Skatteudvalget 2019-20
L 48
Offentligt
2140517_0001.png
27. januar 2020
J.nr. 2019 - 6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 48 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Implementering af
skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering af
definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselska-
ber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-
forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finan-
sielle konti m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 27. november 2019.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. november 2019 fra FSR - danske revi-
sorer, jf. L 48 - bilag 8.
Svar
CFC-reglerne
1.
FSR
danske revisorer (herefter FSR) henviser til forslaget til selskabsskattelovens §
32, stk. 1, hvorefter et moderselskab ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal
medregne det beløb, der er angivet i stk. 7-10, når beløbet er positivt. FSR anmoder om,
at det bekræftes, at et moderselskab, der har valgt kun at medregne CFC-indkomsten, kun
skal medregne CFC-indkomsten i et datterselskab, hvis datterselskabets samlede skatte-
pligtige indkomst er positiv.
Kommentar
FSRs forståelse kan bekræftes.
Det bemærkes, at det vil kunne forekomme, at et datterselskab har underskud vedrørende
den del af et datterselskabs indkomst, der ikke er CFC-indkomst, men hvor selskabets
samlede skattepligtige indkomst er positiv som følge af positiv CFC-indkomst. Det har
ikke været hensigten, at der i et sådant tilfælde skal ske beskatning af et beløb, der oversti-
ger den samlede skattepligtige indkomst (efter danske regler) i datterselskabet, og der vil
derfor blive fremsat et ændringsforslag, der præciserer dette.
2.
FSR bemærker, at de CFC-aktiver i et opkøbt selskab, hvis værdi skal opgøres efter for-
slaget til selskabsskattelovens § 32, stk. 18, kun er de aktiver, hvis afkast er omfattet af sel-
skabsskattelovens § 32, stk. 5. FSR anmoder om, at det bekræftes, at den liste af aktiver,
der fremgår af selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 3, 2. pkt., udgør en udtømmende liste
over CFC-aktiverne.
Kommentar
FSRs forståelse kan kun delvist bekræftes.
Som FSR også anfører, er det alle aktiver, hvis afkast er omfattet af selskabsskattelovens §
32, stk. 5, der efter forslaget til selskabsskattelovens § 32, stk. 18, anses for CFC-aktiver.
CFC-aktiver er således ikke blot de immaterielle aktiver, der er opregnet i selskabsskatte-
lovens § 32, stk. 5, nr. 3, 2. pkt. F.eks. også aktier og fordringer er omfattet, da afkastet af
sådanne aktiver er omfattet af selskabsskattelovens § 32, stk. 5.
I det omfang FSR sigter specifikt til at få afklaret, hvilke immaterielle aktiver der er om-
fattet af definitionen af CFC-aktiver i den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens §
32, stk. 18, er det korrekt, at immaterielle aktiver, der ikke er omfattet af opregningen i
forslaget til selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 3, 2. pkt., ikke anses for CFC-aktiver.
Værdien af aktiver omfattet af denne opregning medregnes desuden kun som CFC-akti-
ver, i det omfang aktivernes afkast anses for CFC-indkomst efter § 32, stk. 5, nr. 3. Det
Side 2 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0003.png
betyder fx, at værdien af immaterielle aktiver, som det opkøbte selskab selv har udviklet,
ikke medregnes som CFC-aktiver.
3.
FSR opstiller et eksempel, hvor et dansk moderselskab ejer et svensk datterselskab
(SV1), der er moderselskab i forhold til et datterselskab (SV2), der opfylder betingelserne
for beskatning efter de foreslåede CFC-regler. FSR anmoder om, at det oplyses, hvordan
det bestemmes, hvad der er den lempelsesberettigede udenlandske indkomst, hvis det
danske moderselskab efter de foreslåede CFC-regler har valgt, at der kun skal ske beskat-
ning af CFC-indkomsten.
Kommentar
Hvis det danske moderselskab efter den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens §
32, stk. 15, har valgt, at det kun er datterselskabernes CFC-indkomst, der skal medregnes
ved indkomstopgørelsen efter forslaget til selskabsskattelovens § 32, stk. 7, ydes der efter
selskabsskattelovens § 32, stk. 11, jf. ligningslovens § 33, stk. 1, kun nedslag for den del
datterselskabets udenlandske skatter, der kan henføres til den CFC-indkomst, der med-
regnes ved moderselskabets indkomstopgørelse. Efter ligningslovens § 33, stk. 1, kan der
endvidere maksimalt ydes nedslag svarende til den del af moderselskabets samlede danske
skat, der falder på datterselskabets CFC-indkomst.
4.
FSR bemærker, at SV2 i det ovenfor nævnte eksempel efter svenske regler kan ned-
bringe sin skattepligtige indkomst til 0 kr. ved at yde et skattepligtigt tilskud til SV1, der
modsvarer et skattemæssig underskud i SV1 efter svenske regler. I en sådan situation vil
SV2 ikke kunne dokumentere en betalt svensk skat, selv om SV2 har afholdt en omkost-
ning svarende til den svenske skat, hvorfor der fra en dansk synsvinkel fortsat sker en
dobbeltbeskatning af SV2’s
indkomst.
FSR anmoder om, at det oplyses, om denne dobbeltbeskatningsproblemstilling kan løses
ved at anse underskuddet i SV1 for overført til SV2 efter reglen i selskabsskattelovens §
32, stk. 9, således at underskuddet tillige kan modregnes ved opgørelsen af den danske
CFC-indkomst for SV2. I benægtende fald anmoder FSR om, at det oplyses, om tilskud-
det i stedet kan sidestilles med en skatteudgift, således at udgiften til tilskuddet indgår i
lempelsesberegningen efter forslaget til selskabsskattelovens § 32, stk. 11.
Kommentar
Det lægges til grund,
at FSR sigter til de særlige svenske regler om ”vilkorat
aktieägertil-
skott”.
Et tilskud ydet efter disse regler med henblik på dækning af et koncernforbundet
selskabs underskud anses for
ydet efter et ”andet regelsæt, hvorved underskud kan over-
føres”, jf.
selskabsskattelovens § 32, stk. 9. Ved opgørelsen af den indkomst i CFC-selska-
bet, som skal medregnes ved det danske moderselskabs indkomstopgørelse, kan der altså
ske fradrag af det underskud fra SV1, der efter svenske regler er udlignet ved det pågæl-
dende tilskud.
Der kan i øvrigt henvises til det svar til FSR, der er gengivet i SKM.2008.240.DEP, ved-
rørende den tilsvarende problemstilling om koncernbidrag efter finske regler.
Side 3 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0004.png
5.
Vedrørende spørgsmålet om, i hvilket omfang indkomst fra immaterielle aktiver er
CFC-indkomst, henviser FSR til, at det i lovforslagets bemærkninger til de foreslåede be-
stemmelser i selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 3, 4. og 5. pkt., er nævnt, at der i visse
tilfælde skal foretages en opdeling af det samlede afkast fra et immaterielt aktiv, og denne
opdeling vil skulle foretages i overensstemmelse med almindelige transfer pricing-princip-
per. I bemærkningerne er der specifikt henvist til kapitlerne
II, VI og VIII i OECD’s
Transfer Pricing Guidelines (2017), og FSR anmoder på den baggrund om, at det bekræf-
tes, at henvisningen til de pågældende kapitler kun er eksempler på, hvor immaterielle ak-
tiver blandt andet behandles i OECDs Transfer Pricing Guidelines, men at det er alle
principper i disse Guidelines, der skal anvendes, herunder f.eks. de relevante afsnit i Kapi-
tel I punkt D vedr. funktions- og risikoanalyse.
Kommentar
FSRs forståelse kan bekræftes. Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, er henvis-
ningerne til bestemte afsnit i OECDs Transfer Pricing Guidelines henvisninger til de ste-
der i retningslinjerne, der navnlig forekommer relevante i relation til de omhandlede pro-
blemstillinger.
6. FSR anmoder om, at det bekræftes, at konsekvensen af, at opgørelsen af afkastet fra
immaterielle aktiver skal foretages i overensstemmelse med almindelige transfer pricing-
principper, er, at der ikke kan være tale om andre immaterielle aktiver og afkast heraf i
CFC-mæssig forstand end dem, der vil kunne fastlægges ved anvendelse af de almindelige
transfer pricing-principper.
Kommentar
FSRs forståelse kan som udgangspunkt bekræftes.
Kan der efter almindelige transfer pricing-principper ikke anses for at være sket en (hel
eller delvis) overførsel af et immaterielt aktiv til et datterselskab fra et tilknyttet selskab i
udlandet, vil der således heller ikke i relation til CFC-reglerne kunne konstateres en sådan
overførsel. Tilsvarende gælder i relation til spørgsmålet om, hvorvidt et tilknyttet selskab i
udlandet skal anses for at have bidraget til udviklingen mv. af et immaterielt aktiv ejet af
datterselskabet.
Det bemærkes dog, at der er tilfælde, hvor afkastet af et immaterielt aktiv efter de foreslå-
ede regler delvist vil skulle anses for CFC-indkomst, selv om ingen del af det immaterielle
aktiv er overført fra eller oparbejdet af et udenlandsk tilknyttet selskab. Det vil fx være til-
fældet, hvis aktivet oprindeligt er købt fra et udenlandsk ikke-tilknyttet selskab, hvorefter
datterselskabet selv har foretaget videreudvikling af det immaterielle aktiv.
Den del af det oppebårne afkast, der kan henføres til værdien af det oprindeligt tilkøbte
aktiv, vil i et sådant tilfælde skulle medregnes til CFC-indkomsten efter de foreslåede reg-
ler, selv om der ikke er gennemført nogen transaktioner mellem koncernforbundne sel-
skaber, der er omfattet af transfer pricing-reglerne. Det vil imidlertid kunne lægges til
Side 4 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0005.png
grund, at den pris, der er betalt for det aktiv, der blev erhvervet fra en uafhængig tredje-
mand, svarer til armslængdeprisen.
7.
FSR anmoder om, at det bekræftes, at hvis Danmark indgår en aftale med et andet land
efter en gensidig aftaleprocedure efter artikel 25 i OECDs modeloverenskomst, og denne
aftale ændrer afkastet/indkomsten af en given transaktion, så vil indkomsten tilsvarende
automatisk blive ændret i CFC-opgørelsen.
Kommentar
Det vil afhænge af en konkret vurdering af en sådan aftales indhold, i hvilket omfang afta-
len har betydning i relation til opgørelsen af CFC-indkomsten. Det er derfor ikke muligt
generelt at bekræfte, at en aftale indgået efter den gensidig aftaleprocedure vil medføre, at
indkomsten ”automatisk” vil blive ændret i relation til CFC-reglerne.
8.
FSR anmoder om, at det bekræftes, at værdier eller afkast af immaterielle aktiver,
hvorom Danmark har indgået en bilateral APA, også vil være gældende i CFC-opgørel-
sen.
Kommentar
Ved en bilateral APA
Advance Pricing Arrangement
forstås en forhåndsaftale mellem
to landes kompetente skattemyndigheder om en bestemt koncerns interne transaktioner.
Det vil også i relation til denne form for aftaler afhænge af en konkret vurdering af afta-
lens indhold, i hvilket omfang den har betydning i relation til opgørelsen af CFC-indkom-
sten. Det er derfor ikke muligt generelt at bekræfte, at en APA også vil være gældende i
relation til CFC-reglerne.
9.
FSR bemærker, at det er positivt, at licensarrangementer som udgangspunkt er undta-
get fra den foreslåede udvidelse af CFC-reglerne, hvorefter anden indkomst fra immateri-
elle aktiver anses for CFC-indkomst. FSR henviser i den forbindelse til høringsskemaet
side 12, hvor det anføres, at reglen ikke omfatter
tilfælde, ”hvor der ikke er overdraget
ejerrettigheder over det immaterielle aktiv
[…], og hvor selskabet betaler en løbende roy-
alty for [brugs]retten”.
FSR opfordrer dog til, at retsstillingen tydeliggøres i lovbestem-
melsen, idet det efter FSRs opfattelse ikke kan udledes heraf, at licensarrangementer ikke
omfattes.
Kommentar
Begrebet ”licensarrangement” kan ikke anses for entydigt, og der er derfor heller ikke
grundlag for at fastslå, at indkomst fra ”licensarrangementer” generelt ikke vil være CFC-
indkomst.
Som det er anført i den passage fra høringsskemaets kommentarer, som FSR citerer, er
det afgørende derimod, om der er overdraget ejerrettigheder over det immaterielle aktiv.
Da det vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om der foreligger en over-
dragelse af ejerrettigheder, og da der er talrige måder, hvorpå aftaler herom kan udformes,
er det ikke muligt at opstille generelle retningslinjer for, hvornår et selskab vil skulle anses
Side 5 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0006.png
for at være tillagt sådanne rettigheder, at det skal anses for at være ejer af et eller flere im-
materielle aktiver i CFC-reglernes forstand
og dermed kan oppebære ”anden indkomst”
fra aktivet/aktiverne.
10.
FSR bemærker, at det i en kommentar til et høringssvar er oplyst, at det er afgørende,
om en skatteyder
har ret til at modtage en andel af ”overskud før skat opgjort efter
dan-
ske regler”
(høringsskemaet side 69). FSR anmoder i tilknytning hertil om, at det oplyses,
om
”overskud før skat opgjort efter danske regler”
skal forstås som skattepligtig ind-
komst opgjort efter danske regler, eller om det vil være det regnskabsmæssige resultat, der
skal være afgørende. FSR finder, at der kan argumenteres for, at det er det regnskabsmæs-
sige resultat, der skal være afgørende, idet en overskudsandel i praksis aldrig vil blive be-
regnet i forhold til en skattepligtig indkomst, men derimod i forhold til det regnskabs-
mæssige resultat.
Kommentar
I forbindelse med høringen over lovforslaget rejste FSR en lang række spørgsmål vedrø-
rende fastlæggelsen af, hvad der skal forstås ved ”ret til overskud”. Således spurgte FSR
bl.a. til, på hvilket grundlag det skal afgøres, om denne ret udgør mere end 50 pct. af
overskuddet, herunder om overskuddet opgøres på grundlag af EBITDA, EBIT eller
årets resultat før eller efter skat. I høringsskemaet blev dette kommenteret således: ”Det
afgørende er, om der er ret til en andel på mere end 50 pct. af overskuddet før skat (op-
gjort efter danske regler). Det bemærkes, at det er kunstig flytning af den skattepligtige
indkomst, som CFC-reglerne
udgør et værn mod.”
I lyset af FSRs opfølgende spørgsmål er det vurderingen, at kommentaren i høringsske-
maet er upræcis, og det findes derfor nødvendigt at uddybe og præcisere kommentaren:
CFC-reglerne finder anvendelse, når et selskab (moderselskabet) har kontrol over et andet
selskab (datterselskabet). Denne kontrol vil typisk være baseret på ejerskab (andel af sel-
skabskapitalen) eller stemmerettigheder, men der kan være tilfælde, hvor moderselskabet
kontrollerer datterselskabet økonomisk, men ikke har en ejer- eller stemmeandel, der re-
flekterer denne økonomiske kontrol. Dette er baggrunden for, at det i OECDs rapport
vedrørende BEPS action 3
(”Designing Effective Controlled Foreign Company Rules”)
er anbefalet, at der ved vurderingen af, om der foreligger kontrol, af hensyn til at undgå
omgåelse af CFC-reglerne, bør foretages en undersøgelse af, både om der foreligger retlig
kontrol i form af ejer- og stemmeandele, og om der foreligger økonomisk kontrol i form
af ret til modtage en andel af likvidationsprovenu, udbytte mv.
Når det efter skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til CFC-reglerne
som lov-
forslaget direkte implementerer
skal undersøges, om et selskab er moderselskab i CFC-
reglernes forstand som følge af en ret til at modtage mere end 50 pct. af datterselskabets
”overskud”, er der således ikke
grundlag for at anse dette for et præcist defineret begreb.
Navnlig er det hverken et begreb, der præcist kan fastlægges med henvisning til et be-
stemt regnskabs- eller skattemæssigt defineret overskudsbegreb, og det er heller ikke afgø-
rende, hvordan det opgøres, hvilket beløb der udbetales til (moder)selskabet. Det er
Side 6 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0007.png
tværtimod afgørende, om (moder)selskabet har et retligt krav på at oppebære mere end
halvdelen af det overskud, som (datter)selskabet løbende oppebærer.
En ret til at modtage mere end 50 pct. af overskuddet vil således navnlig omfatte tilfælde,
hvor et (moder)selskab har ret til at modtage mere end 50 pct. af det løbende afkast fra
aktierne i datterselskabet i form af udbytter fra (datter)selskabet. Reglen er imidlertid ikke
begrænset til sådanne tilfælde, bl.a. fordi der skal tages hensyn til muligheden for, at (dat-
ter)selskabet efter nationale regler skattemæssigt kan fratrække den overskudsandel, der
overføres til (moder)selskabet. I sådanne situationer er det således overskuddet før skat,
der logisk bør lægges vægt på ved vurderingen af, om (moder)selskabet modtager mere
end 50 pct. af selskabets overskud, jf. den citerede kommentar fra høringsskemaet. Ved at
der i overensstemmelse med skatteundgåelsesdirektivets ordlyd lægges vægt på andelen i
datterselskabets ”overskud” uden præcis angivelse af, hvordan dette overskud opgøres,
sikres det endvidere, at det ikke er muligt at omgå kontrolkravet ved hjælp af tilrettelæg-
gelse af den metode, hvorved moderselskabet sikres ret til sin andel af overskuddet.
11.
FSR anmoder om, at det bekræftes, at en løbende ydelse, der beregnes i forhold til sel-
skabets nettoomsætning, bruttofortjeneste eller resultat før af- og nedskrivninger
(EBITDA) ikke vil kvalificere som en overskudsandel, da den ikke beregnes af overskud-
det før skat. I forlængelse heraf anmoder FSR om, at det bekræftes, dels at et forbeholdt
udbytte heller ikke vil kvalificere som en overskudsandel
som det ellers før har været
oplyst
da udbytte udbetales af overskuddet efter skat, dels at et overskudsafhængigt lån,
der beregnes af overskud før skat, derimod vil kvalificere som en overskudsandel.
Kommentar
Der henvises til kommentaren til spørgsmålet umiddelbart ovenfor (punkt 10). Som det
fremgår heraf, vil der i alle de af FSR omtalte tilfælde kunne være tale om en andel af
overskuddet i de foreslåede reglers forstand.
Ændringer på transfer pricing området
Indledningsvis kvitterer FSR for, at det i høringsskemaet er angivet, at det vil blive under-
søgt, om der er grundlag for at lempe transfer pricing dokumentationsreglerne for rent
danske transaktioner.
12.
I relation til de foreslåede regler om transfer pricing-dokumentation anmoder FSR
om, at der i forbindelse med lovforarbejdet tages konkret hensyn til, hvilket materiale ind-
sendelsespligten skal omfatte.
FSR anfører i den forbindelse, at der i dag skal udarbejdes local file for hvert enkelt dansk
selskab, hvis der er flere danske selskaber. FSR spørger derfor, om der fremadrettet skal
uploades både local file og master file for alle danske selskaber for en koncern med flere
danske selskaber, eller om indsendelse skal foretages af administrationsselskabet i sambe-
skatningen.
Side 7 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0008.png
Kommentar
Efter loven påhviler dokumentationspligten den skattepligtige, ligesom det fremgår af be-
kendtgørelse nr. 1297 af 31. oktober 2018 om transfer pricing-dokumentation, at der for
hvert selskab skal være en local file og en masterfile. Lovforslaget ændrer ikke på disse
regler.
Der skal således fremadrettet fortsat uploades både local file og master file for det enkelte
selskab.
13.
FSR spørger, hvordan danske datterselskaber skal forholde sig, hvis koncernens mo-
derselskab først er forpligtet til at udarbejde master file på et senere tidspunkt end indsen-
delsesfristen?
Kommentar
Lovforslaget giver mulighed for, at Skatteforvaltningen på den skattepligtiges anmodning
kan forlænge 60-dages fristen, hvis særlige forhold taler herfor. Særlige forhold kunne fx
være, at et udenlandsk moderselskab først er forpligtet til at udarbejde en fællesdokumen-
tation om hele koncernen på et senere tidspunkt end 60-dages fristen.
Det fremgår dog af lovbemærkningerne, at hvis de særlige forhold vedrører dele af doku-
mentationen, kan Skatteforvaltningen betinge en fristforlængelse af, at den øvrige del af
dokumentationen indsendes inden for 60-dages fristen.
14.
FSR spørger, hvordan fortroligheden sikres, hvis et dansk datterselskab på et tids-
punkt bliver solgt til en ny ejer. FSR forudsætter, at det danske datterselskab fortsat vil
have adgang til de dokumenter, der er indsendt til Skattestyrelsen, herunder master file
for den sælgende koncern. Ifølge FSR betyder det reelt, at den købende koncern automa-
tisk får adgang til de potentielt fortrolige informationer, der kan være i den sælgende kon-
cerns master file.
Kommentar
Det system, der skal håndtere transfer pricing-dokumentationen, vil blive indrettet såle-
des, at selskabet eller andre ikke kan tilgå dokumentationen, når den er blevet indsendt.
Selskaber vil, som det er kendt fra oplysningsskemaet, have en periode, hvor afleveringen
af transfer pricing-dokumentationen er i kladde-tilstand. Når indberetter har uploadet og
kontrolleret, at dokumentationen er fyldestgørende, indberettes dokumentationen som
endeligt afleveret. Fristen for rettidig indlevering af dokumentationen vil blive vurderet i
forhold til dette tidspunkt.
Når transfer pricing-dokumentationen er markeret som afleveret, vil det kun være trans-
fer pricing-medarbejdere i Skattestyrelsen, som har adgang til filerne i systemet. Selskaber,
som skal indlevere dokumentationen, skal derfor selv sikre egen opbevaring af deres ind-
leverede dokumentation. Systemet vil have funktionalitet til at genåbne adgangen for sel-
skabet i tilfælde af, at der skal uploades supplerende materiale.
Side 8 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0009.png
I forbindelse med køb og salg af virksomheder skal køber og sælger selv udveksle rele-
vante dele af det handlede selskabs transfer pricing-dokumentation, da det ikke vil kunne
tilgås i systemet ved Skattestyrelsen. Der vil dog efter de sædvanlige regler kunne anmo-
des om partsaktindsigt, som skal behandles i hvert enkelt konkrete tilfælde.
15.
FSR anfører, at en række lande har en senere deadline for udarbejdelse af master file,
oftest udgangen af det efterfølgende indkomstår. FSR bemærker hertil, at denne dato ofte
falder sammen med udarbejdelse og indsendelse af country-by-country reporting for de
relevante koncerner (SKL § 48, stk. 2). FSR foreslår derfor, at fristen for indsendelse af
dokumentationen fastsættes til udgangen af det efterfølgende indkomstår for dermed at
sikre symmetri i reglerne.
Kommentar
Som ovenfor besvaret under punkt 13 tager lovforslaget højde for den situation, at et
udenlandsk moderselskab først er forpligtet til at udarbejde fællesdokumentation for hele
koncernen på et senere tidspunkt end 60-dages fristen.
FSR’s
forslag kan derfor ikke imødekommes.
16.
Endelig mener FSR, at det af retssikkerhedsmæssige årsager bør bestemmes i loven, at
skattemyndighederne er forpligtet til at underrette skatteyder om, at der er indledt en
dansk TP-kontrol af den indsendte TP-dokumentation, samt at den indsendte TP-doku-
mentation udveksles med skattemyndighederne i et andet land efter anmodning herom.
Kommentar
Lovforslaget ændrer ikke praksis for underretning af skatteydere, herunder i tilfælde hvor
udenlandske myndigheder har anmodet om at modtage materiale vedrørende en dansk
virksomhed, herunder kopi af transfer pricing-dokumentationen.
Med lovforslaget vil Skatteforvaltningen have mulighed for at gennemgå transfer pricing-
dokumentationen i lighed med andre oplysninger, der er indgivet til Skatteforvaltningen,
såsom oplysninger om kontrollerede transaktioner i oplysningsskemaet. Skatteyderen bli-
ver
som det gælder for alle skatteydere
opmærksom på, at Skatteforvaltningen under-
søger transfer pricing-dokumentationen, hvis der anmodes om yderligere oplysninger, el-
ler ved at Skatteforvaltningen sender et forslag til afgørelse. Der vurderes ikke herudover
at være behov for at indføre en særlig regel om underretning om Skatteforvaltningens
mulige udvælgelse af virksomheder til skattekontrol på baggrund af en samlet gennem-
gang af oplysningsskemaet og transfer pricing-dokumentationen. Om der bør ske oriente-
ring af skatteyder, vurderes således fra sag til sag.
Når Skattestyrelsen via Kompetent Myndighed i dag modtager anmodninger fra uden-
landske skattemyndigheder, kan anmodningen medføre, at Skatteforvaltningen indhenter
oplysningerne i selskaberne. Praksis i disse tilfælde er, at selskabet oplyses om formålet,
og at de generelle kontrolhjemler anvendes.
Side 9 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0010.png
Under alle omstændigheder iagttager Skatteforvaltningen sin tavshedspligt i samarbejdet
med udenlandske skattemyndigheder, herunder udveksling af oplysninger. Såvel dobbelt-
beskatningsoverenskomsterne, de bilaterale aftaler om udveksling af information på skat-
teområdet, Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samar-
bejde på beskatningsområdet, som den multilaterale konvention om administrativ bistand
i skattesager indeholder således udtrykkelige bestemmelser om fortrolighed.
Fradrag for endelige underskud
17.
I relation til forslaget til selskabsskattelovens § 31 E om fradrag for endelige under-
skud anmoder FSR om, at det bekræftes, at bestemmelsen i forslaget til § 31 E, stk. 1, 4.
pkt., indebærer, at hvis fiktive sambeskatningsopgørelser udviser, at der i ejerperioden
kunne have været anvendt/modregnet et underskud fra et datterselskab i EU/EØS, hvis
selskabet havde indgået i international sambeskatning efter § 31 A, da kan det danske
ejerselskab fradrage dette beløb i ”endelighedsåret”.
Kommentar
FSRs forståelse kan ikke bekræftes.
Det er en grundlæggende betingelse for fradrag efter forslaget til selskabsskattelovens §
31 E, at der er tale om et underskud, der er endeligt, jf. forslaget til § 31 E, stk. 1, 3. pkt.
Som det fremgår heraf, skal det afgøres efter forslaget til § 31 E, stk. 3, om et underskud
kan anses for endeligt.
Hvis et underskud opfylder de i § 31 E, stk. 3, anførte betingelser og dermed skal anses
for endeligt, er det efter forslaget til § 31 E, stk. 1, 4. pkt., en yderligere betingelse for fra-
drag for underskud i datterselskaber, at underskuddet kunne have været anvendt efter §
31 A, hvis der havde været valgt international sambeskatning.
Det er således ikke tilstrækkeligt til at opnå fradrag efter forslaget til § 31 E, at et dansk
moderselskab i ejerperioden kunne have anvendt eller modregnet et underskud i et datter-
selskab i EU/EØS, hvis selskabet havde indgået i international sambeskatning efter § 31
A.
Eksempelvis vil et tab i et udenlandsk datterselskab, der kunne have været udnyttet til
modregning i andre selskabers indkomst efter reglerne om international sambeskatning,
hvis der havde været valgt international sambeskatning, ikke kunne fradrages efter forsla-
get til selskabsskattelovens § 31 E, hvis det efter reglerne i datterselskabets hjemland er
muligt at sælge aktierne i datterselskabet inklusiv underskuddet, således at underskuddet
potentielt kan anvendes efter ejerskiftet. I et sådant tilfælde vil underskuddet
selv om
det kunne have været udnyttet i ejerperioden efter reglerne om international sambeskat-
ning
ikke opfylde betingelserne for, at der er tale om et endeligt underskud, jf. forslaget
til § 31 E, stk. 3, 2. pkt.
Side 10 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0011.png
18.
FSR opstiller et konkret eksempel med et dansk moderselskab med to helejede danske
datterselskaber, idet FSR angiver, at de danske selskaber siden stiftelsen uafbrudt har væ-
ret omfattet af dansk sambeskatning. Derudover har det danske moderselskab i år 3 stif-
tet et helejet udenlandsk datterselskab i et EU- eller EØS-land, og dette selskab likvideres
i år 5. FSR angiver, at det udenlandske selskab efter danske opgørelsesregler har et akku-
muleret underskud på (TDKK) 24.300, idet indkomsten i de 3 indkomstår kan opgøres til
henholdsvis (TDKK) -5.000 (år 3), 700 (år 4) og -20.000. Der har ikke været valgt interna-
tional sambeskatning, og FSR oplyser, at det kan forudsættes, at underskuddet er endeligt
efter reglerne i forslaget til selskabsskattelovens § 31 E, stk. 3.
FSR har herefter i bilag A-C til sin henvendelse opstillet beregninger over, hvorledes FSR
baseret på nærmere angivne skattepligtige indkomster i hvert af de tre danske selskaber
i år 3-5
opgør de danske selskabers skattepligtige indkomster (og sambeskatningsbeskat-
ningsindkomsten) i hvert af årene 3-5, og har endvidere beregnet det beløb, det danske
moderselskab efter FSRs opfattelse vil kunne fradrage i år 5 efter forslaget til selskabs-
skattelovens § 31 E. Dette beløb opgør FSR til (TDKK) 10.536.
FSR påpeger, at det er vigtigt for både skatteydere og Skatteforvaltningen som admini-
strerende myndighed, at hensigten med de foreslåede regler belyses bedst muligt i forhold
til den praktiske regelanvendelse.
FSR anmoder på den baggrund om, at det bekræftes, at det endelige underskud, som det
danske moderselskab i eksemplet kan fradrage, udgør TDKK 10.536, at det danske mo-
derselskab kan indregne dette beløb som en negativ indkomstkomponent ved opgørelsen
af selskabets skattepligtige indkomst for år 5, og at den endelige sambeskatningsopgørelse
for de danske selskaber, som fremgår af bilag C til FSRs henvendelse, er korrekt.
Kommentar
En vurdering og kommentering af et så omfattende og detaljeret beregningseksempel,
som det af FSR opstillede, ligger uden for rammerne for, hvad der kan tages stilling til i
forbindelse med spørgsmål vedrørende et konkret lovforslag. Det bemærkes, at det ikke
specifikt er angivet af FSR, hvilke fortolkningsspørgsmål der direkte eller indirekte ønskes
opnået en afklaring af ved hjælp af det opstillede eksempel.
Det bemærkes dog, at FSRs beregninger synes at bygge på en misforståelse af de kom-
mentarer til FSRs høringssvar, der er anført i høringsskemaet. FSR synes således at have
forstået kommentarerne på den måde, at et underskud i et datterselskab i EU/EØS, der i
et givet indkomstår ikke ville kunne være fradraget i andre koncernselskabers indkomst,
såfremt der havde været anvendt international sambeskatning, ikke vil kunne indgå i det
akkumulerede endelige underskud. Dette er imidlertid ikke korrekt.
Hvis der efter de danske regler om international sambeskatning ikke er mulighed for at
fradrage et underskud i udenlandsk datterselskab i et givet indkomstår, men dette under-
skud dog fortsat kan fremføres til eventuel anvendelse i senere indkomstår, gælder det
Side 11 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0012.png
samme i relation til den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 31 E. Den fore-
slåede betingelse i selskabsskattelovens § 31 E, stk. 1, 4. pkt., afskærer således kun retten
til at fradrage et akkumuleret underskud i et udenlandsk datterselskab, i det omfang un-
derskuddet efter reglerne om international sambeskatning slet ikke ville kunne anvendes
til fradrag i sambeskattede selskabers indkomst i underskudsåret eller senere indkomstår.
I relation til FSRs beregningseksempel er det derfor ikke korrekt, når det er forudsat, at
begrænsninger i adgangen til at udnytte fremførselsberettigede underskud til fradrag i et
givet indkomstår efter bestemmelsen i selskabsskattelovens § 12, stk. 2, i sig selv medfø-
rer en reduktion af det underskud, der kan anses for et endeligt underskud efter forslaget
til selskabsskattelovens § 31 E. Dette skyldes, at en fradragsbegrænsning efter selskabs-
skattelovens § 12, stk. 2, ikke afskærer muligheden for at fremføre den resterende del af
underskuddet til eventuelt fradrag i senere indkomstår.
Derudover bemærkes det, at FSRs beregninger ikke tager hensyn til, at i tilfælde, hvor der
efter fradrag i endelighedsåret henstår en uudnyttet del af EU/EØS-datterselskabets ne-
gative indkomst (det endelige underskud), så vil denne del af underskuddet bortfalde efter
principperne for likvidation af sambeskattede selskaber med underskud, jf. således også
kommentarerne til FSRs høringssvar i høringsskemaet s. 82-83. Da FSRs beregningsek-
sempel indebærer, at kun en del (TDKK 5.875) af det akkumulerede endelige underskud
kan udnyttes i endelighedsåret, vil den resterende del (TDKK 4.661) bortfalde og ikke
som FSRs angiver i eksemplet
kunne fremføres i moderselskabet.
19.
FSR bemærker, at selskabsskattelovens § 31 A blev indsat ved lov nr. 426 af 6. juni
2005 og har virkning for indkomstår påbegyndt den 15. december 2004. Efter forslaget til
selskabsskattelovens § 31 E, stk. 1, 4. pkt., er det en betingelse for fradrag efter § 31 E, at
underskuddet kunne have været anvendt efter reglerne i § 31 A, hvis der havde været
valgt international sambeskatning. På den baggrund anmoder FSR om, at det oplyses, om
det er en betingelse for fradrag efter § 31 E, at underskuddet kunne have været anvendt
efter reglerne i § 31 A, også når der er tale om underskud konstateret i indkomstår, før §
31 A havde virkning,
Kommentar
Betingelsen om, at underskuddet kunne have været anvendt efter reglerne i § 31 A, hvis
der havde været valgt international sambeskatning, gælder uden hensyn til, hvilket ind-
komstår det pågældende underskud stammer fra.
20.
FSR anmoder om, at det bekræftes, at det ved vurderingen af, om underskuddet
kunne have været anvendt efter reglerne i § 31 A, ikke er nødvendigt at inddrage eventu-
elle andre udenlandske datterselskaber, der ikke har endelige underskud.
Kommentar
FSRs forståelse kan bekræftes.
Side 12 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0013.png
21.
FSR bemærker, at det i kommentarerne i høringsskemaet (s. 89) er anført, at det kan
bekræftes, at det er uden betydning for anvendelsen af de foreslåede regler i selskabsskat-
telovens § 31 E, hvad opgørelsen af resultatet (den skattepligtige indkomst) efter uden-
landske regler udviser. FSR anmoder i forlængelse heraf om, at det oplyses, om størrelsen
af et EU/EØS-selskabs årlige eller akkumulerede skattepligtige indkomst opgjort efter
udenlandske opgørelsesregler har nogen som helst betydning i relation til anvendelsen af
bestemmelsen i forslaget til selskabsskattelovens § 31 E.
FSR bemærker herved, at det er FSRs forståelse, at bestemmelsen i forslaget til selskabs-
skattelovens § 31 E, stk. 3, skal anvendes til at afgøre, om EU/EØS-selskabet - hvis sel-
skabet i sin udenlandske selvangivelse havde et akkumuleret underskud på et beløb sva-
rende til beløbet opgjort efter danske opgørelsesregler - da efter udenlandske skatteregler
på nogen måde i) historisk kunne have anvendt eller ii) fremadrettet ville kunne anvende
underskuddet.
Kommentar
FSRs forståelse kan bekræftes. Som det også fremgår af den passage i høringsskemaet,
som FSR henviser til, har det således ingen betydning for anvendelsen af den foreslåede
bestemmelse i selskabsskattelovens § 31 E, hvorledes den skattepligtige indkomst konkret
opgøres efter udenlandske regler.
22.
FSR bemærker, at FSR i sit høringssvar spurgte til, hvordan fradragsmuligheden efter
forslaget til SEL § 31 E påvirkes, i tilfælde hvor det danske selskab, der ejer EU/EØS-sel-
skabet, omstruktureres, sådan at det danske selskab efter omstruktureringen ikke længere
ejer EU/EØS-selskabet. I høringsskemaet (side 86) er anført, at FSRs spørgsmål er for
abstrakte til, at der kan svares konkret herpå, og det anføres videre, at det er en konse-
kvens af de foreslåede betingelser for fradragsretten, at det i konkrete sager vil være nød-
vendigt år-for-år at foretage en vurdering af, om der
hvis international sambeskatning
havde været valgt
uanset de foretagne omstruktureringer fortsat ville have været mulig-
hed for, at det til enhver tid værende direkte danske moderselskab ville kunne udnytte og
fremføre uudnyttede underskud fra tidligere indkomstår i det udenlandske datterselskab.
FSR opstiller i forlængelse heraf et konkret eksempel, hvor et dansk moderselskab er (na-
tionalt) sambeskattet med to danske datterselskaber, DS1 (DK) og DS2 (DK), og hvor
DS1 (DK) ejer et EU/EØS-selskab. I eksemplet fusioneres DS1 (DK) herefter ind i DS2
(DK) med sidstnævnte som modtagende selskab, således at ejerskabet til EU/EØS-sel-
skabet derfor overgår til DS2 (DK). DS2 (DK) vedbliver herefter med at være sambeskat-
tet med det danske moderselskab i perioden frem til det tidspunkt, hvor EU/EØS-selska-
bet likvideres.
FSR oplyser, at det i eksemplet endvidere kan forudsættes, at EU/EØS-selskabet har et
endeligt underskud, og at dette underskud hidrører fra tiden både før og efter fusionen
mellem de to danske selskaber.
FSR anmoder om, at det bekræftes, at
Side 13 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0014.png
da EU/EØS-selskabet uanset fusionen ville have indgået i sambeskatningskredsen
med det danske moderselskab i alle årene, hvis der havde været valgt international
sambeskatning, da skal der udarbejdes fiktive sambeskatningsopgørelser for hvert en-
kelt år for at afgøre, hvilket underskudsbeløb i EU/EØS-selskabet der kunne have
været anvendt i sambeskatningen i de enkelte år, hvis der havde været valgt internatio-
nal sambeskatning,
det anvendte underskudsbeløb iht. de fiktive sambeskatningsopgørelser for hvert en-
kelt år vil DS2 (DK) kunne fradrage som en negativ indkomstkomponent ved opgø-
relsen af selskabets skattepligtige indkomst i det år, hvor EU/EØS-selskabet likvide-
res, og at
dette gælder, hvad enten fusionen af DS1 (DK) og DS2 (DK) er sket skattefrit eller
skattepligtigt.
Kommentar
FSRs forståelse kan bekræftes. Det er herved forudsat, at de to selskaber, der har ejet dat-
terselskabet i EU/EØS i det af FSR opstillede eksempel, er indgået i samme, uafbrudte
danske sambeskatning.
23.
FSR opstiller et eksempel, hvor en dansk koncern har et datterselskab i et EU/EØS-
land, og dette datterselskab likvideres. Der kan i ejerperioden efter danske regler opgøres
et akkumuleret underskud på DKK 1.000.
Reglerne i datterselskabets hjemland ville have muliggjort, at en køber af aktierne
hvis
datterselskabet var blevet solgt i stedet for at blive likvideret
ville kunne udnytte det ak-
kumulerede underskud, men det ville dog efter reglerne i datterselskabets hjemland kun
være DKK 600 ud af det samlede akkumulerede underskud, der ville kunne fremføres.
FSR anmoder i relation til dette eksempel om, at det bekræftes, at DKK 400 af under-
skuddet er endeligt efter bestemmelsen i forslaget til selskabsskattelovens § 31 E, stk. 3.
FSR bemærker i den forbindelse, at det i § 31 E, stk. 3, 2. pkt., er anført, at et underskud
er endeligt, ”i det omfang” det ikke har været eller vil være muligt at anvende underskud-
det.
Kommentar
FSRs spørgsmål må forstås således, at det skal lægges til grund, at alle betingelser for at
anse underskuddet for endeligt i medfør af den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelo-
vens § 31 E, stk. 3, skal anses for opfyldt i relation til den del af det samlede akkumule-
rede underskud, som ikke ville kunne udnyttes af køberen ved et salg af aktierne. Baseret
på denne forståelse af FSRs spørgsmål, kan FSRs fortolkning af den foreslåede bestem-
melse bekræftes.
Side 14 af 15
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger vedrørende CFC-regler m.v., til skatteministeren
2140517_0015.png
Det bemærkes for en ordens skyld, at det i relation til den vurdering, der skal foretages
efter bestemmelsen i forslaget til selskabsskattelovens § 31 E, stk. 3, 2. pkt., ikke er afgø-
rende, om underskuddet faktisk kunne være udnyttet eller vil kunne forventes udnyttet,
herunder af fx en køber af aktierne. Tværtimod er det alene afgørende, om reglerne i dat-
terselskabets hjemland principielt muliggør en sådan udnyttelse.
24.
FSR opstiller et eksempel, hvor en dansk koncern har to datterselskaber (DS1 og
DS2) i samme EU/EØS-land, og DS1 likvideres. Der kan i ejerperioden efter danske reg-
ler opgøres et akkumuleret underskud i DS1 på DKK 1.000. DS2 har i eksemplet et akku-
muleret overskud i ejerperioden på DKK 300, men datterselskabernes hjemland har ikke
regler om national sambeskatning og tillader således ikke, at det akkumulerede underskud
i DS1 udnyttes til fradrag i DS2 skattepligtige indkomst.
FSR anfører endvidere, at det kan lægges til grund, at hele overskuddet i DS2 på DKK
300 kunne have været modregnet i underskuddet på DKK 1.000 i DS1 (EU), hvis der i
datterselskabernes hjemland havde været regler om national sambeskatning svarende til
de danske regler.
FSR anmoder om, at det bekræftes, at (alene) DKK 700 af det akkumulerede underskud i
DS1 i dette eksempel vil være endeligt efter forslaget til selskabsskattelovens § 31 E, stk.
3. FSR bemærker i den forbindelse, at forslaget til bestemmelsen i selskabsskattelovens §
31 E, stk. 3, 4.pkt., angiver, at et underskud ikke vil være endeligt, ”i det omfang” det ville
kunne anvendes, hvis reglerne om adgang til udnyttelse af underskud i det pågældende
land havde været identiske med de danske regler herom.
Kommentar
FSRs spørgsmål må forstås således, at det skal lægges til grund, at betingelserne for at
anse det akkumulerede underskud i DS1 for endeligt i medfør af de foreslåede bestem-
melser i selskabsskattelovens § 31 E, stk. 3, 1.-3. pkt., skal anses for opfyldt, og at det
også skal lægges til grund, at kun DKK 300 ville kunne være udnyttet af DS2, hvis der i
datterselskabernes hjemland havde været regler om national sambeskatning, der var iden-
tiske med de danske regler herom.
Baseret på disse forudsætninger kan FSRs forståelse bekræftes.
Side 15 af 15