Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
2122404_0001.png
11. december 2019
J.nr. 2019 - 9789
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskel-
lige andre love(Forlængelse af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning
af eldrevne køretøjer, standardsats for afgift af blyfri benzin iblandet 9,8 pct. biobrænd-
stoffer og lovtekniske ændringer af elpatronordningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 9. december 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Carl Valentin (SF).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 74a - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om afgiftsnedsættelse ved elpatronordningen, til skatteministeren
2122404_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om det er muligt at ændre elpatronordningen, så der ikke kan gives
afgiftsnedsættelse, såfremt der bruges fossilt brændstof til at fremstille varme, eventuelt
således at der kun gives afgiftsnedsættelse, hvis der bruge el fra nettet? Såfremt der er mu-
ligt, bedes ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag herom.
Svar
De dele lovforslaget, der vedrører elpatronordningen har alene lovteknisk karakter, og
forslaget har således ingen materiel betydning for den gældende elpatronordning.
Det foreslås nærmere bestemt at ophæve en ændring af elpatronordningen vedrørende
rene fjernvarmeværker, som blev vedtaget ved lov nr. 722 af 25. juni 2010, men som al-
drig er trådt kraft, som følge af en dialog mellem Skatteministeriet og Europa-Kommissi-
onen om ordningens forenelighed EU-retten i 2010 og 2011.
Derudover foreslås det at ophæve en række bilag i elafgiftsloven, gasafgiftsloven, kulaf-
giftsloven, mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven. Disse bilag vedrører afgiftssatser
for elaptronordningen for perioden 2010-2014, og er derfor forældede. Endelig foreslås
enkelte andre lovtekniske ændringer af elpatronordningen i elafgiftsloven, gasafgiftsloven,
kulafgiftsloven, mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven.
En ændring af elpatronordningen, som indebærer, at der ikke kan gives afgiftsnedsættelse,
såfremt der bruges fossilt brændstof til fremstilling af fjernvarme eller således, at der kun
gives afgiftsnedsættelse, hvis der bruges el fra nettet, vil udgøre en materiel ændring af el-
patronordningen, som indskrænker ordningens anvendelsesområde betydeligt, og som af-
viger væsentligt fra formålet med det fremsatte lovforslag. Et sådan ændringsforslag kan
desuden have økonomiske konsekvenser for staten og for erhvervslivet, som afviger mar-
kant fra det fremsatte lovforslag. Endelig er den gældende elpatronordning godkendt af
Europa-Kommissionen i henhold til statsstøttereglerne. En materiel ændring af ordnin-
gen vil derfor som udgangspunkt kræve en fornyet vurdering og godkendelse af ordnin-
gens forenelighed med det indre marked af Europa-Kommissionen, jf. EUF-traktatens
artikel 108, stk. 3, før ændringen vil kunne træde i kraft.
Under disse omstændigheder vurderes det, at et ændringsforslag som det foreslåede for-
mentlig ikke vil opfylde det såkaldte identitetskrav, dvs. kravet om, at et ændringsforslag
til et stillet lovforslag ikke må have en sådan karakter, at en eventuel vedtagelse af forsla-
get vil stride mod kravet om, at lovforslaget skal gennemgå tre behandlinger i Folketinget,
jf. grundlovens § 41, stk. 2.
På den baggrund finder jeg ikke anledning til selv at stille et ændringsforslag som det fore-
slåede, og jeg finder det heller ikke hensigtsmæssigt at yde teknisk bistand til et sådan for-
slag.
Side 2 af 2