Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 72 Bilag 9, L 72 A Bilag 9, L 72 B Bilag 9
Offentligt
2119020_0001.png
Lovforslag (L 72, 2019-20) om ændring af
sømandsbeskatningsloven mv.
L 72 (2019-20)
|
Torsdag
(L
den 5. december 2019, kl. 12, værelse S-092
Lovforslag
72, 2019-20) om ændring af sømandsbeskatningsloven mv.
L 72a - 2019-20 - Bilag 9: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra Rohde Nielsen A/S og Danske Maritime
2119020_0002.png
Rohde Nielsen A/S | Foretræde v/direktør Jeanette Rohde
Klimasikring:
Kystsikring og digevedlige-
holdelse
Grøn omstilling:
Vindmøllefundamenter og
kabellægning
Infrastruktur:
Havneudvidelser og havne-
uddybninger
Dansk familieejet virksomhed
stiftet af Jens Rohde Nielsen i
1968
I dag 550 ansatte
40 specialbyggede skibe
Omsætning på 1,2 mia. i 2018
*Vedrører lovforslagets
§
1, nr. 12
Lovforslag (L 72, 2019-20) om ændring af sømandsbeskatningsloven mv.
L 72a - 2019-20 - Bilag 9: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra Rohde Nielsen A/S og Danske Maritime
2119020_0003.png
Lovforslaget vil have fatale konsekvenser
Unødig overimplementering af EU-regler.
Øger omkostningerne for danske virksomheder
(lovbemærkningerne, 20 mio. kr. i skat årligt).
Danmark mister konkurrenceevne. Alle Rohde
Nielsens A/S’ arbejder foregår efter offentlige EU-
udbud, og udbud vil tabes, hvis omkostningerne øges.
Mange projekter udføres sammen med andre skibe på
mere gunstige ordninger, f.eks. vindmølleprojekter.
Meromkostningerne kan ikke videreføres til kunden.
For at overleve tvinges Rohde Nielsen A/S til at
undgå dansk sømandsbeskatning.
Lovforslag (L 72, 2019-20) om ændring af sømandsbeskatningsloven mv.
L 72a - 2019-20 - Bilag 9: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra Rohde Nielsen A/S og Danske Maritime
2119020_0004.png
Lovforslaget udgør direkte diskrimination af danske søfolk og vil føre
til omflagning og anvendelse af udenlandsk arbejdskraft
Lovforslagets følgevirkninger
Forventet årlig øget skattebetaling på
20 mio. kr.
Foreslåede danske regler
Hollandske regler
Skattebesparelsen for en
almindelig
sømand på et sandsugningsfartøj
er
EUR 202
pr. måned*
Besparelse på ca.
EUR 1.000
pr. måned pr. sømand*
Skattebesparelsen for en
almindelig
sømand på et sandsugningsfartøj
er
EUR 1.132
pr. måned*
*Baseret på beregninger foretaget af revisionsfirmaet Baker Tilly
*Baseret på beregninger foretaget af revisionsfirmaet Baker Tilly
Udbudsopgaver vil fremover blive vundet af
udenlandske rederier, og danske sandsugerrederier vil
være nødt til at omflage til hollandsk flag og anvende
udenlandske søfolk
Lovforslag (L 72, 2019-20) om ændring af sømandsbeskatningsloven mv.
L 72a - 2019-20 - Bilag 9: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra Rohde Nielsen A/S og Danske Maritime
2119020_0005.png
Myndighedernes forståelse for rammevilkår
Markant forskel mellem Danmark og Holland/Belgien
Holland/Belgien vælger altid en fortolkning af EU’s statsstøtteregler, der støtter
nationale indvindingsvirksomheder såvel i indland som udland:
i.
Se f.eks. sprogkrav i nylig hollandsk entreprise:
”The tenderer shall only use the
Dutch language
in both his oral and
written communication with the procuring authority. In the communication
between the contractor and the procuring authority, as well as in the
communication between the dredgers (red.: sandsugere), the traffic control
centres and the other ships,
the use of the Dutch language is obligatory.”
ii.
Giver reelt fuld allokering af en sandsugers tid til ”søtransportaktiviteter”
(som defineret af Kommissionen), hvor refusionsordningen anvendes.
Der ydes efter de hollandske regler fuld refusion af omkostninger til social
sikring (uafhængigt af om der sker hollandsk beskatning)*
iii.
Dette er i modstrid med dansk praksis: (i) Der stilles aldrig nationale sprogkrav; (ii) en
langt mindre del af en sandsugers aktiviteter allokeres til refusionsordning pga. den
særegne danske praksis om ”begrænset
fart”
(som gælder for alle aktiviteter i hele
EU), og (iii) der er ingen dækning for social sikring (kun forholdsmæssigt for løn).
*Kilde: Revisionsfirmaet Baker Tilly
Lovforslag (L 72, 2019-20) om ændring af sømandsbeskatningsloven mv.
L 72a - 2019-20 - Bilag 9: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra Rohde Nielsen A/S og Danske Maritime
2119020_0006.png
Hvordan afværges de fatale konsekvenser i lovforslaget?
Lovforslagets henvisning til
”begrænset
fart”
bør ophæves*
• Henvisningen medfører væsentlige
indskrænkninger i refusionsordningens
anvendelse, idet danske fartøjer ikke kan
gøre brug af refusionsordningen, når de
udfører ”begrænset
fart”.
• Tilsvarende regler findes ikke i andre EU-
landes retssystemer, herunder Holland.
• Henvisningen har markante økonomiske
konsekvenser for rederier og søfolk.
Henvisningen til ”begrænset
fart”
i
§
13, stk. 2, i bekendtgørelse om
beskatning af søfolk bør ophæves.
Fremtidige refusionssatser bør
fastsættes korrekt og ansættes
administrativt*
• Andre EU-lande har en højere
refusionssats end der foreslås for Danmark
(35 pct.). Den er 40 pct. i Holland.
• Regeringen har ikke fremlagt beregninger,
der understøtter den lave 35 pct.-sats.
• Refusionssatsen bør fastsættes ved alm.
bekendtgørelse. Det vil skabe mulighed for
løbende at justere satsen efter ændringer i
indkomstbeskatnings-niveauet.
Sømandsbeskatningslovens
§
10, stk. 3
og 4, bør ændres fra ”40 pct.” til
”beregnet med den procentsats, der
årligt fastsættes af skatteministeren.”
Der bør laves generelt nabotjek
af de hollandske regler for at
sikre lige konkurrencevilkår
• Den danske refusionsordning og øvrige
rammevilkår for sandsugere er væsentligt
ringere end i Holland og Belgien
• Medvirkende til at hollandske og belgiske
rederier er meget større end de danske.
• De danske regler udgør favorisering af
rederier i andre EU-lande
• Ministeriet har tidligere, i 2005, haft
kontakt til myndigheder i andre EU-lande.
Regeringen bør lave et generelt
nabotjek af refusionsreglerne for at
sikre, at EU’s statsstøtteregler
udnyttes fuldt ud på linje og som i
Holland
*Vedrører lovforslagets
§
1, nr. 12
*Vedrører lovforslagets
§
1, nr. 15
Lovforslag (L 72, 2019-20) om ændring af sømandsbeskatningsloven mv.
L 72a - 2019-20 - Bilag 9: Præsentation fra foretræde den 5. december 2019 fra Rohde Nielsen A/S og Danske Maritime
2119020_0007.png
Rohde Nielsen A/S og dets søfolk håber på hjælp fra Folketinget
Lovforslag (L 72, 2019-20) om ændring af sømandsbeskatningsloven mv.