Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 63 Bilag 1
Offentligt
2105448_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-
folier
1
(Forbud mod gratis udlevering af bæreposer og forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer)
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 681 af 2. juli 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
fodnoten
til lovens titel ændres ”Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 219/2009 af
11. marts 2009 om tilpasning til Rådets afgørelse 1999/468/EF af visse retsakter, der er omfattet af
proceduren i traktatens artikel 251, for så vidt angår forskriftsproceduren med kontrol, EU-Tidende
2009, nr. L 87, side 109,” til: ”Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2018/852 af 30. maj
2018 om ændring af direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald, EU-Tidende 2018, nr. L
150, s. 141,”
2.
Efter § 51 indsættes:
Ӥ
51 a.
Bæreposer med hank må ikke udleveres gratis på salgssteder for varer eller produkter.
Stk.
2. Bæreposer af plastik med og uden hank med en vægtykkelse under 30 mikrometer må ikke
udleveres gratis eller mod betaling på salgssteder for varer eller produkter.
Stk. 3.
Bæreposer af plastik uden hank med en vægtykkelse under 15 mikrometer er ikke omfattet af
forbuddet i stk. 2.
Stk. 4.
Salgssteder, der udelukkende sælger varer fritaget for afgift, jf. lov om merværdiafgift
(momsloven), er ikke omfattet af forbuddet i stk. 1.
§ 51 b.
Miljøministeren kan fastsætte regler om bæreposer, herunder regler om minimumspriser,
materialer og mærkning.”
3.
I
§ 110, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter ”§ 50 a, stk. 1 eller 2,”: ”§ 51 a, stk. 1 eller 2,”.
4.
I
§ 110, stk. 3,
indsættes efter ”§ 51,”: ”§ 51 b,”.
1
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/720 af 29. april 2015 om ændring af direktiv
94/62/EF med henblik på at mindske forbruget af letvægtsplastikbæreposer, EU-tidende 2015, nr. L 115, s. 11, samt dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2018/852 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald, EU-tidende 2018, nr. L 150, s. 141.
Lovforslaget har som udkast været notificeret i overensstemmelse med artikel 16 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 94/62/EF om emballage
og emballageaffald og direktiv 2015/1535 af 9. september 2015 om informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).
1
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
§2
I lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier, jf. lovbekendtgørelse nr. 1236 af 4.
oktober 2016, som ændret ved § 3 i lov nr. 1431 af 5. december 2018, § 1 i lov nr. 1434 af 5. december 2018 og
§ 6 i lov nr. 1728 af 27. december 2018, foretages følgende ændring:
Som
fodnote
til lovens titel indsættes:
”1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2015/720 af 29. april 2015 om ændring af direktiv 94/62/EF med henblik på at
mindske forbruget af letvægtsplastikbæreposer, EU-tidende 2015, nr. L 115, s. 11. Lovforslaget har
som udkast været notificeret i overensstemmelse med artikel 16 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 94/62/EF om emballage og emballageaffald og direktiv 2015/1535 af 9. september
2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).”
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2-4, træder i kraft den 1. januar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Reduktion af bæreposeforbrug
1.2. Lovforslagets baggrund
1.2.1. Letvægtsplastikbæreposedirektivet (direktiv 2015/720)
1.2.2. Nyt emballagedirektiv (direktiv 2018/852)
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
2
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105448_0003.png
1. Indledning
1.1.
Reduktion af bæreposeforbrug
Lovforslaget forbyder gratis udlevering af bæreposer, uanset materiale eller størrelse, med det formål at
fremme genbrug af bæreposer. Derudover forbydes udlevering af tynde plastikbæreposer under 30
mikrometer (µm), der sjældent genbruges på grund af deres skrøbelige karakter. Dog er de meget tynde og
lette plastikbæreposer under 15 µm uden hank (meget tynde plastikbæreposer) undtaget lovforslagets
forbud. Disse meget tynde plastikbæreposer er nødvendige til fødevarer af hensyn til hygiejne og forebyggelse
af madspild.
Størstedelen af de plastikbæreposer, der i dag kan købes i supermarkederne, bliver ikke omfattet af forbuddet
mod udlevering af tynde plastikbæreposer under 30 µm med og uden hank (tynde plastikbæreposer), idet
disse stort set alle har en vægtykkelse på 40-80
μm. Derimod bliver alle plastikbæreposer over 30 µm, samt
alle øvrige bæreposer i andre materialer, omfattet af lovforslagets forbud mod
gratis
udlevering.
Lovforslagets formål er målrettet den voksende produktion af plastikaffald og udledning heraf i miljøet, samt
fremme af en cirkulær økonomi, hvor design og produktion understøtter muligheden for genbrug, reparation
og genanvendelse, og hvor der udvikles og bruges mere bæredygtige materialer og produkter. Ved at bevare
produkters og materialers værdi så længe som muligt og producere mindre affald, reduceres
ressourceforbruget og affaldsmængderne.
Lovforslaget gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/720 af 29. april 2015
om ændring af direktiv 94/62/EF med henblik på at mindske forbruget af letvægtsplastbæreposer
(letvægtsplastbæreposedirektivet), samt dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/852 af
30. maj 2018 om ændring af direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald (nyt emballagedirektiv).
Danmark opfylder i dag kravene i letvægtsplastbæreposedirektivet. Regeringen ønsker dog fremadrettet
fortsat at reducere forbruget af letvægtsplastbæreposer, hvorfor nærværende lovforslag indfører yderligere
foranstaltninger rettet mod letvægtsplastbæreposer. Derudover skal lovforslaget sikre, at Danmark
understøtter forebyggelse og genbrug af alle øvrige typer bæreposer, uanset hvilket materiale de består af.
1.2.
Lovforslagets baggrund
Forbruget af plastikbæreposer og bæreposer af andre materialer forventes at fortsætte i fremtiden. Derfor er
der behov for at indføre reducerende foranstaltninger med henblik på at understøtte den cirkulære økonomi.
Lovforslagets forbud mod udlevering af gratis bæreposer og forbud mod tynde plastikbæreposer under 30
µm vil, sammen med den eksisterende emballageafgift, forebygge forbruget af alle typer bæreposer og give
incitament til genbrug. Dermed vil lovforslaget være til gavn for miljøet.
I Danmark udleveres skønsmæssigt ca. 25 % af alle plastikbæreposer (beregnet på vægt) gratis i
detailhandlen, jf. undersøgelsen ’Forarbejde
med henblik på oplysnings- og opmærksomhedskampagne om
den skadelige miljøbelastning af letvægtsplastikbæreposer’
udarbejdet af ’the Nudging Company’ for
Miljøstyrelsen, offentliggjort i 2017. Undersøgelsen viser også, at ca. en tredjedel af forbrugerne i
supermarkeder køber en plastikbærepose.
De tynde plastikbæreposer er skrøbelige, hvilket bevirker, at de ofte får en meget kort levetid og kun
anvendes én gang. Disse engangsposer ønskes af den grund udfaset som bærepose. I modsætning hertil kan
øvrige bæreposer i tykkere materialer holde til at blive brugt flere gange. De er egnede til genbrug. For disse
bæreposer indføres der krav om forbud mod
gratis
udlevering. Forbud mod gratis udlevering forventes at
medføre, at forbrugerne i højere grad tager stilling til, om bæreposen er nødvendig. Når forbrugerne skal tage
stilling til, om de vil betale for bæreposen, vil dette skabe incitament til, at forbrugerne oftere fravælger køb
af en ny bærepose og i stedet genbruger allerede indkøbt bærepose eller andre alternativer. Dermed vil der
ske en nedgang i forbruget. Betalingskravet vil gælde for alle bæreposer med hank, uanset materiale og
størrelse. Dette skyldes, at alle typer af bæreposer kan medføre negativ påvirkning af miljøet i og med, at der
forbruges ressourcer. For eksempel kan en tekstilbærepose ud fra en miljømæssig livscyklusbetragtning være
et dårligere alternativ end en plastikbærepose, medmindre tekstilbæreposen genbruges adskillige gange. I
forhold til brug af papirbæreposer har disse et miljøaftryk på niveau med plastikbæreposer, men de egner sig
i mindre grad til genbrug.
3
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
Betaling for bæreposer er i dag allerede frivilligt indført af flere butikskæder i Danmark, bl.a. i tøjbutikker,
legetøjsbutikker og boghandlere.
1.2.1.
Letvægtsplastbærepose-direktivet (direktiv 2015/720)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/62/EF (emballagedirektivet) blev vedtaget for at forebygge og
mindske miljøbelastningen ved emballage og emballageaffald. Selv om plastikbæreposer betragtes som
emballage i henhold til dette direktiv, indeholdt direktivet ingen specifikke foranstaltninger vedrørende
forbruget af plastikbæreposer. Som følge af behovet for foranstaltninger rettet mod plastikbæreposer blev
letvægtsplastbæreposedirektivet, som et ændringsdirektiv til emballagedirektivet 94/62/EF, vedtaget i 2015.
Letvægtsplastbæreposedirektivet tilsigter, at medlemsstaterne træffer foranstaltninger med henblik på at
opnå en varig reduktion af forbruget af letvægtsplastbæreposer. I letvægtsplastbæreposedirektivet er en
letvægtsplastbærepose defineret som en plastikbærepose med en vægtykkelse på mindre end 50 µm. De
meget lette plastikbæreposer er defineret som plastikbæreposer med en vægtykkelse på mindre end 15 µm,
der er nødvendige af hygiejnehensyn, eller som anvendes som primæremballage til fødevarer i løs vægt, når
dette bidrager til at forebygge madspild.
Ifølge direktivet skal medlemsstaternes tiltag omfatte indførsel af foranstaltninger, der sikrer, at det årlige
forbrugsniveau ikke overstiger 90 letvægtsplastbæreposer pr. person senest den 31. december 2019 og 40
letvægtsplastbæreposer pr. person senest den 31. december 2025, eller tilsvarende mål fastsat i vægt og/eller
indførsel af instrumenter, der sikrer, at letvægtsplastbæreposer senest den 31. december 2018 ikke udleveres
gratis på salgssteder for varer eller produkter, medmindre der indføres lige så effektive instrumenter. De
anvendte reduktionsforanstaltninger i letvægtsplastbæreposedirektivet skal tage hensyn til det nuværende
forbrugsniveau for plastikbæreposer i de enkelte medlemsstater. Det vil sige, at et højere forbrugsniveau
kræver en større indsats, samt at der skal tages hensyn til de reduktioner, der allerede er opnået. I Danmark
opfyldes letvægtsplastbæreposedirektivets reduktionskrav via emballageafgiften på plastikbæreposer. Det
vurderes derudover, at Danmark ikke har et forbrugsniveau, der overstiger 90 letvægtsplastbæreposer pr.
person pr. år.
Uanset at letvægtsplastbæreposedirektivet har hjemmel i artikel 114 TEUF, der vedrører det indre markeds
funktion, må det fortolkes således, at selvom Danmark opfylder direktivets krav i dag, er der ikke noget i
direktivet, der hindrer, at forbruget af letvægtsplastbæreposer reduceres yderligere.
Letvægtsplastbæreposedirektivet fastsætter udtrykkeligt, at der på samme tid kan anvendes foranstaltninger
som nævnt i såvel artikel 1 a., 4. afsnit, litra a og b. Letvægtsplastbæreposedirektivet muliggør således en
vifte af foranstaltninger med henblik på at opnå en varig reduktion af forbruget af letvægtsplastbæreposer.
1.2.2.
Nyt emballagedirektiv (direktiv 2018/852)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/852 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 94/62/EF
om emballage og emballageaffald (nyt emballagedirektiv) er seneste ændring af emballagedirektivet.
Direktivændringen var en del af EU-Kommissionens cirkulære økonomi-pakke fra 2. december 2015, der skal
lette Europas omstilling til cirkulær økonomi, styrke konkurrenceevnen, skabe arbejdspladser og fremme
bæredygtig vækst. Det nye emballagedirektiv har fokus på, at affaldshåndteringen i Unionen forbedres for at
beskytte, bevare og forbedre miljøkvaliteten, beskytte menneskers sundhed, sikre en forsigtig, effektiv og
rationel udnyttelse af naturressourcerne, fremme den cirkulære økonomis principper m.v., jf. direktivets
første betragtning i præamblen.
Det nye emballagedirektiv har dermed et overordnet fokus på cirkulær økonomi, og foreskriver, at
medlemsstaterne, i overensstemmelse med affaldshierarkiet fastlagt i artikel 4 i direktiv 2008/98/EF
(affaldsdirektivet), skal træffe foranstaltninger til at tilskynde til en forøgelses af andelen af
genbrugsemballage, der bringes i omsætning. Derudover er der i det nye emballagedirektiv indsat
bestemmelse om, at medlemsstaterne iværksætter forebyggende foranstaltninger med henblik på at
forebygge produktion af emballageaffald og minimere emballages miljøpåvirkning. Sådanne forebyggende
foranstaltninger kan bestå af nationale programmer, incitamenter via ordninger for udvidet producentansvar
til minimering af emballages miljøpåvirkning eller tilsvarende foranstaltninger som, hvor relevant,
iværksættes i samråd med økonomiske operatører og forbruger- og miljøorganisationer, og som tager sigte
på at samle og udnytte de forskellige initiativer på forebyggelsesområdet, der tages i medlemsstaterne.
Medlemsstaterne kan i den sammenhæng gøre brug af økonomiske instrumenter og andre foranstaltninger
for at give incitamenter til at anvende affaldshierarkiet, såsom dem i bilag IVa til direktiv 2008/98/EF
4
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
(affaldsdirektivet) eller andre hensigtsmæssige instrumenter og foranstaltninger, jf. emballagedirektivet
artikel 4, stk. 1.
2.
Hovedpunkter i lovforslaget
2.1.
Gældende ret
Miljøbeskyttelsesloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 241 af 13. marts 2019, indeholder ikke i dag hjemmel til
forbud mod gratis udlevering af bæreposer med hank eller forbud mod udlevering af plastikbæreposer med
og uden hank under 30 µm.
I dag opfyldes forpligtelserne i letvægtsplastbæreposedirektivet ved afgiftsreguleringen i
emballageafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1236 af 4. oktober 2016 med efterfølgende ændringer, og
derudover vurderes Danmark ikke at have et forbrugsniveau, der overstiger 90 letvægtsplastbæreposer pr.
person. Dette lovforslag er et supplement til emballageafgiftens opfyldelse af
letvægtsplastbæreposedirektivet.
Efter emballageafgiftslovens § 2 a svares der afgift af poser fremstillet af papir eller plastik m.v. med et
rumindhold op til hank eller lignende på mindst 5 liter. Bestemmelsen tager sigte på at afgiftspålægge de
typer af poser, der med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende. For at afgrænse
afgiftspligtige poser i forhold til f.eks. alminelige affaldsposer, fryseposer og brune papirsposer er det kun
poser med hank (eller forberedt til hank) eller lignende, der er omfattet af afgiftspligten. Kravet om hank
indebærer, at der er tale om bæreposer, der kan anvendes til at bære varer hjem i, og som med rimelighed
kan erstattes af genbrugelige bæreløsninger. Poser, der indeholder f.eks. mel, sukker, hunde- og kattemad,
toiletpapir og køkkenruller, og som normalt er lukkede, er ikke omfattet af afgiftspligten, selvom de i nogle
tilfælde er forsynet med hank.
Lovforslagets bestemmelse, § 51 a, stk. 1-4 og § 51 b, indsættes i miljøbeskyttelseslovens kapitel 7 om
affaldsforebyggelse, genanvendelse og renere teknologi.
2.2. Ministeriets overvejelser og lovforslagets udformning
Højeste prioritet i affaldshierarkiet, og dermed den miljømæssigt foretrukne aktivitet, er affaldsforebyggelse.
Gennem affaldsforebyggelse opnås de største miljømæssige besparelser. Dette sker typisk ved at undgå at
stoffer, materialer eller produkter bliver til affald, f.eks. ved at begrænse unødvendigt forbrug. I tråd med
grundtankerne i den cirkulære økonomi sigter lovforslagets bestemmelser således mod at skabe øget
incitament til øget genbrug og dermed reduceret forbrug.
Med lovforslaget implementeres direktivkrav, der stiller krav om reduktion af letvægtsplastbæreposer og
forebyggelse af produktion af emballageaffald. Til trods for at Danmark via emballageafgiften allerede har
reduceret forbruget af bæreposer, er der behov for et vedvarende fokus på at sænke forbruget. Det er
sandsynligt, at der kommer yderligere EU-regulering vedrørende bæreposer indenfor de nærmeste år, idet
emballagedirektivet indeholder tilkendegivelse af, at EU-Kommissionen senest den 27. november 2021
forelægger Europa-Parlamentet og Rådet en rapport med en vurdering af effektiviteten af foranstaltningerne
i emballagedirektivets artikel 4, stk. 1a. Hvis det vurderes, at medlemsstaternes indførte foranstaltninger ikke
er effektive nok, skal EU-Kommissionen undersøge, hvordan der på andre måder kan opnås en reduktion af
forbruget af letvægtsplastbæreposer og kan om nødvendigt fremlægge et lovgivningsmæssigt forslag. Dette
kan bl.a. indebære fastsættelse af mål på EU-plan. Som følge af denne ventede rapport i 2021 og mulige
lovgivningsmæssige tiltag sammenholdt med det globale fokus på øget cirkulær økonomi, er der behov for at
iværksætte tiltag, der fremmer reduktionen af letvægtsplastbæreposer og øvrige bæreposer.
Det er ministeriets vurdering, at lovforslagets bestemmelser vil bevirke, at Danmark bidrager positivt til
reduktionen af forbruget af letvægtsplastbæreposer, jf. formålet med letvægtsplastbæreposedirektivet.
De bæreposer, som foreslås omfattet af lovforslagets
§ 51 a, stk. 1
om forbud mod gratis udlevering af
bæreposer, er bæreposer med hank, hvilket er tilsvarende de bæreposer, der er omfattet af
emballageafgiftsloven. Emballageafgiften omfatter dog kun bæreposer med hank med et rumindhold på
mindst 5 liter, hvorimod lovforslaget omfatter alle typer af bæreposer uanset rumindhold og materiale.
Baggrunden for den ensartede afgrænsning af bæreposer med hank er, at det er forbruget af disse poser, som
lovforslaget sigter mod at reducere. Den ensartede afgrænsning indebærer, at der for lovforslagets § 51 a, stk.
1,
omfattede bæreposer med hank, gælder samme definition af ”med hank”, som der gør sig gældende for
5
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
emballageafgiftens grundlag. Dette medfører, at lovforslagets § 51 a, stk. 1, som emballageafgiftsloven,
omfatter bæreposer, hvorom det gælder, at disse med rimelighed kan erstattes af tasker og lignende.
Derudover har lovforslaget samme formål som emballageafgiften, nemlig at fremme genbrug.
Intentionen med forbuddet mod gratis udlevering af bæreposer er at få forbrugeren til aktivt at tage stilling
til, om denne har behov for en bærepose. Forbuddet mod udlevering af gratis bæreposer er i
overensstemmelse med letvægtsplastbæreposedirektivets foranstaltninger rettet mod reduktion af
letvægtsplastbæreposer, jf. 1 a., 4. afsnit, litra a og b. Letvægtsplastbæreposedirektivets artikel 1a., 4. afsnit,
litra a, foreskriver, at der kan indføres instrumenter, der sikrer, at letvægtsplastbæreposer ikke udleveres
gratis på salgssteder for varer eller produkter. Dette er en foranstaltning, som allerede i dag er indført i en
række medlemsstater. Derudover er lovforslagets § 51 a, stk. 1, i overensstemmelse med det nye
emballagedirektiv 2018/852, der har til hensigt at fremme genbrug, bl.a. ved brug af økonomiske
incitamenter.
Begrundelsen for at lovforslagets forbud mod gratis udlevering af bæreposer rummer alle typer bæreposer og
ikke blot plastikbæreposer, skal findes i en livscyklusanalyse udarbejdet for Miljøstyrelsen, marts 2018 (Life
Cycle Assessment of grocery carrier bags, Miljøstyrelsen 2018). Analysen viser, at fremstilling af
plastikbæreposer, papirbæreposer og stofbæreposer alle i større eller mindre omfang, har en negativ
miljøpåvirkning. Derfor ses der ikke kun at være et behov for at begrænse forbruget af plastikbæreposer, men
også øvrige typer bæreposer.
De bæreposer, som foreslås omfattet af lovforslagets
§ 51 a, stk. 2,
om forbud mod udlevering af tynde
plastikbæreposer, er tynde plastikbæreposer under 30 µm med og uden hank, dvs. at stk. 2 ikke følger
emballageafgiftens afgrænsning.
Lovforslagets bestemmelse i § 51 a, stk. 2, har til formål at forebygge forbruget af plastikbæreposer, der er at
betragte som engangsplastikbæreposer. Engangsplastikbæreposer er plastikbæreposer, der i realiteten ikke
er designet eller markedsført med henblik på i deres levetid at blive genbrugt. De er typisk beregnet til at
blive anvendt en enkelt gang eller i en kort periode, inden de bortskaffes. Forbruget af disse tynde
plastikbæreposer bør derfor begrænses, så der i højere grad bruges bæreposer, der kan anvendes flere gange.
Lovforslagets § 51 a, stk. 2, omfatter plastikbæreposer under 30 µm og således ikke plastikbæreposer fra 30-
50 µm, som letvægtsplastbæreposedirektivet foreskriver. Dette begrundes i sammenhængen med den
vægtbaserede emballageafgift på poser af papir, plastik m.v., der allerede har en reducerende effekt på
forbruget af bæreposer. Endvidere er mange af de plastikbæreposer, der sælges i supermarkederne, ca. 40
µm i vægtykkelse og kan, grundet deres tykkelse, genbruges. Plastikbæreposer på ca. 40 µm vurderes således
at have en markant længere levetid end plastikbæreposer under 30 µm. Det er derfor ministeriets vurdering,
at plastikbæreposer mellem 30-50 µm er egnede til genbrug og i høj grad bliver genbrugt, i modsætning til de
tyndere plastikbæreposer under 30 µm. I lovforslaget benyttes således ikke samme afgrænsning som i
letvægtsplastbæreposedirektivet, der omfatter reduktion af letvægtsplastbæreposer med vægtykkelse under
50 µm. Det er i den forbindelse vigtigt at bemærke, at plastikbæreposer mellem 30-50 µm fortsat vil være
reguleret af emballageafgiften samt lovforslagets anden bestemmelse om forbud mod gratis udlevering af
bæreposer. Det er ministeriets vurdering, at det i særdeleshed er plastikbæreposer under 30 µm, der har en
uhensigtsmæssig kort levetid.
Effekten af lovforslagets bestemmelse om forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer kan, isoleret set,
potentielt medføre øget plastikforbrug, idet der i et vist omfang må forventes en substitution i retning mod
tykkere bæreposer. De tykkere bæreposer kan imidlertid i højere grad genbruges, hvilket vil virke
modsatrettet og dermed føre til et fald i plastikforbruget. Eftersom at forbuddet finder anvendelse sammen
med lovforslagets stk. 1 om forbud mod gratis udlevering af bæreposer samt emballageafgiften, forventes det
samlede forbrug af plastik og øvrige bærepose-materialer at blive reduceret. Lovforslaget forventes således
samlet set i samspil med emballageafgiften at afstedkomme øget genbrug af bæreposer og dermed en
reduktion af det samlede materialeforbrug til bæreposer samt reduktion af affald.
Som følge af at lovforslagets
§ 51 a, stk. 3,
undtager de meget tynde plastikbæreposer under 15 µm uden hank
fra forbuddet mod udlevering af tynde plastikbæreposer i stk. 2, har ministeriet overvejet, hvorvidt denne
undtagelse kan afstedkomme et øget forbrug af de meget tynde plastikbæreposer uden hank. Ministeriets
vurdering er, at lovforslaget kun i begrænset omfang vil medføre dette, idet meget tynde plastikbæreposer
uden hank ikke er egnede til at bære varer i og dermed ikke er attraktive at benytte for salgssteder for varer
6
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105448_0007.png
eller produkter. Forbrugerne efterspørger bæreposer af en vis kvalitet med hank, og det forventes fortsat at
gøre sig gældende efter ikrafttrædelse af de nye regler. Denne vurdering læner sig op af erfaringerne med
emballageafgiften, der siden 1993 har omfattet bæreposer med hank, hvilket ikke har afstedkommet, at
forbrugsmønstret er skiftet fra bæreposer med hank til bæreposer uden hank, eller at disse bæreposer er
blevet meget tynde som følge af emballageafgiften. Det vurderes, at hvis forbrugerne får et reelt valg mellem
bæreposer med eller uden hank, vil de vælge bæreposer med hank af en vis kvalitet, hvilket implicit fordrer
en vis vægtykkelse.
I lovforslaget foreslås indsat en bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte regler om bæreposer, herunder
regler om minimumspris, materiale, mærkning m.v. Med den foreslåede bestemmelse i
§ 51 b,
gives der
bemyndigelse til, at ministeren kan indføre kommende EU-regulering om bæreposer, herunder nye EU-krav
om mærkning af bionedbrydelige og komposterbare bæreposer, der ventes i det kommende år, jf.
emballagedirektivet artikel 8a. Derudover giver hjemlen mulighed for, at ministeren kan fastsætte en
minimumspris for bæreposer, uanset materiale eller størrelse, som er reguleret i § 51 a, stk. 1.
Myndighederne skal efter miljøbeskyttelseslovens tilsynsbestemmelser følge op på om de foreslåede
bestemmelser efterleves. Dette vil indebære tilsyn med salgssteder, herunder at føre kontrol med at der ikke
udleveres gratis bæreposer eller tynde plastikbæreposer. Det er efter miljøbeskyttelseslovens § 65
kommunerne, der fører tilsyn med, at loven og de regler, der er fastsat i medfør af loven, overholdes. Det
følger dog af § 67, at ministeren kan bestemme, at tilsyn og overvågning af miljøtilstanden i visse tilfælde skal
udføres af andre myndigheder. Ministeren forventes i forhold til nærværende lovforslag at delegere
tilsynsbeføjelsen til Miljøstyrelsen.
Det foreslås i lovforslagets § 51 a, stk. 4, at genbrugsbutikker undtages fra forbuddet mod gratis udlevering af
bæreposer. Genbrugsbutikker er fritaget for at betale moms under forudsætning af, at butikkerne kun sælger
brugte varer, der er modtaget vederlagsfrit. Butikkerne bør derfor undtages fra kravet om tage betaling i
forbindelse med udlevering af bæreposer.
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at de økonomiske konsekvenser for statens tilsyn og håndhævelse af de foreslåede lovregler
samt administrative forskrifter om bæreposer er begrænsede. Det forventes, at Miljøstyrelsen vil få til opgave
at føre tilsynet i overensstemmelse med miljøbeskyttelseslovens regler.
Forslaget skønnes samlet set at indebære et afledt årligt mindreprovenu fra emballageafgift på bæreposer af
plastik og papir på ca. 20 mio. kr. i 2020 faldende til ca. 5 mio. kr. varigt. Den varige virkning er mindre end
provenuvirkningen de første år, da såvel afgiftens grundlag som den reale afgiftssats er faldende. Den reale
afgiftssats udhules over tid, idet emballageafgiften ikke indekseres med den almindelige prisudvikling. Det er
endvidere lagt til grund, at afgiftsgrundlaget er faldende, idet mængden af bæreposer har udvist en faldende
tendens over den seneste årrække. Der er ikke indregnet et tilbageløb, idet der ikke er tale om en
satsændring, men derimod en afledt adfærdseffekt af anden regulering.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af forbud mod tynde plastikbæreposer med hank
samt gratis udlevering af bæreposer
Varig
virkning
-5
Finansårs-
virkning
2020
-20
Mio. kr. (2019-niveau)
Provenuvirkning efter tilbageløb
og adfærd
2020
-20
2021
-15
2022
-15
2023
-15
2024
-15
2025
-10
Note: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. Et negativt fortegn angiver et mindreprovenu. Det er lagt til grund, at forbruget af
bæreposer i butikker, der ikke hidtil har opkrævet betaling, halveres til knap 70 mio. poser. Det antages, at afgiftsgrundlaget vil falde
med 5 pct. årligt i fravær af yderligere regulering, svarende til det gennemsnitlige årlige fald i provenuet af afgift på plastikposer siden
2015. Det er lagt til grund, at afgiften ikke indekseres, hvormed provenueffekten udhules yderligere over tid.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at den foreslåede lovgivning lever op til kravene til digitaliseringsklar
lovgivning.
7
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
Lovforslaget medfører ikke organisatoriske ændringer for det offentlige. Lovforslaget forventes ikke at få
administrative konsekvenser for kommuner eller regioner, hvorfor det vurderes, at lovforslaget ikke vil have
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige af betydning.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Detailhandlen svarer i dag emballageafgift på bæreposer, som udleveres gratis. Udgiften til bæreposer,
herunder betaling af afgift, er i dag internaliseret i købet af andre varer. Forbrugernes reaktion på forbuddet
mod tynde plastikbæreposer og forbuddet mod at udlevere gratis bæreposer har betydning for, i hvor høj
grad lovforslaget vil medføre erhvervsøkonomiske gevinster eller omkostninger.
Forbuddet mod tynde plastikbæreposer betyder umiddelbart, at detailhandlens udgifter til tynde
plastikbæreposer, herunder afgift på denne emballage, bortfalder. Vælger 50 % af forbrugerne alligevel at få
udleveret en tykkere og nu brugerbetalt bærepose, vil detailhandlen skulle indkøbe dyrere poser. I det tænkte
regneeksempel vil de tykkere bæreposer medføre en meromkostning på 2-3 mio. kr. årligt, som dog vil blive
overvæltet på forbrugerne ved betaling for poserne.
I den del af detailhandlen, som ikke benytter tynde plastikbæreposer, men i dag udleverer plastikbæreposer
gratis, vurderes kravet om betaling at medføre en besparelse til indkøb af bæreposer på 22-66 mio. kr. årligt,
hvis reglerne medfører en reduktion i antallet af bæreposer med 50 %. Omkostning til indkøb af bæreposer
vil blive overvæltet på forbrugerne ved betaling for poserne.
Et forbud mod gratis udlevering af bæreposer og forbud mod udlevering af tynde plastbæreposer kan fjerne
et konkurrenceparameter for de erhvervsdrivende, og kan dermed være med til at begrænse konkurrencen.
Dog er det ministeriets vurdering, at denne konkurrencebegrænsning er yderst marginal og desuden
velbegrundet i miljøhensyn. I forhold til fastsættelse af minimumspris for bæreposer i bekendtgørelse, vil det
være nødvendigt at sikre, at konkurrencen samt miljøet tilgodeses.
Principperne om de 5 principper for agil, erhvervsrettet regulering vurderes ikke relevante.
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet, da der ikke vil være behov for
oprettelse af nye administrative systemer el.lign. for at efterleve forbuddene. Erhvervslivet pålægges heller
ikke nærmere pligter i form af eksempelvis kontrolopgaver, dokumentation eller krav om indberetning af
data.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgere.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes at have positive miljømæssige konsekvenser. Forbud mod gratis udlevering af
bæreposer med hank samt forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer forventes at give incitament til
genbrug, samlet set reducere forbruget af bæreposer i alle materialetyper og reducere mængden af affald.
7.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget supplerer emballageafgiftens implementering af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2015/720 (letvægtsplastbæreposedirektivet), samt gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2018/852 (nyt emballagedirektiv).
Lovforslaget er notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EF
(informationsproceduredirektivet), i henhold til Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald
(emballagedirektivet).
Lovforslagets
§ 51 a, stk. 1,
om forbud mod udlevering af gratis bæreposer med hank, uanset materiale og
størrelse, implementerer dele af letvægtsplastbæreposedirektivet for så vidt angår andelen af
plastikbæreposer under 50 µm, jf. artikel 4, stk. 1, litra a. Derudover relaterer lovforslaget sig også til
letvægtsplastbæreposedirektivet artikel 4, stk. 1, litra b, hvorefter medlemsstaterne kan træffe
foranstaltninger såsom økonomiske instrumenter og nationale reduktionsmål for så vidt angår alle former
for plastikbæreposer, uanset deres vægtykkelse. Endvidere relaterer lovforslagets § 51 a, stk. 1, til
emballagedirektivets artikel 4, stk. 1, for så vidt angår bæreposer i øvrige materialer end plastik. Af artikel 4,
8
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
stk. 1, fremgår det bl.a., at udover de forebyggende foranstaltninger, som iværksættes i overensstemmelse
med artikel 9 om væsentlige krav til emballager, skal medlemsstaterne sikre, at der bliver iværksat andre
forebyggende foranstaltninger med henblik på at forebygge produktion af emballageaffald og minimere
emballages miljøpåvirkning. Sådanne andre forebyggende foranstaltninger kan bestå af nationale
programmer, incitamenter via ordninger for udvidet producentansvar til minimering af emballages
miljøpåvirkning eller tilsvarende foranstaltninger, der, hvis det er relevant, iværksættes i samråd med
økonomiske operatører og forbruger- og miljøorganisationer, og som tager sigte på at samle og udnytte de
forskellige initiativer på forebyggelsesområdet, der tages i medlemsstaterne. Medlemsstaterne kan gøre brug
af økonomiske instrumenter og andre foranstaltninger for at give incitamenter til at anvende
affaldshierarkiet, såsom dem i bilag IVa til direktiv 2008/98/EF eller andre hensigtsmæssige instrumenter
og foranstaltninger. Endvidere fremgår det af emballagedirektivet artikel 5, stk. 1, om genbrug, at der i
overensstemmelse med affaldshierarkiet, fastlagt i artikel 4 i direktiv 2008/98/EF, kan træffes
foranstaltninger til at tilskynde til en forøgelse af andelen af genbrugsemballage, der bringes i omsætning, og
af systemer til genbrug af emballage på en miljømæssigt forsvarlig måde.
Foranstaltningerne skal være i overensstemmelse med traktaten uden at gå på kompromis med
fødevarehygiejnen og forbrugernes sikkerhed. Sådanne foranstaltninger kan blandt andet omfatte brugen af
økonomiske incitamenter, jf. artikel 5, stk. 1, litra c. Lovforslagets bestemmelse om forbud mod gratis
udlevering af bæreposer med hank, uanset materiale og størrelse, vurderes at være i overensstemmelse med
emballagedirektivet artikel 4, stk. 1, og artikel 5, stk. 1, litra c.
Lovforslagets
§ 51 a, stk. 2,
om forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer supplerer den eksisterende
implementering af letvægtsplastbæreposedirektivet. Ifølge direktivet skal medlemsstaterne indføre
foranstaltninger, der sikrer, at det årlige forbrugsniveau ikke overstiger 90 letvægtsplastbæreposer pr. person
senest den 31. december 2019 og 40 letvægtsplastbæreposer pr. person senest den 31. december 2025, eller
tilsvarende mål fastsat i vægt og/eller indførelse af instrumenter, der sikrer, at letvægtsplastbæreposer senest
den 31. december 2018 ikke udleveres gratis på salgssteder for varer eller produkter, medmindre der indføres
lige så effektive instrumenter, jf. artikel 4, stk. 1, litra a. De anvendte reduktionsforanstaltninger i
letvægtsplastbæreposedirektivet skal tage hensyn til det nuværende forbrugsniveau for plastikbæreposer i de
enkelte medlemsstater. Det vil sige, at et højere forbrugsniveau kræver en større indsats, samt at der skal
tages hensyn til de reduktioner, der allerede er opnået. I Danmark opfyldes letvægtsplastbæreposedirektivets
reduktionskrav via emballageafgiften på plastikbæreposer. Det vurderes derudover, at Danmark ikke har et
forbrugsniveau, der overstiger 90 letvægtsplastbæreposer pr. person pr. år. Lovforslagets bestemmelse om
forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer med og uden hank anses for at være i overensstemmelse
med emballagedirektivet artikel 4, stk. 1, litra a.
Lovforslagets
§ 51 a, stk. 3,
der vedrører at bæreposer af plastik uden hank med en vægtykkelse under 15 µm
ikke er forbudte at udlevere på salgssteder for varer eller produkter er i tråd med emballagedirektivet artikel
4, stk. 1, litra a, der giver medlemsstaterne mulighed for at udelukke plastikbæreposer under 15 µm fra de
nationale forbrugsmål.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. august 2019 til den 26. september været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
92-gruppen Forum for bæredygtig udvikling, Arbejderbevægelsens Erhvervsrådssekretariat,
Beskæftigelsesministeriet, Brancheforeningen for Genanvendelse af Organiske Restprodukter til
Jordbrugsformål, Bryggeriforeningen, COOP Danmark A/S, Carlsberg Breweries, Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), DAKOFA, DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, DCE - Nationalt Center
for Miljø og Energi, Dagrofa, Dansk Energi, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Industri, Salling Group,
Dansk Transport og Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske Regioner, Danske Ølentusiaster, De
Samvirkende Købmænd i Danmark, Den Danske Dyrlægeforening, Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles
Forbund 3F, Forbrugerrådet, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af statsautoriserede revisorer, Genvindingsindustrien, Greenpeace Danmark, HK-
Kommunal Miljøudvalg, Hancock Bryggerierne A/S, Harboes Bryggeri A/S, Horesta, International Transport
Danmark (ITD), KL (kommunernes landsforening), ,NOAH, Plastindustrien i Danmark, SWS - Special Waste
System A/S, WWF Verdensnaturfonden, Plastic Change, Advokatsamfundet, Branchearbejdsmiljørådet Jord
til Bord, Arla Foods, DAKOFA, Danmarks Naturfredningsforening, DTU, Danmarks Restauranter og Cafeer,
9
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105448_0010.png
Dansk Affaldsforening, Dansk Dagligvareleverandør Forening, DLF, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Danske Regioner, Det Miljøøkonomiske Råd, Det Økologiske Råd, Emballageindustrien,
Oliebranchens fællesrepræsentation, Forbrugerrådet, Hansen & Co. A/S, Landbrug & Fødevarer, Lidl
Danmark A/S, Nærbutikkernes Landsforening, Rigsrevisionen og Økologisk Landsforening.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindre
udgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
Stat: Lovforslaget vil medføre reduceret provenu fra
emballageafgiften
Regioner: Ingen
Kommuner: Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Indtægt fra salg af
bæreposer og lavere
omkostninger til
indkøb af bæreposer
Ingen
Prisreduktion på de
varer, hvori udgiften
for detailhandlens
indkøb af
plastikbæreposer
tidligere var
internaliseret.
Reduceret
materialeforbrug til
bæreposer, mere
genbrug og mindre
affald.
Meromkostning til køb af tykkere plastikposer svarende
til 2-3 mio. kr. årligt. Forventes overvæltet på
forbrugerne, jf. krav om betaling for bæreposer
Ingen af betydning
Direkte merudgift til køb af bæreposer
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/720 af 29. april 2015 om ændring af
direktiv 94/62/EF med henblik på at mindske forbruget af
letvægtsplastikbæreposer, EU-Tidende 2015, nr. L 115, s. 11.
Lovforslaget har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 94/62/EF om emballage og
emballageaffald og direktiv 2015/1535 af 9. september 2015 om
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).
10
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der i fodnoten til lovens titel indsættes en henvisning for at angive, at loven gennemfører dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/852 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 94/62/EF
om emballage og emballageaffald, EU-tidende nr. L 150, s. 141.
Til nr. 2
I dag er der ingen regulering for så vidt angår udlevering af gratis bæreposer. Emballageafgiften på visse
bæreposer har bevirket at denne afgift ofte overvæltes på forbrugeren i form af opkrævning af betaling for
bæreposer. Dog er der flere salgssteder, der gratis udleverer bæreposer. Det foreslås, at der fastsættes regler
om forbud mod udlevering af gratis bæreposer, uanset materiale og størrelse.
Det følger af den foreslåede
§ 51 a, stk. 1,
at der indføres et forbud mod udlevering af gratis bæreposer med
hank, uanset materiale og størrelse. Formålet med bestemmelsen er at fremme genbrug, at reducere
ressourceforbrug og forebygge affald. Bestemmelsen har således i tråd med affaldshierarkiet til formål at
begrænse unødvendigt forbrug, og forventes at have en positiv indvirkning på miljøet.
Betalingskravet vil gælde for alle bæreposer uanset materiale og størrelse. Dette skyldes, at alle typer af
bæreposer kan medføre negativ påvirkning af miljøet i og med, at der forbruges ressourcer. F.eks. kan en
tekstilbærepose ud fra en miljømæssig livscyklusbetragtning være et dårligere alternativ end en
plastikbærepose, medmindre tekstilbæreposen genbruges adskillige gange (Life Cycle Assessment of grocery
carrier bags, Miljøstyrelsen, 2018).
Bæreposer, der kan benyttes til at bære varer i, eller som benyttes som gavepose m.v., er omfattet af
anvendelsesområdet for lovforslagets § 51 a, stk. 1, såfremt de er med hank. Affaldsposer , lukkede poser til
forsendelse, lukkede poser til fødevarer, lukkede tøjposer til opbevaring, forseglingsposer i eksempelvis
lufthavne, forseglingsposer med hank, som anvendes til forsendelsesemballage ved webordrehandel og lign.
er ikke omfattet af lovforslaget. Disse poser er undtaget, til trods for at de kan være udformet med hank og
ofte udleveres til forbrugere på salgssteder for varer eller produkter. Denne afgrænsning er i
overensstemmelse med emballageafgiftens anvendelsesområde.
Forbud mod gratis udlevering af bæreposer med hank vil forventeligt medføre, at forbrugerne i højere grad
tager stilling til, om bæreposen er nødvendig. Når forbrugerne skal tage stilling til, om de vil betale for en
bærepose, vil dette skabe incitament til, at forbrugerne ofte fravælger køb af en ny bærepose og i stedet
genbruger en allerede indkøbt pose. Derfor er det forventningen, at kravet om betaling vil have en
reducerende effekt på bæreposeforbruget.
Lovforslaget fastsætter ikke en minimumspris for bæreposer, men der indsættes en hjemmel til at ministeren
kan fastsætte bestemmelser herom. Det følger af letvægtsplastbæreposedirektivet, at der skal indføres
instrumenter, der sikrer, at letvægtsplastbæreposer ikke udleveres gratis på salgssteder for varer eller
produkter, medmindre der indføres lige så effektive instrumenter. Idet lige så effektive instrumenter kan
eksemplificeres som skatter og afgifter, indebærer dette, at forbuddet mod gratis udlevering af bæreposer
kan fortolkes således, at instrumenterne skal kunne måle sig med indførsel af skatter og afgifter. Efterlevelse
af forbud mod gratis udlevering af bæreposer skal ikke kunne ske ved, at betalingen for bæreposen indgår via
pointbetaling, rabatordninger m.v. Det afgørende for forbuddet mod gratis udlevering af bæreposer er, at
forbrugeren betaler bæreposen med penge, enten kontant eller ved brug af betalingskort, overførsel m.v.
Det følger af den foreslåede
§ 51 a, stk. 2,
at der indføres et forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer
på salgssteder for varer eller produkter. Det vil hovedsagligt dreje sig om udlevering til forbrugere. De tynde
plastikbæreposer med og uden hank er pga. deres tynde udformning ofte ikke egnet til genbrug og anvendes
derfor ofte kun én gang. Forbruget bør derfor begrænses, så der i højere grad bruges bæreposer, der kan
bruges flere gange. De tynde plastikbæreposer bruges hovedsagligt ved apoteker, grønthandlere, take-away-
steder og øvrige detailhandelsbutikker.
11
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105448_0012.png
I forhold til vurderingen af, hvornår plastikbæreposer bliver så tynde, at de ikke er egnet til genbrug, har
Miljø- og Fødevareministeriet indhentet erfaring fra udarbejdede analyser på området:
’Forarbejde
med henblik på oplysnings- og opmærksomhedskampagne om den skadelige
miljøbelastning af letvægtsplastikbæreposer’
udarbejdet af ’the Nudging Company’ for
Miljøstyrelsen, offentliggjort i 2017,
Livscyklusanalyse udarbejdet for Miljøstyrelsen, marts 2018 (Life Cycle Assessment of grocery
carrier bags, Miljøstyrelsen 2018), samt
Assessment of impact of options to reduce the use of single-use plastic carrier bags, European
Commission, DG Environment, 12 September 2011.
På baggrund af disse studier har Miljø- og Fødevareministeriet vurderet, at plastikbæreposer over 30 µm i
langt højere grad er egnet til genbrug fremfor plastikbæreposer under 30 µm.
Forbuddet mod udlevering af tynde plastikbæreposer omfatter plastikbæreposer med og uden hank.
Begrundelsen herfor skal findes i et generelt ønske om at reducere forbruget af engangsplastikbæreposer.
Afgrænsningen af hvilke tynde plastikbæreposer, der er omfattet af lovforslagets anvendelsesområde, er
således ikke, som tilfældet er med § 51 a, stk. 1, sammenfaldende med den afgrænsning, der er gældende i
forhold til afgiftspligtige plastikbæreposer. Lovforslagets § 51 a, stk. 2, tager således sigte på at forbyde
udleveringen af de tynde plastikbæreposer, der med rimelighed kan erstattes af mere genbrugelige
bæreposer.
Som en undtagelse til stk. 2, er der i
§ 51 a, stk. 3,
foreslået indsat bestemmelse om, at de meget tynde
plastikbæreposer uden hank under 15 µm ikke er omfattet af forbuddet. Begrundelsen for ikke at forbyde
disse bæreposer er af hensyn til hygiejne og forebyggelse af madspild. Salgssteder for varer eller produkter
kan således udlevere disse bæreposer
uden hank,
til trods for at de kan betegnes som
engangsplastikbæreposer.
Bæreposer
omfattet af lovforslaget er bæreposer med og uden hank, der udleveres til forbrugere på
salgssteder for varer eller produkter. Bæreposerne kan være i alle materialer og størrelser. Som følge af at
forbuddet rummer bæreposer med og uden hank, med undtagelse af de helt tynde plastikbæreposer under 15
µm, vil almindelige affaldsposer, fryseposer, hundeposer og øvrige rulleposer som udgangspunkt ikke være
omfattet af bestemmelsernes anvendelsesområde. Dog vil disse poser være omfattet af bestemmelsernes
anvendelsesområde, hvis de udleveres enkeltvis som en bærepose på salgssteder for varer eller produkter.
Det afgørende er dermed ikke plastikposens art, men derimod under hvilke omstændigheder posen udleveres
og med hvilket formål den udleveres.
I nærværende lovforslag forstås
udlevering
som den fysiske overdragelse på salgsstedet til forbrugeren, dvs.
det omfatter bæreposer, der ikke er selvstændigt emballageret som en vare, men som er egnet til direkte at
emballerer forbrugerens varer eller produkter. Forbuddet omfatter også den situation, hvor forbrugeren
ønsker at få udleveret en tynd plastikbærepose uden i øvrigt at købe varer. Forbud mod udlevering af
bæreposer omfatter ikke de alminidelige fryseposer, affaldsposer m.v., idet disse poser ikke udleveres som en
emballage til at bære varer i. Endelig omfatter forbuddet også når f.eks. en webordre pakkes hos e-
handelsbutikken, som i dette tilfælde vil være salgsstedet.
I nærværende lovforslag defineres begrebet
salgssteder for varer eller produkter
i overensstemmelse med
forbrugeraftaleloven jf. lov nr. 1457 af 17. december 2013, § 3, nr. 3, litra a og b, hvorefter et salgssted anses
for at være ethvert ikke-flytbart salgssted, hvor den erhvervsdrivende m.v. fast udøver sin aktivitet, eller
ethvert flytbart salgssted, hvor den erhvervsdrivende m.v. udøver sin aktivitet. I den henseende anses
supermarkeder, magasiner, discountbutikker, specialbutikker, postordrefirmaer, webshops, kiosker og
grønthandlere for at være omfattet af lovforslagets anvendelsesområde. Derudover anses også messestande,
loppemarkeder, boder m.v. at være et salgssted, hvis der foregår salg fra de omtalte steder. Biblioteker,
messer og lignende vil således alene være omfattet, såfremt der forekommer salg.
Som en undtagelse til stk. 1, er der i
§ 51 a, stk. 4,
foreslået indsat bestemmelse om, at salgssteder, der
udelukkende sælger varer omfattet af momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016, § 13, stk. 1,
nr. 18, ikke er omfattet af forbuddet mod gratis udlevering af bæreposer. Begrundelsen for at undtage disse
salgssteder (genbrugsbutikker) er, at butikkerne kun må sælge brugte varer, der er modtaget vederlagsfrit.
Butikkerne vil derfor ikke have mulighed for at sælge poser, som de selv har indkøbt. De er dog omfattet af
12
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
forbuddet mod udlevering af bæreposer af plastik med og uden hank med en vægttykkelse under 30
mikrometer.
Det følger af den foreslående
§ 51 b,
at der indføres bemyndigelse til, at ministeren kan fastsætte nærmere
regler for bæreposer, herunder regler om minimumspris, materialer og mærkning for bæreposer. Dette kan
eksempelvis være i bekendtgørelse om visse krav til emballager (nr. 1455 af 7. december 2015). Det er
sandsynligt, at der kommer yderligere EU-regulering vedrørende bæreposer inden for de nærmeste år, bl.a.
fordi emballagedirektivet indeholder tilkendegivelse af, at EU-Kommissionen senest den 27. november 2021
forelægger Europa-Parlamentet og Rådet en rapport med en vurdering af effektiviteten af foranstaltningerne
i emballagedirektivet artikel 4, stk. 1a. Hvis det vurderes, at medlemsstaternes indførte foranstaltninger ikke
er effektive nok, skal EU-Kommissionen undersøge, hvordan der på andre måder kan opnås en reduktion af
forbruget af letvægtsplastbæreposer og kan om nødvendigt fremlægge et lovgivningsmæssigt forslag. Dette
kan bl.a. indebære fastsættelse af mål på EU-plan. Derudover fremgår det af emballagedirektivet artikel 8a,
at Kommissionen senest den 27. maj 2017 vedtager en gennemførelsesretsakt om mærkning af
bionedbrydelige og komposterbare plastikbæreposer. Dette med henblik på at sikre ens praksis for dette i alle
EU-lande og for at give forbrugerne korrekte oplysninger om bionedbrydelighed og komposterbarhed af
plastikbæreposer. Denne gennemførelsesretsakt skal vedtages efter forskriftsproceduren i artikel 21, stk. 2.
Senest 18 måneder efter vedtagelsen af denne gennemførelsesretsakt skal medlemsstaterne sikre, at
bionedbrydelige og komposterbare plastikbæreposer er mærket i overensstemmelse med bestemmelserne i
retsakten. Gennemførelsesretsakten er endnu ikke vedtaget, men det forventes at ske inden for det
kommende år.
Som følge af den ventede EU-rapport i 2021 med efterfølgende mulige lovgivningsmæssige tiltag, og
kommende gennemførelsesretsakt om mærkning af bionedbrydelige og komposterbare plastikbæreposer,
sammenholdt med det globale fokus på øget cirkulær økonomi, er der behov for at indføre den foreslåede
bemyndigelseshjemmel.
Med lovforslaget gives ministeren således bemyndigelse til at implementere de retsakter, som EU-
Kommissionen selv kan gennemføre i medfør af emballagedirektivet.
Til nr. 3
I miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 1, fastsættes hvilke overtrædelser af loven, der kan medføre bødestraf.
Det foreslås, at overtrædelser af forbuddene mod gratis udlevering af bæreposer, uanset materiale og
størrelse, samt udlevering af tynde plastikbæreposer, § 51 a, stk. 1 eller 2, kan straffes efter lovens
almindelige bestemmelser herom. Det følger heraf, at der, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning, straffes med bøde, og at straffen kan stige til fængsel under nærmere angivne skærpede
omstændigheder. Ansvarssubjektet er den, der overtræder forbuddet i § 51 a, stk. 1 eller 2. Strafansvar for
overtrædelse af bestemmelserne forventes således primært at blive gjort gældende overfor virksomheder,
som omfatter supermarkeder, tøjbutikker, kiosker m.v. Det er hensigten, at virksomhedsansvaret vil være det
primære, jf. Rigsadvokatens meddelelse nr. 5/1999, der er revideret den 17. april 2015. Strafansvar overfor en
ansat, udover virksomhedens strafansvar, kan dog fortsat komme på tale, hvis den ansatte har handlet
forsætligt eller udvist grov uagtsomhed.
Det er hensigten, at tilsynet med reglerne i § 51 a, stk. 1 og 2, helt eller delvist skal føres af en statslig
myndighed. Hjemlen hertil findes i § 67 i miljøbeskyttelsesloven. Det er hensigten at delegere
tilsynskompetencen til Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen vil som tilsynsmyndighed føre tilsyn med, at der ikke i
strid med reglerne udleveres gratis bæreposer med hank eller udleveres tynde plastikbæreposer til forbrugere
på salgssteder for varer eller produkter. Miljøstyrelsen kan således føre tilsyn med, at virksomheder
efterlever de fastsatte regler og bringe eventuelle ulovlige forhold til ophør.
Til nr. 4
Det følger af den gældende bestemmelse i miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 3, 1. pkt., at der i regler og
forskrifter, der er udstedt i medfør af en række bestemmelser i miljøbeskyttelsesloven, kan fastsættes regler
om straf.
Det foreslås, at straffehjemlen i
§ 110, stk. 3, 1. pkt.,
udvides, så det bliver muligt at straffe blandt andet
virksomheder i tilfælde, hvor de undlader at efterleve regler fastsat i medfør af § 51 b.
Overtrædelser straffes efter lovens almindelige bestemmelser herom i miljøbeskyttelseslovens kapitel 13.
13
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105448_0014.png
Til § 2
Som følge af at der i forhold til implementeringen af letvægtsplastbæreposedirektivet mangler indsat en note
i emballageafgiftsloven, indsættes der med nærværende lovforslag en fodnote til lovens titel. Noten angiver,
at loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/720 af 29. april 2015 om
ændring af direktiv 94/62/EF med henblik på at mindske forbruget af letvægtsplastikbæreposer, EU-Tidende
2015, nr. L 115, s. 11. Noten angiver endvidere at lovforslaget som udkast har været notificeret i
overensstemmelse med artikel 16 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 94/62/EF om emballage og
emballageaffald og direktiv 2015/1535 af 9. september 2015 om informationsprocedure med hensyn til
tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Der foreslås i stk. 2, at udleveringsforbuddet først træder i kraft fra 1. januar 2021, således at der bliver en
periode på 6 måneder for forhandlere, detailhandlen, producenter, importører m.v. til at indrette sig efter
reglerne.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da miljøbeskyttelsesloven, jf. § 118, og emballageafgiftsloven,
jf. § 27, ikke gælder for disse landsdele.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr.
681 af 2. juli 2019, foretages følgende ændringer:
1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af
visse offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, dele af
Rådets direktiv 91/676/EØF af 12. december 1991 om
beskyttelse af vand mod forurening forårsaget af
nitrater, der stammer fra landbruget, EF-Tidende
1991, nr. L 375, side 1, som ændret senest ved Rådets
direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006, EU-
Tidende 2006, nr. L 363, side 368, dele af Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af
naturtyper samt vilde dyr og planter
(habitatdirektivet), EF-Tidende 1992, nr. L 206, side
7, som ændret senest ved Rådets direktiv
2006/105/EF af 20. november 2006 om tilpasning af
direktiv 73/239/EØF, 74/557/EØF og 2002/83/EF
vedrørende miljø på grund af Bulgariens og
Rumæniens tiltrædelse, EU-Tidende 2006, nr. L 363,
side 368, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 94/62/EF af 20. december 1994 om
emballage og emballageaffald, EF-Tidende 1994, nr.
L 365, side 10, som ændret senest ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
219/2009 af 11. marts 2009 om tilpasning til Rådets
afgørelse 1999/468/EF af visse retsakter, der er
omfattet af proceduren i traktatens artikel 251, for så
vidt angår forskriftsproceduren med kontrol, EU-
Tidende 2009, nr. L 87, side 109, dele af Rådets
1.
I
fodnoten
til lovens titel ændres ”Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
219/2009 af 11. marts 2009 om tilpasning til
Rådets afgørelse 1999/468/EF af visse retsakter,
der er omfattet af proceduren i traktatens artikel
251, for så vidt angår forskriftsproceduren med
kontrol, EU-Tidende
2009, nr. L 87, side 109,” til:
”Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU)
2018/852 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv
94/62/EF om emballage og emballageaffald, EU-
Tidende 2018, nr. L 150, s. 141,”
14
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105448_0015.png
direktiv 1999/31/EF af 26. april 1999 om deponering
af affald, EF-Tidende 1999, nr. L 182, side 1, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1137/2008 af 22. oktober 2008
om tilpasning til Rådets afgørelse 1999/468/EF af
visse retsakter, der er omfattet af proceduren i
traktatens artikel 251, for så vidt angår
forskriftsproceduren med kontrol, EU-Tidende
2008, nr. L 311, side 1, dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2000/53/EF af 18. september
2000 om udrangerede køretøjer, EF-Tidende 2000,
nr. L 269, side 34, som ændret senest ved
Kommissionens direktiv 2011/37/EU af 30. marts
2011 om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2000/53/EF om udrangerede
køretøjer, EU-Tidende 2011, nr. L 85, side 3, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af
en ramme for Fællesskabets vandpolitiske
foranstaltninger (vandrammedirektivet), EF-Tidende
2000, nr. L 327, side 1, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/105/EF af 16. december 2008 om
miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken, om
ændring og senere ophævelse af Rådets direktiv
82/176/EØF, 83/513/EØF, 84/156/EØF,
84/491/EØF og 86/280/EØF og om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/96/EF af 27. januar 2003 om affald af
elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), EU-Tidende
2003, nr. L 37, side 24, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/112/EF af 16. december 2008 om ændring af
Rådets direktiv 76/768/EØF, 88/378/EØF,
1999/13/EF og direktiv 2000/53/EF, 2002/96/EF
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/42/EF med henblik på at tilpasse disse til
forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering,
mærkning og emballering af stoffer og blandinger,
EU-Tidende 2008, nr. L 345, side 68, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2003/108/EF af 8.
december 2003 om ændring af direktiv 2002/96/EF
om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE),
EU-Tidende 2003, nr. L 345, side 106¸ dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar for så
vidt angår forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader, EU-Tidende 2004, nr. L 143, side 56,
som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om
geologisk lagring af kuldioxid og om ændring af
Rådets direktiv 85/337/EØF, Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2000/60/EF, 2001/80/EF,
2004/35/EF, 2006/12/EF, 2008/1/EF og forordning
(EF) nr. 1013/2006, EU-Tidende 2009, nr. L 140,
side 114, dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om
håndtering af affald fra udvindingsindustrien og om
15
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105448_0016.png
ændring af direktiv 2004/35/EF, EU-Tidende 2006,
nr. L 102, side 15, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
596/2009 af 18. juni 2009 om tilpasning til Rådets
afgørelse 1999/468/EF af visse retsakter, der er
omfattet af proceduren i traktatens artikel 251, for så
vidt angår forskriftsproceduren med kontrol, EU-
Tidende 2009, nr. L 188, side 14, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2006/66/EF af 6.
september 2006 om batterier og akkumulatorer og
udtjente batterier og akkumulatorer samt om
ophævelse af direktiv 91/157/EØF, EU-Tidende
2006, nr. L 266, side 1, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/103/EF af 19. november 2008 om ændring af
direktiv 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer
og udtjente batterier og akkumulatorer, for så vidt
angår markedsføring af batterier og akkumulatorer,
EU-Tidende 2008, nr. L 327, side 7, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19.
november 2008 om affald og om ophævelse af visse
direktiver, EU-Tidende 2008, nr. L 312, side 3, dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked, EU-Tidende
2006, nr. L 376, side 36, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/128/EF af 21.
oktober 2009 om en ramme for Fællesskabets
indsats for en bæredygtig anvendelse af pesticider,
EU-Tidende 2009, nr. L 309, side 71, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-
Tidende 2010, nr. L 20, side 7, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU af 24.
november 2010 om industrielle emissioner, EU-
Tidende 2010, nr. L 334, side 17, dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2012/18/EU af 4.
juli 2012 om kontrol med risikoen for større uheld
med farlige stoffer og om ændring og efterfølgende
ophævelse af Rådets direktiv 96/82/EF, EU-Tidende
2012, nr. L 197, side 1, dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2012/19/EU af 4. juli 2012 om
affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE), EU-
Tidende 2012, nr. L 197, side 38 og dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2015/2193/EU af
25. november 2015 om begrænsning af visse
luftforurenende emissioner fra mellemstore
fyringsanlæg, EU-Tidende 2015, nr. L 313, side 1.
2.
Efter § 51 indsættes:
§ 51 a.
Bæreposer med hank må ikke udleveres
gratis på salgssteder for varer eller produkter.
Stk. 2.
Bæreposer af plastik med og uden hank
med en vægtykkelse under 30 mikrometer må
ikke udleveres gratis eller mod betaling på
salgssteder for varer eller produkter.
16
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105448_0017.png
Stk. 3.
Bæreposer af plastik uden hank med en
vægtykkelse under 15 mikrometer er ikke omfattet
af forbuddet i stk. 2.
1.
Stk. 4.
Salgssteder, der udelukkende sælger varer
fritaget for afgift, jf. lov om merværdiafgift
(momsloven), er ikke omfattet af forbuddet i stk.
1.
51 b.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
bæreposer, herunder regler om minimumspriser,
materialer og mærkning.
§ 110.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den
3.
I
§ 110 stk. 1, nr. 1,
indsættes efter ”§ 50 a, stk. 1
øvrige lovgivning, straffes med bøde den, der
eller 2,”: ”§ 51 a, stk. 1 eller 2,”.
1) overtræder § 9 j, stk. 4, § 15 b, stk. 2, § 17 a, stk. 1, §
19, stk. 1 eller 2, § 20, § 21 b, § 21 c, stk. 1-3, § 22, §
23, § 27, stk. 1 eller 2, § 28, stk. 4, § 43, § 45, stk. 3, §
50, stk. 1, § 50 a, stk. 1 eller 2, § 72 a eller § 89 c,
2)
19) ---
Stk. 2
---
Stk. 3.
I regler og forskrifter, der udstedes i medfør af
4.
I
§ 110, stk. 3,
indsættes efter ”§ 51,”: ”§ 51 b,”.
§§ 7-10, §§ 12-16, § 17, stk. 3, § 18, § 19, stk. 5, § 19 a,
§ 27, stk. 3, § 31, stk. 3, § 32 a, stk. 2 og 3, § 35, § 35
a, § 35 b, § 35 c, § 37 b, stk. 2, § 39, stk. 4, § 39 b, stk.
2, § 39 c, § 44, § 45, stk. 2, 4, 5 og 7, § 45 b, § 45 d, §
46 a, stk. 2, § 46 b, § 47, stk. 2, § 48, § 50 a, stk. 3, §
50 c, § 50 d, § 51, § 53, § 53 c, stk. 3, § 55 c, stk. 2, §
56, stk. 3, § 72 a, stk. 3, § 79 d, § 89, stk. 2, og § 89 a,
kan der fastsættes straf af bøde. Det kan endvidere
fastsættes, at straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år
under tilsvarende omstændigheder som anført i stk.
2.
Stk. 4-11 --
§2
I lov om afgift af visse emballager, poser,
engangsservice og pvc-folier, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1236 af 4. oktober 2016, som ændret ved § 3 i
lov nr. 1431 af 5. december 2018, § 1 i lov nr. 1434
af 5. december 2018 og § 6 i lov nr. 1728 af 27.
december 2018, foretages følgende ændring:
Som
fodnote
til lovens titlen indsættes:
”1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2015/720 af 29. april 2015
om ændring af direktiv 94/62/EF med henblik på
at mindske forbruget af letvægtsplastikbæreposer,
EU-tidende 2015, nr. L 115, s. 11. Lovforslaget har
som udkast været notificeret i overensstemmelse
med artikel 16 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 94/62/EF om emballage og
emballageaffald og direktiv 2015/1535 af 9.
september 2015 om en informationsprocedure
med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).”
17
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105448_0018.png
§3
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 2-4, finder anvendelse fra 1.
januar 2021.
18