Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 72 , L 72 A , L 72 B
Offentligt
2119404_0001.png
6. december 2019
J.nr. 2019 - 4014
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 72 - Forslag til lov om ændring af sømandsbeskatningsloven, tonnageskat-
teloven og forskellige andre love (Tilpasning af DIS-ordningen, refusionsordningen for
sandsugere og tonnageskatteordningen til EU-retten m.v. og udvidelse af sømandsfradra-
get til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 28. november 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 72 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, i forbindelse med, at det fremsatte lovforslag træder i kraft som lov, vil ændre sømandsbeskatningsbekendtgørelsens definition af søtransportaktiviteter i § 13, til skatteministeren
2119404_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om ministeren i forbindelse med, at det fremsatte lovforslag træ-
der i kraft som lov, vil ændre sømandsbeskatningsbekendtgørelsens definition af »søtrans-
portaktiviteter« i § 13, således at definitionen fastsættes i overensstemmelse med Kom-
missionens statsstøtteretningslinjer og uden henvisning til »begrænset fart« (i stk. 2).
Svar
Refusionsordningen for sandsugere udgør statsstøtte til sandsugerrederierne i henhold til
EUF-Traktaten og kan kun opretholdes, i det omgang den er godkendt af EU-Kommissi-
onen.
Godkendelsen af refusionsordningen udløb i januar 2019. Den eksisterende ordning er
derfor genanmeldt til EU-Kommissionen mhp. videreførelse. Det har ikke været hensig-
ten, at ordningen skulle forbedres eller forringes ved genanmeldelsen. Under dialogen
med EU-Kommissionen er det imidlertid blevet klart, at refusionsordningen for sandsu-
gere alene kan godkendes på ny, hvis der foretages en række justeringer, som skal sikre
overholdelse af EU-retten.
Definitionen af »begrænset fart« og dermed aktiviteter, der ikke berettiger til støtte, har
været en del af refusionsordningen siden dens indførelse i 2005. Det er ikke noget, der
ændres ved lovforslaget. »Begrænset fart« implementerer nogle af de betingelser, der stil-
les til sandsugerordninger i
EU’s retningslinjer for statsstøtte til søtransportsektoren,
og
vurderes derfor ikke umiddelbart at kunne afskaffes. Det er på nuværende tidspunkt hel-
ler ikke klart, om der
i overensstemmelse med EU-retten
kan anlægges en lempeligere
fortolkning.
EU-Kommissionen forventes inden for kort tid officielt at godkende refusionsordningen
for sandsugere med de ændringer, der fremgår af lovforslaget. Det er derfor ikke muligt at
bringe nye forhold ind i dialogen med EU-Kommissionen. En ændring af definitionen af
»begrænset fart« vil således udgøre en ændring af en eksisterende statsstøtteordning, og vil
derfor
under alle omstændigheder
ikke kunne foretages, før en sådan ændring er an-
meldt til og godkendt af EU-Kommissionen.
Jeg lægger vægt på, at der skal kunne udbetales refusion i henhold til en godkendt refusi-
onsordning fra 1. januar 2020. Det vil ikke være tilfældet, hvis jeg ændrede bekendtgørel-
sen som anført i spørgsmålet.
Side 2 af 2