Skatteudvalget 2019-20
L 4
Offentligt
2125832_0001.png
16. december 2019
J.nr. 2019 - 2158
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursge-
vinstloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Hovedaktionærers delsalg af aktier i
selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse af gæld, beskatning af kapital-
fondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 9. december 2019.
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 4 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/12-19 fra KPMG Acor Tax om at fradrage de renter, hvor rentefradraget er blevet beskåret ved en senere indfrielse af hele gælden, til skatteministeren
2125832_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. december 2019 fra KPMG om mulighed
for at fradrage de renter, hvor rentefradraget er blevet beskåret efter stk. 10, nr. 3 ved en
senere indfrielse af hele gælden, jf. L 4 - bilag 16.
Svar
KPMG anfører, at med forslaget til ligningslovens § 5, stk. 10, nr. 3, kan renter, der er på-
løbet på tidspunktet for erhvervelsen af fordringen, fradrages ved opgørelsen af den skat-
tepligtige indkomst med en andel, der svarer til forholdet mellem fordringens kursværdi
og fordringens pålydende værdi på tidspunktet for erhvervelsen af fordringen.
KPMG spørger, om Skatteministeriet er enig i, at debitorselskabet skal have mulighed for
at fradrage de renter, hvor rentefradraget er blevet beskåret efter stk. 10, nr. 3, ved en se-
nere indfrielse af hele gælden. KPMG spørger endvidere, om Skatteministeriet kan be-
kræfte, at der med lovforslaget ikke er taget højde herfor, og at lovforslaget derfor bør ju-
steres.
KPMG anfører, at forholdet således ses at svare til den justering, der er foreslået ved 2.
behandlingen, hvor der skal ske en ændring af gældens skattemæssige værdi med henblik
på en eventuel efterfølgende indfrielse af gælden og avanceopgørelsen, når der er sket un-
derskudsbegrænsning efter selskabsskattelovens § 12 A, stk. 4.
Kommentar
Rentefradragsbegrænsning efter den foreslåede § 5, stk. 10, nr. 3, vil efter forslaget ind-
træde, når f.eks. et moderselskab
som alternativ til at lade et nødlidende datterselskab
indgå en akkordaftale
erhverver kreditorernes fordringer mod datterselskabet.
Efter forslaget til kursgevinstlovens § 6, stk. 2, og selskabsskattelovens § 12 A, stk. 4, vil
overdragelsen af den nødlidende fordring kunne indebære beskatning enten i form af ge-
vinst på gæld efter kursgevinstloven eller begrænsning af underskud efter selskabsskatte-
loven.
I begge de anførte tilfælde vil der ske en regulering af gældens værdi til brug for eventuel
senere beskatning. Dette skal imødegå dobbeltbeskatning ved en eventuel senere eftergi-
velse af gælden, idet gælden og fordringen fortsat består efter overdragelsen, som vil være
omfattet af skattelovgivningens almindelige regler.
Lovforslaget er møntet på opkøb af fordringer mod nødlidende datterselskaber, og dat-
terselskabets fradragsret for renter kan være udskudt indtil betalingstidspunktet som følge
af misligholdelse af rentebetalinger for tidligere år.
Sker der ikke en efterfølgende eftergivelse, og skulle datterselskabet blive i stand til at be-
tale de anførte renteudgifter, vil der være fradragsret for de udskudte renter på betalings-
tidspunktet, enten efter de almindelige regler om fradrag på betalingstidspunktet af ud-
Side 2 af 3
L 4 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/12-19 fra KPMG Acor Tax om at fradrage de renter, hvor rentefradraget er blevet beskåret ved en senere indfrielse af hele gælden, til skatteministeren
2125832_0003.png
skudt fradragsret for renteudgifter eller som tab på gæld ved betaling af den del af ren-
terne, der vil være sket begrænsning af efter de foreslåede regler om overdragelse af nødli-
dende fordringer til f.eks. et moderselskab.
På den baggrund vurderes der ikke at være behov for at stille ændringsforslag, men Skat-
teministeriet vil som anført i svaret på spørgsmål 12 i forlængelse af dette lovforslag se på,
om der er behov for at præcisere lovgivningen.
Side 3 af 3