Skatteudvalget 2019-20
L 25 Bilag 5
Offentligt
2093075_0001.png
Skatteudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Henvendelse om omstruktureringsforslagene i L 25
Lovforslag L 25 imødekommer, som vi allerede har anført i vores høringssvar, et
stort, konstateret behov for revision af omstruktureringsvilkårene for tværgående
pensionskasser og livsforsikringsselskaber.
Indledningsvis skal vi desuden kvittere for, at Skatteministeriet efter høringen har
valgt at medtage yderligere nogle af de forslag til ændringer, som vi havde noteret
som udestående.
Skatteministeriet har dermed søgt at imødekomme de forslag, hvor der kunne ses
en mulig holdbar løsning for nuværende, jf. høringsskemaet s. 24, og oplyst, at
man i øvrigt gerne vil gå i dialog om en række øvrige problemstillinger.
Vi tillader os derfor i det følgende at gennemgå disse problemstillinger. Vi skal
understrege, at en afklaring haster og at elementerne må kunne løses inden for
rammerne af det verserende lovforslag. Vi skal understrege, at der indtil en løs-
ning er fundet, blokeres for planlagte omstruktureringer, der oprindeligt skulle
have været gennemført pr. 1. januar 2019, og som nu vil blive yderligere forsinket
eller umuliggjort
alene som følge af skattemæssige udeståender. Det er helt
afgørende, at pensionsinstitutterne, som har stor samfundsmæssig betydning, får
de rette vilkår for at udbyde konkurrencedygtige pensionsprodukter. Derfor skal
der opnås en løsning på problemerne i forbindelse med Folketingets behandling
af L 25.
Derudover fastholder vi vores synspunkt om, at ”fradragsmodellen”
også bør om-
fatte tidligere omstruktureringer foretaget under de nugældende PAL-regler. Det
gælder såvel ud fra ligestillings- som rimelighedsovervejelser.
22.10.2019
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
41 91 91 91
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Torsten Schiøler
Chefkonsulent, cand. polit.
Dir.
41 91 90 94
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
Deres ref.
Tsc
GES-2014-00325
390664
L 25 (2019-20)
1.
Justering/præcisering af reglerne i § 17, stk. 3 og 4 i re-
lation til succession i forhold til udbetalingsloftet.
Vi anførte i vores høringssvar, afsnit 5.1, at det forekommer nødvendigt af præ-
cisere/justere udbetalingslofterne i PAL § 17, stk. 3 og stk. 4 for den situation,
hvor der sker en skattefri fusion med succession mellem et § 7- og et § 8-pensi-
onsinstitut, så der skabes sikkerhed om den præcise opgørelse af udbetalingslof-
terne for de fortsættende pensionsinstitutter.
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 25 - 2019-20 - Bilag 5: Henvendelse af 22/10-19 fra Forsikring & Pension om omstruktureringsforslagene i lovforslaget
Behovet omfatter bevægelsen begge veje, dvs. fra § 8 til § 7 og omvendt. I begge
tilfælde er intentionen med gældende regler, at der er fuld succession. Men der er
et behov for at få præciseret, hvorledes dette skal fortolkes i praksis.
Efter Skattestyrelsens praksis omfatter successionen betalt institut-PAL, fremført
uudnyttet negativ PAL mv. i begge de nævnte tilfælde, jf. fx SKM2017.114.SR.
Derimod foreligger der ikke praksis til belysning af, hvorledes successionen i ult.
2009-værdierne i udbetalingslofterne håndteres konkret.
Givet, at den fulde betalte PAL efter praksis indgår i successionen, giver det rent
logisk ikke mening, at 2009-værdierne ikke også skulle være fuldt ud omfattet
heraf.
Det er derfor vores opfattelse, at Skatteministeriet umiddelbart burde kunne be-
kræfte, at successionen også omfatter 2009-værdierne.
Dette vil skabe et mere sikkert retsgrundlag og sikre, at der er successionsmæssig
ligestilling mellem ophørende institutter henholdsvis med og uden 2009
værdier
i forbindelse med omstrukturering.
Hvis der er behov for en yderligere præcisering af, hvordan den fulde succession
fungerer, fx
i relation til ”fradragsmodellen” og ”primoreguleringsmodellen”,
skal
det afklares i forbindelse med Folketingets behandling af L 25. Udgangspunktet
for en succession bør eksempelvis være, at den samlede egenkapital i en ophø-
rende pensionskasse efter § 17, stk. 4 medregnes i 2009-værdien hos det fort-
sættende selskabsskattepligtige livsforsikringsselskab, idet den pågældende
egenkapital ved den skattefri fusion enten er overført til ufordelte reserver eller
bibeholdt som egenkapital og selskabsbeskattet, så der er opstået et PAL-fradrag.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
Tsc
GES-2014-00325
390664
2.
Goodwill-problematikken
Vi anførte i vores høringssvar, afsnit 5.4, vi er blevet bekendt med, at der er
opstået tvivl om, hvorvidt der skattemæssigt kan ske en omdannelse af et PAL §
8-livsforsikringsselskab til et PAL § 7-institut omfattet af SEL § 3, stk. 1, nr. 18,
uden at dette udløser selskabsbeskatning af eventuel/ikke-konstaterbar egen op-
arbejdet, ikke bogført goodwill.
Vi anførte endvidere, at en sådan overgangsbeskatning kan være prohibitiv for
sådanne omdannelser i strid med intentionerne bag den samlede lovgivning for
pensionsinstitutter, hvorfor vi opfordrede Skatteministeriet til at fjerne usikkerhe-
den via lovgivning, og at vi gerne fremkom med konkrete forslag hertil.
Vi anførte endelig, at F&P ikke selv forud for Skatteministeriets udarbejdelse af
lovforslagsudkastet havde forelagt forslag til smidiggørelse af denne type fusio-
ner, omdannelser mv.
Som nævnt har Skatteministeriet i høringsskemaet oplyst, at man har søgt at
imødekomme de forslag, hvor der kunne ses en mulig holdbar løsning for nuvæ-
rende, jf. høringsskemaet s. 24, og oplyst, at man i øvrigt gerne indgår i en dialog
om de øvrige rejste problemstillinger.
Side 2
L 25 - 2019-20 - Bilag 5: Henvendelse af 22/10-19 fra Forsikring & Pension om omstruktureringsforslagene i lovforslaget
Det haster imidlertid meget med en afklaring for at skabe sikkerhed om vilkårene
for kommende omstruktureringer af denne art - særligt hvis en løsning forudsæt-
ter ny lovgivning
og i givet fald skal den fornødne lovgivning gennemføres i
forbindelse med behandlingen af L 25.
Det er i denne forbindelse vores opfattelse, at der i den foreliggende situation ikke
bør være nogen goodwill til beskatning, såvel fordi der ikke er tale om en goodwill
for selskabet efter de almindelige regler, samt fordi omdannelsen indebærer, at
der fremover ikke er nogen adgang for aktionærer m.v. til den fremtidige indtje-
ning.
Deler Skatteministeriet ikke denne opfattelse, kan problemet imidlertid løses med
en justering af selskabsskattelovens § 5, stk. 4, hvori det præciseres, at en even-
tuel goodwill ikke anses som værende i behold. Bestemmelsen kan suppleres med
en værnsbestemmelse om fortsat selskabsskattepligt ved eventuel senere kon-
statering af goodwill.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
Tsc
GES-2014-00325
390664
3.
Fusionstidspunktet efter PAL-reglerne
Formålet med L 25 er at smidiggøre reglerne for omstruktureringer for pensions-
kasser og livsforsikringsselskaber, herunder adgang til fusion og omdannelse.
Vi er ved gennemlæsningen af bemærkningerne til L 25
generelle såvel som
konkrete vedrørende PAL § 18 og 18 a - blevet opmærksomme på, at nogle af
disse bemærkninger eventuelt kan læses på den sådan måde, at der kan rejses
tvivl om adgangen til PAL-fri fusion efter PAL-lovens regler af en pensionskasse
omfattet af PAL § 7 og et selskabsskattepligtigt livsforsikringsselskab, der er om-
fattet af PAL § 8.
Bemærkningerne kan eventuelt læses således, at der er et krav om sammenfal-
dende fusionstidspunkt efter PAL-reglerne såvel som efter selskabsskattelovens
regler. Et krav som, efter gældende regler ikke kan gennemføres.
Det følger af PAL § 18, stk. 3, at
datoen for den åbningsstatus, der udarbejdes for
den modtagende institution i forbindelse med overdragelsen, i PAL-mæssig hen-
seende anses for overdragelsesdato, ligesom det fastslås at det er en betingelse
for, at der kan ske skattemæssig succession efter PAL-loven, at overdragelsesda-
toen er sammenfaldende med skæringsdatoen for den modtagende institutions
regnskabsår.
Vi skal på denne baggrund venligst anmode Skatteministeriet om at bekræfte
samt specifikt præcisere i lovbemærkningerne, at lovbemærkningerne ikke skal
udlægges på denne måde, og at der selvfølgelig er adgang til at gennemføre en
PAL-fri fusion med succession af et § 7- og et § 8-institut med virkning fra den 1.
januar i et indkomstår, selv om den selskabsskattemæssige sammenlægning sker
på et senere tidspunkt i det pågældende indkomstår.
Hvis Skatteministeriet på basis af gældende regler ikke kan bekræfte dette, skal
vi med udgangspunkt i formålet med lovforslaget om smidiggørelse af omstruk-
tureringer indenfor pensionsbranchen venligst anmode om, at der gennemføres
den nødvendige hjemmel herfor, da der ellers fortsat de facto blokeres for så-
danne fusioner.
Side 3
L 25 - 2019-20 - Bilag 5: Henvendelse af 22/10-19 fra Forsikring & Pension om omstruktureringsforslagene i lovforslaget
Forsikring & Pension ser eksempelvis dette løst ved en henvisning til, at selskabs-
skattelovens § 8 A også kan anvendes ved PAL-fri fusioner, når et § 7–institut
fusioneres ind i et § 8–institut. Dette er efter praksis muligt, når der fusioneres
PAL-pligtigt, og der ses ikke nogen gode grunde til, at dette ikke også skal være
mulig ved en PAL-fri fusion.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
Tsc
GES-2014-00325
390664
4.
Virkningsbestemmelse for fradragsmodellen
Vi foreslog i vores høringssvar, afsnit 4, at tidligere omstruktureringer under an-
vendelse af SEL § 13 H tilbydes muligheden for at få fradraget efter PAL § 18, stk.
6
mod at den egenkapital, der er indfusioneret efter selskabsskattelovens § 13
H kommer til selskabsbeskatning i samme indkomstår. Der skal i den forbindelse
fastsættes en bestemmelse om hvornår valget senest skal være truffet, fx i for-
bindelse med selvangivelsen for 2020.
Baggrunden er, at vi ikke synes, at det er velbegrundet at udelukke omstrukture-
ringer gennemført tidligere
men efter at de nye PAL-regler var trådt i kraft - fra
at få dette fradrag.
Skatteministeriet har dertil oplyst, jf. høringsskemaet s. 14 n., at der er ”lagt vægt
på, at allerede foretagne omstruktureringer er foretaget med gældende regler
som forudsætning, og at det omvendt vil være urimeligt over for pensionsinsti-
tutter, som eventuelt har afholdt sig fra omstruktureringer på grund af gældende
regler, hvis enkelte institutter få mulighed for at tilvælge en skatterabat”.
Vi finder som udgangspunkt, at indvejning af ligestillings- og rimelighedssyns-
punkter i den konkrete sag snarere fører til den konklusion, at tidligere transakti-
oner bør omfattes.
Over for Skatteministeriets principielle argumentation vil vi derfor tillade os at
anføre følgende mere konkrete momenter:
Problemet med det manglende fradrag har været kendt og drøftet mellem
F&P og Skatteministeriet i en længere årrække, indtil der så nu er fundet
en robust løsning. Der har været udført et betydeligt forarbejde af såvel
Skatteministeriet som F&P for at nå hertil.
Der er under selskabsskattelovens § 13 H, hvor der gives selskabsskatte-
fritagelse af indfusioneret egenkapital, men intet PAL-fradrag, når sel-
skabsbeskatning senere indtræder, efter vores viden kun gennemført én
transaktion. Den blev gennemført med fuld viden om konsekvenserne
men også med en forhåbning om, at problemet med det manglende fra-
drag senere ville blive løst.
Der er efter vores vurdering usandsynligt, at der findes pensionsinstitut-
ter, der konkret har afholdt sig fra omstruktureringer på grund af det
manglende fradrag.
Skatteministeriet anfører endvidere, at vores forslag (om at lade tidligere trans-
aktioner være omfattet) desuden skønnes at ville medføre et betydeligt engangs-
mindreprovenu.
For det pågældende pensionsinstitut vil PAL-dobbeltbeskatningen, som lovforsla-
get tilsigter at afværge, under de nuværende regler indtræffe, hvis den allerede
indfusionerede egenkapital udloddes til selskabets kunder som led i selskabets
Side 4
L 25 - 2019-20 - Bilag 5: Henvendelse af 22/10-19 fra Forsikring & Pension om omstruktureringsforslagene i lovforslaget
bonusprogram. Udlodningen planlægges af samme grund ikke at blive effektueret
og dermed PAL-beskattet - under de nuværende regler.
Omfattes selskabets tidligere transaktion derimod af PAL-fradraget, er der mulig-
hed for, at et yderligere beløb svarende til den indfusionerede egenkapital kan
indgå i selskabets bonusprogram og dermed blive udloddet over en årrække. PAL-
fradraget vil i dette scenarie som tilsigtet udligne den PAL-skat, som opstår i for-
bindelse med udlodningen, så der ikke opstår dobbeltbeskatning.
Der er således ikke forskel på pensionsinstituttets samlede PAL-skat i de to sce-
narier. Der vil dog opstå en midlertidig reduktion i den samlede PAL-skat i det
omfang, at PAL-fradraget kan udnyttes hurtigere, end udlodningen finder sted, og
dermed beskattes. Den midlertidige reduktion af PAL-skatten vil i givet fald være
udlignet, når udlodningerne over en årrække er tilendebragt og dermed PAL-be-
skattet.
Det beløb, det i givet fald kan blive udloddet i ovenstående forløb, er i størrelses-
ordenen 1 mia. kr. Skatteværdien af PAL-fradraget er på ca. 150 mio. kr. - sva-
rende til PAL-skatten i forbindelse med den efterfølgende udlodning til selskabets
kunder.
For det offentlige skønnes provenuvirkningen under ovennævnte forudsætninger
at være et vist mindreprovenu i de første år, som indvindes efterfølgende år,
således at den samlede virkning er stort set neutral efter en årrække.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
Tsc
GES-2014-00325
390664
5.
Afsluttende bemærkninger
Vi står naturligvis til rådighed for udvalget, hvis der ønskes yderligere oplysninger.
Ligeledes uddyber vi gerne og er rede til at gå i dialog om vores løsningsforslag
på ovennævnte problemer, der efter vores opfattelse kan og skal løses inden for
rammerne af Folketingets behandling af L 25.
Med venlig hilsen
Torsten Schiøler
Side 5