Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 67 Bilag 10
Offentligt
2124558_0001.png
Til lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 11. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(Indførelse af seniorpension)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 24 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf-
tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-11 og
13-24. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1 og 12.
2. Udtalelse fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har sendt et bidrag til betænk-
ningen, hvor de økonomiske konsekvenser for lovforslaget
korrigeres, idet der er ændringer til de statslige udgifter i
forbindelse med Udbetaling Danmarks behandling af ansøg-
ninger til seniorpension i udlandet. Brevet med de økonomi-
ske rettelser er omdelt på bilag 7.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, KF, NB og LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelses-
ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag nr. 1-11 og
13-24. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 12.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener, at når
man er syg eller nedslidt, skal det selvfølgelig være muligt
at kunne trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet. S støtter
derfor lovforslaget, så der fra årsskiftet kan blive indført se-
niorpension for dem, der er så syge, at de ikke kan arbejde
15 timer om ugen. Det er en rigtig god ordning, som der er
stort behov for. Seniorpensionen kan dog ikke stå alene. Der
er også brug for en reel ret til tidligere tilbagetrækning for
de nedslidte og dem, der har været længst tid på arbejdsmar-
kedet. Når man har slidt og slæbt og bidraget til samfundet
gennem et langt arbejdsliv, skal man have ret til en værdig
tilbagetrækning. Alle fortjener gode år på pension med deres
børn og børnebørn. Derfor vil S til foråret 2020 fremlægge
en model for en ret til tidlig pension for de nedslidte. Senior-
pension og en ret til tidlig pension skal supplere hinanden,
for nu er det de syge og de nedslidtes tur.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter lovfor-
slaget. Det har været et stort ønske for DF at få indført en
seniorpension, der betyder, at dem, der har været på arbejds-
markedet og er blevet slidt ned eller på grund af sygdom ik-
ke er i stand til at arbejde mere end 15 timer om ugen, kan
søge om seniorpension, 6 år før de når folkepensionsalderen.
Det vil især have betydning for de mange, der er på syge-
dagpenge, i ressourceforløb, i jobafklaringsforløb eller er
blevet afklaret til, at de ikke kan arbejde mere end 15 timer
om ugen.
De kan nu søge om seniorpension og dermed trække sig
tilbage i fred og ro, uden at de skal igennem et afklaringsfor-
løb, da de skal bedømmes på speciallægeerklæringer og be-
dømmes i det job, de har haft, de sidste 12 måneder før de
måtte forlade arbejdsmarkedet.
AX024002
L 67 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124558_0002.png
2
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at senior-
pensionen er en forbedring i forhold til den nuværende se-
niorførtidspension. Der er en klar forskel på, om man skal
opfylde betingelser om, at man ikke må have nogen arbejds-
evne tilbage, og så forslagets betingelser om, at man højst
må have en arbejdsevne på 15 timer om ugen.
Men selv om seniorpensionen er en forbedring, så løser
den langt fra de store problemer, der er opstået med den sti-
gende folkepensionsalder og med en de facto afskaffelse af
efterlønnen. Der mangler stadig væk en ret til tidligere tilba-
getrækning for de mange, der ikke kan holde til at arbejde,
til de når den stadigt stigende folkepensionsalder.
Der bør være en fast aldersgrænse for overgang til senior-
pension, f.eks. 55 år, i stedet for en flydende og stigende al-
dersgrænse, der er bundet op på folkepensionsalderen. Der-
udover mener EL, at kravet om 20-25 års beskæftigelse er
for vagt. Hvis 20 år er tilstrækkeligt, bør det være det gæl-
dende krav. Derudover skal der være klarhed over, om ar-
bejdsløshedsperioder og sygeperioder inden for den samlede
beskæftigelsesperiode tæller med som beskæftigelse.
Det er uklart, hvordan vurderingen af de højst 15 timers
ugentlig arbejdsevne skal foregå. EL er helt enige i, at der
skal lægges stor vægt på lægelige oplysninger, herunder bør
speciallægeerklæringer også tillægges stor vægt; samtidig er
det afgørende for retssikkerheden, at der bliver lagt stor
vægt på borgerens egne oplysninger om sin helbredssituati-
on og på borgerens egen bedømmelse af sin nedsatte funk-
tionsevne. Det kan være problematisk, at bedømmelsen af,
om arbejdsevnen varigt er nedsat til 15 timer om ugen, skal
ske i forhold til seneste job, og det rejser flere spørgsmål.
Det fremgår af bemærkningerne, at bedømmelsen skal
ske i forhold til det seneste arbejde af mindst ca. 12 måne-
ders varighed. Men der er mange lønmodtagere og freelan-
cere, der aldrig har haft et sammenhængende arbejde på 12
måneder, selv om de har arbejdet hele deres liv. Det gælder
f.eks. havnearbejdere, mange arbejdere inden for bygge- og
anlægbranchen, vikarer, freelancere m.v.
Det er heller ikke sikkert, at det seneste arbejde er det
mest retvisende at bedømme arbejdsevnen ud fra. Det er må-
ske det forrige eller tredjeseneste arbejde, der giver det rigti-
ge billede af ansøgerens faglige tilhørsforhold og de arbejds-
belastninger, han eller hun har været udsat for i sit arbejds-
liv.
Da lovforslaget om seniorpension er en forbedring i for-
hold til den nuværende seniorførtidspension, vil EL stemme
for lovforslaget, men EL vil fortsat arbejde for, at der sikres
en langt bedre ret til tidligere tilbagetrækning for de mange,
der har brug for det.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF og ALT):
1)
I det under
nr. 13
foreslåede
kapitel 3 a
ændres i
§ 26
a, stk. 2, nr. 1,
»20-25« til: »20«.
[Den langvarige tilknytning til arbejdsmarkedet fastsættes til
mindst 20 år]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
2)
I det under
nr. 13
foreslåede
kapitel 3 a
ændres i
§ 26
c, stk. 2,
»den kliniske funktion« til: »regionens kliniske
funktion«.
[Sproglig korrektion]
3)
I den under
nr. 25
foreslåede ændring af
§ 62, stk. 2, 1.
pkt.,
ændres »§§ 18, 21, 26 d og 26 e« til: »§§ 18, 21 og 26
d«.
[Hvilende seniorpension til personer i udlandet]
Til § 2
4)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 116, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Fleksjob er en ordning for personer, som ikke kan opnå
eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejds-
markedet, og som ikke modtager førtidspension eller senior-
pension efter lov om social pension eller lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., og som er under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov
om social pension.««
[Lovteknisk præcisering]
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 126, stk. 1, nr. 4,
ændres »førtidspension efter« til:
»førtidspension eller seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
6)
I indledningen indsættes efter »§ 5 i lov nr. 1110 af 13.
november 2019,« ordene: »og som ændres ved det af Folke-
tinget den 21. november 2019 vedtagne forslag til lov om
ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellem-
ste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.,
lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og
ligningsloven (Lettelse af grænsehindring ved flytning mel-
lem rigsdelene m.v.),«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
7)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 27 a, stk. 1,
ændres »førtidspension« til: »førtidspen-
sion eller seniorpension«, og »førtidspensionen« ændres til:
»førtidspensionen eller seniorpensionen«, i
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »førtidspensionen« til: »førtidspensionen eller se-
niorpensionen«, og »førtidspension« til: »førtidspension el-
ler seniorpension«, og i
stk. 2, 3. pkt.,
ændres »førtidspensi-
onen« til: »førtidspensionen eller seniorpensionen«.«
L 67 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124558_0003.png
3
[Konsekvens af det af Folketinget den 21. november 2019
vedtagne forslag til lov om ændring af lov om social pen-
sion, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og al-
mindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov
om individuel boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.)]
Til § 4
8)
I
nr. 1
udgår »og § 77 a, stk. 2, nr. 1,«.
[Lovteknisk korrektion]
9)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»1.
I
§ 49 A, stk. 3, nr. 2, litra d,
ændres »førtidspension i«
til: »førtidspension eller seniorpension i«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 17
15)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 1, stk. 1, 7. pkt.,
og
stk. 2, 6. pkt.,
og
§ 2, stk. 2, 7.
pkt.,
ændres »førtidspension efter« til: »førtidspension eller
seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 18
»01.
I
§ 77 a, stk. 2, nr. 1,
ændres »tilkendt førtidspension«
til: »tilkendt førtidspension eller seniorpension«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 5
10)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 31, stk. 2, nr. 1,
ændres »førtidspension efter« til:
»førtidspension eller seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 6
11)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 11
ændres »førtidspension efter« til: »førtidspension
eller seniorpension efter«.«
[Lovteknisk korrektion]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
Til § 7
12)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter § 29 indsættes i
kapitel 9:
Ȥ 30.
Ved ansøgning om seniorpension bevares retten til
sygedagpenge, indtil ansøgningen om seniorpension er be-
handlet og endeligt afgjort.««
[Opretholdelse af ret til sygedagpenge under behandling af
ansøgning om seniorpension]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 8
13)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 3, stk. 1, nr. 16,
indsæt-
tes efter »social pension«: », og efterlevelsespension til den
længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov om social pension«.
[Konsekvensændring]
Til § 16
16)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 7, nr. 23,
ændres »modtager førtidspension« til:
»modtager førtidspension eller seniorpension«.«
[Lovteknisk korrektion]
17)
I
nr. 1
udgår »§ 7, nr. 23, og«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 19
18)
I
nr. 1
ændres »§ 25, stk. 1, nr. 2,« til: »§ 25 A, stk. 7,
nr. 3,«.
[Udbetalinger af kapitalopsparing i anledning af berettigelse
til seniorpension anses ikke for at være en diskvalificerende
pensionsudbetaling samt lovteknisk korrektion]
19)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 25, stk. 1, nr. 2,
ændres »oppebære førtidspension«
til: »oppebære førtidspension eller seniorpension«.«
[Lovteknisk korrektion]
Ny paragraf
20)
Efter § 21 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 58 af 30. januar 2018 om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler, som ændret
ved § 3 i lov nr. 496 af 1. maj 2019, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 15, stk. 2,
indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) har fået tilkendt seniorpension i henhold til kapitel 3 a i
lov om social pension,«.
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 3-6.«
[Udbetaling af feriemidler efter ansøgning, når lønmodtage-
ren får tildelt seniorpension]
Til § 22
21)
Paragraffen affattes således:
14)
Nr. 1
affattes således:
L 67 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124558_0004.png
4
Ȥ 22
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.«
[Samlet ikrafttrædelse for hele lovforslaget, inkl. reglerne
om den obligatoriske pensionsordning]
Til § 23
22)
I
stk. 2
indsættes efter »§ 26 a i lov om social pen-
sion«: »som affattet ved denne lovs § 1, nr. 13«.
[Lovteknisk præcisering]
23)
I
stk. 6
ændres i
4. pkt.
»hvor der er ret til pension« til:
»hvor den pågældende har ret til pension«.
[Sproglig præcisering]
24)
I
stk. 9
ændres i
2. pkt.
»situationerne« til: »afgørel-
serne«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringen foreslås det, at den langvarige tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet nedsættes fra mindst 20-25 år til
mindst 20 år.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig korrektion, så regionens klini-
ske funktion benævnes korrekt.
Til nr. 3
Det følger af lovforslaget, at Udbetaling Danmark skal
administrere seniorpension på samme måde som førtidspen-
sion. Ved en fejl er der i lovforslagets § 1, nr. 25, indsat en
henvisning til § 26 e i lov om social pension, således at reg-
lerne om hvilende pension ikke finder anvendelse for senior-
pensionister i udlandet. Dette har ikke været en tilsigtet æn-
dring.
Det foreslås at ændre lovforslagets § 1, nr. 25, således at
§ 26 e tages ud af opremsningen i § 62, stk. 2, 1. pkt., i lov
om social pension. Derved vil reglerne om hvilende pension
finde anvendelse for seniorpensionister i udlandet på lige
fod med hvilende pension for førtidspensionister i udlandet.
Til nr. 4
Det fremgår af § 116, stk. 1, 1. pkt., i lov nr. 548 af 7.
maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, som træder i
kraft den 1. januar 2020, at fleksjob er en ordning for perso-
ner, som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på nor-
male vilkår på arbejdsmarkedet, som ikke modtager førtids-
pension efter lov om social pension eller lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., og som er under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov
om social pension.
Det foreslås, at § 116, stk. 1, 1. pkt., i loven nyaffattes, så
det kommer til at fremgå af bestemmelsen, at fleksjob er en
ordning for personer, som ikke kan opnå eller fastholde be-
skæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, som ikke
modtager førtidspension eller seniorpension efter lov om so-
cial pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almin-
delig og almindelig førtidspension m.v., og som er under
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.
Det betyder, at det vil være en betingelse for at blive visi-
teret til fleksjob, at seniorpensionister – i lighed med gæl-
dende regler for førtidspension – ikke modtager seniorpen-
sion, idet det ikke er muligt at være i fleksjobordningen og
samtidig modtage seniorpension, jf. princippet om dobbelt-
forsørgelse. Ved ansættelse i fleksjob skal seniorpensionen
derfor gøres hvilende eller frakendes. Dette vil svare til gæl-
dende regler om overgang fra førtidspension til fleksjob.
Til nr. 5
Det fremgår af § 116, stk. 1, 1. pkt., i lov nr. 548 af 7.
maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesindsats, som træder i
kraft den 1. januar 2020, at fleksjob er en ordning for perso-
ner, som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på nor-
male vilkår på arbejdsmarkedet, og som ikke modtager før-
tidspension efter lov om social pension eller lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., som er under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om
social pension.
Det foreslås, at § 116, stk. 1, 1. pkt., i loven nyaffattes, så
det kommer til at fremgå af bestemmelsen, at fleksjob er en
ordning for personer, som ikke kan opnå eller fastholde be-
skæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, som ikke
modtager førtidspension eller seniorpension efter lov om so-
cial pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almin-
delig og almindelig førtidspension m.v., og som er under
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.
Det betyder, at det vil være en betingelse for at blive visi-
teret til fleksjob, at seniorpensionister – i lighed med gæl-
dende regler for førtidspension – ikke modtager seniorpen-
si–on, idet det ikke er muligt at være i fleksjobordningen og
samtidig modtage seniorpension, jf. princippet om dobbelt-
forsørgelse. Ved ansættelse i fleksjob skal seniorpensionen
derfor gøres hvilende eller frakendes. Dette vil svare til gæl-
dende regler om overgang fra førtidspension til fleksjob.
Til nr. 6
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 7 foreslås det at
ændre indledningen, således at der henvises til det af Folke-
tinget den 21. november 2019 vedtagne forslag til lov om
ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellem-
ste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.,
lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og
ligningsloven (Lettelse af grænsehindring ved flytning mel-
lem rigsdelene m.v.), der endnu ikke er stadfæstet og be-
kendtgjort i Lovtidende som den seneste lovændring af lov
om aktiv socialpolitik.
Til nr. 7
I det vedtagne forslag til lov om ændring af lov om social
pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik,
lov om individuel boligstøtte og ligningsloven (Lettelse af
grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.), der
L 67 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124558_0005.png
5
endnu ikke er stadfæstet og bekendtgjort i Lovtidende, blev
§ 27 a i lov om aktiv socialpolitik nyaffattet alene med det
formål at præcisere reglen, således at praksis efter forslagets
indhold er indarbejdet i reglens ordlyd og dermed kan læses
direkte af reglen. Med nyaffattelsen af reglen sker der derfor
ikke nogen ændringer af retstilstanden.
Som konsekvens heraf foreslås det at tilføje seniorpen-
sion i de nyaffattede § 27 a, stk. 1 og 2, i lov om aktiv so-
cialpolitik, så reglerne om supplerende økonomisk hjælp ef-
ter § 27 a i lov om aktiv socialpolitik også vil komme til at
gælde for modtagere af brøk- eller procentandele af senior-
pension.
Til nr. 8 og 9
Det er i lovforslagets § 4, nr. 1, foreslået at ligestille se-
niorpensionister med førtidspensionister i § 56 a, stk. 4, 2.
pkt., og § 77 a, stk. 2, nr. 1, i lov om arbejdsløshedsforsik-
ring, ved at »førtidspension« ændres til »førtidspension eller
seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med før-
tidspensionister i § 77 a, stk. 2, nr. 1, er imidlertid ikke enty-
dig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i bestem-
melsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 8, at det
upræcise forslag om ændring af ordet »førtidspension« til
»førtidspension eller seniorpension« i § 77 a, stk. 2, nr. 1,
udgår af lovforslagets § 4, nr. 1.
Det foreslås samtidig at indsætte et nyt nummer i lovfor-
slagets § 4, jf. ændringsforslag nr. 9, således at ændringen af
§ 77 a, stk. 2, nr. 1, i lov om sygedagpenge gøres entydig.
Ændringsforslag nr. 8 og 9 har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 10
Det er i lovforslagets § 5, nr. 1, foreslået at ligestille se-
niorpensionister med førtidspensionister i § 31, stk. 2, nr. 1,
i lov om fleksydelse, ved at »førtidspension« ændres til
»førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med før-
tidspensionister i § 31, stk. 2, nr. 1, er imidlertid ikke enty-
dig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i bestem-
melsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets §
5, nr. 1, således at ændringen af bestemmelsen gøres enty-
dig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse-
kvenser.
Til nr. 11
Det er i lovforslagets § 6, nr. 1, foreslået at ligestille se-
niorpensionister med førtidspensionister i § 11 i lov om del-
pension, ved at »førtidspension« ændres til »førtidspension
eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med før-
tidspensionister i § 11 er imidlertid ikke entydig, idet ordet
»førtidspension« fremgår to steder i bestemmelsen og kun
skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets §
6, nr. 1, således at ændringen af bestemmelsen gøres enty-
dig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse-
kvenser.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget er det hensigten, at retten til syge-
dagpenge opretholdes i perioden fra ansøgning om senior-
pension, og indtil der er truffet endelig afgørelse om senior-
pension.
Til nr. 13
Den gældende § 3 i lov om kommunernes finansiering af
visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling
Danmark og arbejdsløshedskasserne (refusionsloven) regu-
lerer, hvilke offentlige ydelser der er omfattet af refusionslo-
ven. Det fremgår af forslaget til bestemmelsens § 3, stk. 1,
nr. 16, jf. lovforslagets § 8, nr. 1, at seniorpension til perso-
ner, der har fast bopæl i Danmark, jf. § 26 a i lov om social
pension, er omfattet af loven.
Det følger af den foreslåede ændring til § 8, nr. 1, at der i
§ 3, stk. 1, nr. 16, efter »lov om social pension« indsættes
»samt efterlevelsespension til den længstlevende pensionist,
jf. § 48 i lov om social pension«.
Forslaget indebærer, at efterlevelsespension i form af se-
niorpension til den længstlevende pensionist, jf. § 48 i lov
om social pension, medfinansieres på samme måde som se-
niorpension.
Det betyder, at personer, der modtager efterlevelseshjælp
i form af folkepension, ikke vil være omfattet.
Til nr. 14
Det er i lovforslagets § 16, nr. 1, foreslået at ligestille se-
niorpensionister med førtidspensionister i kildeskattelovens
§ 49 A, stk. 3, nr. 2, litra d, ved at »førtidspension« ændres
til »førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med før-
tidspensionister i § 49 A, stk. 3, nr. 2, litra d, er imidlertid
ikke entydig, idet ordet »førtidspension« fremgår to steder i
bestemmelsen og kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets §
16, nr. 1, således at ændringen af bestemmelsen gøres enty-
dig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse-
kvenser.
Til nr. 15
Det er i lovforslagets § 17, nr. 1, foreslået at ligestille se-
niorpensionister med førtidspensionister i § 1, stk. 1, 7. pkt.,
og stk. 2, 6. pkt., og § 2, stk. 2, 7. pkt., i lov om skattefri
kompensation for forhøjede energi og miljøafgifter, ved at
»førtidspension« ændres til »førtidspension eller seniorpen-
sion«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med før-
tidspensionister i § 1, stk. 1, 7. pkt., og stk. 2, 6. pkt., og § 2,
stk. 2, 7. pkt., er imidlertid ikke entydig, idet ordet »førtids-
pension« fremgår to steder i hver bestemmelse og kun skal
ændres det ene sted.
L 67 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124558_0006.png
6
Det foreslås derfor at ændre affattelsen af lovforslagets §
17, nr. 1, således at ændringen af bestemmelsen gøres enty-
dig.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse-
kvenser.
Til nr. 16 og 17
Det er i lovforslagets § 18, nr. 1, foreslået at ligestille se-
niorpensionister med førtidspensionister i ligningslovens §
7, nr. 23, og § 9 L, stk. 2, nr. 3, ved at »førtidspension« æn-
dres til »førtidspension eller seniorpension«.
Den foreslåede ligestilling af seniorpensionister med før-
tidspensionister i § 7, nr. 23, er imidlertid ikke entydig, idet
ordet »førtidspension« fremgår to steder i bestemmelsen og
kun skal ændres ét sted.
Det foreslås derfor at indsætte et nyt nummer i lovforsla-
gets § 18, jf. ændringsforslag nr. 16, således at ændringen af
ligningslovens § 7, nr. 23, gøres entydig.
Det foreslås samtidig med ændringsforslag nr. 17, at det
upræcise forslag om ændring af ordet »førtidspension« til
»førtidspension eller seniorpension« i ligningslovens § 7, nr.
23, udgår af lovforslagets § 4, nr. 1.
Ændringsforslag nr. 16 og 17 har ingen indholdsmæssige
konsekvenser.
Til nr. 18 og 19
Hvis en person påbegynder udbetalinger fra ratepensio-
ner, pensionsordninger med løbende udbetalinger eller in-
deksordninger – såkaldt diskvalificerende pensionsudbeta-
linger – betales der af indbetalinger til aldersopsparing om-
fattet af det aldersbetingede, forhøjede indbetalingsloft på
50.200 kr. (2020-niveau), som sker i efterfølgende ind-
komstår, en afgift på 40 pct. af den del af det indbetalte be-
løb, der overstiger den lave indbetalingsgrænse på 5.300 kr.
(2020-niveau). Det er alene pensionsudbetalinger m.v., der
sker fra og med det tiende indkomstår før det indkomstår,
hvor pensionsopspareren når folkepensionsalderen, der fører
til, at efterfølgende indbetalinger til aldersopsparing pålæg-
ges afgift på 40 pct. Det følger af pensionsbeskatningslo-
vens § 25 A, stk. 6.
Pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 7, angiver dog en
række undtagelser hertil. Forskellige typer af pensionsudbe-
talinger anses således ikke som diskvalificerende pensions-
udbetalinger, herunder udbetaling af en rateopsparing i til-
fælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne,
som efter reglerne i lov om social pension berettiger konto-
haveren til at oppebære førtidspension, jf. pensionsbeskat-
ningslovens § 25 A, stk. 7, nr. 3. Det betyder, at pensionsop-
sparerens mulighed for at foretage indbetalinger til aldersop-
sparing omfattet af det aldersbetingede, forhøjede indbeta-
lingsloft på 50.200 kr. (2020-niveau) ikke påvirkes af udbe-
talingen af rateopsparingen.
Det er i lovforslagets § 19, nr. 1, foreslået at ligestille se-
niorpensionister med førtidspensionister i pensionsbeskat-
ningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 4, 3. pkt., § 12, stk. 1, nr. 3, 2.
pkt., § 25, stk. 1, nr. 2, og § 49 B, stk. 2.
Ved en fejl er det dog i lovforslagets § 19, nr. 1, ikke
foreslået at ligestille seniorpensionister med førtidspensioni-
ster i pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 7, nr. 3.
Samtidig er den foreslåede ligestilling af seniorpensioni-
ster med førtidspensionister i pensionsbeskatningslovens §
25, stk. 1, nr. 2, ikke entydig, idet ordet »førtidspension«
fremgår to steder i pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1,
nr. 2.
Det foreslås derfor at ændre »§ 25, stk. 1, nr. 2,« til »§ 25
A, stk. 7, nr. 3,« i lovforslagets § 19, nr. 1, jf. ændringsfor-
slag nr. 18.
Det betyder for det første, at udbetaling af en rateopspa-
ring i tilfælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte ar-
bejdsevne, som efter reglerne i lov om social pension beret-
tiger kontohaveren til at oppebære seniorpension, foreslås
ikke at skulle anses som en diskvalificerende pensionsudbe-
taling. Dermed ligestilles udbetalinger af rateopsparing i til-
fælde af pensionsopsparerens varigt nedsatte arbejdsevne,
som efter reglerne i lov om social pension berettiger konto-
haveren til at oppebære seniorpension, med udbetalinger af
rateopsparing i tilfælde af pensionsopsparerens varigt ned-
satte arbejdsevne, som efter reglerne i lov om social pension
berettiger kontohaveren til at oppebære førtidspension, såle-
des at udbetalinger af rateopsparing i tilfælde af berettigelse
til seniorpension ikke anses som en diskvalificerende pen-
sionsudbetaling. Det vil betyde, at pensionsopsparerens mu-
lighed for at foretage indbetalinger til aldersopsparing om-
fattet af det aldersbetingede, forhøjede indbetalingsloft på
50.200 kr. (2020-niveau) ikke påvirkes af udbetalingen af
rateopsparingen.
Ændringsforslag nr. 18 betyder for det andet, at det upræ-
cise forslag om ændring af ordet »førtidspension« til »før-
tidspension eller seniorpension« udgår af lovforslagets § 19,
nr. 1.
Samtidig hermed foreslås det at indsætte et nyt nummer i
lovforslagets § 19, jf. ændringsforslag nr. 19, hvorefter »op-
pebære førtidspension« foreslås ændret til »oppebære før-
tidspension eller seniorpension«. Dermed vil den foreslåede
ændring af pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 2, bli-
ve entydig.
Ændringsforslag nr. 19 har ingen indholdsmæssige kon-
sekvenser.
Til nr. 20
Efter gældende § 15, stk. 2, i lov om forvaltning og admi-
nistration af tilgodehavende feriemidler kan Lønmodtager-
nes Fond for Tilgodehavende Feriemidler (fonden) efter an-
søgning udbetale tilgodehavende feriemidler i tilfælde, hvor
lønmodtageren har forladt arbejdsmarkedet og har fået til-
delt førtidspension i henhold til kapitel 3 i lov om social
pension, efterløn i medfør af reglerne i kapitel 11 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring eller fleksydelse efter kapitel 2 i
lov om fleksydelse, får udbetalt alderspension oprettet som
led i et ansættelsesforhold eller har taget varig bopæl i ud-
landet.
For at fonden kan udbetale tilgodehavende feriemidler i
de nævnte tilfælde, vil en lønmodtager skulle ansøge om at
få de tilgodehavende feriemidler udbetalt og skulle doku-
L 67 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124558_0007.png
7
mentere, at arbejdsmarkedet er forladt, før lønmodtageren
har ret til at få de tilgodehavende feriemidler udbetalt. For
lønmodtagere, der har fået tildelt førtidspension, vil doku-
mentation kunne være en afgørelse om tilkendelse af førtids-
pension.
Det foreslås, at tildeling af seniorpension i henhold til ka-
pitel 3 a i lov om social pension bliver tilføjet til listen i §
15, stk. 2, i lov om forvaltning og administration af tilgode-
havende feriemidler over tilfælde, hvor fonden efter ansøg-
ning kan udbetale tilgodehavende feriemidler.
Det bemærkes, at en lønmodtager, for at fonden kan ud-
betale tilgodehavende feriemidler ved tilkendelse af senior-
pension, vil skulle ansøge om at få de tilgodehavende ferie-
midler udbetalt og skulle dokumentere, at arbejdsmarkedet
er forladt, før lønmodtageren har ret til at få de tilgodeha-
vende feriemidler udbetalt. For lønmodtagere, der har fået
tildelt seniorpension, vil dokumentation kunne være en af-
gørelse om tilkendelse af seniorpension.
Med forslaget vil personer, der får tildelt seniorpension,
få samme ret til at få udbetalt tilgodehavende feriemidler
som personer, der får tildelt førtidspension.
Til nr. 21
Efter § 15 i den vedtagne lov nr. 339 af 2. april 2019 om
ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og for-
skellige andre love (Indførelse af obligatorisk pensionsord-
ning for overførselsindkomstmodtagere og tillæg til refusion
til arbejdsgivere samt ændring af satsregulering af forskelli-
ge overførselsindkomster) træder reglerne om bidrag til den
obligatoriske pensionsordning af førtidspension efter lov om
social pension i kraft den 1. januar 2020.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til lov nr. 339
af 2. april 2019 (L 143, folketingsåret 2018-19), at bemyndi-
gelsesbestemmelsen i § 33 h i lov om social pension vil bli-
ve anvendt til at fastsætte, at Udbetaling Danmark månedligt
skal indberette til indkomstregisteret, hvor stort et bidrag til
obligatorisk pensionsordning der er beregnet for personen.
Den vil også blive anvendt til at fastsætte regler om, at Ud-
betaling Danmark hvert kvartal indbetaler bidragene til Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension. Der vil blive fastsat regler
om indbetalingen af bidrag samt forfaldsdatoer for indbeta-
lingen. Der vil endvidere blive fastsat regler om tilbagefør-
sel af bidrag i de tilfælde, hvor en person skal betale ydelsen
tilbage til Udbetaling Danmark.
Det fremgår herudover, at bemyndigelsen vil blive an-
vendt til at fastsætte en overgangsordning vedrørende imple-
mentering og administration af obligatorisk pension af før-
tidspension. Der er behov for at fastsætte en overgangsord-
ning for førtidspension, fordi det forventes, at Udbetaling
Danmark den 1. marts 2020 skal idriftsætte et nyt it-system
på pensionsområdet, sammenholdt med at førtidspension
udbetales som en foreløbig ydelse i løbet af året, hvorefter
der sker efterregulering af ydelsen, når årsopgørelsen fore-
ligger. Bemyndigelsen vil derfor blive anvendt til at fastsæt-
te en ordning, hvor obligatorisk pension integreres delvis i
Udbetaling Danmarks nye it-system på pensionsområde for
2020, hvor der i slutningen af 2020 indberettes og indbetales
for hele 2020, og hvor obligatorisk pension fra og med 2021
implementeres fuldt ud. Denne løsning er valgt for at undgå,
at der skal ske implementering i to it-systemer, og for at
imødegå en forsinkelse af det nye it-system.
I lovforslagets § 1, nr. 21, er nyaffattet §§ 33 f-33 h i lov
om social pension, således at seniorpension bliver omfattet
af en obligatorisk pensionsordning. I lovforslagets § 22, som
bliver nr. 23, er det foreslået i reglerne om obligatorisk pen-
sionsordning i lovforslagets § 1, nr. 21, at beskæftigelsesmi-
nisteren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr.
21, og at reglerne således ikke træder i kraft den 1. januar
2020. Baggrunden var, at it-systemerne til at administrere
indbetalingerne ikke kan nå at blive klar til den 1. januar
2020.
Det foreslås med ændringsforslaget at fastholde ikrafttræ-
delsestidspunktet for reglerne om bidrag og administration
af obligatorisk pensionsordning til den 1. januar 2020, og at
ministeren i overensstemmelse med forarbejderne til § 33 h,
vedtaget ved lov nr. 339 af 2. april 2019, bemyndiges til at
fastsætte en overgangsordning vedrørende implementering
og administration af den obligatoriske pensionsordning af
førtidspension og seniorpension.
Det foreslås således, at loven træder i kraft den 1. januar
2020.
Til nr. 22
Det foreslås at præcisere, at § 26 a i lov om social pen-
sion bliver affattet ved lovforslagets § 1, nr. 13.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse-
kvenser.
Til nr. 23
Det foreslås i § 23, stk. 6, 4. pkt., at præcisere, at det er
pågældende, der skal have ret til pension.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse-
kvenser.
Til nr. 24
Det foreslås at ændre formuleringen fra »situationerne«
til »afgørelserne«. Der er alene tale om en sproglig præcise-
ring.
Ændringsforslaget har ingen indholdsmæssige konse-
kvenser.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november 2019 og var
til 1. behandling den 5. december 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
L 67 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 11. december 2019
2124558_0008.png
8
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 29. november 2019 sendte beskæftigel-
sesministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mini-
steren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Nils Sjøberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1