Skatteudvalget 2019-20
L 48 Bilag 14
Offentligt
2136004_0001.png
Åben Høring Folketingets
Skatteudvalg
15. januar 2020
Lars Nyhegn Eriksen, VP, Head of Tax, Danfoss
1
|
Danfoss at a glance, February 2019
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136004_0002.png
We engineer tomorrow and build a better future
Group financial highlights 2018
Net sales, EURbn
6.1
Growth in local currency
7%
EBIT margin
10.6%
NIBD to EBITDA ratio
1.0%
EBIT EURm
648
Net profit EURm
463
2
|
Danfoss at a glance, February 2019
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136004_0003.png
DIGITALIZATION
ELECTRIFICATION
URBANIZATION
CLIMATE CHANGE
GLOBAL MEGA-TRENDS
Driving Danfoss
FOOD SUPPLY
3
|
Danfoss at a glance, February 2019
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136004_0004.png
Hvorfor er Danfoss bekymret
”Embedded Royalty”/anden indkomst af immaterielle aktiver
”rigtig virksomhed” rammes også –
ikke kun skattekonstruktioner
Undtagelsen vedr. opkøb virker ikke i realiteten
allerede fordi vi ikke
ved opkøb har den viden, der skal til
Vi kan vanskeligt opgøre anden indkomst af immaterielle aktiver
Vi stilles dårligt i opkøbskonkurrencen
Integration af opkøbte virksomheder giver problemer, hvis ikke det
er samme land
Udvikling af morgendagens løsninger rammes vilkårligt af foreslåede
regler
Konsekvenser
1.
2.
3.
4.
4
|
Danfoss at a glance, February 2019
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136004_0005.png
Opkøb/bud
Danfoss bud:
Stand alone
Indk. f. skat
SKAT (15%)
Resultat
Synergier
CFC skat (7%)
Tysk konkurrent bud:
Stand alone
Indk. f. skat
SKAT (15%)
Resultat
Synergier
CFC skat (7%)
Afkastkrav
Bud
1000
150
850
100
-
950
10%
9500
1000
150
850
100
70
880
10%
8800
Target, Irland
Udenlandske
datterselskaber
Afkastkrav
Bud
5
|
Danfoss at a glance, February 2019
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136004_0006.png
Opkøb
Undtagelse vedrørende opkøb er betinget af maks. af værdi vedrører
immaterielle aktiver.
Ved teknologiopkøb vil immaterielle aktiver ofte udgøre 90% og ved
andre opkøb ofte 2/3 af værdi. Det vil ikke være muligt at få
afdækket, hvor immaterielle aktiver kommer fra.
En opkøbscase vil derfor ofte blive baseret på antagelse om CFC
beskatning og beskatning på dansk niveau.
Vi får vanskeligt ved at præstere konkurrencedygtige bud.
6
|
Danfoss at a glance, February 2019
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136004_0007.png
Optimering af forretning
Danfoss A/S
Danfoss
Rumæmien
Danfoss Polen
Flytning af produktion, inkl. produktions know-how, indtjening etc.
for at skabe mere effektiv drift.
Effektiviseringen påvirker ikke Danmark. Der er intet skattemæssigt
værnshensyn i DK.
Konsekvens af L48: Der laves fuld indkomstopgørelse og balance for
den flyttede aktivitet fremadrettet for at opgøre afkast på flyttede
immaterielle aktiver
alene for at tilfredsstille danske skatteregler
7
|
Danfoss at a glance, February 2019
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136004_0008.png
Innovation
Vi investerer løbende betydelige beløb i udvikling af morgendagens
klimaløsninger. Der er ikke mange flere ingeniører til rådighed i
syddanmark.
Løsning: Vores innovationsprocesser er baseret på medarbejdere fra
flere fabrikker og ofte flere lande. Vi tror på, at innovation er bedst,
når den er knyttet til fabrikker. Herved sikres det bedste samspil.
Skatteteknisk er det enten fælles udvikling eller kontrakts R&D,
afhængig af, hvem der styrer strategisk.
Ingen af disse setups slipper fri af foreslåede CFC beskatningsregler.
8
|
Danfoss at a glance, February 2019
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136004_0009.png
Et par statements
Lovforslaget om CFC beskatning vanskeliggør, at danske virksomheder, bliver
ledere i udviklingen af fremtidens teknologi. Sikring af
beskatning af
fortidens danske opfindelser
bør ikke forhindre danske virksomheders rolle
i fremtidens løsninger.
Innovation og forskning
og dermed skabelse af
immaterielle aktiver
er
sikring af
fremtiden
og
ikke skattespekulation.
Videreudvikling på opkøbte
eller tidligere udviklede løsninger
i samarbejde
tværs af landegrænser
og lokationer er nødvendige i innovationsprocessen. Det er ikke
skattespekulation.
Danfoss’ produktionsaktiviteter, udviklingsaktiviteter og dermed
teknologi er uløseligt forbundet med hinanden.
Teknologiaktiver flyttes
derfor kun, hvis produktion sammenlægges eller flyttes. Etablering af effektiv
drift er ikke skattespekulation.
9
|
Danfoss at a glance, February 2019
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136004_0010.png