 øre pr. styk for cigaretter, 938,50 kr. pr. kilo‐
gram for groftskåret røgtobak og 988,50 kr. pr. kilogram for
fintskåret røgtobak.
Aftaleparterne ønsker at forhøje afgiften på cigaretter
yderligere i forhold til den i lovforslaget foreslåede forhøjel‐
se, så afgiften kommer til at stige med 14 kr. inkl. moms for
en pakke med 20 styk cigaretter den 1. april 2020. Dermed
kommer en pakke cigaretter til at koste ca. 55 kr.
Det foreslås derfor at forhøje afgifterne yderligere pr. 1.
april 2020, således at afgiften kommer til at udgøre 173,79
øre pr. styk for cigaretter, 1.300,90 kr. pr. kilogram for
groftskåret røgtobak og 1.350,90 kr. pr. kilogram for fint‐
skåret røgtobak. Med ændringsforslaget foreslås en gennem‐
snitlig prisstigning på 14 kr. inkl. moms pr. 20 styk cigaret‐
ter og en tilsvarende gennemsnitlig prisstigning på 14 kr.
inkl. moms pr. 20 g fintskåret røgtobak svarende til 20 styk
hjemmerullede cigaretter, dvs. den samme gennemsnitlige
prisstigning, som foreslås for 20 styk cigaretter. Prisstignin‐
gen på groftskåret røgtobak sikrer, at prisforskellen mellem
fint- og groftskåret røgtobak fastholdes.
I lovforslagets § 2, nr. 5, foreslås det at forhøje afgifterne
for cigaretter, groftskåret røgtobak og fintskåret røgtobak for
anden gang pr. 1. januar 2021.
Aftaleparterne ønsker at den anden afgiftsforhøjelse af
tobaksafgifterne skal træde i kraft den 1. januar 2022. Afta‐
leparterne ønsker at fastholde den anden afgiftsstignings
størrelse, således at den fortsat bliver 5 kr. inkl. moms for en
pakke med 20 styk cigaretter.
Det foreslås på den baggrund, at afgifterne forhøjes pr. 1.
januar 2022, således, at de kommer til at udgøre 193,54 øre
pr. styk for cigaretter, 1.500,90 kr. pr. kilogram for groftskå‐
ret røgtobak og 1.550,90 kr. pr. kilogram for fintskåret røg‐
tobak. Dermed kommer en pakke cigaretter til at koste ca.
60 kr.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af ændringsforslaget
for så vidt angår afgiftsforhøjelserne på cigaretter og fint- og
groftskåret røgtobak i april 2020 og igen i januar 2022 frem‐
går i tabel 2 nedenfor.
Tabel 2. Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røgtobak svarende til ca. 14 kr. prisstig‐
ning pr. 20 styk 1. april 2020 og 5 kr. prisstigning igen 1. januar 2022.
Mio. kr. (2020-niveau)
Finansår
2020 2021 2022 2023 2024 2025 Varigt
2020
Umiddelbar virkning
2.425 3.125 4.100 3.975 3.850 3.725 3.725
375
Virkning efter tilbageløb
2.375 3.075 4.050 3.925 3.800 3.675 3.675
-
Virkning efter tilbageløb og ad‐ 500 650 475 475 450 450 450
-
færd
Sammenlignet med lovforslaget skønnes ændringsforsla‐
get at medføre et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på
omkring 125 mio. kr. i 2020, 25 mio. kr. i 2021 og et min‐
dreprovenu på omkring 100 mio. kr. årligt herefter.
Finansårseffekten i 2020 som følge af ændringsforslaget
skønnes at udgøre knap 375 mio. kr., hvilket er ca. 75 mio.
kr. mere end i lovforslaget.
De afledte adfærdseffekter som følge af ændringsforsla‐
get forventes at være større end i lovforslaget. Således for‐
ventes grænsehandlen med cigaretter at stige fra 250 mio.
stk. til ca. 940 mio. stk., mens grænsehandlen med røgtobak
forventes at stige fra 200 mio. gram til ca. 275 mio. gram.
Det er henholdsvis ca. 360 mio. stk. og ca. 35 mio. gram
mere end som følge af lovforslaget.
Den afledte effekt på forbruget forventes ligeledes at væ‐
re større som følge af ændringsforslaget. Forbruget af ciga‐
retter og røgtobak forventes således at falde med knap 20
pct. efter den fulde afgiftsforhøjelse i 2022 mod knap 10 pct.
ved den fulde afgiftsforhøjelse i 2021 i lovforslaget.
Værnsreglerne i ændringsforslaget har ligesom i lovfor‐
slaget til hensigt at undgå uhensigtsmæssig lageropbygning
af cigaretter og tobak til gammel afgift op til afgiftsforhøjel‐
serne i april 2020 og januar 2022.
Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Ændringsforslaget vedrørende tobaksafgiftsforhøjelserne
vurderes at medføre administrative omkostninger for Skatte‐
forvaltningen på ca. 11,5 mio. kr. i 2020, ca. 11 mio. kr. i
2021 og ca. 10 mio. kr. årligt i 2022 og frem til sagsbehand‐
ling og kontrol.
Til nr. 14, 16, 18, 20 og 22
I lovforslagets § 2, nr. 7, foreslås det, at afgiften for ciga‐
rer, cerutter og cigarillos forhøjes fra og med den 1. april
2020. Det foreslås herefter, at afgiften kommer til at udgøre
69,3 øre pr. styk for cigarer, cerutter og cigarillos, samt at
minimumsafgiften kommer til at udgøre 157,6 øre pr. styk.
I lovforslagets § 2, nr. 8, foreslås det, at afgiften for ciga‐
rer, cerutter og cigarillos forhøjes anden gang fra og med
den 1. januar 2021. Det foreslås herefter, at afgiften kommer
til at udgøre 86,8 øre pr. styk for cigarer, cerutter og cigaril‐
los, samt at minimumsafgiften kommer til at udgøre 182,6
øre pr. styk.
I ændringsforslagene stillet af skatteministeren, er afgif‐
terne foreslået forhøjet yderligere på baggrund af den ind‐
gåede finanslovsaftale for 2020, hvori det bl.a. foreslås, at
afgiften fra og med den 1. april 2020 kommer til at udgøre
101,01 øre pr. styk for cigarer, cerutter og cigarillos, samt at
minimumsafgiften kommer til at udgøre 202,90 øre pr. styk,
og at afgiften fra og med den 1. januar 2022 kommer til at
L 75 - 2019-20 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2123071_0007.png
7
udgøre 118,51 øre pr. styk for cigarer, cerutter og cigarillos,
samt at minimumsafgiften kommer til at udgøre 227,90 øre
pr. styk.
Med nærværende ændringsforslag foreslås det, at samtli‐
ge forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. januar
2020.
Herudover foreslås det, at § 2, nr. 8, udgår, da der med
det foreslåede alene vil være én forhøjelse af afgifterne.
I lovforslagets § 3, nr. 1 og 2, foreslås det, at afgifterne
for kardusskrå, snus til nasalt brug og anden røgfri tobak,
som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.,
forhøjes fra og med den 1. april 2020. Det foreslås herefter,
at afgiften kommer til at udgøre 87,77 kr. pr. kilogram for
kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at mar‐
kedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., og 319,05 kr. pr. ki‐
logram for anden røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre
efter lov om tobaksvarer m.v.
I lovforslagets § 3, nr. 3, foreslås det, at afgifterne for
kardusskrå, snus til nasalt brug og anden røgfri tobak forhø‐
jes anden gang fra og med den 1. januar 2021. Det foreslås
herefter, at afgiften kommer til at udgøre 101,70 kr. pr. kilo‐
gram for kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., og 369,66 kr. pr.
kilogram for anden røgfri tobak, som er lovligt at markeds‐
føre efter lov om tobaksvarer m.v.
I ændringsforslagene stillet af skatteministeren er afgif‐
terne foreslået forhøjet yderligere på baggrund af den ind‐
gåede finanslovsaftale for 2020, hvori det bl.a. foreslås, at
afgifterne fra og med den 1. april 2020 kommer til at udgøre
113 kr. pr. kilogram for kardusskrå og snus til nasalt brug,
som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.,
og 410,76 kr. pr. kilogram for anden røgfri tobak, som er
lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., og at
afgiften fra og med den 1. januar 2022 kommer til at udgøre
126,93 kr. pr. kilogram for kardusskrå og snus til nasalt
brug, som er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer
m.v., og 461,37 kr. pr. kilogram for anden røgfri tobak, som
er lovligt at markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v.
Med nærværende ændringsforslag foreslås det, at samtli‐
ge forhøjelser af tobaksafgifterne træder i kraft den 1. januar
2020.
Endelig foreslås det, at § 3, nr. 3, udgår, da der med det
foreslåede alene vil være én forhøjelse af afgifterne.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af ændringsforslagene
for så vidt angår afgiftsforhøjelserne på cigarer, cerutter og
cigarillos m.v., samt afgifterne på skrå, snus og anden røgfri
tobak i januar 2020 skønnes at svare til de provenumæssige
konsekvenser af de af skatteministeren fremsatte ændrings‐
forslag fra 2022 og frem, jf. tabel 3. Det vil sige et merpro‐
venu efter tilbageløb og adfærd på ca. 5 mio. kr. i 2020 og
varigt.
Skatteministeriet har ikke konkrete skøn for grænsehand‐
len med cigarer, cerutter og cigarillos m.v. eller for grænse‐
handlen med skrå, snus eller røgfri tobak, der dog på nuvæ‐
rende tidspunkt formodes at være begrænset. De yderligere
afgiftsforhøjelser i dette ændringsforslag sammenlignet med
lovforslaget som fremsat skønnes dog at medføre en større
tilskyndelse til grænsehandel med disse produkter.
Værnsreglen i dette ændringsforslag har ligesom i lovfor‐
slaget til hensigt at undgå uhensigtsmæssig lageropbygning
af cigarer, cerutter og cigarillos m.v. til gammel afgift op til
afgiftsforhøjelsen den 1. januar 2020.
Til nr. 15, 17, 19, 21 og 23
Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, So‐
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet har den 2.
december 2019 indgået aftale om finansloven for 2020 med
en række initiativer, herunder en styrkelse af indsatsen mod
rygning. Afgiftsforhøjelserne skal være med til at styrke
indsatsen over for særligt børns og unges rygning. Højere
priser er ifølge forskningen det mest effektive tiltag til at be‐
grænse rygning blandt børn og unge.
I lovforslagets § 2, nr. 7, foreslås det, at styk- og mini‐
mumsafgiften forhøjes på cigarer, cerutter og cigarillos pr.
1. april 2020.
Aftaleparterne ønsker, at afgifterne på cigarer, cerutter og
cigarillos kommer til at stige yderligere i forhold til den i
lovforslaget foreslåede forhøjelse. Aftaleparterne ønsker, at
forhøjelsen kommer til at svare til forhøjelserne for cigaret‐
ter og røgtobak, således at den forhøjes til ca. 14 kr. pr. 1.
april 2020 for at undgå uhensigtsmæssige prisforskelle i pri‐
sen på cigaretter og cigarillosprodukter, som minder om ci‐
garetter.
Det foreslås på den baggrund at forhøje afgifterne på ci‐
garer, cerutter og cigarillos pr. 1. april 2020, således at de
kommer til at udgøre 101,01 øre pr. styk i stykafgift og
202,90 øre pr. styk i minimumsafgift. Ændringsforslaget har
til formål at forhøje stykafgiften og minimumsafgiften på ci‐
garer, cerutter og cigarillos. Afgiften for disse tobaksvarer
forhøjes således samtidig med forhøjelsen af afgifterne for
cigaretter og røgtobak, jf. ændringsforslag nr. 7, 9 og 11.
I lovforslagets § 2, nr. 8, foreslås det, at styk- og mini‐
mumsafgiften på cigarer, cerutter og cigarillos forhøjes pr.
1. januar 2021.
Aftaleparterne ønsker at den anden afgiftsforhøjelse af
tobaksafgifterne træder i kraft den 1. januar 2022. Aftalepar‐
terne ønsker at fastholde den anden afgiftsstignings størrel‐
se, således at den fortsat er 5 kr. En cigar kommer efter den
samlede prisstigning til at koste knapt 1 kr. mere fra og med
1. januar 2022.
Det foreslås på den baggrund at forhøje afgifterne på ci‐
garer, cerutter og cigarillos pr. 1. januar 2022, således at de
kommer til at udgøre 118,51 øre pr. styk i stykafgift og
227,90 øre i minimumsafgift. Ændringsforslaget har til for‐
mål at forhøje stykafgiften og minimumsafgiften på cigarer,
cerutter og cigarillos. Afgiften for disse tobaksvarer vil såle‐
des blive forhøjet samtidig med forhøjelsen af afgifterne for
cigaretter og røgtobak, jf. ændringsforslag nr. 13.
I lovforslagets § 3, nr. 1 og 2, foreslås det at forhøje af‐
giften på kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., til 87, 77 kr. pr.
kilogram og på anden røgfri tobak, som er lovligt at mar‐
kedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., til 319,5 kr. pr. kilo‐
gram fra og med den 1. april 2020.
L 75 - 2019-20 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2123071_0008.png
8
Aftaleparterne ønsker, at afgiften på kardusskrå og snus
til nasalt brug samt anden røgfri tobak forhøjes yderligere i
forhold til den i lovforslaget foreslåede forhøjelse. Aftale‐
parterne ønsker, at forhøjelsen svarer til ca. 14 kr. pr. 1. april
2020, for at undgå uhensigtsmæssige prisforskelle i prisen
på cigaretter og røgfri tobaksprodukter. Dermed sikres det,
at der ikke sker utilsigtet substitution til disse produkter.
Det foreslås på den baggrund at forhøje afgiften på kar‐
dusskrå og snus til nasalt brug samt afgiften på røgfri tobak
pr. 1. april 2020, således at den kommer til at udgøre 113 kr.
pr. kilogram for kardusskrå og snus til nasalt brug og 410,76
kr. pr. kilogram for røgfri tobak. Ændringsforslaget har til
formål at forhøje afgiften på røgfri tobak. Afgiften for disse
tobaksvarer forhøjes samtidig med forhøjelsen af afgifterne
for cigaretter og røgtobak, jf. ændringsforslag nr. 7, 9 og 11.
I lovforslagets § 3, nr. 3, foreslås det at nyaffatte § 13 i
lov om forskellige forbrugsafgifter med det formål at forhø‐
je afgiften på kardusskrå, snus til nasalt brug samt anden
røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre efter lov om to‐
baksvarer m.v., fra og med den 1. januar 2021.
Aftaleparterne ønsker, at den anden afgiftsforhøjelse af
tobaksafgifterne træder i kraft den 1. januar 2022. Aftalepar‐
terne ønsker at fastholde den anden afgiftsstignings størrel‐
se, således at den fortsat vil være 5 kr.
Det foreslås på den baggrund at forhøje afgifterne på kar‐
dusskrå og snus til nasalt brug samt afgiften på røgfri tobak
pr. 1. januar 2022, således at de kommer til at udgøre 126,93
kr. pr. kilogram for kardusskrå og snus til nasalt brug og
461,37 kr. pr. kilogram for anden røgfri tobak. Ændringsfor‐
slaget har til formål at forhøje afgiften på røgfri tobak Afgif‐
ten for disse tobaksvarer vil således blive forhøjet samtidig
med forhøjelsen af afgifterne for cigaretter og røgtobak, jf.
ændringsforslag nr. 13.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af ændringsforslaget
for så vidt angår afgiftsforhøjelserne på cigarer, cerutter og
cigarillos m.v., samt afgifterne på skrå, snus og anden røgfri
tobak i april 2020 og igen i januar 2022 fremgår i tabel 3 ne‐
denfor.
Tabel 3. Forhøjelse af afgifterne på cigarer, cerutter og cigarillos m.v. samt afgifterne på
skrå, snus og anden røgfri tobak svarende til ca. 14 kr. prisstigning pr. 1. april 2020 og 5
kr. prisstigning igen 1. januar 2022.
Mio. kr. (2020-niveau)
Finansår
2020 2021 2022 2023 2024 2025 Varigt
2020
Umiddelbar virkning
20
25
35
35
35
30
30
3
Virkning efter tilbageløb
20
25
35
35
35
30
30
Virkning efter tilbageløb og ad‐
5
5
5
5
5
5
5
færd
De afledte adfærdseffekter, som følge af ændringsforsla‐
get, forventes at være større end i lovforslaget, hvilket med‐
fører at til trods for et større umiddelbart merprovenu i æn‐
dringsforslaget sammenlignet med lovforslaget, skønnes æn‐
dringsforslaget således at medføre et nogenlunde tilsvarende
merprovenu opgjort efter tilbageløb og adfærd som lovfor‐
slaget.
Finansårseffekten i 2020 som følge af ændringsforslaget
skønnes at udgøre ca. 3 mio. kr., svarende til ca. 1 mio. kr.
mere end i lovforslaget.
Skatteministeriet har ikke konkrete skøn for grænsehand‐
len med cigarer, cerutter og cigarillos m.v. eller for grænse‐
handlen med skrå, snus eller røgfri tobak, der dog på nuvæ‐
rende tidspunkt formodes at være begrænset. De yderligere
afgiftsforhøjelser i ændringsforslaget sammenlignet med
lovforslaget skønnes dog at medføre en større tilskyndelse
til grænsehandel med disse produkter.
Værnsreglerne i ændringsforslaget har ligesom i lovfor‐
slaget til hensigt at undgå uhensigtsmæssig lageropbygning
af cigarer, cerutter og cigarillos m.v. til gammel afgift op til
afgiftsforhøjelserne i april 2020 og januar 2022.
Til nr. 24
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 25.
Til nr. 25 og 27-30
Ændringsforslagene er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 12, 16 og 22.
Til nr. 26
I lovforslagets § 6, stk. 3, foreslås det, at lovens § 2, nr. 5
og 8, og § 3, nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2021. De
nævnte bestemmelser angår den anden forhøjelse af tobaks‐
afgifterne.
I lovforslagets § 6, stk. 4, 2. pkt., foreslås det, at lovens §
2, nr. 5 og 8, alene har virkning for varer, som fra og med
den 1. januar 2021 udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2020 ønsker afta‐
leparterne, at den anden afgiftsforhøjelse af tobaksafgifterne
træder i kraft den 1. januar 2022.
Det foreslås derfor, at »2021« ændres til »2022«.
Ændringsforslaget har til formål at ændre ikrafttrædelsen
og virkningen af den anden forhøjelse af tobaksafgifterne.
Til nr. 31
I lovforslagets § 6, stk. 16 og 17, foreslås det, at der ind‐
sættes en værnsregel i forbindelse med den i lovforslaget
foreslåede afgiftsforhøjelse den 1. januar 2021.
L 75 - 2019-20 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2123071_0009.png
9
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2020 ønsker afta‐
leparterne at udskyde den anden afgiftsforhøjelse af tobaks‐
afgifterne, så den først træder i kraft den 1. januar 2022.
Det foreslås derfor at ændre »31. december 2020« til »31.
december 2021«, »275« til »640« og »1. januar 2021« til »1.
januar 2022« i lovforslagets § 6, stk. 16 og 17.
Det foreslås således at forlænge den foreslåede værnsre‐
gel, der regulerer virksomhedernes køb af stempelmærker til
gammel afgift, henholdsvis deres adgang til at lade cigarer,
cerutter og cigarillos overgå til forbrug til gammel afgift.
Til nr. 32
I lovforslagets § 6, stk. 18-23, præciseres den reference‐
periode, som anvendes til beregningen af virksomhedernes
begrænsning, ligesom der fastsættes en referenceperiode for
nyregistrerede virksomheder, som registreres efter referen‐
ceperiodens start, og virksomheder, som for første gang la‐
der cigarer, cerutter og cigarillos overgå til forbrug efter re‐
ferenceperiodens start.
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2020 ønsker afta‐
leparterne at udskyde den anden afgiftsforhøjelse af tobaks‐
afgifterne, så den først træder i kraft den 1. januar 2022.
Det foreslås derfor i ændringsforslag nr. 16 at forlænge
værnsreglens virkningsperiode.
På den baggrund foreslås det at ændre »275« til »640« i
lovforslagets § 6, stk. 18-23. Det betyder, at virkningsperio‐
den forlænges fra 275 dage til 640 dage.
Det foreslåede er således en konsekvens af ændringsfor‐
slag nr. 31.
Til nr. 33
I ændringsforslag nr. 23 foreslås værnsreglens virknings‐
periode forlænget. Det betyder, at perioden foreslås forlæn‐
get fra den 31. december 2020 til den 31. december 2021.
Efter lovforslagets § 6, stk. 24, er virksomheder registre‐
ret efter den 1. oktober 2019 ikke begrænset i deres køb af
stempelmærker efter værnsreglen i lovforslagets § 6, stk. 16.
Efter lovforslagets § 6, stk. 25, er virksomheder, som
først er begyndt at lade cigarer, cerutter og cigarillos, fra og
med den 1. oktober 2019 ikke begrænset i deres adgang til at
lade cigarer, cerutter og cigarillos overgå til forbrug efter
værnsreglen i lovforslagets § 6, stk. 17.
Da den foreslåede begrænsningsperiode foreslås forlæn‐
get, foreslås det at indsætte stk. 01-012 efter lovforslagets §
6, stk. 23. De nuværende stk. 24-26 bliver herefter stk.
36-38.
Det foreslås i stk. 01, at der tages højde for den situation,
hvor en virksomhed først blev registreret efter tobaksafgifts‐
loven fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 31.
marts 2020. For disse virksomheder foreslås det, at perioden
fra og med den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020
lægges til grund for den videre beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 02, at der tages højde for den situation,
hvor en virksomhed først fra og med den 1. oktober 2019 til
og med den 31. marts 2020 er begyndt at lade cigarer, cerut‐
ter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomheder
foreslås det, at perioden fra og med den 1. april 2020 til og
med den 30. juni 2020 lægges til grund for den videre bereg‐
ning i stk. 19.
Det foreslås i stk. 03, at der tages højde for den situation,
hvor en virksomhed først blev registreret efter tobaksafgifts‐
loven fra og med den 1. oktober 2019 til og med den 31.
marts 2020. For disse virksomheder foreslås det, at perioden
fra og med den 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020
lægges til grund for den videre beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 04, at der tages højde for den situation,
hvor en virksomhed først fra og med den 1. april 2020 til og
med den 30. juni 2020 er begyndt at lade cigarer, cerutter el‐
ler cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomheder
foreslås det, at perioden fra og med den 1. juli 2020 til og
med den 30. september 2020 lægges til grund for den videre
beregning i stk. 19.
Det foreslås i stk. 05, at der tages højde for den situation,
hvor en virksomhed først blev registreret efter tobaksafgifts‐
loven fra og med den 1. juli 2020 til og med den 30. septem‐
ber 2020. For disse virksomheder foreslås det, at perioden
fra og med den 1. oktober 2020 til og med den 31. december
2020 lægges til grund for den videre beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 06, at der tages højde for den situation,
hvor en virksomhed først fra og med den 1. juli 2020 til og
med den 30. september 2020 er begyndt at lade cigarer, cer‐
utter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomhe‐
der foreslås det, at perioden fra og med den 1. oktober 2020
til og med den 31. december 2020 lægges til grund for den
videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i stk. 07, at der tages højde for den situation,
hvor en virksomhed først blev registreret efter tobaksafgifts‐
loven fra og med den 1. oktober 2020 til og med den 31. de‐
cember 2020. For disse virksomheder foreslås det, at perio‐
den fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. marts
2021 lægges til grund for den videre beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 08, at der tages højde for den situation,
hvor en virksomhed først fra og med den 1. oktober 2020 til
og med den 31. december 2020 er begyndt at lade cigarer,
cerutter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virk‐
somheder foreslås det, at perioden fra og med den 1. januar
2021 til og med den 31. marts 2021 lægges til grund for den
videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i stk. 09, at der tages højde for den situation,
hvor en virksomhed først blev registreret efter tobaksafgifts‐
loven fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31.
marts 2021. For disse virksomheder foreslås det, at perioden
fra og med den 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021
lægges til grund for den videre beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 010, at der tages højde for den situa‐
tion, hvor en virksomhed først fra og med den 1. januar
2021 til og med den 31. marts 2021 er begyndt at lade ciga‐
rer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virk‐
somheder foreslås det, at perioden fra og med den 1. april
2021 til og med den 30. juni 2021 lægges til grund for den
videre beregning i stk. 19.
Det foreslås i stk. 011, at der tages højde for den situa‐
tion, hvor en virksomhed først blev registreret efter tobaks‐
afgiftsloven fra og med den 1. april 2021 til og med den 30.
juni 2021. For disse virksomheder foreslås det, at perioden
L 75 - 2019-20 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2123071_0010.png
10
fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30. september
2021 lægges til grund for den videre beregning i stk. 18.
Det foreslås i stk. 012, at der tages højde for den situa‐
tion, hvor en virksomhed først fra og med den 1. april 2021
til og med den 30. juni 2021 er begyndt at lade cigarer, cer‐
utter eller cigarillos overgå til forbrug. For disse virksomhe‐
der foreslås det, at perioden fra og med den 1. juli 2021 til
og med den 30. september 2021 lægges til grund for den vi‐
dere beregning i stk. 19.
De foreslåede stykker skal sikre, at nye virksomheder ik‐
ke får en konkurrencemæssig fordel ved ikke at være be‐
grænset i deres mulighed for at købe stempelmærker eller i
deres mulighed for at lade varer overgå til forbrug i perioden
fra og med den 1. oktober 2019, når de eksisterende virk‐
somheder vil være begrænset af værnsreglen.
Til nr. 34
I ændringsforslag nr. 33 foreslås det, at nye virksomheder
begrænses i perioden op til den anden afgiftsforhøjelse.
Det foreslås derfor, at der i lovforslagets § 6, stk. 24 og
25, som bliver stk. 36 og 37, foretages den ændring, at: »1.
oktober 2019« ændres til »30. juni 2021«.
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 33, hvor virksomheder, der registreres frem til den 30.
juni 2021, foreslås at blive begrænset, ligesom virksomhe‐
der ligeledes foreslås at blive begrænset, hvis de for første
gang lader cigarer, cerutter og cigarillos overgå til forbrug i
perioden op til den 30. juni 2021.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2019 og var
til 1. behandling den 5. december 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt‐
telsen, og skatteministeren sendte den 20. november 2019
dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 28. november 2019
sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
[Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal>
skriftlige henvendelser om lovforslaget. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 16 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S)
fmd.
Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V)
Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1
L 75 - 2019-20 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2123071_0011.png
11