Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 19 Bilag 1
Offentligt
2082842_0001.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0002.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0003.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0004.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0005.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0006.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
6. september 2019
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 19. august 2019 fremsendt
ovennævnte lovforslag til FSR - danske revisorer med anmodning om
bemærkninger.
FSR har for nærværende ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Louise Egede Olesen
Skattekonsulent
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0007.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Danske Seniorer
Griffenfeldsgade 58
2200 København N
Tlf.: 35 37 24 22
CVR: 10 78 87 14
Arbejdernes Landsbank
Konto-nr.: 5301 0273256
[email protected]
www.danske-seniorer.dk
Kontoret i Sdr. Omme:
Stadion Allé 11
7260 Sdr. Omme
Tlf.: 75 34 12 17
medlemsservice@danske-
seniorer.dk
København 10. september 2019
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om skattefri seniorpræmie
(Forhøjelse af fradragsbeløb for folkepension og førtidspension og forøgelse af skattefri
seniorpræmie)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i skrivelse af 19. august 2019 anmodet om eventuelle
bemærkninger til ovenstående lovforslag.
Lovforslaget ligger i forlængelse af finansloven for 2019, der bl. a. indførte forøgede fradrag for
arbejdsindtægter og indførelse af skattefri seniorpræmie. Lovforslaget udmønter samtidig dele af aftalen
om seniorpension for nedslidte. Det er klart, at Danske Seniorer kun er i stand til isoleret at se på det
udsendte lovforslag og ikke her kan komme med en vurdering af den samlede aftale om seniorpension
for nedslidte.
Forhøjelse af fradragsbeløb for arbejdsindkomst før fastsættelse af den personlige tillægsprocent og
pensionstillæg for folkepension
Efter forslaget forhøjes fradraget for eget arbejde fra 100.008 kr. pr år til 122.004 kr. pr år. Danske
Seniorer kan gå ind for forhøjelsen, der øger incitamentet til forsat at have en vis arbejdsindkomst,
hvilket er godt samfundsøkonomisk og godt for den enkelte pensionist, der kan bevare en vis
tilknytning til arbejdsmarkedet og samtidig mærkbart forøge sin samlede indtægt.
Forhøjelse af fradragsbeløb i indtægtsgrundlaget for ægtefælle og samlevers indkomst
Efter forslaget øges fradraget fra 50% til 54% af 307.700 kr. for indtægt fra ikke pensioneret ægtefælle.
Det er udmærket, men vedrører nok kun en ret begrænset antal folkepensionister. I bemærkningerne til
lovforslaget er anført, at det skønnes at berøre 38.000 pensionister; men tallet er ikke opdelt i
folkepensionister og førtidspensionister.
Forhøjelse af skattefri seniorpræmie for arbejde første år efter pensionsalderen og indførelse af
skattefri seniorpræmie for andet år efter pensionsalderen
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
-2-
Danske Seniorer finder det udmærket, at den skattefri seniorpræmie forhøjes for det første år efter
pensionsalderen fra 30.000 kr. til 42.000 kr., og at der indføres en tilsvarende præmie på 25.000 kr. for
det andet år. Det er imidlertid uheldigt, at der er tale om en alt eller intet ordning. Hvis beskæftigelsen
er på 1560 løntimer inden for et år udløses de skattefri præmier, hvis den er på 1559 timer eller
derunder får man ingenting.
Det virker uhensigtsmæssigt, og det foreslås derfor, at man laver en aftrapningsordning, således at f.
eks. en beskæftigelse på 90% af de 1560 løntimer udløser en skattefri præmie på 90% af de pågældende
maksimumsbeløb. Der skal så naturligvis være en undergrænse for udbetaling af præmien f. eks
svarende til en beskæftigelse på 75% af de 1560 løntimer.
Det vil ofte være vanskeligt for den enkelte at vide, om man når den nødvendige
minimumsbeskæftigelse, især hvis hele eller dele af indkomsten stammer fra liberalt erhverv eller flere
forskellige ansættelser. En aftrapningsordning vil have en større beskæftigelsesmæssig effekt og vil
føles som mere retfærdig af borgeren, der ikke ved, om han skal sigte efter præmien eller ej. Mange i
pensionsalderen vil gerne arbejde; men de vil gerne selv kunne bestemme mængden af arbejde, og det
ideelle er nok en gradvis aftrapning af arbejdsmængden i takt med at kræfterne aftager. En
seniorpræmieordning med aftrapning vil kunne bidrage hertil og samtidig være en samfundsøkonomisk
gevinst, idet flere vil benytte ordningen.
Med venlig hilsen
Katrine Lester
Direktør
Danske Seniorer
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0009.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0010.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0011.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0012.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0013.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0014.png
Sagsnr. 19-2827
Vores ref. TDJ/kiak
9. september 2019
Høringsvar på udkast til lovforslag om forhøjelse af
fradragsbeløb for folkepension og førtidspension og forhøjelse
af skattefri seniorpræmie.
Fagbevægelsens Hovedorganisation har fået udkast til lovforslag om forhøjelse af
fradragsbeløb for folkepension og førtidspension og forhøjelse af den skattefri seniorpræmie i
høring. Lovforslaget er en del af udmøntningen af den politiske aftale fra den 2. maj 2019
mellem den tidligere VLAK-regering, RV og DF om seniorpension til nedslidte. Det fremgår af
den politiske forståelse ”Retfærdig retning for Danmark”, at den ny regering vil gennemføre
aftalen om seniorpension for nedslidte.
Lovforslaget indeholder to hovedelementer, der begge har til formål at øge borgernes
incitament for at arbejde efter pensionsalderen.
Det ene element drejer sig at øge beløbsgrænserne ved personligt arbejde før fastsættelse af
den personlige tillægsprocent og folkepensionens tillæg. Desuden foreslås det at forhøje folke-
og førtidspensionisters fradragsbeløb i indtægtsgrundlaget for ægtefælles eller samlevers
arbejdsindkomst.
Det andet element drejer sig om at forhøje den nugældende seniorpræmie for personer, der
arbejder 1.560 timer i de første 12 måneder efter pensionsalderen, fra kr. 30.000 til kr. 42.000
og indføre en ny seniorpræmie på kr. 25.000 for personer, der arbejder 1.560 timer i perioden
13 – 24 måneder efter pensionsalderen.
Beløbsgrænser og pensionsmodregning mv.
Som udgangspunkt er FH positiv over for tiltag, der kan øge muligheder og incitament til
gradvis tilbagetrækning. Det gælder både dem, der kan og vil arbejde efter pensionsalderen,
og dem, der ønsker at trække sig gradvist tilbage, inden de når pensionsalderen.
Lovforslaget vil kunne skabe bedre rammer for helt almindelige lønmodtagere, der ønsker at
fortsætte på nedsat tid efter pensionsalderen, og for at deres ægtefæller kan have en høj
tilknytning på arbejdsmarkedet. FH vil samtidig pege på, at effekten af de økonomiske
incitamenter bør følges nøje, så indsigten i hvad der virker øges og risikoen for dødvægt kan
forudsiges, beregnes og imødegås.
Lovforslagets bemærkninger klargør ikke estimat af beskæftigelseseffekten når
beløbsgrænserne for personligt arbejde forhøjes og modregning lempes i pensionen pga.
ægtefælle/samlevers indkomst. Det noteres blot i tabel 1 i lovforslaget almindelige
bemærkninger, at 70.600 personer berøres af denne del af lovforslaget. For at vurdere
forslagets effekt på arbejdsudbud og den offentlige saldo, vil FH foreslå,
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0015.png
Seniorpension
FH gentager sin kritik seniorpræmien.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger side 15 og i tabel 3 side 16, at den samlede
beskæftigelseseffekt beregnes til at udgøre 500 personer i alt, der vil yde ekstra mindst
780.000 arbejdstimer i 2021. Det fremgår ligeledes af lovforslaget (tabel 3), at det samlede
antal præmiemodtagere vil udgøre 9.750 personer i 2021. Heraf kan udledes, at (9.750 – 500)
ville yde mindst 1.560 arbejdstimer fordelt på det første
9.250 personer også
og andet år efter pensionsalderen. Det betyder, at dødvægtstabet udgør mindst (9.250*1.560)
, eller knap
Det er FH’s opfattelse, at de i lovforslagets budgetterede midler til seniorpræmie, kan
anvendes bedre og med større effekt til understøttende initiativer, der kan medvirke til at flere
kan arbejde indtil pensionsalderen og til initiativer, der kan understøtte en gradvis
tilbagetrækning.
FH opfordrer derfor regeringen og forligskredsen til at genoverveje seniorpræmien og i stedet
anvende midlerne på tiltag, der virker mere positivt på arbejdsudbud og beskæftigelse.
Med venlig hilsen
Ejner K. Holst
Næstformand FH
Side 2 af 2
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0016.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0017.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0018.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0019.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0020.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0021.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0022.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0023.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0024.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.:
[email protected], [email protected], [email protected]
Høringssvar til lovforslag om ændring af lov om social pension, lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtids-
pension m.v. og lov om en skattefri seniorpræmie (Forhøjelse af
fradragsbeløb for folkepension og førtidspension og forøgelse af
skattefri seniorpræmie).
Lederne har den 20. august 2019 modtaget ovennævnte lovforslag i hø-
ring.
Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftalen om ret til seniorpension
for nedslidte.
Med dette lovforslag udmøntes de dele af aftalen, der kan øge seniorers
økonomiske incitamenter til at arbejde gennem en forhøjelse af fradrags-
beløbet for arbejdsindkomst, forhøjelse af fradragsbeløbet i indtægts-
grundlaget for ægtefælles og samlevers arbejdsindkomst, forhøjelse af
den skattefri seniorpræmie og indførelse af en ny skattefri seniorpræmie
for beskæftigede i det andet år efter folkepensionsalderen.
Lederne støtter forslaget. Det er vigtigt, at der skabes økonomiske inci-
tamenter, som kan få flere til at blive på arbejdsmarkedet efter, at man
har nået folkepensionsalderen. Det kan de foreslåede ændringer med-
virke til.
København
den 10. september 2019
Med venlig hilsen
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
www.lederne.dk
Kim Møller Laursen
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0025.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0026.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0027.png
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0028.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
10. september 2019
Ref.nr.:UDK-01-01-
000311373
Oplys venligst ved
henvendelse
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om en
skattefri seniorpræmie (Forøgelse af skattefri seniorpræmie)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har den 19. august 2019 sendt
ovennævnte lovforslag i høring.
Den del af udkast til lovforslag, der vedrører forslag til ændring af lov om social pension,
lov om højeste, mellemste og forhøjet almindelig førtidspension mv. vil blive besvaret i
et særskilt høringssvar.
Vedrørende udkast til lovforslag om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie har
Udbetaling Danmark følgende bemærkninger:
Udbetaling Danmark har ikke bemærkninger til de konkrete bestemmelser, men alene
til de forventede implementerings- og driftsomkostninger.
Implementerings- og driftsomkostninger
Seniorpræmieordningen forventes fortsat at medføre implementeringsomkostninger for
18,4 22 mio. kr. ekskl. moms.
Udbetaling Danmark forudsætter, at implementeringsomkostningerne i 2019, 2020 og
2021 betragtes som en samlet sum således, at omkostninger, der ikke afholdes i 2019
eller 2020, kan benyttes til udvikling i 2020 og/eller 2021.
De årlige omkostninger til administration af Seniorpræmieordningen forventes ved fuld
indfasning at udgøre 6,6 7,7 mio. kr. ekskl. moms.
1
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
10. september
2019
Høring over udkast til lovforslag vedrørende forhøjelse af fradragsbeløb for
folkepension og førtidspension.
Udbetaling Danmark har den 19. august 2019 modtaget høring over udkast til lovforslag om ændring af lov
om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.(Forhøjelse af fradragsbeløb for folkepension og førtidspension).
Udbetaling Danmark har også modtaget høring over udkast til lovforslag om forøgelse af skattefri
seniorpræmie. Denne høring vil blive besvaret særskilt.
Forhøjelse af fradragsbeløb for folkepension og førtidspension
I udkastet til lovforslaget om ændring af pensionslovene foreslås:
1) en forhøjelse af fradragsbeløb for indtægt ved personligt arbejde før fastsættelse af den personlige
tillægsprocent og pensionstillæg for folkepensionister
2) en forhøjelse af en folke- eller førtidspensionists fradragsbeløb i indtægtsgrundlaget for ægtefælles
eller samlevers indkomst
Ændringerne skal have virkning fra 1. januar 2019.
Indledende bemærkninger
Udbetaling Danmark har vurderet de administrative konsekvenser ved ændringerne, såfremt disse
systemunderstøttes fra ultimo november 2019, men med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2019 inklusiv
straksregulering af mediecheck og ældrecheck ultimo november 2019. Helbredstillægget vil blive fastsat på
ny med virkning fra den 1. december 2019.
Det er i lovforslaget oplyst, at knap 100.000 pensionister vurderes at være berørte af lovforslaget.
Bemærkninger vedrørende systemunderstøttelsen
For at kunne imødekomme ønsker om at kunne straksregulere ældrecheck og mediecheck ultimo november
2019, skal Udbetaling Danmarks leverandører igangsætte udviklingsarbejdet inden lovens vedtagelse. Det
betyder, at der skal gives tilsagn om, at udviklingsomkostningerne vil blive dækket uagtet lovens
vedtagelse.
Udbetaling Danmarks leverandør (KMD) oplyser, at den månedlige pensionskørsel i november afvikles fra
den 15. november 2019. For med sikkerhed at have den nødvendige kalendertid til at kunne omregne
samtlige sager inden pensionskørslen, skal satserne være Udbetaling Danmark i hænde senest d. 5.
november 2019. Da pensionskørslen afvikles fra den 15. november 2019, er det nødvendigt at starte
omregningen senest den 6. november 2019, såfremt pensionen ultimo november skal udbetales med
ændrede satser.
Det betyder, at lovændringerne skal være vedtaget senest den 5. november 2019, for at udbetalingerne
ultimo november kan indeholde de nye satser med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2019.
1
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0030.png
Udbetaling Danmark har undersøgt muligheden for at flytte kørslen, som det var muligt med
satsændringerne som følge af finanslov 2019. Grundet de store sagsmængder og kontroller, kan
pensionskørslen kun afvikles over en weekend. Udbetaling Danmark har derfor undersøgt om der evt. var
muligt at flytte afviklingen af månedskørslen til den efterfølgende weekend den 22. november 2019. Dette
har Udbetaling Danmarks leverandør (KMD) meddelt ikke er en mulighed, da der i november måned efter
pensionskørslen påbegyndes et antal store årskørsler, herunder den årlige fastsættelse pr. 1. januar 2020.
Perioden frem til afvikling af udbetalingskørsel for januar 2020 vil da blive for kort, og dermed udsættes
pensionsudbetalingen sidst i december måned for januar 2020 for høj risiko. Det er derfor kun muligt at
afvikle kørslen i weekenden fra den 15. november 2019.
Bemærkninger vedrørende udbetaling af pension
En implementering med udbetalingen sidst i november vil betyde, at en regulering til december (for de
forudbetalte) vil blive udbetalt sammen med december pensionen. Såfremt der opstår en ny
opgørelsesperiode inden 1. december, anvendes kun forøget bundfradrag i den aktuelle opgørelsesperiode.
Ligeledes vil en øget værdi af bundfradrag for januar til november (for de bagudbetalte), blive udbetalt
sammen med november pensionen. Såfremt, der opstår en ny opgørelsesperiode inden 1. november,
anvendes kun forøget bundfradrag i den aktuelle opgørelsesperiode. Tidligere opgørelsesperioder
udbetales i forbindelse med efterreguleringen. Udbetaling Danmark tager samtidig forbehold for, at det
endnu ikke er belyst, om der vil være eventuelle konsekvenser, som følge af de endnu ikke
systemunderstøttede praksisændringer (gennemført på baggrund af STAR´s vejledende udtalelse af 2. juli
2018) i forhold til de sager, som allerede er håndteret manuelt.
Det forudsættes, at hvis pensionisten eller dennes ægtefælle/samlever dør og der ikke bliver efterreguleret
grundet manglende årsopgørelse, vil efterlevende ikke få udbetalt en eventuel regulering for den periode,
hvor afdøde indgår i beregningsgrundlaget jf. gældende praksis ved dødsfald.
Det forudsættes også, at førtidspensionister, der går fra at ligge under grænsen for indbetaling til ATP
og/eller supplerende arbejdsmarkedspension og som nu kommer over grænsen, ikke indbetaler med
tilbagevirkende kraft for månederne januar-
indbetaling, som følge af en regulering.
Bemærkninger vedrørende udbetaling af boligstøtte
Forhøjelsen af fradragsbeløbene for folke- og førtidspensionister vil også kunne påvirke boligstøtten. For de
forudbetalte pensionister vil en regulering af pensionstillægget for januar til og med november 2019 udbetales med
den ordinære december udbetaling ultimo november. Udbetalingen kan påvirke boligstøtten for december, og det
kan betyde et fratræk i den boligstøtte, der udbetales den 1. februar 2020. Ligesom en øget
værdi af bundfradrag
for januar til december (for de forudbetalte) vil påvirke boligstøtten for december 2019 ligeledes med et
fratræk i den boligstøtte, der udbetales den 1. februar 2020.
For de bagudbetalte pensionister vil en regulering af pensionstillægget for januar til og med oktober 2019
udbetales med den ordinære udbetaling af november pensionen ultimo november. Udbetalingen kan
påvirke boligstøtten for november, og det kan give et fratræk i den boligstøtte, der udbetales den 1. januar
2020. Ligesom en øget værdi af bundfradrag for januar til november (for de bagudbetalte) vil påvirke
boligstøtten for november 2019 ligeledes med et fratræk i den boligstøtte, der udbetales den 1. januar 2020.
I besvarelsen om omkostningsestimatet er der ikke medtaget øgede driftsomkostninger til manuel
fordeling af de regulerede indkomster til de respektive vedrører-perioder (problematikken om flyt af
indkomst), samt den øgede belastning hos Udbetaling Danmarks Kundeservice for en stigning i
telefoniske henvendelser, samt klagehåndtering.
Bemærkninger vedrørende udbetaling af børnetilskud til pensionister
2
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0031.png
Forhøjelsen af fradragsbeløbene for pensionister vil også påvirke børnetilskud til visse pensionister efter
børnetilskudslovens § 4, stk. 3, nr. 4 og 5. Ændringen vil medføre, at en andel af pensionisternes
indtægtsgrundlag vil komme under grænsen for bortfald af pensionstillæg. Disse pensionister skal dermed
have reguleret deres børnetilskud, idet der kun skal ske aftrapning af børnetilskuddet, hvis
indtægtsgrundlaget overstiger grænsen for bortfald af pensionstillæg. Idet er ikke ændres på
berettigelsesreglerne, vil andelen af de berørte pensionister ikke ændres - der vil alene ske en ændring af,
hvor meget der udbetales i særligt børnetilskud til den berørte gruppe pensionister.
Bemærkninger vedrørende udbetaling af ældrecheck og mediecheck
En positiv regulering af ældrecheck og mediecheck vil blive udbetalt som en straksregulering ultimo
november 2019. Pensionister, der ikke er berettiget til ældrecheck eller mediecheck med de nuværende
satser, modtog afslag på pensionsmeddelelsen ultimo januar 2019. For den gruppe borgere vil
ældrechecken og mediechecken kunne udbetales i forbindelse med straksreguleringen ultimo november
2019, hvis borger er berettiget efter de nye satser. I forhold til ældrecheck gælder det kun, hvis borger har
en oplyst formue under formuegrænsen.
Reguleringer af satsen for berettigelse til ældrecheck og mediecheck ultimo november 2019 vil dog alene
gælde hændelser, hvor tillægsprocenten ændres til en højere tillægsprocent. Hvis der er situationer, hvor til-
lægsprocenten ville blive mindre og borgerne dermed ville være berettiget til en lavere ældrecheck, vil
denne regulering først håndteres ved efterreguleringen.
Ved en genberegning i november 2019 på baggrund af de nye fradragssatser, vil der også være
folkepensionister, som går fra 0 til en positiv personlig tillægsprocent. Hvis formuen er oplyst og under
formuegrænsen, vil ældrecheck blive udbetalt som en straksudbetaling ultimo november. Er formuen
uoplyst, vil der ikke kunne ske en straksudbetaling ultimo november, men først når borger har oplyst en
formue under formuegrænsen.
Af lovforslaget fremgår, at borger skal oplyse sin formue inden 31. december 2019. Udbetaling vil foreslå, at
der står senest den 31. december 2019, således at formuen er rettidigt oplyst, hvis borger oplyser sin formue
den 31. december 2019.
Hvis borger skal kunne afgive formueoplysninger indtil årets udgang, vil Udbetaling Danmark skulle sende
et manuelt brev til borger om at oplyse formue pr. 1. januar 2019 til brug for vurdering af berettigelse til
ældrecheck. Dette vil så skulle følges op af en afgørelse om tilkendelse eller afslag på ældrecheck.
Omkostningerne til manuel håndtering indgår i estimaterne nedenfor.
En eventuel tilbageregulering af tillægsprocenten til årets start kan påvirke Danmarks Radios nedsættelse
af medielicens. Vedrørende eventuelle ændringer til Danmarks Radios processer henvises til Danmarks
Radio.
Estimerede drifts- og implementeringsomkostninger som følge af forhøjelse af fradragsbeløb for
folkepension og førtidspension
Udbetaling Danmarks estimat for interne implementeringsomkostninger fremgår nedenfor, jf. tabel 1. Det
bemærkes, at estimaterne er omfattet af betydelig usikkerhed.
Ændringerne skal indarbejdes i både Udbetaling Danmarks nuværende og fremtidige pensionsløsning.
Som tidligere nævnt, er det i lovforslaget vurderet, at den berørte persongruppe vil være knap 100.000
pensionister. Denne antagelse ligger til grund for estimaterne.
Hovedparten af omkostningen til ændringerne i den eksisterende pensionsløsning (KMD) indgår ikke i
tabellen nedenfor, da disse forventes at være omfattet af lovvedligehold. Der er dog en mindre omkostning
forbundet med målretning, udsøgning samt brevudsendelse til den berørte gruppe som ikke er omfattet af
lovvedligehold, denne omkostning fremgår af tabellen.
3
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0032.png
Ændringerne til den nye pensionsløsning (Netcompany) forventes at kunne indarbejdes i løsningen, så de
har effekt fra de første udbetalinger, der foretages, dvs. ultimo november 2019. Der vil være behov for
mindre tilpasninger af breve i forhold til efterreguleringen i 2020 for hele 2019, da beregningsgrundlaget i
visse tilfælde skal udvides til at indeholde to forskellige fradrag, for hhv. den foreløbige beregning, og den
der anvendes i efterreguleringen.
Estimatet nedenfor vedrører desuden omkostninger til Udbetaling Danmarks interne implementering af
ændringerne. De interne omkostninger dækker over omkostningerne til Udbetaling Danmarks egen
indsats, såsom juridiske afklaringer og tilretning af breve i såvel den eksisterende som den fremtidige
pensionsløsning.
Portoomkostningerne dækker over at det forventes, at der skal udsendes yderligere pensionsmeddelelser,
til en stor del af denne målgruppe i november 2019 og igen i december 2019, fordi der altid sendes en
pensionsmeddelelse, når der sker ændringer i det udbetalte beløb.
Tabel 1:
Oversigt over
estimerede interne udviklingsomkostninger og portoomkostninger,
som følge af
forhøjelse af fradragsbeløb for folkepension og førtidspension
Mio. kr.
(ekskl. Moms PL 2019)
Leverandøromkostninger (KMD)
Leverandøromkostninger (Netcompany)
Udbetaling Danmarks egen indsats (både vedrørende nuværende og
fremtidig pensionsløsning)
Portoomkostninger
I alt
0,4 - 0,6
0,8 - 0,9
0,7 - 0,8
0,5 - 1,0
2,3
3,2
Samlet set forventes udviklingsomkostningerne forbundet med implementeringen af ændringen at beløbe
sig til 2,3
3,2 mio. kr.
Udbetaling Danmark forventer desuden, som en konsekvens af ændringerne, at have meromkostninger
forbundet med den løbende drift på pension primært i 2019, men også i 2020. Estimatet for driftsomkostningerne
fremgår af tabel 2. Det bemærkes, at estimaterne er omfattet af betydelig usikkerhed.
Tabel 2:
Oversigt over
estimerede driftsomkostninger,
som følge af forhøjelse af fradragsbeløb for folkepension
og førtidspension
Mio. Kr. (ekskl. Moms PL 2019)
Driftsomkostninger i alt
2019
0,1-0,5
2020
0-0,2
De samlede meromkostningerne til drift i 2019 forventes at beløbe sig til
0,1-0,5 mio. kr.,
mens
meromkostningerne forventes at være
0-0,2 mio. kr.
i 2020.
Meromkostningerne i 2019 dækker primært over en forventning om en begrænset stigning i antallet af
telefonopkald som følge af de ekstra brevudsendelser ultimo november. I 2020 dækker omkostningerne
over telefonopkald i forbindelse med ekstra brevudsending ultimo december 2019 samt henvendelser i
forbindelse med efterreguleringen.
4
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0033.png
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
[email protected]
www.aeldresagen.dk
Protektor:
Hendes Majestæt
Dronning Margrethe II
Gavebeløb til Ældre Sagen
kan fratrækkes efter gældende
skatteregler · Giro 450-5050
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082842_0034.png