Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 45 Bilag 1
Offentligt
2100987_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
L 45: Forslag til lov om et midlertidigt børne-
tilskud til visse forsørgere
28. oktober 2019
J.nr. 19/13230
VOA/SYD
CHF/BST
Baggrund
Med Aftale om et nyt midlertidigt børnetilskud blev regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten enige om at indføre et nyt midlertidigt bør-
netilskud og at annullere reduktionen af integrationsydelse for forsørgere pr. 1. ja-
nuar 2020.
Formål
Formålet med lovforslaget er at indføre et midlertidigt børnetilskud, der på kort sigt
skal afhjælpe problemerne med børnefattigdom, indtil en ydelseskommission har
fremlagt sine anbefalinger, og et nyt ydelsessystem er trådt i kraft.
Sigtet med tilskuddet er, at det bliver mest til gavn for de børnefamilier, som får de
laveste ydelser og har mistet mest som følge af indførelsen af kontanthjælpsloftet
og integrationsydelsen. Tilskuddet skønnes at hjælpe ca. 14.300 børnefamilier og
ca. 27.900 børn.
Der er tale om en ny hovedlov, der giver forsørgere, der er berørt af kontanthjælps-
loftet eller modtager integrationsydelse, ret til at modtage et økonomisk tilskud til
deres børns forsørgelse.
Tilskuddet gives til børn i alderen 0-14 år. Det månedlige midlertidige børnetilskud
udgør 700 kr. pr. barn af integrationsydelsesmodtagere og uddannelsesparate ud-
dannelseshjælpsmodtagere, 600 kr. pr. barn af enlige, og 550 kr. pr. barn af øvrige
personer i målgruppen. Derudover får enlige forsørgere et supplerende tilskud på
650 kr. månedligt.
Der vil dog være et loft for midlertidigt børnetilskud og tillæg til enlige forsørgere,
idet det maksimale børnetilskud ikke kan overstige det beløb, som den enkelte bør-
nefamilie har mistet som følge af kontanthjælpsloftet og som følge af indførelsen af
integrationsydelsen.
Lovforslaget indeholder også den del af aftalen, der omhandler annulleringen af
den vedtagne reduktion af integrationsydelsen for forsørgere pr. 1. januar 2020.
Den primære målgruppe
Lovforslagets består af to elementer:
Indførelse af midlertidigt børnetilskud
L 45 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2100987_0002.png
Annulleringen af reduktionen af integrationsydelse for forsørgere.
Indførelse af midlertidigt børnetilskud
Det midlertidige børnetilskud ydes til forsørgere med egne børn under 15 år i hjem-
met.
Midlertidigt børnetilskud skal efter forslagets indhold ydes til alle forsørgere, der er
berørt af kontanthjælpsloftet
uanset om de er gifte/samlevende eller enlige. Det
vil sige alle, der får nedsat boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte og/eller
særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv socialpolitik som følge af kontanthjælpsloftet.
I nedenstående tabel er vist kønsfordelingen for udbetalingen af det midlertidige
børnetilskud.
Tabel 1. Kønsfordeling blandt personer, der skønnes at få udbetalt et midlertidigt
børnetilskud
Mænd
Kvinder
Fuldtidspersoner, andel i pct.
13
87
Kilde:
Udbetaling Danmark
og STAR’s ydelsesregistre samt CPR-registret
.
Det ses af tabel 1, at 87 pct. af udbetalingerne af det midlertidige børnetilskud
skønnes at ske til kvinder, men de resterende 13 pct. udbetales til mænd. Det er lagt
til grund, at det midlertidige børnestilskud udbetales til den registrerede moder, når
forældre med fælles folkeregisteradresse begge opfylder betingelserne for at få ud-
betalt det midlertidige børnetilskud, hvilket er en del af forklaringen på den høje
andel af kvinder, som modtager børnetilskuddet.
Den høje andel af kvinder skal endvidere ses i lyset af, at enlige forsørgere i højere
grad berøres af kontanthjælpsloftet og dermed relativt ofte er i målgruppen for det
midlertidige børnetilskud.
Forslaget forventes på denne baggrund at berøre væsentligt flere kvinder end
mænd.
Annullering af den vedtagne reduktion af integrationsydelse for forsør-
gere pr.1. januar.2020:
Det ses af tabel 2, at andelen af kvinder blandt integrationsydelsesmodtagere, som
er kvinder, er 62 pct. Der er således lidt flere kvinder end mænd, som berøres af
forslaget.
Tabel 2. Kønsfordeling blandt integrationsydelsesmodtagere, der er forsørgere.
Mænd
Kvinder
Fuldtidspersoner, andel i pct.
38
62
Kilde:
Udbetaling Danmark
og STAR’s ydelsesregistre
.
De sekundære målgrupper
Der er ingen sekundære målgrupper for lovforslaget.
2
L 45 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Samlet vurdering
Det vurderes, at forslaget ikke har ligestillingsmæssige konsekvenser.
Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder til kvin-
der og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at medfører tilsigtede eller utilsigtede
forskelle for mænd eller kvinder.
Forslaget berører dog i særlig grad enlige forsørgere, da netop denne gruppe ned-
sættes mest som følge af kontanthjælpsloftet. Enlige forsørgere modtager de høje-
ste satser i kontanthjælpssystemet, og enlige forsørgere kan få beregnet en højere
boligstøtte end ikke-forsørgere (en boligstøtte som dog nedsættes som følge af kon-
tanthjælpsloftet).
Det ses af tabel 1, at udbetalingen af det midlertidige børnetilskud primært sker til
kvinder, hvilket skal ses i lyset af, at enlige forsørgere i højere grad berøres af kon-
tanthjælpsloftet og dermed relativt ofte er i målgruppen for det midlertidige børne-
tilskud.
Forslaget påvirker ikke de eksisterende strukturer, som i øvrigt stiller mænd og
kvinder forskelligt i kontanthjælpssystemet.
Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-
føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
3