Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 64 , L 64 A , L 64 B
Offentligt
2115073_0001.png
29. november 2019
J.nr. 2019-3365
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 64 - Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det of-
fentlige, skatteindberetningsloven og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Kommunalt
ejede forsyningsvirksomheders valg af privat inddrivelse, restanceinddrivelsesmyndighe-
dens overvæltning af omkostninger på skyldner ved brug af privat inkassator til inddri-
velse i udlandet, ophævelse af fradragsret for renter af fordringer under inddrivelse samt
forældelse m.v. i genoptagelsessager på inddrivelsesområdet m.v.)..
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 22. november 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Morten Dahlin(V).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 64b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om de økonomiske konsekvenser for staten og for kommuner, herunder efter tilbageløb og adfærd, til skatteministeren
2115073_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre uddybende for de økonomiske konsekvenser af lovforslaget for
stat og kommuner, herunder hvad provenuvirkningen er for kommunerne efter tilbageløb
og adfærd?
Svar
Det fremgår af lovforslaget, at en ophævelse af fradragsretten for renter af fordringer un-
der inddrivelse vil tilvejebringe et umiddelbart merprovenu på 175 mio. kr. årligt (2020-
niveau), hvoraf 115 mio. kr. vedrører kommuner.
Ophævelsen af fradragsretten indebærer en reduktion i de berørte personers disponible
indkomst, hvilket fører til et lavere forbrug og deraf færre indtægter fra moms mv. Det
opgjorte tilbageløb vedrørende både personer og selskaber er ca. 40 mio. kr. Dette fald i
indtægter vedrører ikke kommunerne, og der er derfor ikke opgjort en provenuvirkning
for kommunerne efter tilbageløb og adfærd. Efter tilbageløb og adfærd vil ophævelsen af
fradragsretten samlet set indebære et merprovenu på 135 mio. kr.
Side 2 af 2