Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2268185_0001.png
27. oktober 2020
J.nr. 2020 - 8622
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 787 af 2. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om at redegøre for provenuet ved, at private virksomheders køb af egne biler, der f.eks. anvendes af deres ansatte, også omfattes af genberegningsreglerne, til skatteministeren
2268185_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuet ved, at private virksomheders køb af egne biler,
der fx anvendes af deres ansatte, også omfattes af genberegningsreglerne? Provenuet be-
des opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd for alle
årene 2020-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-niveau og faste 2020-
priser. Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2020-priser.
Svar
De særlige regler om genberegning af leasingkøretøjers værdi senest efter fire måneder
vedrører kun nye leasingkøretøjer. Reglerne er indført, fordi leasingselskaber i nogle til-
fælde kan opnå meget lave indkøbspriser grundet flåderabatter, idet de typisk køber store
partier af biler ind på én gang. Da registreringsafgiften beregnes med udgangspunkt i den
lave rabatterede pris, betales der for biler indregistreret til leasing mv. også lavere registre-
ringsafgift end for biler, der sælges i normal handel, hvor registreringsafgiften beregnes
med udgangspunkt i den ofte højere normale markedspris.
Det vurderes, at andre virksomheder generelt ikke er i stand til at opnå lignende rabatter
ved indkøb af nye biler, herunder firmabiler, der stilles til rådighed for deres ansatte, og at
der derfor ikke er behov for en lignende genberegningsordning for private virksomheders
køb af egne biler.
Hertil bemærkes, at en lignende genberegningsordning i givet fald vil skulle omfatte alle
danske private virksomheders køb af nye biler af hensyn til EU-retten, og således vil med-
føre væsentlige administrative omkostninger for såvel erhvervslivet som Skatteforvaltnin-
gen.
Desuden giver en lignende genberegningsordning for private virksomheder anledning til
en række spørgsmål vedrørende administration af ordningen. Det vil i givet fald skulle af-
klares, om eventuel efteropkrævning af registreringsafgift for biler solgt til private virk-
somheder skal ske hos virksomheden eller hos forhandleren, som har solgt bilen til virk-
somheden. Det skal endvidere afklares, om den private virksomhed selv er forpligtet til at
melde et køretøj til genberegning, og hvem der skal betale en eventuel efteropkrævning af
registreringsafgift, hvis en virksomhed videresælger sin bil inden for fire måneder efter
første registrering.
Som følge af ovenstående vurderes en genberegningsordning for private virksomheder
ikke hensigtsmæssig og vil desuden være svær at beregne provenueffekter af. Derfor er
der ikke fundet grundlag for at foretage de ønskede provenuberegninger.
Side 2 af 2