Skatteudvalget 2019-20
L 4 Bilag 22
Offentligt
2124027_0001.png
Til lovforslag nr.
L 4
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven,
ligningsloven og forskellige andre love
(Hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse af gæld, beskatning af
kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 11 ændringforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflok-
kurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivel-
sen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at virksomheder selvfølgelig skal betale
den skat, som er intentionen bag skattelovgivningen. Men på
trods af flere spørgsmål har ministeren i sine svar ikke klart
kunnet redegøre for, hvorvidt merprovenuet, som lovforsla-
get medfører, er et udtryk for, at lovforslaget reelt betyder
nye skattestigninger eller -stramninger for virksomhederne,
hvilket ikke er Venstres og Det Konservative Folkepartis
ønske med lovforslaget. Om end det fremgår af aftalen om
finansloven for 2020 mellem regeringen, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet indgået
den 2. december 2019, at merprovenuet skal bidrage til fi-
nansiering af finanslovsaftalen, vil Venstre og Det Konser-
vative Folkeparti opfordre regeringen til at disponere det va-
rige merprovenu på 60 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd til
lempelser til erhvervslivet. Hvilke konkrete lempelser mer-
provenuet skal være med til at finansiere, skal aftales med
de partier, der stemmer for lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af LA):
Til § 2
1)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 5, stk. 1, nr.
2, 2. pkt.,
ændres to steder »19« til: »19 C«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 3
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 6, stk. 2,
udgår i
4. pkt.
»efter § 26, stk. 3«.
[Præcisering af, at værdien efter forslaget til § 6, stk. 2, 3.
pkt., skal anses for at udgøre den skattemæssige værdi af
gælden ved påtagelsen ved enhver efterfølgende avanceop-
gørelse]
Til § 4
3)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 16 I
indsæt-
tes efter stk. 3 som nye stykker:
AX023985
L 4 - 2019-20 - Bilag 22: Betænkning afgivet den 12. december 2019
2124027_0002.png
2
»Stk. 01.
Skattepligtige skal ikke medregne merafkast af
investeringer ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
efter stk. 1, når den skattepligtige skal medregne merafkastet
ved opgørelsen af den personlige indkomst efter skattelov-
givningens almindelige regler.
Stk. 02.
Der gives skattepligtige omfattet af stk. 1 nedslag
efter § 33, stk. 1, for udenlandske skatter og skatter, der er
pålagt den skattepligtige af merafkastet efter skattelovgiv-
ningens almindelige regler. Nedslaget skal dog ikke kunne
overstige den del af de samlede danske og udenlandske skat-
ter, der forholdsmæssigt falder på den skattepligtiges meraf-
kast efter stk. 1.«
[Eliminering af eventuelle dobbeltbeskatningssituationer]
4)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 16 I
udgår i
stk. 4, 1. pkt.,
»i eller«.
[Præcisering af den foreslåede bestemmelse]
5)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 16 I
udgår
stk. 5, 2.
og
3. pkt.,
og i stedet indsættes:
»Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medreg-
nes den andel af selskabets positive merafkast, som den
skattepligtige direkte eller indirekte har ret til.«
[Fastlæggelse af beskatningsgrundlaget for den enkelte skat-
tepligtige]
6)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 16 I
affattes
stk. 7, 1. pkt.,
således:
»For skattepligtige omfattet af stk. 4 medregnes udbytte
ikke til den skattepligtige indkomst, i det omfang udbyttet er
udloddet fra et selskab omfattet af stk. 4 eller fra et selskab
m.v., hvorigennem den skattepligtige direkte eller indirekte
kontrollerer et selskab omfattet af stk. 4, og udbyttet ikke
overstiger den skat, som den skattepligtige skal betale af
indkomsten i selskabet omfattet af stk. 4.«
[Udvidelse af adgangen til at få skattefrit udbytte til betaling
af skat på merafkast]
7)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 16 I
ændres i
stk. 7, 2. pkt.,
og
stk. 8,
»skattekontrollovens §§ 9 og 10« til:
»skattekontrollovens §§ 10-12«.
[Rettelse af henvisningsfejl i de foreslåede bestemmelser]
8)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 16 I
indsæt-
tes i
stk. 8
som
nr. 6:
»6) aftaler om fordelingen af merafkast, der er modtaget af
selskaber omfattet af stk. 4.«
[Oplysningskrav om eventuelle aftaler om fordeling af sel-
skabers merafkast]
9)
Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til § 5
10)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 4 a, stk. 1,
nr. 4,
udgår »og«.
[Rettelse af fejl i gengivelsen af den gældende lovtekst]
Til § 6
11)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 12 A, stk. 4,
indsættes
som
5. pkt.:
»Når 1.-3. pkt. finder anvendelse, anses gældens værdi
ved påtagelsen reduceret med det beløb, hvormed der er sket
underskudsbegrænsning, for at udgøre gældens værdi ved
påtagelsen ved en efterfølgende opgørelse af gevinst eller
tab på samme gæld.«
[Regulering af, hvorledes den skattemæssige værdi af gæl-
den ved påtagelsen opgøres med henblik på en eventuel ef-
terfølgende avanceopgørelse, når der er sket underskudsbe-
grænsning efter selskabsskattelovens § 12 A, stk. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at rette en henvisningsfejl i lovforslaget, idet
der i gengivelsen af bestemmelsen i aktiesparekontolovens §
5, stk. 1, nr. 2, 2. pkt., fejlagtigt er henvist til aktieavancebe-
skatningslovens § 19 i stedet for § 19 C.
Til nr. 2
Efter den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i kursge-
vinstlovens § 6, stk. 2, 4. pkt., skal det beløb, der skal anses
for gældens værdi ved frigørelsen efter den i lovforslaget
foreslåede bestemmelse i kursgevinstlovens § 6, stk. 2, 3.
pkt., anses for at udgøre den skattemæssige værdi af gælden
ved påtagelsen ved en efterfølgende avanceopgørelse efter
kursgevinstlovens § 26, stk. 3.
Det foreslås, at henvisningen til kursgevinstlovens § 26,
stk. 3, udgår af den foreslåede bestemmelse i kursgevinstlo-
vens § 6, stk. 2, 4. pkt.
Når der er sket beskatning efter den i lovforslaget foreslå-
ede bestemmelse i kursgevinstlovens § 6, stk. 2, vil det inde-
bære, at der er sket beskatning af en kursgevinst svarende til
forskellen mellem gældens værdi ved påtagelsen og kurs-
værdien af den overdragne fordring på overdragelsestids-
punktet. Da fordringen fortsat består, vil der efter omstæn-
dighederne skulle foretages en fornyet avanceopgørelse.
Dette er baggrunden for, at det for at hindre dobbeltbeskat-
ning i den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i kursge-
vinstlovens § 6, stk. 2, 4. pkt., er foreslået, at kursværdien af
den overdragne fordring på overdragelsestidspunktet skal
anses for at udgøre gældens værdi ved påtagelsen ved en se-
nere avanceopgørelse efter kursgevinstlovens § 26, stk. 3.
Forslaget om at fjerne henvisningen til kursgevinstlovens
§ 26, stk. 3, tager højde for, at en eventuel senere beskatning
også kan ske ved underskudsbegrænsning efter reglerne i
selskabsskattelovens §§ 12 A-12 C. Når en eventuel efter-
følgende beskatning sker ved underskudsbegrænsning efter
selskabsskatteloven, vil dobbeltbeskatning således tilsvaren-
de blive hindret, ved at kursværdien af den overdragne
fordring på overdragelsestidspunktet anses for at udgøre
gældens værdi ved påtagelsen.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte to yderligere stykker – stk. 01 og
02 – i den foreslåede affattelse af ligningslovens § 16 I, jf.
L 4 - 2019-20 - Bilag 22: Betænkning afgivet den 12. december 2019
2124027_0003.png
3
lovforslagets § 4, nr. 2, som skal sikre, at der ikke sker dob-
beltbeskatning af det merafkast, som skal beskattes efter den
foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 16 I.
I lovforslaget er der ikke bestemmelser, der udtrykkeligt
tager højde for, at den skattepligtige allerede efter skattelov-
givningens almindelige regler vil skulle beskattes af meraf-
kastet. Formålet med de særlige bestemmelser om beskat-
ning af kapitalfondspartneres merafkast kan ikke begrunde,
at samme beløb skal beskattes både efter de foreslåede be-
stemmelser og efter skattelovgivningens almindelige regler,
og der foreslås derfor bestemmelser, der udtrykkeligt regule-
rer denne problemstilling og fastlægger, hvordan dobbeltbe-
skatning hindres.
Efter det foreslåede stk. 01 vil skattepligtige ikke skulle
medregne merafkast af investeringer ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst efter stk. 1, når den skattepligtige
skal medregne merafkastet til den personlige indkomst efter
skattelovgivningens almindelige regler.
Bestemmelsen vil navnlig være relevant, såfremt der op-
nås merafkast af investeringer via transparente infrastruktur-
fonde, hvor der investeres direkte i driftsaktiver. Kapital-
fondspartneren vil i sådanne tilfælde som udgangspunkt
skulle medregne sit samlede afkast ved opgørelsen af den
personlige indkomst, idet der dog efter omstændighederne
vil kunne ske beskatning som kapitalindkomst efter anparts-
reglerne i personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9 og 11.
Efter det foreslåede stk. 02 vil der skulle gives den skat-
tepligtige omfattet af stk. 1 nedslag efter ligningslovens §
33, stk. 1, for udenlandske skatter og skatter, der er pålagt
den skattepligtige af merafkastet efter skattelovgivningens
almindelige regler. Nedslaget skal dog ikke kunne overstige
den del af de samlede danske og udenlandske skatter, der
forholdsmæssigt falder på den skattepligtiges merafkast ef-
ter stk. 1.
Herved vil det blive sikret, at skattepligtige omfattet af
stk. 1 ikke vil blive dobbeltbeskattet af merafkastet, f.eks.
når merafkastet oppebæres i form af aktieavancer, der efter
skattelovgivningens almindelige regler anses for aktieind-
komst, som beskattes med op til 42 pct. Den foreslåede be-
stemmelse er udformet som en bestemmelse om, at der lem-
pes for skatter, der er pålagt merafkastet efter skattelovgiv-
ningens almindelige regler, og således at det på samme vis
sikres, at der ikke vil ske en dobbeltbeskatning, hvis meraf-
kastet pålægges udenlandske skatter.
Til nr. 4
Det foreslås, at ordene »i eller« i det foreslåede § 16 I,
stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt., jf. ændringsforslag
nr. 3, udgår af den foreslåede bestemmelse.
I forbindelse med høringen har der været rejst spørgsmål
om, hvorvidt der med formuleringen »i eller via« har været
tiltænkt en realitetsforskel i forhold til de øvrige steder i den
foreslåede bestemmelse, hvor det blot fremgår, at der skal
være tale om investeringer, der sker »via« en af de omfatte-
de fonde.
Der har ikke været tiltænkt nogen realitetsforskel, og det
foreslås derfor, at ordene »i eller« udgår.
Det bemærkes, at det gælder for alle investeringer omfat-
tet af den foreslåede affattelse af ligningslovens § 16 I, at de
ikke nødvendigvis skal ske i selve fonden, for at bestemmel-
sen finder anvendelse, men at investeringer skal anses for
foretaget via en kapital-, venture- eller infrastrukturfond,
hvis deltagerne og/eller kapitalfondspartnerne investerer det
pågældende beløb i overensstemmelse med det samlede af-
talegrundlag, som regulerer den pågældende fond.
Til nr. 5
Under høringen af lovforslaget blev det påpeget, at be-
stemmelserne i lovforslagets forslag til affattelse af § 16 I,
stk. 5, 2. og 3. pkt., der bliver stk. 7, 2. og 3. pkt., jf. æn-
dringsforslag nr. 3, indebærer, at skattepligtige omfattet af
forslaget til nyaffattelse af § 16 I, stk. 4, der bliver stk. 6, vil
skulle medregne en andel af selskabets merafkast svarende
til deres direkte eller indirekte ejerandel i selskabet, selv om
de eventuelt kan have ret til en større eller mindre andel af
resultatet, f.eks. som følge af at der er flere aktieklasser i det
pågældende selskab.
Dette svarer til retsstillingen efter den gældende bestem-
melse i ligningslovens § 16 I, men er ikke hensigtsmæssigt,
idet det kan medføre, at den skattepligtige beskattes af en
større eller mindre andel af merafkastet end den andel heraf,
som den pågældende faktisk, direkte eller indirekte, har ret
til.
Det foreslås derfor, at 2. og 3. pkt. i forslaget til lignings-
lovens § 16 I, stk. 5, der bliver stk. 7, udgår, og at der i ste-
det indsættes et nyt punktum, hvoraf det følger, at skatte-
pligtige omfattet af forslaget til § 16 I, stk. 4, der bliver stk.
6, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal med-
regne den andel af selskabets merafkast, som vedkommende
direkte eller indirekte har ret til.
Medregning af den andel af selskabets merafkast, som
den skattepligtige direkte eller indirekte – hvis den skatte-
pligtiges andel i selskabet ejes gennem et eller flere yderli-
gere selskaber – har ret til, vil sikre, at der sker beskatning
af den indkomst, som vedkommende faktisk oppebærer gen-
nem det pågældende selskab.
Er der ikke indgået aftaler, der regulerer, hvilken andel af
selskabets merafkast den skattepligtige direkte eller indirek-
te har ret til, vil den skattepligtiges andel svare til vedkom-
mendes andel af den samlede selskabskapital i selskabet.
Foreligger der derimod en aftale om en anden fordeling af
selskabets overskud eller specifikt om fordelingen af et mer-
afkast, vil det være denne aftale, som skal danne grundlaget
for fastlæggelsen af den andel af merafkastet, som den skat-
tepligtige vil skulle medregne.
Til nr. 6
Det foreslås at nyaffatte den foreslåede bestemmelse i
ligningslovens § 16 I, stk. 7, 1. pkt., der bliver stk. 9, 1. pkt.,
jf. ændringsforslag nr. 3, så skattepligtige omfattet af lovfor-
slagets forslag til § 16 I, stk. 4, der bliver stk. 6, ikke vil
skulle medregne udbytte til den skattepligtige indkomst, i
det omfang udbyttet er udloddet fra et selskab omfattet af
stk. 4, der bliver stk. 6, eller fra et selskab m.v., hvorigen-
nem den skattepligtige direkte eller indirekte kontrollerer et
L 4 - 2019-20 - Bilag 22: Betænkning afgivet den 12. december 2019
2124027_0004.png
4
selskab omfattet af stk. 4, der bliver stk. 6, og hvor udbyttet
ikke overstiger den skat, som den skattepligtige skal betale
af indkomsten i selskabet omfattet af stk. 4, der bliver stk. 6.
Formålet med den foreslåede ændring er at sikre, at den
skattepligtige har mulighed for at trække midler ud af et sel-
skab til at betale den skat, som vedkommende skal betale i
medfør af de i lovforslaget foreslåede bestemmelser i § 16 I,
stk. 4-6, der bliver stk. 6-8, uden at dette udløser dobbeltbe-
skatning. Det er under høringen af lovforslaget blevet påpe-
get, at den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i stk. 7, der
bliver stk. 9, som svarer til den gældende bestemmelse i lig-
ningslovens § 16 I, stk. 9, efter ordlyden kun omfatter ud-
bytter fra det selskab, der er omfattet af stk. 4, der bliver stk.
6. Der synes således efter ordlyden ikke at være mulighed
for, at den skattepligtige kan modtage skattefrie udbytter fra
et selskab, hvorigennem den skattepligtige besidder ejeran-
delen i selskabet omfattet af stk. 4, der bliver stk. 6.
Det tages der højde for i den foreslåede nyaffattelse af §
16 I, stk. 7, 1. pkt., der bliver stk. 9, 1. pkt., hvorefter det er
et krav, at udbyttet enten er udloddet fra et selskab omfattet
af stk. 4, der bliver stk. 6, eller fra et selskab m.v., hvorigen-
nem den skattepligtige direkte eller indirekte kontrollerer
selskabet omfattet af stk. 4, der bliver stk. 6. Det vil også ef-
ter den foreslåede nyaffattelse være et krav, at udbyttet ikke
overstiger den skat, som den skattepligtige skal betale af
indkomsten i selskabet omfattet af stk. 4, der bliver stk. 6.
Til nr. 7
Det foreslås at ændre henvisningerne til skattekontrollo-
vens §§ 9 og 10 i de i lovforslaget foreslåede bestemmelser i
§ 16 I, stk. 7 og 8, der bliver stk. 9 og 10, jf. ændringsforslag
nr. 3, til de korrekte bestemmelser om oplysningsfrister i
skattekontrollovens §§ 10-12.
Der er således tale om rettelse af en henvisningsfejl.
Til nr. 8
Det foreslås, at den foreslåede oplysningspligt i lovfor-
slagets § 16 I, stk. 8, der bliver stk. 10, jf. ændringsforslag
nr. 3, udvides til også at omfatte de eventuelle aftaler, der er
indgået om fordelingen af det merafkast, som oppebæres af
et selskab omfattet af den foreslåede bestemmelse i lovfor-
slagets forslag til § 16 I, stk. 4, der bliver stk. 6. Oplysnings-
pligten vil skulle omfatte alle aftaler herom, herunder ved-
tægtsbestemmelser om fordelingen af selskabets overskud,
f.eks. som følge af opdeling af aktiekapitalen på forskellige
aktieklasser, og aftaler indgået mellem aktionærerne i form
af f.eks. aktionæroverenskomster.
Formålet med den foreslåede oplysningsforpligtelse er at
sikre Skatteforvaltningen de nødvendige oplysninger til kon-
trol af, at de skattepligtige beskattes af deres respektive an-
dele af et merafkast, som et selskab omfattet af den i lovfor-
slaget foreslåede bestemmelse i § 16 I, stk. 4, der bliver stk.
6, er berettiget til. Forslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 5, hvorved det foreslås, at skattepligtige,
der kontrollerer et selskab, der oppebærer et merafkast, skal
medregne den del af merafkastet, der svarer til den andel
heraf, som den pågældende skattepligtige, direkte eller indi-
rekte, har ret til.
Til nr. 9
I lovforslaget er henvisningen i ligningslovens § 16 J, stk.
2, til ligningslovens § 16 I, stk. 9, foreslået ændret til en
henvisning til § 16 I, stk. 7.
Da der ved ændringsforslag nr. 3 foreslås indsat to nye
stykker i ligningslovens § 16 I efter stk. 3, vil henvisningen
til § 16 I, stk. 9, i den gældende bestemmelse i § 16 J, stk. 2,
være korrekt. Forslaget om, at lovforslagets § 4, nr. 3, udgår,
er således en konsekvens af ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 10
Det foreslås at rette en fejl i gengivelsen af de ord i den
gældende bestemmelse i personskattelovens § 4 a, stk. 1, nr.
4, der ved lovforslaget foreslås at skulle udgå.
Til nr. 11
Det foreslås, at gældens værdi ved påtagelsen reduceret
med det beløb, hvormed der er sket underskudsbegrænsning,
skal anses for at udgøre gældens værdi ved påtagelsen ved
en efterfølgende opgørelse af gevinst eller tab på samme
gæld.
Forslaget har til formål at hindre eventuel dobbeltbeskat-
ning.
Når der er sket underskudsbegrænsning efter den foreslå-
ede bestemmelse i selskabsskattelovens § 12 A, stk. 4, be-
står fordringen fortsat. Efter omstændighederne vil der der-
for efterfølgende skulle foretages en fornyet avanceopgørel-
se med henblik på enten beskatning efter kursgevinstloven
eller eventuelt underskudsbegrænsning efter selskabsskatte-
lovens §§ 12 A-12 C. En ny underskudsbegrænsning vil
f.eks. kunne skyldes, at gælden nedsættes ved en tvangsak-
kord.
Den foreslåede bestemmelse skal hindre dobbeltbeskat-
ning i forbindelse med en sådan eventuel senere avanceop-
gørelse, fordi det beløb, hvormed beskatning er sket i kraft
af underskudsbegrænsningen, reducerer det beløb, der ved
en sådan avanceopgørelse anses for gældens værdi ved påta-
gelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. oktober 2019 og var til
1. behandling den 15. november 2019. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen. Skatteministeriet sendte den 1. oktober 2019 dette
udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 3. Den 11. no-
vember 2019 sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
L 4 - 2019-20 - Bilag 22: Betænkning afgivet den 12. december 2019
2124027_0005.png
5
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 21 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 11 skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 20 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse. Skatteministeren
har besvaret spørgsmål nr. 1-16 og nr. 20. Udvalget forven-
ter, at ministeren besvarer spørgsmål nr. 17-19 inden 2. be-
handling.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V)
Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1