Skatteudvalget 2019-20
L 24 Bilag 7
Offentligt
2102174_0001.png
Til lovforslag nr.
L 24
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 7. november 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og forskellige andre
love
(Styrket regelefterlevelse på motorområdet, skærpet bødepraksis ved overtrædelse af registreringsafgiftsloven og øvrige
punktafgiftslove og øvrige tilpasninger af reglerne på motorområdet)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflok-
kurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivel-
sen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 3 b, stk. 4, 1.
pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres »10 og 11« til: »9 og
10«.
[Korrektion af henvisning]
2)
I den under
nr. 21
foreslåede ændring af
§ 9 a, stk. 3, 1.
pkt.,
ændres »stk. 10« til: »stk. 9«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 32
3)
I
stk. 1
ændres »stk. 2« til: »stk. 2 og 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
4)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med
den 1. januar 2018.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
[Indsættelse af nyt stykke, så § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, træder
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, og så disse
dele af loven får virkning fra og med den 1. januar 2018]
5)
Som
stk. 6
indsættes:
»Stk. 6.
Sager, hvor en kommunalbestyrelse eller Anke-
styrelsen har truffet afgørelse om afslag på fritagelse for el-
ler nedsættelse af brændstofforbrugsafgift eller vægtafgift
efter reglerne i brændstofforbrugsafgiftslovens § 7, stk. 1,
eller § 16, stk. 1, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med det tids-
punkt, hvor § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, jf. stk. 3,
kan efter anmodning blive behandlet hos den instans, som
har meddelt afslaget. Sager, der bliver behandlet i medfør af
1. pkt., og som medfører fritagelse for eller nedsættelse af
afgifter, vil kunne medføre tilbagebetaling af det afgiftsbe-
løb, som er indbetalt i perioden fra det tidspunkt, hvor det
oprindelige afslag blev meddelt, og frem til fritagelsen eller
nedsættelsen sker. Sager, hvor en kommunalbestyrelse eller
Ankestyrelsen har truffet afgørelse om fuldt medhold om
fritagelse for eller nedsættelse af brændstofforbrugsafgift el-
ler vægtafgift efter reglerne i brændstofforbrugsafgiftslo-
vens § 7, stk. 1, eller § 16, stk. 1, i lov om vægtafgift af mo-
torkøretøjer m.v. i perioden fra og med den 1. januar 2018
AX023786
L 24 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7. november 2019
2102174_0002.png
2
til og med det tidspunkt, hvor § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er
trådt i kraft, jf. stk. 3, tillægges virkning fra det tidspunkt,
hvor afgørelsen blev truffet. Ansøgninger, som er indgivet,
inden § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, og hvor der på
ikrafttrædelsestidspunktet endnu ikke er truffet afgørelse af
en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen, skal behandles
efter de nye regler, jf. § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1.«
[Indsættelse af nyt stykke for at fastslå, hvordan sager om
fritagelse for brændstofforbrugsafgift og vægtafgift vil skul-
le håndteres, herunder i hvilket omfang disse afgørelser kan
fastholdes eller behandles på ny af en kommunalbestyrelse
eller Ankestyrelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det at ændre registre-
ringsafgiftslovens § 3 b, stk. 4, 1. pkt., så henvisningerne til
bestemmelsens stk. 7 og 8 ændres til stk. 10 og 11. Forslaget
er en konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det
foreslås at indsætte to nye stykker efter stk. 3 i § 4 b. Hen-
visningerne burde dog have været foreslået ændret til stk. 9
og 10, da der ikke indsættes mere end to nye stykker i § 3 b.
Ændringsforslaget har således til formål at sikre, at der sker
korrekt henvisning i § 3 b, stk. 4, 1. pkt.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 21, foreslås det at ændre registre-
ringsafgiftslovens § 9 a, stk. 3, 1. pkt., så henvisningen til §
3 b, stk. 7, ændres til § 3 b, stk. 10. Forslaget er en konse-
kvensændring af lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det foreslås at
indsætte to nye stykker efter stk. 3 i § 4 b. Henvisningen
burde dog have været foreslået ændret til stk. 9, da der ikke
indsættes mere end to nye stykker i § 3 b. Ændringsforslaget
har således til formål at sikre, at der sker korrekt henvisning
i § 9 a, stk. 3, 1. pkt.
Til nr. 3
Lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelser fremgår af §
32. Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar
2020, jf. dog stk. 2.
Det foreslås, at bestemmelsen ændres, så det fremgår, at
loven træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2 og 3.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændrings-
forslag nr. 4.
Til nr. 4
Lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelser fremgår af §
32. Det fremgår af stk. 1, at loven træder i kraft den 1. janu-
ar 2020, jf. dog stk. 2. Det fremgår af stk. 2, at § 1, nr. 20 og
22-25, træder i kraft den 1. juli 2020.
Det foreslås, at der i § 32 indsættes et nyt stykke efter
stk. 2, hvor det i det foreslåede stk. 3 foreslås, at lovens § 6,
nr. 1, og § 30, nr. 1, der vedrører forslag om at indsætte be-
stemmelser om afgørelseskompetence i henholdsvis brænd-
stofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøre-
tøjer m.v., skal træde i kraft, dagen efter at loven bekendtgø-
res i Lovtidende, og at disse dele af loven skal have virkning
fra og med den 1. januar 2018. Ændringerne vil således få
virkning for de sager, hvor der er truffet afgørelser uden
hjemmel af en kommunalbestyrelse og Ankestyrelsen fra og
med den 1. januar 2018, hvor de to bemyndigelsesbestem-
melser blev ophævet, jf. lov nr. 1431 af 11. december 2017,
og hvor afgørelseskompetencen utilsigtet overgik til Skatte-
forvaltningen.
Til nr. 5
Lovforslagets ikrafttrædelses- og virkningsbestemmelser
fremgår af § 32. Det foreslås, at der i § 32 indsættes et nyt
stk. 6. Det følger af det foreslåede stk. 6, hvordan sager om
fritagelse for brændstofforbrugsafgift og vægtafgift, hvor
der er truffet afgørelser uden hjemmel i perioden fra og med
den 1. januar 2018 til og med lovens bekendtgørelse i Lovti-
dende, vil skulle håndteres, herunder i hvilket omfang disse
sager kan behandles på ny af enten en kommunalbestyrelse
eller Ankestyrelsen.
Det følger af det foreslåede stk. 6, 1. pkt., at sager, hvor
en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen har truffet afgø-
relse om afslag på fritagelse for eller nedsættelse af brænd-
stofforbrugsafgift eller vægtafgift efter reglerne i brændstof-
forbrugsafgiftslovens § 7, stk. 1, eller § 16, stk. 1, i lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v., uden hjemmel i perioden
fra og med den 1. januar 2018 til og med det tidspunkt, hvor
§ 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, jf. det foreslåede stk.
3, jf. ændringsforslag nr. 4, efter anmodning fra en ansøger
vil kunne blive behandlet hos den instans, som har meddelt
afslaget. Det foreslåede skal ses i sammenhæng med den ek-
sisterende praksis, hvor kommunalbestyrelser træffer afgø-
relse om fritagelse for eller nedsættelse af brændstoffor-
brugsafgift og vægtafgift, på trods af at der efter de gælden-
de regler ikke er hjemmel hertil i brændstofforbrugsafgifts-
loven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
Det vurderes, at sådanne sager, hvor der er blevet med-
delt afslag af en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen, li-
der af en væsentlig, retlig mangel, da der ikke har været den
fornødne hjemmel til, at kommunalbestyrelserne eller Anke-
styrelsen har kunnet træffe afgørelse om afgiftsfritagelse el-
ler -nedsættelse. Manglende hjemmel må som udgangspunkt
medføre, at afgørelserne om afslag er ugyldige. Der vurde-
res ikke at foreligge omstændigheder, der giver grundlag for
at fravige dette udgangspunkt.
Da afgørelserne er ugyldige, vurderes det, at ansøgnin-
gerne skal kunne behandles på ny hos den instans, som med-
delte afslaget i perioden fra og med 1. januar 2018 og frem
til det tidspunkt, hvor § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i
kraft. Den instans, som har meddelt afslaget i den pågælden-
de periode, vil efter det foreslåede enten være en kommunal-
bestyrelse eller Ankestyrelsen. Den foreslåede bestemmelse
skal således give mulighed for, at en afgørelse om afslag,
som er blevet meddelt uden hjemmel, og som behandles på
ny, kan tillægges virkning fra det tidspunkt, hvor afslaget
blev meddelt.
Det følger af det foreslåede stk. 6, 2. pkt., at sager, der er
genoptaget i medfør af 1. pkt., og som medfører fritagelse
for eller nedsættelse af afgifter, vil kunne medføre tilbage-
betaling af det afgiftsbeløb, som er indbetalt i perioden fra
L 24 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7. november 2019
2102174_0003.png
3
det tidspunkt, hvor det oprindelige afslag blev meddelt, og
frem til fritagelsen eller nedsættelsen sker.
Det foreslåede har til formål at tilgodese de ansøgere,
som modtog et afslag i perioden fra og med den 1. januar
2018 og frem til det tidspunkt, hvor ændringen er trådt i
kraft, og som, efter at sagen bliver genoptaget, opnår en af-
giftsfritagelse eller -nedsættelse. Disse ansøgere bliver der-
med stillet, som om der ikke var blevet truffet afgørelse om
afslag fra en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen i den
pågældende periode. Det vurderes umiddelbart, at omfanget
af sådanne sager vil være relativt begrænset, da afgørelsen
vil skulle baseres på de samme krav og træffes af den
samme instans, som oprindelig traf afgørelsen uden hjem-
mel. Det vurderes, at der ikke er behov for at tilskrive renter
til det indbetalte afgiftsbeløb, da der vil være tale om relativt
mindre rentebeløb, som vil overstige den administrative byr-
de, der er ved at opgøre disse.
Det følger af det foreslåede stk. 6, 3. pkt., at sager, hvor
en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen har truffet afgø-
relse om fuldt medhold om afgiftsfritagelse for eller afgifts-
nedsættelse af brændstofforbrugsafgift eller vægtafgift efter
reglerne i brændstofforbrugsafgiftslovens § 7, stk. 1, eller §
16, stk. 1, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer uden hjem-
mel i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med det
tidspunkt, hvor § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, jf.
det foreslåede stk. 3, jf. ændringsforslag nr. 4, tillægges rets-
virkning fra det tidspunkt, hvor afgørelserne blev truffet.
Hvis der kun er givet delvist medhold, må afgørelsen i den-
ne sammenhæng betragtes som et afslag og behandles efter
den foreslåede bestemmelses 1. pkt.
På trods af at disse afgørelser lider af en væsentlig, retlig
mangel på grund af manglende hjemmel, der som udgangs-
punkt medfører ugyldighed, fastholdes disse afgørelser. Det
skyldes, at det vil være til gunst for de ansøgere, som mod-
tog en afgørelse fra en kommunalbestyrelse eller Ankesty-
relsen i perioden fra og med den 1. januar og frem til det
tidspunkt, hvor ændringen er trådt i kraft, og hvor deres an-
søgning blev imødekommet. Derudover har de pågældende
ansøgere, som har fået fuldt medhold af enten en kommu-
nalbestyrelse eller Ankestyrelsen i perioden, haft berettigede
forventninger om, at afgørelserne blev truffet af den rette
myndighed, og de har indrettet sig på baggrund af disse af-
gørelser, hvilket taler for at fastholde disse afgørelser, på
trods af at de lider af en væsentlig, retlig mangel. Det skal
tillige lægges til grund, at afgørelserne formentlig ikke ville
have fået et andet udfald, såfremt de var blevet truffet af den
rette myndighed i den pågældende periode, da en afgørelse
fra Skatteforvaltningen ville være blevet truffet på baggrund
af afgørelser om, hvorvidt ansøgeren var berettiget til at
modtage støtte til køb af bil efter reglerne i lov om social
service, som træffes af en kommunalbestyrelse.
Det følger af det foreslåede stk. 6, 4. pkt., at ansøgninger
om afgiftsfritagelse eller -nedsættelse, som er indgivet, in-
den lovens § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, og hvor
der på ikrafttrædelsestidspunktet endnu ikke er truffet afgø-
relse af enten en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen,
vil skulle behandles efter de nye regler, jf. lovforslagets § 6,
nr. 1, og § 30, nr. 1. Det foreslåede har til formål at sikre, at
ansøgninger, som endnu ikke er blevet færdigbehandlet af
en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen, vil skulle be-
handles efter de nye regler. Sager om afgiftsfritagelse eller -
nedsættelse, som er ved at blive behandlet af en kommunal-
bestyrelse eller Ankestyrelsen, vil dermed fortsat kunne be-
handles, og der vil kunne træffes en hjemlet afgørelse om
afgiftsfritagelse eller -nedsættelse.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2019 og var til
1. behandling den 10. oktober 2019. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 10. juli 2019
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 13, folke-
tingsåret 2018-19, 2. samling. Dele af lovforslaget har end-
videre været sendt i høring separat. Den 4. oktober 2019
sendte skatteministeren høringssvarene og høringsnotaterne
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S)
fmd.
Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V)
L 24 - 2019-20 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 7. november 2019
2102174_0004.png
4
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
nfmd.
Sophie Løhde (V)
Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
43
16
16
14
13
12
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1