Finansudvalget 2019-20
L 1 Bilag 1
Offentligt
2086641_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2020
i forhold til finansloven for 2019
September 2019
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 2 af 37
FFL20 sammenlignet med FL19
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2020
sammenlignet med finansloven for 2019 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2019. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2020.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2020, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2019 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2020 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2020 i forhold til finansloven for 2019,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2019 til finanslov-
forslaget for 2020.
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 3 af 37
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ...................................................................................................... 4
§ 6. Udenrigsministeriet .............................................................................................. 5
§ 7. Finansministeriet ................................................................................................... 7
§ 8. Erhvervsministeriet .............................................................................................. 8
§ 9. Skatteministeriet .................................................................................................... 9
§ 11. Justitsministeriet................................................................................................ 11
§ 12. Forsvarsministeriet ........................................................................................... 12
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet ........................................................ 13
§ 15. Social- og Indenrigsministeriet ....................................................................... 14
§ 16. Sundheds- og Ældreministeriet ...................................................................... 15
§ 17. Beskæftigelsesministeriet ................................................................................. 16
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet ........................................................ 21
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet .............................................................. 22
§ 21. Kulturministeriet............................................................................................... 24
§ 22. Kirkeministeriet ................................................................................................ 26
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet......................................................................... 27
§ 28. Transport- og Boligministeriet ....................................................................... 29
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ..................................................... 30
§ 35. Generelle reserver ............................................................................................. 32
§ 36. Pensionsvæsenet ............................................................................................... 34
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 4 af 37
§ 5. Statsministeriet
Ingen større bevægelser.
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 5 af 37
§ 6. Udenrigsministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreindtægten på 50,0 mio. kr. skyldes, at indtægten fra udbytte fra Investeringsfon-
den for Udviklingslande (IFU) baseres på udbyttet i det forrige regnskabsår. I 2018 var
der et negativt resultat, og udbyttet i 2020 er derfor fastsat til 0,0 kr. (§ 06.11.21.).
Merudgiften på 154,7 mio. kr. skyldes, at midler til rådighed i 2020 som følge af stig-
ningen i budgetrammen for § 6.3 Bistand til udviklingslandene er placeret på reserven
(§ 06.31.79.).
Merudgiften på 105,0 mio. kr. skyldes en stigning på 80 mio. kr. i bevillingerne, der skal
fremme udsendelse og bane vejen for et mere retfærdigt og humant asylsystem. Dertil
kommer en stigning på 25 mio. kr. i bevillingen til Den Internationale Organisation for
Migration (IOM) (§ 06.32.10.).
Merudgiften på 665,0 mio. kr. skyldes, at der afsættes nye 200 mio. kr. til indsatser ifm.
Klima, fordrivelse og irregulær migration i Afrika, samt en stigning på 60 mio. kr. til
Klimapuljen og en ny bevilling på 67 mio. kr. til sammenslutningen af byer C40. Dertil
kommer den nye bevilling med fokus på Energi og vandressourcer mv. på 175 mio. kr.
samt den nye bevilling med fokus på miljøbidrag og modstandsdygtighed mod klima-
forandringer på 253 mio. kr. Andre bevillinger falder samlet 90 mio. kr. pga. fremryk-
ning og omlægning af bidrag. Det bemærkes, at 70 mio. kr. på FL19 under §
06.38.02.17. Energi og vandressourcer mv. er omlagt til § 06.34.01.40. Energi- og vand-
ressourcer mv. i 2020 (§ 06.34.01.).
Mindreudgiften på 125,0 mio. kr. skyldes bl.a. et fremrykket flerårigt bidrag til Educati-
on Cannot Wait (ECW), der afgives i 2019, som medfører et fald i 2020 på 50 mio. kr.
(§ 06.36.04.).
Merudgiften på 335,0 mio. kr. skyldes primært en større bevilling til Den Internationale
Udviklingssammenslutning (IDA) samt 120 mio. kr. til Verdensbankens indsatser for
skrøbelighed, konflikt og fordrivelse (§ 06.37.01.).
Mindreudgiften på 234,1 mio. kr. skyldes primært, at bevillingen til Den Afrikanske
Udviklingsfond i 2020 er mindre end bevillingen i 2019. Samtidig forventes en mindre
stigning i bevillingerne til de multilaterale gældslettelsesinitiativer (§ 06.37.03.).
Mindreudgiften på 292,0 mio. kr. skyldes, at der i 2020 ikke er afsat midler til Investe-
ringsfonden for udviklingslandene (IFU) mod 250 mio. kr. i 2019, og samtidig er der
afsat 100 mio. kr. mindre til Danida Sustainable Infrastructure Finance i 2020 set ift.
2019. I den modsatte retning trækker en stigning i bevillingen til Den Internationale
Finansieringsinstitution (IFC) på 58 mio. kr. (§ 06.38.01.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 6 af 37
Merudgiften på 200,0 mio. kr. skyldes generel stigning i bevillingerne under kontoen
herunder bl.a. 75 mio. kr. mere til FN’s
Flygtningehøjkommissær (UNHCR) (§
06.39.01.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 7 af 37
§ 7. Finansministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 28,0 mio. kr. kan henføres til, at der i 2020 kun er afsat midler til
sekretariatsbetjening, mens der i 2019 også var afsat fondsmidler til Den Sociale Inve-
steringsfond (§ 07.11.03.).
Merudgiften på 47,0 mio. kr. kan henføres til, at regeringen, KL og Danske Regioner
med aftalerne om kommunernes og regionernes økonomi for 2020 er enige om at etab-
lere en Investeringsfond for nye teknologier og digitale velfærdsløsninger. Aftaleparter-
ne er i den forbindelse enige om at udmønte 47 mio. kr. i 2020 (§ 07.12.04.).
Mindreudgiften på 42,0 mio. kr. skyldes en forventning om, at staten skal yde et lavere
tilskud til udlodningsmodtagerne i 2020 end i 2019. Danske Spil skal som følge af års-
regnskabsloven fra 2016 reservebinde et beløb på egenkapitalen, og staten yder et eks-
traordinært tilskud som kompensation herfor. Skønnet er behæftet med usikkerhed (§
07.14.44.).
Der er i overensstemmelse med akt. 101 af 21. marts 2019 indgået en juridisk aftale,
som forpligter staten til at foretage et egenkapitalindskud i Kalaallit Airports Internati-
onal A/S på maksimalt 700,0 mio. kr. (løbende priser) i perioden 2019-2030. Merudgif-
ten på 150,0 mio. kr. kan henføres til, at der ud af de samlede 700,0 mio. kr. forventes
indskudt 150,0 mio. kr. i egenkapital i Kalaallit Airports International A/S i 2020 (§
07.15.08.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 8 af 37
§ 8. Erhvervsministeriet
Reserver
Merudgiften på 598,8 mio. kr. skyldes primært, at opgaven med at drive erhvervsfrem-
me overgår fra regionerne til staten (§ 08.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merindtægten på 500,0 mio. kr. skyldes, at EKF Danmarks Eksportkredit forventes at
udlodde et yderligere udbytte til staten på 500 mio. kr. på baggrund af regnskabsåret
2019 (§ 08.33.26.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 9 af 37
§ 9. Skatteministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 136,5 mio. kr. skyldes hovedsageligt et lavere bevillingsbehov for
Skatteankestyrelsen i 2020 i forbindelse med opdateringen af planen for udsendelsen af
nye ejendomsvurderinger (§ 09.11.02.).
Merudgiften på 62,9 mio. kr. skyldes hovedsageligt indbudgetteringen af en reserve til
imødegåelse af udgifter på Skatteministeriets område (§ 09.11.79.).
Merudgiften på 652,5 mio. kr. skyldes hovedsageligt en styrkelse af opkrævnings- og
boligområdet samt en ny bevillings- og omkostningsstruktur på ministerområdet, såle-
des at Skattestyrelsen fremadrettet afholder udgifter til Administrations- og Servicesty-
relsen vedr. koncernfælles opgaver (§ 09.31.01.).
Merudgiften på 86,7 mio. kr. skyldes, at der er indarbejdet en ny bevillings- og omkost-
ningsstruktur på ministerområdet, således at Vurderingsstyrelsen fremadrettet afholder
udgifter til Administrations- og Servicestyrelsen vedr. koncernfælles opgaver samt ud-
gifter relateret til sagsbehandling af nye ejendomsvurderinger (§ 09.31.03.).
Merudgiften på 131,1 mio. kr. skyldes dels, at der er indarbejdet en ny bevillings- og
omkostningsstruktur på ministerområdet, således at Toldstyrelsen fremadrettet afhol-
der udgifter til Administrations- og Servicestyrelsen vedr. koncernfælles opgaver samt
bevilling til implementering af EU's toldkodeks (EUTK). Hertil kommer, at der er ind-
arbejdet bevilling til finansiering af en øget opgavemængde på toldområdet som følge
af Brexit (§ 09.31.04.).
Mindreudgiften på 796,1 mio. kr. skyldes, at der er indarbejdet en ny bevillings- og om-
kostningsstruktur på ministerområdet vedr. koncernfælles opgaver, således at Admini-
strations- og Servicestyrelsen fremadrettet modtager indtægter fra de øvrige styrelser
vedrørende koncernfælles opgaver (§ 09.31.08.).
Mindreindtægten på 36,0 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at regnskabsbekendtgørelsen
er ændret, hvilket har medført, at gældsinddrivelsesfordringer indregnes til kursværdi.
Ændringen afledt af regnskabsbekendtgørelsen er af ren regnskabsmæssig karakter (§
09.51.12.).
Kontoen er ny. Bevillingen var i 2019 opført under § 09.31.01. Skattestyrelsen. Merud-
giften på 252,0 mio. kr. skyldes, at der er afsat flere midler til finansiering af de civilret-
lige tiltag i udbytteskattesagen under § 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen (§
09.51.17.).
Merudgiften på 271,6 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at regnskabsbekendtgørelsen er
ændret, hvilket har medført, at gældsinddrivelsesfordringer indregnes til kursværdi.
Ændringen afledt af regnskabsbekendtgørelsen er af ren regnskabsmæssig karakter (§
09.51.22.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 10 af 37
Merindtægten på 505,8 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at regnskabsbekendtgørelsen er
ændret, hvilket har medført, at gældsinddrivelsesfordringer indregnes til kursværdi.
Ændringen afledt af regnskabsbekendtgørelsen er af ren regnskabsmæssig karakter (§
09.51.22.).
Merudgiften på 47,5 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at regnskabsbekendtgørelsen er
ændret, hvilket har medført, at gældsinddrivelsesfordringer indregnes til kursværdi.
Ændringen afledt af regnskabsbekendtgørelsen er af ren regnskabsmæssig karakter (§
09.51.23.).
Merindtægten på 46,9 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at regnskabsbekendtgørelsen er
ændret, hvilket har medført, at gældsinddrivelsesfordringer indregnes til kursværdi.
Ændringen afledt af regnskabsbekendtgørelsen er af ren regnskabsmæssig karakter (§
09.51.23.).
Merudgiften på 135,3 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at regnskabsbekendtgørelsen er
ændret, hvilket har medført, at gældsinddrivelsesfordringer indregnes til kursværdi.
Ændringen afledt af regnskabsbekendtgørelsen er af ren regnskabsmæssig karakter (§
09.51.24.).
Merindtægten på 248,7 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at regnskabsbekendtgørelsen er
ændret, hvilket har medført, at gældsinddrivelsesfordringer indregnes til kursværdi.
Ændringen afledt af regnskabsbekendtgørelsen er af ren regnskabsmæssig karakter (§
09.51.24.).
Merudgiften på 30,3 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der foreligger færre tilsagn end
budgetteret i 2019. Dette mindreforbrug videreføres til 2020, hvor bevillingen er tilsva-
rende opjusteret (§ 09.61.04.)
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 11 af 37
§ 11. Justitsministeriet
Reserver
Merudgiften på 35,7 mio. kr. i 2020 følger af en række modgående bevægelser på kon-
toen. Merudgiften skyldes bl.a., at der i 2020 er opført en reserve til finansiering af ud-
gifter i politiet og anklagemyndigheden i forbindelse med bl.a. nye initiativer mv. Der-
udover medfører en stigende profil for reserve til strafskærpelser for overtrædelser af
opholds-, melde- og underretningspligten merudgifter i 2020. Den samlede bevægelse
på kontoen indeholder desuden mindreudgifter som følge af en faldende profil for re-
serve til uddannelse af fængselsbetjente i Vestdanmark samt udmøntning af reserver (§
11.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 179,9 mio. kr. og merindtægten på 44,0 mio. kr. på kontoen skyldes
primært forventet forhøjet aktivitet i Erstatningsnævnet ved udmøntningen af reserve
til nedbringelse af sagsbehandlingstider på udvalgte, højt prioriterede områder, herun-
der til nedbringelse af sagsbehandlingstider i Erstatningsnævnet på offererstatningsom-
rådet (§ 11.23.11.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 12 af 37
§ 12. Forsvarsministeriet
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 1.423,0 mio. kr. skyldes indbudgettering af anskaffelse af nye kampfly
og indfasning af forligsinitiativer, herunder materiel til brigaden samt områdeluftforsvar
til fregatter, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om forsvarsområdet 2018-2023 af januar 2018.
Merudgiften skyldes endvidere bevillingstekniske reguleringer vedrørende tidligere fi-
nansår (§ 12.13.04.).
Merudgiften på 234,4 mio. kr. skyldes indbudgettering af anskaffelse af nye kampfly og
indfasning af forligsinitiativer, herunder understøttelse af brigaden, jf. Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Ven-
stre om forsvarsområdet 2018-2023 af januar 2018 (§ 12.14.03.).
Merudgiften på 28,8 mio. kr. skyldes, at oprydningen efter tidligere amerikansk tilste-
deværelse i Grønland er under opstart og derfor har et stigende aktivitetsomfang frem
til og med 2021 (§ 12.14.05.).
Merudgiften på 377,7 mio. kr. skyldes oprettelse af Forsvarets Vedligeholdelsestjeneste
(tidligere Forsvarets Hovedværksteder) som en del af Nyordningen af Forsvaret, jf. Af-
tale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og
Radikale Venstre om forsvarsområdet 2018-2023 af januar 2018. Bevillingen hertil er
overført fra § 12.23.02. Hæren, § 12.23.03. Søværnet og § 12.23.04. Flyvevåbnet (§
12.23.07.)
Merudgiften på 27,7 mio. kr. skyldes større ændringer i NATOs implementering af Air-
to-Air-Refuelling Capability Package. Merudgiften modsvares af en tilsvarende opjuste-
ret indtægt, hvorfor ændringen ikke har nogen nettopåvirkning (kontoen nulstilles tek-
nisk hvert år af samme årsag) (§ 12.29.13.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 13 af 37
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
Reserver
Merudgiften på 49,7 mio. kr. skyldes blandt andet indbudgettering af Aftale mellem re-
geringen, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om et nyt mid-
lertidigt børnetilskud af september 2019 og udmøntning af diverse DUT-reserver (§
14.11.78.).
Mindreudgiften på 23,4 mio. kr. skyldes blandt andet, at reserven vedrørende Statsfor-
valtningens ikke-familieretlige opgaver er blevet udmøntet (§ 14.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 25,4 mio. kr. skyldes primært, at reserven vedrørende Statsforvaltnin-
gens ikke-familieretlige opgaver er blevet udmøntet (§ 14.21.01.).
Merudgiften på 30,6 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for initiativerne vedrørende in-
tegrations- og beskæftigelsesambassadører, jf. satspuljeaftalen for 2018, og flere kvinder
med indvandrerbaggrund i beskæftigelse, jf. satspuljeaftalen for 2019 (§14.62.10).
Mindreudgiften på 152,6 mio. kr. skyldes primært et forventet lavere aktivitetsniveau (§
14.71.03.).
Mindreudgiften på 42,3 mio. kr. skyldes, at beløbet er overgået til bloktilskuddet (§
14.71.06.).
Mindreudgiften på 99,7 mio. kr. skyldes primært et forventet lavere aktivitetsniveau (§
14.71.11.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 14 af 37
§ 15. Social- og Indenrigsministeriet
Reserver
Merudgiften på 25,6 mio. kr. skyldes modsatrettede bevægelser. Den primære æn-
dring er en reserve afsat til regeringens prioriterede løft af socialområdet (60,0 mio.
kr.) samt ændringer, der går den anden vej, blandt andet som følge af ressortdeling
(§ 15.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 40,0 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen på initiativet vedr. 1.000-
dages programmet, som fremgår af Aftale mellem den daværende VLAK-regering
og Dansk Folkeparti om finansloven for 2019 af november 2018 (§ 15.25.04.).
Mindreudgiften på 20,9 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Al-
ternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen
for 2019 af november 2018 (§ 15.26.21.).
Mindreudgiften på 159,1 mio. kr. skyldes, at antallet af flygtninge og familiesam-
menførte til flygtninge, hvortil udgifterne er refusionsberettigede, skønnes at være
lavere i 2020 end i 2019 ( § 15.26.58.).
Mindreudgiften på 34,2 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2014 af oktober
2013, Aftale mellem den daværende V-regering, Socialdemokraterne, Dansk Folke-
parti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2016 af november
2015, samt Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om ud-
møntning af satspuljen for 2019 af november 2018. Mindreindtægterne på 16,9
mio. kr. skyldes desuden færre overførselsindtægter fra EU, jf. Aftale mellem den
daværende SRSF-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2014 af oktober 2013 (§
15.75.21.).
Merudgiften på 40,6 mio. kr. skyldes, at bevillingen i 2019 blev givet som tillægsbe-
villing. Bevillingen fremgår af Aftale mellem den daværende VLAK-regering og
Dansk Folkeparti vedrørende miljø af marts 2019 (§ 15.91.04.).
Merindtægten på 115,1 mio. kr. skyldes, at der i 2020 afregnes en efterregulering
for de kommuner, der har valgt selvbudgettering for 2017 (§ 15.91.11.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 15 af 37
§ 16. Sundheds- og Ældreministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 613,7 mio. kr. på Reserver og budgetregulering skyldes udmøntning
samt nulstilling af reserver. Det omfatter bl.a. en udmøntning af udspillene ”Sundhed i
fremtiden
– ansvarlig brug af data til gavn for patienten”, ”En god og sikker start på li-
vet
og ”En læge tæt på dig” prioriteret af
den daværende VLAK-regering, samt nulstil-
ling af § 16.11.79.20. Udspil om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, jf. Af-
tale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om finansloven for
2018 af december 2017, samt § 16.11.79.21. Sundhedsreform, jf. Aftale mellem den da-
værende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om finansloven for 2019 af november
2018. Herudover udmøntning af § 16.11.79.60. Aftale om satspuljen på sundhedsom-
rådet for 2019-2022, 16.11.79.61. Aftale om finansloven for 2019 på ældreområdet, §
16.11.79.62. Aftale om finansloven for 2019 på sundhedsområdet, § 16.11.79.63. Pulje
til sundhedsindsatser, § 16.11.79.70. Synlighedsreform drift, jf. Aftale mellem den da-
værende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen på sundhedsområdet
for 2019-2022, Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om
finansloven for 2019, Aftale mellem den daværende V-regeringen, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti af november 2015 samt akt. 162 af
september 2019 (§ 16.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 41,0 mio. kr. på Sundhedsplejebesøg de første 1000 dage hos fami-
lier i udsatte positioner og i dagtilbud skyldes udløb af bevilling, jf. Aftale mellem den
daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om finansloven for 2019 af november
2018 (§ 16.51.14.).
Mindreudgiften på 1.407,4 mio. kr. på Pulje til at øge behandlingskapaciteten i sund-
hedsvæsenet skyldes, at man med Aftale om regionernes økonomi for 2019 gik fra et
betinget aktivitetsbaseret tilskud til et betinget resultatafhængigt tilskud (Nærhedsfinan-
siering). Midlerne vil fremadrettet indbudgetteres på de årlige forslag til finansloven på
§ 16.51.74. Statsligt resultatafhængigt tilskud til regionernes sundhedsvæsen (§
16.51.72.).
Merudgiften på 1.534,5 mio. kr. på Statsligt resultatafhængigt tilskud til regionernes
sundhedsvæsen skyldes en nyoprettet konto som følge af, at man med Aftale om regi-
onernes økonomi for 2019 gik fra et betinget aktivitetsbaseret til et betinget resultataf-
hængigt tilskud (Nærhedsfinansiering) (§ 16.51.74.).
Mindreudgiften på 40,0 mio. kr. på Nye intensive sengeafsnit i psykiatrien
tilpasnin-
ger skyldes udløb af bevilling, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og
Dansk Folkeparti om finansloven for 2019 af november 2018 (§ 16.53.41.).
Mindreudgiften på 59,4 mio. kr. på Intensive sengeafsnit og intensive børne- og ung-
domspsykiatriske specialiserede teams skyldes, at midlerne overføres til regionerne via
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 16 af 37
bloktilskudaktstykket, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Fol-
keparti om finansloven for 2019 af november 2018 og akt. 162 af september 2019 (§
16.53.42.).
Mindreudgiften på 1.047,6 mio. kr. på En værdig ældrepleje skyldes, at midlerne over-
føres til kommunerne via bloktilskudsaktstykket, jf. Aftale mellem den daværende V-
regering, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om fi-
nansloven for 2016 af november 2015 og akt. 162 af september 2019 (§ 16.65.10.).
Merudgiften på 45,1 mio. kr. på Handlingsplan ”Det gode ældreliv” skyldes bevillings-
profilen, der stiger fra 2,7 mio. kr. i 2019 til 47,8 mio. kr. i 2020, jf. Aftale mellem den
daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radika-
le Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen på ældreområdet for
2019-2022 af oktober 2018 (§ 16.65.53.).
Mindreudgiften på 35,0 mio. kr. på Sammenhængende indsatser mod ensomhed og
mistrivsel hos ældre skyldes udløb af bevilling, jf. Aftale mellem den daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af satspuljen på ældreområdet for 2019-2022
af oktober 2018 (§ 16.65.54.).
Mindreudgiften på 58,9 mio. kr. på National Handlingsplan for demens 2025 skyldes
udløb af bevilling, jf. Aftale mellem den daværende V-regering, Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2016 af ok-
tober 2015 (§ 16.66.04.).
Merudgiften på 762,5 mio. kr. på Fremtidens sygehusstruktur skyldes bevillingsprofilen
for Kvalitetsfondens investeringer i en moderne sygehusstruktur, der indbudgetteres
årligt på baggrund af aftalen om regionernes økonomi og et opdateret skøn for midler-
nes afløb (§ 16.91.60.).
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 329,5 mio. kr. skyldes, at reserverne på finansloven for 2019 er nul-
stillet og udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2020. På forslag til finanslov for 2020
er bevillingen bl.a. reduceret som følge af, at regeringen ønsker at forlænge arbejdsgi-
verperioden i sygedagpengesystemet fra 30 til 40 dage med ikrafttrædelse den 1. juli
2020. Mindreudgifterne modsvares delvist af merudgifter på 20 mio. kr. som følge af
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om
et midlertidigt børnetilskud af september 2019 (§ 17.19.78).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 17 af 37
Mindreudgiften på 93,1 mio. kr. skyldes primært, at bevillingen på finansloven for 2020
er reduceret bl.a. som følge af en udmøntning af den afsatte reserve til arbejdsgiver-
kompensation, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om at alle
skal have ret til betalt ferie - en ny ferieordning med samtidighedsferie af oktober 2017,
samt konsekvenser af indbudgettering af negativ budgetregulering og regulering af
kommunerne som følge af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemo-
kratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om
en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet af april
2019 (§ 17.19.79.).
Øvrige større ændringer
Kontoen er ny. Kontoen udmønter den afsatte reserve på 193,2 mio. kr. til kompensa-
tion af arbejdsgivere gennem tilskud til Lønmodtagernes Garantifond, jf. Aftale mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Ra-
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om at alle skal have ret til betalt ferie - en ny
ferieordning med samtidighedsferie af oktober 2017 (§ 17.19.32.).
Merudgiften på 90,0 mio. kr. skyldes, at der på forslag til finanslov for 2020 er sket en
forhøjelse af bevillingen, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialde-
mokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet af
april 2019 (§ 17.21.01.).
Mindreudgiften på 31,0 mio. kr. skyldes primært vedtagelse af lov nr. 550 af 7. maj
2019. Loven medfører, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring pr. 1. juli 2019 ikke må
benytte kontoen til at udlægge erstatning til personer, tilskadekomne som medhjælp i
privat husholdning samt erstatning til skadelidte, for hvilke arbejdsgiveren ikke har teg-
net forsikring. I stedet skal Arbejdsmarkedets Erhvervssikring primo året, uden om
statsregnskabet, opkræve et acontobeløb, som efterreguleres det efterfølgende år (§
17.23.12.).
Mindreindtægten på 32,3 mio. kr. skyldes vedtagelse af lov nr. 550 af 7. maj 2019. Lo-
ven medfører, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring pr. 1. juli 2019 ikke må benytte
kontoen til at refundere udgifterne udlagt på § 17.23.12.50. Erstatning til personer, til-
skadekomne som medhjælp i privat husholdning og § 17.23.12.60. Erstatning til skade-
lidte, for hvilke arbejdsgiveren ikke har tegnet forsikring til udlæg af erstatninger. I ste-
det skal Arbejdsmarkedets Erhvervssikring primo året, uden om statsregnskabet, op-
kræve et acontobeløb, som efterreguleres det efterfølgende år (§ 17.23.14.).
Kontoen er ny. Af kontoen afholdes udgifter på 86,6 mio. kr. til obligatorisk pensions-
ordning for modtagere af ledighedsrelaterede overførselsindkomster, jf. Aftale mellem
den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om ny regulering af folkepensio-
nen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere af november
2018 (§ 17.31.20.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 18 af 37
Kontoen er ny. Af kontoen afholdes udgifter på 294,8 mio. kr. til obligatorisk pensi-
onsordning for modtagere af overførselsindkomster og kompensation til arbejdsgivere
inden for delloft for indkomstoverførsler, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-
regering og Dansk Folkeparti om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obli-
gatorisk opsparing for overførselsmodtagere af november 2018 (§ 17.31.21.).
Mindreudgiften på 42,5 mio. kr. skyldes en niveaujustering i forhold til andelen af sy-
gedagpengemodtagere hørende til § 17.38.11., der er omfattet af ATP på baggrund af
de seneste års regnskaber. Mindreindtægten på 95,1 mio. kr. skyldes, at indtægtsbevil-
lingen er justeret som følge af en niveaujusteringen på § 17.31.29.10. på baggrund af de
seneste års regnskaber. Der er i indtægtsbevillingen for 2019 derudover indeholdt en
positiv efterregulering på 43,7 mio. kr. som følge af, at de private arbejdsgiveres indbe-
taling af ATP var lavere end det faktiske finansieringsbidrag. Derudover er indtægten
korrigeret som følge af, at arbejdsgiverkompensation vedrørende samtidighedsferie er
indført, som følge af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om at alle
lønmodtagere skal have ret til betalt ferie - ny ferieordning med samtidighedsferie af
oktober 2017 (§ 17.31.29.).
Mindreindtægten på 20,8 mio. kr. skyldes primært, at der i indtægtsbevillingen for 2019
er indeholdt en positiv efterregulering på 16,2 mio. kr. som følge af, at de private ar-
bejdsgiveres indbetaling af ATP var lavere end det faktiske finansieringsbidrag. Derud-
over er indtægten korrigeret som følge af, at arbejdsgiverkompensation vedrørende
samtidighedsferie er indført, som følge af Aftale mellem den daværende VLAK-
regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socia-
listisk Folkeparti om at alle lønmodtagere skal have ret til betalt ferie - ny ferieordning
med samtidighedsferie af oktober 2017 (§ 17.31.35.).
Mindreudgiften på 339,0 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af feriedagpenge-
modtagere fra 89.000 i 2019 til 50.000 i 2020, hvilket følger af Aftale mellem den davæ-
rende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om, at alle lønmodtagere skal have ret til betalt ferie
ny ferieordning med samtidighedsferie af oktober 2017 (§ 17.32.02.).
Mindreudgiften på 100,1 mio. kr. skyldes en fuld afskaffelse af statsrefusion af kom-
munernes driftsudgifter ved aktivering i vejledning og opkvalificering af dagpenge-,
kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere fra 1. juli 2019, hvorfor der ikke er en
bevilling for 2020. Det følger af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre om forenkling af den økonomiske styring af beskæfti-
gelsesindsatsen, der indgik i Erhvervs- og Iværksætterinitiativer af november 2017 (§
17.46.03.).
Mindreudgiften på 97,1 mio. kr. skyldes en fuld afskaffelse af statsrefusion af kommu-
nernes driftsudgifter ved aktivering i vejledning og opkvalificering af revalidender samt
modtagere af sygedagpenge og ledighedsydelse fra 1. juli 2019, hvorfor der ikke er en
bevilling for 2020. Det følger af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Dansk
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 19 af 37
Folkeparti og Radikale Venstre om forenkling af den økonomiske styring af beskæfti-
gelsesindsatsen, der indgik i Erhvervs- og Iværksætterinitiativer af november 2017 (§
17.46.07.).
Mindreudgiften på 136,3 mio. kr. skyldes at ordningen udfases i 2019. Således budget-
teres der ikke længere på kontoen (§ 17.46.63.).
Mindreudgiften på 30,4 mio. kr.
skyldes bevillingsudløb til satspuljeinitiativet ”Flere
skal med”, jf. Aftale mellem
den daværende V-regering, Socialdemokratiet, Dansk Fol-
keparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2017 af november 2016
(§ 17.46.64.).
Mindreudgiften på 79,4 mio. kr. skyldes, at bevillingen bortfalder ved udgangen af
2019, jf. Aftale mellem den daværende V-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkepar-
ti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti om udmøntning af satspuljen 2016 af oktober 2015 (§ 17.46.65.).
Mindreudgiften på 126,9 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af fuldtidspersoner i
seniorjob fra ca. 2.925 fuldtidspersoner i 2019 til ca. 2.220 fuldtidspersoner i 2020 som
følge af, at den forventede tilgang til ordningen falder støt som konsekvens af bl.a. et
fald i det forventede antal efterlønsberettigede (§ 17.54.21.).
Mindreindtægten på 40,0 mio. kr. følger af Aftale mellem den daværende VLAK-
regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socia-
listisk Folkeparti om, at alle lønmodtagere skal have ret til betalt ferie
ny ferieordning
med samtidighedsferie af oktober 2017 (§ 17.54.41.).
Mindreindtægten på 40,5 mio. kr. skyldes en ændret regnskabspraksis for indregning af
inddrevet gæld og renter. Indtægterne placeres fremover på de relevante ydelseskonti (§
17.54.43.).
Merudgiften på 52,4 mio. kr. skyldes primært en forventet stigning i antallet af ledig-
hedsydelsesmodtagere på § 17.56.02. fra 2.950 fuldtidspersoner i 2019 til 3.750 fuld-
tidspersoner i 2020. Merudgiften kan henføres til, at udfasningen af ledighedsydelse
med fast refusion sker langsommere end forventet (§ 17.56.02.).
Mindreudgiften på 574,9 mio. kr. skyldes en omlægning af tidligere regnskabspraksis
vedr. registrering af statens tilgodehavender i statsregnskabet, jf. BEK nr. 116 af 19. fe-
bruar 2018. Udgiften til forskudsvist udlagt børnebidrag i statsregnskabet vil fremover
afspejle det forventede og faktiske tab ved ordningen samt pålagte inddrivelsesrenter
på baggrund af beregnede kursværdier fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (UFST).
Tidligere var udgiften i statsregnskabet et udtryk for forskellen mellem statens udgifter
til forskudsvis udbetalt børnebidrag og indtægter fra indbetalte skyldige børnebidrag (§
17.61.05.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 20 af 37
Kontoen er ny. Kontoen er budgetteret med en udgift på 243,4 mio. kr. som følge af
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om
et nyt midlertidigt børnetilskud af september 2019 (§ 17.61.08.).
Mindreudgiften på 21,2 mio. kr. skyldes en niveaujustering på baggrund af de seneste
års regnskaber for afskrivninger for boligydelseslån, boligsikringslån og beboerind-
skudslån (§ 17.62.05.).
Merudgiften på 3.105,6 mio. kr. skyldes en forventet stigning i antallet af helårsperso-
ner fra ca. 41.900 helårspersoner i 2019 til ca. 55.600 helårspersoner i 2020. Merudgif-
ten skal ses i sammenhæng med en samlet forventet stigning i antallet af førtidspensio-
nister blandt andet på grund af stigende pensionsalder jf. Aftale mellem den daværende
VK-regering, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om senere tilbagetrækning af
maj 2011. Stigningen i det samlede antal førtidspensionister kommer til udtryk på den-
ne konto, da nytilkendelser placeres her. Merindtægten på 2.482,6 mio. kr. skyldes en
stigende aktivitet på ordningen, og deraf et stigende medfinansieringsbehov (§
17.64.10.).
Merudgiften på 120,0 mio. kr. skyldes, at mediechecken indfases gradvist i takt med en
udfasning af medielicensen frem mod år 2022 (§ 17.64.11.).
Merudgiften på 171,2 mio. kr. skyldes, at seniorpræmien indføres 1. januar 2020, som
følge af Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om finans-
loven for 2019 af november 2018 (§ 17.64.12.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 21 af 37
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
Reserver
Merudgiften på 22,1 mio. kr. skyldes primært omstillingsreserve til forskningsinitiativer
samt reserve til kvalitetsinitiativer og øget aktivitet, jf. Aftale mellem den daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Ra-
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om et nyt bevillingssystem for de videregående
uddannelser af november 2017 (§ 19.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 267,1 mio. kr. skyldes udløb af midler til Danmarks Frie Forsk-
ningsfond, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om
fordeling af forskningsreserven samt øvrige forskningsprioriteringer i 2019 af novem-
ber 2018 (§ 19.41.12.).
Mindreudgiften på 380,6 mio. kr. skyldes udløb af midler til Danmarks Innovations-
fond, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Fol-
keparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om for-
deling af forskningsreserven samt øvrige forskningsprioriteringer i 2019 af november
2018 (§ 19.44.01.).
Mindreudgiften på 187,5 mio. kr. skyldes udløb af tilskud til Danmarks Grundforsk-
ningsfond samt udløb af tilskud til Grundtvig Centeret, jf. Aftale mellem den daværen-
de VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om fordeling af forskningsreserven samt
øvrige forskningsprioriteringer i 2019 af november 2018 (§ 19.46.03.).
Mindreudgiften på 67,9 mio. kr. skyldes primært en højere forventet genudlånsrente (§
19.82.02.).
Merindtægten på 277,5 mio. kr. skyldes primært nye regnskabsprincipper for inddrivel-
sesrenter (§ 19.82.02.).
Merindtægten på 77,9 mio. kr. skyldes primært nye regnskabsprincipper for inddrivel-
sesrenter (§ 19.82.03.).
Merudgiften på 607,9 mio. kr. skyldes nye principper for opgørelse af tilgodehavender
og udlån (§ 19.82.04.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 22 af 37
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
Nye initiativer
Mindreudgiften på 164,3 mio. kr. skyldes, at pulje for elevløft ("skolepuljen") tilbagerul-
les, hvorfor bevillingen bortfalder i 2020 (§ 20.29.13.).
Reserver
Mindreudgiften på 377,2 mio. kr. skyldes, at en række reserver på kontoen er udmøntet
som led i Aftale mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2020, mens
udmøntning af negative budgetreguleringer som følge af hhv. Aftale mellem den davæ-
rende VLAK-regering, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og
Radikale Venstre om bedre veje til uddannelse og job af oktober 2017 og Aftale mel-
lem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - ju-
steringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole af januar 2019 udestår.
Der er desuden indbudgetteret en negativ budgetregulering på 50,0 mio. kr. i 2020 til at
finansiere et bevillingsløft af § 20.98.31 Specialpædagogisk støtte mv. (§ 20.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 82,4 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem
den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om finansloven for 2019 af no-
vember 2018 (§ 20.21.04.).
Mindreudgiften på 84,9 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det
Radikale Venstre om Stærke dagtilbud af juni 2017 (§ 20.21.22.).
Merudgiften på 61,4 mio. kr. skyldes primært bevillingsprofilen for puljen til fremme af
erhvervsuddannelsernes kvalitet (§ 20.38.11.).
Mindreudgiften på 375,2 mio. kr. skyldes oprettelsen af den forberedende grundud-
dannelse (FGU), hvormed aktiviteten på produktionsskoler fra 1. august 2019 overgår
til FGU (§ 20.51.11.).
Mindreudgiften på 105,6 mio. kr. skyldes oprettelsen af den forberedende grundud-
dannelse (FGU), hvormed aktiviteten på produktionsskoler fra 1. august 2019 overgår
til FGU (§ 20.51.12.).
Mindreindtægten på 117,0 mio. kr. skyldes oprettelsen af den forberedende grundud-
dannelse (FGU), hvormed aktiviteten på produktionsskoler fra 1. august 2019 overgår
til FGU. Som følge heraf er aktiviteten i 2019, der udgør grundlaget for det kommunale
bidrag i 2020, budgetteret til 7/12 af et år samt afløb fra elever, der jf. overgangsbe-
stemmelserne deltager på den gamle produktionsskoleordning efter 1. august 2019 (§
20.51.13.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 23 af 37
Mindreudgiften på 34,0 mio. kr. skyldes oprettelsen af den forberedende grunduddan-
nelse (FGU), hvormed aktiviteten på erhvervsgrunduddannelsen fra 1. august 2019
overgår til FGU (§ 20.52.01.).
Mindreudgiften på 160,9 mio. kr. skyldes oprettelsen af den forberedende grundud-
dannelse (FGU), hvormed aktiviteten på kombineret ungdomsuddannelse fra 1. august
2019 overgår til FGU (§ 20.53.01.).
Merudgiften på 748,8 mio. kr. skyldes, at der i 2020 er afsat bevilling til undervisnings-
udgifter til et helt finansår, modsat 2019, hvor bevillingen afspejlede, at den forbere-
dende grunduddannelse (FGU) blev oprettet pr. 1. august 2019 (§ 20.55.01.).
Merudgiften på 109,7 mio. kr. skyldes, at der i 2020 er afsat bevilling til undervisnings-
udgifter til et helt finansår, modsat 2019, hvor bevillingen afspejlede, at den forbere-
dende grunduddannelse (FGU) blev oprettet pr. 1. august 2019 (§ 20.55.02.).
Merudgiften på 379,9 mio. kr. skyldes, at der i 2020 er afsat bevilling til undervisnings-
udgifter til et helt finansår, modsat 2019, hvor bevillingen afspejlede, at den forbere-
dende grunduddannelse (FGU) blev oprettet pr. 1. august 2019 (§ 20.55.03.).
Merindtægten på 714,6 mio. kr. skyldes, at den forberedende grunduddannelse (FGU)
blev oprettet pr. 1. august 2019. Det kommunale bidrag i 2020 er baseret på aktiviteten
i 2019, og 2020 er derfor det første år, hvor der indbetales kommunalt bidrag til FGU
(§ 20.55.04.).
Merudgiften på 79,5 mio. kr. skyldes en stigning i bevillingen til implementeringsunder-
støttende initiativer for den forberedende grunduddannelse (FGU). Udgiftsprofilen af-
spejler, at 2020 er det første hele år for uddannelsen, idet den blev oprettet pr. 1. august
2019 (§ 20.55.10.).
Merudgiften på 81,5 mio. kr. skyldes primært, at der er givet et étårigt bevillingsløft i
2020, som er 55,4 mio. kr. større end det midlertidige løft i 2019 på 9,6 mio. kr. Bevil-
lingsløftet er givet med henblik på at håndtere stigende udgifter til specialpædagogisk
støtte på ungdomsuddannelserne. Desuden er der i 2020 en fuld indfasning af SPS-
ordningen på det forberedende område og voksen- og efteruddannelsesområdet som
følge af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Fol-
keparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af
satspuljen for 2018 af november 2017 (§ 20.98.31.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 24 af 37
§ 21. Kulturministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 35,5 mio. kr. skyldes, at bevillingen til en række kulturinitiativer ud-
løber ved udgangen af 2019 (§ 21.11.23.).
Mindreudgiften på 66,6 mio. kr. skyldes, at der ikke er indgået nye kulturaftaler med
kulturregionerne gældende fra 2020. Nye kulturaftaler for 2020 forventes indgået i ef-
teråret 2019 (§ 21.11.32.).
Mindreudgiften på 217,3 mio. kr. skyldes, at opgaver vedrørende licensforhandlinger
og udvikling af digitale biblioteker, Open Science og data management er overført fra
Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek til Det Kgl. Bibliotek og Styrelsen
for Uddannelse og Forskning (§ 21.31.03.).
Mindreindtægten på 205,9 mio. kr. skyldes, at opgaver vedrørende licensforhandlinger
er overført fra Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek til Det Kgl. Biblio-
tek (§ 21.31.03.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 214,7 mio. kr. skyldes, at opgaver vedrørende licens-
forhandlinger og udvikling af digitale biblioteker er overført fra Danmarks Elektroniske
Fag- og Forskningsbibliotek til Det Kgl. Bibliotek (§ 21.31.04.).
Merindtægten på 209,2 mio. kr. skyldes, at opgaver vedrørende licensforhandlinger er
overført fra Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek til Det Kgl. Bibliotek
(§ 21.31.04.).
Mindreudgiften på 37,1 mio. kr. skyldes, at opgaver er overført til KL som følge af æn-
dring af lov om biblioteksvirksomhed (§ 21.31.09.).
Mindreindtægten på 84,2 mio. kr. skyldes et lavere afløb på donationer i 2020 til bl.a.
restaurering og nybyggeri på Nyborg Slot og til restaurering af Amaliehaven end i 2019
(§ 21.33.78.).
Merudgiften på 874,1 mio. kr. skyldes, at DR gradvist overgår fra licensfinansiering til
finanslovsfinansiering i henhold til Aftale mellem den daværende VLAK-regering og
Dansk Folkeparti om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen af marts 2018,
samt videreførelsen af P6 og P8 i 2020 (§ 21.81.01.).
Mindreudgiften på 21,6 mio. kr. skyldes, at puljen er nedsat til niveauet for 2018, da
puljens anvendelsesområde ikke i 2020 vil være udvidet som forudsat i Medieaftale
2019-2023, der blev indgået i juni 2018 mellem den daværende VLAK-regering og
Dansk Folkeparti. Nedsættelsen bidrager til finansieringen af en øget bevilling på bevil-
ling til § 21.11.62. Dagblade, blade og tidsskrifter mv. (§ 21.81.16.).
Merindtægten på 29,1 mio. kr. skyldes, at puljen nu delvist forudsættes finansieret af fi-
nanslovsbevilling, jf. akt. 82 af 21. februar 2019 (§ 21.81.16.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 25 af 37
Mindreindtægten på 95,0 mio. kr. skyldes, at kontoen nu alene forudsættes finansieret
af finanslovsbevilling, jf. akt. 82 af 21. februar 2019 (§ 21.81.35.).
Merudgiften på 70,8 mio. kr. skyldes, at den nye radiokanal i juli 2019 er udbudt for en
4-årig periode med et tilskud på maks. 70 mio. kr. årligt (2019-pl). Merudgiften er bl.a.
finansieret af midler, der i henhold til Medieaftale 2019-2023 indgået i juni 2018 mel-
lem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti, blev afsat på FL19 under §
21.81.37. Ny public service tv-kanal (§ 21.81.36.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 26 af 37
§ 22. Kirkeministeriet
Ingen større bevægelser.
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 27 af 37
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 197,7 mio. kr. skyldes primært, at der i 2020 indgår midler til multi-
funktionel jordfordeling og øget opkøb i forbindelse med vådområdeindsats og udtag-
ning af lavbundsjorder. Dette modsvares delvist af lavere opkøb af erstatningsjorder.
Merindtægten på 194,3 mio. kr. skyldes primært, at der indgår EU-medfinansiering på
75 pct. af den øgede aktivitet vedr. vådområdeindsats og udtagning af lavbundsjorder,
samt at indsatsen vedr. multifunktionel jordfordeling finansieres af opsparing. Dette
modsvares delvist af lavere afhændelse i forbindelse med erstatningsjorder (§ 24.21.05.).
Merudgiften på 38,8 mio. kr. skyldes, at der er afsat en pulje til etablering af eller for-
stærkning af diger ved Vadehavet samt en ekstraordinær tilskudspulje til oprensning af
sand i Limfjorden, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folke-
parti om finansloven for 2019 af november 2018 (§ 24.74.08.).
Merudgiften på 71,5 mio. kr. skyldes primært, at der er afsat en bevilling til en forventet
fem-årig aftale om kystbeskyttelse på strækningen mellem Lodbjerg og Nymindegab
samt på strækningerne ved Blåvand, Skagen og Lønstrup, jf. Aftale mellem den davæ-
rende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om finansloven for 2019 af november 2018
(§ 24.74.09.).
Budgetforbedringer
Mindreudgiften på 669,0 mio. kr. skyldes forudsat fald i støtten under landdistriktspro-
grammet, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om
Fødevare- og landbruspakken af december 2015. I 2019 er bl.a. ekstraordinær stor gen-
tegning af 5-årige tilsagn, der udløber, samt forventet øget søgning til økologisk arealtil-
skud, som har medført øget bevilling i 2019. Dette modsvares delvist af merudgifter til
øget tilsagnsramme til privat skovrejsning, staldordninger og kompensation for målret-
tet regulering mv.
Mindreindtægten på 472,5 mio. kr. skyldes justeringerne i udgiftsbevillingen, jf. oven-
for, idet tilskudsordningerne er medfinansieret af EU-midler på mellem 75 og 100 pct.
(§ 24.23.03.).
Mindreudgiften på 91,2 mio. kr. skyldes primært, at opgaver vedrørende veterinærfor-
hold har været konkurrenceudsat, hvorfor opgaverne i 2020 overgik til Københavns
Universitet og optaget under § 24.34.30.20. Opgaver vedr. veterinærforhold (§
24.34.10.).
Mindreudgiften på 63,9 mio. kr. skyldes primært udløb af bevilling fra forskningsreser-
ven til miljøteknologisk udviklings- og demonstrationsprogram, jf. Aftale mellem den
daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alter-
nativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om fordeling af forskningsreserven
samt øvrige forskningsprioriteter af november 2018 (§ 24.53.15.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 28 af 37
Mindreudgiften på 40,0 mio. kr. vedrørende Produktions- og promilleafgiftsfonde mv.
inden for fødevaresektoren skyldes, at der i 2019 indgår midler, som overføres til finan-
siering af et vildsvinehegn, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk
Folkeparti om en styrket indsats mod afrikansk svinepest af marts 2018, og at der er
forudsat fald i midler til fremme af økologi, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-
regering og Dansk Folkeparti om finansloven for 2018 af december 2017. Udgifterne
til de to indsatsområder har været finansieret via intern statslig overførselsindtægt, som
således falder svarende til faldet i udgifter (§ 24.24.51.).
Mindreudgiften på 39,3 mio. kr. skyldes primært, at midler afsat til anlæggelse af to na-
turgenopretningsprojekter Søborg Sø og Ekkodalen udgiftsmæssigt topper i 2019 med
en efterfølgende aftagende udgiftsprofil. Dertil kommer, at etableringen af et vildsvine-
hegn som ét af initiativerne i Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk
Folkeparti om styrket indsats mod afrikansk svinepest i Danmark af marts 2018 er
budgetteret med hovedparten af udgifterne i 2018 og 2019, jf. Aftale mellem den davæ-
rende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om styrket indsats mod afrikansk svinepest
i Danmark af marts 2018. Mindreindtægten på 50,2 mio. kr. skyldes tilsvarende en lave-
re indtægtsbevilling i form af salg af diverse ejendomme til at finansiere de to natur-
genopretningsprojekter, samt en enkeltstående indtægtsbevilling til medfinansiering af
vildsvinehegnet fra erhvervet i 2019 (§ 24.74.04.).
Øvrige større ændringer
Mindreindtægten på 32,2 mio. kr. skyldes udløb af ny model for anvendelse af pant, jf.
Aftale mellem den daværende SRSF-regering og Enhedslisten om finansloven for 2013
af november 2012 (§ 24.11.15.).
Merudgiften på 95,5 mio. kr. skyldes primært en ændring i opgavevaretagelsen vedr. ve-
terinærforhold, der i 2020 overgår fra Danmarks Tekniske Universitet til Københavns
Universitet, hvor bevillingen placeres på § 24.34.30.20. Opgaver vedrørende veterinær-
forhold (§ 24.34.30.).
Mindreindtægten på 34,0 mio. kr. skyldes, at der i en vis udstrækning sker førtidig ind-
frielser af fiskerilånene. Førtidige låneindfrielser betyder, at de fremtidige terminsydel-
ser og dermed indtægten fra afdragene bliver lavere (§ 24.62.60).
Mindreudgiften på 83,5 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for Hav- og Fiskeriudvik-
lingsprogrammet, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
keparti om Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet 2018-2020 af maj 2017 (§ 24.63.30).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 29 af 37
§ 28. Transport- og Boligministeriet
Reserver
Merudgiften på 1.565,6 mio. kr. skyldes afløbet for de afsatte reserver vedr. besluttede
anlægsprojekter samt afløbet for kontoens budgetregulering (§ 28.11.13.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 29,3 mio. kr. skyldes finansiering af tog til Region Midtjylland, jf. akt.
75 af 31. januar 2019 (§ 28.11.34.).
Merindtægten på 116,9 mio. kr. skyldes salg af Desiro-togsæt, jf. akt. 75 af 31. januar
2019 (§ 28.11.34.).
Mindreudgiften på 390,9 mio. kr. skyldes afløbet for den statslige medfinansiering af
letbaner (§ 28.11.35.).
Mindreudgiften på 1.078,7 mio. kr. skyldes afløbsændringer på de igangværende an-
lægsprojekter samt en besparelse på udvidelsen af E45 Aarhus S-Skanderborg S (§
28.21.20.).
Mindreudgiften på 47,4 mio. kr. skyldes primært, at midler tilført kontoen til bl.a. støj-
bekæmpelse udløber i 2019 (§ 28.21.21.).
Merudgiften på 36,0 mio. kr. skyldes primært, at statens medfinansiering af anlæg af
tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus er indbudgetteret fra 2020 (§ 28.21.23.).
Merudgiften på 23,1 mio. kr. skyldes overførsel af midler fra Banedanmarks vedlige-
holdelse og fornyelse til Pulje til overkørsler (§ 28.63.02.).
Merudgiften på 55,3 mio. kr. skyldes det reducerede overskudskrav, på § 28.72.01.
Ejendomsvirksomhed vedrørende kontorbygninger mv. som følger primært af opjuste-
rede renteudgifter samt øgede vedligeholdelsesomkostninger (§ 28.72.01.).
Merudgiften på 766,8 mio. kr. skyldes et lavere overskudskrav, som følge af reducerede
huslejeindtægter samt øgede udgifter til reinvesteringer i bygninger (herunder afskriv-
ninger) iht. en reform af huslejeordningen samt nye ejendomsvurderinger (§ 28.73.01.).
Merudgiften på 208,4 mio. kr. skyldes primært, at der forventes afgivet tilsagn til flere
ungdomsboliger (§ 28.81.02.).
Merindtægten på 38,1 mio. kr. vedrører kommunal refusion og skyldes ændringen i det
forventede antal tilsagn, jf. ovenfor (§ 28.81.02.).
Merindtægten på 162,3 mio. kr. skyldes den samlede merudgift til ydelsesstøtte til al-
mene boliger og friplejeboliger (§ 28.81.05.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 30 af 37
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 26,7 mio. kr. skyldes, at alle midlerne afsat til grønne klimatiltag i
henhold til Aftale mellem den daværende V-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folke-
parti, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om afskaffelse af PSO-afgiften af november 2016, fremadrettet er besluttet
udmøntet til en nedsættelse af elvarmeafgiften (§ 29.11.05.).
Øvrige større ændringer
Merindtægten på 511,0 mio. kr. skyldes, at pris- og mængdeforudsætningerne for CO2-
kvoter, som vil blive bortauktioneret, er blevet opdateret (§ 29.21.04.).
Mindreudgiften på 246,6 mio. kr. skyldes hovedsageligt udløb af midler fra forsknings-
reserven på 246,2 mio. kr. Forskningsreserven forventes udmøntet i efteråret 2019 (§
29.22.01.).
Merudgiften på 57,2 mio. kr. skyldes den aftalte bevillingsprofil for kontoen, jf. Energi-
aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018 (§
29.24.30.).
Merudgiften på 82,8 mio. kr. skyldes den aftalte bevillingsprofil for kontoen, jf. Energi-
aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018 (§
29.24.31.).
Mindreudgiften på 91,2 mio. kr. skyldes den aftalte profil for ordningens udfasning, jf.
Aftale mellem den daværende V-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om
afskaffelse af PSO-afgiften af november 2016 (§ 29.25.08.).
Merudgiften på 296,6 mio. kr. skyldes primært, at skønnet for anvendelsen af biogas til
opgradering eller rensning er forhøjet (§ 29.25.09.).
Merudgiften på 1.318,3 mio. kr. skyldes Aftale mellem den daværende V-regering, So-
cialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti og Det Konservative Folkeparti om afskaffelse af PSO-afgiften af november
2016, hvor det blev aftalt, at PSO-afgiften udfases gradvist ved, at udgifterne flyttes
over på finansloven (§ 29.25.10.).
Merudgiften på 752,2 mio. kr. skyldes opdaterede skøn for momsudgifter vedrørende
tilskud til vedvarende energi uden for udgiftsloft (§ 29.25.15.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 31 af 37
Merindtægten på 48,5 mio. kr. skyldes indbudgetteringen af provenu fra auktion over
tilladelser i 700 MHz-, 900 MHz- og 2300 MHz-frekvensbåndene (§ 29.29.02.).
Mindreudgiften på 98,5 mio. kr. skyldes udløb af bevilling til Bredbåndspuljen (§
29.29.04.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 32 af 37
§ 35. Generelle reserver
Reserver
Merudgiften på 1925,0 mio. kr. skyldes, at der afsættes en forskningsreserve med hen-
blik på at opfylde regeringens forskningsmålsætning. Reserven søges udmøntet i for-
bindelse med forhandlingerne om finansloven for 2020 (§ 35.11.02.).
Merudgiften på 500,0 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve til eventuelle aktivi-
tetsafledte og tekniske ændringsforslag mv. (§ 35.11.03.).
Merudgiften på 146,7 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til initiativer på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-
regering og Dansk Folkeparti om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obli-
gatorisk opsparing for overførselsmodtagere af november 2018 (§ 35.11.05).
Mindreudgiften på 243,3 mio. kr. skyldes, at reserven til opfølgning på Disruptionrå-
dets arbejde, EUD mv. er delvist nedskrevet og delvist udmøntet i 2020 (§ 35.11.07.).
Merudgiften på 300,0 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve til initiativer på sund-
hedsområdet (§ 35.11.11.).
Merudgiften på 150,0 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve til styrket kontrol og
øget regelefterlevelse (§ 35.11.13.).
Merudgiften på 2.100,0 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve til forhandlingerne
om finansloven for 2020. Reserven disponeres sammen med aftalepartierne bag finans-
loven for 2020 (§ 35.11.14.).
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes, at puljen til nedbringelse af sagsbehandlingsti-
der er udmøntet i 2020 (§ 35.11.16.).
Mindreudgiften på 429,4 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til højt prioriterede
regeringsinitiativer på 1.000,4 mio. kr. i 2020, mens der på finansloven for 2019 var af-
sat en reserve på 1.429,8 mio. kr. i 2019 (§ 35.11.19.).
Merudgiften på 35,5 mio. kr. skyldes, at budgetreguleringen vedr. effektivisering af det
statslige indkøb er udmøntet i 2020 (§ 35.11.32.).
Merudgiften på 70,0 mio. kr. skyldes, at der på finansloven for 2019 blev afsat 70 mio.
kr. i 2020 til en pantebrevsmodel (§ 35.11.35.).
Merudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve på 20,0 mio. kr. i 2020
til håndtering af IT-udfordringer ved domstolene (§ 35.11.37.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 33 af 37
Mindreudgiften på 50,0 mio. kr. skyldes, at der på finansloven for 2016 blev afsat en
reserve til politiskole i det vestlige Danmark i 2018 og 2019 (§ 35.11.43.).
Merudgiften på 82,3 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve til Skatteministeriet på
103,3 mio. kr. i 2020 (§ 35.11.50.).
Merudgiften på 148,2 mio. kr. skyldes, at der i forlængelse af energiaftalen af juni 2018
er afsat en reserve på 148,2 mio. kr. i 2020, jf. Energiaftale mellem den daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Ra-
dikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018 (§ 35.11.54.).
Merudgiften på 600,0 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve til eventuelle tekniske
eller uomgængelige merudgifter uden for udgiftslofterne i 2020 (§ 35.11.55.).
Merudgiften på 350,0 mio. kr. skyldes, at afsættes en reserve til pensionsinitiativer, der
modsvarer provenuet fra afskaffelse af fradragsret for hybrid kernekapital (§ 35.11.59.).
Mindreudgiften på 300,0 mio. kr. skyldes, at der optages en negativ budgetregulering,
der modsvarer det forudsatte provenu fra teknologiregulering af registreringsafgiften,
jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om omlægning
af bilafgifterne af september 2017 (§ 35.11.63.).
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes, at der blev afsat en reserve til Udlændingesty-
relsen på finansloven for 2019, som er nedskrevet i 2020 (§ 35.11.75.).
Mindreudgiften på 48,5 mio. kr. skyldes, at der blev afsat en reserve til erhvervsinitiati-
ver på finansloven for 2019, som er delvist nedskrevet og delvist udmøntet (§
35.11.77.).
L 1 - 2019-20 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 34 af 37
§ 36. Pensionsvæsenet
Ingen større bevægelser.