Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2267854_0001.png
26. oktober 2020
J.nr. 2020 - 8632
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 786 af 2. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 786: Spm. om at redegøre for provenuet ved, at den forholdsmæssige afgift efter genberegning af bilens værdi på ny vil udgøre 2 pct. af den fulde (gen)beregnede registreringsafgift pr. måned de første 3 måneder efter genberegningen m.v., til skatteministeren
2267854_0002.png
Spørgsmål
Ifølge reglerne om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift udgør den forholdsmæs-
sige afgift 2 pct. af den fulde beregnede registreringsafgift pr. måned de første 3 måneder
af leasingkontrakten, 1 pct. pr måned i de efterfølgende 33 måneder og 0,5 pct. pr. måned
herefter. Profilen fastlægger et udgangspunkt for bilens værditab og dermed andelen af
forholdsmæssig registreringsafgift. Vil ministeren redegøre for provenuet ved, at den for-
holdsmæssige afgift efter genberegning af bilens værdi på ny vil udgøre 2 pct. af den fulde
(gen)beregnede registreringsafgift pr. måned de første 3 måneder efter genberegningen
dvs. i 5.-7. måned af bilens levetid ved genberegning efter fire måneder
1 pct. pr. måned
i de efterfølgende 33 måneder og 0,5 pct. pr. måned herefter? Provenuet bedes opgjort i
umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd for alle årene 2020-
2025 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2020-niveau og faste 2020-priser. Ministeren
bedes endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2020-priser.
Svar
Med forslaget vil profilen for den forholdsmæssige registreringsafgift udgøre 2 pct. de
første 3 måneder af leasingkontrakten, 1 pct. den 4. måned, 2 pct. i 5.-7. måned, 1 pct. i
8.-40. måned og 0,5 pct. herefter. Den forholdsmæssige registreringsafgift baseres på ind-
købsprisen med eventuelt opnåede flåderabatter de første fire måneder af leasingkontrak-
ten. Efter genberegning baseres den forholdsmæssige registreringsafgift på den ofte hø-
jere handelspris for sammenlignelige brugte biler på markedet.
Den nuværende profil for betaling af forholdsmæssig registreringsafgift er baseret på en
generel vurdering af det almindelige værditab over tid for en bil på det danske marked,
hvilket er et krav efter EU-retten. Det vil derfor kræve nye undersøgelser af bilers almin-
delige værditabsprofil, før det kan vurderes, om den forslåede profil for den forholds-
mæssige registreringsafgift vil kunne gennemføres. Desuden vil en evt. ændring skulle be-
grundes over for EU-Kommissionen, da den nuværende profil er forhandlet og aftalt
med EU-Kommissionen på baggrund af en åbningsskrivelse vedr. de tidligere danske reg-
lers forenelighed med EU-retten. Det vurderes derfor vanskeligt at ændre den nuværende
profil, og det må forventes at være en langstrakt proces.
Som følge heraf er der ikke fundet grundlag for at foretage de ønskede provenuberegnin-
ger.
Side 2 af 2