Færøudvalget 2019-20
L 101 Bilag 1
Offentligt
2145432_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. januar 2020
Nordatlantkontoret
Nikolai Pindstrup
2018-491-0024
1261632
KOMMENTERET OVERSIGT
over
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til retsplejelov for Færøerne
I.
Høringen
Et udkast til en ny færøsk retsplejelov har i perioden fra den 3. april 2019 til
den 3. juni 2019 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Højesteret, Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Retten
på Færøerne, Procesbevillingsnævnet, Domstolsstyrelsen, Advokatrådet,
Danske Advokater, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Institut for Menneskerettig-
heder, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten og Rigspolitiet.
Justitsministeriets udkast til lovregler om sikkerhed i retssale, digitalisering
af retsprocessen, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i rets-
plejen mv. har i perioden fra den 7. maj 2019 til den 4. juni 2019 været sendt
i høring hos samme myndigheder og organisationer mv.
Endvidere har et samlet udkast til lovforslag fra den 26. juli 2019 til den 13.
september 2019 af Færøernes Landsstyre været sendt i høring på Færøerne
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 101 - 2019-20 - Bilag 1: Hørringssvar og hørringsnotat, fra justitsministeren
Almannamálaráðnum (FO-socialministerium), Heilsu- og innlendis-
málaráðnum (FO-sundheds- og indenlandsministerium), Mentamálaráðnum
(FO-kirke-, kultur- og undervisningsministerium), Uttanríkis- og vin-
numálaráðnum (FO-udenlands- og erhvervsministerium), Fiskimálaráðnum
(FO-fiskeriministerium), Samferðslumálaráðnum (FO-trafikministerium),
Fíggjarmálaráðnum (FO-finansministerium), Føroya rætti (Færøernes ret),
Føroya landfúta (Landfogden), Kriminalforsorgini (Kriminalforsorgen),
Ríkisumboðnum (Rigsombuddet), Fróðskaparsetrinum (FO-universitet),
TAKS (FO-skatteforvaltning), Dátueftirlitinum (FO-datatilsyn), Gjaldsto-
vuni (FO-oppebørselskontor), Almannaverkinum (FO-socialforvaltning),
Familjufyrisitingini, (FO-familieforvaltning), Barnaverndarstovuni (FO-
børneværnskontor), Brúkaraumboðnum (FO-forbrugerombud), Sjóvin-
nust�½rinum (FO-søfartsstyrelse), Umhvørvisstovuni (FO-miljøforvaltning),
Vinnustovninum (FO-erhvervsstyrelse), Føroya Kommunufelag (Færøernes
kommunesammenslutning), MEGD - Meginfelag teirra ið bera brek í Før-
oyum (FO-Handicaporganisation), Føroya advokatfelag (Færøernes Advo-
katsammenslutning), Føroya politistafelag (Færøernes Politisammenslut-
ning), Amnesty International Føroya deild, Vinnuhúsinum (FO-Erhvervsor-
ganisation for arbejdsgivere) og Føroysk Miðlafólk (Færøske Journalister).
Færøernes Landsstyre har modtaget en række høringssvar fra de nævnte
myndigheder og organisationer. I den forbindelse har landsstyret udarbejdet
vedlagte kommenterede høringsoversigt. Endvidere er landsstyrets rigslo-
vsindstilling vedlagt.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Retten på Færøerne, Procesbevillingsnæv-
net, Domstolsstyrelsen, Advokatrådet, Institut for Menneskerettigheder, Po-
litiforbundet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Færøernes Universitet.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er angivet i kursiv.
II.
Høringssvarene
Østre Landsret, Vestre Landsret, Institut for Menneskerettigheder, Po-
litiforbundet
og
Rigsadvokaten
har ikke bemærkninger til lovudkastet.
Procesbevillingsnævnet
noterer sig, at der i nævnets behandling af færøske
sager skal medvirke en færøsk advokat. Procesbevillingsnævnet lægger til
2
L 101 - 2019-20 - Bilag 1: Hørringssvar og hørringsnotat, fra justitsministeren
grund, at advokaten skal medvirke via videokonferenceløsningen – Video 3
– som i givet fald vil skulle installeres i Procesbevillingsnævnets lokaler.
Procesbevillingsnævnet bemærker, at det i bemærkningerne til lovudkastets
§ 282 (svarende til lovforslagets § 287) anføres, at rigsombudsmanden afgi-
ver en udtalelse om ansøgningen i sager, hvor kriteriet for at meddele tilla-
delse til appel til Højesteret er, at sagen er af principiel karakter. Dette er
imidlertid ikke tilfældet.
I forhold til forslagets økonomiske konsekvenser vurderer Procesbevil-
lingsnævnet, at det på baggrund af indbyggertallet på Færøerne og sagsan-
tallet i Procesbevillingsnævnet umiddelbart må forventes, at appelbegræns-
ningsreglerne og indførelsen af klageadgang i sager om fri proces vil med-
føre en årlig driftsudgift svarende til i alt 0,1 mio. kr. Hertil kommer even-
tuelle udgifter til installation af en videokonferenceløsning i Procesbevil-
lingsnævnet. Endvidere må der forventes øgede udgifter til oversættelse i
forbindelse med behandlingen af sagerne i Procesbevillingsnævnets afdelin-
ger for appeltilladelse og fri proces.
Da retsplejeloven er territorialt afgrænset til Færøerne, er det tilstræbt at
sikre en færøsk forankring i retsplejen. Justitsministeriet har på den bag-
grund foreslået, at Procesbevillingsnævnet tiltrædes af et færøsk medlem i
sager om appeltilladelser. I forhold til installering af videokonfenceudstyr
henvises til bemærkningerne nedenfor om lovforslagets økonomiske konse-
kvenser.
Justitsministeriet har ændret bemærkningerne til lovforslagets § 287 i over-
ensstemmelse med Procesbevillingsnævnets høringssvar vedrørende denne
bestemmelse.
Det fremgår af pkt. 15 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at det
er Justitsministeriets opfattelse, at lovforslaget medfører begrænsede mer-
udgifter for Procesbevillingsnævnet og retterne, der kan afholdes inden for
den eksisterende ramme.
Domstolsstyrelsen
foreslår, at lovudkastets § 62 (svarende til lovforslagets
§ 63) om midlertidig beskikkelse af dommere ændres, således at formule-
ringen ”hvis ganske særlige grunde taler for det” udgår. Baggrunden herfor
er, at der er fremsat forslag om at ændre den tilsvarende bestemmelse i den
grønlandske retsplejelov, således at formuleringen udgår heraf.
3
L 101 - 2019-20 - Bilag 1: Hørringssvar og hørringsnotat, fra justitsministeren
Domstolsstyrelsen bemærker endvidere vedrørende lovudkastets § 64 (sva-
rende til lovforslagets § 65) om advokatkonstitutioner, at advokatkonstitu-
tioner aldrig har været benyttet ved en dansk byret, og at der ikke har været
overvejelser om at anvende advokatkonstitutioner ved byretterne. Det er
ifølge Domstolsstyrelsen ikke hensigtsmæssigt at tage en bestemmelse med,
som aldrig vil blive anvendt, alene af hensyn til at den danske og den færø-
ske retsplejelov skal ligne hinanden mest muligt. Domstolsstyrelsen foreslår
på den baggrund, at det overvejes endnu en gang, om lovforslagets § 65 skal
indsættes i den færøske retsplejelov.
Domstolsstyrelsen bemærker videre i forhold til lovudkastets § 376, stk. 5,
og § 379, stk. 6 (svarende til lovforslagets § 381, stk. 5, og § 384, stk. 6), at
regelfastsættelsen efter disse bestemmelser bør være fakultativ som bl.a. den
eksisterende færøske § 348, stk. 4, således at formuleringen bliver, at Dom-
stolsstyrelsen ”kan fastsætte” regler om, at stævninger i øvrigt kan udfærdi-
ges på særlige blanketter. Domstolsstyrelsen kan herefter fastsætte regler
om anvendelse af blanketter, hvis det vurderes nødvendigt og efter høring
af Retten på Færøerne.
Det fremgår herudover af lovudkastets § 376, stk. 4, 2. pkt., at Domstolssty-
relsen får hjemmel til at kunne fastsætte regler om kopier af stævninger. Der
er imidlertid ikke foreslået en tilsvarende hjemmel for så vidt angår svar-
skrifter i lovudkastets § 379, stk. 5. Domstolsstyrelsen bemærker i den for-
bindelse, at hjemlen for så vidt angår svarskrifter i lovudkastets § 379, stk.
5, synes at være faldet ud af lovforslaget. Hvis Domstolsstyrelsen skal ud-
stede regler om kopier af stævninger, bør muligheden tilsvarende være der
for kopier af svarskrifter. Domstolsstyrelsen foreslår derfor, at formulerin-
gen ”Domstolsstyrelsen kan fastsætte regler om kopier.” indsættes i lovud-
kastets § 379, stk. 5, 2. pkt., i lovforslaget.
Domstolsstyrelsen bemærker i øvrigt, at der i forbindelse med forberedel-
sen af lovforslaget har været drøftelser om, hvorvidt de gældende bestem-
melser i både den nuværende færøske og danske retsplejelov i § 186, stk. 2,
3. pkt., og stk. 3-6, om billede- og lydoptagelse af vidneforklaringer skal
sættes i kraft henholdsvis på Færøerne og i Danmark. I den forbindelse be-
mærkes det, at bestemmelserne ikke på nuværende tidspunkt bør sættes i
kraft hverken på Færøerne eller i Danmark.
Domstolsstyrelsens høringssvar har ikke givet Justitsministeriet anledning
til at ændre lovforslagets § 63 og § 65 om midlertidig beskikkelse af dom-
mere og advokatkonstitutioner. Dette skyldes, at der med lovforslaget tilsig-
4
L 101 - 2019-20 - Bilag 1: Hørringssvar og hørringsnotat, fra justitsministeren
tes at være overensstemmelse mellem den danske og færøske retsplejelov,
medmindre de færøske forhold taler for en ændring. Det bemærkes, at æn-
dringen i den grønlandske retsplejelov var nødvendiggjort af, at det var
svært at få udnævnte dommere til Grønland, og at der ikke vurderes at være
et problem i forhold til Færøerne. Der er således ikke grundlag for at
fravige udgangspunktet om overensstemmelse med den danske retsplejelov.
Justitsministeriet har foranlediget af Domstolsstyrelsens høringssvar om-
formuleret lovforslagets § 381, stk. 5, og § 384, stk. 6. Det fremgår nu af
begge bestemmelser, at Domstolsstyrelsen fastsætter regler om, at stævnin-
ger henholdsvis svarskrifter kan udfærdiges på særlige blanketter. Formå-
let hermed er, at borgere på Færøerne direkte ved loven får ret til at an-
vende blanketter ved sagsanlæg. Endvidere fremgår det, at Domstolsstyrel-
sen kan fastsætte regler om, at der skal anvendes særlige blanketter som
forside på en stævning henholdsvis et svarskrift. Domstolsstyrelsen er ind-
forstået med denne udformning af bestemmelsen.
På baggrund af Domstolsstyrelsens bemærkninger til lovudkastets § 379,
stk. 5, har Justitsministeriet ændret lovforslagets § 384, stk. 5, i overens-
stemmelse med styrelsens høringssvar.
Hvad angår lovforslagets § 233, stk. 2, 3. pkt., og stk. 3-6 (svarende til de
gældende § 186, stk. 2, 3. pkt., og stk. 3-6), foreslås det, at bestemmelserne
træder i kraft efter justitsministerens nærmere bestemmelse, jf. lovforslagets
§ 1097, stk. 3.
Advokatrådet
bemærker, at det er vigtigt, at de færøske advokater får til-
strækkelig tid til at tilpasse sig de nye regler for møderet til landsret. På den
baggrund foreslås det, at der i ikrafttrædelsesbestemmelserne tages stilling
til, hvornår reglerne om møderet for landsret skal træde i kraft.
Justitsministeriet er enig med Advokatrådet i, at det er nødvendigt at sikre
en rimelig overgangsperiode for færøske advokater. Justitsministeriet har
på denne baggrund indsat § 1098, stk. 6, i lovforslaget. Det fremgår heraf,
at en advokat uanset bestemmelsen i lovforslagets § 172 har møderet for
landsret og i alle sager for Sø- og Handelsretten, der indbringes for lands-
retten eller Sø- og Handelsretten inden 5 år efter lovens ikrafttræden.
Færøernes Universitet
finder det ønskeligt, at den forestående reform af
retsplejen på Færøerne tager hensyn til den kommende 5-årige juridiske ud-
5
L 101 - 2019-20 - Bilag 1: Hørringssvar og hørringsnotat, fra justitsministeren
dannelse med hensyn til muligheden for at få advokatbestalling og adgang
til hverv som dommer eller anklager.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 151 om advokatbeskik-
kelse, at der ikke er noget til hinder for, at en kommende færøsk juridisk ba-
chelor- og kandidateksamen vil kunne opfylde kravet om dansk juridisk ba-
chelor- og kandidateksamen, forudsat at uddannelsen kan sidestilles med en
juridisk bachelor- og kandidateksamen fra et universitet i Danmark. Dette
gælder både for så vidt angår advokater, dommere og anklagere.
III.
Lovforslaget
I forhold til de udkast til lovforslag, der har været sendt i høring, er der i det
fremsatte lovforslag foretaget følgende ændringer:
1. Indarbejdelse af bestemmelser om digitalisering mv.
Udkastet til ændringsforslag vedrørende bestemmelser om digitalisering
mv. er blevet indarbejdet i det samlede lovforslag på følgende måde:
1.1.
For så vidt angår regler om digitalisering af retsprocessen i borgerlige
sager (digital sagsportal, minretssag.dk) og regler om digital forkyndelse og
forenklet digital forkyndelse foreslås det, at justitsministeren fastsætter tids-
punktet for ikrafttræden af disse regler. Reglerne kan dermed sættes i kraft,
når den nødvendige tekniske understøttelse er til stede på Færøerne.
Vedrørende digitalisering af retsprocessen i borgerlige sager henvises til
lovforslagets § 187, § 188, stk. 2-5, § 196, stk. 3 og 4, § 198, stk. 1, nr. 5 og
6, § 263, stk. 7, § 381, stk. 6, § 382, stk. 1 og 2, § 384, stk. 7, § 408, stk. 3,
§ 411, stk. 5, og § 449, stk. 7. Endvidere henvises til lovforslagets § 13, stk.
2, 1. pkt., som foreslås at træde i kraft samtidig med lovforslagets øvrige be-
stemmelser, men hvor henvisningen til domstolenes sagsportal først vil være
relevant, når reglerne herom er sat i kraft.
Vedrørende digital forkyndelse og forenklet digital forkyndelse henvises til
lovforslagets § 198, stk. 1, nr. 4, § 199, stk. 1, nr. 5 og 6, og stk. 2, 2. pkt.,
§§ 202 og 203 og § 205, stk. 3.
For så vidt angår perioden frem til bestemmelserne om digital sagsportal og
digital forkyndelse sættes i kraft, foreslås der bestemmelser, der svarer til de
tidligere gældende bestemmelser i den danske retsplejelov.
6
L 101 - 2019-20 - Bilag 1: Hørringssvar og hørringsnotat, fra justitsministeren
Der henvises til lovforslagets § 381, stk. 4, § 384, stk. 5, § 386, stk. 3, § 389,
stk. 2, § 391, stk. 1 og 2, § 411, stk. 4, § 413, stk. 1, § 415, stk. 1, § 431, stk.
3 og § 449, stk. 2.
1.2.
For så vidt angår regler om etablering af en eller flere særligt sikrede
retssale foreslås det, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræ-
den af disse regler. Det bemærkes, at de tilsvarende regler i den danske rets-
plejelov endnu ikke er trådt i kraft, idet de ligeledes træder i kraft på det tids-
punkt, justitsministeren fastsætter.
Der henvises til lovforslagets § 5, stk. 4, § 10, stk. 5, og § 21.
1.3.
For så vidt angår regler om anvendelse af digital kommunikation i straf-
feretsplejen foreslås det, at disse regler træder i kraft samtidig med resten af
lovforslaget, idet reglerne alene åbner for digital kommunikation, i det om-
fang afsenderen og modtageren har mulighed for at kommunikere digitalt.
Der henvises til lovforslagets § 189.
1.4.
For så vidt angår regler om, at indkaldelse af skyldneren til en tvangs-
auktion ud over ved anbefalet brev kan ske ved forkyndelse, og regler om
anvendelse af telekommunikation i auktionssager bortset fra under selve
auktionen foreslås det, at disse regler træder i kraft samtidig med resten af
lovforslaget.
Der henvises til lovforslagets § 603 og § 621, stk. 1, 4. pkt.
2. Indholdsmæssige ændringer af lovteksten
2.1.
En række bemyndigelsesbestemmelser er omformuleret, så der skal –
og ikke blot kan – fastsættes administrative forskrifter. Det gælder bemyn-
digelserne vedrørende notarialforretninger, fuldmægtiges uddannelse ved
Retten på Færøerne, den tidsmæssige afgrænsning af massemediers adgang
til aktindsigt i anklageskrifter, fremgangsmåden ved indstilling af repræsen-
tanter for den færøske offentlighed til Dommerudnævnelsesrådet, ydelse af
retshjælp, opgørelsen af indtægtsgrundlaget ved fri proces, mulighed for at
udfærdige svarskrifter på særlige blanketter, behandling af varetægtsarre-
stanter og godtgørelse for udgifter til befordring til og fra retten til tiltalte,
der frifindes.
7
L 101 - 2019-20 - Bilag 1: Hørringssvar og hørringsnotat, fra justitsministeren
Der henvises til lovforslagets § 8, stk. 3, § 13, stk. 2, § 53, stk. 2, § 59, stk.
4, 2. pkt., § 351, stk. 7, § 353, stk. 2, 2. pkt., § 384, stk. 6, 2. pkt., § 809, 1.
pkt., § 935, 2. pkt., og § 1036, stk. 2.
2.2.
Det foreslås, at sorenskriveren fastsætter antallet af ekstrakter i nævnin-
gesager ved Retten på Færøerne, i stedet for at Domstolsstyrelsen kan fast-
sætte antallet af ekstrakter i sådanne sager, jf. lovforslagets § 935, 3. pkt.
2.3.
I reglerne om disciplinærsager om advokater er tilføjet en henvisning
til den nye regel i den danske retsplejelov om domstolsprøvelse af midlerti-
dig rettighedsfrakendelse, jf. lovforslagets § 185, stk. 5.
2.4.
I de nye regler om klage over landfogedens afgørelser til statsadvoka-
ten er ved siden af afgørelser inden for strafferetsplejen medtaget afgørelser
om tilhold, opholdsforbud og bortvisning, jf. lovforslagets § 134.
2.5.
Der er medtaget et nyt kapitel med processuelle regler om domstolsprø-
velse af afgørelser om opholdsforbud og bortvisning, jf. lovforslagets kapi-
tel 110.
2.6.
Der er indsat ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser, jf. lovforsla-
gets kapitel 111 og 112.
2.7.
Der er indsat konsekvensændringer af anden lovgivning, jf. lovforsla-
gets kapitel 113.
2.8.
Der er indsat et bilag med en indholdsfortegnelse til loven.
3. Andre ændringer af lovteksten
Ud over de indholdsmæssige ændringer af lovteksten er nogle bestemmel-
ser præciseret eller ajourført, nogle tekniske fejl er rettet, og et antal bestem-
melser er ændret redaktionelt.
For så vidt angår præciseringer henvises til lovforslagets § 18, § 59, stk. 2,
6 og 7, § 80, § 221, stk. 1, 2. pkt., § 334, stk. 2, § 351, stk. 4, nr. 4, og § 356,
stk. 2, nr. 5.
For så vidt angår ajourføringer henvises til lovforslagets §§ 171 og 175, §
525, stk. 2, § 526, stk. 1 og 2, § 790, stk. 6, og § 861, stk. 2.
8
L 101 - 2019-20 - Bilag 1: Hørringssvar og hørringsnotat, fra justitsministeren
For så vidt angår rettelser af tekniske fejl henvises til lovforslagets § 9, stk.
3, nr. 5, § 11, § 62, stk. 1, § 74, stk. 2 og 3, § 125, stk. 1, 2. pkt., § 138, stk.
2, § 271, § 355, stk. 1, nr. 1, § 361, stk. 1, 1. pkt., § 381, stk. 3, § 410, § 412,
stk. 2, § 464, stk. 1, § 471, 1. pkt., § 478, stk. 2, § 479, § 493, stk. 4, § 501,
stk. 1, § 503, stk. 2, § 504, stk. 1, overskriften til kapitel 54, § 516, stk. 1, §
535, stk. 1, nr. 5, § 540, § 544, stk. 1, nr. 1, § 593, stk. 1, 1. pkt., § 692, stk.
3, § 702, § 704, stk. 1, og § 711.
For så vidt angår redaktionelle ændringer er bestemmelserne om beskik-
kelse af advokater og om advokaters møderet for landsretten, Sø- og Han-
delsretten og Højesteret ændret fra henvisninger til den danske retsplejelov
til særskilte bestemmelser i lovforslaget. Der henvises til lovforslagets § 9,
stk. 3, nr. 5, § 138, stk. 2, § 151, § 164, stk. 3, §§ 172-174, § 175, stk. 4, og
§§ 176 og 181.
Endvidere er der ændret til kønsneutrale betegnelser i lovforslagets § 75,
stk. 4, § 92, § 109, § 115, stk. 1, § 117, §§ 191 og 193, § 217, stk. 2, § 225,
stk. 2, §§ 226 og 227, § 236, stk. 1, § 257, stk. 1, § 285, stk. 1, nr. 1, § 311,
§ 312, § 330, stk. 1, § 331, stk. 1, § 332, stk. 1, § 333, stk. 2, § 335, § 519,
stk. 3, § 548, stk. 1, § 549, stk. 3, § 553, stk. 1, § 562, stk. 2, § 566, stk. 1, §
572, stk. 1, § 578, § 596, stk. 1, § 621, stk. 2, § 625, stk. 2, § 626, § 634, stk.
3, § 641, § 694, stk. 2, § 737, stk. 1 og 3.
Hvad angår øvrige redaktionelle ændringer henvises til lovforslagets § 1,
stk. 2, § 2, § 10, stk. 4, § 14, stk. 5, § 70, stk. 1, § 90, § 106, stk. 2, § 143,
stk. 3, § 170, 1. pkt., § 183, stk. 1, § 198, stk. 1, § 199, stk. 1, § 200, 1. pkt.,
§ 204, stk. 3, § 225, § 271, stk. 1, nr. 3, § 306, stk. 7, § 381, stk. 5, 1. og 2.
pkt., § 384, stk. 6, 1. og 2. pkt., § 408, stk. 2, § 473, stk. 1, § 476, 3. pkt., §
575, stk. 3, § 593, stk. 1, 1. pkt., § 614, stk. 1, § 641, stk. 1, § 658, stk. 2, 2.
pkt., § 660, stk. 2, § 699, stk. 2, § 712, § 720, stk. 2, § 746, stk. 2, § 751, stk.
4, § 813, stk. 3, nr. 1, § 817, stk. 1, 2. og 3. pkt., § 821, stk. 3, 3. pkt., § 848,
stk. 1, 1. pkt., § 881, stk. 1, nr. 1, § 889, stk. 2, 1. pkt., § 957, stk. 1, 2. og 3.
pkt., og § 1056.
9
L 101 - 2019-20 - Bilag 1: Hørringssvar og hørringsnotat, fra justitsministeren
4. Ændringer af bemærkningerne
For så vidt angår lovforslagets bemærkninger er den væsentligste ændring,
at der i bemærkningerne til den foreslåede regel om beskikkelse af advoka-
ter er tilføjet bemærkninger om en kommende færøsk juridisk bachelor- og
kandidateksamen. Det er således nu anført, at en udenlandsk juridisk ba-
chelor- eller kandidateksamen ikke vil opfylde kravet om, at beskikkelse
som advokat alene kan meddeles personer, der har bestået dansk juridisk ba-
chelor- og kandidateksamen. Det er endvidere anført, at der derimod ikke er
noget til hinder for, at en kommende færøsk juridisk bachelor- og kandida-
teksamen vil kunne opfylde kravet, forudsat at uddannelsen kan sidestilles
med en juridisk bachelor- og kandidateksamen fra et universitet i Danmark.
Det er også tydeliggjort i bemærkningerne, at en person, der opfylder betin-
gelserne for advokatbeskikkelse, har valgfrihed mellem beskikkelse som
færøsk advokat og beskikkelse som dansk advokat. Det er ligeledes tydelig-
gjort, at ligesom beskikkelse som advokat i medfør af den færøske retsplej-
elov gælder i hele riget, sådan at færøske advokater har samme rettigheder
og pligter i Danmark som advokater beskikket i medfør af den danske rets-
plejelov, gælder en beskikkelse som advokat i medfør af den danske rets-
plejelov også i hele riget, sådan at en advokat beskikket i medfør af den dan-
ske retsplejelov har samme rettigheder og pligter på Færøerne som advoka-
ter beskikket i henhold til den færøske retsplejelov.
Bemærkningerne til § 365 om Rigsombudsmandens videresendelse af an-
søgninger om fri proces til Danmark eller Grønland er ændret, sådan at det
ikke længere forudsættes, at ansøgningen og eventuelle bilag i givet fald
oversættes fra færøsk til dansk før videresendelsen. Er der behov for at over-
sætte ansøgningen eller bilag hertil fra færøsk til dansk, vil den myndighed
i Danmark eller Grønland, der behandler ansøgningen, således skulle drage
omsorg herfor.
Det er tilføjet i bemærkningerne til § 957 om anklagemyndighedens anke til
skade for tiltalte, at da lov om Digital Post fra offentlige afsendere ikke gæl-
der for Færøerne, vil muligheden for at fremsende genpart af ankemeddel-
elsen til tiltalte med Digital Post kun være relevant, i det omfang der på
Færøerne indføres regler om digitale postkasser til sikker digital kommuni-
kation med det offentlige.
Endvidere er der indsat et nyt afsnit i de almindelige bemærkninger om
domstolsprøvelse af afgørelser om opholdsforbud og bortvisning.
10
L 101 - 2019-20 - Bilag 1: Hørringssvar og hørringsnotat, fra justitsministeren
Der er desuden tilføjet bemærkninger om lovforslagets økonomiske og im-
plementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
Herudover er der foretaget en række rettelser, ajourføringer og redaktio-
nelle ændringer af lovforslagets bemærkninger.
11